abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173766655
Onlangs een huis gekocht waarin een openhaard zit.
Nu zou ik vanwege rendement en tocht graag deze haard vervangen door een dichte haard (liftdeur of inzet).

Na wat kachelboeren bezocht te hebben vallen mij twee dingen op:
1. Liftdeuren zijn erg duur.
2. Men vraagt voor het plaatsen van zowel een liftdeur als een inzet haard bijna ¤2000.

In die ¤2000 zit ook materiaal (isolatie, roosters, aansluitstuk) maar dan nog vraag ik mij af of je dat niet zelf kan doen. Wat komt er allemaal bij kijken bij het plaatsen van een haard?
Mijn vader is timmerman dus we kunnen veel zelf doen (breken, afwerken, stellen, etc.).
Iemand hier ervaring mee?
Tevens graag tips over betaalbare liftdeurhaarden.
De haard wordt trouwens meer voor sfeerdoeleinden gebruikt en hoeft niet het huis te verwarmen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173768141
Als je toch meer rendement wil zou ik de hele haard eruit slopen en een vrijstaande houtkachel neerzetten. Prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Wel even goed kijken of je schoorsteen in de muur vertand zit of dat alles op de haard leunt.
pi_173768395
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 10:40 schreef Debuteer het volgende:
Als je toch meer rendement wil zou ik de hele haard eruit slopen en een vrijstaande houtkachel neerzetten. Prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Wel even goed kijken of je schoorsteen in de muur vertand zit of dat alles op de haard leunt.
Daar ben ik esthetisch geen fan van. De schoorsteen/haard bevindt zich buiten het huis eigenlijk zodat het aanzicht vanuit de woonkamer vlak is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173770105
Hou er rekening mee dat je verzekering wil dat de haard door een erkend bedrijf/ vakman aangelegd wordt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173770453
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 12:11 schreef valentijn101 het volgende:
Hou er rekening mee dat je verzekering wil dat de haard door een erkend bedrijf/ vakman aangelegd wordt.
Onzin.
pi_173770648
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 12:34 schreef machtpen het volgende:

[..]

Onzin.
Mocht eea mis gaan dan zou ik de polisvoorwaarden toch maar eens erop na slaan.

Maar zelfs voor je eigen veiligheid zou ik het al uitbesteden aan mensen die er verstand van hebben.
Dum de dum
pi_173770953
Dat is heel goed zelf te doen, als je handig bent. Als je maar weet wat je doet en volgens de regels werkt kan er weinig misgaan
pi_173771095
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 12:44 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Mocht eea mis gaan dan zou ik de polisvoorwaarden toch maar eens erop na slaan.

Maar zelfs voor je eigen veiligheid zou ik het al uitbesteden aan mensen die er verstand van hebben.
Het lastigste is de rookgasafvoer. Die zal sowieso onderzocht moeten worden wanneer ik de sleutels krijg.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173771099
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 13:02 schreef tux87 het volgende:
Dat is heel goed zelf te doen, als je handig bent. Als je maar weet wat je doet en volgens de regels werkt kan er weinig misgaan
Naar die regels ben ik dus op zoek.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173771794
Kijk ook eens op de duitse e-bay naar inbouwhoutkachels die naar nederland verzenden.
pi_173772119
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 13:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het lastigste is de rookgasafvoer. Die zal sowieso onderzocht moeten worden wanneer ik de sleutels krijg.
Als je er een inzethaard inzet moet je gewoon een dubbelwandig flexibel schoorsteenkanaal door je bestaande schoorsteen trekken, aansluiten op je inzethaar, en afvullen met vermiculite korrels. Zoals hierboven gezegd, zo heel moeilijk is het niet.
pi_173772120
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Onlangs een huis gekocht waarin een openhaard zit.
Nu zou ik vanwege rendement en tocht graag deze haard vervangen door een dichte haard (liftdeur of inzet).

Na wat kachelboeren bezocht te hebben vallen mij twee dingen op:
1. Liftdeuren zijn erg duur.
2. Men vraagt voor het plaatsen van zowel een liftdeur als een inzet haard bijna ¤2000.

In die ¤2000 zit ook materiaal (isolatie, roosters, aansluitstuk) maar dan nog vraag ik mij af of je dat niet zelf kan doen. Wat komt er allemaal bij kijken bij het plaatsen van een haard?
Mijn vader is timmerman dus we kunnen veel zelf doen (breken, afwerken, stellen, etc.).
Iemand hier ervaring mee?
Tevens graag tips over betaalbare liftdeurhaarden.
De haard wordt trouwens meer voor sfeerdoeleinden gebruikt en hoeft niet het huis te verwarmen.
Goedkope liftdeuren die kwalitatief goed zijn bestaan niet.
Plaatsen inzethaard ¤2.000 is wel wat overdreven, maar let wel je zit met alle materialen en een dag arbeid voor 1,5 of misschien wel 2 man.
pi_173772139
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 13:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het lastigste is de rookgasafvoer. Die zal sowieso onderzocht moeten worden wanneer ik de sleutels krijg.
Niets lastigs aan, gewoon een flexibel doorheen trekken. En als het een echte openhaard is geweest, dan zal het kanaal wel redelijk ruim zijn. dus dan is het wel te doen.
pi_173772299
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:10 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Niets lastigs aan, gewoon een flexibel doorheen trekken. En als het een echte openhaard is geweest, dan zal het kanaal wel redelijk ruim zijn. dus dan is het wel te doen.
Ik weet de diameter nog niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:09 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Goedkope liftdeuren die kwalitatief goed zijn bestaan niet.
Plaatsen inzethaard ¤2.000 is wel wat overdreven, maar let wel je zit met alle materialen en een dag arbeid voor 1,5 of misschien wel 2 man.
Mee eens dat die niet goedkoop zijn maar ¤4000 plus ¤2000 plaatsen deed mij wel achterover slaan. Dat is dan exclusief stucen en breekwerk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173772387
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik weet de diameter nog niet.

[..]

Mee eens dat die niet goedkoop zijn maar ¤4000 plus ¤2000 plaatsen deed mij wel achterover slaan. Dat is dan exclusief stucen en breekwerk.
Tis maar net wat je wil he.
Kwalitatief goede inzethaard betaal je 1750-2500 voor afhankelijk van de maat en je wensen. bij een liftdeur is ¤4000, niet eens echt heel bijzonder.

Heb zelf laatst een inzetje bij mij geplaatst in een bestaande schouw, daar ben je met 2 man toch gauw een uurtje of 6 mee bezig. Dat zijn 12 manuren a ¤45,- en dan nog de materialen.
pi_173772427
Dubbelwandig hoeft nog niet eens en 6000 euro is complete waanzin.

Koopzoiets, https://hgb-trading.nl/inbouw-kachels/Inbouw-Plaatstaal/Jas , zet er een pijp op en gooi er een paar zakken vermiculiet in , dan ben je onder de 1000 euro klaar.
pi_173772486
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:23 schreef machtpen het volgende:
Dubbelwandig hoeft nog niet eens en 6000 euro is complete waanzin.

Koopzoiets, https://hgb-trading.nl/inbouw-kachels/Inbouw-Plaatstaal/Jas , zet er een pijp op en gooi er een paar zakken vermiculiet in , dan ben je onder de 1000 euro klaar.
Dat kan ook ja.
Elke prijs heeft zijn kwaliteit. het is maar net wat je wil.
pi_173772511
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:23 schreef machtpen het volgende:
Dubbelwandig hoeft nog niet eens en 6000 euro is complete waanzin.

Koopzoiets, https://hgb-trading.nl/inbouw-kachels/Inbouw-Plaatstaal/Jas , zet er een pijp op en gooi er een paar zakken vermiculiet in , dan ben je onder de 1000 euro klaar.
Dit is idd wat ik bedoel: https://hgb-trading.nl/inbouw-kachels/Liftdeur/Kratki-Antek-G.
Bedankt voor de tip.

En laten we wel wezen het is met name esthetisch als die haard 10x per jaar gebruikt gaat worden zal het veel zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173772672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:26 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Dat kan ook ja.
Elke prijs heeft zijn kwaliteit. het is maar net wat je wil.
Het is een pools merk wat voldoet aan de duitse kwaliteitseisen en bouweisen. Duitse eisen die een stuk hoger liggen dan de Nederlandse. Met de kwaliteit is helemaal niks mis mee.

Denk je nu serieus dat in oost europa waar het 's winters echt koud is niet weten hoe ze een goede veilige kachel moeten bouwen ?
pi_173772694
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:39 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het is een pools merk wat voldoet aan de duitse kwaliteitseisen en bouweisen. Duitse eisen die een stuk hoger liggen dan de Nederlandse. Met de kwaliteit is helemaal niks mis mee.

Denk je nu serieus dat in oost europa waar het 's winters echt koud is niet weten hoe ze een goede veilige kachel moeten bouwen ?
Laten we daar maar geen discussie over voeren. ;)
pi_173772720
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:41 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Laten we daar maar geen discussie over voeren. ;)
Omdat je er totaal geen benul over hebt.
pi_173772747
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:43 schreef machtpen het volgende:

[..]

Omdat je er totaal geen benul over hebt.
Ik zeg al laat ik er geen discussie over voeren, als iemand een goedkoop alternatief wil kopen. is hij daar volledig vrij in en als hij hem een paar keer per jaar gebruikt is dat wellicht een prima toestel voor zijn wensen of eisen.

Maar als we het over kwaliteit en dergelijke hebben weet ik echt de verschillen wel te benoemen. Ik kom zo ongeveer in alle haardenfabrieken ter wereld, dus ik denk dat ik er wel een klein beetje kijk op heb ';-)

Wellicht is dit voor minimaal gebruik prima, en is de TS hier prima mee tevreden, dan is het goed toch.
pi_173772773
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:45 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik zeg al laat ik er geen discussie over voeren, als iemand een goedkoop alternatief wil kopen. is hij daar volledig vrij in en als hij hem een paar keer per jaar gebruikt is dat wellicht een prima toestel voor zijn wensen of eisen.

Maar als we het over kwaliteit en dergelijke hebben weet ik echt de verschillen wel te benoemen. Ik kom zo ongeveer in alle haardenfabrieken ter wereld, dus ik denk dat ik er wel een klein beetje kijk op heb ';-)

Wellicht is dit voor minimaal gebruik prima, en is de TS hier prima mee tevreden, dan is het goed toch.
Toch ben ik benieuwd naar je mening. Want tot nu toe heb ik alleen duitse, zweedse en belgische merken gezien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173773003
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Toch ben ik benieuwd naar je mening. Want tot nu toe heb ik alleen duitse, zweedse en belgische merken gezien.
Zoals misschien wel duidelijk is geworden ben ik in dienst van een Nederlandse fabrikant van haarden en heb dus wellicht niet een helemaal objectieve mening.

Als je het bestaande rookkanaal wil gaan gebruiken bepaalt de diameter van het bestaande rookkanaal de maximale diameter van de uitmonding van je haard. Ik zou altijd het advies nemen om in het bestaande kanaal een flexibel te trekken, dit zorgt ervoor dat je rookkanaal 100% lekdicht is, en je de komende 20 jaar zonder problemen kunt stoken. Ook zorgt een flexibel voor een veel betere trek in je kanaal, waardoor je zeker met hoogrendementstoestellen een veel mooiere verbranding hebt.

Als je dan gebruik wil maken van de bestaande opening kun je kiezen voor een zogenaamde inzet haard, deze schuif je in de bestaande opening en sluit je van binnenuit aan. (door middel van een van binnenuit te demonteren rookgasafvoerstomp). In principe kun je dan een haard plaatsen zonder dat je hoeft te breken/stucen. Bij een liftdeur gaat dit sowieso niet omdat het toestel veel groter is dan het daadwerkelijke gat (in verband met de liftdeur die omhoog gaat) Daarhaast is het probleem met een liftdeur dat deze vaak een groot kanaal nodig hebben 200mm of groter aangezien deze ook opengestookt kunnen worden. Dit past dus vaak niet in een huidig kanaal.

Wil je dus een liftdeur zul je vaak flink moeten breken en heb je een groot kanaal nodig, daarnaast is het zo dat je indien je een liftdeur open wil stoken, de luchthuishouding in je woning goed moet zijn. Simpel gezegd, stook je je liftdeur open, en heb je een open keuken met een beetje afzuigkap, dan zuig je de rook zo naar je keuken toe.

Overigens heb je bij openstoken ook geen rendement meer, op dat moment functioneert de liftdeurhaard namelijk het zelfde als een openhaard.
Redenen om wel een liftdeur te nemen, het ziet er superstrak uit, en het openstoken is wel de echte beleving.

Fack dit is een mega verwarrend verhaal zie ik nu. maarja het is ook niet even 1,2,3 uit te leggen.

Heb je geen foto's van de huidige situatie, en wat je echt wil. Dan zal ik op basis daarvan proberen een goed advies te geven. Voor mijn gevoel zoals ik het nu zie zou ik gewoon een mooi inzet nemen met een grote ruit. maar dat is een lastige afweging om zo te maken.

Nederlandse fabrikanten zijn er ook hoor, Barbas, Dru, Dik Geurts, Faber (houtkachels inmiddels onder de naam glen dimplex) Harry leenders, alltech, reny, kalfire

Sterker nog de Nederlandse merken behoren tot de absolute wereldtop

En waarom een goede kachel nemen, eigenlijk heel simpel een goed kanaal is de motor van een kachel en dus ook enorm belangrijk, een goed kanaal is niet goedkoop zeker niet als daar de installatie kosten bij rekent. Het verschil tussen een goedkoop merk en een kwalitatief beter en duurder merk kachel vind ik op dat moment nog maar minimaal meewegen in de totaal prijs, waardoor je beter een goede kachel kunt nemen en daar 20 jaar plezier van hebben.

By the way, zelf bezitter van zowel een liftdeur als een inzethaard ;D
pi_173773049
Ik zie trouwens in je profiel staan dat je aan TU/e hebt gestudeerd, weet je nog of je in die regio woont, maar in dat geval nodig ik je graag eens uit bij ons in de fabriek om te kijken hoe een toestel wordt gemaakt, en kan ik je alles uitleggen indien gewenst, zodat je zelf de keuze kunt maken die bij je past.
pi_173773644
Zo een kratski houdt het ook makkelijk 20 jaar uit. Als je iets wilt weten over houtstoken dan kun je beter naar duitsland kijken en wat daar de gangbare merken zijn.

Nederlandse houtkachels een hoop marketing maar technisch is de kwaliteit marginaal. Misschien dat de mijnheer van de kachelfabriek eens kan uitleggen waarom de zogenaamde nederlandse tophoutkachels pas sinds de laatste paar jaren in duitsland mogen worden verkocht omdat ze simpelweg niet aan de kwaliteiteisen voldeden ? Toch wel raar voor kachels die tot de wereldtop zouden behoren.
pi_173774520
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 15:04 schreef Legwieh het volgende:
Ik zie trouwens in je profiel staan dat je aan TU/e hebt gestudeerd, weet je nog of je in die regio woont, maar in dat geval nodig ik je graag eens uit bij ons in de fabriek om te kijken hoe een toestel wordt gemaakt, en kan ik je alles uitleggen indien gewenst, zodat je zelf de keuze kunt maken die bij je past.
Woon nog steeds in Brabant idd.

Overigens mag het ook een deur haard zijn maar vind dat strakke wel mooi. Punt is wel dat ik de haard functioneel niet vaak ga gebruiken en daarom een goedkoper alternatief niet schuw.

Ik vind alleen een dichte haard veiliger en geen tocht meer door de schoorsteen.
Dit is hem trouwens:


56cm breed en 51cm hoog. Veel groter hoeft ook niet.
Ik zoek een strakke haard zonder brede (of geen) rand je komt dan al snel bij een liftdeur uit.

Alle tips zijn welkom.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173774533
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 15:41 schreef machtpen het volgende:
Zo een kratski houdt het ook makkelijk 20 jaar uit. Als je iets wilt weten over houtstoken dan kun je beter naar duitsland kijken en wat daar de gangbare merken zijn.

Nederlandse houtkachels een hoop marketing maar technisch is de kwaliteit marginaal. Misschien dat de mijnheer van de kachelfabriek eens kan uitleggen waarom de zogenaamde nederlandse tophoutkachels pas sinds de laatste paar jaren in duitsland mogen worden verkocht omdat ze simpelweg niet aan de kwaliteiteisen voldeden ? Toch wel raar voor kachels die tot de wereldtop zouden behoren.
Verschil in regelgeving betekent niet altijd dat het één beter of slechter is dan het ander. Een gas cv-ketel voor de Duitse markt voldoet ook niet aan de Nederlandse eisen en andersom.

Idem voor elektra. Pas sinds kort mag in Nederland het 'Duitse' systeem met kabel in de muur worden gebruikt, in plaats van buis met draad. Gewoon omdat de regels van elkaar verschillen. Zonder een duidelijke goed/slecht.
pi_173774632
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 16:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Verschil in regelgeving betekent niet altijd dat het één beter of slechter is dan het ander. Een gas cv-ketel voor de Duitse markt voldoet ook niet aan de Nederlandse eisen en andersom.

De uitstoot was te hoog daarom werden ze afgekeurd.
pi_173775533
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173775610
Dat ziet eruit als een heel zware kachel.

Een houtkachel moet je nooit te groot kopen dan geeft die veel teveel warmte af, dat is oncomfortabel en verbruikt veel hout..
pi_173775754
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 16:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Dit is hem trouwens:
[ afbeelding ]

56cm breed en 51cm hoog. Veel groter hoeft ook niet.
Ik zoek een strakke haard zonder brede (of geen) rand je komt dan al snel bij een liftdeur uit.

Alle tips zijn welkom.
Zoals ie nu is, of zoals je wilt dat ie wordt? Indien het laatste: heb je ook een foto van je huidige haard?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173775780
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 17:38 schreef machtpen het volgende:
Een houtkachel moet je nooit te groot kopen dan geeft die veel teveel warmte af, dat is oncomfortabel en verbruikt veel hout..
Houd toch op, ik heb 20 jaar stookervaring en met het regelen van de luchttoevoer en de hoeveelheid - en het soort hout, kan je een flink regelbereik krijgen. Een grote kachel met weinig hout en idem luchttoevoer die je in eerste instantie flink heet stookt, werkt prima bij kleine vermogens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173776207
quote:
13s.gif Op donderdag 14 september 2017 17:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Houd toch op, ik heb 20 jaar stookervaring.
Ik al 40 jaar dus mag je over 20 jaar er weer wat van zeggen, dat is dus in 2037.

Een te grote houtkachel zorgt voor een inefficiente verbranding dus ook vervuiling van je rookkanaal en het stinkt of het wordt te warm.

Niet vergeten, pas in 2037 weer antwoorden, das belangrijk.

Dit is trouwens een hele goede inbouw http://www.aduro.nl/aduro-houtkachels/inbouw-openhaard/ Regelt ook automatisch de luchttoevoer en heeft zelfs een thermostaat. Prijs kan ik niet vinden maar zal iets boven de 1000 euro liggen.

[ Bericht 18% gewijzigd door machtpen op 14-09-2017 18:30:17 ]
pi_173776388
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 17:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoals ie nu is, of zoals je wilt dat ie wordt? Indien het laatste: heb je ook een foto van je huidige haard?
Zo is hij nu.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173776394
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 17:38 schreef machtpen het volgende:
Dat ziet eruit als een heel zware kachel.

Een houtkachel moet je nooit te groot kopen dan geeft die veel teveel warmte af, dat is oncomfortabel en verbruikt veel hout..
Stijl he, niet grootte :).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173777708
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:20 schreef machtpen het volgende:

Een te grote houtkachel zorgt voor een inefficiente verbranding
Waarom? Een ketel kan toch ook in deellast draaien met behoud van rendement? Dus waarom een houtkachel niet?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173778054
Bij aardgas, hout brandt anders.
pi_173779729
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 19:55 schreef machtpen het volgende:
Bij aardgas, hout brandt anders.
Hier blijkt wel 40 jaar stookervaring uit zeg......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173780060
Jongens geen ruzie maken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173793663
quote:
17s.gif Op donderdag 14 september 2017 20:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier blijkt wel 40 jaar stookervaring uit zeg......
Bij gas heb je een mengsel van gas en zuurstof en dan gaat de verbranding bijna vanzelf.

In een houtkachel wordt het hout verhit daarbij komen gassen vrij en die gassen verbranden. Voor een goede verbranding moet de brandkamer heet zijn terwijl dat bij gas niet uitmaakt. Is een brandkamer te koud omdat die teveel warmte afgeeft krijg je onvolledige verbranding.
pi_173794071
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 september 2017 16:06 schreef machtpen het volgende:
Is een brandkamer te koud omdat die teveel warmte afgeeft krijg je onvolledige verbranding.
Dan zou je dus nooit buiten een vuur kunnen maken; je brandkamer is dan bijna oneindig groot, nl. je hele omgeving. In eerste instantie moet je inderdaad de kachel heet maken; daarna kan je zowel de hoeveelheid lucht als de hoeveelheid brandstof terugbrengen. Verse brandstof wordt verhit en vergast (devolatilisation) door de hitte van het vuur waar je het oplegt. Als die bron voldoende heet is, gaat een kleine hoeveelheid brandstof (plus stoichiometrische hoeveelheid lucht) prima in de hens. Wat dacht je van kolenketels in deellast?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173800566
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:20 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik al 40 jaar dus mag je over 20 jaar er weer wat van zeggen, dat is dus in 2037.
Jij hebt 9cm, en blomke 8cm. Maar feit blijft dat jullie allebei een kleine piemel hebben. :)
pi_173805368
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 16:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou je dus nooit buiten een vuur kunnen maken; je brandkamer is dan bijna oneindig groot, nl. je hele omgeving. In eerste instantie moet je inderdaad de kachel heet maken; daarna kan je zowel de hoeveelheid lucht als de hoeveelheid brandstof terugbrengen. Verse brandstof wordt verhit en vergast (devolatilisation) door de hitte van het vuur waar je het oplegt. Als die bron voldoende heet is, gaat een kleine hoeveelheid brandstof (plus stoichiometrische hoeveelheid lucht) prima in de hens. Wat dacht je van kolenketels in deellast?
Een open vuur zal nooit het rendement halen wat een houtkachel heeft. Dat geldt ook voor een open haard. Een open vuur heeft een rendement van 10 - 20 % tegen een 80 % van een goede houtkachel.

Kolen is weer iets heel anders dan hout en dat stookt ook anders. Ik stook zelf ook (bruin)kool en dat is qua stoken veel schaalbaarder. Een kachel alleen voor kolen is ook een stuk simpeler dan een houtkachel.
pi_173847837
Dit ziet er trouwens ook mooi uit:
https://www.uwkachel.nl/hwam-i30-45.html

Iemand ervaringen met dat merk?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173850026
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit ziet er trouwens ook mooi uit:
https://www.uwkachel.nl/hwam-i30-45.html

Iemand ervaringen met dat merk?
Hwam is een medium merk, niet goed niet verkeerd, hebben super toestellen hebben ook mindere.
Deze serie ken ik niet.

Weet wel dat ze sinds kort de verdeling weer zelf in Nederland doen, en dat er dus geen Nederlandstalige importeur meer achter zit.
pi_174507774
Ik heb de keuze gemaakt tussen de Ba rbasCuatro 3/57 of de unilux 6/55.
Ik wil namelijk de verticaliteit benadrukken.
De Cuatro vind ik mooier maar ik vraag mij af of die gaat passen omdat die een grotere rookgasafvoer nodig heeft.
Is die te versmallen naar 150mm?
Moet ik trouwens verder nog rekening mee houdenbij de Cuatro?
Of is installatie ook recht toe recht aan?
waarmee zou ik de aansluiting tussen de nieuwe en oude rookgasafvoer luchtdicht mee moeten maken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_174514788
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 08:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb de keuze gemaakt tussen de Ba rbasCuatro 3/57 of de unilux 6/55.
Ik wil namelijk de verticaliteit benadrukken.
De Cuatro vind ik mooier maar ik vraag mij af of die gaat passen omdat die een grotere rookgasafvoer nodig heeft.
Is die te versmallen naar 150mm?
Moet ik trouwens verder nog rekening mee houdenbij de Cuatro?
Of is installatie ook recht toe recht aan?
waarmee zou ik de aansluiting tussen de nieuwe en oude rookgasafvoer luchtdicht mee moeten maken?
Stuur mij even een pb voor mijn Telnr dan bellen we even en help ik je op weg
pi_174518630
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:08 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Stuur mij even een pb voor mijn Telnr dan bellen we even en help ik je op weg
Dankje, je hebt bericht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_174526416
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:08 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Stuur mij even een pb voor mijn Telnr dan bellen we even en help ik je op weg
Je mag ook jouw nummer geven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 00:08:26 #51
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174618271
Waarom niet meteen gekozen voor een mooie pelletkachel? 95% rendement, geen gehuil met bomen/klieven en een stuk beter voor je gezondheid en de buurt.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:21:24 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174620688
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 00:08 schreef Walterwhite64 het volgende:
Waarom niet meteen gekozen voor een mooie pelletkachel? 95% rendement, geen gehuil met bomen/klieven en een stuk beter voor je gezondheid en de buurt.
En dan over een paar jaar mopperen dat de pellets 7x zo duur zijn omdat de overheid energie belasting op pellets gaat heffen?
Ik jank wel bij een beetje gratis hout of laat de buurjongen hakken voor een zakcentje.
Tot nooit .......
pi_174620773
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 00:08 schreef Walterwhite64 het volgende:
Waarom niet meteen gekozen voor een mooie pelletkachel? 95% rendement, geen gehuil met bomen/klieven en een stuk beter voor je gezondheid en de buurt.
Er zijn nu al pelletkachels in de handel die uitsluitend gecertificeerde pellets (van "gecertificeerde leveranciers) mogen verstoken. Daar zit dus het verdienmodel van de pellet(kachel)handelaren.

Dus ben je flexibeler met een HR houtkachel waarin stukken hout van pallets en grote brokken kunnen branden
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:43:14 #54
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174621007
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 09:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zijn nu al pelletkachels in de handel die uitsluitend gecertificeerde pellets (van "gecertificeerde leveranciers) mogen verstoken. Daar zit dus het verdienmodel van de pellet(kachel)handelaren.

Dus ben je flexibeler met een HR houtkachel waarin stukken hout van pallets en grote brokken kunnen branden
Ja dat klopt, zo'n pelletkachel heb ikzelf namelijk. De besparing tov gekliefd hout en gas is immens. De pellets kunnen nog 3 x zo duur worden dan is het nog goedkoper.
Maar aangezien zagerijen altijd geld moeten betalen om van hun restproduct af te raken zullen er altijd tussen zitten die er pellets van draaien.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_174621267
Zagerijen krijgen geld voor hun restprodukt.

Pellets zijn maar iets goedkoper dan gas en hout is veel goedkoper. Reken de calorische waardes maar eens na.
pi_174621282
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 09:43 schreef Walterwhite64 het volgende:
De besparing tov gekliefd hout en gas is immens. De pellets kunnen nog 3 x zo duur worden dan is het nog goedkoper.
Heb je er ook getallen van?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174621326
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 09:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je er ook getallen van?
Duh , dat zegt die vriendelijke mijnheer die gecertificeerde hr-pelletkachels en gecertificeerde hr-pellets verkoopt
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:38:21 #58
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174639012
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 09:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je er ook getallen van?
Niet specifiek, wel de getallen uit mijn eigen huishouden.
Hebben een 12 kw pelletkachel die pak hem beet dagelijks brand tussen oktober en maart.
In dit tijdsbestek stoken we er zo'n 65 zakken pellets a 15 kilo doorheen.
De pellets kosten door mijn bulkinkoop 3,75 per zak. Dit komt dus neer op 243,75 per seizoen.
De calorische waarde zou om en nabij de 5 kwh/kg.
Ik weet niet hoe dit in verhouding staat met hout?
Wel weet ik dat mijn vader al heel zijn leven een houthaard heeft en altijd maar aan het scharrelen
is om hem te laten branden. denk aan zaagwerk, klieven , drogen, binnenhalen en nog eens de as opruimen. Nu is het in zijn geval meestal gratis maar indien men een kuub geklieft hout wil kopen betaal je zomaar 75 euro.
Ik zou voor geen goud willen ruilen iig. ;)
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_174639522
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 15:02 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Zoals misschien wel duidelijk is geworden ben ik in dienst van een Nederlandse fabrikant van haarden en heb dus wellicht niet een helemaal objectieve mening.

Als je het bestaande rookkanaal wil gaan gebruiken bepaalt de diameter van het bestaande rookkanaal de maximale diameter van de uitmonding van je haard. Ik zou altijd het advies nemen om in het bestaande kanaal een flexibel te trekken, dit zorgt ervoor dat je rookkanaal 100% lekdicht is, en je de komende 20 jaar zonder problemen kunt stoken. Ook zorgt een flexibel voor een veel betere trek in je kanaal, waardoor je zeker met hoogrendementstoestellen een veel mooiere verbranding hebt.

Als je dan gebruik wil maken van de bestaande opening kun je kiezen voor een zogenaamde inzet haard, deze schuif je in de bestaande opening en sluit je van binnenuit aan. (door middel van een van binnenuit te demonteren rookgasafvoerstomp). In principe kun je dan een haard plaatsen zonder dat je hoeft te breken/stucen. Bij een liftdeur gaat dit sowieso niet omdat het toestel veel groter is dan het daadwerkelijke gat (in verband met de liftdeur die omhoog gaat) Daarhaast is het probleem met een liftdeur dat deze vaak een groot kanaal nodig hebben 200mm of groter aangezien deze ook opengestookt kunnen worden. Dit past dus vaak niet in een huidig kanaal.

Wil je dus een liftdeur zul je vaak flink moeten breken en heb je een groot kanaal nodig, daarnaast is het zo dat je indien je een liftdeur open wil stoken, de luchthuishouding in je woning goed moet zijn. Simpel gezegd, stook je je liftdeur open, en heb je een open keuken met een beetje afzuigkap, dan zuig je de rook zo naar je keuken toe.

Overigens heb je bij openstoken ook geen rendement meer, op dat moment functioneert de liftdeurhaard namelijk het zelfde als een openhaard.
Redenen om wel een liftdeur te nemen, het ziet er superstrak uit, en het openstoken is wel de echte beleving.

Fack dit is een mega verwarrend verhaal zie ik nu. maarja het is ook niet even 1,2,3 uit te leggen.

Heb je geen foto's van de huidige situatie, en wat je echt wil. Dan zal ik op basis daarvan proberen een goed advies te geven. Voor mijn gevoel zoals ik het nu zie zou ik gewoon een mooi inzet nemen met een grote ruit. maar dat is een lastige afweging om zo te maken.

Nederlandse fabrikanten zijn er ook hoor, Barbas, Dru, Dik Geurts, Faber (houtkachels inmiddels onder de naam glen dimplex) Harry leenders, alltech, reny, kalfire

Sterker nog de Nederlandse merken behoren tot de absolute wereldtop

En waarom een goede kachel nemen, eigenlijk heel simpel een goed kanaal is de motor van een kachel en dus ook enorm belangrijk, een goed kanaal is niet goedkoop zeker niet als daar de installatie kosten bij rekent. Het verschil tussen een goedkoop merk en een kwalitatief beter en duurder merk kachel vind ik op dat moment nog maar minimaal meewegen in de totaal prijs, waardoor je beter een goede kachel kunt nemen en daar 20 jaar plezier van hebben.

By the way, zelf bezitter van zowel een liftdeur als een inzethaard ;D
BNW is een deurtje verder he met je kachelconspiracy
pi_174642446
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:38 schreef Walterwhite64 het volgende:
De calorische waarde zou om en nabij de 5 kwh/kg.
Ik weet niet hoe dit in verhouding staat met hout?
Wel weet ik dat mijn vader al heel zijn leven een houthaard heeft en altijd maar aan het scharrelen
is om hem te laten branden. denk aan zaagwerk, klieven , drogen, binnenhalen en nog eens de as opruimen. Nu is het in zijn geval meestal gratis maar indien men een kuub geklieft hout wil kopen betaal je zomaar 75 euro.
Verbrandingswaarde pellets 18 GJ/ton. Ik haal bij een fruitteler de stammen uit zijn boomgaard en betaal ¤30 voor een Peugeot Partner vol, zeg 1 m3. Bij een geschat soortelijk gewicht van 0,5 ton/m3 een stookwaarde van 20 GJ/ton gedroogd appelhout, kom ik op ¤30/(0,5 * 20 ) = 3 ¤/GJ

Bij een pelletprijs van ¤3,75 per zak van 15 kg kom ik op 3,75*(1000/15)/18= 13,9¤/GJ
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177439880
De haard zit er in en het is een mooi dingetje geworden.
Nu heb ik nog 1 ding op te lossen: ik heb een externe luchtaanvoer maar daar moet nog een kap op welke afsluitbaar moet zijn. Want nu heb ik gewoon een gat in de muur maar waait het door de kachel de woonkamer in en dat is slecht voor mijn stookkosten.

Iemand ideeën?

Eigenlijk zoek ik zoiets qua design maar dan afsluitbaar zodat de wind er alleen doorheen waait wanneer ik wil. Aanvoer is trouwens 80mm.
https://www.rvsland.nl/smiley

quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:09 schreef Debuteer het volgende:

Lokquote
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 25 februari 2018 @ 16:00:40 #62
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177440534
quote:
2s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:23 schreef machtpen het volgende:
Dubbelwandig hoeft nog niet eens en 6000 euro is complete waanzin.

Koopzoiets, https://hgb-trading.nl/inbouw-kachels/Inbouw-Plaatstaal/Jas , zet er een pijp op en gooi er een paar zakken vermiculiet in , dan ben je onder de 1000 euro klaar.
Heb je geen graad warmte van.. Beter 1 van de types als Jotul combifire's als je van een open idee houd die je ook kan sluiten..
Dat spul kost een paar honderd euro als je een knappe gebruikte koopt, en levert ook nog warmte..

Edit natuurlijk heb ik nu pas het topic gelezen en spuit elf geeft ook modder...

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 25-02-2018 16:06:50 ]
pi_177440898
quote:
14s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:00 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Heb je geen graad warmte van..
Komt uit Polen en met de winters daar hebben ze echt geleerd om goede kachels te maken.
  zondag 25 februari 2018 @ 16:23:47 #64
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177440944
quote:
2s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:22 schreef machtpen het volgende:

[..]

Komt uit Polen en met de winters daar hebben ze echt geleerd om goede kachels te maken.
In Polen word geen goede kwaliteit staal gefabriceerd.. En volgens mij zit er geen gram gietijzer aan..
pi_177441608
quote:
Op dinsdag 24 oktober 2017 22:56 schreef Salvad0R het volgende:
BNW is een deurtje verder hè, met je kachelconspiracy.
De gotspe !

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2018 16:51:56 ]
pi_177442393
Heb je ook foto's van het resultaat?
Laat die handjes wapperen!
pi_177442735
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 17:17 schreef Gieliovd het volgende:
Heb je ook foto's van het resultaat?
J maar nu niet op deze pc staan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_177447482
quote:
6s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:48 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

De gotspe ! [ afbeelding ]
ze corruption is WIDESPREAD
pi_177611057
Racist!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')