abonnement Unibet Coolblue
pi_173764968
Aankomend weekend is de tiende Formule 1 Grand Prix van Singapore. Een Grand Prix met nog weinig historie, zeker vergeleken met de afgelopen twee Grand Prix in Spa en Monza. Maar de eerste Grand Prix heeft wel een onuitwisbare indruk op de Formule 1 achtergelaten. En niet om positieve redenen. Want de eerste Formule 1 Grand Prix van Singapore verreden op 28 September 2008 staat bekend als het begin van Crashgate, al zou dat pas bijna een jaar later duidelijk worden, toen Nelson Piquet junior, een van de hoofdrolspelers in het schandaal, uit de school klapte. De andere hoofdrolspelers waren Fernando Alonso, Flavio Briatore en Pat Symonds, allen onderdeel van het team van Renault, dat, na later bleek, had gedreigd de Formule 1 te verlaten als niet snel gewonnen zou worden. De laatste overwinning dateerde al weer van twee jaar geleden, in Japan 2006. En het zag er dat weekend ook niet naar uit dat Renault snel een Grand Prix zou winnen.

Maar laten we beginnen bij het begin, de Grand Prix zelf.

Al een jaar voordat deze Grand Prix verreden werd, werd begonnen met de bouw van het circuit. Aangezien het een avondrace zou worden (zodat de Grand Prix 's middags in Europa te zien was) werd het circuit voorzien van bijna 1600 lichtmasten die vier keer zoveel licht gaven dan de lichtmasten in een voetbalstadion. Het circuit werd alom geprezen door de rijders en teams, al waren er wel wat zorgen over de kerbs in Bocht 10.



Vrije trainingen
Op de vrijdag, tijdens de eerste training was Lewis Hamilton in de McLaren het snelst, voor Felipe Massa, Kimi Raikkonen (de regerend wereldkampioen) en zijn teamgenoot Heiki Kovalainen. In de tweede training was Fernando Alonso in de Renault het snelst, voor Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen en Felipe Massa. Tijdens beide trainingen waren al diverse rijders gecrasht of gespind, zoals Mark Webber, Rubens Barrichello, Jarno Trulli en Timo Glock.

Op de zaterdag was Fernando Alonso wederom het snelst in de derde vrije training, voor Hamilton en Massa. Giancarlo Fisichella beschadigde zijn auto door over de kerbs in Bocht 10 te rijden, waardoor de auto min of meer gelanceerd werd.

Kwalificatie
De kwalificatie werd net zoals nu in drie sessies verreden en de eerste sessie betekende meteen het einde voor Nelson Piquet, die niet verder kwam dan de 16de tijd. Fernando Alonso plaatste zich wel voor Q2, maar kwam door een brandstofprobleem niet verder dan de 15de startplaats. De pole ging uiteindelijk naar Felipe Massa, voor kampioenschapsleider Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen en Robert Kubica.

Race
De race begon om 20:00 uur lokale tijd en al tijdens de warm-up ronde spinde Piquet, maar nam wel zijn plek op de grid in. Al meteen bij de start nam Massa de leiding, voor Hamilton en Raikkonen. Na tien ronden had Massa een voorsprong van 3 seconden op Hamilton, die weer 7 seconden voor lag op Raikkonen. Twee ronden later maakte Alonso, die zich intussen had opgewerkt tot de 11de plaats zijn pitstop en wisselde zijn supersoft banden voor softs met de bedoeling daar de race op uit te rijden. Hierdoor viel hij terug tot op de 20ste en laatste plaats.


Twee ronden later verloor Piquet de controle over zijn wagen in bcht 17 en crashte in de muur, waardoor er een Safety Car op de baan kwam. In die tijd was het nog zo dat als er een Safety Car in de baan kwam, je geen pitstop mocht maken totdat alle auto's achter de Safety Car reden. Nico Rosberg en Robert Kubica hadden echter zo weinig brandstof aan boord dat ze wel een stop moesten maken voordat de pit weer open ging. Nadat iedereen achter de Safety Car reed, werd de pits weer opengesteld. Iedereen die nog geen pitstop gemaakt had ging naar binnen.


Tijdens deze pitstops werd Felipe Massa te vroeg weggestuurd, waardoor hij wegreed met de slang nog in zijn auto. Hij stopte aan het eind van de pitstraat, waardoor de Ferrari pitcrew de slang kon verwijderen en Massa weer op weg kon, achteraan het veld.

Toen de Safety Car naar binnen ging lag Rosberg op kop, gevolgd door Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Robert Kubica en Fernando Alonso. Trulli en Fisichella waren nog niet naar binnen gegaan want die reden op een één-stopper. Rosberg reed snel weg van Trulli en Fisichella, die de rest van het veld ophielden.

Felipe Massa kreeg voor zijn unsafe release een drive-through, die hij meteen onderging en Nico Rosberg en Robert Kubica een 10 seconde Stop & Go penalty. Kubica kwam ook vrij snel terug in de pits om zijn penalty te ondergaan en viel terug achter Massa terwijl Rosberg wachtte nog een ronde voordat hij zijn stop maakte en had intussen een gat van vijftien seconden met Trulli waardoor hij slechts terugviel naar de vierde plaats achter Trulli, Fisichella en Alonso. Een ronde later kwam Fisichella binnen voor zijn enige stop waardoor Alonso opschoof naar de tweede plaats achter Trulli, die vier ronden later naar binnen ging voor zijn enige stop. Hierdoor lag Alonso op kop voor Rosberg en liep vervolgens snel uit op de Williams coureur.

Rosberg maakte zijn tweede stop in ronde 41 en Alonso een ronde later kwam nog steeds aan de leiding weer terug op de baan voor Glock en Rosberg. In de vijftigste ronde crashte Sutil waardoor de Safety Car voor de tweede keer op de baan kwam. Nadat de Safety Car weer naar binnen ging waren er nog negen ronden te gaan met Alonso aan de leiding voor Rosberg en Hamilton en in die volgorde kwamen ze over de finish.



Alonso schreef de overwinning toe aan een goede strategie en een beetje geluk. Piquet claimde dat zijn crash een simpele fout was.
quote:
From the start of the race things were complicated and I had a lot of graining and the situation got worse and worse. The team asked me to push, which I tried to do and finally I lost the rear of my car. I hit the wall heavily but I'm OK. I am disappointed with my race but obviously very happy for the team this evening.
Felipe Massa claimde toentertijd al dat het geen ongeluk was volgens de Braziliaanse TV zender Rede Globo, maar de FIA gaf aan dat ze geen actie konden ondernemen puur gebaseerd op speculatie.


Bijna een jaar later kwam het ware verhaal aan het licht.

Tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2009 werd Nelson Piquet ontslagen, ondanks dat hij van zijn manager Briatore garanties had gekregen dat hij mocht blijven. Hierop besloot hij de FIA in te lichten over de gang van zaken tijdens de Grand Prix van Singapore het jaar ervoor.
quote:
"A manager is there to encourage and support you and provide you with opportunities. In my case it was the opposite. Briatore was my executioner."
In augustus van dat jaar kwam naar buiten dat Piquet opzettelijk gecrasht was tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008. Piquet verscheen hierop voor de tweede keer bij de FIA waarop hij verklaarde dat hij hiertoe opdracht gekregen van Flavio Briatore en Pat Symonds. Toen dit naar buiten kwam maakte het team van Renault bekend gerechterlijke stappen te ondernemen tegen Piquet vanwege laster en chantage.
quote:
"...today the ING Renault F1 Team and its managing director Flavio Briatore personally wish to state they have commenced criminal proceedings against Nelson Piquet Jr and Nelson Piquet Sr in France concerning the making of false allegations and a related attempt to blackmail the team into allowing Mr Piquet Jr to drive for the remainder of the 2009 season"
Hierop reageerde Piquet met
quote:
"Because I am telling the truth I have nothing to fear, whether from the Renault team or Mr Briatore, and while I am well aware of the power and influence of those being investigated, and the vast resources at their disposal, I will not be bullied again into making a decision I regret".
Nadat de Times delen van opnamen van gesprekken tussen Piquet, Alonso, Briatore en Symonds publiceerde besloot het team van Renault in te binden en meldde dat het niet tegen de aanklacht in zou gaan. Briatore en Symonds hadden intussen het team verlaten.
quote:
"I was just trying to save the team," Briatore said. "It's my duty. That's the reason I've finished."
Tijdens een meeting van de World Motor Sport Council vijf dagen later kreeg het team van Renault een uitgestelde ban van twee jaar, werd Pat Symonds voor vijf jaar verbannen en werd Flavio Briatore levenslang verbannen van ieder FIA-evenement en daardoor indirect ook van het managen van coureurs. Alonso werd van alle blaam vrijgesproken.

Briatore ging tegen de uitspraak in beroep en kreeg gelijk van een Franse rechter, die verklaarde dat de FIA hiermee tegen de eigen regels in ging. Uiteindelijk kwamen de FIA en Briatore en Symonds tot een overeenkomst die beiden tot en met 2013 uitsloot van enige activiteit in de Formule 1 en andere FIA-evenementen tot en met 2011.



Als gevolg van de uitspraak besloten enkele sponsoren, waaronder titelsponsor ING met onmiddelijke ingang het contract met het team te verbreken. Ironisch genoeg was dit direct voor de volgende Grand Prix van Singapore.

Renault dat hierdoor behoorlijke imago-schade had opgelopen bracht zijn aandeel in het team in 2010 terug tot 25%. De rest werd verkocht aan investeringsmaatschappij Genii Capital. In 2011 werd het team volledig van de hand gedaan en kreeg de naam Lotus Renault GP voordat het team verder ging onder de naam Lotus F1 Team in 2012.

In 2016 keerde Renault weer terug als volwaardig constructeur in de Formule 1 nadat het Lotus F1 Team weer werd teruggekocht van Genii Capital.

Hier nog wat memorabele momenten van de Grand Prix van Singapore in de afgelopen 10 jaar.

Eerdere topics:
F1 / [Historisch] Monza 1978, de fatale crash van de Super Swede
F1 / [Historisch] De doorbraak van een legende, Spa 1962
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_173768633
Hamilton won hier zijn WK.

Ik ben van mening dat het resultaat van deze race gewoon geschrapt had moeten worden, hoewel erg oneerlijk tegenover Lewis natuurlijk, die kon hier niets aan doen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173771649
Dat is wel erg drastisch. Renault had imho hier uit de uitslag geschrapt moeten worden. Het pitstop incident van Massa had ook bij een andere SC (zoals later in de race) kunnen gebeuren en hij zou hierdoor wel heel erg (en imho ten onrechte) mee gematst worden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_173787709
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 13:41 schreef sasquatsch het volgende:
Dat is wel erg drastisch. Renault had imho hier uit de uitslag geschrapt moeten worden. Het pitstop incident van Massa had ook bij een andere SC (zoals later in de race) kunnen gebeuren en hij zou hierdoor wel heel erg (en imho ten onrechte) mee gematst worden.
Dat had zeker gemoeten ja. Snap ook niet dat dat nooit is gebeurd. Nu zijn alleen een paar individuen een beetje gestraft en verloor Renault wat sponsoren.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')