abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 19 september 2017 @ 16:01:56 #76
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_173872531
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2017 14:48 schreef ToT het volgende:

[..]

Mee eens, aan sommige tradities moet je toch wel een beetje vasthouden. :)
dus ook geen sex voor het huwelijk :+
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_173872562
Gisteravond zei Pauw dat ook al, van de Algemene Beschouwingen. Daar schuift nu iedere avond een fractievoorzitter aan.

Muis en Lucky... alsnog van harte gefeliciteerd *O*
Ik loop weer eens achter :@
pi_173872580
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:01 schreef just me het volgende:

[..]

dus ook geen sex voor het huwelijk :+
Het is seks, geen sex :{w zou jij toch moeten weten :+
  † In Memoriam † dinsdag 19 september 2017 @ 16:05:44 #79
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_173872597
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:04 schreef Tuned22 het volgende:

[..]

Het is seks, geen sex :{w zou jij toch moeten weten :+
in mijn tijd was het nog sex, waarom veranderen ze alles elke keer :s)

Voor 1996 waren zowel 'seks' als 'sex' correct; er waren twee spellingswijzen, die allebei correct waren. Seks was echter de voorkeursspelling, welke men het liefst gebruikt zag. In 1996 werd dit systeem echter afgeschaft en in het vervolg werd alleen de voorkeursspelling geaccepteerd. Voor enkele woorden werd een uitzondering gemaakt, maar het woord 'sex' hoorde daar niet bij, waardoor het officieel uit de Nederlandse taal verdween.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_173872633
Vroeger had je op FOK! ook een user die Beschouw heette. Geen idee wat daar mee gebeurd is.
pi_173872786
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:05 schreef just me het volgende:

[..]

in mijn tijd was het nog sex, waarom veranderen ze alles elke keer :s)

Voor 1996 waren zowel 'seks' als 'sex' correct; er waren twee spellingswijzen, die allebei correct waren. Seks was echter de voorkeursspelling, welke men het liefst gebruikt zag. In 1996 werd dit systeem echter afgeschaft en in het vervolg werd alleen de voorkeursspelling geaccepteerd. Voor enkele woorden werd een uitzondering gemaakt, maar het woord 'sex' hoorde daar niet bij, waardoor het officieel uit de Nederlandse taal verdween.
De huidige voorkeurspelling zuigt aan alle kanten. Deze officiële, Groene Spelling (het Groene Boekje) spreekt bijvoorbeeld van 2 euromunten. Ik zweer bij de Witte Spelling, die bij munten van 2 euro kiest voor 2-euromunten. En zo zijn er nog veel meer verschillen.

Ik blijf stug pannekoek schrijven en ik kies ook voor de schrijfwijze persé, in plaats van per se.

Als taalverloedering wordt beloond met erkenning omdat mensen het massaal fout doen, moet het omgekeerd ook kunnen, is mijn idee. Gewoon allemaal stug een bepaalde schrijfwijze in ere herstellen of gewoon verkiezen omdat het logischer / beter is. Dan wordt het vanzelf een keer erkend.
pi_173872851
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:05 schreef just me het volgende:
in mijn tijd was het nog sex, waarom veranderen ze alles elke keer :s)
Ik dacht het in jouw tijd nog "me hit woman on head with club and drag by hair to cave" was :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173872877
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:22 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik dacht het in jouw tijd nog "me hit woman on head with club and drag by hair to cave" was :+
Them be fighting words...
pi_173873997
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De huidige voorkeurspelling zuigt aan alle kanten. Deze officiële, Groene Spelling (het Groene Boekje) spreekt bijvoorbeeld van 2 euromunten. Ik zweer bij de Witte Spelling, die bij munten van 2 euro kiest voor 2-euromunten. En zo zijn er nog veel meer verschillen.

Ik blijf stug pannekoek schrijven en ik kies ook voor de schrijfwijze persé, in plaats van per se.

Als taalverloedering wordt beloond met erkenning omdat mensen het massaal fout doen, moet het omgekeerd ook kunnen, is mijn idee. Gewoon allemaal stug een bepaalde schrijfwijze in ere herstellen of gewoon verkiezen omdat het logischer / beter is. Dan wordt het vanzelf een keer erkend.
De taal verloedert niet omdat er een oude of een nieuwe spelling is, of een groene of witte spelling. De taal verloedert omdat mensen kennelijk niet meer zo slim zijn. Het gemiddelde taalniveau in Nederland is B1. Zo'n tekst als de Troonrede is voor veel mensen niet eens begrijpelijk. Zowel niet qua opbouw van de tekst, de zinsopbouw als de woordkeuze.

Overigens vind ik het voorbeeld van de muntstukken allebei geen porem. Ik zou eerder twee-euromuntstuk aanhouden. Maar liever nog: een munt van 2 euro.
I reject reality and substitute my own
pi_173874123
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:27 schreef CindieY het volgende:
Zo'n tekst als de Troonrede is voor veel mensen niet eens begrijpelijk.
Dat vind ik best triest. Zo moeilijk is het echt niet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173874145
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:27 schreef CindieY het volgende:

[..]

De taal verloedert niet omdat er een oude of een nieuwe spelling is, of een groene of witte spelling. De taal verloedert omdat mensen kennelijk niet meer zo slim zijn. Het gemiddelde taalniveau in Nederland is B1. Zo'n tekst als de Troonrede is voor veel mensen niet eens begrijpelijk. Zowel niet qua opbouw van de tekst, de zinsopbouw als de woordkeuze.

Overigens vind ik het voorbeeld van de muntstukken allebei geen porem. Ik zou eerder twee-euromuntstuk aanhouden. Maar liever nog: een munt van 2 euro.
De taal verloedert omdat mensen er slordig mee omgaan en omdat fouten uiteindelijk goed worden gerekend en tot norm worden verheven. Het taalniveau is inderdaad belabberd; helemaal mee eens. Hoewel je aan de Troonrede duidelijk kunt zien dat het taalgebruik zo simpel mogelijk is gehouden, is het ongetwijfeld voor velen te hoog gegrepen.

Met het voorbeeld van 2-euromunten doelde ik op samenvoegingen zoals 24-uurseconomie of 1-aprilgrap. Een munt van 2 euro noem ik bij voorkeur een 2-euromunt en geen 2 euromunt.
pi_173874170
Je snap me tog?????

:'(
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173874261
Goedenavond allemaal :W,

En er is niet eens show op dit moment maar wel 4 luisteraars :o
pi_173874582
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:45 schreef anotherRandomdude het volgende:
Goedenavond allemaal :W,

En er is niet eens show op dit moment maar wel 4 luisteraars :o
Goed hè? Gup is populairder dan ooit, sinds hij/zij/het sjans heeft met Spijkerbroek :Y
pi_173874662
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:02 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Goed hè? Gup is populairder dan ooit, sinds hij/zij/het sjans heeft met Spijkerbroek :Y
Dat zal het vast zijn ja :+
pi_173874687
'naaf
pi_173874732
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De taal verloedert omdat mensen er slordig mee omgaan en omdat fouten uiteindelijk goed worden gerekend en tot norm worden verheven. Het taalniveau is inderdaad belabberd; helemaal mee eens. Hoewel je aan de Troonrede duidelijk kunt zien dat het taalgebruik zo simpel mogelijk is gehouden, is het ongetwijfeld voor velen te hoog gegrepen.

Met het voorbeeld van 2-euromunten doelde ik op samenvoegingen zoals 24-uurseconomie of 1-aprilgrap. Een munt van 2 euro noem ik bij voorkeur een 2-euromunt en geen 2 euromunt.
Mee eens dat veel mensen slordig omgaan met taal, maar om nou te zeggen dat het tot de norm verheven wordt? Niet in de groene of witte spelling in ieder geval. Een taal is nu eenmaal in ontwikkeling, anders zouden we met z'n allen nog steeds Diets spreken :+

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:39 schreef spijkerbroek het volgende:
Je snap me tog?????

:'(
Ik zag laatst 'ze moeder' in navolging van 'me moeder'. Ik heb zitten huilen in een hoekje ;(
I reject reality and substitute my own
pi_173874754
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:13 schreef CindieY het volgende:
Ik zag laatst 'ze moeder' in navolging van 'me moeder'. Ik heb zitten huilen in een hoekje ;(
Misschien bedoelde hij/zij wel "ze, moeder, .." ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173874790
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:13 schreef CindieY het volgende:

[..]

Mee eens dat veel mensen slordig omgaan met taal, maar om nou te zeggen dat het tot de norm verheven wordt? Niet in de groene of witte spelling in ieder geval. Een taal is nu eenmaal in ontwikkeling, anders zouden we met z'n allen nog steeds Diets spreken :+

[..]

Ik zag laatst 'ze moeder' in navolging van 'me moeder'. Ik heb zitten huilen in een hoekje ;(
maak een bewuste spreekfout, vind genoeg mensen die die spreekfout gebruiken en je hebt een nieuw dialect, daarbij is de nederlandse taal al ingewikkeld genoeg, probeer maar iemand die opgevoed is met een andere moedertaal uit te leggen wat het verschil tussen de het en een betekent.
pi_173874808
ik ben trouwens wat gamemuziekjes bij elkaar aan het zoeken, wie heeft er nog aanraders?
  Moderator dinsdag 19 september 2017 @ 18:20:15 #96
45833 crew  Fogel
pi_173874819
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:19 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
ik ben trouwens wat gamemuziekjes bij elkaar aan het zoeken, wie heeft er nog aanraders?
Super Mario.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_173874830
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Super Mario.
Daar heb ik al 2 rap versies van.
pi_173874849
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:18 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

maak een bewuste spreekfout, vind genoeg mensen die die spreekfout gebruiken en je hebt een nieuw dialect, daarbij is de nederlandse taal al ingewikkeld genoeg, probeer maar iemand die opgevoed is met een andere moedertaal uit te leggen wat het verschil tussen de het en een betekent.
We zijn niet de enige taal die kijken naar het geslacht van het woord, denk bijvoorbeeld aan het Frans met le en la en un en une.

quote:
16s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:19 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
ik ben trouwens wat gamemuziekjes bij elkaar aan het zoeken, wie heeft er nog aanraders?
Ga je een show doen met de gamemuziekjes? O+
I reject reality and substitute my own
pi_173874996
edit
  dinsdag 19 september 2017 @ 18:34:19 #100
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_173875050
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:23 schreef CindieY het volgende:

[..]

We zijn niet de enige taal die kijken naar het geslacht van het woord, denk bijvoorbeeld aan het Frans met le en la en un en une.

Wij passen het geslacht willekeurig toe en in meervoud of verkleinwoord passen we ze net zo willekeurig toe.

quote:
Ga je een show doen met de gamemuziekjes? O+
Niet vandaag, moet ik nog teveel voor bijelkaar zoeken, maar ik probeer er wel eentje binnenkort te plannen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')