abonnement Unibet Coolblue
pi_173780275
Na lang wikken wegen besloten om toch nog een keer de vrijheid op te zoeken in Europa. Dus over een tijdje een interrailticket halen en wat van Europa zien. Om de kosten te drukken en zo veel mogelijk te kunnen zien, zit ik er aan te denken om te reizen met slaaptreinen.

Scheelt kosten voor hotelovernachtingen en je kunt de dag gebruiken om te genieten van het land en de nacht om te kunnen slapen.

Een paar dingen die ik mij afvraag:

• Als ik slaap, wie let er op mijn bagage, moet ik mijn medepassagiers gewoon wat meer vertrouwen of gewoon niet zo krenterig doen en een 1persoonshokje huren/reserveren?
• Waar douche je de volgende ochtend? Hebben die treinen iets wat lijkt op een douche of gewoon wachten tot je terecht kunt bij je slaapplaats?
• Kun je in een slaaptrein een beetje een oog dicht doen? Of moet je dikwijls een keer overstappen of is er bijvoorbeeld herrie van wissels, of combineren/splitsen van wagons?

Ik hoor graag jullie ervaringsverhalen, BvD!
Lange stiltes doen meningen, visies en standpunten veranderen.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 14 september 2017 @ 22:03:42 #2
357044 Budapestenaar
pi_173781821
Geen ervaring mee, maar leuk topic. Even volgen :)
pi_173782096
Als je reist met een backpack kun je gewoon de verschillende gespjes vast wel ergens aan vastmaken zodat een potentiële dief toch even bezig is om hem los te krijgen. Of anders iets verzinnen met een slotje ofzo?
Ik heb alleen ervaring met een slaaptrein in Thailand en het was wel wat krakkemikkig én er brak brand uit in de trein :') maar afgezien daarvan vond ik het best comfi en gezellig. Er was geen douche, volgens mij zit dat sowieso niet in een trein.
Reken niet op een echt goede nachtrust, maar ik heb juist door de cadans van de trein best wat uurtjes kunnen pakken.
pi_173782162
Jup je moet op je eigen bagage letten.

Ik heb geen douche meegemaakt maar misschien zijn die soms wel aanwezig?

Ik slaap sowieso makkelijk maar ik vond het heerlijk. Af en toe bij een spoorwissel (wat een hard snerpend geluid kan opleveren) gaat de trein hevig een kant oo maar over het algemeen wiebelt de trein zeer comfortabel.

Ik heb nooit een overstap meegemaakt. Maar had altijd een directe verbinding naar Zwitserland of Italie. Je staat alleen af en toe bijeen grens stil omdat de locomotief gewisseld moet worden.

Meest oncomfortabele vond ik de stoelen waar je in zat. Rugleuning was nagenoeg loodrecht op het zit gedeelte.

En nooit meegemaakt dat we mochten kaarten kn de restauratiewagon. Dit verbod is er omdat het wel eens voorkomt dat men te emotioneel wordt van een spelletje kaarten
pi_173782652
Ik vind reizen met een nachttrein heerlijk, enkele keren in Noorwegen gedaan. Gewoon lekker 's avonds de kroeg uitrollen, inchecken en sleutel van je slaapcoupe in ontvangst nemen en pitten maar. In de ochtend sta je dan fris en fruitig midden in het centrum van een andere stad.
De slaapcoupes hebben een eigen wastafel, dus je kan je een beetje wassen. Douchen kan op het station als je wil.
Baggage staat gewoon op de vloer, geen probleem, je ligt toch alleen in de slaapcoupe met een gesloten deur.
Ik vind het een heel goed alternatief voor veelste vroeg opstaan om een vlucht te halen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_173782884
Als je je zorgen maakt over je bagage moet je even google op pacsafe ^O^
  donderdag 14 september 2017 @ 23:24:30 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_173783625
Alleen ervaring met de autoslaaptrein. Vond het niet geweldig, wel leuk een keer meegemaakt te hebben. Hadden een eigen cabine waar je eigenlijk altijd bleef en ook je eten geserveerd kreeg. Was ook een restaurantwagon waar je tegen meerkosten kon dineren. Hebben wij dus niet gedaan. Volgens mij kon je je cabine op slot laten draaien door het personeel als je die optie wel gebruikte. Er waren gedeelde sanitairplekken. En geen douche. Wel een wastafel meen ik. Weet het niet meer precies.

[ Bericht 6% gewijzigd door Whiskers2009 op 14-09-2017 23:32:32 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_173784060
Ook wel eens een interrail gedaan maar meestal gewoon in hostels geslapen, overdag reizen. Zo zie je meteen ook wat van Europa.

Vind slapen in treinen eigenlijk niet echt relax, slaap vaak erg slecht. Nooit een douche tegen gekomen. Tas kan je soms opbergen, soms kun je het bovenin ergens neerleggen als je bovenin slaapt. Voor zover ik weet zijn 1p, wel vrij prijzig?

Volgens mij moet je als je met Interrail reisd altijd een reservering doen voor zo'n nacht trein? Licht er aan waar je heen gaat, maar ik denk dat het soms goedkoper is om een hostel te boeken.

Bonus tip, probeer de Bernina express (gratis met je kaart) te nemen, prachtige route!!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 14 september 2017 @ 23:55:54 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173784087
Regelmatig gedaan, ligt erg aan het land en aan je budget.

Je kunt dus zittend in een stoel gaan slapen, lekker goedkoop maar ja...
In oude Duitse rijtuigen kon je de zes stoelen in een coupé helemaal vlak leggen, was een prima bed.

Bij couchettes kun je liggen. Meestal zeggen ze dat er een indeling is naar mannen/vrouwen maar eens meegemaakt dat een vrouw de hele wagon wakker krijste vanwege een man in de coupé wat ze niet had verwacht.

Slaaprijtuig is comfortabeler dan een ligrijtuig met couchettes. Maar ook flink duurder!

Reis tegenwoordig bij voorkeur deluxe in een slaaprijtuig, eigen coupé met privé douche en wc. Dit zijn eerste klas plaatsen. Ik dacht dat Düsseldorf-München iets van 170 euro kostte (ticket+slaapplaatsreservering). Voor interrail betaal je dan de upgrade naar eerste klas+reservering slaapplaats.
Voor anderen is er dacht ik een douche bij het balkon, in ieder geval wel wc en een wastafel.

Die coupés kun je van binnenuit op slot doen. Hoef je alleen de reizigers in de coupé te vertrouwen. In Rusland doe je je bagage onder de bank, als je daar op ligt kan er niemand bij.

Tip voor interrail:
Als je van land A naar land B wilt, is het logisch dat de meeste mensen in A of B hun slaapplek reserveren. Je kunt ook op een station in land C reserveren. Het blijkt dat zo'n land C een soort gereserveerde coupés heeft. Ben je de enige die in C boekt, lig je er alleen terwijl de rest van de trein vol is. Werkte vroeger tenminste zo.

In slaaptreinen stap je 's nachts niet over. Hij stopt 's nachts niet. Wel wordt er gerangeerd met andere treinen - hele rijtuugen "stappen over". Dat rangeren kan wel je nachtrust verstoren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 15-09-2017 07:29:22 ]
  donderdag 14 september 2017 @ 23:59:08 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173784121
Douchen kun je vaak op de grotere stations.

Of je echt goed kan slapen hangt vooral van je medepassagiers af. Lag een keer bij lui die tot diep in de nacht wilde feesten, daar werd niet tegen opgetreden. Ik kwam gebroken aan.
  vrijdag 15 september 2017 @ 00:11:21 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173784248
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 23:53 schreef ITrade het volgende:
Volgens mij moet je als je met Interrail reist altijd een reservering doen voor zo'n nacht trein? Ligt er aan waar je heen gaat, maar ik denk dat het soms goedkoper is om een hostel te boeken.
Ja, altijd reserveren, ook voor een zitplek (slaapstoel). Dat is ook het enige dat goedkoper is dan een hostel, imho.

Ik zou voor het geld altijd een hostel kiezen, dat heeft meer comfort en een grotere kans dat je fit wakker wordt.
De nachttrein is alleen beter als je snel grote afstanden wilt afleggen.
pi_173784312
Ik slaap ontzettend slecht in nachttreinen. Er is gewoon net iets teveel geluid en geschok om echt in slaap te vallen. Oja, en het is er warm. Plus dat ik autoziek ben en daardoor het liggen in een donkere trein ook niet kan waarderen.

Met autoziektepillen, oordopjes en een ooglapje is het te doen, maar eigenlijk zou ik het ooglapje afraden omdat je dan al je zintuigen uitsluit en dat in je uppie misschien niet zo handig is.
Oja, en ik zou je kostbaarheden in je slaapzak doen.
Somebody that I used to know
  vrijdag 15 september 2017 @ 00:24:19 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173784380
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 00:17 schreef Postbus100 het volgende:
Oja, en het is er warm.

Oja, en ik zou je kostbaarheden in je slaapzak doen.
Of het warm is ligt aan je medepassagiers. Gewoonlijk kun je de temperatuur regelen. Soms kan het raam open maar dat is niet altijd prettig.
In Russische treinen was het wel superheet.

Slaapzak heb je niet nodig, je krijgt lakens, dekens en een kussen bij een couchette. In de slaaprijtuigen een dekbed.
Of kijk eens per aanbieder op internet wat ze bieden.
pi_173784499
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2017 00:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, altijd reserveren, ook voor een zitplek (slaapstoel). Dat is ook het enige dat goedkoper is dan een hostel, imho.

Ik zou voor het geld altijd een hostel kiezen, dat heeft meer comfort en een grotere kans dat je fit wakker wordt.
De nachttrein is alleen beter als je snel grote afstanden wilt afleggen.
Klopt, maar veel afstanden tussen leuke steden in de EU zijn met IC treinen echt goed te doen overdag. Misschien kan TS een afwisseling maken tussen nachttreinen en hostels. Zo kan je wel een leuke route afleggen.

Temperatuur is ook altijd wel een dingentje, soms is het ijs koud en soms hardstikke warm, nooit echt comfortabel eigenlijk. In Oekrainë in zo'n 3de klas trein meegemaakt dat er een raam kapot was, dat was wel grappig, mensen waren met dekens proberen het gat te dichten :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  vrijdag 15 september 2017 @ 06:14:27 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173785264
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 00:37 schreef ITrade het volgende:

[..]

Klopt, maar veel afstanden tussen leuke steden in de EU zijn met IC treinen echt goed te doen overdag.
Ik bedoelde meer: je zit in Budapest en je hoort dat over twee dagen iets keileuks te doen is in Olso.

Of je hangt rond in Italië en er is iets waarvoor je even naar huis moet voordat je verder kunt reizen.

En die hogesnelheidstreinen zijn niet ideaal omdat je weinig van het landschap ziet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 september 2017 @ 09:56:25 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173787413
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 21:18 schreef PasKai het volgende:

• Als ik slaap, wie let er op mijn bagage, moet ik mijn medepassagiers gewoon wat meer vertrouwen of gewoon niet zo krenterig doen en een 1persoonshokje huren/reserveren?
Zorgen dat er niets jatten valt. Weinig dieven hebben belangstelling voor jouw vuile ondergoed. Dingen als geld/paspoort etc bewaar je in je slaapzak (waar je zelf in ligt). Hou er echter rekening mee dat ze terwijl jij slaapt zullen proberen die open te ritsen om de boel alsnog te stelen.

quote:
• Waar douche je de volgende ochtend?
Niet

quote:
• Kun je in een slaaptrein een beetje een oog dicht doen? Of moet je dikwijls een keer overstappen of is er bijvoorbeeld herrie van wissels, of combineren/splitsen van wagons?
Ik slaap zelf altijd wat lichter in een trein (je wordt steeds wakker van lawaai, wissels, stoppen, etc) maar goed genoeg om de volgende dag verder te kunnen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173787683
In Zweden een keer 1e klas slaaptrein geboekt. Eigen afgesloten slaapcabine met piepkleine ruimte waarin toilet/wasbak/douche. 's Ochtends basic ontbijtje zat erbij inbegrepen.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_173787872
1x in Bulgarije gedaan. Daar lag je met z'n 6en in een coupe op stapelbedden. Dat was niet erg bevorderlijk voor de nachtrust, en echt fris is het ook niet.

Ook een keer van Helsinki naar Rovaniemi. Toen hadden we met z'n tweeën een coupe met "badkamer". Een soort omklapsysteem van wastafel/toilet naar douche. Moest ook gelijk 300 euro kosten (inclusief auto op de trein). Overigens prima geslapen. Alleen kwamen we er de volgende ochtend achter dat de douche niet werkte...
pi_173789978
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2017 00:24 schreef Lunatiek het volgende:
Slaapzak heb je niet nodig, je krijgt lakens, dekens en een kussen bij een couchette. In de slaaprijtuigen een dekbed.
Of kijk eens per aanbieder op internet wat ze bieden.
Oja, dat was ook zo. Ik lag volgens mij in mijn eigen lakenzak.

Hoe dan ook: ik zou sowieso de kostbaarheden op je lichaam bewaren. Ik heb daar overigens geen ervaring mee, want de keren dat ik met de nachttrein ging, deelde ik de coupé met bekenden.
Somebody that I used to know
  vrijdag 15 september 2017 @ 12:51:50 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173790390
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 september 2017 12:24 schreef Postbus100 het volgende:

Hoe dan ook: ik zou sowieso de kostbaarheden op je lichaam bewaren. Ik heb daar overigens geen ervaring mee, want de keren dat ik met de nachttrein ging, deelde ik de coupé met bekenden.
Ik had met interrailen nauwelijks kostbaarheden. Treinkaartje, paspoort, travelerchecks, en een fotocamera van 80 gulden. Ik legde de spullen meestal onder mijn kussen of liet ze in mijn rugzak (die op slot zat). Het is een beetje afwegen of je je medepassagiers vertrouwt of niet.
pi_173790595
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2017 12:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik had met interrailen nauwelijks kostbaarheden. Treinkaartje, paspoort, travelerchecks, en een fotocamera van 80 gulden. Ik legde de spullen meestal onder mijn kussen of liet ze in mijn rugzak (die op slot zat). Het is een beetje afwegen of je je medepassagiers vertrouwt of niet.
Portemonnee, (huis)sleutels, mobiel, fotocamera, paspoort, vervoersbewijzen. Het is niet veel, maar nog steeds behoorlijk veel wat je allemaal bij je moet houden.

Je kan natuurlijk ook denken: F*ck it, als ze het willen jatten, dan jatten ze het maar.
Somebody that I used to know
  vrijdag 15 september 2017 @ 22:29:12 #22
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_173800561
Enkel de nachttrein van Moskou naar St. Petersburg genomen. De reis op zich was best comfortabel, al sliep ik niet echt lekker. Ik had verder geen last van de wissels of wat dan ook, het had meer te maken met de 'vreemde' omgeving en een snurkende medepassagier. Mijn koffer lag boven, dus mijn medepassagiers zouden wel moeite hebben moeten doen om deze te pakken te krijgen en te openen. :P 's Ochtends werd ik gewekt door een conducteur en was er de mogelijkheid om je te wassen, al heb ik dat niet gedaan, ik ging namelijk toch door naar een hotel.
pi_173805491
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 23:59 schreef Lunatiek het volgende:
Douchen kun je vaak op de grotere stations.
Dit is nieuw voor mij ! Hoe vind je de doucheruimte op een station ?
pi_173805838
Hoe groot moet ik die bedden indenken in slaaptreinen? Ik ben altijd bang dat ze dusdanig klein zijn dat ik m;n benen eraf moet schroeven en in het bagagerek moet leggen ofzo :')
Voor wat foto's, kijk hier
pi_173805877
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 10:11 schreef Felixa het volgende:
In Zweden een keer 1e klas slaaptrein geboekt. Eigen afgesloten slaapcabine met piepkleine ruimte waarin toilet/wasbak/douche. 's Ochtends basic ontbijtje zat erbij inbegrepen.
Laxeer 7 days croissant _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')