FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Een nieuwe auto... Zie door de bomen het bos niet meer
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 20:06
Na zo'n drie jaar autoloos te zijn geweest begint het toch weer te kriebelen. Even wat halen hier, wat gaan doen daar kan allemaal wel met de trein of een geleende auto, maar ik ben het een beetje zat. Ik wil gewoon weer kunnen instappen en wegrijden. Niet moeten kijken of ik van familie een auto kan lenen om iets groots te halen, of altijd maar mee moeten rijden.

En ik weet wel wat ik wil,
Ik wil:
Hatchback (of iig, geen sedan, liever geen station)
Leuk weg kunnen rijden bij het stoplicht, maar geen racemonster. (Ik had hiervoor een saxo 1.4 en dat was prima, het moet geen sloom ding zijn.)
Genoeg ruimte om een racefiets mee te kunnen nemen & kampeerspullen (dus een smart en een aygo vallen af)
Geen groot/zwaar bakbeest ivm parkeren & wegenbelasting.
Geen herriebak als je er in zit.

Ik wil tussen de 3k en 5k euro uitgeven hieraan. Daarmee wil ik dus wel een auto kopen die ook enige luxe heeft (airco als harde eis, cruisecontrol zou relaxt zijn). Ook moet hij een aantal jaar mee kunnen gaan (is 5 jaar een redelijke eis?) en vind ik betrouwbaarheid belangrijk.

Aangezien mijn werk op 10 minuten fietsen zit zal ik niet heel veel kilometer in een jaar rijden.

Als ik deze eisen in autoscout of weet ik wat tik krijg ik zo veel keuze (en nog zoveel rotzooi ertussen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wie heeft er met deze info zoiets van, dit moet je hebben?

Vergeet ik nog iets te noemen?

Edit: Met een nieuwe auto bedoel ik een tweedehands :+

[ Bericht 3% gewijzigd door kanovinnie op 19-09-2017 20:13:54 ]
Thezappadinsdag 19 september 2017 @ 20:17
Volvo v70
Sounddragondinsdag 19 september 2017 @ 20:19
Blijf filteren tot je duitse spullen overhoudt, filter daarna op paardjes, dan bladeren en niet op sedans klikken.

Als je een fiets wilt vervoeren zou ik sowieso wél voor een station gaan.. Niks makkelijker als die bank platgooien en het ding erin schuiven. Of wil je meer richting een suffe MPV ofzo? Fietsendrager op het dak geen optie? Dat kan het leven een stuk makkelijker maken.
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 20:19
Peu 307sw
dopfles1dinsdag 19 september 2017 @ 20:31
Prius 2006 (ja daar trek je een 1.4 saxo mee uit bij een stoplicht)
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 20:34
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:19 schreef Sounddragon het volgende:
Blijf filteren tot je duitse spullen overhoudt, filter daarna op paardjes, dan bladeren en niet op sedans klikken.

Als je een fiets wilt vervoeren zou ik sowieso wél voor een station gaan.. Niks makkelijker als die bank platgooien en het ding erin schuiven. Of wil je meer richting een suffe MPV ofzo? Fietsendrager op het dak geen optie? Dat kan het leven een stuk makkelijker maken.
We hebben het hier over een racefiets he? Mijn fiets weegt ~6 kilo zonder wielen en is dan ook niet zo groot meer. Mijn wielen heb ik er in 1 tot max 2 minuten uit dus dat is ook sneller dan een dak/trekhaakdrager. En als klap op de vuurpijl beter voor het benzineverbruik, minder diefstalgevoelig en voorkomt schade tijdens het rijden en aanrijdingen. Dus de fiets in de auto is wel een bewuste keus en eigenlijk een harde eis.

Nu heb ik ooit eens mijn fiets in een Passat station geschoven, ik hoefde er toen geen wielen uit te halen, maar ik denk niet dat ik een knappe passat kan rijden voor dit geld.

Overigens zou een MPV ook prima kunnen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:19 schreef halfway het volgende:
Peu 307sw
Die is dan wel weer heel lelijk eigenlijk. :@
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 20:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:31 schreef dopfles1 het volgende:
Prius 2006 (ja daar trek je een 1.4 saxo mee uit bij een stoplicht)
Deze laat ik ook aan mij voorbijgaan. Ik heb geen hoge eisen aan het uiterlijk maar zo'n lelijke grafbak hoef ik ook weer niet :+
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 20:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

We hebben het hier over een racefiets he? Mijn fiets weegt ~6 kilo zonder wielen en is dan ook niet zo groot meer. Mijn wielen heb ik er in 1 tot max 2 minuten uit dus dat is ook sneller dan een dak/trekhaakdrager. En als klap op de vuurpijl beter voor het benzineverbruik, minder diefstalgevoelig en voorkomt schade tijdens het rijden en aanrijdingen. Dus de fiets in de auto is wel een bewuste keus en eigenlijk een harde eis.

Nu heb ik ooit eens mijn fiets in een Passat station geschoven, ik hoefde er toen geen wielen uit te halen, maar ik denk niet dat ik een knappe passat kan rijden voor dit geld.

Overigens zou een MPV ook prima kunnen.

[..]

Die is dan wel weer heel lelijk eigenlijk. :@
Valt toch wel mee?


q1vy3tibih2n.jpg
dopfles1dinsdag 19 september 2017 @ 20:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Deze laat ik ook aan mij voorbijgaan. Ik heb geen hoge eisen aan het uiterlijk maar zo'n lelijke grafbak hoef ik ook weer niet :+
Meh is niet de mooiste idd, maar alles beter dan een Frans hok. In het kader van als je voor lelijk gaat doe het dan ook goed.
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 20:45
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Valt toch wel mee?


[ afbeelding ]
Het is net effe een beetje te veel een familiewagen, maar misschien moet ik er eens 1 in het echt bekijken.

Verder heeft ie alles denk ik wat ik wil. Willen ze ook nog wel een beetje vooruit?
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 20:47
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:44 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Meh is niet de mooiste idd, maar alles beter dan een Frans hok. In het kader van als je voor lelijk gaat doe het dan ook goed.
Prius is not done! Hoe ga je dat uitleggen op een verjaardag?
dopfles1dinsdag 19 september 2017 @ 20:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:47 schreef halfway het volgende:

[..]

Prius is not done! Hoe ga je dat uitleggen op een verjaardag?
Laat ze een proefritje doen en een jaar later hebben ze zelf 1 :Y
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 20:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het is net effe een beetje te veel een familiewagen, maar misschien moet ik er eens 1 in het echt bekijken.

Verder heeft ie alles denk ik wat ik wil. Willen ze ook nog wel een beetje vooruit?
Ik heb eens een half jaar een Turbo diesel gehad en die ging wel lekker ja, maar het blijft Frans met bij behorende adhd-electronica wat ruimte en comfort betreft is er niets mis mee
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 20:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:48 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Laat ze een proefritje doen en een jaar later hebben ze zelf 1 :Y
Dan ga ik toch maar weer eens met de bus na 23 jaar.
Ferdinsdag 19 september 2017 @ 20:51
Focus of een Megane,
Captain_Ghostdinsdag 19 september 2017 @ 20:51
Ford focus wagon
Volvo V40 en of V70
seat leon
Opel astra (traag maar ja)
Citroen c5 (wellicht te groot)
Skoda fabia
Citroen Berlingo (alles erin kunner mini wagen)
SgtPorkbeansdinsdag 19 september 2017 @ 20:52
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=327363603

Kijk eens TS :D
Ik hoor het wel als je hem gekocht hebt. :7
Opa.Bakkebaarddinsdag 19 september 2017 @ 20:53
Mijn eerste gedachte was ook een Focus station. Prima auto in je budget en altijd ruimte voor je fiets en nog meer meuk.
Spanky78dinsdag 19 september 2017 @ 21:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ford focus wagon
Volvo V40 en of V70
seat leon
Opel astra (traag maar ja)
Citroen c5 (wellicht te groot)
Skoda fabia
Citroen Berlingo (alles erin kunner mini wagen)
Dit. Focus wagon is de goedkoopste. Meeste waar voor geld en betrouwbaar.

V40 zijn heel fijne wagens.wel wat klein.

Ik zou één.van beiden kiezen.
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 21:06
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?

Als ik dus deze koop: https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

kan ik prima een jaar of 5/6 mee doorrijden totdat hij motorisch op is toch?
Rookierookiedinsdag 19 september 2017 @ 21:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?

Als ik dus deze koop: https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

kan ik prima een jaar of 5/6 mee doorrijden totdat hij motorisch op is toch?
Dat hangt af van t soort benzineauto.. Met de gemiddelde TSi en THP van 2009 - 2012 krijg je een lintje van de fabriek als je de 2 ton zonder problemen gehaald hebt.

Deze Focus is redelijk foutloos. Condensor van de airco en roest is een bekend probleem.
Spanky78dinsdag 19 september 2017 @ 21:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?

Als ik dus deze koop: https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

kan ik prima een jaar of 5/6 mee doorrijden totdat hij motorisch op is toch?
Op zich wel. Al zou ik gaan voor een auto jonger dan 5 jaar. Deze heeft weinig gereden en dus veel stil gestaan.
Rookierookiedinsdag 19 september 2017 @ 21:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Op zich wel. Al zou ik gaan voor een auto jonger dan 5 jaar. Deze heeft weinig gereden en dus veel stil gestaan.
Jonger zal lastig worden gezien het budget.
halfwaydinsdag 19 september 2017 @ 21:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?

Als ik dus deze koop: https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

kan ik prima een jaar of 5/6 mee doorrijden totdat hij motorisch op is toch?
Check altijd de verkoper!

Revieuw van internet
Verkoop occasions3.5
Het maken van de verkoop afspraak en de ontvangst: 4.4
Het gesprek met de verkoop medewerker: 5.2
Aflevering en nazorg van de auto: 1
Bij dit bedrijf heb je garantie tot aan de drempel. 2 nare ervaringen gehad met dit bedrijf. denk heel goed na voordat je hier een auto koopt .

En check het kenteken op ovi
https://ovi.rdw.nl/
Captain_Ghostdinsdag 19 september 2017 @ 21:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?

Als ik dus deze koop: https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1

kan ik prima een jaar of 5/6 mee doorrijden totdat hij motorisch op is toch?
Ik heb deze ford focus wagon exact ook voor deur staan. Maar dan in 2005 en 178dkm staan. Tot nu toe doet het prima en heel braaf. Af en toe kan de koplampen snel kapot. De snelheidsmeter kan soms haperen, door de falen van snelheidsmeter sensor. (kost je wel 100 eu zoiets)
Ooit een subframe moeten vervangen. maar dat was ook niet duur dankzij 2e hands.
Airco condensator is gaar.. Maar ik heb toch airco voorlopig niet nodig.

Voordeel van deze auto is dat er volop 2e hands spullen te vinden en ook goedkoop in alles en toch prima degelijk auto is.
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 21:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Check altijd de verkoper!

Revieuw van internet
Verkoop occasions3.5
Het maken van de verkoop afspraak en de ontvangst: 4.4
Het gesprek met de verkoop medewerker: 5.2
Aflevering en nazorg van de auto: 1
Bij dit bedrijf heb je garantie tot aan de drempel. 2 nare ervaringen gehad met dit bedrijf. denk heel goed na voordat je hier een auto koopt .

En check het kenteken op ovi
https://ovi.rdw.nl/
Dat gaat uiteraard gebeuren! Ik ga niet zomaar 3-5k aan iemand geven zonder een goed gevoel te hebben.
kanovinniedinsdag 19 september 2017 @ 21:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Op zich wel. Al zou ik gaan voor een auto jonger dan 5 jaar. Deze heeft weinig gereden en dus veel stil gestaan.
Wat rookierookie zegt, dat kom ik in de knel met mijn budget.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:13 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Ik heb deze ford focus wagon exact ook voor deur staan. Maar dan in 2005 en 178dkm staan. Tot nu toe doet het prima en heel braaf. Af en toe kan de koplampen snel kapot. De snelheidsmeter kan soms haperen, door de falen van snelheidsmeter sensor. (kost je wel 100 eu zoiets)
Ooit een subframe moeten vervangen. maar dat was ook niet duur dankzij 2e hands.
Airco condensator is gaar.. Maar ik heb toch airco voorlopig niet nodig.

Voordeel van deze auto is dat er volop 2e hands spullen te vinden en ook goedkoop in alles en toch prima degelijk auto is.
Waardevolle info :) Thanks!
Glijdt_lichtdinsdag 19 september 2017 @ 21:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe lang kan je doorrijden met een benzineauto? Na de 200K begint het allemaal een beetje zeuren te worden toch?


Waarom zou het zeuren worden?

Veel hangt af van hoe de auto gebruikt is. Heb je een exemplaar dat alleen grote afstanden heeft gereden is er niks mis mee.


Genoeg benzineauto's die ruim 4 ton doen.

Zit zelf nu op ruim 2 ton en er lijkt nog niks mis mee te zijn, maar ik heb dan ook een ouderwetse motor..

Dat model Focus die jij daar noemt heeft m'n pa naar 360k gereden zonder grote problemen, behalve dat meerdere mensen ertegenaan hebben gezeten.
Was wel een 1.8tddi, maar wat er stuk is gegaan? Hmm, ruitenwisser relais, de deuren roestten flink, verder eigenlijk niks bijzonders. Was overigens een iets later model aan het kenteken te zien. (PX).. auto is op export gegaan naar de Balkan

[ Bericht 9% gewijzigd door Glijdt_licht op 19-09-2017 21:34:17 ]
LoveAtFirstDrivedinsdag 19 september 2017 @ 22:48
Ford Fusion?
Spanky78donderdag 21 september 2017 @ 08:30
Ford focus staan bekend om de duurzaamheid. Daarnaast zijn ze vrij goedkoop en nog redelijk compleet uitgerust. Als bonus heb je dan een auto die erg prettig rijdt. Heeft Ford begin jaren 2000 gewoon heel netjes gedaan.

Het is wel zo dat de auto's van rond 2003 nu wel erg oud aan het worden zijn, ik zou zelf proberen voor een iets jonger model te gaan. Misschien toch nog even doorsparen. Of juist kiezen vor een veel kleinere auto.

Toyota Aygo wordt wel eens wat flauw over gedaan, maar qua wegenbelasting, onderhoud ne verbruik echt zeer laag in de kosten. Daarnaast is het als je beschikking wilt hebben over een auto maar niet heel veel rijdt dé uitkomst. ls je elke dag een stuk snelweg rijdt zou ik voor iets anders gaan, maar verder zijn het hele goede autootjes, met prima zitruimte voorin maar echt hard rijden wordt hem niet.
Worteltjestaartdonderdag 21 september 2017 @ 11:42
Ik heb de Aygo wel eens gehad als leenauto.
Inderdaad prima, maar persoonlijk krijg ik snel rugpijn door de stoelen. Daarom geef ik even de tip mee om als het maar éven kan, de auto die je op het oog hebt langer dan 10 minuten proef te rijden om de kwaliteit van de stoelen te beoordelen.
Spanky78donderdag 21 september 2017 @ 12:24
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik heb de Aygo wel eens gehad als leenauto.
Inderdaad prima, maar persoonlijk krijg ik snel rugpijn door de stoelen. Daarom geef ik even de tip mee om als het maar éven kan, de auto die je op het oog hebt langer dan 10 minuten proef te rijden om de kwaliteit van de stoelen te beoordelen.
Yep, de luxe versie heeft betere stoelen. En ik pas er in met 1,95. Beter dan in een opel corsa ofzo.
blomkedonderdag 21 september 2017 @ 17:51
Peugeot Partner of Citroen Berlingo? Heeft veel ruimte als je de achterstoelen wegklapt en rijdt subliem. Wel nogal eens gekke mankementen en rammelt.
Coritchandodonderdag 21 september 2017 @ 17:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het is net effe een beetje te veel een familiewagen, maar misschien moet ik er eens 1 in het echt bekijken.

Verder heeft ie alles denk ik wat ik wil. Willen ze ook nog wel een beetje vooruit?
Heb jaren een 2 liter diesel 307SW gereden. Heerlijke bak. Kwam meer dan voldoende mee en de ruimte was fantastisch. Schoof zonder problemen een vaatwasser in de verpakking achterin, rechtopstaand.
Krolliedonderdag 21 september 2017 @ 20:26
Een zware tent van 30 kilo plus stokken (aparte zak) (op de terugweg de tent wat kilo's zwaarder door regenval). Twee koffers. Twee kampeerstoelen. Twee vuilniszakken vuile was. Een tafeltje en afwasspullen. Twee slaapzakken. En dat allemaal in een Aygo.

Toevoeging: en dat allemaal de berg op gereden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Krollie op 21-09-2017 21:33:55 ]
eXplorer1donderdag 21 september 2017 @ 20:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:28 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Waarom zou het zeuren worden?

Veel hangt af van hoe de auto gebruikt is. Heb je een exemplaar dat alleen grote afstanden heeft gereden is er niks mis mee.


Genoeg benzineauto's die ruim 4 ton doen.

Zit zelf nu op ruim 2 ton en er lijkt nog niks mis mee te zijn, maar ik heb dan ook een ouderwetse motor..

Dat model Focus die jij daar noemt heeft m'n pa naar 360k gereden zonder grote problemen, behalve dat meerdere mensen ertegenaan hebben gezeten.
Was wel een 1.8tddi, maar wat er stuk is gegaan? Hmm, ruitenwisser relais, de deuren roestten flink, verder eigenlijk niks bijzonders. Was overigens een iets later model aan het kenteken te zien. (PX).. auto is op export gegaan naar de Balkan
D
Geeft niks, heb altijd afgeschreven auto's gereden boven de 3ton, dan is alles al vervangen (shit electronica, draagarmjes, schokbrekers en weet ik veel wat) en rijd ik prinsheerlijk door zonder afschrijving te hebben.

De A6 die ik nu heb is de eerste onder de 3 ton, maar heeft alles al gehad gelukkig.

Vaak genoeg gezien dat men een auto koopt tussen 2 en 2.5 ton en dan rijd ik erin en merk je dat het halve onderstel toe is aan vervanging, maar wel trots verkondigen dat hij niet al te veel gelopen heeft.
kanovinniewoensdag 27 december 2017 @ 17:14
Het is trouwens een prachtige Daihatsu Cuore geworden
SgtPorkbeanswoensdag 27 december 2017 @ 17:25
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:14 schreef kanovinnie het volgende:
Het is trouwens een prachtige Daihatsu Cuore geworden
Pics _O_
Sounddragonwoensdag 27 december 2017 @ 19:16
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:14 schreef kanovinnie het volgende:
Het is trouwens een prachtige Daihatsu Cuore geworden
zelf uitgebroed? :+
kanovinniedonderdag 28 december 2017 @ 05:30
quote:
5s.gif Op woensdag 27 december 2017 19:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

zelf uitgebroed? :+
Neuh, van een vriend gekocht die er vanaf moest opeens.
Spanky78donderdag 28 december 2017 @ 10:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het is net effe een beetje te veel een familiewagen, maar misschien moet ik er eens 1 in het echt bekijken.

Verder heeft ie alles denk ik wat ik wil. Willen ze ook nog wel een beetje vooruit?
307sw of focus station.

Betaalbaar en heeft alles. Hard vooruit gaan ze niet. Net zo snel als jouw Saxo ongeveer.

Lijkt me gezien jouw verhaal ook het minst belangrijke.

Je bent met die station zo blij met kamperen en fietsen. Zou ik zeker doen.
Sounddragondonderdag 28 december 2017 @ 10:59
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 05:30 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Neuh, van een vriend gekocht die er vanaf moest opeens.
voldoet niet geheel aan de gestelde eisen in de OP, dat moet wel een heel erg koopje geweest zijn :P
kanovinniedonderdag 28 december 2017 @ 11:02
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 10:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

307sw of focus station.

Betaalbaar en heeft alles. Hard vooruit gaan ze niet. Net zo snel als jouw Saxo ongeveer.

Lijkt me gezien jouw verhaal ook het minst belangrijke.

Je bent met die station zo blij met kamperen en fietsen. Zou ik zeker doen.
bedankt maar ik heb nu wat anders ;)
kanovinniedonderdag 28 december 2017 @ 11:02
quote:
3s.gif Op donderdag 28 december 2017 10:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

voldoet niet geheel aan de gestelde eisen in de OP, dat moet wel een heel erg koopje geweest zijn :P
hij is alleen niet snel?
Sounddragondonderdag 28 december 2017 @ 11:21
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 11:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

hij is alleen niet snel?
Past je fiets erin? :o
kanovinniedonderdag 28 december 2017 @ 12:04
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2017 11:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Past je fiets erin? :o
twee zelfs.
Of drie.
Sounddragondonderdag 28 december 2017 @ 12:05
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 12:04 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

twee zelfs.
Of drie.
In onderdelen in kratjes, of rijd je kinderfietsjes? :D
fathankdonderdag 28 december 2017 @ 12:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:47 schreef halfway het volgende:

[..]

Prius is not done! Hoe ga je dat uitleggen op een verjaardag?
Lekker belangrijk.
kanovinniedonderdag 28 december 2017 @ 12:22
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2017 12:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

In onderdelen in kratjes, of rijd je kinderfietsjes? :D
ik heb twee racefietsen ;)
Sounddragondonderdag 28 december 2017 @ 12:38
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 12:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

ik heb twee racefietsen ;)
Ok, had ik niet verwacht in een Cuore..
MisChrartindonderdag 28 december 2017 @ 20:04
Ik zou ver blijven van Peugeot. Electronica is niet al te best.

Ik zou Toyota corrola doen, of Honda Civic hybrid. Beide zuinige, betrouwbare auto's.
Niet al te zwaar dus lage lasten.

Edit: ik zie zelfs dat een Toyota Camry binnen budget valt. Als je luxe wil rijden moet je zoiets doen.
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 20:17
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:04 schreef MisChrartin het volgende:
Ik zou ver blijven van Peugeot. Electronica is niet al te best.

Echt 1 van de hardnekkigste fabeltjes. :')

Pasgeleden nog in nieuws geweest dat franse auto's vaak gebreken hebben, lees je verder wat die gebreken zijn, versleten banden, zachte niet goed opgepompte banden, versleten ruitenwisserblad. Okeeee.... 8)7

Maar niemand leest de details en ineens staan mensen overal te roepen dat franse autootjes een gevaar op de weg zijn want dat stond er in een blad zeggen ze dan.
bokkepootdonderdag 28 december 2017 @ 20:22
|
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:17 schreef Kloonhommel het volgende:

Pasgeleden nog in nieuws geweest dat franse auto's vaak gebreken hebben, lees je verder wat die gebreken zijn, versleten banden, zachte niet goed opgepompte banden, versleten ruitenwisserblad. Okeeee.... 8)7

1.6 HDI en THP, google maar eens...Das net Volkswagen, Frod of BMW..
#ANONIEMdonderdag 28 december 2017 @ 20:29
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2017 12:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, had ik niet verwacht in een Cuore..
Zijn heel ruime autootjes. En wanneer er geen fiets meegaat kan je de achterbank verschuiven zodat passagiers achterin lekker veel beenruimte hebben.
MisChrartindonderdag 28 december 2017 @ 20:30
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:17 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Echt 1 van de hardnekkigste fabeltjes. :')

Pasgeleden nog in nieuws geweest dat franse auto's vaak gebreken hebben, lees je verder wat die gebreken zijn, versleten banden, zachte niet goed opgepompte banden, versleten ruitenwisserblad. Okeeee.... 8)7

Maar niemand leest de details en ineens staan mensen overal te roepen dat franse autootjes een gevaar op de weg zijn want dat stond er in een blad zeggen ze dan.
Euh fabel? Uit eigen ervaring helaas (Peugeot 407) en de statistieken zeggen hetzelfde.
Ongeveer ¤2500 reparaties in nog geen 30.000km vind ik niet aanvaardbaar.
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 20:41
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:30 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Euh fabel? Uit eigen ervaring helaas (Peugeot 407) en de statistieken zeggen hetzelfde.
ik deel die ervaring niet. Tis echt en puur hoe je met de auto omgaat of hoe de garagist zijn werk doet. Ik heb een uitstekende garagist, gespecialiseerd in franse autootjes en hij weet dat ik geen hankiepankiewerk wil zien en daarnaast pak ik alles vroegtijdig aan. Zo ook op mijn auto een behoorlijk verroeste benzinetankbeugel vervangen. Waarom wachten tot ie echt verrot is? Of een draadje dat verkeerd liep en dus de omhulsel wat weggesleten was, ook meteen aangepakt.

Een keer motoroliepeil bij een vriendin haar auto gecontroleerd, zat vrijwel geen olie meer in, ze had volkomen schijt aan hoe en wat en reparaties of onderhoud moest zo goedkoop mogelijk of zelfs gratis of kwam wel een keer. Was geen franse auto maar tis maar hoe mensen ermee omgaan.
Sounddragondonderdag 28 december 2017 @ 20:48
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:30 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Euh fabel? Uit eigen ervaring helaas (Peugeot 407) en de statistieken zeggen hetzelfde.
Ongeveer ¤2500 reparaties in nog geen 30.000km vind ik niet aanvaardbaar.
doe es een lijstje dan? Nu word ik benieuwd.. En wat is/was de leeftijd/km stand ten tijde van de reparaties?
Metalfreakdonderdag 28 december 2017 @ 20:52
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:41 schreef Kloonhommel het volgende:
Zo ook op mijn auto een behoorlijk verroeste benzinetankbeugel vervangen
Uhhh, dat vind ik een onderdeel dat gewoon een autoleven lang mee hoort te gaan... Ik vind dat nu niet bepaald in het voordeel van Franse rommel spreken.
Spanky78donderdag 28 december 2017 @ 20:52
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:14 schreef kanovinnie het volgende:
Het is trouwens een prachtige Daihatsu Cuore geworden
Gefeliciteerd, durf je er de snelweg mee op? :D :o

Beetje eng wel. Maar schijnen wel betrouwbaar te zijn.
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 21:02
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:52 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Uhhh, dat vind ik een onderdeel dat gewoon een autoleven lang mee hoort te gaan... Ik vind dat nu niet bepaald in het voordeel van Franse rommel spreken.
Oke, dus vanwege de preventieve vervanging van benzinetankbeugel is de hele auto van twijfelachtige kwaliteit en alle andere auto's hebben zulke gebreken niet. Is hardnekkig wat ik al eerder schreef.
Metalfreakdonderdag 28 december 2017 @ 21:11
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:02 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Oke, dus vanwege de preventieve vervanging van benzinetankbeugel is de hele auto van twijfelachtige kwaliteit en alle andere auto's hebben zulke gebreken niet. Is hardnekkig wat ik al eerder schreef.
Bij fatsoenlijke merken verwacht ik dat alle onderdelen aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen, vooral de non-vervangingsonderdelen. Als er dan zoiets als een tankophangbeugel gaat roesten, betekent dat dus dat de fabrikant steken heeft laten vallen in de kwaliteitscontrole, oftewel het is met de Franse slag uitgevoerd en die term heet niet voor niets zo...

Ik rij alleen maar Japanse auto's en tot nu toe heb ik nog nooit iets raars meegemaakt in de 16 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en de vele kilometers die ik inmiddels heb afgelegd. Alleen maar standaard tijdig onderhoud en that's it.
Glijdt_lichtdonderdag 28 december 2017 @ 21:18
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:30 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Euh fabel? Uit eigen ervaring helaas (Peugeot 407) en de statistieken zeggen hetzelfde.
Ongeveer ¤2500 reparaties in nog geen 30.000km vind ik niet aanvaardbaar.
Tja de Peugeot 407 is na de 2002 Renault Laguna ook wel de slechtste massa geproduceerde auto van na 2000.

Maar goed.. een simpel 206je gaat gewoon door. Ook mijn ex 206 hdi. Al was die motorisch niet probleemloos... Spontaan een scheve schoep in de turbo.. lekkende brandstofleiding. Brandplaatjes..

Mijn ex 106 diesel werkte alles wat elektrisch was nog. Ramen, spiegels (+verwarming!)

Probleem met Japanners blijft roest.. technisch zijn ze vaak bijna perfect ..
Qua materiaalgebruik in de auto word ik minder vrolijk van Jappen..
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 21:22
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:11 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Bij fatsoenlijke merken verwacht ik dat alle onderdelen aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen, vooral de non-vervangingsonderdelen. Als er dan zoiets als een tankophangbeugel gaat roesten, betekent dat dus dat de fabrikant steken heeft laten vallen in de kwaliteitscontrole, oftewel het is met de Franse slag uitgevoerd en die term heet niet voor niets zo...

Ik rij alleen maar Japanse auto's en tot nu toe heb ik nog nooit iets raars meegemaakt in de 16 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en de vele kilometers die ik inmiddels heb afgelegd. Alleen maar standaard tijdig onderhoud en that's it.
Kijk, ik had een mazda 323P, zwaar verrotte wielkastranden met gaten erin. Is een Japans merk toch? Was een bekend kwaal bij alle 323 varianten dat de wielkasten gingen roesten. Zullen we nu dan maar zeggen dat alle Mazda's waardeloos zijn?

Ik ken iemand die Opel afzweert en het slopel noemt, en iemand die niks van Suzuki moet hebben, of iemand die alleen maar BMW wilt en gaat lachen als men over Audi of Mercedes gaat praten. Ik ken ook iemand die zegt dat japanse merken wel goed zijn maar niet gebouwd zijn voor Nederland en te gevoelig zijn voor het natte weer en flink gaan roesten. Ze hebben allemaal wel een verhaal/mening.

Het mooiste vond ik die artikel van pasgeleden met versleten banden en versleten ruitenwisserbladen en dat daarom alle Peugeots een gevaar op de weg waren. :') Zo jammer dat dat onderzoek zo waardeloos is gedaan, ik was wel benieuwd natuurlijk.
Glijdt_lichtdonderdag 28 december 2017 @ 21:27
Alle Mazda's roesten. Specifieke Daihatsu's kunnen er ook wat van..

Nissan is gewoon een Renault tegenwoordig.

Subaru ken ik niet goed genoeg. Weet nog wel dat de Impreza's vroeger erg blikkerig klonken als je een deur dicht gooide

Toyota is zo saai als maar kan.. technisch heel mooi hoor.. maar het plastic op het dashboard ook.. lijkt nog steeds in sommige delen of je terug gaat naar 1990..
budvardonderdag 28 december 2017 @ 21:53
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:22 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Kijk, ik had een mazda 323P, zwaar verrotte wielkastranden met gaten erin. Is een Japans merk toch? Was een bekend kwaal bij alle 323 varianten dat de wielkasten gingen roesten. Zullen we nu dan maar zeggen dat alle Mazda's waardeloos zijn?

Ik ken iemand die Opel afzweert en het slopel noemt, en iemand die niks van Suzuki moet hebben, of iemand die alleen maar BMW wilt en gaat lachen als men over Audi of Mercedes gaat praten. Ik ken ook iemand die zegt dat japanse merken wel goed zijn maar niet gebouwd zijn voor Nederland en te gevoelig zijn voor het natte weer en flink gaan roesten. Ze hebben allemaal wel een verhaal/mening.

Het mooiste vond ik die artikel van pasgeleden met versleten banden en versleten ruitenwisserbladen en dat daarom alle Peugeots een gevaar op de weg waren. :') Zo jammer dat dat onderzoek zo waardeloos is gedaan, ik was wel benieuwd natuurlijk.
Je loopt te lullen.
quote:
De enquête-uitslag bevestigt de slechte naam van Franse auto’s op het gebied van betrouwbaarheid. Ruim de helft van de autorijders met een Peugeot 5008 kampte het afgelopen jaar 1 of meerdere keren met een storing. Er zijn veel problemen met de accu, de distributieketting en bobines. Ook raken veel motorcomponenten bij hogere kilometerstanden dusdanig intern vervuild, dat ze opvallend vaak gereinigd moeten worden. Ook Renaultrijders moesten vaak naar de garage.
http://www.blikopnieuws.n(...)het-meeste-pech.html

:W
Glijdt_lichtdonderdag 28 december 2017 @ 22:18
quote:
Alleen heeft een enquête over betrouwbaarheid best wat nadelen..
Zo zullen vooral mensen reageren die ontevreden zijn, of juist super tevreden zijn.
Zie je ook altijd met internet recensies. Hierdoor is de werkelijke score niet zeker
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 22:23
quote:
Over lullen gesproken, je moeder heeft meer lullen gezien dan welk andere man of vrouw op de wereld ook.

Reageer normaal op mij, dan krijg je ook normale reactie terug, ja?

:W
MisChrartindonderdag 28 december 2017 @ 22:25
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

doe es een lijstje dan? Nu word ik benieuwd.. En wat is/was de leeftijd/km stand ten tijde van de reparaties?
Afgezien van normaal onderhoud zoals banden, filters, olie echt veel vervangingen.
Aircopomp, EGR klep, Roetfilter, Airbag unit, en de fusees. Dat zijn blijkbaar een soort aparte fuseeschotels en ze zijn kneiter duur. Je moet de hele schotel met lagers vervangen.
Verder heel veel electronica storingen, en na de EGR klep storing waarna het roetfilter de geest gaf rij je niet relaxt door.
Was 2.0 Hdi met 140.000 op de teller.
Ding zat echt vol storingen en ben blij dat ik er vanaf ben.
budvardonderdag 28 december 2017 @ 22:27
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:23 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Over lullen gesproken, je moeder heeft meer lullen gezien dan welk andere man of vrouw op de wereld ook.

Reageer normaal op mij, dan krijg je ook normale reactie terug, ja?

:W
Je loopt dom te lullen dan, zo wel goed? :*
budvardonderdag 28 december 2017 @ 22:31
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:18 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Alleen heeft een enquête over betrouwbaarheid best wat nadelen..
Zo zullen vooral mensen reageren die ontevreden zijn, of juist super tevreden zijn.
Zie je ook altijd met internet recensies. Hierdoor is de werkelijke score niet zeker
Niet de werkelijke score misschien maar als er zoveel mensen aan meedoen en de Franse auto's komen er het slechts uit zegt dat wel wat over de Franse auto's.
Glijdt_lichtdonderdag 28 december 2017 @ 22:40
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Afgezien van normaal onderhoud zoals banden, filters, olie echt veel vervangingen.
Aircopomp, EGR klep, Roetfilter, Airbag unit, en de fusees. Dat zijn blijkbaar een soort aparte fuseeschotels en ze zijn kneiter duur. Je moet de hele schotel met lagers vervangen.
Verder heel veel electronica storingen, en na de EGR klep storing waarna het roetfilter de geest gaf rij je niet relaxt door.
Was 2.0 Hdi met 140.000 op de teller.
Ding zat echt vol storingen en ben blij dat ik er vanaf ben.
Klinkt eerder alsof je de auto voor korte ritten gebruikte of hem niet zo nu en dan even schoon'blaast'.

Die 2.0hdi motoren zijn toch echt de beste van 1.4/1.6/2.0 serie.

Het is de enige Peugeot motor waar Volvo rijders wél tevreden over zijn.

Enig punt is, die 2 liter HDI kunnen niet tegen korte ritten en alleen maar deellast. Dan loopt de egr inderdaad dicht, en het roetfilter regenereert nooit goed.
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 22:42
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:27 schreef budvar het volgende:

[..]

Je loopt dom te lullen dan, zo wel goed? :*
Was ff zoeken maar hier dan het bericht. https://www.autoweek.nl/c(...)s-over-autogebreken/

quote:
Gezien, bij RTL-nieuws afgelopen week? Een bericht over de 'kwaliteit' van auto's, gebaseerd op de gegevens van twaalf miljoen keuringen (APK), uitgevoerd tussen januari 2016 en november 2017. Belangrijkste conclusie die uit de analyse van deze data rolde: Franse auto's zijn vaker stuk dan bijvoorbeeld Duitse of Japanse
quote:
Zomaar wat voorbeelden van de meest typische gebreken: Fiat Panda: band onvoldoende profiel; Toyota Prius: band karkas zichtbaar; Honda Jazz: band karkas zichtbaar; (zijn die Prius- en Jazz-rijders zulke vrekken?) Audi A4 Avant: bandenspanning niet op juiste waarde; Peugeot 508: band met onvoldoende spanning; Renault Captur: ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht. Op dat niveau beweegt het zich dus. Totaal irrelevant en het zegt vrijwel niets over de kwaliteit van een auto. Banden, draagarmen, wisserbladen; het zijn allemaal slijtdelen.
quote:
Gezien veel geconstateerde gebreken bij de APK, zoals versleten banden of wisserbladen, te lage bandenspanning of niet goed werkende verlichting, wordt de staat van een auto in belangrijke mate bepaald door het onderhoud. Op dat vlak laten veel consumenten het vaak liggen. Het 'onderhoud' beperkt zich tot de jaarlijkse keuring, vandaar ook het relatief grote aantal gebreken.
quote:
Kortom, dit stukje 'onderzoeksjournalistiek' is waardeloos en vertelt je niets over de werkelijke zwakke punten van een auto. De APK is nog altijd een veiligheidskeuring, waarbij niet wordt gekeken naar bijvoorbeeld de staat van de motor en de transmissie, om maar eens iets te noemen. Dus vaar niet blind op het advies dat een BMW of Audi minder vaak onderhoud nodig heeft, ook al stelt RTL in de openingszin "Wie een auto wil die weinig onderhoud nodig heeft, moet een Duitse of Japanse kopen." Alle auto's hebben jaarlijks onderhoud nodig (preventie!) en naarmate een auto ouder wordt, gaat er meer aan mankeren. Zo simpel is het. Een auto kost geld. Rijd je nieuw, dan is het de afschrijving, rijd je oud, dan ben je wat meer kwijt aan onderhoud en reparaties.
Excuses kunnen gewoon hier gepost worden en hoeven niet in mijn DM. :W
budvardonderdag 28 december 2017 @ 22:50
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:42 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Was ff zoeken maar hier dan het bericht. https://www.autoweek.nl/c(...)s-over-autogebreken/

[..]


[..]


[..]

Excuses kunnen gewoon hier gepost worden en hoeven niet in mijn DM. :W
Blijkbaar zijn er van dat onderzoek meerdere berichten met andere conclusies :? Ik zie in die ik heb gelinkt namelijk niets over slechte ruitenwissers en gladde banden. Maar wel wat over boeiende dingen.

En als je al zo beledigd bent dat je een excuses wil omdat ik zeg dat je dom loopt te lullen wens ik je veel succes op de rest van het internet _O-
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 22:56
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:50 schreef budvar het volgende:

[..]

Blijkbaar zijn er van dat onderzoek meerdere berichten met andere conclusies :? Ik zie in die ik heb gelinkt namelijk niets over slechte ruitenwissers en gladde banden. Maar wel wat over boeiende dingen.

En als je al zo beledigd bent dat je een excuses wil omdat ik zeg dat je dom loopt te lullen wens ik je veel succes op de rest van het internet _O-
Oke, dan heeft je moeder als enige mens ter wereld ook nog behalve al die lullen gezien ze ook nog geproefd. :*

Jij ook veel succes op de rest van internet als je denkt dat je rustig iedereen op internet kan uitschelden en beledigen, alleen maar omdat je redelijk anoniem achter je pc zit. Als je nou had geschreven van heb je daar een bron voor en die domme smilie achterwege had gelaten was dit heel anders gelopen en stond je nu niet grandioos voor lul.
budvardonderdag 28 december 2017 @ 22:59
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:56 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Oke, dan heeft je moeder als enige mens ter wereld ook nog behalve al die lullen gezien ze ook nog geproefd. :*

Jij ook veel succes op de rest van internet als je denkt dat je rustig iedereen op internet kan uitschelden en beledigen, alleen maar omdat je redelijk anoniem achter je pc zit. Als je nou had geschreven van heb je daar een bron voor en die domme smilie achterwege had gelaten was dit heel anders gelopen en stond je nu niet grandioos voor lul.
Gast.... :') Schelden en beledigen? Dat je je beledigd voelt is je eigen keuze maar val mij daar niet mee lastig, en schelden? Waar dan? :D
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 23:12
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:59 schreef budvar het volgende:

[..]

Gast.... :') Schelden en beledigen? Dat je je beledigd voelt is je eigen keuze maar val mij daar niet mee lastig, en schelden? Waar dan? :D
O, je schreef maar een paar woorden. Zou niet al te moeilijk moeten zijn om een idee te hebben wat ik bedoel.

Wil je de volgende keer iets van me weten, mag dat wel wat normaler gevraagd/gezegd worden.

:W
Kentekenplaatdonderdag 28 december 2017 @ 23:19
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:18 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Tja de Peugeot 407 is na de 2002 Renault Laguna ook wel de slechtste massa geproduceerde auto van na 2000.

Maar goed.. een simpel 206je gaat gewoon door. Ook mijn ex 206 hdi. Al was die motorisch niet probleemloos... Spontaan een scheve schoep in de turbo.. lekkende brandstofleiding. Brandplaatjes..

Mijn ex 106 diesel werkte alles wat elektrisch was nog. Ramen, spiegels (+verwarming!)

Probleem met Japanners blijft roest.. technisch zijn ze vaak bijna perfect ..
Qua materiaalgebruik in de auto word ik minder vrolijk van Jappen..
Mijn moeder had een 106, maar dat was net een Japanner qua roest. Helaas niet qua motorblok. Die PSA-blokken hebben nogal zwakke koppakkingen, de Saxo van mijn schoonmoeder had hetzelfde probleem.
budvardonderdag 28 december 2017 @ 23:20
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:12 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

O, je schreef maar een paar woorden. Zou niet al te moeilijk moeten zijn om een idee te hebben wat ik bedoel.

Wil je de volgende keer iets van me weten, mag dat wel wat normaler gevraagd/gezegd worden.

:W
Je bent aparte gast maar ik kan er wel om lachen :Y, tenzij je aan het trollen bent :N

Ontopic: Franse auto's zijn slecht :P
Glijdt_lichtdonderdag 28 december 2017 @ 23:22
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:19 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Mijn moeder had een 106, maar dat was net een Japanner qua roest. Helaas niet qua motorblok. Die PSA-blokken hebben nogal zwakke koppakkingen, de Saxo van mijn schoonmoeder had hetzelfde probleem.
Mijn ex-106 had geen roest, verder was de 1.5d een belachelijk goede simpele motor die alleen vermogen ontbeerde :+.. verbruik gemiddeld 1:22,5 oid..
Koppakkingen waren bij de benzineblokjes wel een dingetje maar erg goedkoop schijnt het..
Kloonhommeldonderdag 28 december 2017 @ 23:24
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:22 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Mijn ex-106 had geen roest, verder was de 1.5d een belachelijk goede motor die alleen vermogen ontbeerde :+.. verbruik gemiddeld 1:22,5 oid..
Koppakkingen waren bij de benzineblokjes wel een dingetje maar erg goedkoop schijnt het..
Bij 8v ja en dan rond de 150.xxx km ongeveer. Bij mij is het iig niet gebeurd en deed ik hem weg met 185.xxx
Kentekenplaatdonderdag 28 december 2017 @ 23:25
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:22 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Mijn ex-106 had geen roest, verder was de 1.5d een belachelijk goede simpele motor die alleen vermogen ontbeerde :+.. verbruik gemiddeld 1:22,5 oid..
Koppakkingen waren bij de benzineblokjes wel een dingetje maar erg goedkoop schijnt het..
Ik heb een oude 205 gehad, een onverwoestbare 1.8D, die had ook geen roest. Daarom was ik ook heel verbaasd dat de 106 een gatenkaas was.

Die ongeblazen PSA diesels waren wel retebetrouwbaar: de 1,5D, de 1.8D en de 1.9D. Deden het altijd.
Kentekenplaatdonderdag 28 december 2017 @ 23:27
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:24 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Bij 8v ja en dan rond de 150.xxx km ongeveer. Bij mij is het iig niet gebeurd en deed ik hem weg met 185.xxx
Klopt, mijn schoonmoeder had zo'n 150.000km gereden en de auto van mijn moeder al bij 138.000 km, maar dat kreng draaide al 4000 rpm bij 120 km/h. Misschien speelt dat ook wel mee.
Sounddragonvrijdag 29 december 2017 @ 00:26
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Afgezien van normaal onderhoud zoals banden, filters, olie echt veel vervangingen.
Aircopomp, EGR klep, Roetfilter, Airbag unit, en de fusees. Dat zijn blijkbaar een soort aparte fuseeschotels en ze zijn kneiter duur. Je moet de hele schotel met lagers vervangen.
Verder heel veel electronica storingen, en na de EGR klep storing waarna het roetfilter de geest gaf rij je niet relaxt door.
Was 2.0 Hdi met 140.000 op de teller.
Ding zat echt vol storingen en ben blij dat ik er vanaf ben.
Mjah, autorijden kost nu eenmaal geld..

IK vind... een EGR klep reinigen sort of normaal onderhoud.. Je kunt problemen voorkomen door hem af en toe even lekker warm te laten lopen op de autobahn, of er domweg niet als Tante Kaatje mee te rijden.. zou niet nodig moeten zijn, maar die troep zit erop, en daar kun je op die manier rekening mee houden.. Af en toe een flesje cleaner in de tank helpt ook (zegt de fabrikant van het flesje).
Roetfilter; idem dito.. af en toe even 100 km snelweg knallen (en dan bedoel ik 90% volgas, en dus hárd doorrijden) voorkomt vaak problemen. Ook dáár zijn flesjes voor, maar daar werd ik door een garagist een tijdje geleden voor gewaarschuwd.. Gewoon snelweg knallen voldoet. EGR heeft trouwens niet veel met het roetfilter te maken imho, ik zie het verband niet helemaal.

Fusees.. mjah.. 140k is dan vrij snel, maar als ik zo om me heen kijk en zie hoeveel mensen er als een gympie liefst met hun poot op de rem ook nog, hun stuur draaien op parkeerplaatsen omdat het kán.. sja, dan vraag je erom.. een auto moet rollen als je stuurt.. je molt alles aan je ophanging wat kan bewegen door dat stilstaand te doen.. pak maar een auto zonder stuurbekrachtiging en probeer het dan nog eens.. dan weet je meteen waarom dat de pest is voor je ophanging.

Overigens rijd ik een premium bak, en ik heb zulke problemen ook. De mijne staat dan wel op dik over de 3 ton inmiddels, maar ik heb ergens rond de 175 ook stuur- en stabilisatiestangen moeten vervangen van 100 - 200 euro per stuk (zitten er maar 3 per kant onder).. dat hoort erbij, dat slijt.. niet zo hard als remblokken en schijven en banden, maar het is feitelijk wel een slijtagedeel, en de manier waarop je met je auto omgaat, zoals je hierboven kunt lezen, bepaalt voor een flink deel hoe lang zulke dingen meegaan..

Aircopomp, sja, droog laten lopen door geen onderhoud, gaat kapot.. grote beurten zijn er niet voor de sier of het plezier van de garagist.. bij een kleine beurt doen ze olie en filters voor een prikkie, bij een grote ben je gewoon minstens 500 kwijt, maar dan doen ze wél die dingen nalopen die anders later vanzelf kapot gaan.

Airbag unit mag niet stuk gaan..

De mijne heeft ook nog om de haverklap lekkende verstuivers, pas 6 nieuwe gloeistiften, effe de AC bijgevuld want die had te weinig druk.. en ook redelijk recent een lekkend O-ringetje van een duppie waarvoor de halve motor uit elkaar moest en ik uiteindelijk 1600 ekkies kwijt was.. sja.. life sucks, en dan gaat je auto soms ook nog eens stuk.

Soms zit het mee...

SPOILER
Maar meestal niet ;(
Moraal van het verhaal: Je hebt vaak zelf in de hand hoeveel ellende je met een auto hebt. -> onderhoud is niet 'het repareren van alles wat stuk gaat'.
Spanky78vrijdag 29 december 2017 @ 00:49
Lekkende verstuivers zijn kut. En duur. Voor een koperen ringetje.

Ze probeerden me toen ook nog nieuwe verstuivers aan te smeren Commonrail.. lekker goedkoop...

Maargoed. Moderne diesels zijn vanwege al die ecomeuk lang niet meer onderhoudsvrije kilometervreters.

Overigens rijd ik een nieuwe diesel in lease en die heeft nog niets gehad. Nul. Alleen wat olie en filters bij de beurten.
Sounddragonvrijdag 29 december 2017 @ 00:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 00:49 schreef Spanky78 het volgende:
Lekkende verstuivers zijn kut. En duur. Voor een koperen ringetje.

Ze probeerden me toen ook nog nieuwe verstuivers aan te smeren Commonrail.. lekker goedkoop...

Maargoed. Moderne diesels zijn vanwege al die ecomeuk lang niet meer onderhoudsvrije kilometervreters.

Overigens rijd ik een nieuwe diesel in lease en die heeft nog niets gehad. Nul. Alleen wat olie en filters bij de beurten.
Mijn merkspecialist heeft een zelfgemaakt tooltje waarmee hij de zitting en de verstuiver kan opschonen en vlakken.. kost alleen een nieuw ringetje en een kwartiertje arbeid.. Het is meer de irritatie van het elke keer langs moeten.. ;)
Glijdt_lichtvrijdag 29 december 2017 @ 01:03
Ik heb nooit echt grote beurten of kleine beurten.

Gewoon beurten zijn het, elke 20k
- altijd olie+ filter
- om de 40k is ook interieurfilter en luchtfilter
- om de 60k bougies

Dat staat vast..
De rest is gewoon aan de monteur of hij ziet dat iets 'eraan komt oid'.. is dat zo dan aanpakken
Sounddragonvrijdag 29 december 2017 @ 01:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 01:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik heb nooit echt grote beurten of kleine beurten.

Gewoon beurten zijn het, elke 20k
- altijd olie+ filter
- om de 40k is ook interieurfilter en luchtfilter
- om de 60k bougies

Dat staat vast..
De rest is gewoon aan de monteur of hij ziet dat iets 'eraan komt oid'.. is dat zo dan aanpakken
Zo gaan auto's dus langzaam deaud.. is een keuze die je maakt..

Koelvloeistof moet periodiek, heeft ook een smerende werking onder andere, thermostaten en waterpompen gaan daar langzaam aan deaud; kwaliteit gaat gewoon langzaam achteruit. Het gaat ook corrosie in je motor tegen (verstopte kachelradiateur) vorstbestendigheid neemt ook af.. Remolie moet periodiek domweg ververst worden, snaren gecontroleerd en periodiek vervangen. Stuurbekrachtigingsolie ook, bakolie ook, cardanolie ook, bij benzine niet alleen de pitten maar ook de kabels. de dealer heeft een hele waslijst aan checkpoints die doorgelopen moet worden bij elke auto bij een grote beurt, vaak is dat ook aangevuld met de bekende zwakke punten van jouw specifieke type en bouwjaar.
Een beetje merkspecialist weet dat ook, maar de gemiddelde garage doet maar wat en gooit alles op de bekende grote hoop.

Maar goed. bomen, bos.. we raken weer eens een beetje offtopic :+
kanovinnievrijdag 29 december 2017 @ 07:00
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, durf je er de snelweg mee op? :D :o

Beetje eng wel. Maar schijnen wel betrouwbaar te zijn.
Oh, ja hoor. Beetje zijwindgevoelig en als je in een bocht over een drempeltje rijd flubbert hij wat meer heen en weer dan een grote/zwaardere auto maar verder vind ik het prima.

De voorspelling van degene waar ik hem van kocht klopt wel, mensen snijden je eerder af en laten je er minder tussen dan wanneer je in wat anders rijdt _O-
Glijdt_lichtvrijdag 29 december 2017 @ 09:53
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2017 01:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Zo gaan auto's dus langzaam deaud.. is een keuze die je maakt..

Koelvloeistof moet periodiek, heeft ook een smerende werking onder andere, thermostaten en waterpompen gaan daar langzaam aan deaud; kwaliteit gaat gewoon langzaam achteruit. Het gaat ook corrosie in je motor tegen (verstopte kachelradiateur) vorstbestendigheid neemt ook af.. Remolie moet periodiek domweg ververst worden, snaren gecontroleerd en periodiek vervangen. Stuurbekrachtigingsolie ook, bakolie ook, cardanolie ook, bij benzine niet alleen de pitten maar ook de kabels. de dealer heeft een hele waslijst aan checkpoints die doorgelopen moet worden bij elke auto bij een grote beurt, vaak is dat ook aangevuld met de bekende zwakke punten van jouw specifieke type en bouwjaar.
Een beetje merkspecialist weet dat ook, maar de gemiddelde garage doet maar wat en gooit alles op de bekende grote hoop.

Maar goed. bomen, bos.. we raken weer eens een beetje offtopic :+
Wat een onzin. Dat ik de garage grotendeels laat uitzoeken wat er aan gaat komen betekent niet dat hij eraan gaat..
Kvs is de laatste keer ververst. Thermostaat is nml van een type met een slecht ontwerp. Plastic wordt broos, knapt kapot. Dan ook meteen kvs compleet vervangen.
Remvloeistof is een bepaald metertje voor om kookpunt te bepalen. Sowieso zijn een tijdje terug, 2 beurten of zo) de schijven en blokken vóór nog vervangen en is dat ook ververst.

Bakolie staat voor 300k op de planning, Ford zegt wel for life, maar zelfs ford specialist zegt 300k.

Snaren vervangen is ook onderdeel van de standaard check. Je kunt prima zien in welke staat zo'n ding is. Mijn huidige multiriem zit nu 50k op. Ik weet nml wanneer hij vervangen is. Bij 160k..
Distributieriem heb ik niet, mocht de ketting teveel uitrekken, dan hoor je dat wel.

Dat jij alleen slechte ervaringen hebt waarbij garages niet daadwerkelijk alles controleren, tja.. ik heb daar iig geen last van.

Er zit nml nogal een verschil tussen 'is kapot' en 'komt eraan'. Als iets eraan komt wordt het vervangen als ik dat wil.

Waar een auto aan kapot gaat is m.i. geen onderhoud en alleen APK halen..

Als laatste, Volvo kent geen grote/kleine beurt in hun planning. Dat zijn gewoon 'beurten'. Check hun website maar.
Bovendien is een dealer niet heilig. Op gegeven moment een foutcode gehad. Ik die code opzoeken, ging om een bepaalde stuureenheid voor het inlaattraject. Was ook een bekend probleem om de 130k, althans dan ging die af fabriek stuk.
Ik naar de dealer met de fout, want ja, hierbij wilde ik snel geholpen worden.
'oh we weten niet wat het is, hij zal worden gewist'. Dus ik meteen naar mijn zoekactie met de fout laten zien. Ja, dat is te simpel gedacht. Wil u even onderzoekskosten afrekenen?

Volgende dag de fout terug natuurlijk, en weer terug. Toen wel correct geholpen gelukkig.

[ Bericht 4% gewijzigd door Glijdt_licht op 29-12-2017 10:20:32 ]
Sotchi2014vrijdag 29 december 2017 @ 10:00
Mazda 3
Sounddragonvrijdag 29 december 2017 @ 10:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 09:53 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Wat een onzin. Dat ik de garage grotendeels laat uitzoeken wat er aan gaat komen betekent niet dat hij eraan gaat..
Kvs is de laatste keer ververst. Thermostaat is nml van een type met een slecht ontwerp. Plastic wordt broos, knapt kapot. Dan ook meteen kvs compleet vervangen.
Remvloeistof is een bepaald metertje voor om kookpunt te bepalen. Sowieso zijn een tijdje terug, 2 beurten of zo) de schijven en blokken vóór nog vervangen en is dat ook ververst.

Bakolie staat voor 300k op de planning, Ford zegt wel for life, maar zelfs ford specialist zegt 300k.

Snaren vervangen is ook onderdeel van de standaard check. Je kunt prima zien in welke staat zo'n ding is.

Dat jij alleen slechte ervaringen hebt waarbij garages niet daadwerkelijk alles controleren, tja.. ik heb daar iig geen last van.

Waar een auto aan kapot gaat is m.i. geen onderhoud en alleen APK halen..

Als laatste, Volvo kent geen grote/kleine beurt in hun planning. Dat zijn gewoon 'beurten'. Check hun website maar.

Mijn auto's gingen nooit naar een garage, ik deed alles zelf.. alleen voor klussen die specialistisch zijn of waar ik geen spullen voor heb/had ging mijn auto naar een garage..
Tegenwoordig doe ik alleen mechanische dingen en olie/filters zelf, voor de rest gaat hij naar een specialist. Heb er geen tijd meer voor. Vroegah had ik 4/5 auto's, dan kon ik me veroorloven om er eentje stil te zetten tot ik er tijd voor had.. nu heb ik er nog maar één, en die moet gewoon tip top zijn en altijd rijden.
Gelukkig heb jij blijkbaar een garagist die verder kijkt als zijn neus lang is.. velen doen dat niet; die vinden het prima dat hun klanten veel problemen hebben en om de haverklap binnenrollen met ellende..
Kentekenplaatzaterdag 30 december 2017 @ 22:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 07:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

De voorspelling van degene waar ik hem van kocht klopt wel, mensen snijden je eerder af en laten je er minder tussen dan wanneer je in wat anders rijdt _O-
_O- Bizar he? Ik merk het ook als ik in de Alto van mijn moeder rijd. Om de haverklap lui die me dan het liefst aan de kant drukken. Ben ik met mijn eigen auto, dan is het een stuk minder.
kanovinniezaterdag 30 december 2017 @ 22:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 22:21 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

_O- Bizar he? Ik merk het ook als ik in de Alto van mijn moeder rijd. Om de haverklap lui die me dan het liefst aan de kant drukken. Ben ik met mijn eigen auto, dan is het een stuk minder.
Och, ergens is het ook wel grappig. En ik heb besloten om me niet te ergeren in het verkeer.
Pizza_Boomzondag 31 december 2017 @ 03:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 22:21 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

_O- Bizar he? Ik merk het ook als ik in de Alto van mijn moeder rijd. Om de haverklap lui die me dan het liefst aan de kant drukken. Ben ik met mijn eigen auto, dan is het een stuk minder.
Tsja, de echte debielen houd je altijd... Defender in strandtrim (dus veel bodemvrijheid), 1800 kg erachter en dan een tegenligger met een Twingo die voorrang neemt in een wegversmalling waar ik het heb. Dude, mijn voorbumper zit op hoogte van jouw ogen, de lege wagen is al 2x zo zwaar als jouw auto, de hele combinatie 4 tot 5x, levensmoe ofzo? :')
Of sjonnie met zijn uitgebouwde Golf sdi die naast je gaat staan als je een F-Type, Panamera, Model S ofzo mee hebt en jij de enige bent die voor het verkeerslicht staat en je erna weer moet ritsen. En het verkeerslicht erna nog eens. 8)7

Wat goed helpt bij ritsen e.d. zijn een paar goed zichtbare deuken in een oude auto :+ en dan een moderne auto uitkiezen. >:) >:)
Kloonhommelzondag 31 december 2017 @ 04:36
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 03:41 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wat goed helpt bij ritsen e.d. zijn een paar goed zichtbare deuken in een oude auto :+ en dan een moderne auto uitkiezen. >:) >:)
Goede tip! _O-