FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / melding motortemperatuur te warm stop en de rem wordt automatisch kort
tommy_077dinsdag 12 september 2017 @ 21:50
Hallo,
Op de computerdashboard krijg ik soms de melding motortemperatuur te warm stop en de rem wordt automatisch kort ingedrukt wanneer je boven de 90 km/ u rijdt. Bij een lage snelheid wordt de rem niet automatisch ingedrukt maar krijg ik alleen de melding motortemperatuur te warm stop.
Als ik naar de temperatuurmeter kijk dan staat deze meter tussen 80 en 90 graden.
Tijdens het rijden gaat de temperatuur tot bijna 90 en daalt dan naar bijna 80 graden.
In begin kwam het enkel voor als de buitentemperatuur meer dan 22 graden was en niet wanneer ik op de autosnelweg rij, enkel in stad in de file. Nu komt het ook voor als de temperatuur beneden de 22 graden is en ook op de autosnelweg.
De wagen is in de garage binnen geweest en ze zijden dat de motor niet te warm werd en ze merkte niks op. Na enkele dagen ben ik terug naar de garage gegaan om te zeggen dat het probleem er nog steeds was. Ze hebben toen de auto uitgelezen en de temperatuur sensor vervangen en toen kreeg ik geen melding meer. Maar na 3 weken was het probleem terug.
De wagen heeft 115.000km en ik dacht dat de distributierem aan vervanging toe was maar blijkbaar heeft de wagen een distributieketting, is dit zo?
Wat kan hier de oorzaak van zijn van deze melding motortemperatuur te warm stop?
De wagen is een peugeot 207CC 1.6HDI van bj2009.
Opa.Bakkebaarddinsdag 12 september 2017 @ 23:12
-Naar een andere garage gaan.
-Koelvloeistof nakijken
-Auto laten uitlezen. Misschien moet de thermostaat worden vervangen.
Ivo1985dinsdag 12 september 2017 @ 23:18
Mogelijke oorzaken:

- Sensor defect
- Kabel of connector van de sensor defect, beschadigd of gecorrodeerd
- verstopping in het systeem
- Te weinig koelvloeistof
- Vervuilde koelvloeistof
- Defecte waterpomp
- Vervuilde of gecorrodeerd radiateur
- Defecte thermostaat

Een goede monteur die storingen kan zoeken weet het waarschijnlijk wel redelijk snel te vinden.

Eentje die voor het zoeken van storingen niet veel verder komt dan 'systeem uitlezen, geen fout te zien, dan maar op goed geluk een sensor vervangen' ben je waarschijnlijk een godsvermogen aan kwijt voordat het echte probleem bekend is. De (on)juistheid van de sensor die nu vervangen is, had namelijk simpelweg even gemeten kunnen worden. -> motor even lauwwarm laten draaien -> kijken wat de sensor aangeeft bij uitlezen -> met (laser) thermometer aflezen wat de temperatuur van de koelvloeistof in het reservoir is -> getallen vergelijken.

Kleine afwijking? Sensor doet het prima. Grote Afwijking? Sensor geeft verkeerde waarde aan.
tommy_077woensdag 13 september 2017 @ 00:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:
Mogelijke oorzaken:

- Sensor defect
- Kabel of connector van de sensor defect, beschadigd of gecorrodeerd
- verstopping in het systeem
- Te weinig koelvloeistof
- Vervuilde koelvloeistof
- Defecte waterpomp
- Vervuilde of gecorrodeerd radiateur
- Defecte thermostaat

Een goede monteur die storingen kan zoeken weet het waarschijnlijk wel redelijk snel te vinden.

Eentje die voor het zoeken van storingen niet veel verder komt dan 'systeem uitlezen, geen fout te zien, dan maar op goed geluk een sensor vervangen' ben je waarschijnlijk een godsvermogen aan kwijt voordat het echte probleem bekend is. De (on)juistheid van de sensor die nu vervangen is, had namelijk simpelweg even gemeten kunnen worden. -> motor even lauwwarm laten draaien -> kijken wat de sensor aangeeft bij uitlezen -> met (laser) thermometer aflezen wat de temperatuur van de koelvloeistof in het reservoir is -> getallen vergelijken.

Kleine afwijking? Sensor doet het prima. Grote Afwijking? Sensor geeft verkeerde waarde aan.
sensor is vervangen , koelvloeistof heeft hij bijgevuld.
ik denk nog aan iets . ik heb reeds eens gehad dat mijn wagen de gehele dag thuis in de garage had gestaan en dat ik nog maar pas was beginnen rijden 2km, hoogstens 3km en de temperatuurmeter nog bijna niet gestegen was en ik juist snelheid aan het maken was en ik de melding kreeg motortemperatuur te warm stop en de temperatuurmeter schokkend bewoog, maar dit is nog maar 1 keer gebeurt. Op die afstand ook al was het warme die dag (30 graden) kan een motor toch nog niet opgewarmd zijn ?

[ Bericht 2% gewijzigd door tommy_077 op 13-09-2017 00:29:59 ]
Sounddragonwoensdag 13 september 2017 @ 02:00
Ik vind het prima als je je probleem op 5 verschillende fora neergooit, maar 2 keer hier in PTA vind ik een beetje te gek.

Verder in die andere aub.

PTA / melding motortemperatuur te warm stop

[ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 13-09-2017 02:10:36 ]