abonnement Unibet Coolblue
pi_173724215
Hoii,

Sorry lang verhaal haha:

Ongeveer een jaar geleden heb ik galstenen gehad, vanaf dat moment is mn hele spijsvertering door de war. Kan veel soorten eten en drinken niet meer verdragen.
Brood gaat nog wel redelijk oke, maar zodra ik warm ga eten (avond eten) of iets wat ik normaal niet eet duurt het gewoon 6-8uur voor het voedsel uit mn maag is en ik geen last meer heb. Krijg een opgeblazen gevoel, eten komt nog in die uren "omhoog boeren" en wordt vaak misselijk.
Meerdere malen bij dokter geweest en doorgestuurd voor gastroscopie, endoscopie en internist. Niks gevonden, internist schoof het maar af op "een luie maag".

Een maand geleden voor de laatste keer bij de dokter geweest en op verzoek een uitgebreide bloedbeeld afgenomen. Mijn alvleesklier enzymen waren erg laag en mijn t4 (schildklier hormoon) lag ook vrij laag wat duid op een traag metabolisme.
Hiervoor nu op lage dosis enzymen gekregen die ik moet innemen bij de maaltijd en thyroid (t4) 25 mg.

Op sommige dagen gaat het beter en heb ik er vrijwel geen tot weinig last van en andere dagen gaat het weer slechter. Ik wacht nu weer op uitslag van bloed onderzoek om te kijken of de t4 een goede dosis is of hoger moet.


(Her)kent iemand dit?
Wat zijn jullie gedachtes en ervaringen? Zijn er dingen die jullie weten die hier evt bij kunnen helpen??

Alvast bedankt!!
  dinsdag 12 september 2017 @ 03:11:46 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_173725004
Die T4 medicatie zijn geen enzymen maar synthetische hormonen

En nee, ik herken het niet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 12 september 2017 @ 03:19:35 #3
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_173725016
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 03:11 schreef Molo het volgende:
Die T4 medicatie zijn geen enzymen maar synthetische hormonen

Dat beweert TS toch ook helemaal niet?
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  dinsdag 12 september 2017 @ 03:21:32 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_173725021
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 03:19 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Dat beweert TS toch ook helemaal niet?
Kan dat ik vanwege algehele gaarheid en tijdstip wat abuis ben, maar dacht net écht een andere zin te lezen :D

Dit wat er nu staat klopt idd

-edit- gezien wanneer TS online was heb ik het echt dus mega verkeerd gelezen. Wonderlijk, mijn brein :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_173750101
Nee idd, bedoelde ik niet.
De t4 heb ik gekregen om mn metabolisme te versnellen en dr enzymen puur voor de vertering
pi_173750221
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 00:12 schreef Amstaffxlove het volgende:
Krijg een opgeblazen gevoel, eten komt nog in die uren "omhoog boeren" en wordt vaak misselijk.
De problemen herken ik wel de oorzaak niet en de oplossing ook niet.
pi_173750733
Ja sinds ik de enzymen heb gaat het wel wat beter, ligt ook aan het eten wat ik eet .. misschien ook een oplossing voor jou? Laat je lipase en amylase in je bloed eens testen en kijk eens naar de waarden, als ze laag liggen kan je het misschien ook proberen?
  woensdag 13 september 2017 @ 13:35:20 #8
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_173750739
Ik herken de problemen wel maar in mindere mate. Bij vlagen had ik last van een trage maaglediging. Ik voelde me dan zo vol dat ik maar rondjes ging wandelen na het avondeten eten.

Nou heb ik voorheen best een koolhydraatrijk eetpatroon gehad en ik had ergens gelezen dat koolhydraten weinig maagzuur nodig hebben om te verteren in tegenstelling tot eiwitten en vetten. Wellicht dat het heeft geleid tot gewenning en ik onvoldoende maagzuur heb. De volgorde waarin je eet kan ook van belang zijn. Eerst eiwitten (die een langer verteringsproces hebben) en daarna koolhydraten kan weer gasvorming geven. Daarom nooit fruit als toetje eten. ;)

Bij mij heeft het tot gevolg gehad dat ik vitaminetekorten heb opgelopen. Die probeer ik braaf aan te vullen.

Aan het maagzuur probleem zelf heb ik nog niet echt wat gedaan want ik heb er sindsdien niet echt meer last van gehad.
Had ik dat wel dat had ik een hcl pil(hydrochloride) geprobeerd. Bitterstoffen zouden trouwens ook de aanmaak van maagzuur stimuleren.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  woensdag 13 september 2017 @ 21:09:24 #9
418784 Teasenz
Elke dag een gezond kopje thee
pi_173759712
Misschien moet je warme maaltijden in de avond even vermijden en wat lichter eten. Overdag is je metabolisme wat actiever dan in de avond. Wellicht kan je als je het mist, tijdens lunch wat warmers eten.
Teasenz.nl: Authentieke Chinese thee direct van de theetuin tot in jouw kopje.
pi_173766578
Exact hetzelfde probleem! Al verschillende onderzoeken gehad maar men kon niets concreets vinden dus ik ben nu gelabeld als PDS. Ben bij een diëtiste geweest om te kijken of bepaalde voedingsmiddelen de boosdoener zijn maar eigenlijk is het gewoon altijd het warm eten, ongeacht wat ik eet.
's Avonds lig ik vaak in bed met buikpijn en een opgeblazen gevoel. Het vreemde is wel dat het bij mij niet direct na mijn operatie begon, laten we zeggen pas een jaar later. Maar ik denk dat er in mijn geval ook wel een link is. Alleen geen idee wat ik er aan moet doen, ik probeer gezond te eten en hoop op goede periodes.
pi_173768064
Grutst, is dat een grote operatie geweest? kan het niet zijn dat je met een verkleving zit?
die willen nog wel eens na lange tijd zich openbaren.
  donderdag 14 september 2017 @ 10:47:23 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173768284
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 09:03 schreef Grutsk het volgende:
Exact hetzelfde probleem! Al verschillende onderzoeken gehad maar men kon niets concreets vinden dus ik ben nu gelabeld als PDS. Ben bij een diëtiste geweest om te kijken of bepaalde voedingsmiddelen de boosdoener zijn maar eigenlijk is het gewoon altijd het warm eten, ongeacht wat ik eet.
's Avonds lig ik vaak in bed met buikpijn en een opgeblazen gevoel. Het vreemde is wel dat het bij mij niet direct na mijn operatie begon, laten we zeggen pas een jaar later. Maar ik denk dat er in mijn geval ook wel een link is. Alleen geen idee wat ik er aan moet doen, ik probeer gezond te eten en hoop op goede periodes.
Klinkt misschien stom, maar: geen warm eten? Stel je zou 's avonds gewoon nog een keer lunchen, zou je dan geen klachten meer hebben?
The love you take is equal to the love you make.
pi_173775966
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 10:35 schreef gkwek het volgende:
Grutst, is dat een grote operatie geweest? kan het niet zijn dat je met een verkleving zit?
die willen nog wel eens na lange tijd zich openbaren.
Nee zelfde, galstenen en toen mijn galblaas laten verwijderen via een kleine ingreep.
pi_173775989
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 10:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Klinkt misschien stom, maar: geen warm eten? Stel je zou 's avonds gewoon nog een keer lunchen, zou je dan geen klachten meer hebben?
Nog nooit geprobeerd omdat dat wel erg ingrijpend is en het op sommige dagen ook wel goed gaat, maar dat is inderdaad de moeite van het proberen wel waard.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')