abonnement Unibet Coolblue
pi_173779064
Hallo allemaal!

Ik zit met een prangende vraag. Tijdens een van de college's kwam de paradox van Codman aan bod. Nu studeer ik fysiotherapie en helaas niet iets natuurkundigs/wiskundigs en beschik (nog) niet over de kennis om hier echt uit te komen. Dit geldt helaas ook voor de docent Anatomie (tevens bewegingswetenschapper) dus stel ik de vraag maar eens hier in de hoop er meer zicht op te krijgen.

Het gaat om dit: (vanaf 35 sec)
Vooral zonder geluid luisteren en het gaat alleen om de beweging. Met je duimen naar voren 90* omhoog bewegen (anteflexie) in je schouder, vervolgens 90* zijwaarts (horizontale abductie) en hierna weer 90* terug naar het lichaam (adductie).
Je begint dus met je duimen die naar voren wijzen, en eindigt met je duimen naar de zijkant.
Je hebt dus ergens een rotatie gemaakt terwijl je enkel in rechthoekige vlakken bewogen hebt. Er zit hier blijkbaar iets wiskundigs/natuurkundigs achter en ik hoop dat iemand hier mij wat duidelijkheid kan geven!

Hier nog een plaatje van hetzelfde in andere vorm uitgebeeld:


M.v.g.,
Hopeloze mij

[ Bericht 5% gewijzigd door Dezain op 14-09-2017 20:45:18 ]
pi_173781627
Ik weet niet of je dit nou een paradox zou moeten noemen, maar je kunt hetzelfde doen met een dobbelsteen:

1) Leg de dobbelsteen in een willekeurige stand voor je
2) draai de dobbelsteen 1 slag achterover
3) draai de dobbelsteen 1 slag rechtsom
4) draai de dobbelsteen 1 slag voorover

Je zal nu constateren dat de dobbelsteen geroteerd is ten opzichte van de begin situatie. Dit kun je met elk object zo doen eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173781763
Ik zie hier hetzelfde principe als bij de powerball. Een soort van giroscoop in een bolvormige constructie die als hij eenmaal in rotatie gebracht is je hem in de hand kunt houden en met een bepaalde polsbeweging de rotatie van het vliegwiel enorm kunt opvoeren.
Compleet met toerenteller verkocht in speelgoedzaken.
Ik ben naar één op zoek maar ze worden niet meer gemaakt.
pi_173781957
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 22:02 schreef Schonedal het volgende:

Ik ben naar één op zoek maar ze worden niet meer gemaakt.
Serieus? :o

Dan ben ik blij dat ik er 1 heb. 8-)

Edit:

Hier?

https://www.powerballwinkel.nl/
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173782109
Je kunt ook het volgende doen: Neem een glas water in de rechter hand, en roteer het glas 360 graden linksom zonder te morsen.
Dit lijkt onmogelijk, maar het gaat wel als je het glas in de rechter hand naar achteren onder de oksel door beweegt, dan de arm achter je strekt naar boven en dan verder doordraait in dezelfde richting tot 1 omwenteling bereikt is, daarbij komt het glas in dezelfde positie voor de borst terug.
pi_173903839
Vertrekkende van de rode lijn op de Y-as, eerst een rotatie van 90° rond X-as (rood), dan rond de Y-as (blauw), dan rond de Z-as (groen).

Eindresultaat is een rotatie rond de Y-as.
Waarom? Omdat de derde rotatie (rond de Z-as) het tegengestelde is van de eerste rotatie (rond de X-as). Dat kan je zien als je heel de figuur, met de rode pijl erbij, rond de Y-as draait. Dan valt die samen met de groene pijl, maar wijst hij in de andere richting.

Je kan het ook uitproberen met een papieren koker, een fles of iets anders met een cylindervorm. Houdt de fles vast in de richting van de X-as, zet er een pijl op in de richting waarin je ze draait (rode pijl). Draai ze daarna rond de Y-as, volgens de blauwe pijl. Als je ze dan rond de Z-as in de richting van de groene pijl in de figuur draait zie je dat het de tegengestelde richting van de pijl op de fles is.
Maw: de eerste en laatste rotatie heffen elkaar op, uiteindelijk roteer je enkel rond de Y-as.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_174357570
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 02:02 schreef crystal_meth het volgende:
Vertrekkende van de rode lijn op de Y-as, eerst een rotatie van 90° rond X-as (rood), dan rond de Y-as (blauw), dan rond de Z-as (groen).
[ afbeelding ]
Eindresultaat is een rotatie rond de Y-as.
Waarom? Omdat de derde rotatie (rond de Z-as) het tegengestelde is van de eerste rotatie (rond de X-as). Dat kan je zien als je heel de figuur, met de rode pijl erbij, rond de Y-as draait. Dan valt die samen met de groene pijl, maar wijst hij in de andere richting.

Je kan het ook uitproberen met een papieren koker, een fles of iets anders met een cylindervorm. Houdt de fles vast in de richting van de X-as, zet er een pijl op in de richting waarin je ze draait (rode pijl). Draai ze daarna rond de Y-as, volgens de blauwe pijl. Als je ze dan rond de Z-as in de richting van de groene pijl in de figuur draait zie je dat het de tegengestelde richting van de pijl op de fles is.
Maw: de eerste en laatste rotatie heffen elkaar op, uiteindelijk roteer je enkel rond de Y-as.
Yes! Hartstikke bedankt. Dit was het antwoord dat ik zocht! :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')