abonnement Unibet Coolblue
pi_173875712
Hallo,

ik ben dit jaar begonnen met een rechtenopleiding aan een universiteit.
Het niveau, tempo, taalgebruik liggen echter te hoog en ik wil dan ook een hbo-opleiding gaan volgen.

Ik ben specifiek opzoek gegaan naar een opleiding zonder wiskunde omdat ik daar niet goed in ben. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de lerarenopleiding Engels en op Human Resource Management dat ook wel Personeel en Organisatie wordt genoemd.

Iedere opleiding is verplicht om een aantal dingen te vermelden zoals het percentage afgestudeerden dat binnen 1,5 jaar een baan op niveau vind en het aantal studenten dat binnen 5 jaar een diploma haalt.

Het valt mij op dat zowel alumni van de Lerarenopleiding Engels als alumni van de opleiding Personeel en Organisatie relatief vaak binnen 1,5 jaar een baan op niveau bemachtigen (meer dan 80%). Ik vraag me echter af in hoeverre dat een goed beeld geeft. Is dat percentage niet te danken aan de goedlopende economie? Ook staat er niet bij hoe de verhouding deeltijd/voltijd is. Komen leraren makkelijk aan een voltijdbaan bijvoorbeeld?

Tweede punt betreft het slagingspercentage. Iets meer dan 40% van de P&O-studenten slaagt binnen 5 jaar voor de opleiding terwijl dat bij de Lerarenopleiding Engels rond de 10% is. Wat zijn de oorzaken daarvan?

Ik wil naar open dagen e.d. gaan maar die duren nog een tijd en zou het fijn vinden indien iemand alvast hiermee zou willen helpen.

Bij voorbaat dank.
pi_173876080
Goede reden om docent Engels te worden, geen wiskunde.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173876278
Veel studenten van de Lerarenopleiding haken voortijdig af, omdat ze veel stage moeten lopen en dat is best heftig als je eigenlijk toch geen docent willen worden (of podiumvrees blijkt te hebben of iets dergelijks). Het is best een 'one trick pony' studie. Je kiest ervoor en wordt docent, óf je gaat iets anders doen. Met die andere studies heb je iets meer baan-opties.

Ex-docente met lerarenopleiding hier. Moeite met ander werk vinden. :)
Mon 'en!
pi_173877112
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:34 schreef DevilsWhore het volgende:
Goede reden om docent Engels te worden, geen wiskunde.
Ik had er wellicht bij moeten vermelden dat de baan van docent Engels me ook aanspreekt in zoverre ik daar nu een beeld van heb. Vandaar dat ik specifiek Engels noem en geen Aardrijkskunde bijvoorbeeld.
pi_173877193
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:46 schreef bloempjuh het volgende:
Veel studenten van de Lerarenopleiding haken voortijdig af, omdat ze veel stage moeten lopen en dat is best heftig als je eigenlijk toch geen docent willen worden (of podiumvrees blijkt te hebben of iets dergelijks). Het is best een 'one trick pony' studie. Je kiest ervoor en wordt docent, óf je gaat iets anders doen. Met die andere studies heb je iets meer baan-opties.

Ex-docente met lerarenopleiding hier. Moeite met ander werk vinden. :)
Bedankt voor uw hulp.

U heeft dus de opleiding volledig afgerond? En is het dus zo dat er veel uitval is maar de personen die wel doorgaan het doorgaans wel binnen vier/vijf jaar weten te halen of is de theorie ook behoorlijk moeilijk?
pi_173877826
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:34 schreef RobbSnow het volgende:

[..]

Bedankt voor uw hulp.

U heeft dus de opleiding volledig afgerond? En is het dus zo dat er veel uitval is maar de personen die wel doorgaan het doorgaans wel binnen vier/vijf jaar weten te halen of is de theorie ook behoorlijk moeilijk?
Ho ho, ik ben geen 'u' :')

Ik heb de lerarenopleiding Nederlands afgerond, in 5,5 jaar. Ik ken wel veel mensen die aan Engels begonnen zijn en nu bij een callcenter werken of zijn overgestapt naar iets heel anders. Theorie van Nederlands viel mee, bij Engels moet je rekening houden met vakken als Middeleeuws Engels en dergelijke :)
Mon 'en!
pi_173877905
Lesgeven is ook wel echt een vak. Als je dat niet heel leuk vindt is het des te moeilijker.
Whatever...
pi_173878023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:56 schreef Spanky78 het volgende:
Lesgeven is ook wel echt een vak. Als je dat niet heel leuk vindt is het des te moeilijker.
^Dat.
Ik zou bijna zeggen: eerst de keuze voor leraarschap, dan pas je vakgebied. Had ik véél eerder achter moeten komen.

:Y
Mon 'en!
pi_173878051
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:30 schreef RobbSnow het volgende:

[..]

Ik had er wellicht bij moeten vermelden dat de baan van docent Engels me ook aanspreekt in zoverre ik daar nu een beeld van heb. Vandaar dat ik specifiek Engels noem en geen Aardrijkskunde bijvoorbeeld.
Het onderwijs is niet makkelijk.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878106
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ho ho, ik ben geen 'u' :')

Ik heb de lerarenopleiding Nederlands afgerond, in 5,5 jaar. Ik ken wel veel mensen die aan Engels begonnen zijn en nu bij een callcenter werken of zijn overgestapt naar iets heel anders. Theorie van Nederlands viel mee, bij Engels moet je rekening houden met vakken als Middeleeuws Engels en dergelijke :)
Ik heb ook Middelnederlands moeten lezen. ;)

Het curriculum verschilt erg per hogeschool.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878204
En over de percentages bij de lerarenopleidingen: je moet er vanuit gaan dat elk jaar het aantal studenten halveert. In mijn jaar zijn we met 38 begonnen, hiervan zijn er 6 binnen vier jaar afgestudeerd, 9 zijn er nog bezig en verwachten binnen 5 jaar af te studeren.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878237
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:46 schreef bloempjuh het volgende:
Veel studenten van de Lerarenopleiding haken voortijdig af, omdat ze veel stage moeten lopen en dat is best heftig als je eigenlijk toch geen docent willen worden (of podiumvrees blijkt te hebben of iets dergelijks). Het is best een 'one trick pony' studie. Je kiest ervoor en wordt docent, óf je gaat iets anders doen. Met die andere studies heb je iets meer baan-opties.

Ex-docente met lerarenopleiding hier. Moeite met ander werk vinden. :)
Dit

Engels is wel een vak met veel banen omdat er veel uren in zijn. Elk niveau en elk leerjaar krijgt Engels. En er is geen overschot aan afgestudeerden
Het is wel echt zwaar werk, docent zijn, en daarom werken veel mensen (vooral in het begin) niet fulltime. Want met een aanstelling van 4 dagen werk je ook zeker fulltime
pi_173878278
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:02 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Ik heb ook Middelnederlands moeten lezen. ;)

Het curriculum verschilt erg per hogeschool.
Hier ook Middeleeuwse teksten moeten lezen en uitpluizen.

En zinnen ontleden tot op het bot. Dat is wel bijna wiskunde, eigenlijk. Verschrikkelijk, dat vak!

Ik vond Mythologie echt fenomenaal, zo jammer dat we dat maar twee periodes lang hadden.
Mon 'en!
pi_173878320
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:06 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Hier ook Middeleeuwse teksten moeten lezen en uitpluizen.

En zinnen ontleden tot op het bot. Dat is wel bijna wiskunde, eigenlijk. Verschrikkelijk, dat vak!

Ik vond Mythologie echt fenomenaal, zo jammer dat we dat maar twee periodes lang hadden.
Grammatica _O_ O+

Ik heb geen mythologie gehad jammer genoeg, alleen als cursus. En een klein stukje bij een vak over wereldgeschiedenis.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878372
quote:
3s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:08 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Grammatica _O_ O+

Ik heb geen mythologie gehad jammer genoeg, alleen als cursus. En een klein stukje bij een vak over wereldgeschiedenis.
Ik vind grammatica dus echt de hel. Dat was het enige vak dat ik meerdere keren heb herkanst. Ik zíe dat gewoon niet. :)
Mon 'en!
pi_173878474
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:09 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik vind grammatica dus echt de hel. Dat was het enige vak dat ik meerdere keren heb herkanst. Ik zíe dat gewoon niet. :)
Dat heb ik juist met literatuuranalyse, ik heb zo veel herkansingen gehad voor literatuurvakken.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878507
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:12 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Dat heb ik juist met literatuuranalyse, ik heb zo veel herkansingen gehad voor literatuurvakken.
Die vond ik juist leuk. Boeken! O+

Jeugdliteratuur was ook een mega-favoriet.
Mon 'en!
pi_173878734
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:13 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Die vond ik juist leuk. Boeken! O+

Jeugdliteratuur was ook een mega-favoriet.
Ik moet nog een verslag voor jeugdliteratuur maken, heb je tijd over?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173878789
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ho ho, ik ben geen 'u' :')

Ik heb de lerarenopleiding Nederlands afgerond, in 5,5 jaar. Ik ken wel veel mensen die aan Engels begonnen zijn en nu bij een callcenter werken of zijn overgestapt naar iets heel anders. Theorie van Nederlands viel mee, bij Engels moet je rekening houden met vakken als Middeleeuws Engels en dergelijke :)
Goed, zal voortaan je zeggen ;).

Wat was de reden voor de uitloop als ik vragen mag?

De personen die nu in een callcenter werken, werken die daar nu omdat ze geen baan als leraar vonden of omdat ze niet langer als leraar werkzaam wilden zijn?
pi_173878863
Aan de overige reacties te lezen is de theorie best lastig, is het ook veel?
pi_173878883
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:24 schreef RobbSnow het volgende:

[..]

Goed, zal voortaan je zeggen ;).

Wat was de reden voor de uitloop als ik vragen mag?

De personen die nu in een callcenter werken, werken die daar nu omdat ze geen baan als leraar vonden of omdat ze niet langer als leraar werkzaam wilden zijn?
Mijn uitloop? Persoonlijke omstandigheden en een mislukte stage.

En die vrienden zijn combi van beiden, een aantal afgestudeerden die het onderwijs niet leuk vinden en wat anderen die gestopt zijn.
Mon 'en!
pi_173878909
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:27 schreef RobbSnow het volgende:
Aan de overige reacties te lezen is de theorie best lastig, is het ook veel?
Er zijn heel veel verschillende vakken. Sommige vakken zijn moeilijk, maar vond het vooral qua hoeveelheid zwaar. En de stages waren ook heftig, omdat ik op scholen stond die ik niet zelf mocht kiezen.
Mon 'en!
pi_173878925
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:22 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Ik moet nog een verslag voor jeugdliteratuur maken, heb je tijd over?
Ik zou het bijna overwegen ja :)
Mon 'en!
pi_173879477
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:30 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik zou het bijna overwegen ja :)
:D. Het valt ook best mee, het niveau van drie boeken vaststellen, iets met mindmapping en een leerlingpagina maken.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173880284
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:29 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Er zijn heel veel verschillende vakken. Sommige vakken zijn moeilijk, maar vond het vooral qua hoeveelheid zwaar. En de stages waren ook heftig, omdat ik op scholen stond die ik niet zelf mocht kiezen.
Heb je een idee welke vakken als moeilijk worden gezien en welke minder? Heb namelijk grote moeite met de hoeveelheid theorie bij rechten.
pi_173881014
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:23 schreef RobbSnow het volgende:

[..]

Heb je een idee welke vakken als moeilijk worden gezien en welke minder? Heb namelijk grote moeite met de hoeveelheid theorie bij rechten.
Dat verschilt per persoon: zo vond bloempjuh grammatica moeilijk, terwijl ik daar achten haalde. Bij Engels weet ik het sowieso niet (behalve dat een vriendin haar p niet heeft gehaald op phonetics, om specifiek te zijn transcribing).
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173891942
quote:
3s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:54 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Dat verschilt per persoon: zo vond bloempjuh grammatica moeilijk, terwijl ik daar achten haalde. Bij Engels weet ik het sowieso niet (behalve dat een vriendin haar p niet heeft gehaald op phonetics, om specifiek te zijn transcribing).
En dat vond ik juist weer supermakkelijk!

Ik heb geen tweedegraads/hbo leraar engels gedaan, maar de studie WO engels en de WO lerarenmaster erachteraan.

Houd er rekening mee dat het op dit moment echt een hele populaire studie is, en dat er juist veel bovenbouwdocenten gezocht worden. Ik hoor veel over tekort aan stageplekken voor onderbouwdocenten in opleiding e.d.

Mij lijkt alleen onderbouw en examenklassen alleen vmbo geven echt oersaai. Moet er niet aan denken. Maar wie weet vind jij dat juist wel leuk!

Ik heb 1 vriendin die recent de hbo lerarenopleiding heeft gedaan nadat ze een aantal jaar geleden psychologie had gestudeerd en die vond het echt heel makkelijk allemaal. Reflecteren en onderbouwen van je lesplannen is een trucje dat je kunt leren. Verwacht niet erg veel diepgang, het is heel pedagogisch/didactisch gericht.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')