abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173791722
registreer om deze reclame te verbergen
Aangezien mijn vrienden en ik nogal van reizen houden, én het Nederlands Elftal op 7 oktober een wedstrijd speelt in Wit-Rusland leek ons het leuk om daar eens een kijkje te nemen!
Plan: 4 dagen Wit-Rusland (ja, ik weet het, het is te kort), inclusief voetbalwedstrijd in Borisov.
Vliegtickets, hotel, kaartjes voor de wedstrijd en treinkaartje naar Borisov zijn allemaal al geregeld. Visum is geen probleem, aangezien je 5 dagen visumvrij in Wit-Rusland mag verblijven! ^O^ (Zie: http://mfa.gov.by/en/visa/visafreetravel/e0ced19bb1f9bf2c.html)

Wél ben ik nog benieuwd naar tips voor in en rondom Minsk!
Zelf hebben we ook al wat opgezocht, we willen graag naar de Stalin Line, even buiten Minsk. Hier is allerlei militair spul te zien, waaronder tanks, vliegtuigen en helikopters :7
stalin_line_ww2_sightseeing.jpg

Dus, wie heeft er nog goede tips om de rest van de dagen te vullen in en rondom Minsk?
pi_173827453
(n)iemand? :)
  Moderator maandag 18 september 2017 @ 14:55:23 #3
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173852782
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 13:22 schreef kaiserhenk het volgende:
(n)iemand? :)
Het centrale topic was ook al niet drukbezocht. :P.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173855606
quote:
9s.gif Op maandag 18 september 2017 14:55 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het centrale topic was ook al niet drukbezocht. :P.
Ik post wel ff een klein verslagje zodra ik terug ben ;)
En dan niet zozeer van de voetbalwedstrijd :P
pi_173941503
Er is in en rond Minsk gewoon niet zo veel te zien :P In de buitenwijken van Minsk liggen nog de restanten van een concentratiekamp, Maly Trostonetz. In Minsk ligt het Great Patriotic War Museum, het onafhankelijkheidspaleis, een groot park daarnaast en ergens nog een grote overdekte markt. Bij metrostation Victory Square is een heel groot monument wat in feite wat Sovjetpropaganda over WOII is, met bijbehorende hamers en sikkels. Dat is allemaal relatief dicht bij het centrum. Er is nog ergens een nagebootst stukje van "oud Minsk", in de buurt van het oorlogsmuseum, en in het centrum ligt de GUM: het oude Sovjetwarenhuis waar ze allerlei zooi verkopen waarvan ik me niet kan voorstellen dat iemand het ooit zou willen kopen.

Ver buiten het centrum (bereikbaar met metro) ligt nog de nationale bibliotheek wat een gigantisch en mijns inziens tamelijk lelijk gebouw is. Voordeel is dat je naar het dak toe kunt en zo een mooi zicht over Minsk hebt. Ik heb er verder vooral rondgelopen in parken en genoten van de relatieve rust.

Niettemin had ik het na twee dagen wel gezien. Andere zaken in Wit-Rusland die de moeite waard zijn zijn Brest en twee kastelen die werelderfgoed zijn, maar daar ben ik zelf niet geweest. Wit-Rusland, inclusief Minsk, is in WOII vrijwel volledig van de kaart geveegd en dankzij Stalin op Stalinistische wijze herbouwd; daardoor is er simpelweg heel weinig historisch erfgoed. Minsk is dus een echte Stalinistische stad, en dat is wel bijzonder eraan.

[ Bericht 50% gewijzigd door J.B. op 23-09-2017 08:15:00 ]
pi_174050547
In Minsk is inderdaad geen klap te doen. Vier dagen vind ik al veel voor Minsk.

Wat J.B. zegt: Brest is best aardig. Ik vind Brest ook leuker dan Minsk. Je hebt daar onder andere het 'befaamde' Brest fort. Dit fort was een van de eerste plekken waar de Duitsers binnenvielen. Het rode leger werd daarbij compleet in de pan gehakt, maar na de WOII hebben ze het narratief een beetje aangepast en werd het een plek waar het rode leger op heroïsche wijze stand hield t.o.v. de Duitsers (ze hebben het ook de naam 'hero fortress' gegeven).

Dat hele fort staat vol met kitsch (gigantische beelden en een obelisk). Een Amerikaans medium heeft het ooit eens in een lijst met de lelijkste standbeelden ter wereld gezet.

Maar afgezien van dat: wat ik wel kan waarderen aan Belarus is dat het voelt alsof je terug in de tijd gaat (Rusland en Oekraine heb ik dat minder). En het is het enige land waar de KGB nog bestaat.
pi_174061665
Brest leek mij ook nog wel wat, alleen was dat wat lastiger ivm visum enz.

Ben dit jaar wel een paar dagen in Grodno geweest. Daar kun je sinds kort zonder visum gewoon in (iig dit jaar). De normale visa-vrije toegang is alleen vanaf Minsk airport, en ik kwam met de auto vanuit Polen.

Voordeel is wel dat je echt door de lokale dorpjes kon cruisen. Echt typisch oostblok-idee.

Douane duurde wel ff. Geloof niet dat er veel nederlanders die overgangen nemen, aangezien er 3 douanebeampten druk in orders gingen graven hoe het werkte met Nederlandse autopapieren :)

Tip: Zet je roaming uit... ik had dat vrolijk aan staan (Polen, duitsland, europa...) maar in Wit Rusland was het 20 eur/Mb :(
Roaming aan = Roaming aan.. die snapt logischerwijs niet dat je Europa uit bent
pi_174175102
Bedankt voor de tips! :)
Wat ik me nog afvraag, ik schijn voldoende financiële middelen mee te moeten nemen (oftewel minimaal ¤25 of vergelijkbaar per dag). Moet dit per se contant geld zijn of is een afschrift van m'n rekening ook voldoende?
pi_174193049
Toen ik naar Wit-Rusland ging moest ik nog een visum aanvragen en volstond een printje van m'n bankafschrift. Neem aan dat dat hetzelfde werkt aangezien wij gewoon kunnen pinnen in Wit-Rusland. Wel er even achteraan gaan hoe het vandaag de dag met de zorgverzekering zit. Die moest ik indertijd los kopen op de grens voor 5 euro.

En Brest is idd echt een aanrader! Je kunt het vanuit Minsk ook per trein als dagtripje doen. Er rijden geloof ik snelle treinen die het in 3 uur doen
pi_174197176
Dit moet ik even volgen. Ben benieuwd naar je avonturen !
Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')