abonnement Unibet Coolblue
pi_173924734
Wat heerlijk je peuter zo op de loopfiets JT!
Sparen voor de kinders: ze hebben allebei een spaarrekening waar oma en zo af en toe wat opzetten en wij geld gekregen rond de kraamtijd. Wij sparen verder niet specifiek voor ze; tegen de tijd dat studie en zo aan de hand is hoop ik dat we ze dan een beetje kunnen ondersteunen.
pi_173924836
Wij zitten vast wat betreft de keuze uit twee scholen nu. De ene hebben we peuter al voor ingeschreven en is een ego school. Fantastische sfeer daar en goed verhaal van de directeur gehad, dus wij waren reuze enthousiast. We hadden wel een beetje twijfels over aansluiting op voorgezet onderwijs (dat is vaak sterker schools), en of spring int veld kinders (zoals peuter) door de relatieve vrijheid misschien minder effectief zouden kunnen leren. Ook omdat het wat drukker is (overal kinderen bezig met allerlei dingen). Toch maar ook wezen kijken naar een tweede school. Blijkt ook super, maar wel om totaal tegengestelde redenen dus :D
Super uitstroomcijfers, rustige leeromgeving, duidelijke doelen, strak geregeld onderwijs. Twijfels dus daarbij of het niet te strak geregisseerd is voor onze spring int veld. Ze heeft echt weinig zitvlees (zoals de meeste peuters) en leert bij ons beter door doen met tips van ons dan als we haar echt een instructie geven.
We zijn er echt nog niet uit: volgens vriend is de tweede (schoolsere school) een veiligere keuze, maar mijn gevoel zegt van niet. Tegelijkertijd was ikzelf altijd zo'n gezeglijke leerling die het juist fijn vond om klassikaal lesjes te krijgen want dan hoefde ik niet op de voorgrond te treden, dus als ik voor mezelf moest kiezen wel :P
pi_173927164
Wat is een ego school?

Klinkt inderdaad wel als twee behoorlijke uitersten. Is er ook nog een tussenweg, Vosjes?

Ik begrijp het dilemma op zich wel. Op de ene school staat presteren en discipline en orde centraal: zaken waar je veel aan kunt hebben, vooral bij vervolgopleidingen. Maar de vraag is ook of je wilt dat het vooral daar om draait. Hebben jullie ook nog andere criteria waar jullie naar kijken? Sommige scholen doen bijvoorbeeld extra activiteiten op gebied van sport, of kunst en cultuur of extra vakken. Misschien is dat ook nog iets om je keuze op te baseren. Verder is het ook lastig om aan de hand van wat je nu bij je kind opmerkt een keuze te maken. I gaat nu richting kleuterleeftijd, maar nog steeds vind ik lastig in te schatten hoe zij het op school zal doen. Ik denk dat ze leergierig is en ook gevoelig voor wat een juf/meester van haar zal vinden, maar hoe dit in de praktijk zal uitpakken weet ik niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173929878
Ego staat voor ervaringsgericht onderwijs. Ze gaan uit van het principe dat door te ervaren je meer leert dan door in een schoolbankje te zitten. Het allerbelangrijkste is dat een kind zich goed voelt, want vanuit welbevinden sta je het meest open voor nieuwe info. In de praktijk werken ze wel met jaargroepen en kan ieder kind zijn eigen niveau (lees: waar het aan toe is) volgen. Weinig tijd wordt doorgebracht met klassikale instructie (die is er dus ook wel), meer tijd werken aan eigen dag/weektaken (contractwerk), individueel en in groepjes en er wordt veel gebruikgemaakt van thema's en projecten als kapstok voor het leren. Het is een relatief moderne onderwijsvorm en je vindt er veel elementen uit andere onderwijsvornen in terug (jena, montessori etc).
Wat je daar aankaart Franny is inderdaad mijn dilemma: ik vind het belangrijk dat een school voorbereid op de toekomst wat betreft kennisniveau en vooral ook dat zaken als persoonlijke ontwikkeling, sociale omgang, weerbaarheid en eigen initiatief ontwikkelen waardevol zijn. Dat een kind het plezier van het leren kan ontdekken op zijn/haar eigen wijze, zeg maar.
De andere scholen die er wat tussenin zitten (wij hebben echt luxe veel opties :D ) scoren dan weer wat lager op zaken als bereikbaarheid, opvangmogelijkheid, visie op onderwijs etc
Jammer dat die kleintjes zelf nog niet kunnen zeggen waar ze het fijn zullen gaan hebben en lekker kunnen leren :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Vosje6 op 22-09-2017 14:28:17 ]
pi_173930056
Even vraagje tussendoor. We hebben in NL Bambino Loco aangeschaft, met de plaatjes van Muis. Het valt erg in de smaak maar ze werkt zo zonder problemen dat hele boekje door.
Zit er verschil in moeilijkheidsgraad in die verschillende boekjes?
pi_173930618
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:59 schreef Vosje6 het volgende:
Wij zitten vast wat betreft de keuze uit twee scholen nu. De ene hebben we peuter al voor ingeschreven en is een ego school. Fantastische sfeer daar en goed verhaal van de directeur gehad, dus wij waren reuze enthousiast. We hadden wel een beetje twijfels over aansluiting op voorgezet onderwijs (dat is vaak sterker schools), en of spring int veld kinders (zoals peuter) door de relatieve vrijheid misschien minder effectief zouden kunnen leren. Ook omdat het wat drukker is (overal kinderen bezig met allerlei dingen). Toch maar ook wezen kijken naar een tweede school. Blijkt ook super, maar wel om totaal tegengestelde redenen dus :D
Super uitstroomcijfers, rustige leeromgeving, duidelijke doelen, strak geregeld onderwijs. Twijfels dus daarbij of het niet te strak geregisseerd is voor onze spring int veld. Ze heeft echt weinig zitvlees (zoals de meeste peuters) en leert bij ons beter door doen met tips van ons dan als we haar echt een instructie geven.
We zijn er echt nog niet uit: volgens vriend is de tweede (schoolsere school) een veiligere keuze, maar mijn gevoel zegt van niet. Tegelijkertijd was ikzelf altijd zo'n gezeglijke leerling die het juist fijn vond om klassikaal lesjes te krijgen want dan hoefde ik niet op de voorgrond te treden, dus als ik voor mezelf moest kiezen wel :P
Dit laatste was voor mij juist een reden om voor mijn kind een school te kiezen die minder aansluit bij zijn 'comfort zone', om het zo maar te noemen. Los van de sfeer hoor, dat vond ik het belangrijkste. Het moet een plek zijn waar mijn kind zichzelf kan zijn en zich op zijn gemak voelt, niet eentje waar hij voortdurend op zn tenen loopt om wat voor reden dan ook.

Ik heb wel het vertrouwen in de cognitieve vermogens van mijn kind(eren) (misschien heel naief hoor, dat zullen we wel zien :P) en geloof dat hun kennis tegen de tijd dat ze een jaar of twaalf zijn echt wel voldoende is. Geldt ook voor lezen, rekenen en schrijven. En zo niet, en dan zijn wij als ouders wel in staat om daar bijtijds in te sturen en/of hen bij te spijkeren.

Ik wil vooral dat ze op school vaardigheden leren, zoals presenteren, samenwerken, plannen, organiseren, voor jezelf opkomen, problemen oplossen, initiatieven nemen, etc. Dus niet zozeer kennisontwikkeling, maar (sociale) vaardigheden ontwikkelen die misschien minder in hun karakter zitten. Zelf heb ik dit niet echt geleerd op school en liep daar later op sommige vlakken tegenaan, dus ik heb voor mijn kind bewust een school gezocht die hier wel veel aandacht voor heeft. En ik hoop dat kleuter later makkelijk met dit soort zaken kan omgaan omdat hij er al heel jong mee heeft geoefend.
pi_173930823
Mineola, je verwoordt precies waarom ikzelf dus naar school 1 neig :D Vriend neigt dus naar twee omdat hij dus zo'n leerling was die qua sociale vaardigheden het prima deed en denkt dat hij onder wat strikter beleid misschien ookwel belangstelling zou hebben gekregen voor het leren an sich vermoed ik :P
Dat laatste denk ik dus niet: een kind kun je het beste stimuleren, niet dwingen.
pi_173930844
De reden waarom ik toch twijfel is omdat school 2, ondanks het schoolse, duidelijk aandacht besteedt aan presenteren, weerbaarheid etcetc.
pi_173930884
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:29 schreef Roomsnoes het volgende:
Even vraagje tussendoor. We hebben in NL Bambino Loco aangeschaft, met de plaatjes van Muis. Het valt erg in de smaak maar ze werkt zo zonder problemen dat hele boekje door.
Zit er verschil in moeilijkheidsgraad in die verschillende boekjes?
Ja, je hebt 2 jaar, maar ook 3-5 jaar. Er zijn best wat verschillende boekjes te vinden.
pi_173931113
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:10 schreef Vosje6 het volgende:
De reden waarom ik toch twijfel is omdat school 2, ondanks het schoolse, duidelijk aandacht besteedt aan presenteren, weerbaarheid etcetc.
Kun je je peuter inschrijven op beide scholen en kiezen als ze 3,5 is (weet niet hoe oud ze nu is)? Dat zou ik nl doen. Op het moment dat je echt moet kiezen met je kind nog eens gaan kijken en dan vooral letten op je kind. Hoe loopt je kind er rond, hoe reageert zij, hoe wordt er op haar gereageerd, wat lijkt haar leuk. Een bijna vierjarige kan daar echt al wel iets over zeggen!

Ik kan me je man ook goed voorstellen trouwens, hier vergelijkbaar :) Het klinkt nu iig alsof je niet een verkeerde keus kan maken. En de wijsheid die ik hier ooit las: zie de schoolkeus niet een keus voor altijd. Je kiest wat er nu bij je kind past. Maar in acht jaar kan er zoveel veranderen. Je kind ontwikkelt zich sowieso maar de school hoeft ook niet hetzelfde te blijven qua beleid en leerkrachten etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mineola op 22-09-2017 15:38:41 ]
pi_173931383
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:12 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ja, je hebt 2 jaar, maar ook 3-5 jaar. Er zijn best wat verschillende boekjes te vinden.
Heb die van 3-5 jr maar vind het niet heel erg veel uitdaging hebben. Misschiend dat andere iets pittoger zijn. Anders moeten we mini maar kopen. Is dat ook logisch denken of vooral abc- en rekenen?
pi_173931687
Lou heeft ook een boekje 3-5 jaar die ze zo achter elkaar maakt. Ben ook wel benieuwd of een ander boekje 3-5 uitdagender is
pi_173931869
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 16:00 schreef Skittles het volgende:
Lou heeft ook een boekje 3-5 jaar die ze zo achter elkaar maakt. Ben ook wel benieuwd of een ander boekje 3-5 uitdagender is
Welk boekje is dat?
pi_173932615
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 16:12 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Welk boekje is dat?
Concentratiespelletjes 1

Deze:
https://minilocoboekjes.n(...)e-spelletjes-3-5-jaa
pi_173933074
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:40 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Heb die van 3-5 jr maar vind het niet heel erg veel uitdaging hebben. Misschiend dat andere iets pittoger zijn. Anders moeten we mini maar kopen. Is dat ook logisch denken of vooral abc- en rekenen?
Sjaak maakt de boekjes van 3-5 jaar ook erg makkelijk en ik ben met hem begonnen met mini. Er zit een deel ‘tellen’ in, dat lukt hem wel, maar in ieder boekje zitten er maar 3 of 4 die hij kan doen. Wij hebben die met Nijntje van mini. Het lijkt dus alsof hij er tussenin zit. We hebben het dus maar een tijdje weggelegd en proberen het over een poosje weer.

Scholen: ik vind het nog steeds moeilijk. Heb een heel toffe staatsvrije vrijeschool gevonden waar ik Sjaak graag naartoe zou brengen, maar het is zo duur :( . We zijn het wel echt aan het overwegen, omdat ik het zo’n fijne plek vind en het hem zo gun. We gaan daar dit schooljaar goed naar moeten zoeken, naar een passende school voor hem.

[ Bericht 1% gewijzigd door MevrouwCactus op 22-09-2017 18:56:50 ]
pi_173933475
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:29 schreef Roomsnoes het volgende:
Even vraagje tussendoor. We hebben in NL Bambino Loco aangeschaft, met de plaatjes van Muis. Het valt erg in de smaak maar ze werkt zo zonder problemen dat hele boekje door.
Zit er verschil in moeilijkheidsgraad in die verschillende boekjes?
Het verschilt ook heel erg per onderwerp. O heeft de twee beginnersboekjes en die gaan allemaal prima behalve één puzzel waarbij stukjes vergroot zijn. Van het boekje muis 1 kan hij ook al een paar puzzels (hij is net 2). Wij hadden een tweedehands setje met muis 1 (3-5 jaar) en een rekenen (4-6 jaar). Dat rekenboekje is met echt rekenen, maar wel heel simpele sommetjes onder de tien. Wellicht is die wel uitdagend?

Ik had hier in de bieb een verzoek ingediend om die boekjes op te nemen in het assortiment maar dat doen ze niet omdat ze dan ook de basisset op moeten nemen en dat soort dingen doen ze niet. Andere bibliotheken hebben ze echter wel, en voor ¤1 kun je die boekjes via je eigen bibliotheek lenen (en ook daar ophalen).
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_173933623
MwC, je gebruikt Sjaaks echte naam in je laatste post.

Ik vind het per boekje van Bambino Loco wel uitmaken wat het niveau is, ook al staat er 3-5 op. En ook wat je er van verwacht. Samen kan J er een heleboel, in zijn eentje zijn sommige opdrachten echt nog te lastig.

Jammer, FF. Onze bieb heeft er juist een heleboel!

J viel net ongelukkig met zijn kin op tafel, tand door de lip. Veel bloed en nu een dikke lip. Gelukkig doet Peppa wonderen (lang leve Netflix).

En weer een collega (met kind ongeveer van J's leeftijd) die bekend maakte dat ze zwanger is. Ik word daar zo onrustig van vanbinnen. Sorry voor het gezeur :@

[ Bericht 20% gewijzigd door Hupje op 22-09-2017 18:11:06 ]
pi_173934029
Koen gaat in januari naar de speelleergroep hier in de wijk. De school van Thijs is aan het bouwen en als die locatie klaar is, is het een IKC en zit de speelleergroep bij de school in. Oftewel: Koen zal naar verwachting een half jaar naar de ene slg gaan en daarna naar de slg in het IKC. Ik heb getwijfeld of ik zou wachten met Koen naar de slg doen als de nieuwbouw klaar is, maar als er dan vertraging in de bouw komt...... Gezien de taalachterstand lijkt het me wel wenselijk dat hij met 2,5 start op de slg, omdat zij ook signaleren en indiceren voor meer begeleiding.

Waarom word je daar onrustig van Hupje?
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_173937299
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:29 schreef Roomsnoes het volgende:
Even vraagje tussendoor. We hebben in NL Bambino Loco aangeschaft, met de plaatjes van Muis. Het valt erg in de smaak maar ze werkt zo zonder problemen dat hele boekje door.
Zit er verschil in moeilijkheidsgraad in die verschillende boekjes?
Vlgs. mij heb je van 2-4 en van 3-5. En dan is er ook nog verschil tussen ontwikkelingspelletjes en puzzels ofzo.

op de site van loco kun je wel vinden wat wat is qua moeilijkheid. Melba heeft spelen met dikkie dik, en die lijkt me wel uitdagend voor hem hier en daar maar soms ook erg makkelijk. Ik denk dat het principe zelf de meeste uitdaging is :P

Ik denk dat ik voor zijn verjaardag alvast een mini locoset erbij vraag, want de makkelijke daarvan kan hij denk ik al wel. Zeker dingen met tellen en letters, vormen en dieren enzo
Kwak
pi_173937480
Oh even apart want heel ander onderwerp: wij zijn ook bij de twee scholen die we overwegen wezen kijken nu.

Vooraf had ik voorkeur voor de eerste school, maar neig nu naar de tweede.

Inhoudelijk is er echt heel weinig verschil. Grootste verschil is dat de ene school meer klasoverstijgend werkt, buiten het lokaal, en met een grotere weektaak (minder klassikaal).
De andere heeft ook een weektaak en ook Snappet, maar gewoon klassikaal werken verder.

Maar het verschil dat mij doet neigen naar de tweede, iets ouderwetsere school, is toch wel de rust in dat gebouw en in de klassen... ik snap dat er onrust hoort bij buiten de klassen werken (hoewel de kleuters ook lekker op de gang aan t spelen waren op school 2) maar het kwam over alsof de juffen op school 1 echt totaal geen overzicht meer hadden over wat er gebeurde, het voelde zo chaotisch...

Maar ik vind het wel heel moeilijk. School 2 zit bij een andere BSO aanbieder dan ons KDV (vlgs mij ook duurder, maar wel plaatsgarantie voor alle leerlingen), geen continurooster...

Ik vind dit lastig! -O-
Kwak
pi_173937621
Als ik het zo lees heb je een voorkeur voor school 2 kwak :) Is er iets op school 1 dat je meer trekt dan school 2?
pi_173937888
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 22:19 schreef GotC het volgende:
Als ik het zo lees heb je een voorkeur voor school 2 kwak :) Is er iets op school 1 dat je meer trekt dan school 2?
Heel stom, school 1 is protestants en dat ben ik zelf gewend. School 2 is katholiek, en daar heb ik echt niks mee.

En ergens ben ik bang Melba tekort te doen doordat ik huiverig ben voor dingen die nieuw zijn / ik me meer herken in school 2.
Kwak
pi_173937945
Dat vind ik niet stom hoor kwak, heel logisch. Om dezelfde reden wilden wij liever een openbare school, of anders katholiek. En ik vind het fijn dat de school die we nu gekozen hebben een Daltonschool is, want dat heb ik als kind ook gehad.
pi_173937993
Misschien ook vragen aan andere ouders waarom zij voor school 1 of school 2 gekozen hebben?

Wij zijn totaal nog niet met scholen bezig. Hebben twee goede opties, de ene school gaan veel kinderen van bekenden en familie heen maar daarmee ook de drieling van m'n broer die wellicht (deels) in dezelfde klas komt en dan trekt hij automatisch daarheen denk ik, andere school is montessori, een straat verderop en hoort bij het kdv waar hij nu zit maar zijn we nog amper bekend mee. Ik denk dat we vlak voor de zomer eens gaan kijken bij beide.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_173938239
J heeft weer altijd op een katholieke school gezeten, ondanks protestants gezin ;) dus die heeft er ook 0 moeite mee.

Ouders hebben we wel al wat gevraagd.
1 stel zit bij school 1 maar kijkt uit naar andere school omdat t ze te christelijk is (hebben niks met de kerk).
1 gezin kozen juist vanwege het geloof voor die school en andere school was geen optie.
1 gezin gaan naar de Daltonschool in t centrum maar dan zijn we nu al anderhalf jaar te laat met inschrijven en ik vind het teveel een 'ons soort mensen' school (plus ik vind een school met 75% vwo uitstroom geen representatie van de maatschappij)
1 juf van de opvang heeft haar kinderen op school 1 en een andere op school 2 (dat is wel de leukere juf :P )
Kwak
pi_173938407
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 22:40 schreef FlyingFish het volgende:
Misschien ook vragen aan andere ouders waarom zij voor school 1 of school 2 gekozen hebben?

Wij zijn totaal nog niet met scholen bezig. Hebben twee goede opties, de ene school gaan veel kinderen van bekenden en familie heen maar daarmee ook de drieling van m'n broer die wellicht (deels) in dezelfde klas komt en dan trekt hij automatisch daarheen denk ik, andere school is montessori, een straat verderop en hoort bij het kdv waar hij nu zit maar zijn we nog amper bekend mee. Ik denk dat we vlak voor de zomer eens gaan kijken bij beide.
Dat verschilt wel. Wij hebben nu al moeten inschrijven. Voelde ook wel wat absurd met onze zesmaander.
pi_173938740
Oh, gaat hard hier ineens!

Sparen: twee van de drie stellen opa's en oma's sparen voor L op een rekening die wij in beheer hebben tot zijn 18e. Wij zelf sparen niet structureel, maar storten af en toe bij.

Scholen: gaan we binnenkort kijken. Bij ons in de wijk is plek genoeg, nergens wachtlijsten. School 1 is een Jenaplan, de meeste kindjes van ons pleintje gaan daar ook naartoe. School 2 is 30 meter verder, christelijk en een stuk schoolser en 'strenger' begreep ik van een buurvrouw. Zij heeft haar zoon daar, omdat ze school 1 te los en chaotisch vond voor hem. Ik denk dat losjes en chaotisch wel aansluit bij L's thuissituatie :+ Maar zonder gekheid: we neigen vooraf naar school 1, maar willen bij beiden even kijken. J is zelf naar de Vrije School gegaan vroegah, maar ik ben daar vanwege oa de aansluiting ergens in de vervolgloopbaan (wanneer kind van VS naar regulier onderwijs gaat) niet wenselijk, plus die school is ver weg hier en dat lijkt me ontzettend onhandig. Edit: en we hadden 'm al voor de geslaagde ivf moeten inschrijven geloof ik :X

[ Bericht 7% gewijzigd door JufMariska op 22-09-2017 23:59:47 ]
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_173940510
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 09:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zal eens kijken exode, thanks!

En bloedirritant vind ik het. Iemand die tegen je zegt, 'ja maar jij bent de baas!'. Ik heb de grootst mogelijke struggles om Nora in bad te doen. Het was al geen feest, maar doenbaar. Totdat ze bij mijn vader na een dag strand onder de douche is gegooid en daarna is het om zeep. Ze wil niks meer.niet Zelfs niet met haar poppetjes in de gootsteen met water en zeepsop in de douche spelen. Ze vind alles wat betreft douche eng. Zelfs haar lijfje afspoelen met water is één grote crisis.

En dan bespreek je dat met mijn zus en mijn vader zijn vriendin en dan krijg je dat uberstomme antwoord dat ik de baas ben. Uhm ja, ik ben de baas. Maar ik laat mijn kind niet compleet over de rooie gaan. Sorry, maar dat doe ik gewoon niet.

Bah, even heel erg gefrustreerd.
U hebt volkomen gelijk.
Een kind hardhandig in bad doen, lijkt mij geen verstandige optie. Dat maakt het kind nog angstiger voor water. Als je haar wil douchen, geef haar dan een pop of iets om mee te spelen. Dit leidt haar af. En let erop dat ze niet uitglijdt of rare sprongen maakt als het water op haar hoofd of gezicht valt. Kinderen vinden het eng als het water op hun hoofd valt. Het lijkt alsof ze stikken, omdat ze nog niet met hun ademhaling weten om te gaan.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_173941804
Oh grappig, ik heb W dus ingeschreven staan bij een openbare waar ik een erg goed gevoel bij heb, maar nu zeggen al mijn buren dat ik ze beter naar de dichtstbije school kan doen, want alle kinderen hier zitten daar en dan lopen ze over een paar jaar makkelijk naar vriendjes! Leuk, maar die school is protestants -O-. Ik ga er wel kijken volgende maand en dan zien we het wel.
pi_173941897
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 08:45 schreef Crumpette het volgende:
Oh grappig, ik heb W dus ingeschreven staan bij een openbare waar ik een erg goed gevoel bij heb, maar nu zeggen al mijn buren dat ik ze beter naar de dichtstbije school kan doen, want alle kinderen hier zitten daar en dan lopen ze over een paar jaar makkelijk naar vriendjes! Leuk, maar die school is protestants -O-. Ik ga er wel kijken volgende maand en dan zien we het wel.
Ik hoor dat argument vaker, dat het over een paar jaar zo makkelijk is met vriendjes. De school waar wij aan denken voor Sjaak ligt op 30 minuten autorijden van ons huis. Het is een school met een regionale functie, dus hij zal daar niet de enige zijn die niet uit het dorp komt waar de school ligt. Ik probeer dan voor me te zien hoe het straks zal gaan, met buitenspelen hier in de wijk, of met bij elkaar spelen.
We gaan ook nog kijken bij scholen hier in de stad, we hebben er twee waar we nog gaan kijken. Eentje is de vrijeschool hier in de volgende wijk, een andere school ligt buiten de wijk maar werkt samen met ons kdv en is erg kleinschalig, wat ik erg fijn vind.

Soms zou ik het fijn vinden als er maar een paar keuzes waren, maar er zijn hier zo ontzettend veel scholen dat het lastig is om te kiezen...
pi_173941987
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 22:34 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Heel stom, school 1 is protestants en dat ben ik zelf gewend. School 2 is katholiek, en daar heb ik echt niks mee.

En ergens ben ik bang Melba tekort te doen doordat ik huiverig ben voor dingen die nieuw zijn / ik me meer herken in school 2.
Niet stom hoor, daarvan weet je wat je kan verwachten :) Het is al zo'n situatie vol nieuwe dingen, dan is 1 bekende factor wel prettig.

Ik ben zelf naar een christelijke basisschool gegaan en hij gaat nu naar een katholieke basisschool. Maargoed, wij doen nu niets met (en hebben ook niets tegen) het geloof, dus dat was geen (grote) factor voor ons.
  zaterdag 23 september 2017 @ 09:12:14 #132
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_173942009
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 08:45 schreef Crumpette het volgende:
Oh grappig, ik heb W dus ingeschreven staan bij een openbare waar ik een erg goed gevoel bij heb, maar nu zeggen al mijn buren dat ik ze beter naar de dichtstbije school kan doen, want alle kinderen hier zitten daar en dan lopen ze over een paar jaar makkelijk naar vriendjes! Leuk, maar die school is protestants -O-. Ik ga er wel kijken volgende maand en dan zien we het wel.
Je bent thuis bij de kinderen toch? Je hebt dan wel wat meer de mogelijkheid om eventueel te taxi'en van en naar vriendjes.

Ik woon nu om de hoek bij school en beide kinderen hun vriendjes wonen veel verder.
Dan gaat dat hele dichtbij je vrienden ook niet meer op.
pi_173942085
Bij ons in de wijk zijn er zoveel scholen dat het dichtbij je vriendjes wonen niet echt e3n argument is. Kinderen uit onze straat gaan naar 5 verschillende scholen die allemaal op loop afstand zit. Maar de kinderen spelen hier op straat toch met alle kinderen. Op welke school ze zitten maakt daarin helemaal niet uit voor ze.
*poef* nu is het weg
pi_173942108
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:09 schreef GotC het volgende:

[..]

Niet stom hoor, daarvan weet je wat je kan verwachten :) Het is al zo'n situatie vol nieuwe dingen, dan is 1 bekende factor wel prettig.

Ik ben zelf naar een christelijke basisschool gegaan en hij gaat nu naar een katholieke basisschool. Maargoed, wij doen nu niets met (en hebben ook niets tegen) het geloof, dus dat was geen (grote) factor voor ons.
Onze situatie is eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat ik gewoon heel graag school 1 het fijnste had gevonden. Ben een beetje teleurgesteld ofzo?

Ter referentie gaan we ook nog bij de openbare school kijken, waar ik wat minder goede verhalen over heb gehoord. Gewoon voor een compleet plaatje :)

@mwcactus ik vind dus dichtbij wel erg belangrijk. Dat ie later zelf lopend of fietsend erheen kan. Dat spelen bij een vriendje geen organisatie is. Maar als je uit overtuiging een andere school verder weg kiest dan is daar uiteraard vanzelf wel een oplossing voor. Loopt wel los.

Overigens hier krimp in de wijk en weinig jonge kinderen in de nabije straten dus dat spelen in de buurt gaat hier niet vanzelf...
Kwak
pi_173942167
Wij gaan maandag over een week voor het eerst bij een school kijken voor I, ik vind het heel spannend! Deze school is op 10/15 minuten fietsen. Er zitten ook drie scholen op 2 minuten lopen, maar die zijn vanwege de gemiddelde populatie in de wijk erg gericht op het wegwerken van taalachterstanden en we verwachten dat I dan niet genoeg uitgedaagd gaat worden.

Als die school van volgende week niet blijkt te zijn wat we ervan verwachten, hebben we nog een Jenaplanschool op ons lijstje staan.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_173942252
Oh ja ik heb an sich ook niets tegen een christelijke school oid, maar het is afhankelijk van in hoeverre het doorkomt in het curriculum voor mij.

@buda ja ik ben nu thuis, maar dat is juist omdat ze zo klein zijn. Ik was niet van plan om voor altijd thuis te blijven eigenlijk.

@kwak: een continuerooster is toch niet zo'n dealbreaker? Overblijven of meer BSO, zal toch wel ongeveer op hetzelfde uitkomen?
  zaterdag 23 september 2017 @ 09:40:51 #137
327807 Mariposas
יה&#14
pi_173942263
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 08:45 schreef Crumpette het volgende:
Oh grappig, ik heb W dus ingeschreven staan bij een openbare waar ik een erg goed gevoel bij heb, maar nu zeggen al mijn buren dat ik ze beter naar de dichtstbije school kan doen, want alle kinderen hier zitten daar en dan lopen ze over een paar jaar makkelijk naar vriendjes! Leuk, maar die school is protestants -O-. Ik ga er wel kijken volgende maand en dan zien we het wel.
Dat schijnt inderdaad een leuke school te zijn. Maar wel echt actief bezig met het geloof. Ze bidden er twee keer per dag, en ze hebben een bijbelse maandopening. Dat vond ik echt een dealbreaker voor ons ongelovigen. En ik vond het te groot, liever van elke groep maar 1 klas.
Zit alles verder niet al vol daar? Peuter gaat naar de katholieke school daar (ze bidden daar niet en het geloof speelt daar ren veel kleinere rol) en we hadden vorig jaar de laatste plaats.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zaterdag 23 september 2017 @ 09:45:36 #138
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_173942320
Het zal vast komen door de omgeving hier en het gebrek aan keus, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het soort school heel vaak maar bijzaak is. Ik denk dat de omgeving, de klik met klasgenoten, thuissituatie, het gemak, het leven er omheen veel belangrijker is dan de manier van les geven.

Op het platteland is gewoon weinig keuze. Ik heb te kiezen uit openbaar, christelijk of protestant. En hoewel niet alles ideaal is en het jammer is dat je niet de vrije keuze hebt om de school aan te laten passen naar je kind, heeft het merendeel het volgensmij gewoon naar hun zin.

Als je kind zich thuis voelt, dan komt het allemaal wel goed. Het nadeel is alleen dat je die factoren nooit goed kan bepalen. Of in ieder geval nooit zeker bent voordat ze er daadwerkelijk zitten. Ik vind de opmerking ' de keus is niet voor altijd' een hele mooie en die zouden ze zeker in deze omgeving wel wat meer mee mogen nemen. Als je er open voor staat om te veranderen van school als het nodig is en dat dan ook doet, zal het zijn/haar draai wel vinden.

Een school op 30 minuten rij afstand klinkt voor mij echt onnodig veel druk op alles zetten. Je eigen leven, het heen en weer brengen, de vermoeidheid en de tijd die het wegneemt van een dag lijken mij echt verschrikkelijk, maar als je kind zich er thuis voelt en je doet het met alle liefde en overtuiging van de wereld en je staat er zelf 100% achter, ook dan is het gewoon de juiste keuze geweest. Dat zou het waarschijnlijk niet zijn als je voor de op 2 minuten afstand school had gekozen, maar dat je elk klein dingetje vervelend vindt en ' dat zou op de andere school niet zo geweest zijn' .

Het is vooral je eigen perceptie van heb ik goed gekozen, waardoor ook fouten makkelijker overkombaar zijn en of je kind zich er thuis gaat voelen ja of nee.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_173942382
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:40 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Dat schijnt inderdaad een leuke school te zijn. Maar wel echt actief bezig met het geloof. Ze bidden er twee keer per dag, en ze hebben een bijbelse maandopening. Dat vond ik echt een dealbreaker voor ons ongelovigen. En ik vond het te groot, liever van elke groep maar 1 klas.
Zit alles verder niet al vol daar? Peuter gaat naar de katholieke school daar (ze bidden daar niet en het geloof speelt daar ren veel kleinere rol) en we hadden vorig jaar de laatste plaats.
Ja nouja zo hoorde ik het ook van mijn buren idd, en dat vind ik ook wel een beetje veel van het goede eigenlijk. Hij staat nu ingeschreven op de openbare dichtbij de katholieke die jij noemt, die is ook heel klein idd. 1 klas van alle jaren.
  zaterdag 23 september 2017 @ 09:54:10 #140
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_173942395
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we soms veel te veel bezig zijn met het voorkomen foute keuzes te maken (inclusief ikzelf hoor) in plaats van het vertrouwen te hebben dat het goed komt en bewust te zijn van dat het wellicht fout kan gaan.

Ik heb voor mezelf de vergelijking gemaakt met zo'n online spelletje waarbij je soms twee keuzes aan moet klikken en waarvan 1 leidt tot een goede keuze en dat je verder mag spelen en de ander tot de dood van het personage. Wij moeten bij onze kinderen ook die keuzes maken, wat gewoon een grote rol speelt in de rest van hun leven, alleen krijgen wij niet direct het antwoord op de vraag of we door mogen spelen of niet. Je weet niet wanneer de keuze die je maakt en of die specifieke keuze kan leiden tot iets wat we met heel ons hart niet voor onze kinderen zouden willen. Dat antwoord ga je dus nooit krijgen en dat vind ik persoonlijk heel vaak heel moeilijk.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_173942486
Ik zat zelf als ongelovige op een protestantse basisschool (want lekker dichtbij) dat actief met het geloof bezig was. Ik vond het bijbel lezen in de ochtend wel fijn eigenlijk. Het voelde voor mij hetzelfde als elk ander boek. Het bidden elke dag, Bijbelse liedjes zingen en alle vieringen heb ik ook nooit als vervelend ervaren.

Wij hebben gekozen voor de katholieke school op 4 minuten lopen. Bijna alle kinderen in de buurt zitten erop, ze zijn erg actief met bewegen, manier van lesgeven bevalt ons en 4 minuten lopen is gewoon vreselijk chill voor zowel Lou als mij.
pi_173942491
Oh ja misschien is het even handig te vermelden dat de scholen 800 en 1600 meter van mijn huis zijn :') maar de verdere heeft 1 grote weg-oversteek.

Ik geloof overigens ook wel in wat jij zegt away. Maar bidden in de klas vind ik toch wel een dingetje ofzo. Welke school heb jij eigenlijk gekozen?
pi_173942492
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:40 schreef Crumpette het volgende:
Oh ja ik heb an sich ook niets tegen een christelijke school oid, maar het is afhankelijk van in hoeverre het doorkomt in het curriculum voor mij.

@buda ja ik ben nu thuis, maar dat is juist omdat ze zo klein zijn. Ik was niet van plan om voor altijd thuis te blijven eigenlijk.

@kwak: een continuerooster is toch niet zo'n dealbreaker? Overblijven of meer BSO, zal toch wel ongeveer op hetzelfde uitkomen?
Ja, klopt. En ik kan het makkelijker met mijn rooster regelen om op tijd klaar te zijn als hij drie uur vrij is dan om twee uur.

Dus eigenlijk een pluspunt.

Christelijke sugnatuur is meestal dag openen en of sluiten met een verhaaltje en vaak ook gebed, soms weekopeningen, christelijke liedjes zingen en leren over bijvelverhalen.
Maar heel vaak zijn er veel kinderen in een klas die daar thuis niks mee doen. Hoef je niet mee te bidden als je maar stil bent voor wie dat wel doen.
Het is meer of je er bezwaar tegen hebt als je kind die dingen leert en misschien met vragen thuiskomt.
Zelf vond ik het wel fijn, het scheelde me leren voor een tentamen in mijn studie (basic skills, bijbelkennis en mythologie voor literaire context). :P

Net als dat op de katholieke school hier voeig jaar maar 3 kindjes communie deden.

Wel opvallend, op de katholieke school is het meer levensbeschouwing wat ze geven, ervaringsgericht ook en met meer ruimte voor discussie. Waarom geloof je dat wel of niet? Wat vind je ervan.
Kwak
pi_173942498
Away, mooi gezegd. Zo kijken wij er ook naar. We hebben gekozen voor een school waar het goed voelde en waar wij achter de visie en schoolplannen staan. Voor nu de beste keus, wat ons betreft :) Of het ook zo zal zijn, daar kunnen we later pas over oordelen.
pi_173942528
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:54 schreef AwayTL het volgende:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we soms veel te veel bezig zijn met het voorkomen foute keuzes te maken (inclusief ikzelf hoor) in plaats van het vertrouwen te hebben dat het goed komt en bewust te zijn van dat het wellicht fout kan gaan.

Ik heb voor mezelf de vergelijking gemaakt met zo'n online spelletje waarbij je soms twee keuzes aan moet klikken en waarvan 1 leidt tot een goede keuze en dat je verder mag spelen en de ander tot de dood van het personage. Wij moeten bij onze kinderen ook die keuzes maken, wat gewoon een grote rol speelt in de rest van hun leven, alleen krijgen wij niet direct het antwoord op de vraag of we door mogen spelen of niet. Je weet niet wanneer de keuze die je maakt en of die specifieke keuze kan leiden tot iets wat we met heel ons hart niet voor onze kinderen zouden willen. Dat antwoord ga je dus nooit krijgen en dat vind ik persoonlijk heel vaak heel moeilijk.
True. En ik geloof ook echt dat het met Melba wel goed komt op welke school dan ook.

Je wilt idd gewoon dat kleine beetje zekerheid over de invloed die je hebt. Ik denk dat ik daarom uiteindelijk ook op gevoel ga kiezen. Wke school geeft me het fijnste gevoel als ik binnenstap.
Kwak
  zaterdag 23 september 2017 @ 10:19:37 #146
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_173942674
N is al ingeschreven op de vrije school (toen ik nog zwanger was idd). Ik denk dat ik het zelf veel te zweverig gevonden had, maar deze school is redelijk down to earth gelukkig. Ze zit nu sinds 3 weken op het kdv dat bij de vrije school hoort, en dat is erg leuk. Lieve juffen, veel buiten spelen in een enorme tuin, veel boekjes lezen, pannenkoeken bakken enz. Dus de sfeer is in elk geval goed. Of de stijl van leren bij haar past, dat kan je nu nog niet echt zeggen. Maar tegen de tijd dat we daar achter komen, zijn de andere scholen allang ook vol, want voor alle Dalton/Jenaplan/Freinetscholen moet je hier voor de 1e verjaardag inschrijven. Dus we houden het maar bij de vrije school. Er gaan ook veel kinderen van vrienden heen, waaronder haar allerbeste vriendje, dus dan kent ze alvast wat kinderen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_173942677
Leuk om te horen wat iedereen aan verschillende overwegingen heeft voor de schoolkeuze!
Gister nog over gehad met vriend en het lijkt erop dat we 'op gevoel' kiezen, dus school 1 it is
:P
Religie was voor mij ook belangrijk (als in: geen bijbellezen etc), maar hier in het zuiden heb je veel scholen die wel rk of k zijn, maar daar dus een hele open invulling aangeven (idd ook andere religies bespreken etc), dus dat was voor ons geen belemmering.
Ons meisje wordt begin feb 4, dus volgende week maar eens aanmelden voor bso en zo :o
pi_173942729
Qua schooltijden, daar zou ik me niet te veel op vastpinnen. Veel basisscholen zullen de komende jaren beslissingen maken over hun schooltijden. Dus het kan zo maar zijn dat nog voor je kind op school zit, de tijden veranderen.

Hier niet de luxe / problemen van veel kiezen. Hier in het dorp is 1 school met een paar enkele groepen en een paar combinatiegroepen. In de leeftijd van J zijn er genoeg kinderen om een enkele klas te vormen, zoals het er nu voor staat. Opgeven moet voor je kind 3,5 is. In de dorpen om ons heen zijn er nog 5 scholen, maar die hebben weinig extra's te bieden t.o.v. de school hier.

McLaura, omdat ik dan het gevoel krijg dat ik beslissingen 'moet' gaan nemen waarvan ik niet weet of ik ze (nu) kan nemen. Als ik kijk naar 'later aan de keukentafel' zou ik graag nog een kind krijgen, maar het eerste jaar met J was zo zwaar, dat ik niet weet of we dat aan kunnen en durven.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hupje op 23-09-2017 13:03:15 ]
  zaterdag 23 september 2017 @ 10:27:24 #149
149959 SQ
snelle trees
pi_173942752
Ik wilde mauw gewoon op de dichtstbijzijnde buurtschool. Dus hebben we haar daar ingeschreven toen ze 3 maanden was. Helaas is onze buurtschool zeer geliefd onder kakkineus Eindhoven dus we staan momenteel vierde op de reservelijst :')

Ik vind het echt hatelijk hoe dat anno tegenwoordig gaat. Mensen die hun kinderen dus 10 kilometer verderop op een BASISSCHOOL zetten omdat die hogere cito resultaten heeft. Waardoor ik dus óók uit móet wijken naar een school waar ik alleen met de auto heen kan omdat er dichterbij geen plek meer is. Ouders die hun kinderen op 12 scholen inschrijven en pas kiezen als hun kind 3 jaar en 11 maanden is (want ja, dan weet je pas een beetje wat bij je kind past... ) waardoor de wachtlijsten bizar oplopen en kinderen vaak pas een week voordat ze 4 worden ineens geplaatst worden.

Ik voel me er echt wanhopig en verdrietig door omdat ik maar 1 simpele wens heb, namelijk een school dicht bij huis, en dat wordt me gewoon ontnomen door dit gezeik.

Dus ja. Ik vind er heel veel van. En ik hoop van ganser harte dat er straks nog een plekje op een normale leuke school in de buurt is voor mijn kind, ondanks dat ik er dus al mee bezig was vóór ze überhaupt geboren was ;(
disclaimer
pi_173942874
Hier gaan kindjes in het postcodegebied van de school voor op kinderen uit andere postcode.
Als er teveel aanmeldingen zijn gaan zij op de wachtlijst.
  zaterdag 23 september 2017 @ 11:08:42 #151
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_173943254
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:02 schreef Crumpette het volgende:
Oh ja misschien is het even handig te vermelden dat de scholen 800 en 1600 meter van mijn huis zijn :') maar de verdere heeft 1 grote weg-oversteek.

Ik geloof overigens ook wel in wat jij zegt away. Maar bidden in de klas vind ik toch wel een dingetje ofzo. Welke school heb jij eigenlijk gekozen?
Volgensmij de protestante (dit zegt al genoeg he :') ) . Ze bidden en doen aan godsdienst. Maar dat heb ik zelf ook meegekregen en heel veel meer atheist dan ik kan je bijna niet zijn.

Normen en waarden het geloof mee geeft vind ik mooi, de invalshoek had van mij anders mogen zijn, maar ik denk dat het in the end weinig uit maakt. Als de school gaat fuseren (volgend jaar) weet ik eigenlijk niet eens wat voor inslag die gaat hebben en hoe ze met dat aspect om gaan. We zien het wel.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_173943813
Aiai SQ: ik kan me goed voorstellen dat je daar de balen van hebt zeg!
Ik had dus over Nijmegen gehoord dat ze daar altijd voorrang geven op basis van afstand tot de school, hier (dorp) vermeldde 1 school ook dat er sprake was van een doelgebied en had aangenomen dat dat voor de meeste scholen wel zo zou werken :o
Is het een vrije (of anderszins) school of is het gewoon niet zo goed geregeld in je woonplaats?
  zaterdag 23 september 2017 @ 11:53:56 #153
149959 SQ
snelle trees
pi_173943895
Oh jawel. Ze hebben alleen het gebied veel te groot gemaakt.
Daar komt bij dat de school maar ruimte heeft voor 1 klas per jaargang en ze ruim 60 aanmeldingen binnen krijgen. Broertjes en zusjes altijd voorrang krijgen. Dus je kansen zijn gewoon marginaal.
disclaimer
pi_173944747
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:53 schreef Stormqueen het volgende:
Oh jawel. Ze hebben alleen het gebied veel te groot gemaakt.
Daar komt bij dat de school maar ruimte heeft voor 1 klas per jaargang en ze ruim 60 aanmeldingen binnen krijgen. Broertjes en zusjes altijd voorrang krijgen. Dus je kansen zijn gewoon marginaal.
Dat lijkt me echt heel vervelend :N ik dacht nog: 4e op de wachtlijst, dat lukt vast. Maar als er maar 1 klas is, dan is die kans best klein dus.
pi_173945199
Ik snap echt dat dat kut is SQ. Bij verschillrnde scholen ingeschreven staan had ik helemaal niet aan gedacht, maar dan nog op het laatste moment iets beslissen als ouder zijnde... wauw. Volgens mij zijn zulke mensen soort van wereldvreemd ofzo en leven alleen in hun familiebubbel...

Nora staat hier om de hoek ingeschreven. Er zijn hier 2 basisscholen in de buurt en eentje had echt een heel beroerde citoscore (iets van 6.2) en de ander lag ruimschoots hoger. Automatisch kies je denk ik voor de op papier betere school, wat we ook gedaan hebben. Of we er goed aan gedaan hebben zal blijken. Het is lastig om vooraf te bepalen of een kind zich ergens gaat thuis voelen en of de leermethode zal gaan aansluiten op behoeftes. Nora gaat naar een montessorischool.

Het enige waar ik een beetje tegenaan loop (maar dat is blijkbaar bij zo'n beetje elke basisschool) is dat ik de klassen veel te groot vind. 30 of meer kinderen en 1 leraar... Hoe krijgt een kind de aandacht die hij/zij nodig heeft?
  zaterdag 23 september 2017 @ 13:55:47 #156
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_173946173
Klassegrote, ja dat vind ik ook een dingetje. Bij ons wordt het 28 max, maar dat vind ik ook al veel.

Ik denk vooral dat je dat probleem niet bij de leraar moet leggen, maar je als ouder je kind begeleiden in het leren aangeven wat ze nodig hebben en het ook te krijgen, want die aandacht hebben ze 'recht' op/verdienen ze. (Niet door er zelf bij de leraar om staan te roeptoeteren, want dat gaat het kind niet verder helpen in het leven.)
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_173946211
De wieze oet't oasten O+
pi_173946283
Hier heeft éen van de drie basisscholen in het dorp een 'stop' op de nieuwe aanmeldingen, max 45 nieuwe kleuters per jaar. Ze hebben gewoon de ruimte niet om uit te breiden, en de klassen zitten al vol. J zit op de andere groeischool, daar zijn ze ook aan het kijken naar een nieuw aannamebeleid. Ze werken dan met een puntensysteem, broertjes en zusjes op school is x punten, op psz/kdv bij school gezeten is x punten, woonachtig in dorp is x punten, en daarna pas aanmeldingsdatum (je mag hier pas inschrijven met 3 jaar...). Momenteel melden zich best wat kinderen uit de nabijgelegen stad aan, en ik denk dat ze dat zo tegen willen gaan. Zou wat lullig zijn als kinderen uit het dorp straks in de stad naar school moeten, omdat er allemaal stadskinderen op de dorpsschool zitten :+

Met een beetje pech hebben ouders dus over een jaar nog maar 'keuze' uit 1 school in het dorp, die momenteel erg krimpt (gewoon door de wijk waar deze staat, nu veel tieners daar). Voorlopig vertrouw ik er op dat F gewoon op dezelfde school als J terecht kan, want hij scoort veel punten ;)

Voor ons was dichtbij trouwens wel het belangrijkste criterium, omdat er verder weinig verschillen waren. Ik vond het erg handig om niet een half uur te hoeven rijden om J naar een vriendje te brengen/ op te halen, maar dat ze in dezelfde straat of om de hoek wonen. Sterker nog, ik heb 's ochtends helemaal heen tijd om een half uur naar een school te rijden, ik ben al blij als ik enigszins op tijd op mn werk ben met J's school op 5 minuten lopen...

[ Bericht 2% gewijzigd door mousemicky op 23-09-2017 14:16:20 ]
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:12:37 #159
149959 SQ
snelle trees
pi_173946542
Oooh ja die walgelijke koppelverkoop hebben ze hier ook. Extra punten als je ze naar het gekoppelde kdv hebt gestuurd. Echt, flikker een eind op zeg :r
disclaimer
pi_173946592
Ik geloof dat allebei de peuterspeelzalen en alle 4 de kinderdagverblijven van het dorp op het lijstje staan, dus áls je kind naar een PSZ of KDV is geweest, dan is de kans 95% dat het een van die was ;) Hoe het zit met gastouders weet ik dan weer niet...
pi_173946616
Wat een gedoe met die scholen zeg. Ik vind de "vrije" keus in NL erg fijn maar dit systeem werkt niet, zie ik al wel. Ontzettend fout dat je zo tactisch bezig moet zijn om je kind op een gewenste school te krijgen.

Wij hebben geen keus. Kinderen worden per postcode/straat aan een school toegedeeld. Aan de ene kant een fijn systeem, aan de andere kant moet je dus verhuizen als je een andere school wilt/een nieuwe school als je net uit het gebied verhuist.
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:20:14 #162
149959 SQ
snelle trees
pi_173946662
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:15 schreef mousemicky het volgende:
Ik geloof dat allebei de peuterspeelzalen en alle 4 de kinderdagverblijven van het dorp op het lijstje staan, dus áls je kind naar een PSZ of KDV is geweest, dan is de kans 95% dat het een van die was ;) Hoe het zit met gastouders weet ik dan weer niet...
oh nee hier is het echt 1 specifieke.
Maar wat een gekkenhuis ook, als kinderen uit andere woonplaatsen naar een school komen :')

Vruuger hadden we in ons wijkje (in het dorp Bodegraven weliswaar) 3 scholen. Een katholieke, een gereformeerde en een openbare. Stonden keurig naast elkaar en je koos gewoon wat bij je paste en iedereen kon er naartoe. Waar is het mis gegaan? :')
disclaimer
pi_173946714
Ik vind cito score en bijvoorbeeld uitstroom ook van die kromme beoordelingen. Een VMBO-kind wordt echt niet zomaar een VWO-kind op zo'n school en vice versa. Mijn neefje had HAVO-advies en is VMBO gaan doen omdat hij dat interessant vond. Heeft mijn zus flink wat gezeik over gehad op de basisschool omdat dat hun uitstroomcijfers beïnvloed.

Wij gaan de school voornamelijk op basis van leukheid en praktische zaken uitkiezen, het leersysteem zelf is van ondergeschikt belang net als eventuele geloofsovertuiging. De aandacht gaat toch overal uit naar de uitschieters (zowel naar beneden als omhoog) en ik ben er vrij zeker van dat mijn kinderen daar niet bij gaan horen. Dat zullen prima gemiddelde kinderen zijn die daardoor overal tussendoor fladderen. En het is ook maar basisschool, dat moet vooral leuk zijn.

Ik zat overigens op een 'mindere keuze'-basisschool volgens mijn ouders. Mn broer en zussen zijn naar hun eerste keuze basisschool gegaan en die is na een paar jaar opgeheven. Maar ondanks of juist doordat dat ik vanaf groep 5 in een klas met 35 kinderen zat, we elke feestdag naar de kerk moesten en kerkelijke liedjes zongen heb ik het daar enorm naar mn zin gehad. En ik ben nog steeds niet gelovig en weet niet meer wat we met pinksteren zouden vieren. Ik betwijfel dus of er echt een verkeerde keuze is.

Ik vrees meer voor de middelbare school-keuze. Dat was in mijn oude woonplaats iig een loterij, terwijl die keuze veel meer invloed heeft op het leven van je kind. Hoe dat hier gaat weet ik nog niet.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:26:31 #164
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_173946748
Ik ben zelf als kind wel naar een 'betere' basisschool gegaan, 20 min lopen ipv de dichtstbijzijnde op 5 min. Maar 'beter' betekende toen dat er niet werd gevochten op school en minder gepest. Cito deden we nog helemaal niet toen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_173946866
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind cito score en bijvoorbeeld uitstroom ook van die kromme beoordelingen. Een VMBO-kind wordt echt niet zomaar een VWO-kind op zo'n school en vice versa. Mijn neefje had HAVO-advies en is VMBO gaan doen omdat hij dat interessant vond. Heeft mijn zus flink wat gezeik over gehad op de basisschool omdat dat hun uitstroomcijfers beïnvloed.

Wij gaan de school voornamelijk op basis van leukheid en praktische zaken uitkiezen, het leersysteem zelf is van ondergeschikt belang net als eventuele geloofsovertuiging. De aandacht gaat toch overal uit naar de uitschieters (zowel naar beneden als omhoog) en ik ben er vrij zeker van dat mijn kinderen daar niet bij gaan horen. Dat zullen prima gemiddelde kinderen zijn die daardoor overal tussendoor fladderen. En het is ook maar basisschool, dat moet vooral leuk zijn.

Ik zat overigens op een 'mindere keuze'-basisschool volgens mijn ouders. Mn broer en zussen zijn naar hun eerste keuze basisschool gegaan en die is na een paar jaar opgeheven. Maar ondanks of juist doordat dat ik vanaf groep 5 in een klas met 35 kinderen zat, we elke feestdag naar de kerk moesten en kerkelijke liedjes zongen heb ik het daar enorm naar mn zin gehad. En ik ben nog steeds niet gelovig en weet niet meer wat we met pinksteren zouden vieren. Ik betwijfel dus of er echt een verkeerde keuze is.
Tijdje terug was er juist uit onderzoek gebleken dat de kwaliteitsverschillen tussen basisscholen zo groot zijn dat het wel een niveau kan uitmaken. Dus het verschil vmbo of havo. Of havo en vwo. Dat is toch best heftig. Maar er was geloof ik wel weer kritiek op het onderzoek.

Wat ontzettend balen, SQ en ook slecht beleid van de school. Het is voor hen kennelijk niet belangrijk een echte buurtschool te zijn? Of om uit te breiden zodat ze meer klassen kunnen maken en daardoor minder kinderen hoeven af te wijzen? Het komt allemaal weinig sympathiek over zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:42:00 #166
149959 SQ
snelle trees
pi_173947049
Ze hebben hier midden in de stad, dertiger jaren woonwijk, helaas geen ruimte om uit te breiden franny. Daar komt bij dat in de duurdere wijken hier omheen in de afgelopen jaren een paar scholen gesloten zijn en zij dus ook geen buurtschool meer hebben. Het is dus niet allemaal opzettelijke hufterij, maar het is wél frustrerend. Ik wil helemaal niet mijn kind met de auto wegbrengen.
disclaimer
pi_173947251
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:33 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Tijdje terug was er juist uit onderzoek gebleken dat de kwaliteitsverschillen tussen basisscholen zo groot zijn dat het wel een niveau kan uitmaken. Dus het verschil vmbo of havo. Of havo en vwo. Dat is toch best heftig. Maar er was geloof ik wel weer kritiek op het onderzoek.

Wat ontzettend balen, SQ en ook slecht beleid van de school. Het is voor hen kennelijk niet belangrijk een echte buurtschool te zijn? Of om uit te breiden zodat ze meer klassen kunnen maken en daardoor minder kinderen hoeven af te wijzen? Het komt allemaal weinig sympathiek over zo.
Apart, ik kan me dat echt niet voorstellen. Het lijkt me ook heel lastig om dat goed te kunnen onderzoeken. Ben wel benieuwd hoe dat dan op de middelbare school verder is gegaan met dergelijke leerlingen.

Wat krom dan dat die wijken geen school meer hebben SQ, zeker omdat er blijkbaar wel vraag naar is. Balen dat je hier de dupe van wordt, hopelijk komt er toch nog wat vrij.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_173947383
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:56 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Apart, ik kan me dat echt niet voorstellen.
Nou, ik wel. Het maakt nogal uit of je goede leraren hebt of niet, die een goed oog hebben voor waar je extra sturing in nodig hebt en die dingen goed kunnen uitleggen. Ik kan me het van vroeger ook nog wel herinneren. Dat er scholen in ons dorp waren die duidelijk beter of slechter waren. En toen ik op de middelbare school kwam, bleek ik ineens een grote achterstand te hebben in grammatica. Daar was op de basisschool van mij helemaal geen aandacht aan besteed. Wel aan bijbelverhalen, want het was een protestantse school. Kan ik iedereen aanraden, want kennis over de bijbel en over geloof helpt je enorm bij je algemene ontwikkeling en bij bepaalde vakken, zoals geschiedenis. Gelukkig had ik die achterstand snel ingehaald, maar zulke dingen gebeuren nog. Als docent op de middelbare school merk ik bij brugklassers vaak ook verschil. Vooral in basisvaardigheden als lezen, schrijven, maar ook studievaardigheden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173947436
Hoe zit dat trouwens met BSO's die bij een school zijn aangesloten. Moet je je kind daar ook bij aanmelden? Of gaat dat via school?
pi_173947685
Bij ons is het apart; zelfde organisatie die ook de kinderopvang doet. Staat daar geen informatie over op de website van de school, of een linkje?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173947693
Jup, Franny, dat verschil is er vaak inderdaad wel. Ik geef geen les aan de brugklas, maar neem daar wel de nulmeting van een taaltoets van Cito af (niveau 1F). Leerlingen die nog niet op dat niveau zitten, komen opvallend vaak van een aantal bepaalde basisscholen.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 23 september 2017 @ 16:02:20 #172
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_173948089
Koppelen jullie dat dan oom terug aan de betreffende basisscholen Dad? Want kan mij voorstellen dat als ik zo'n vraag op een basisschool zou stellen om te kijken of ze alles wel grondig aanpakken, het vragen naar een grote onbekende is, dus ze dan ook niet weten wat ze moeten verbeteren.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_173948244
Bij ons komen leerlingen met een (vaak taal)achterstand ook vaak van een tweetal scholen in de buurt. Het verschil tussen vmbo basis en vwo zal een betere school echt niet maken, maar ik geloof echt dat er wel verschil tussen kan zitten.

Interessante discussie verder. N. staat ingeschreven bij de enige school hier in de stad die een wachtlijst heeft, dan hebben we dat plekje maar vast. Hun visie en website sprak me aan, maar we zijn nog niet binnen de poorten geweest.

Als we haar naar een Montessori of andere 'speciale' school willen moeten we haar wel een flink eind verder weg brengen en daar heb ik wel wat (praktische) bezwaren tegen.

Wat ik ook lastig vind is dat we hier waarschijnlijk niet veel langer meer wonen. Over een jaar of drie maximaal willen we toch wel iets groter gaan wonen, maar we hebben nog geen idee waar. Ik ben gek op de stad en het hebben van allerlei voorzieningen binnen fietsafstand, maar ik gun het mijn kinderen ook in een kneuterigere en vooral minder harde omgeving op te groeien, net als ikzelf als kind.

Ik heb het gisteren met man gedeeld en die kan zich totaal niet vinden in mijn dilemma, dus dat maakt het niet veel makkelijker. :+
pi_173948283
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 15:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hoe zit dat trouwens met BSO's die bij een school zijn aangesloten. Moet je je kind daar ook bij aanmelden? Of gaat dat via school?
Apart, de school verwijst ernaar op de website.

Ik ben wel blij dat we al een keuze hebben gemaakt en dat T. daar overmorgen al heen gaat ( :o). Ben enorm benieuwd!
pi_173954329
T en S gaan naar de Daltonschool bij ons in de straat. Er zit ook een Montessori, maar die sprak ons minder aan. L zit al een paar jaar op de Daltonschool en we zijn er erg tevreden over. Ik kijk qua logistiek gedoe wel uit naar het moment dat T en S naar school gaan, want dan kan ik alle kinderen naar dezelfde locatie brengen. Oh en financieel ook, wauw wat gaan dat veel opvangkosten schelen. :o

Ik had vandaag een S middag en T avond. Ik vind het altijd zo fijn om de kinderen te zien genieten van de extra aandacht. Met S zijn we vanmiddag naar het bos geweest om paddestoelen te zoeken en een ijsje te eten en met T ben ik even langs beide opa's geweest vanavond. T bleef maar zeggen dat hij nog lang niet moe was vanavond, zo gezellig vond hij het. O+

Morgen gaat mijn man met T en S naar de theatervoorstelling van het Zandkasteel. Ik vind het persoonlijk een vreselijk programma, maar T en S vinden het geweldig. :') Gelukkig heb ik manlief zo gek gekregen om morgen met ze mee te gaan. :D
pi_173956118
NIKKI, Annie vond het Zandkasteel helemaal fantastisch O+ ! Ze heeft het nu een jaar later nóg over “Ik heb Koning Koos een handje gegeven mama!”. Ik was ook niet mee trouwens, papa had de edele taak op zich genomen en had daar instant sjans met allemaal mama’s die het zo leuk vonden, een papa alleen met zijn dochter. Blijkbaar heel bijzonder in ‘t Gooi :’) .

Schoolkeuzes.. ehh.. je zou denken dat ik met mijn onderwijsachtergrond kritischer zou zijn, maar nee :@ . De openbare buurtschool vind ik heel gezellig, zit op 5 minuten lopen en heeft verder geen enkele bijzonderheid waarover ik extra na hoef te denken. Best lekker eigenlijk. Dat wordt ‘m dus ^O^ . Al probeert de juf van de vrije speelzaal me nog immer om te praten naar de Vrije School. Lief mens, maar nee :+ .

Zeg, dat hele dilemma tussen slaap en tijdvoormezelf, gaat dat ooit nog over? Ik zit hier totaal gesloopt op randje instorten na een week met avonden vol werk, een sterfgeval, een familieruzie en een uitvaart .. maar dan toch - slechte O+ - TV kijken, wijntje, krant bladeren en nagels lakken.. terwijl ik echt echt echt zou moeten gaan slapen 8)7 .

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2017 22:58:59 ]
pi_173958596
Sterkte razz
En dat gaat over als ze uit huis zijn gok ik :@
pi_173959748
Razz - heel herkenbaar. Maar ik heb eindelijk toegegeven dat ik dan die nonsensdingen ook wel echt ontspan, mentaal gezien. Ik heb het echt wel nodig in drukke tijden om crap-tv te kijken en telefoonspelletjes te spelen.
pi_173963199
SQ,heb je al eens het probleem neergelegd bij de gemeente?
Want ik vind t belachelijk dat jij verplicht bent om je kind met de auto weg te brengen, wat nou als je geen auto hebt, of als je een derde kindje krijgt en je niet op de fiets kunt..

Ik heb op loopafstand een groot plein met daaraan een katholieke, protestante en een openbare dalton school. Stiekem vond ik de scholen iets te groot, maar voor kleiner moet ik minstens 15 min fietsen, dus dat was geen optie.
Uiteindelijk voor de protestante school gekozen, omdat ik dacht dat deze het best bij m'n jongens zou passen. En fijn voor mij, ik werk bij dezelfde stichting.
Het enige nadeel is dat ze een drukke weg moeten oversteken, dus t/m groep 5 moet ik ze brengen. Groep 6 t/m 8 zit in de dependance en daarvoor hoeven ze nergens over te steken ;)
pi_173970060
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:33 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Tijdje terug was er juist uit onderzoek gebleken dat de kwaliteitsverschillen tussen basisscholen zo groot zijn dat het wel een niveau kan uitmaken. Dus het verschil vmbo of havo. Of havo en vwo. Dat is toch best heftig. Maar er was geloof ik wel weer kritiek op het onderzoek.

Wat ontzettend balen, SQ en ook slecht beleid van de school. Het is voor hen kennelijk niet belangrijk een echte buurtschool te zijn? Of om uit te breiden zodat ze meer klassen kunnen maken en daardoor minder kinderen hoeven af te wijzen? Het komt allemaal weinig sympathiek over zo.
De conclusies over dat onderzoek waren nogal bijzonder. Het gaat er vooral om dat sommige scholen voorzichtiger adviseren dan anderen. Als een kind op t VO opstroomde was ineens het cito advies niet goed. Maar er bestaat ook nog zoiets als groeien en laatbloeiers...

Doorgaans wordt er in de grote stad overheadviseerd, gemiddeld hoger dan in dorpse gebieden. Weet niet waarom, ander ouderpubliek ofzo? Merk het wel op school, zeker nu we de schooladviezen moeten aanhouden ipv de minimum citoscore die we daarbij hadden.

Kan er in mijn brugklas nu al zeker vijf aanwijzen die obv wat ze bij Engels laten zien zeer kansarm zijn voor een vwo diploma engels...en ik hoor dezelfde namen van mijn collega geschiedenis als uitvallers. Ik vind dat sneu. Het is helemaal niet leuk om
Er alsmaar niks van te snappen in de klas...
Kwak
pi_173970121
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 16:02 schreef AwayTL het volgende:
Koppelen jullie dat dan oom terug aan de betreffende basisscholen Dad? Want kan mij voorstellen dat als ik zo'n vraag op een basisschool zou stellen om te kijken of ze alles wel grondig aanpakken, het vragen naar een grote onbekende is, dus ze dan ook niet weten wat ze moeten verbeteren.
Weet dat ze dat bij ons wel doen. Maar de school doet er niet altijd wat mee. Zo is er 1 school in de wijk die nauwelijks en dan ook nog slecht Engels geeft. Dat zijn elk jaar de bruggers die ansgtig om zich heen kijken in de eerste weken bij Engels, tot ik ze een beetje bijgespijkerd heb. Dat is echt wel teruggekoppeld...

(Dat zijn overigens niet de kinderen waar ik het in mijn vorige bericht over heb, dat staat los van elkaar).
Kwak
pi_173970188
Is begin brugklas echt al moment dat je een voorspelling kunt doen over haalbaarheid van het diploma? Ik heb inmiddels zo vaak al gezien hoe prestaties in de loop van die zes jaar vwo veranderen, en achterstanden worden soms wel en soms niet ingehaald. Is voor mij ook niet altijd meteen duidelijk bij wie dat wel of niet zal lukken. Zoals gezegd begon ik zelf ook met een achterstand bij Nederlands waar mijn docent destijds van schrok... of nemen jullie daarvoor ook nog aanvullende tests af op intelligentie e.d.?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173970280
Sorry, postdiarree, ik heb nakijkpauze.

SQ wat klote dat het zo loopt met die school bij jullie zeg... -O- ik hoop dat er toch een plekje is...

Ik zag hier dat de christelijke school een vakje had op t aanmeldformulier dat je aan moet kruisen om te verklaren dat je je kind de afgelopen zes maanden nergens anders hebt aangemeld.

Ik denk dat wij eruit zijn en het school 2 wordt. :o ook positieve verhalen van de buren met meiden in groep 3 en 5. Wel een grote school trws... 5 groepen 1/2 en dan van 3 t/m 8 van elke groep 2 hele klassen. Merkte je in het gebouw maar weinig van trouwens. En de meeste kleuters en groep 3 en 4 zitten op een aparte locatie.
Kwak
pi_173970322
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 17:28 schreef Franny_G het volgende:
Is begin brugklas echt al moment dat je een voorspelling kunt doen over haalbaarheid van het diploma? Ik heb inmiddels zo vaak al gezien hoe prestaties in de loop van die zes jaar vwo veranderen, en achterstanden worden soms wel en soms niet ingehaald. Is voor mij ook niet altijd meteen duidelijk bij wie dat wel of niet zal lukken. Zoals gezegd begon ik zelf ook met een achterstand bij Nederlands waar mijn docent destijds van schrok... of nemen jullie daarvoor ook nog aanvullende tests af op intelligentie e.d.?
Nou ja kijk, ik ga er niks om verwedden ;) en t kan idd dat engels hun enige zwakke vak is, of dat het wennen is.

En ik ben geen docent die kinderen afschrijft oid. Juist helemaal niet. Ik probeer nu die kinderen juist extra te helpen en mee te krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door kwakz0r op 24-09-2017 21:11:24 ]
Kwak
pi_173975877
I killed ze topique
Kwak
pi_173976192
Peuters O+

Sjaak is nu op sommige dagen zoooo leuk en op andere dagen is er niet genoeg behang... Hij wil alles weten (“mama, wat doejenou?”, “mama, tisdat?”), maakt grapjes, heeft heel veel energie en snapt al zo ontzettend veel.
Maar die energie hè... die gebruikt hij voor rennen. De Hele Dag. Maakt niet uit waar we zijn, Sjaak rent. Tegenwoordig snapt hij wel dat hij in het verkeer niet mag rennen (gelukkig), maar altijd ben ik die ouder die achter haar kind aan rent, waarom ik zelf altijd een beetje moest gniffelen toen ik nog geen kinderen had.
Hij wil al een half jaar niet meer in de buggy of de draagzak, dat is krijsen. Optillen is ook krijsen. Dus dan rennen we maar weer. Zo waren we Ikea pasgeleden binnen 10 minuten helemaal doorgerend, boven en beneden, zonder korte routes...

Maar hij is wel leuk gelukkig O+
pi_173976294
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:11 schreef kwakz0r het volgende:
I killed ze topique
Neh, valt best mee.

Ik las dat iemand nog zei dat een school op een half uur rijden wel heel speciaal moet zijn. In mijn ogen is dat ook, het is een staatsvrije vrije school in de natuur. Lijkt me heerlijk voor Sjaak, kleine klassen van maximaal 14 kinderen, iedere dag de natuur in... klinkt echt heerlijk. Het mooie is ook dat hij daar twee uur gespeeld heeft en zich er prettig voelde. Op de vrije school hier in de stad heeft hij alleen maar gehuild en wilde hij weg. We gaan bij allebei nog eens kijken met Sjaak, om te kijken hoe hij dan reageert.
pi_173977070
Wat is eigenlijk een 'staatsvrije' Vrije School? Ik dacht dat alle VS dat waren?

Ik merk dat ik me bij de Vrije Speelzaal waar Annie nu naartoe gaat (overigens niet uit enige antroposofische interesse, maar alleen want heel dichtbij en gezellig kneuterig) nu al e n o r m erger aan alles wat van ouders wordt gevraagd, qua schoonmaakdiensten, meedraaien, zelf maken van spullen, etc. Ik hoef nog net niet haar slofjes zelf te wolvilten, maar volgens juffie (Juffie. Ja.) zou dat wel beter zijn want zacht voor de voetjes }:| . Het is heel leuk voor de peutertjes, maar ik denk dat ik als ouder bij een Vrije School echt gillend gek zou worden van alles wat er van je verwacht wordt.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2017 21:43:08 ]
pi_173977165
En een JOECHEI-post want we zijn van DE SPEEN af *O* ! De Spenenfee is zomaar langsgeweest en legde een briefje neer dat de speen naar de baby van oom & tante gaat. Cadeautje er voor in de plaats. Dat resulteerde in afwisselend extase (OMG mama nieuwe stiften O+ ik vind de spenenfee zoooo lief!), pure woede (IK MOET NU MIJN SPEEN :( MAMA! NU!), onderhandelingstactieken ('Mama, ik hoef niet een speen, maar beer wel! Geef de speen maar aan mij, dan geef ik hem aan beer' :7 ), en uiteindelijk berusting en een slapende Annie.

Okay, dat we bewust de middagslaap hadden geskipt om het slapen wat makkelijker te maken hielp daar wellicht wat aan mee. Maar goed, het is gelukt. Speen weg. Nu volhouden :') .

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2017 21:45:44 ]
pi_173977361
Jee!!!
Fijn Razz!
pi_173977430
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat is eigenlijk een 'staatsvrije' Vrije School? Ik dacht dat alle VS dat waren?

Ik merk dat ik me bij de Vrije Speelzaal waar Annie nu naartoe gaat (overigens niet uit enige antroposofische interesse, maar alleen want heel dichtbij en gezellig kneuterig) nu al e n o r m erger aan alles wat van ouders wordt gevraagd, qua schoonmaakdiensten, meedraaien, zelf maken van spullen, etc. Ik hoef nog net niet haar slofjes zelf te wolvilten, maar volgens juffie (Juffie. Ja.) zou dat wel beter zijn want zacht voor de voetjes }:| . Het is heel leuk voor de peutertjes, maar ik denk dat ik als ouder bij een Vrije School echt gillend gek zou worden van alles wat er van je verwacht wordt.
Vroeger waren de vrijescholen staatsvrij, maar dat is niet meer. Staatsvrije scholen ontvangen geen subsidies en kunnen daardoor (in mijn ogen) beter aansluiten bij wat kinderen nodig hebben.

Yay voor de speen overigens! Slim gespeeld!
pi_173977515
Ah zo!

Waarom kunnen ze dat dan beter zonder subsidie? Omdat het een privéschool is en je daarom door de hoge ouderbijdrage kleinere klassen kan vormen? Worden staatsvrije scholen eigenlijk wel door de inspectie gecontroleerd, of dat ook niet?

(Zonder oordeel trouwens, ik ben oprecht nieuwsgierig want ik heb me namelijk zelf helemaal niet verdiept in dit soort scholen.)
pi_173977703
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Ah zo!

Waarom kunnen ze dat dan beter zonder subsidie? Omdat het een privéschool is en je daarom door de hoge ouderbijdrage kleinere klassen kan vormen? Worden staatsvrije scholen eigenlijk wel door de inspectie gecontroleerd, of dat ook niet?

(Zonder oordeel trouwens, ik ben oprecht nieuwsgierig want ik heb me namelijk zelf helemaal niet verdiept in dit soort scholen.)
Kleinere klassen zijn het zeker, bij deze is de max 14 leerlingen per klas. De inspectie controleert of de school voldoet aan de kerndoelen die zijn gesteld voor het basisonderwijs, anders kunnen ze niet voldoen aan de leerplichtwet. Ik heb alleen het rapport gelezen van de school waar wij in geïnteresseerd zijn en dat is 1 jaar oud, toen er 17 leerlingen op de school zaten. Dat is dus een heel ander rapport dan dat van een ‘normale’ basisschool.
De school waar wij in geïnteresseerd zijn is overigens Iduna, mocht iemand dat interessant vinden.
pi_173977755
Ik ging googlen op staatsvrije vrije school. De eerste hit vraagt al 225 euro per maand aan ouderbijdrage. Ermahgerd. Dat is mijn maandbedrag aan boodschappen joh :o
  zondag 24 september 2017 @ 22:06:45 #195
327807 Mariposas
יה&#14
pi_173977766
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
Maar die energie hè... die gebruikt hij voor rennen. De Hele Dag. Maakt niet uit waar we zijn, Sjaak rent. Tegenwoordig snapt hij wel dat hij in het verkeer niet mag rennen (gelukkig), maar altijd ben ik die ouder die achter haar kind aan rent, waarom ik zelf altijd een beetje moest gniffelen toen ik nog geen kinderen had.
Hij wil al een half jaar niet meer in de buggy of de draagzak, dat is krijsen. Optillen is ook krijsen. Dus dan rennen we maar weer. Zo waren we Ikea pasgeleden binnen 10 minuten helemaal doorgerend, boven en beneden, zonder korte routes...

Maar hij is wel leuk gelukkig O+
Ja hier nog één, dodelijk vermoeiend wel om bijvoorbeeld naar het strand te gaan. Ik benijd ouders of grootouders wel eens die lekker zitten terwijl hun kind lekker schept of een beetje rondscharrelt. Ik leg gerust 3 km af in 30 minuten. En dan heb ik het nog niet eens over de 30 keren dat ik peuter moet wegtrekken uit een tas of een pakje drinken moet terugzetten dat van een ander kindje is. :')
Ik kies voornamelijk volledig omheinde speeltuinen uit. En ga alleen naar IKEA. :P

En yay voor geen speen voor Annie. *O* Goed gedaan, hopelijk is ze er snel overheen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariposas op 24-09-2017 22:50:32 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_173977919
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 22:06 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Ja hier nog één, dodelijk vermoeiend wel om bijvoorbeeld naar het strand te gaan. Ik benijd ouders of grootouders wel eens die lekker zitten terwijl hun kind lekker schept of een beetje rondscharrelt. Ik leg gerust 3 km af in 30 minuten. En dan heb ik het nog niet eens over de 30 keren dat ik dreumes moet wegtrekken uit een tas of een pakje drinken moet terugzetten dat van een ander kindje is. :')
Ik kies voornamelijk volledig omheinde speeltuinen uit. En ga alleen naar IKEA. :P
Precies dit ja.
pi_173977932
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 22:06 schreef Skittles het volgende:
Ik ging googlen op staatsvrije vrije school. De eerste hit vraagt al 225 euro per maand aan ouderbijdrage. Ermahgerd. Dat is mijn maandbedrag aan boodschappen joh :o
Dat is ons enige twijfelpunt nog ja :) het kost een klein vermogen.
pi_173978413
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 22:06 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Ja hier nog één, dodelijk vermoeiend wel om bijvoorbeeld naar het strand te gaan. Ik benijd ouders of grootouders wel eens die lekker zitten terwijl hun kind lekker schept of een beetje rondscharrelt. Ik leg gerust 3 km af in 30 minuten. En dan heb ik het nog niet eens over de 30 keren dat ik dreumes moet wegtrekken uit een tas of een pakje drinken moet terugzetten dat van een ander kindje is. :')
Ik kies voornamelijk volledig omheinde speeltuinen uit. En ga alleen naar IKEA. :P

En yay voor geen speen voor Annie. *O* Goed gedaan, hopelijk is ze er snel overheen.
Heb jij mijn jongetje vaak mee ofzo :+ :')
pi_173979653
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 22:06 schreef Skittles het volgende:
Ik ging googlen op staatsvrije vrije school. De eerste hit vraagt al 225 euro per maand aan ouderbijdrage. Ermahgerd. Dat is mijn maandbedrag aan boodschappen joh :o
Dit financiële plaatje zou voor mij eerlijkgezegd wel een reden zijn om de school af te laten vallen. 1/12 van het gezamenlijke jaarinkomen aan de school overmaken gaat imho echt te ver. :o Dan maar een wat meer 13 in een dozijn school, maar wel voldoende geld om mijn kinderen op andere manieren een bepaalde aalgemene ontwikkeling mee te geven.
pi_173981704
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
Peuters O+

Sjaak is nu op sommige dagen zoooo leuk en op andere dagen is er niet genoeg behang... Hij wil alles weten (“mama, wat doejenou?”, “mama, tisdat?”), maakt grapjes, heeft heel veel energie en snapt al zo ontzettend veel.
Maar die energie hè... die gebruikt hij voor rennen. De Hele Dag. Maakt niet uit waar we zijn, Sjaak rent. Tegenwoordig snapt hij wel dat hij in het verkeer niet mag rennen (gelukkig), maar altijd ben ik die ouder die achter haar kind aan rent, waarom ik zelf altijd een beetje moest gniffelen toen ik nog geen kinderen had.
Hij wil al een half jaar niet meer in de buggy of de draagzak, dat is krijsen. Optillen is ook krijsen. Dus dan rennen we maar weer. Zo waren we Ikea pasgeleden binnen 10 minuten helemaal doorgerend, boven en beneden, zonder korte routes...

Maar hij is wel leuk gelukkig O+
Dit is niet bedoeld als als aanval, maar het valt me op dat er moeders zijn die zich genoodzaakt voelen om te zeggen/typen dat haar kind wel heel leuk en lief is nadat er eerst een wat mindere kant wordt benoemd. Ik zie dat hier soms, maar ook elders op andere fora.

Dan denk ik, waarom? Is het toch een soort van schuldgevoel? Het hoort toch bij kinderen dat ze af en toe niet luisteren, bloed onder je nagels kunnen halen, niet willen eten e.d.? Ik zou het pas vreemd vinden als ik posts terug lees van kinderen die perfect gedrag vertonen :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')