abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173732187
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Tomos. Ik wilde eerst mijn vraag op het Tomosforum plaatsen maar omdat er zo weinig op gereageerd word probeer ik het hier.

Ik heb al een tijdje een Tomos A35 en rijd er mee van woon naar werk. Echter loopt hij al vanaf dat hem kocht niet helemaal goed. Hij schokt behoorlijk en je hoort een soort krakend geluid wanneer je gas geeft.
In het filmpje wordt het misschien duidelijker wat ik bedoel. Tussen 0:27 en 0:40 hoor je het verschil het beste. Het 'gekraak' zou ik graag verholpen willen hebben en willen dat hij gewoon mooi op touren loopt.
Zonder dat ik hem open hoef te halen en alles moet nakijken probeer ik het eerst hier. Iemand die weet wat hier het probleem is en hoe ik het kan verhelpen?

Alvast bedankt
Geen idee
pi_173732618
Is de tomos helemaal origineel? Het lijkt wel alsof je Tomos sneller wilt dan dat hij kan. Je zou eens een ander tandwiel kunnen proberen zodat hij wat harder optrekt maar minder snel op top is.
pi_173732694
Mijn gok is dat je ontsteking het niet helemaal goed doet. Zit alles qua elektra vast?
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
pi_173733093
registreer om deze reclame te verbergen
Het klinkt alsof er geen zuigerveren meer zijn en dat de krukas rot is. Dat het ding nog loopt... Is ie toevallig heel oud en heeft ie zeer veel gelopen? Er komt eens een eind aan zon blokje natuurlijk. Zit er nog wel carterolie in? Die nog een beetje vers oogt?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173733594
Negen van de tien keer is het vraagtekenveertje kapot als je dit soort klachten hebt.

https://www.tomos-parts.nl/blogs/vraagtekenveer-vervangen-tomos/
pi_173733736
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:
Het klinkt alsof er geen zuigerveren meer zijn en dat de krukas rot is. Dat het ding nog loopt... Is ie toevallig heel oud en heeft ie zeer veel gelopen? Er komt eens een eind aan zon blokje natuurlijk. Zit er nog wel carterolie in? Die nog een beetje vers oogt?
Zonder zuigerveren heb je geen compressie en loopt het blokje niet. Krukaslagers kan maar dan merk je het meestal wel in je snelheid. Tomosblokjes hebben bijna allemaal wel last van geratel en bijgeluiden als ze wat meer gelopen hebben. Komt door de versnellingsbak in die blokjes en vaak brakke of kapotte vraagtekenveer. Google staat er vol mee.
pi_173734010
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 september 2017 16:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Zonder zuigerveren heb je geen compressie en loopt het blokje niet. Krukaslagers kan maar dan merk je het meestal wel in je snelheid. Tomosblokjes hebben bijna allemaal wel last van geratel en bijgeluiden als ze wat meer gelopen hebben. Komt door de versnellingsbak in die blokjes en vaak brakke of kapotte vraagtekenveer. Google staat er vol mee.
Ik overdreef wat. Maar als het blokje al 60.000 km heeft gelopen en niet goed verzorgd is dan is het "op" w.s. En zo klinkt het. De TS gaat misschien nog wat over de historie van e.e.a. vertellen zodat wij experts hem goed van dienst kunnen zijn. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173734618
In 2 uur al 6 reacties, bedankt allemaal!
Omdat ik morgen nog naar werk moet haal ik hem morgen pas los, ook omdat ik eventueel onderdelen moet halen en het daar nu te laat voor is. Het verhaal van Opa.bakkebaard lijkt mij ook het meest logisch. Misschien dat er door het lang rijden, (rij al een aantal maanden zo, en wie weet hoelang de vorige eigenaar al) binnenin meer beschadigd is. Zou me niks verbazen...
Ik hou jullie op de hoogte wat ik morgen vind.
Geen idee
pi_173734679
zet je brommer op de standaard of op een blok, laat hem dan draaien maakt hij het geluid dan nog?
je kan een schroevendraaier tegen het blok aanhouden en zo beetje voelen waar het vandaan komt.
werkte bij mn ouwe puch altijd goed.

klinkt alsof er iets loszit maar geluid is te slecht om dat zo te kunnen bepalen.
zit je blok goed vast, ketting sleept niet / staat wel gespannen?
loopt nergens aan?

dan pas zou ik aan binnenkant gaan kijken.
pi_173735549
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 17:22 schreef guusvdblom29 het volgende:
In 2 uur al 6 reacties, bedankt allemaal!
Omdat ik morgen nog naar werk moet haal ik hem morgen pas los, ook omdat ik eventueel onderdelen moet halen en het daar nu te laat voor is. Het verhaal van Opa.bakkebaard lijkt mij ook het meest logisch. Misschien dat er door het lang rijden, (rij al een aantal maanden zo, en wie weet hoelang de vorige eigenaar al) binnenin meer beschadigd is. Zou me niks verbazen...
Ik hou jullie op de hoogte wat ik morgen vind.
Maar hoe zit het nou met de onderhoudsgeschiedenis? Zo'n blokje is geen black-box waar je niets aan hoeft te doen. Zit er wel olie in die er een beetje fris uit ziet? Zit er sowieso nog olie van belang in? Dat valt makkelijk te controleren. Hoeveel kilometer heeft het gelopen? Is ie onderhouden?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173736915
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 18:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar hoe zit het nou met de onderhoudsgeschiedenis? Zo'n blokje is geen black-box waar je niets aan hoeft te doen. Zit er wel olie in die er een beetje fris uit ziet? Zit er sowieso nog olie van belang in? Dat valt makkelijk te controleren. Hoeveel kilometer heeft het gelopen? Is ie onderhouden?
Geen idee helaas. Dat is het nadeel als je een Tomosje koopt. Die dingen zijn best gewild en kunnen zo een paar eigenaren gehad hebben. Ik heb nog niet verder als achter de kap gekeken dus ben benieuwd...
Voor mij de reden dat ik een Tomos kocht, is omdat hij geen drol kost en zuinig is. Ik heb er toen der tijd 300 voor betaald, betaal 9 euro in de maand verzekering en tank een keer in de week voor 7 euro op een afstand van 25 km per dag 5 dagen per week.
En verder is het een makkelijk brommertje om uit elkaar te halen voor iemand die weinig verstand heeft van motors.
Geen idee
pi_173737030
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 september 2017 17:25 schreef kovenant het volgende:
zet je brommer op de standaard of op een blok, laat hem dan draaien maakt hij het geluid dan nog?
je kan een schroevendraaier tegen het blok aanhouden en zo beetje voelen waar het vandaan komt.
werkte bij mn ouwe puch altijd goed.

klinkt alsof er iets loszit maar geluid is te slecht om dat zo te kunnen bepalen.
zit je blok goed vast, ketting sleept niet / staat wel gespannen?
loopt nergens aan?

dan pas zou ik aan binnenkant gaan kijken.
Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zal er is een schroevendraaier tegenaan houden, als ik niks voel is het iets anders als Opa.bakkebaard zegt, maar ik verwacht dat er iets in het blok niet klopt.
Geen idee
pi_173737333
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 19:23 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]

Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zal er is een schroevendraaier tegenaan houden, als ik niks voel is het iets anders als Opa.bakkebaard zegt, maar ik verwacht dat er iets in het blok niet klopt.
Controleer dan i.i.g. even op olie. Moet voldoende zijn en moet helder zijn. Zo niet dan gaat je blokje naar God. Of dat is ie al...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 12 september 2017 @ 19:35:34 #14
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173737358
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 15:51 schreef Ridocar het volgende:
Mijn gok is dat je ontsteking het niet helemaal goed doet. Zit alles qua elektra vast?
Hier dacht ik ook aan.

Je kan je bougie ook eens vervangen i.v.m. niet goed vonken, die kost niet veel en is zo gedaan.
Vonkt je bougie nog goed en constant? Je kan je bougie in de bougiedop drukken en dan tegen het frame houden. Als je dan het blok aan kickt of loopt dan kun je zien of je bougie nog mooi vonkt tegen je frame.

Succes!
pi_173737768
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 19:23 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]

Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zal er is een schroevendraaier tegenaan houden, als ik niks voel is het iets anders als Opa.bakkebaard zegt, maar ik verwacht dat er iets in het blok niet klopt.
Kijk ook even of je met de brommer achteruit kan lopen met de motor uit. Als dat schokkerig gaat en je hoort geratel of getik uit je blok dan weet je zeker dat het je vraagtekenveer is.
pi_173738132
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 september 2017 19:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Kijk ook even of je met de brommer achteruit kan lopen met de motor uit. Als dat schokkerig gaat en je hoort geratel of getik uit je blok dan weet je zeker dat het je vraagtekenveer is.
Die "vraagtekenveer" is wel een dingetje blijkbaar. :) Ik ben zeer benieuwd of dat uitkomt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173738472
@Bart2002 Olie ziet er goed uit
@henkkeumus De boogie heb ik vanmiddag als eerste schoongemaakt en nagekeken. Hij start na een of twee keer trappen dus daar mag t niet aan liggen.
Heb nog een filmpje gemaakt, misschien dat hier meer uit te op te merken is. (Ik geef op het begin heel weinig gas om het stoeken extra te laten horen)
Geen idee
pi_173738812
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef guusvdblom29 het volgende:
@Bart2002 Olie ziet er goed uit
@henkkeumus De boogie heb ik vanmiddag als eerste schoongemaakt en nagekeken. Hij start na een of twee keer trappen dus daar mag t niet aan liggen.
Heb nog een filmpje gemaakt, misschien dat hier meer uit te op te merken is. (Ik geef op het begin heel weinig gas om het stoeken extra te laten horen)
OMG. Ik hoop voor je dat het de "vraagtekenveer" is... Maar volgens mij is dat blok volkomen gaar. Cq verrot. Het klinkt ook niet echt alsof er olie inzit. Althans olie die nog smeert...

Maar goed. We zijn dus benieuwd naar de uiteindelijke uitslag. :) Succes.

Oh, probeer ook nog even wat er in #15 staat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 13 september 2017 @ 09:32:30 #19
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173746557
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef guusvdblom29 het volgende:
@Bart2002 Olie ziet er goed uit
@henkkeumus De boogie heb ik vanmiddag als eerste schoongemaakt en nagekeken. Hij start na een of twee keer trappen dus daar mag t niet aan liggen.
Heb nog een filmpje gemaakt, misschien dat hier meer uit te op te merken is. (Ik geef op het begin heel weinig gas om het stoeken extra te laten horen)
Nee dit is geen ontsteking probleem nee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

OMG. Ik hoop voor je dat het de "vraagtekenveer" is... Maar volgens mij is dat blok volkomen gaar. Cq verrot. Het klinkt ook niet echt alsof er olie inzit. Althans olie die nog smeert...

Maar goed. We zijn dus benieuwd naar de uiteindelijke uitslag. :) Succes.

Oh, probeer ook nog even wat er in #15 staat.
Ik wil niks uitsluiten, maar dit klinkt inderdaad niet heel lekker. Hoop voor je dat het iets kleins is maar ik begin me ook zorgen te maken dat het blokje een beetje gaar is.
pi_173757524
Ik heb hem zojuist uit elkaar gehaald...
Toen ik hem open haalde zat er behoorlijk weinig olie in, en zwart.
Als tweede heb ik alles uit elkaar gehaald totdat ik bij het vraagtekenveertje kwam. Deze is nog heel, dus daar licht het niet aan. Ik heb toen de worm tandwielen van de aandrijving uit elkaar gehaald en vond dat er behoorlijk veel speling in zat. (Misschien is dat het probleem? Daaruit ontstaat het geschok denk ik?).
Ook kwam ik dit tegen. Iets wat er iig niet thuis hoort.
https://imgur.com/a/65OIc
(lukt me niet om de afbeelding zichtbaar te plaatsten)

En ik kwam benzine tegen in de carburateur naar de luchtfilter. Dat zal denk ik niet het probleem zijn maar wel iets om nog te repareren. Is denk ik de pakking, heb ik ooit eerder gehad bij een vorige Tomos.

Mensen die hier al conclusies uit kunnen trekken of kan het nog steeds van alles zijn?
Hoor het graag :)
Geen idee
pi_173758760
Veertje was echt helemaal compleet nog? Kijk anders even op google hoe zo'n veertje er compleet uit ziet. Dat stukje metaal uit je carter ziet er namelijk precies uit als een stukje vraagtekenveer :)
Of die speling het probleem is durf ik niet te zeggen. Het is al een tijdje geleden dat ik aan een tomosblok gesleuteld heb. Die benzine in je luchtfilter is geen enkel probleem. Gewoon een keertje een beetje verzopen. Vlottertje is wellicht een keertje blijven hangen. Is zeker het probleem niet maar je carburateur een keer goed schoonmaken is altijd verstandig.
pi_173760467
quote:
7s.gif Op woensdag 13 september 2017 19:52 schreef guusvdblom29 het volgende:
Ik heb toen de worm tandwielen van de aandrijving uit elkaar gehaald en vond dat er behoorlijk veel speling in zat. (Misschien is dat het probleem? Daaruit ontstaat het geschok denk ik?).
Ja, dat is wel zeker. Rotte lagers. Dat wordt een lastig klusje... :). Misschien kun je dat onderdeel op de kop tikken maar dan met nog goede lagers. Vervangen is lastig meestal zonder speciaal gereedschap en je hebt daar vaak een oven bij nodig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173767583
Voor een paar tientjes heb je een ander blok op marktplaats. Reviseren is duurder met nieuwe lagers en gereedschap.

Blokjes slijten trouwens wel snel als je er kilometers mee gaat maken.
pi_173771986
Als het technisch haalbaar is zou ik altjd gaan voor revisie. Een ander blok ergens vandaan halen blijft altijd een risico.. Met wat pech sta je dan na een X aantal kilometers weer voor hetzelfde feit. Als je hem reviseert staat 'ie gewoon weer op 0.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173778082
Heb zojuist een andere versnelling gekocht op marktplaats. De verkoper stuurde mij een filmpje waarop je de speling goed zag. Het verschil is wel degelijk te zien.
Vond dit: https://www.tomos-parts.n(...)ersnelling-kooi.html, dit: https://www.tomos-parts.n(...)ste-versnelling.html en een busje van 20 euro toch veel voor een brommer van 300 euro.
Ik verwacht dat hiermee het probleem verholpen is.
Ik laat het weten als mijn probleem hiermee verholpen is morgen of overmorgen :)
Allemaal bedankt voor het meedenken, het heeft geholpen tot de oplossing :)
Geen idee
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')