abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173738470
registreer om deze reclame te verbergen
Ik was even aan het rondkijken en vraag mij eigenlijk af wat de woonmogelijkheden zijn voor mij wanneer ik afstudeer en starter ben op de arbeidsmarkt. Ik woon momenteel in een studentenhuis in Amsterdam, maar deze zal worden afgebroken rond de tijd dat ik afstudeer, dan moet ik er dus ook direct uit.

Situatieschets:
- Ik heb een contract binnen voor wanneer ik afstudeer, circa. 2700-3000 bruto. Dit zal pas na 3 jaar worden omgezet in een vast contract (i.c.m. met loonstijging naar ~4k+ bruto) dus tot die tijd kan ik sowieso geen hypotheek krijgen
- Baan op de Zuidas, functie staat bekend om lange uren (50-60+/week)
- Geen studieschuld
- Ouderlijk huis is te ver weg om tijdelijk te gaan wonen

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)? Netto salaris is krap 2k netto en als ik zo op zoek ga naar huurwoningen in Amsterdam kom ik daar niet heel ver mee. Bovendien ben ik niet op de hoogte van de eisen die voor huurders gelden (minimaal x salaris voor y huur e.d.)? Ik denk dat het vanwege de lange werkdagen fysiek niet uit te houden is om 3 jaar lang 1,5h+ reistijd vol te houden en iets via kamernet oid lijkt mij ook niet ideaal.

Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten?
pi_173738695
Heb hetzelfde gehad. Vergeet wonen in Amsterdam maar tenzij je met andere mensen wilt samenwonen.Verder zou ik de steden rond Amsterdam gewoon eens gaan bekijken en dan de reistijd voor lief nemen.

Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gekke_Pop op 12-09-2017 20:29:11 (spelling) ]
  Redactie Frontpage dinsdag 12 september 2017 @ 20:29:03 #3
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_173738724
Lekker in Alphen aan den Rijn gaan wonen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173738737
Na 3 jaar een vast contract? Je bedoelt 3x een jaarcontract? Ehm volgens mij moet je na 2 jaar max een vast contract krijgen.

Je moet ook niet in A'dam zoeken maar in omliggende plaatsen zoals Hoofddorp of Amstelveen. Of Leiden en omgeving bijvoorbeeld. Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oegstgeest.
Vrije sector werkt vgm niet met dat inkomen, heb je een inschrijving staan voor sociale huur?
Kopen zal nog geen optie zijn.

Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
pi_173738754
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:28 schreef Gekke_Pop het volgende:
Heb hetzelfde gehad. Vergeet wonen in Amsterdam maar tenzij je met andere mensen wilt samenwonen.Verder zou ik de steden rond Amsterdam gewoon eens gaan bekijken en dan de reistijd voor lief nemen.

Verder bedoel je met reistijd van 1,5h+ een enkel rit of retour (retourreistijd van 1,5h is namelijk wel weinig, ik vind 2h wel redelijk per dag, alhoewel ik zelf nu iets van 2,5h doe :( )? Dit is namelijk wel een groot verschil. Daarnaast ga ik er vanuit dat je een leaseauto krijgt en dan heb je al veel meer opties en is het reizen vaak een stuk korter dan met het OV. Hierdoor kan je nog best ver buiten Amsterdam wonen en alsnog een redelijke reistijd hebben.
Een leaseauto krijg je op de Zuidas vgm alleen vanaf partnerniveau of senior manager. Iig niet standaard gezien parkeren duizend duur is in Amsterdam.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:31:05 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173738784
Ook zonder vast contract kan je een hypotheek krijgen en de wereld is groter dan Amsterdam.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173738793
quote:

1,5 uur weinig? Het gaat om iemand die 1,5 keer fulltime gaat werken he....
pi_173738912
Dit probleem hoor ik van vele starters die in de stad willen gaan wonen ja (inclusief mijzelf). Mensen die zo slim zijn geweest om zich op hun 18e in te schrijven voor sociale huur kunnen daar vaak nog net gebruik van maken. Lekker met je studentenjaarsalaris in de sociale huur komen en direct daarna extreem scheef wonen. Maar dat moet natuurlijk maar net uitkomen of je je hebt ingeschreven en ook nog eens toevallig in de plaats waar je 5-8 jaar later wil wonen/gaat werken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
Overigens valt het salaris me tegen voor een zuidasfunctie. Dacht dat 4k daar je startsalaris was ongeveer.
Dat zou ik echt genant hoog vinden. :') Is dat niet een beetje gemarginaliseerd sinds de crisis?
gr gr
pi_173738924
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef REITsz het volgende:
Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten?
Ja, ik wel iets langer geleden. Ik ging vol goede moed zoeken, maar ben van een koude kermis thuis gekomen.

Ik heb toen ontslag genomen omdat ik geen woning kon vinden in de buurt van mijn nieuwe werk en ik ben eerst een woning gaan zoeken ergens waar het wel kan en daar werk gezocht.
Een woning zoeken is namelijk moeilijker dan werk vinden.

Ik zou zowiezo niet accepteren dat je pas na 3 jaar een vast contract krijgt, maar goed, dat ben ik... na 1 jaar heb je jezelf wel genoeg bewezen.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:38:25 #10
72712 Renesite
Deze exkutmod is geverifieerd
pi_173739060
Zoek een huis elders nij een station. Terg jezelf niet door met de auto te gaan.
 | <3 Triquester...
HET IS REN MET EEN STREEPJE-OP-DE-LAATSTE-E!!!!
pi_173739068
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
Ligt er maar net aan wat je doet. Bij welk beroep is een startsalaris van 4k standaard?

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:30 schreef DoubleDip het volgende:
Een leaseauto krijg je op de Zuidas vgm alleen vanaf partnerniveau of senior manager. Iig niet standaard gezien parkeren duizend duur is in Amsterdam.
Valt wel mee hoor, je krijgt alleen vaak een bagger parkeerplek aangewezen waardoor je alsnog een stuk moet lopen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:31 schreef DoubleDip het volgende:
1,5 uur weinig? Het gaat om iemand die 1,5 keer fulltime gaat werken he....
Eerste paar jaren zijn vaak gewoon hard werken op de zuidas, daarna pluk je de vruchten. Ik ken zelfs mensen die vanuit Belgi naar Amsterdam komen elke dag _O-
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:39:22 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173739086
https://www.funda.nl/huur(...)-zuidpoolsingel-183/

Zo zijn er vast wel meer te vinden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173739154
quote:
ben je gek ofzo, je gaat toch niet voor je plezier 2 uur per dag in de auto zitten onbetaald.... er zijn wel betere dingen te doen.
Elke minuut voor woon-werk verkeer onbetaald zijn 2 minuten te lang... De dag is al te kort en tijd is het enige wat je hebt en daar hoort ook iets tegenover te staan.
pi_173739252
Ik zal het even toelichten.

2,5h is voor de mensen die met het OV gaan een redelijk maximum in mijn ogen.
2h is voor de mensen die met de auto gaan een redelijk maximum in mijn ogen.

Ik snap dat je liever niet al te lang reist, maar soms is het gewoon niet anders of moet je met minder genoegen nemen op het gebied van je huisvesting oid.
pi_173739319
Je kunt de komende jaren niet veel, ik gok hoogstens iets van 100.000 lenen, daarmee kun je in regio amsterdam helemaal niets. Dus of verder weg een appartementje kopen of een paar jaar wachten totdat je een beter salaris en vast contract hebt, maar dan nog zal het in adam moeilijk zijn.
<hr>
pi_173739350
ALs je op de Zuidas werkt zit je bij station Zuid dan kun je best een hoop kanten op lijkt me zonder al teveel reistijd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_173739529
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:38 schreef Gekke_Pop het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat je doet. Bij welk beroep is een startsalaris van 4k standaard?

[..]

Valt wel mee hoor, je krijgt alleen vaak een bagger parkeerplek aangewezen waardoor je alsnog een stuk moet lopen.

[..]

Eerste paar jaren zijn vaak gewoon hard werken op de zuidas, daarna pluk je de vruchten. Ik ken zelfs mensen die vanuit Belgi naar Amsterdam komen elke dag _O-
Bij een functie als belastingadviseur op een advocatenkantoor komt het wel voor.
Ik denk dat het altijd keihard werken is, niet alleen als starter.
Je moet het reizen er maar voor over hebben, alleen als je van 8 tot 21 uur ofzo op kantoor zit (laten we aannemen dat je niet vr 19 uur weg bent) dan wil je ook wel snel thuis zijn.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:53:02 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739549
Samenwonen met andere starters. Kopen kan je vergeten en reistijd wil je tot een absoluut minimum beperken, zeker de eerste jaren. Komt veel op je af, hoop borrels en dan heb je geen zin in geknurft met de trein.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173739647
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:44 schreef Gekke_Pop het volgende:
Ik zal het even toelichten.

2,5h is voor de mensen die met het OV gaan een redelijk maximum in mijn ogen.
2h is voor de mensen die met de auto gaan een redelijk maximum in mijn ogen.

Ik snap dat je liever niet al te lang reist, maar soms is het gewoon niet anders of moet je met minder genoegen nemen op het gebied van je huisvesting oid.
Als je een normale baan hebt ja (heb zelf ook 2,5u per dag) , maar op de Zuidas heb je zulke idiote werkdagen en dan vooral als starter dat je echt zo snel mogelijk thuis wilt zijn.
  dinsdag 12 september 2017 @ 20:58:27 #20
72712 Renesite
pi_173739777
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:46 schreef Dawnbreaker het volgende:
Je kunt de komende jaren niet veel, ik gok hoogstens iets van 100.000 lenen, daarmee kun je in regio amsterdam helemaal niets. Dus of verder weg een appartementje kopen of een paar jaar wachten totdat je een beter salaris en vast contract hebt, maar dan nog zal het in adam moeilijk zijn.
2800 bruto is plm 170k indien zonder studieschuld
 | <3 Triquester...
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:00:15 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:55 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als je een normale baan hebt ja (heb zelf ook 2,5u per dag) , maar op de Zuidas heb je zulke idiote werkdagen en dan vooral als starter dat je echt zo snel mogelijk thuis wilt zijn.
Idiote dagen loopt ook wel weer los. Bij een gemiddeld kantoor kan je na 19:00 uur een kanon afvuren. Af en toe zijn er pieken, maar in de zomer is er maanden weer niks te doen. Zou niet al teveel oplopen tegen die vermeende werktijden.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173739913
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Idiote dagen loopt ook wel weer los. Bij een gemiddeld kantoor kan je na 19:00 uur een kanon afvuren. Af en toe zijn er pieken, maar in de zomer is er maanden weer niks te doen. Zou niet al teveel oplopen tegen die vermeende werktijden.
Dan ben je wel om 7:00 uur begonnen zeker?
40-45 uur OK, maar 50+ uur is wel veel als je nog ruim een uur moet reizen.
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:02:22 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173739946
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dan ben je wel om 7:00 uur begonnen zeker?
40-45 uur OK, maar 50+ uur is wel veel als je nog ruim een uur moet reizen.
Voor half tien kan je sowieso een kanon afschieten.
Bis bis bis
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:03:53 #24
72712 Renesite
pi_173740011
7-15:30. Dat is pas spits vermijden 8-)
 | <3 Triquester...
pi_173740185
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:58 schreef Renesite het volgende:

[..]

2800 bruto is plm 170k indien zonder studieschuld
Maar krijg je dit ergens zonder vast contract?
<hr>
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')