abonnement Unibet Coolblue
pi_173738470
Ik was even aan het rondkijken en vraag mij eigenlijk af wat de woonmogelijkheden zijn voor mij wanneer ik afstudeer en starter ben op de arbeidsmarkt. Ik woon momenteel in een studentenhuis in Amsterdam, maar deze zal worden afgebroken rond de tijd dat ik afstudeer, dan moet ik er dus ook direct uit.

Situatieschets:
- Ik heb een contract binnen voor wanneer ik afstudeer, circa. 2700-3000 bruto. Dit zal pas na 3 jaar worden omgezet in een vast contract (i.c.m. met loonstijging naar ~4k+ bruto) dus tot die tijd kan ik sowieso geen hypotheek krijgen
- Baan op de Zuidas, functie staat bekend om lange uren (50-60+/week)
- Geen studieschuld
- Ouderlijk huis is te ver weg om tijdelijk te gaan wonen

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)? Netto salaris is krap 2k netto en als ik zo op zoek ga naar huurwoningen in Amsterdam kom ik daar niet heel ver mee. Bovendien ben ik niet op de hoogte van de eisen die voor huurders gelden (minimaal x salaris voor y huur e.d.)? Ik denk dat het vanwege de lange werkdagen fysiek niet uit te houden is om 3 jaar lang 1,5h+ reistijd vol te houden en iets via kamernet oid lijkt mij ook niet ideaal.

Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten?
pi_173738695
Heb hetzelfde gehad. Vergeet wonen in Amsterdam maar tenzij je met andere mensen wilt samenwonen.Verder zou ik de steden rond Amsterdam gewoon eens gaan bekijken en dan de reistijd voor lief nemen.

Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gekke_Pop op 12-09-2017 20:29:11 (spelling) ]
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:29:03 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173738724
Lekker in Alphen aan den Rijn gaan wonen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173738737
Na 3 jaar een vast contract? Je bedoelt 3x een jaarcontract? Ehm volgens mij moet je na 2 jaar max een vast contract krijgen.

Je moet ook niet in A'dam zoeken maar in omliggende plaatsen zoals Hoofddorp of Amstelveen. Of Leiden en omgeving bijvoorbeeld. Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oegstgeest.
Vrije sector werkt vgm niet met dat inkomen, heb je een inschrijving staan voor sociale huur?
Kopen zal nog geen optie zijn.

Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
pi_173738754
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:28 schreef Gekke_Pop het volgende:
Heb hetzelfde gehad. Vergeet wonen in Amsterdam maar tenzij je met andere mensen wilt samenwonen.Verder zou ik de steden rond Amsterdam gewoon eens gaan bekijken en dan de reistijd voor lief nemen.

Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.
Een leaseauto krijg je op de Zuidas vgm alleen vanaf partnerniveau of senior manager. Iig niet standaard gezien parkeren duizend duur is in Amsterdam.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:31:05 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173738784
Ook zonder vast contract kan je een hypotheek krijgen en de wereld is groter dan Amsterdam.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173738793
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:28 schreef Gekke_Pop het volgende:
Heb hetzelfde gehad. Vergeet wonen in Amsterdam maar tenzij je met andere mensen wilt samenwonen.Verder zou ik de steden rond Amsterdam gewoon eens gaan bekijken en dan de reistijd voor lief nemen.

Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.
1,5 uur weinig? Het gaat om iemand die 1,5 keer fulltime gaat werken he....
pi_173738912
Dit probleem hoor ik van vele starters die in de stad willen gaan wonen ja (inclusief mijzelf). Mensen die zo slim zijn geweest om zich op hun 18e in te schrijven voor sociale huur kunnen daar vaak nog net gebruik van maken. Lekker met je studentenjaarsalaris in de sociale huur komen en direct daarna extreem scheef wonen. Maar dat moet natuurlijk maar net uitkomen of je je hebt ingeschreven en ook nog eens toevallig in de plaats waar je 5-8 jaar later wil wonen/gaat werken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
Dat zou ik echt genant hoog vinden. :') Is dat niet een beetje gemarginaliseerd sinds de crisis?
gr gr
pi_173738924
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef REITsz het volgende:
Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten?
Ja, ik wel iets langer geleden. Ik ging vol goede moed zoeken, maar ben van een koude kermis thuis gekomen.

Ik heb toen ontslag genomen omdat ik geen woning kon vinden in de buurt van mijn nieuwe werk en ik ben eerst een woning gaan zoeken ergens waar het wel kan en daar werk gezocht.
Een woning zoeken is namelijk moeilijker dan werk vinden.

Ik zou zowiezo niet accepteren dat je pas na 3 jaar een vast contract krijgt, maar goed, dat ben ik... na 1 jaar heb je jezelf wel genoeg bewezen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 20:38:25 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173739060
Zoek een huis elders nij een station. Terg jezelf niet door met de auto te gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173739068
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
Ligt er maar net aan wat je doet. Bij welk beroep is een startsalaris van 4k standaard?

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:30 schreef DoubleDip het volgende:
Een leaseauto krijg je op de Zuidas vgm alleen vanaf partnerniveau of senior manager. Iig niet standaard gezien parkeren duizend duur is in Amsterdam.
Valt wel mee hoor, je krijgt alleen vaak een bagger parkeerplek aangewezen waardoor je alsnog een stuk moet lopen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:31 schreef DoubleDip het volgende:
1,5 uur weinig? Het gaat om iemand die 1,5 keer fulltime gaat werken he....
Eerste paar jaren zijn vaak gewoon hard werken op de zuidas, daarna pluk je de vruchten. Ik ken zelfs mensen die vanuit België naar Amsterdam komen elke dag _O-
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:39:22 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173739086
https://www.funda.nl/huur(...)-zuidpoolsingel-183/

Zo zijn er vast wel meer te vinden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173739154
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:28 schreef Gekke_Pop het volgende:
Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.
ben je gek ofzo, je gaat toch niet voor je plezier 2 uur per dag in de auto zitten onbetaald.... er zijn wel betere dingen te doen.
Elke minuut voor woon-werk verkeer onbetaald zijn 2 minuten te lang... De dag is al te kort en tijd is het enige wat je hebt en daar hoort ook iets tegenover te staan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173739252
Ik zal het even toelichten.

2,5h is voor de mensen die met het OV gaan een redelijk maximum in mijn ogen.
2h is voor de mensen die met de auto gaan een redelijk maximum in mijn ogen.

Ik snap dat je liever niet al te lang reist, maar soms is het gewoon niet anders of moet je met minder genoegen nemen op het gebied van je huisvesting oid.
pi_173739319
Je kunt de komende jaren niet veel, ik gok hoogstens iets van 100.000 lenen, daarmee kun je in regio amsterdam helemaal niets. Dus of verder weg een appartementje kopen of een paar jaar wachten totdat je een beter salaris en vast contract hebt, maar dan nog zal het in adam moeilijk zijn.
<hr>
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 20:47:49 #16
9859 crew  Karina
Woman
pi_173739350
ALs je op de Zuidas werkt zit je bij station Zuid dan kun je best een hoop kanten op lijkt me zonder al teveel reistijd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_173739529
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:38 schreef Gekke_Pop het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat je doet. Bij welk beroep is een startsalaris van 4k standaard?

[..]

Valt wel mee hoor, je krijgt alleen vaak een bagger parkeerplek aangewezen waardoor je alsnog een stuk moet lopen.

[..]

Eerste paar jaren zijn vaak gewoon hard werken op de zuidas, daarna pluk je de vruchten. Ik ken zelfs mensen die vanuit België naar Amsterdam komen elke dag _O-
Bij een functie als belastingadviseur op een advocatenkantoor komt het wel voor.
Ik denk dat het altijd keihard werken is, niet alleen als starter.
Je moet het reizen er maar voor over hebben, alleen als je van 8 tot 21 uur ofzo op kantoor zit (laten we aannemen dat je niet vóór 19 uur weg bent) dan wil je ook wel snel thuis zijn.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:53:02 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739549
Samenwonen met andere starters. Kopen kan je vergeten en reistijd wil je tot een absoluut minimum beperken, zeker de eerste jaren. Komt veel op je af, hoop borrels en dan heb je geen zin in geknurft met de trein.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173739647
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:44 schreef Gekke_Pop het volgende:
Ik zal het even toelichten.

2,5h is voor de mensen die met het OV gaan een redelijk maximum in mijn ogen.
2h is voor de mensen die met de auto gaan een redelijk maximum in mijn ogen.

Ik snap dat je liever niet al te lang reist, maar soms is het gewoon niet anders of moet je met minder genoegen nemen op het gebied van je huisvesting oid.
Als je een normale baan hebt ja (heb zelf ook 2,5u per dag) , maar op de Zuidas heb je zulke idiote werkdagen en dan vooral als starter dat je echt zo snel mogelijk thuis wilt zijn.
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 20:58:27 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173739777
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:46 schreef Dawnbreaker het volgende:
Je kunt de komende jaren niet veel, ik gok hoogstens iets van 100.000 lenen, daarmee kun je in regio amsterdam helemaal niets. Dus of verder weg een appartementje kopen of een paar jaar wachten totdat je een beter salaris en vast contract hebt, maar dan nog zal het in adam moeilijk zijn.
2800 bruto is plm 170k indien zonder studieschuld
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:00:15 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:55 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als je een normale baan hebt ja (heb zelf ook 2,5u per dag) , maar op de Zuidas heb je zulke idiote werkdagen en dan vooral als starter dat je echt zo snel mogelijk thuis wilt zijn.
Idiote dagen loopt ook wel weer los. Bij een gemiddeld kantoor kan je na 19:00 uur een kanon afvuren. Af en toe zijn er pieken, maar in de zomer is er maanden weer niks te doen. Zou niet al teveel oplopen tegen die vermeende werktijden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173739913
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Idiote dagen loopt ook wel weer los. Bij een gemiddeld kantoor kan je na 19:00 uur een kanon afvuren. Af en toe zijn er pieken, maar in de zomer is er maanden weer niks te doen. Zou niet al teveel oplopen tegen die vermeende werktijden.
Dan ben je wel om 7:00 uur begonnen zeker?
40-45 uur OK, maar 50+ uur is wel veel als je nog ruim een uur moet reizen.
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:02:22 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739946
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dan ben je wel om 7:00 uur begonnen zeker?
40-45 uur OK, maar 50+ uur is wel veel als je nog ruim een uur moet reizen.
Voor half tien kan je sowieso een kanon afschieten.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 21:03:53 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173740011
7-15:30. Dat is pas spits vermijden 8-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173740185
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:58 schreef Renesite het volgende:

[..]

2800 bruto is plm 170k indien zonder studieschuld
Maar krijg je dit ergens zonder vast contract?
<hr>
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 21:15:43 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173740437
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:08 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Maar krijg je dit ergens zonder vast contract?
Met een goede intentieverklaring? Denk het wel.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173740721
Ik zal proberen de onduidelijkheden toe te lichten zonder alle posts specifiek te quoten, excuses daarvoor.

Startsalaris is indicatie, ik hoop dat die hoger zal liggen (3000-3300 reëel) maar absolute worst-case scenario / minimum wat ik zal krijgen schat ik rond de 2800. Volgens mij is het startsalaris niet echt spectaculair, maar gaat het vaste contract gepaard met een vrij nette loonstijging.

Ik bedoelde inderdaad de maximale periode van tijdelijke contracten, ik weet niet zeker of dat 2 of 3 jaar is. Volgens mij was het vroeger drie jaar maar is het recentelijk aangepast naar 2 jaar (?).

Leaseauto is misschien een optie, maar die mag ik niet bij kantoor parkeren waardoor ik dus nog een groot stuk (20 min?) moet lopen, niet echt aantrekkelijk dus.

De werktijden die ik noemde zijn helaas(?) vrij dicht bij de realiteit, heb ik al kennis mee mogen maken tijdens stages enzo. Ik denk dat 50-55h/week een vrij conservatieve schatting excl. alles wat er bijkomt. Er zijn continu borrels, congressen, BBQ's, weekendjes weg + reistijd.

Ik ben niet echt op de hoogte van hypotheken momenteel, maar ik had een hypotheek als optie zonder vast contract (onterecht?) buiten beschouwing gelaten.

Dus: Veel discussie in dit topic, juich ik alleen maar toe. Echter, welke opties blijven er dan over? Volgens mij particuliere huur met vrij lange reistijd of huisgenoten met alle bijkomende nadelen van dien? Ik denk persoonlijk dat een lange reistijd voor mij funest is i.c.m. de lange uren, daarom een harde grens rond de 2(-2,25h) retour per dag (OV). Anderzijds weet ik niet zo goed wat ik moet verwachten van een gedeelde woning via kamernet oid, met wat andere starters wellicht een optie, maar met feestende studenten lijkt mij niet. Iemand ervaring en mogelijk ook bijbehorende bedragen?

Een derde optie die nu in mij opkomt: Gedurende de 2 jaar tot ik een vast contract bemachtig enigszins boven mijn stand leven en een duurdere woning in Amsterdam huren, via een borgstellingsconstructie met ouders?
pi_173740859
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:24 schreef REITsz het volgende:
Een derde optie die nu in mij opkomt: Gedurende de 2 jaar tot ik een vast contract bemachtig enigszins boven mijn stand leven en een duurdere woning in Amsterdam huren, via een borgstellingsconstructie met ouders?
Dit lijkt mij persoonlijk een slecht idee.

Stel anders een lijst samen met je eisen:
- max huur per maand
- max 2 uur deur tot deur reistijd
- liever geen medebewoners etc.

En je hebt vast ook wel een idee waar je liever wilt wonen en waar liever niet.

Is thuis werken trouwens een optie? Iets van elke vrijdag thuis oid, dat helpt namelijk ook wel om de langere reistijd dragelijk te maken.
pi_173741052
Zuidas is goed bereikbaar met de trein, is zelfs een intercitystation. Kijk eens welke treinen daar stoppen en waar die treinen nog meer stoppen. Met een intercity kun je in een uur al halverwege het land zijn, dus er zijn best mogelijkheden.

Bovendien is het dan niet helemaal verloren tijd, want in de trein kun je ook nog wat werken. Zo reis ik per trein tussen Rotterdam en Amersfoort. Dat is ook een uurtje per trein, zonder overstappen en een deel van die tijd kan ik gewoon als werktijd gebruiken.
pi_173741137
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:29 schreef Gekke_Pop het volgende:

Stel anders een lijst samen met je eisen:

[...]

Is thuis werken trouwens een optie? Iets van elke vrijdag thuis oid, dat helpt namelijk ook wel om de langere reistijd dragelijk te maken.
Het ironische is juist dat ik nagenoeg geen eisen heb, maar dat er alsnog nagenoeg weinig overblijft :(. Startsalaris maar 2k netto-ish, dus er blijft na andere kosten (eten, kleding (pakken..), mobiel, zorgverzekering) misschien 750-850 over voor huur. Om dat in 'eisen' uit te drukken:

- Maximaal 1h deur-tot-deur reistijd
- Maximaal ~850/mnd

Helaas niet mogelijk om thuis te werken..
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:41:52 #31
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_173741196
Ik begrijp hier dus niets van, voor omgerekend 12 euro per uur werken op dat niveau? Wat doen we onszelf dan in godsnaam aan?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_173741215
Kijk eens naar particuliere huur in Noord. Tegen die tijd rijdt de metro (ja, ik ben optimistisch), en dan ben je zo in Zuid. Is nog iets betaalbaarder dan de rest van de stad.
pi_173741239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:39 schreef MichaelScott het volgende:
https://www.funda.nl/huur(...)-zuidpoolsingel-183/

Zo zijn er vast wel meer te vinden.
Ziet er best wel prima uit eigenlijk. Reistijd valt ook wel mee (1h 10min) maar komt daar niet 1000 man op af?
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:45:08 #34
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173741300
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:43 schreef REITsz het volgende:

[..]

Ziet er best wel prima uit eigenlijk. Reistijd valt ook wel mee (1h 10min) maar komt daar niet 1000 man op af?
Oplevering gefaseerd vanaf augustus 2018.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173741333
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:41 schreef Andromache het volgende:
Ik begrijp hier dus niets van, voor omgerekend 12 euro per uur werken op dat niveau? Wat doen we onszelf dan in godsnaam aan?
Tsja, iets te kort door de bocht. Veel groeiontwikkelingen, dure opleidingen en loon schijnt vrij hard te stijgen. Maar als starter is het niet veel inderdaad..
pi_173741350
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:41 schreef Andromache het volgende:
Ik begrijp hier dus niets van, voor omgerekend 12 euro per uur werken op dat niveau? Wat doen we onszelf dan in godsnaam aan?
Is meer een investering in de toekomst, als je het die jaren volhoudt heb je het de rest van je leven een stuk makkelijker.
pi_173741414
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:41 schreef Andromache het volgende:
Ik begrijp hier dus niets van, voor omgerekend 12 euro per uur werken op dat niveau? Wat doen we onszelf dan in godsnaam aan?
Ja dat is normaal bij zulke kantoren. Het lijkt per maand veel, maar afgezet tegen het aantal uren verdien je net zoveel als een vakkenvuller.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:46 schreef Gekke_Pop het volgende:

[..]

Is meer een investering in de toekomst, als je het die jaren volhoudt heb je het de rest van je leven een stuk makkelijker.
Als je het volhoudt wel ja. Moet ook maar net lukken.
pi_173741494
Een appartement met 2 slaapkamers huren rond de 1500 samen met een vriend cq kennis. Elk 750 betalen. In de buurt van je werk.
pi_173741620
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:24 schreef REITsz het volgende:
Echter, welke opties blijven er dan over?
Een baan zoeken op een net wat minder populaire locatie?
Miata is always the answer
pi_173741649
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:50 schreef brulaap112 het volgende:
Een appartement met 2 slaapkamers huren rond de 1500 samen met een vriend cq kennis. Elk 750 betalen. In de buurt van je werk.
Zonde van je geld, zo kan je natuurlijk nooit sparen om op termijn te kopen.
  dinsdag 12 september 2017 @ 22:06:35 #41
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173742097
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:50 schreef brulaap112 het volgende:
Een appartement met 2 slaapkamers huren rond de 1500 samen met een vriend cq kennis. Elk 750 betalen. In de buurt van je werk.
Lijkt mij ook de beste optie. Je inkomen stijgt toch wel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173743500
Ken een aantal jongens die hier wonen, het is dus haalbaar en geen wachttijd. Lokatie is niet ideaal maar onmogelijk is het écht niet: https://projecten.huurtbe(...)hof-en-karspeldreef/ . Prijzen beginnen trouwens bij 1k voor een 3 kamer woning van 80m2. Dikke lul met je Alphen a/d rijn, er zijn wel meer projecten als deze in de stad te vinden...

edit: prijzen vanaf vanaf ¤825 voor 57m2, https://projecten.huurtbeter.nl/project/de-kameleon-in-amsterdam/
pi_173743663
Zoek het buiten Amsterdam met een goede OV-verbinding maar station Zuid.

Kopen is met een (positieve) intentieverklaring ook geen probleem. Als je geen (studie)schuld hebt kun je met het verwachte bruto inkomen in een straal van 30 minuten 'treinen' rond Amsterdam Zuid uit een enorm aanbod appartementen en de nodige kleinere rijtjeshuizen kiezen. Ook particulier huren zal iets buiten Amsterdam voordeliger zijn dan in de stad.
  dinsdag 12 september 2017 @ 23:10:51 #44
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_173743875
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef REITsz het volgende:
Ik was even aan het rondkijken en vraag mij eigenlijk af wat de woonmogelijkheden zijn voor mij wanneer ik afstudeer en starter ben op de arbeidsmarkt. Ik woon momenteel in een studentenhuis in Amsterdam, maar deze zal worden afgebroken rond de tijd dat ik afstudeer, dan moet ik er dus ook direct uit.

Situatieschets:
- Ik heb een contract binnen voor wanneer ik afstudeer, circa. 2700-3000 bruto. Dit zal pas na 3 jaar worden omgezet in een vast contract (i.c.m. met loonstijging naar ~4k+ bruto) dus tot die tijd kan ik sowieso geen hypotheek krijgen
- Baan op de Zuidas, functie staat bekend om lange uren (50-60+/week)
- Geen studieschuld
- Ouderlijk huis is te ver weg om tijdelijk te gaan wonen

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)? Netto salaris is krap 2k netto en als ik zo op zoek ga naar huurwoningen in Amsterdam kom ik daar niet heel ver mee. Bovendien ben ik niet op de hoogte van de eisen die voor huurders gelden (minimaal x salaris voor y huur e.d.)? Ik denk dat het vanwege de lange werkdagen fysiek niet uit te houden is om 3 jaar lang 1,5h+ reistijd vol te houden en iets via kamernet oid lijkt mij ook niet ideaal.

Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten?
Particuliere huur, antikraak (bv via adhoc of de vastgoedbeschermer)., huren in omliggende steden of dorpen.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_173745185
Toen ik in Amsterdam woonde was het gangbaar om eerst met ander starters samen te wonen in een huurhuis/appartement. En dan zo snel mogelijk uiteindelijk iets voor jezelf kopen, liefst met 2 slaapkamers zodat je in het begin nog een huisgenoot erbij komt nemen om de hypotheek wat versneld af te betalen (dat is hospithuur en vaak geen probleem voor de hypotheekverstrekker).
Als je je uitgavenpatroon nog een beetje hetzelfde houdt in de eerste paar jaar na je afstuderen, dan heb je zo genoeg geld bij elkaar gespaard om een appartementje te kopen.
pi_173745188
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:24 schreef REITsz het volgende:

Volgens mij particuliere huur met vrij lange reistijd of huisgenoten met alle bijkomende nadelen van dien? Anderzijds weet ik niet zo goed wat ik moet verwachten van een gedeelde woning via kamernet oid, met wat andere starters wellicht een optie, maar met feestende studenten lijkt mij niet.
In Amsterdam is het heel normaal dat starters huurwoningen delen. Er is vaak meer vraag naar werkende huisgenoten dan naar studerende huisgenoten. Juist omdat werkenden graag met andere werkenden willen wonen.
pi_173745307
Je kan natuurlijk ook gaan carpoolen. Dan kun je de helft van de dagen nog wat nuttigs doen met je tijd onderweg. Plus je bespaart er geld mee (leuk als je een reiskostenvergoeding krijgt).
pi_173745308
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:36 schreef k_man het volgende:
Zuidas is goed bereikbaar met de trein, is zelfs een intercitystation. Kijk eens welke treinen daar stoppen en waar die treinen nog meer stoppen. Met een intercity kun je in een uur al halverwege het land zijn, dus er zijn best mogelijkheden.

Bovendien is het dan niet helemaal verloren tijd, want in de trein kun je ook nog wat werken. Zo reis ik per trein tussen Rotterdam en Amersfoort. Dat is ook een uurtje per trein, zonder overstappen en een deel van die tijd kan ik gewoon als werktijd gebruiken.
Hangt af van het soort werk. Als TS doet wat ik doe denk ik niet dat dat kan. Werken met gevoelige bedrijfsgegevens is nou niet echt iets wat je even in de trein doet zegmaar.
pi_173745411
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:38 schreef Renesite het volgende:
Zoek een huis elders nij een station. Terg jezelf niet door met de auto te gaan.
Dit.
En dan bij voorkeur een station met een rechtstreekse verbinding met het station naast je werk.
Legio mogelijkheden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173745467
Huizen in de buurt van de stations in Den Haag zijn vrij goedkoop en het reizen is max 40 minuten. Nadeel is dat het niet super wijken zijn.
pi_173745635
Zou gewoon kijken naar iets vlakbij het spoor en dan wat verder weg. Dan heb je het prima voor elkaar.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 13 september 2017 @ 08:41:58 #52
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173745950
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:29 schreef DoubleDip het volgende:

Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
:')
Ik heb 28K bruto op jaarbasis gezien op de Zuidas en nee dat was geen schoonmaker.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_173745999
Gewoon eerst een goedkoop (ja, dus klein en geen goede locatie) huurappartement voor tijdelijk zoeken...

Kopen is pas slim als je zeker weet dat je ergens wérkelijk lang wilt en kunt blijven zitten...
Of je moet al sowieso veel eigen geld hebben en dus een laag-risico hypotheek kunnen nemen.

Ook als die huur misschien per maand hoger _lijkt_ dan je maandlasten bij een hypotheek (het gevaar bij hypotheken is een mogelijke restschuld als je vroegtijdig et of moet verhuizen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 13 september 2017 @ 12:02:39 #54
3542 Gia
User under construction
pi_173749074
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:43 schreef REITsz het volgende:

[..]

Ziet er best wel prima uit eigenlijk. Reistijd valt ook wel mee (1h 10min) maar komt daar niet 1000 man op af?
Op de meeste plaatsen moet je 5 jaar ingeschreven staan voor een huurwoning.
Sta je niet ingeschreven, dan ben je aangewezen op de, duurde, particuliere huurmarkt. Dat betekent dan niet iedere maand een nieuw pak. Trouwens, als je 3 pakken hebt, is dat toch zat voor een jaar. Of niet?
  woensdag 13 september 2017 @ 12:05:18 #55
3542 Gia
User under construction
pi_173749121
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 08:48 schreef RM-rf het volgende:

Of je moet al sowieso veel eigen geld hebben en dus een laag-risico hypotheek kunnen nemen.

Student op kamers?
Denk het niet.
pi_173759109
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 12:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Op de meeste plaatsen moet je 5 jaar ingeschreven staan voor een huurwoning.
Sta je niet ingeschreven, dan ben je aangewezen op de, duurde, particuliere huurmarkt. Dat betekent dan niet iedere maand een nieuw pak. Trouwens, als je 3 pakken hebt, is dat toch zat voor een jaar. Of niet?
3 pakken als je elke dag een pak aan moet... Wat denk jezelf?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173765100
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 05:52 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Hangt af van het soort werk. Als TS doet wat ik doe denk ik niet dat dat kan. Werken met gevoelige bedrijfsgegevens is nou niet echt iets wat je even in de trein doet zegmaar.
Ik neem aan dat TS niet achterlijk is. Er is ook van alles aan mijn werk dat absoluut niet voor de buitenwereld bedoeld is en dat doe ik dus niet in de trein. Maar dat is nooit je hele werk. Als hoger opgeleide zul je over het algemeen bijv je vak moeten bijhouden en je kunt prima vakliteratuur in de trein lezen, daar staat niks gevoeligs in. :)
pi_173765121
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 20:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

3 pakken als je elke dag een pak aan moet... Wat denk jezelf?
Kan prima. Toen ik net met werken begon had ik er ook drie. Je moet alleen goed plannen wat je wanneer naar de stomerij brengt.
pi_173765381
Vrije sector in Amsterdam is vaak de huur x 3 als bruto salaris , dus met je 2800 kan je een huis zoeken voor ~ 900euro. voor die prijs had ik een 1gezinswoning met tuin in Amsterdam Noord via Ymere (woningbouw).
edit : blijkbaar wat andersgeworden
van https://www.ymere.nl/aanbod/vrije-sector-huur.html
Voor een vrije sector huurwoning moet u minstens 48 keer de netto huur per maand, bruto per jaar verdienen. We kijken hierbij naar uw bruto jaarloon, vakantiegeld en een 13e maand tellen ook mee.
Voorbeeld: de huurprijs is ¤ 800 netto per maand. U moet dan 48 x ¤ 800 = ¤ 38.400 bruto per jaar verdienen.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_173765455
Vrije sector in Almere ? Is niet de meest hippe plek op aarde, maar wel mogelijkheden en met de trein ben je zo op Zuid WTC.

(Zoals eerder gezegd, de auto lijkt mij geen optie gezien de locatie en de parker(on)mogelijkheden)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_173765550
Ben je hoog opgeleid ken de alsnog tussen mocros gaan wonen. Hihi

[ Bericht 5% gewijzigd door HendrikV op 14-09-2017 04:07:06 ]
  donderdag 14 september 2017 @ 08:07:48 #62
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_173766024
Als jij nog niet klaar bent ten tijde van de afbraak van je kamer, moet jouw vehruurder dan niet een nieuwe woonruimte aanbieden?

Verder zou ik:
-kijken voor een huisje ergens dichtbij een treinverbinding en een vouwfiets kopen
-kijken of er ergens een tuinhuizencomplex is waar je wellicht een tuinhuisje kan huren
-kijken of je wat anti-kraak kan vinden
-niet te kritisch zijn en wachten met wat kopen tot je een vast contract hebt.

Afhankelijk van wat je wilt, heb je dan zo een ruime keuze aan potentiele woonplaatsen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Kamelenteen op 14-09-2017 08:35:53 ]
  donderdag 14 september 2017 @ 11:53:57 #63
3542 Gia
User under construction
pi_173769749
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 20:55 schreef Roces18 het volgende:

3 pakken als je elke dag een pak aan moet... Wat denk jezelf?
Nou, 5 dan!
Dat is geen maandelijks terugkerende aankoop.
Kost je misschien wel 100 euro per week aan stomerij kosten.
Tenzij je je pak 1 keer draagt, laat luchten en de week erop weer draagt, dan kost het maar 50 euro in de week aan stomerijkosten. (100 euro per 2 weken)
Het is niet dat pakken nu echt vies worden.

Overigens heb ik, vroeger, ergens gewerkt (denk dat ik 25 was) waar ik een mantelpakje kreeg van de zaak. Dat moest ik elke dag dragen en op vrijdag naar de stomerij brengen, om het op maandag weer aan te kunnen doen.
Belachelijk, ik weet het, maar ik had toen, kwam uit de bijstand, niet de middelen om zelf nog meer van die blèèèh mantelpakjes aan te schaffen.
pi_173769799
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, 5 dan!
Dat is geen maandelijks terugkerende aankoop.
Kost je misschien wel 100 euro per week aan stomerij kosten.
Tenzij je je pak 1 keer draagt, laat luchten en de week erop weer draagt, dan kost het maar 50 euro in de week aan stomerijkosten. (100 euro per 2 weken)
Het is niet dat pakken nu echt vies worden.

Overigens heb ik, vroeger, ergens gewerkt (denk dat ik 25 was) waar ik een mantelpakje kreeg van de zaak. Dat moest ik elke dag dragen en op vrijdag naar de stomerij brengen, om het op maandag weer aan te kunnen doen.
Belachelijk, ik weet het, maar ik had toen, kwam uit de bijstand, niet de middelen om zelf nog meer van die blèèèh mantelpakjes aan te schaffen.
pakken stomen is slecht voor je pakken, dus 100 euro per week nee.

gewoon netjes en schoon houden, goed laten luchten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 14 september 2017 @ 13:37:23 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173771581
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, 5 dan!
Dat is geen maandelijks terugkerende aankoop.
Kost je misschien wel 100 euro per week aan stomerij kosten.
Tenzij je je pak 1 keer draagt, laat luchten en de week erop weer draagt, dan kost het maar 50 euro in de week aan stomerijkosten. (100 euro per 2 weken)
Het is niet dat pakken nu echt vies worden.

Overigens heb ik, vroeger, ergens gewerkt (denk dat ik 25 was) waar ik een mantelpakje kreeg van de zaak. Dat moest ik elke dag dragen en op vrijdag naar de stomerij brengen, om het op maandag weer aan te kunnen doen.
Belachelijk, ik weet het, maar ik had toen, kwam uit de bijstand, niet de middelen om zelf nog meer van die blèèèh mantelpakjes aan te schaffen.
100 euro per week aan stomerijkosten? Als je je pakken 1x per week draagt breng je ze misschien eens in de 6 weken een keer weg. Is nog veel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173771911
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Kost je misschien wel 100 euro per week aan stomerij kosten.
Tenzij je je pak 1 keer draagt, laat luchten en de week erop weer draagt, dan kost het maar 50 euro in de week aan stomerijkosten. (100 euro per 2 weken)
Nee. gewoon nee. Gewoon schoon houden, goed laten luchten en eens in de zoveel weken naar de stomerij.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')