PasKai | donderdag 14 september 2017 @ 21:18 |
Na lang wikken wegen besloten om toch nog een keer de vrijheid op te zoeken in Europa. Dus over een tijdje een interrailticket halen en wat van Europa zien. Om de kosten te drukken en zo veel mogelijk te kunnen zien, zit ik er aan te denken om te reizen met slaaptreinen. Scheelt kosten voor hotelovernachtingen en je kunt de dag gebruiken om te genieten van het land en de nacht om te kunnen slapen. Een paar dingen die ik mij afvraag: • Als ik slaap, wie let er op mijn bagage, moet ik mijn medepassagiers gewoon wat meer vertrouwen of gewoon niet zo krenterig doen en een 1persoonshokje huren/reserveren? • Waar douche je de volgende ochtend? Hebben die treinen iets wat lijkt op een douche of gewoon wachten tot je terecht kunt bij je slaapplaats? • Kun je in een slaaptrein een beetje een oog dicht doen? Of moet je dikwijls een keer overstappen of is er bijvoorbeeld herrie van wissels, of combineren/splitsen van wagons? Ik hoor graag jullie ervaringsverhalen, BvD! | |
Budapestenaar | donderdag 14 september 2017 @ 22:03 |
Geen ervaring mee, maar leuk topic. Even volgen | |
Mazou | donderdag 14 september 2017 @ 22:13 |
Als je reist met een backpack kun je gewoon de verschillende gespjes vast wel ergens aan vastmaken zodat een potentiële dief toch even bezig is om hem los te krijgen. Of anders iets verzinnen met een slotje ofzo? Ik heb alleen ervaring met een slaaptrein in Thailand en het was wel wat krakkemikkig én er brak brand uit in de trein maar afgezien daarvan vond ik het best comfi en gezellig. Er was geen douche, volgens mij zit dat sowieso niet in een trein. Reken niet op een echt goede nachtrust, maar ik heb juist door de cadans van de trein best wat uurtjes kunnen pakken. | |
opgebaarde | donderdag 14 september 2017 @ 22:15 |
Jup je moet op je eigen bagage letten. Ik heb geen douche meegemaakt maar misschien zijn die soms wel aanwezig? Ik slaap sowieso makkelijk maar ik vond het heerlijk. Af en toe bij een spoorwissel (wat een hard snerpend geluid kan opleveren) gaat de trein hevig een kant oo maar over het algemeen wiebelt de trein zeer comfortabel. Ik heb nooit een overstap meegemaakt. Maar had altijd een directe verbinding naar Zwitserland of Italie. Je staat alleen af en toe bijeen grens stil omdat de locomotief gewisseld moet worden. Meest oncomfortabele vond ik de stoelen waar je in zat. Rugleuning was nagenoeg loodrecht op het zit gedeelte. En nooit meegemaakt dat we mochten kaarten kn de restauratiewagon. Dit verbod is er omdat het wel eens voorkomt dat men te emotioneel wordt van een spelletje kaarten | |
Fogel | donderdag 14 september 2017 @ 22:33 |
Ik vind reizen met een nachttrein heerlijk, enkele keren in Noorwegen gedaan. Gewoon lekker 's avonds de kroeg uitrollen, inchecken en sleutel van je slaapcoupe in ontvangst nemen en pitten maar. In de ochtend sta je dan fris en fruitig midden in het centrum van een andere stad. De slaapcoupes hebben een eigen wastafel, dus je kan je een beetje wassen. Douchen kan op het station als je wil. Baggage staat gewoon op de vloer, geen probleem, je ligt toch alleen in de slaapcoupe met een gesloten deur. Ik vind het een heel goed alternatief voor veelste vroeg opstaan om een vlucht te halen. | |
DeBlauweKrokodil | donderdag 14 september 2017 @ 22:41 |
Als je je zorgen maakt over je bagage moet je even google op pacsafe | |
Whiskers2009 | donderdag 14 september 2017 @ 23:24 |
Alleen ervaring met de autoslaaptrein. Vond het niet geweldig, wel leuk een keer meegemaakt te hebben. Hadden een eigen cabine waar je eigenlijk altijd bleef en ook je eten geserveerd kreeg. Was ook een restaurantwagon waar je tegen meerkosten kon dineren. Hebben wij dus niet gedaan. Volgens mij kon je je cabine op slot laten draaien door het personeel als je die optie wel gebruikte. Er waren gedeelde sanitairplekken. En geen douche. Wel een wastafel meen ik. Weet het niet meer precies. [ Bericht 6% gewijzigd door Whiskers2009 op 14-09-2017 23:32:32 ] | |
ITrade | donderdag 14 september 2017 @ 23:53 |
Ook wel eens een interrail gedaan maar meestal gewoon in hostels geslapen, overdag reizen. Zo zie je meteen ook wat van Europa. Vind slapen in treinen eigenlijk niet echt relax, slaap vaak erg slecht. Nooit een douche tegen gekomen. Tas kan je soms opbergen, soms kun je het bovenin ergens neerleggen als je bovenin slaapt. Voor zover ik weet zijn 1p, wel vrij prijzig? Volgens mij moet je als je met Interrail reisd altijd een reservering doen voor zo'n nacht trein? Licht er aan waar je heen gaat, maar ik denk dat het soms goedkoper is om een hostel te boeken. Bonus tip, probeer de Bernina express (gratis met je kaart) te nemen, prachtige route!! | |
Lunatiek | donderdag 14 september 2017 @ 23:55 |
Regelmatig gedaan, ligt erg aan het land en aan je budget. Je kunt dus zittend in een stoel gaan slapen, lekker goedkoop maar ja... In oude Duitse rijtuigen kon je de zes stoelen in een coupé helemaal vlak leggen, was een prima bed. Bij couchettes kun je liggen. Meestal zeggen ze dat er een indeling is naar mannen/vrouwen maar eens meegemaakt dat een vrouw de hele wagon wakker krijste vanwege een man in de coupé wat ze niet had verwacht. Slaaprijtuig is comfortabeler dan een ligrijtuig met couchettes. Maar ook flink duurder! Reis tegenwoordig bij voorkeur deluxe in een slaaprijtuig, eigen coupé met privé douche en wc. Dit zijn eerste klas plaatsen. Ik dacht dat Düsseldorf-München iets van 170 euro kostte (ticket+slaapplaatsreservering). Voor interrail betaal je dan de upgrade naar eerste klas+reservering slaapplaats. Voor anderen is er dacht ik een douche bij het balkon, in ieder geval wel wc en een wastafel. Die coupés kun je van binnenuit op slot doen. Hoef je alleen de reizigers in de coupé te vertrouwen. In Rusland doe je je bagage onder de bank, als je daar op ligt kan er niemand bij. Tip voor interrail: Als je van land A naar land B wilt, is het logisch dat de meeste mensen in A of B hun slaapplek reserveren. Je kunt ook op een station in land C reserveren. Het blijkt dat zo'n land C een soort gereserveerde coupés heeft. Ben je de enige die in C boekt, lig je er alleen terwijl de rest van de trein vol is. Werkte vroeger tenminste zo. In slaaptreinen stap je 's nachts niet over. Hij stopt 's nachts niet. Wel wordt er gerangeerd met andere treinen - hele rijtuugen "stappen over". Dat rangeren kan wel je nachtrust verstoren. [ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 15-09-2017 07:29:22 ] | |
Lunatiek | donderdag 14 september 2017 @ 23:59 |
Douchen kun je vaak op de grotere stations. Of je echt goed kan slapen hangt vooral van je medepassagiers af. Lag een keer bij lui die tot diep in de nacht wilde feesten, daar werd niet tegen opgetreden. Ik kwam gebroken aan. | |
Lunatiek | vrijdag 15 september 2017 @ 00:11 |
Ja, altijd reserveren, ook voor een zitplek (slaapstoel). Dat is ook het enige dat goedkoper is dan een hostel, imho. Ik zou voor het geld altijd een hostel kiezen, dat heeft meer comfort en een grotere kans dat je fit wakker wordt. De nachttrein is alleen beter als je snel grote afstanden wilt afleggen. | |
Postbus100 | vrijdag 15 september 2017 @ 00:17 |
Ik slaap ontzettend slecht in nachttreinen. Er is gewoon net iets teveel geluid en geschok om echt in slaap te vallen. Oja, en het is er warm. Plus dat ik autoziek ben en daardoor het liggen in een donkere trein ook niet kan waarderen. Met autoziektepillen, oordopjes en een ooglapje is het te doen, maar eigenlijk zou ik het ooglapje afraden omdat je dan al je zintuigen uitsluit en dat in je uppie misschien niet zo handig is. Oja, en ik zou je kostbaarheden in je slaapzak doen. | |
Lunatiek | vrijdag 15 september 2017 @ 00:24 |
Of het warm is ligt aan je medepassagiers. Gewoonlijk kun je de temperatuur regelen. Soms kan het raam open maar dat is niet altijd prettig. In Russische treinen was het wel superheet. Slaapzak heb je niet nodig, je krijgt lakens, dekens en een kussen bij een couchette. In de slaaprijtuigen een dekbed. Of kijk eens per aanbieder op internet wat ze bieden. | |
ITrade | vrijdag 15 september 2017 @ 00:37 |
Klopt, maar veel afstanden tussen leuke steden in de EU zijn met IC treinen echt goed te doen overdag. Misschien kan TS een afwisseling maken tussen nachttreinen en hostels. Zo kan je wel een leuke route afleggen. Temperatuur is ook altijd wel een dingentje, soms is het ijs koud en soms hardstikke warm, nooit echt comfortabel eigenlijk. In Oekrainë in zo'n 3de klas trein meegemaakt dat er een raam kapot was, dat was wel grappig, mensen waren met dekens proberen het gat te dichten | |
Lunatiek | vrijdag 15 september 2017 @ 06:14 |
Ik bedoelde meer: je zit in Budapest en je hoort dat over twee dagen iets keileuks te doen is in Olso. Of je hangt rond in Italië en er is iets waarvoor je even naar huis moet voordat je verder kunt reizen. En die hogesnelheidstreinen zijn niet ideaal omdat je weinig van het landschap ziet. | |
SeLang | vrijdag 15 september 2017 @ 09:56 |
Zorgen dat er niets jatten valt. Weinig dieven hebben belangstelling voor jouw vuile ondergoed. Dingen als geld/paspoort etc bewaar je in je slaapzak (waar je zelf in ligt). Hou er echter rekening mee dat ze terwijl jij slaapt zullen proberen die open te ritsen om de boel alsnog te stelen. Niet Ik slaap zelf altijd wat lichter in een trein (je wordt steeds wakker van lawaai, wissels, stoppen, etc) maar goed genoeg om de volgende dag verder te kunnen. | |
Felixa | vrijdag 15 september 2017 @ 10:11 |
In Zweden een keer 1e klas slaaptrein geboekt. Eigen afgesloten slaapcabine met piepkleine ruimte waarin toilet/wasbak/douche. 's Ochtends basic ontbijtje zat erbij inbegrepen. | |
Nnelis | vrijdag 15 september 2017 @ 10:23 |
1x in Bulgarije gedaan. Daar lag je met z'n 6en in een coupe op stapelbedden. Dat was niet erg bevorderlijk voor de nachtrust, en echt fris is het ook niet. Ook een keer van Helsinki naar Rovaniemi. Toen hadden we met z'n tweeën een coupe met "badkamer". Een soort omklapsysteem van wastafel/toilet naar douche. Moest ook gelijk 300 euro kosten (inclusief auto op de trein). Overigens prima geslapen. Alleen kwamen we er de volgende ochtend achter dat de douche niet werkte... | |
Postbus100 | vrijdag 15 september 2017 @ 12:24 |
Oja, dat was ook zo. Ik lag volgens mij in mijn eigen lakenzak. Hoe dan ook: ik zou sowieso de kostbaarheden op je lichaam bewaren. Ik heb daar overigens geen ervaring mee, want de keren dat ik met de nachttrein ging, deelde ik de coupé met bekenden. | |
Lunatiek | vrijdag 15 september 2017 @ 12:51 |
Ik had met interrailen nauwelijks kostbaarheden. Treinkaartje, paspoort, travelerchecks, en een fotocamera van 80 gulden. Ik legde de spullen meestal onder mijn kussen of liet ze in mijn rugzak (die op slot zat). Het is een beetje afwegen of je je medepassagiers vertrouwt of niet. | |
Postbus100 | vrijdag 15 september 2017 @ 13:06 |
Portemonnee, (huis)sleutels, mobiel, fotocamera, paspoort, vervoersbewijzen. Het is niet veel, maar nog steeds behoorlijk veel wat je allemaal bij je moet houden. Je kan natuurlijk ook denken: F*ck it, als ze het willen jatten, dan jatten ze het maar. | |
niepleuje | vrijdag 15 september 2017 @ 22:29 |
Enkel de nachttrein van Moskou naar St. Petersburg genomen. De reis op zich was best comfortabel, al sliep ik niet echt lekker. Ik had verder geen last van de wissels of wat dan ook, het had meer te maken met de 'vreemde' omgeving en een snurkende medepassagier. Mijn koffer lag boven, dus mijn medepassagiers zouden wel moeite hebben moeten doen om deze te pakken te krijgen en te openen. 's Ochtends werd ik gewekt door een conducteur en was er de mogelijkheid om je te wassen, al heb ik dat niet gedaan, ik ging namelijk toch door naar een hotel. | |
jaco | zaterdag 16 september 2017 @ 10:04 |
Dit is nieuw voor mij ! Hoe vind je de doucheruimte op een station ? | |
polariteit | zaterdag 16 september 2017 @ 10:33 |
Hoe groot moet ik die bedden indenken in slaaptreinen? Ik ben altijd bang dat ze dusdanig klein zijn dat ik m;n benen eraf moet schroeven en in het bagagerek moet leggen ofzo | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 10:36 |
Laxeer 7 days croissant | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 10:39 |
Indiase nachttreinengenot [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2017 10:39:30 ] | |
Budapestenaar | zaterdag 16 september 2017 @ 10:46 |
Uit eigen collectie? | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 10:48 |
Beetje glibberig maar ja | |
Budapestenaar | zaterdag 16 september 2017 @ 10:49 |
De bordjes volgen? | |
Budapestenaar | zaterdag 16 september 2017 @ 10:52 |
Kom je in zo'n 'slaaptrein' ook daadwerkelijk aan slapen toe? Ik ben niet heel erg viezig aangelegd verder, maar na een paar uurtjes in zo'n trein zou ik een bad in Dettol willen nemen. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 10:57 |
Op den duur went alles he. Het ticketsysteem in India werkt heel apart met wachtlijsten maar ook wachtlijsten dat je sowieso mee mag maar niet per se een bedje hebt. Ik heb dus ook een keer een nachtje gehad dat ik zo'n bedje rechtsboven deelde met m'n reispartner. Moet je dus half zittend/liggend slapen | |
derLudolf | zaterdag 16 september 2017 @ 11:05 |
In een nachttrein wel dan? | |
ITrade | zaterdag 16 september 2017 @ 14:57 |
Een tablet met deze video en gaan | |
Budapestenaar | zaterdag 16 september 2017 @ 16:05 |
Ik denk dat ik India maar even oversla | |
PasKai | vrijdag 22 september 2017 @ 23:00 |
Bedankt voor jullie antwoorden. Als je solo reist ben je dus erg afhankelijk wie je medepasagiers zijn en wie je vervoert voor in hoeverre je dus op je bagage moet letten en in hoeverre je een oog kunt dicht doen. Maar als ik jullie verhalen zo lees kun je het nog redelijk reisbaar maken. Douchen de volgende zou wel erg fijn zijn en als ik niet hoef te wachten tot ik bij mijn onderkomen terecht kan zou dat bijzonder fijn zijn. In de trein douchen gaat volgens mij een duur geintje worden. Op het station douchen lijkt mij een uitstekend alternatief, alleen wel hopen dat ze er zijn (of vooraf uitzoeken) komt vast goed. | |
Lunatiek | vrijdag 22 september 2017 @ 23:49 |
's Ochtendsvroeg met de trein uit Wenen door het Rijndal rijden is hemels 's Ochtends van de boottrein Puttgarden-Rodby naar Kopenhagen is helemaal top, maar daar rijden bij mijn weten geen treinen meer. Maar als het er om gaat snel en met uitzicht ergens te komen heb je niks aan de hogesnelheidstrein en maar in beperkte mate aan de nachttrein. | |
Lunatiek | vrijdag 22 september 2017 @ 23:53 |
Ja, maar dat is niet alleen in de nachttrein zo. | |
PasKai | zaterdag 23 september 2017 @ 09:29 |
Volledig mee eens, maar aangezien je in een slaaptrein wilt slapen, geldt dat hier nog meer. Maar ikdenk dat ik er wel een mooie backpacktrip mee kan gaan maken. | |
lao_tse | vrijdag 29 september 2017 @ 18:47 |
Bestaat de nachttrein Belgrado - Bar nog eigenlijk? Daar kwam je de volgende ochtend steevast als een gerookte vis aan, aangezien het in Servie en Crna Gora min of meer verplicht is te roken, het liefst in slaapcabines. Echt iedereen rookt daar, ook de kinderen volgens mij. Zoiets als Frankrijk 25 jaar geleden (Sur la douce France, meme les chiens fume ). Ik rook dus niet, maar kon gelukkig gratis meeroken. En dat allemaal voor nog geen 2000 dinar. | |
ultra_ivo | vrijdag 29 september 2017 @ 19:25 |
Ik reis vaak met nachttreinen, daaronder afgelopen week nog van Wenen naar Budapest. Zitcoupé's doe ik zo min mogelijk, die 20 Euro voor een couchette zijn het geld meer dan waard. Vaak kies ik voor de bovenste brits, dan heb ik mijn tassen vlak bij me liggen, daar komt niemand aan. De deur kun je op slot doen, moet je alleen geen nitwit als medepassagier hebben die 's nachts aan de deur staat te rukken omdat ze denkt dat die gewoon klemt. In Rusland reis ik vaak 3e klas (Platzkart) omdat ik daar m'n fiets mag meenemen. Die wagons hebben ook meer plaats. Een Russische nachttrein heeft beduidend langere bedden. De minste plek had ik een een Poolse T3 coupé. Douches op de trein ben ik nooit tegengekomen. Wel stations als Keulen die een douchegelegenheid hebben. | |
Sandrvich | vrijdag 29 september 2017 @ 19:51 |
Die rijdt nog! | |
lao_tse | vrijdag 29 september 2017 @ 20:48 |
Ik kan op de webstek van de Servische Staatsspoorwegen niets terug vinden. Het was wel een toffe manier om uiteindelijk Albanie, Shqiptare, te bereiken via Bar en dan de ochtendbus Bar - Ulcinj - Skhoder. Hoewel je in Servie nooit je werkelijke intenties prijs moet geven, eigenlijk op weg te zijn naar Albanie. Serviers vinden Albanezen niet zo lief namelijk. | |
SaskiaR | vrijdag 29 september 2017 @ 21:37 |
Van de zomer de nachttrein Vigo-Barcelona genomen, die had wel een douche en wc in de cabine kostte wel ongeveer 150 euro per cabine. Ooit ook eens de nachttrein Wenen-Belgrado gehad, daar werd je steeds wakker gemaakt voor grenscontroles zowel bij binnenkomen als verlaten van elk land. | |
18konijn | donderdag 12 oktober 2017 @ 19:20 |
Aparte trein... Je kunt het traject Wenen-Boedapest in ruim tweeënhalf uur afleggen met de dagtrein, blijft die trein urenlang ergens staan of zo? | |
spijkerbroek | donderdag 12 oktober 2017 @ 19:47 |
Ik ben in de lente door Europa geïnterraild en een paar keer een nachttrein genomen. Geen couchette dus. De nachttrein van Madrid naar Lissabon en terug was vrij leeg, dus kun je makkelijk twee stoelen tegenover elkaar vinden. De nachttrein door Roemenië (Sofia - Budapest) was helemaal prima: een vierzits met een tafeltje in het midden, waar je dus lekker je hoofd op kan leggen En van Budapest naar Oswiecim was ook prima te doen in gewone stoelen. Nergens was het druk, dus kun je zelf een plekje opzoeken en het je daar comfortabel maken. Rugzakken hadden we gewoon in het bagagerek boven ons. De belangrijke zaken in een klein rugzakje als kussen gebruiken met een arm door een hengsel; werkt prima. En op de ferry van Bari naar Patras ook gewoon stoelen geboekt. Voorin de zaal met de stoelen staan rekken waar je je bagage in kwijt kunt. Verder hebben we overdag treinen genomen. Dan zie je hoe mooi Europa eigenlijk is PS: we zijn vanaf Malaga, via Madrid, Barcelona, Narbonne en Lyon bezig geweest om een plekje in de nachttrein vanaf Dijon naar Venetië te boeken. Niet gelukt. Elke keer kon de baliemiep de trein óf helemaal niet vinden in het systeem ( ) of de trein was vol. Dus hebben we het schema omgegooid en zijn eerst naar Zwitserland, zuid Duitsland en Oostenrijk gegaan, om via Klagenfurt naar Venetië te treinen. Érg mooie route | |
spijkerbroek | donderdag 12 oktober 2017 @ 19:55 |
Het beddengoed en kussen dat je krijgt, zit in plastic als je het krijgt. Een gemiddelde treinstoel is viezer. | |
spijkerbroek | donderdag 12 oktober 2017 @ 20:02 |
Trein van Thessaloniki naar Sofia: Zonder bijbetalen een 6-persoons zitcabine voor ons tweetjes, waarbij de stoelen zoals je kan zien flink onderuit gehaald kunnen worden. De deur kon ook nog op slot. Gordijnen dicht en heerlijk slapen. Ik lieg. We moesten wél bijbetalen, maar dat was voor de trein, niet voor specifieke stoelen ofzo. De reservering voor de trein was maar liefst ¤ 1 pp. [ Bericht 25% gewijzigd door spijkerbroek op 12-10-2017 20:10:10 ] | |
marcb1974 | donderdag 12 oktober 2017 @ 20:10 |
Paar keer gedaan (naar Wenen en Noord-Italië), ging prima. Ook nog goed geslapen. | |
spijkerbroek | donderdag 12 oktober 2017 @ 20:19 |
Oh, en Europa is zo klein dat je niet veel nachttreinen hoeft te nemen. Over het algemeen ben je binnen een paar uur op de volgende bestemming. | |
agter | donderdag 12 oktober 2017 @ 20:38 |
Trek dan je schoenen uit. | |
spijkerbroek | donderdag 12 oktober 2017 @ 20:51 |
Nee. Je wilt niet weten wat de lucht is die eruit komt na anderhalve maand door Europa lopen. | |
ultra_ivo | vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:32 |
Oeps, ik bedoelde van Wenen naar Keulen. De dagtrein van Boedapest naar Wenen had ik eerder die dag. | |
Aiciu | vrijdag 13 oktober 2017 @ 02:08 |
Zo te lezen zijn nachttreinen niet aan mij besteed. |