abonnement Unibet Coolblue
pi_173854850
Goedemiddag,

Bij het maken van beleid wordt er rekening gehouden met diverse beleidscontexten. Ik heb een casus waarin nieuwe wetgeving of verruiming van bestaande wetgeving nodig is. Een van de beleidscontexten is de juridische context. Ik snap alleen niet zo goed hoe ik deze moet toepassen en of dat überhaupt nodig is in deze kwestie.

Beleid moet passen binnen de huidige wetgeving en internationale afspraken, etc. Maar in mijn casus waarbij wetsverruiming nodig is, spreekt men van de wet als beleidsinstrument om dat doel te bereiken en niet van de huidige juridische kaders die de context vormen voor beleid (de juridische beleidscontext). Is er in dit geval dus nu wel of niet een juridische context? Ik zou denken dat de juridische context juist moet worden gecreëerd om daar vervolgens beleid binnen te maken, maar ik weet niet zeker of dit juist is, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Met vriendelijke groet,
mij
pi_173855128
Ik zou denken dat het huidige juridische kader er wel is, maar door <insert ontwikkelingen> niet meer toereikend is. En dan jouw voorstel voor een nieuw juridisch kader.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_173855143
O ja, om "dat doel" te bereiken. Lekker helder. Ik zou zeggen: ja, maar vooral ook een beetje nee. Ligt er meer net aan, aan de dingen die gaan komen en de dagen die verstrijken. Zegt je dat iets?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_173855293
Het enige wat ik kan bedenken dat je bedoelt, is dat de wet in de eerste plaats is bedoeld om een bepaald maatschappelijk doel te bereiken. Als randvoorwaarde hierbij geldt dat de wet moet passen binnen de juridische context (d.w.z. niet mag indruisen tegen internationaal recht en moet matchen met het bestaande nationale recht en de hieraan ten grondslag liggende (rechts)principes).
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_173856125
quote:
5s.gif Op maandag 18 september 2017 17:30 schreef 2thmx het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken dat je bedoelt, is dat de wet in de eerste plaats is bedoeld om een bepaald maatschappelijk doel te bereiken. Als randvoorwaarde hierbij geldt dat de wet moet passen binnen de juridische context (d.w.z. niet mag indruisen tegen internationaal recht en moet matchen met het bestaande nationale recht en de hieraan ten grondslag liggende (rechts)principes).
Misschien was ik inderdaad een beetje onduidelijk.

Het gaat over beleidsvormingen en de manieren waarop beleid tot stand komt. Bij dat proces spelen meerdere contexten een rol, waarmee rekening wordt gehouden bij het maken van beleid (bv. economische situatie, technologische situatie).

Kijkend naar de juridisch context wordt er dus gekeken of het te vormen beleid past binnen de wet (en dus niet buiten de wet treedt), ofwel: is er een juridische grondslag voor. Beleid moet dus gemaakt worden binnen de 'juridische kaders'.

In mijn casus gaat het over nieuwe wetgeving, of het uitbreiden van bestaande wetgeving. Ik twijfel dus of er al sprake is van een juridische context, omdat bij de uibreiding van de wet beleid nodig is om de nieuwe doelen te behalen. Ofwel: de juridische kaders moeten worden vergroot (wet als instrument) om het nieuwe beleid te kunnen vormgeven op basis van die bredere, nieuwe juridische context.

Ik snap er alleen geen hol van :P Zoals waarschijnlijk wel blijkt :@
pi_173856229
Er is altijd sprake van een juridische context, aangezien er al tijd (inter)nationale wetten zijn. Geen idee wat je vraag nu precies is. Je wil weten wat je moet doen wanneer een beleidsdoel onhaalbaar is doordat de huidige juridische context geen effectieve wetgeving toestaat?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_173866155
quote:
5s.gif Op maandag 18 september 2017 18:29 schreef 2thmx het volgende:
Er is altijd sprake van een juridische context, aangezien er al tijd (inter)nationale wetten zijn. Geen idee wat je vraag nu precies is. Je wil weten wat je moet doen wanneer een beleidsdoel onhaalbaar is doordat de huidige juridische context geen effectieve wetgeving toestaat?
Min of meer dat ja :Y
pi_173868879
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 09:30 schreef Unites het volgende:

[..]

Min of meer dat ja :Y
- Beleidsdoel veranderen;
- Wet (om beleidsdoel mee te bereiken) veranderen;
- Juridische context veranderen.

Een vierde optie is er geloof ik niet :).
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')