abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 19:00:23 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173717275
“Soms moet een man doen, wat een man moet doen. Het is niet anders.”

Dat leek me niet geheel de juiste argumentatie om mijn verloofde te overtuigen dat ik zonder haar een fietstocht van een aantal dagen kon gaan maken. Dus voegde ik er aan toe, dat het goed zou zijn voor mijn lichaam. Op 41-jarige leeftijd valt er weinig meer aan te redden, maar sinds de ontdekking van mijn spierziekte zo’n 10 jaar geleden is er een fragiel soort balans noodzakelijk dat leek door te slaan naar het negatieve. Dan is 93,9 kg schoon aan de haak net iets te veel van het goede. Natuurlijk zou ik de fietstocht ook mèt haar kunnen maken, maar ik ken mijn verloofde en ik ken mezelf. Zij fietst zeker niet meer dan 40 km per dag en ik wil juist alleen fietsen op mijn racefiets die jaren in de schuur heeft gestaan en slechts sporadisch tevoorschijn kwam.

Maar even terug naar het begin. Waar komt dit plan vandaan?

Aan het begin van het jaar liet mijn neef weten dat hij vanuit Thailand terug zou fietsen naar Nederland. Een schitterende tocht voor iemand die verknocht is aan de fiets. Wegens problemen met visa moest hij uiteindelijk grote delen per vliegtuig overbruggen, maar vanaf Istanbul reed hij alles op de fiets. Uiteraard volgde ik zijn vorderingen via facebook, strava, relive en zijn reisblog en toen hij een oproep deed om zijn laatste etappe naar huis mee te fietsen, kon ik natuurlijk niet anders dan aan zijn oproep gehoor geven.

Op de avond voor 1 juli haalde ik mijn fiets uit de schuur, stofte hem af en pompte de banden op. De volgende morgen stapte ik vroeg in de trein en reed naar Wageningen, de startplaats van zijn laatste etappe. Mijn andere neef had ook gehoor gegeven aan zijn oproep en gedrieën reden we naar huis. Het werd een mooie rit van ongeveer 110 km, of zoals ik later zou melden op facebook: ”Tot Woerden een schitterende rit. Daarna staat me alleen maar van bij dat ik van binnen om mijn moeder riep, wanhopig probeerde aan te klampen en de resterende kilometers mij niet snel genoeg aftikten. Kennelijk kan ik 90 km prima ongetraind aan.”

Sinds die rit met mijn neven, pak ik regelmatig weer de racefiets uit de schuur voor ritjes van 60 – 80 km vanuit Amsterdam. Afhankelijk van hoe de wind staat, kies ik een route. Soms fiets ik rechtstreeks vanuit Amsterdam en pak de trein terug, soms pak ik eerst de trein, fiets terug naar Amsterdam of fiets een stuk en stap dan in een trein terug naar Amsterdam. De trein in Nederland is vaak ( :') ) toch wel een uitstekend vervoersmiddel voor zulk soort activiteiten.

Ergens begin augustus tijdens een ritje van Purmerend naar Lelystad via Enkhuizen begon zich een ideetje te vormen in mijn hoofd. Genietend van een sigaret (Chesterfield) op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad dacht ik terug aan de rit met mijn neven en de gehele tocht van mijn neef. Hij had het grootste deel langs rivieren zoals de Donau en de Elbe gefietst en tijdens de laatste etappe volgden we de Oude Rijn. Dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen. Ik heb duidelijk niet het lichaam voor de bergen, maar langs een grote rivier is het natuurlijk vooral vlak met af en toe een brug voor de nodige haalbare hoogtemeters. En aangezien ik een deel van de Rijn al gedaan had, leek me de Maas wel aardig. Alleen wilde ik nu wel eens buiten Nederland fietsen.

Een weekje later had ik aardig wat informatie over de Maas gevonden: De Maas is net geen 1.000 km lang en stroomt vanuit het Franse Plateau de Langres door het noordoosten van Frankrijk, dwars door de Ardennen in België en bereikt dan Nederland net ten zuiden van Maastricht. Het Plateau de Langres is met de TGV bereikbaar vanuit Parijs, maar het is nogal lastig om een fiets mee te krijgen in de hogesnelheidslijnen. En absurd duur. Verder is het mooiste deel om te fietsen het deel door de Franse Ardennen. Het fietspad daar langs de Maas (genaamd Voie Verte Trans Ardennes) behoort kennelijk tot de mooiste fietspaden van Europa. En als je dan verder fiets langs de Maas, sta je vanzelf in Maastricht. Daar gaan genoeg treinen in de richting van Amsterdam.

Ik werp nog maar eens een blik op de kaart: de Voie Verte Trans Ardennes start in de buurt van Charleville-Mézières. Het lukt me alleen niet om een intercity-verbinding met die stad te vinden. De enige opties die ik krijg zijn met de Thalys naar Parijs en dan met de TGV naar Reims en door naar Charleville-Mézières. Wat dus niet kan met de fiets, tenzij je hem uit elkaar wil halen en in een doos wil meenemen. De dichtstbijzijnde plaats in België met een station is Couvin en daar kun je met de gewone treinen komen.

Met deze informatie gewapend stap ik half augustus naar mijn verloofde. “Soms moet een man doen, wat een man moet doen. Het is niet anders.” Ze vindt het een mooi plan. Ik op mijn fietsie een paar dagen er tussenuit. Alleen vraagt ze zich wel af waar ik zal overnachten. Ook daar heb ik aan gedacht: Via airbnb heb ik al wat adresjes voor onderweg op het oog. Uitgaande van zo’n 80 - 90 km per dag moet ik naast in Charleville-Mézières ook wat zien te boeken in Givet en in Huy.

De route zoals ik hem voor ogen zie:

170912_61302_Fietstocht_langs_de_Maas.jpg

Zo gezegd, zo bijna ook gedaan. Het boeken van de trein gaat zeer makkelijk. Op de site van de Belgische treinen kan ik naast de enkele reis Amsterdam Zuid – Couvin ook een kaart voor de fiets op het Belgische traject boeken. Hoef ik alleen op Amsterdam Zuid nog een kaartje te kopen voor de fiets in Nederland. Kosten: ¤ 50 voor het enkeltje en ¤ 5 voor de fiets in België (Roosendaal – Couvin). Het fietskaartje in Nederland kost nog eens ¤ 6,10. Via Airbnb vind ik dan nog een kamer met douche in Charleville-Mézières in een straat net achter het centrale plein Place Ducale voor ¤ 32,11 en in Huy een eigen studio met bad voor ¤ 52,75. De goedkopere kamers die ik op airbnb een week eerder vond in Huy en Givet zijn niet meer beschikbaar. In Givet is helemaal geen kamer meer via Airbnb beschikbaar, maar via booking.com vind ik nog een kamer in hotel Les Reflets Jaunes voor ¤ 45,72. Voor alle accommodaties lees ik in de reviews dat ze plek hebben voor een fiets. Niet geheel onbelangrijk als je met de fiets op pad gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 12-09-2017 09:27:56 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 19:01:51 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173717301
Woensdag 23 augustus 2017: Van Amsterdam via Couvin naar Charleville-Mézières.

Het is rond de klok van 7 als ik wakker word en opsta. Vandaag gaat het dan gebeuren. Dag 1 van mijn persoonlijke Ardennen-offensief. Mijn rugzak heb ik de avond ervoor al ingepakt. Niet dat ik veel meeneem. Ik trek nu al mijn fietskleding aan met daaroverheen een joggingbroek voor tijdens de treinrit. In mijn rugtas zitten de volgende items:

• 3 oude onderbroeken
• 3 oude t-shirts
• 3 paar oude korte sokken (voor tijdens het fietsen)
• 2 paar oude lange sokken (voor ’s avonds)
• 1 dunne, lange broek
• 1 trui
• 1 paar schoenen
• toilettas met minimale inhoud
• 2 nieuwe binnenbanden
• 1 fietsslot
• 1 lunchpakket
• 5 Snelle Jelles
• 1 bijna leeg pakje sigaretten
• mijn zonnebril en mijn leesbril
• 1 dwarsligger (Herman Koch – Zomerhuis met zwembad) om ’s avonds te lezen
• map met printjes van de reserveringen en de route

Na de gebruikelijke ochtendrituelen pak ik mijn fiets, kus mijn aanstaande gedag en loop de voordeur uit. Nog één keer omdraaien, een laatste keer zwaaien naar mijn aanstaande die met de kat in de deuropening staat en dan opstappen. De benen voelen goed. Door Amsterdam fiets ik nog op mijn gewone schoenen. Mijn pedalen zijn tweezijdig. De ene kant is een normaal fietspedaal, de andere kant heeft het kliksysteem. In Amsterdam wil ik mezelf nog niet vastklikken en sowieso moet ik eerst nog ruim 5 uur treinen met een paar keer overstappen. Fietsschoenen zijn nou niet bepaald de lekkerste wandelschoenen.

Iets voor 9 uur arriveer ik op station Amsterdam Zuid. Aangezien het een woensdag is, is het best druk. Vakantieperiode of niet, de kantoren zijn gewoon open. Gelukkig is dit wel een typisch kantorenstation waar mensen vooral ’s ochtends aankomen om naar hun kantoor te gaan en waarvandaan zij laat in de middag weer huiswaarts keren. Bij de kaartautomaten staan dan ook geen rijen zo vroeg in de ochtend. Het kaartje voor de fiets is zo bemachtigd.

170911_61302_01_640_361.jpg
Stipt om 09.05 uur vertrekt de trein naar Dordrecht. Zonder problemen heb ik de fietscoupé gevonden en wonder boven wonder is er ook meer dan genoeg ruimte voor mijn fiets. Het is toch de trein via Schiphol en ik vreesde al vele toeristen met koffers, maar ik heb geluk. Op Rotterdam Centraal moet ik overstappen op de trein naar Antwerpen. Die overstap gaat maar net goed, maar de fietsruimte zit tjokvol fietsen. Dat wordt staan met de fiets in de hand. Gelukkig stapt in Roosendaal iemand uit, waardoor ik eindelijk kan gaan zitten. Heel Nederland door zonder ook maar één keer gecontroleerd te worden.

De overstap in Antwerpen gaat perfect. De trein staat al te wachten op het spoor naast het aankomstspoor en met grote stickers op de ramen is ook het fietscompartiment snel te vinden. Op Charleroi-Sud heb ik een overstap van 14 minuten voor de trein naar Couvin.

170911_61302_01b_640_361.jpg
In Belgische treinen is altijd plek voor de fiets. Zelfs in het boemeltje naar Couvin, waar we keurig op tijd (14.11 uur) arriveren:

170911_61302_02_640_361.jpg
Het eindpunt van de trein, het startpunt van de fietstocht. Aan de rand van Couvin koop ik nog snel een pakje sigaretten en een flesje water waar ik mijn bidon mee vul bij Librairie Le Furet. Onderweg in de trein heb ik niet alleen mijn lunch opgegeten, maar ook de inhoud van mijn bidon leeggedronken. Het was erg warm in de trein.

170911_61302_03_640_1136.jpg
Meteen als ik Couvin uitrijd, krijg ik dit voor m’n kiezen. Oei. Ik hoopte op een wat meer geleidelijke klim naar de top op de grens van Frankrijk en België en dan een lange afdaling naar Charleville-Mézières. Na een paar honderd meter klimmen loop ik al te hijgen als een bronstig paard. Dan blijkt ook de weg afgezet. Belgen en onduidelijke omleidingen. :(. De rustige N920 naar Frankrijk die er op googlemaps zo idyllisch uitzag, blijkt een snelweg te worden en ik zal toch de provinciale weg (de N5) naar Frankrijk moeten volgen. Voor niets begonnen aan een steile beklimming en dan toch nog de weg met langsrazende vrachtwagens moeten nemen.

Gelukkig blijken de vrachtwagenchauffeurs in België veel respect te hebben voor de fietsende medemens. De fietssport is natuurlijk ook immens populair in dit land. Met flink veel ruimte en aangepaste snelheid rijden ze om mij heen. Ondanks dat deze route minder steil is, ben ik het eindeloos repeterende klimmen, afdalen, klimmen, afdalen, klimmen en afdalen snel zat. Dan ben ik plotseling de grens gepasseerd. Geen enkele aanwijzing waar de grens precies was.

170911_61302_04_640_361.jpg
Dit is het eerste kerkje in Frankrijk dat ik tegenkom. Gefotografeerd vanaf het stadhuis waar ik even in de schaduw zit bij te komen.

170911_61302_05_640_361.jpg
Rocroy, een mooie oude vestingstad. Vanaf hier volg ik de D22 naar het zuidoosten. Een mooie route met veel afdalen maar af en toe toch ook weer klimmen.

170911_61302_06_640_361.jpg
Frans-Ardenner koeien. Mooie beesten.

170911_61302_07_640_361.jpg
Vele fortificaties onderweg. Deze ruïne is het Château de Montcornet en stamt uit de 16e eeuw. Eigenwijs als ik ben, besluit ik hier om niet de aanbevolen route naar de provinciale weg (N43) te volgen, maar om via een alternatieve route (de D22 blijven volgen) af te dalen naar mijn eindpunt van deze dag. Een foutje blijkt al snel. Het begint goed met een mooie korte snelle afdaling richting het volgende dorp, maar eenmaal beneden blijkt het dorp Arreux boven te liggen. Met een maximum stijgingspercentage volgens Strava van 18,2 % blijkt de Cote d’Arreux veel te veel van het goede. Voor het eerst moet ik noodgedwongen een voet aan de grond zetten.

170911_61302_08_640_361.jpg

Eindelijk het dal van de Maas in zicht. Eindelijk ook een wat langere afdaling na vooral op en neer rijden. Bijna geen moment is het vlak geweest.

170911_61302_09_640_361.jpg

De Maas in Charleville-Mézières. Eindelijk dan toch. Morgen geen beklimmingen meer. Alleen maar de Maas volgen. Lijkt me heerlijk. Wat me ook heerlijk lijkt, is het afdoen van mijn rugtas. Van mijn benen heb ik niet zo’n last, maar van mijn schouders des te meer.

170911_61302_10_640_361.jpg
Maar eerst nog een toeristisch plaatje. Dit is het museum van/over Rimbaud. Een dichter uit Charleville-Mézières. Kennelijk wereldberoemd in Frankrijk. Ik voel echter geen enkele behoefte om het museum te bezoeken. Wat me wel interessant lijkt, is het centrale plein:

170911_61302_11_640_361.jpg
Een hoek van het mooie Place Ducale. Toch wel één van de mooiere pleinen ter wereld. Dat kunnen die Fransen wel. Tijd om de schaduw op te zoeken en een zeer verkoelend drankje te nemen:

170911_61302_12_640_361.jpg
When in France, IceTea Pêche! Na een rit van bijna 47 km heb ik die toch wel verdiend! Als ik die op heb, begeef ik mij naar het adres van mijn Airbnb-verblijf. Op het afgesproken moment tref ik daar mijn host. Aangezien er geen andere gasten zijn, krijg ik een opwaardering naar de grotere kamer met privébad. Net wat ik nodig heb! Na het verfrissende bad vraag ik aan de host naar een goed restaurant met lokale gerechten. Die vind ik kennelijk in de noordwestelijke hoek van Place Ducale:

170911_61302_13_640_361.jpg
Bij Brasserie Ducale bestel ik een Boudin Blanc en Sauce Ardennaise (een lokale witte worst in een romige saus met bospaddenstoelen en spekjes) met patat en salade. De frieten en saus zijn heerlijk, de worst is ook lekker, maar wel een beetje aangebrand.

170911_61302_14_640_361.jpg
Na het eten loop ik nog een klein rondje door het centrum van Charleville-Mézières en ga ik via de voetgangersbrug naar de andere kant van de Maas.

170911_61302_15_640_1136.jpg
De plaatselijke kerk. Geen idee waarom ik altijd die kerken fotografeer. Ik heb helemaal niets met welk geloof in welke god(en) dan ook.

170911_61302_16_640_361.jpg
In bed vind ik nog een tijgerin. Altijd leuk natuurlijk. Toch gooi ik die maar aan de kant. Morgen wordt een dag van meer fietsen.

Als een blok val ik in slaap.

Van de rit is natuurlijk ook een relive-video gemaakt:
https://www.relive.cc/view/1148126359

En met Strava kun je een mooi kaartje van de route inclusief profiel krijgen. Met het maximum stijgingspercentage op de Cote d'Arreux:

170912_61302_Route_dag_1.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 12-09-2017 10:25:11 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 11 september 2017 @ 19:10:39 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173717493
Vind ik leuk!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173718947
Wat enorm leuk UIO! Ik had al wat dingen langs zien komen op FB, maar erg tof om hier de achterliggende redenen en de voorbereidingen te kunnen lezen! En zoveel fietsen, ik doe het je niet na _O_
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 20:27:03 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173719138
quote:
14s.gif Op maandag 11 september 2017 19:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Vind ik leuk!
Het deel over de treinen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173719156
Tof UIO! _O_ Ik heb altijd heel veel respect voor mensen die een meerdaagse tocht fietsen. Ik ben benieuwd naar de rest van je verslag! ^O^

Ik ben ook wel benieuwd naar de blog van je neef, heb je daar misschien een linkje van?
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 20:28:45 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173719175
quote:
14s.gif Op maandag 11 september 2017 20:18 schreef MissBliss het volgende:
Wat enorm leuk UIO! Ik had al wat dingen langs zien komen op FB, maar erg tof om hier de achterliggende redenen en de voorbereidingen te kunnen lezen! En zoveel fietsen, ik doe het je niet na _O_
Volgens mij zou jij ook best zoveel kunnen fietsen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173719284
verkeerd
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 20:33:14 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173719299
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 20:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Tof UIO! _O_ Ik heb altijd heel veel respect voor mensen die een meerdaagse tocht fietsen. Ik ben benieuwd naar de rest van je verslag! ^O^
Dat komt binnenkort. :).

quote:
Ik ben ook wel benieuwd naar de blog van je neef, heb je daar misschien een linkje van?
Wel ergens. Moet ik even zoeken. Maar dan krijg je wel een linkje per PM. Dat hoeft niet op FOK!.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173721231
Leuk om te lezen, ben benieuwd naar het vervolg. Je bent iig weer thuis gekomen das een goed teken :D

Ik neem aan dat je geen alternatief zware rugzak bij je had, gezien je op een racefiets zat? Heb er zelf ook een maar weet niet of m'n schouders/nek t leuk vinden om dagen lang zo voorover te zitten met zware rugzak...
Voor wat foto's, kijk hier
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 21:46:59 #11
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173721534
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 21:34 schreef polariteit het volgende:
Leuk om te lezen, ben benieuwd naar het vervolg. Je bent iig weer thuis gekomen das een goed teken :D
Bedankt. Uiteindelijk eind goed al goed.

quote:
Ik neem aan dat je geen alternatief zware rugzak bij je had, gezien je op een racefiets zat? Heb er zelf ook een maar weet niet of m'n schouders/nek t leuk vinden om dagen lang zo voorover te zitten met zware rugzak...
Geen alternatief nee. Fijn is wel anders. Ook al was het maar een kleine rugzak.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 10:09:17 #12
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173727381
Kaartje met route toegevoegd aan de OP.

En het Strava kaartje van de eerste dag toegevoegd aan het verslag van die dag. Inclusief profiel van de afgelegde route.

[ Bericht 63% gewijzigd door UIO_AMS op 12-09-2017 10:26:32 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 14 september 2017 @ 17:32:03 #13
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173775538
Donderdag 24 augustus 2017: Van Charleville-Mézières naar Givet.

Na een prettige nacht zonder tijgerin in bed stap ik de deur uit om naar de bakker te gaan. Volgens de host is bakkerij Billard Ludovic in de straat achter het appartement een hele goede bakker. Dat moet ik natuurlijk uitproberen. Gewapend met een croissant, pain au chocolat en een hartig broodje keer ik terug naar het Airbnb-verblijf. Van de host mag ik met een kopje lekkere thee mijn ontbijt nuttigen in de tuin. Het is zonnig, dus dat aanbod sla ik niet af. Na het hartige broodje (“eerst hartigs, dan zoetigs” zei moeder altijd) eet ik de pain au chocolat op. Aangezien ik best wel vol zit, gaat de croissant mee in de tas. Wat niet meegaat in de tas zijn de vuile sokken, t-shirt en onderbroek van de dag daarvoor. Zo is de tas toch weer wat lichter. B-).

Voor de geïnteresseerden de inhoud van de rugtas:

• 2 oude onderbroeken
• 2 oude t-shirts
• 2 paar oude korte sokken (voor tijdens het fietsen)
• 2 paar oude lange sokken (voor ’s avonds)
• 1 dunne, lange broek
• 1 trui
• 1 paar schoenen
• toilettas met minimale inhoud
• 2 nieuwe binnenbanden
• 1 fietsslot
• 1 croissant
• 3 Snelle Jelles
• 1 bijna vol pakje sigaretten
• mijn zonnebril en mijn leesbril
• 1 dwarsligger (Herman Koch – Zomerhuis met zwembad) om ’s avonds te lezen
• een uitgedunde map met printjes van de komende reserveringen en de komende route

Ruim voor de klok van 9 uur rij ik weg van mijn host, die me vrolijk uitzwaait. Het was weer een fijne Airbnb-ervaring. Dag 2 van mijn Ardennen-offensief is begonnen! De Voie Verte Trans Ardennes is zo gevonden. Mede ook omdat ik de avond ervoor het bordje al spotte. Na een paar kilometer ben ik Charleville-Mézières uit:

170914_61302_01.jpg
Bijna geen mens op pad. Veel drukker werd het trouwens ook niet. Hier kom ik er wel achter dat Strava niet goed opgestart is, waardoor de eerste kilometers niet geregistreerd zijn. Daar kan ik me verder natuurlijk geen zorgen om maken. Zoals je kunt zien op de foto, is de start van de route bijna zo vlak als een biljartlaken. Heerlijk.

170914_61302_02.jpg
De route van de Voie Verte Trans Ardennes gaat langs rustige dorpjes aan de Maas. En zoals je kan zien, is het redelijk bewolkt. De dag ervoor reed ik op het heetst van de dag allerlei bergen op. Dat was niet echt prettig. Nu is het ergens tussen de 15 en 20 graden Celsius. Prima fietsweer.

170914_61302_03.jpg
Nog een uitgestorven dorpje (Monthermé) op de route. Hier rook ik mijn tweede sigaret van de dag. En eet ik de croissant. Zo is de tas toch weer wat lichter. B-).

170914_61302_04.jpg
Voornamelijk vlak is de route dus. En bij een obstakel ga je gewoon door de tunnel. Al is dit wel de enige tunnel die ik deze route tegenkom. Dit is in Revin. Hierna volgde toch een kilometer of 8 van op en neer gaan.

170914_61302_05.jpg
Nabij Fumay wordt het weer vlak. Tijd voor een rustmomentje. Na een Snelle Jelle rook ik de derde sigaret van de dag. Zo is de tas toch weer wat lichter. B-). De benen voelen nog steeds goed aan, maar de schouders en rug een stuk minder.

170914_61302_06.jpg
De rustig voortkabbelende Maas dus. Mooi moment om even te rekken en strekken. Een plotselinge trek in iets hartigs maakt zich meester van mij. Ik heb trek in een Turkse pizza met dönner kebab. Een paar kilometer later fiets ik langs een gesloten kebabshop. Hoogst frustrerend.

170914_61302_07.jpg
Ham aan de Maas. Dit plaatje schoot ik vooral voor mijn familie aan moeders’ zijde vanwege de naam. In Ham rij ik wel langs een Belgische frietkot aan de Maas. De aandrang voor iets hartigs is te groot om deze te negeren. Dus bestel ik een frikandel en een ijskoude fanta om het weg te spoelen.

Vrijwel meteen daarna heb ik spijt van mijn beslissing. Als ik de brug over de Maas passeer, moet ik gelijk een muur oprijden. Deze kent volgens Strava een maximum stijgingspercentage van 18,3%, maar ik hoef niet met de voet aan de grond. Boven schiet ik een plaatje van de omgeving:

170914_61302_08.jpg
In Frankrijk schiet je natuur niet alleen maar idyllische plaatjes. Kernenergie zijn ze hier dol op.

170914_61302_09.jpg
Eindpunt Givet in zicht. Morgen de Belgische Ardennen in, maar nu verlang ik vooral naar een douche en een ijskoud drankje op een terras.

Bij aankomst in Givet fiets ik direct naar het hotel. Als ik met de fiets naar binnen loop, word ik gelijk tegengehouden: Die fiets moet in de garage! De receptioniste blijkt verder een hele aardige jongedame die mij de sleutel van de garage overhandigt. Nadat ik de fiets heb opgeborgen, krijg ik de sleutel van kamer 14 van Hotel Les Reflets Jaunes. Waar de naam “De Gele Reflecties” vandaan komt, is me nooit helemaal duidelijk geworden.

Terwijl ik onder de douche sta, was ik mijn kleding even uit en hang het vervolgens op in de raamopening in de zon. Het is inmiddels erg warm en ik wil de schaduw opzoeken. Deze kat heeft het goed begrepen:
170914_61302_10.jpg

Op het terras nuttig ik een ijskoude limonade en een punt van een tarte tatin. Na de versnaperingen loop ik nog een rondje door Givet, maar al snel besluit ik mijn benen wat rust te gunnen op het bed in de hotelkamer. Een paar uur later leg ik mijn boek opzij. Tijd om wat te gaan eten. Via Tripadvisor vind ik het beste restaurant in Givet: Auberge de la Tour. Deze blijkt bij aankomst gesloten. Ook het hoog aangeschreven dochterbedrijf Brasserie Giv’ & Mouettes een deur verder is dicht. Een kleine teleurstelling, maar al snel sta ik binnen bij restaurant Maison Baudoin. En ook weer buiten. In de tuin neem ik plaats en bestel alvast een Kir. Nadat ik een keuze heb gemaakt, is het even wachten, maar dan heb je ook wel wat:

170914_61302_11.jpg
Jambonneau braisé avec sauce moutarde. Als je net In Ham bent geweest, eet je natuurlijk een hammetje. Het eten smaakt uitstekend! Als toetje neem ik nog een chocolademousse, maar die valt tegen en laat ik na een paar happen staan. Ik zit ook vol trouwens.

Na het eten maak ik nog een ommetje door Givet. Aan de overzijde van de Maas haal ik bij een frietkot nog snel een flesje water. Terwijl ik het bestel geeft de eigenaar de jonge, donkere dame van de bediening een pets op haar kont. Of het wel of niet welkom was, is me nog steeds een raadsel.

Terug in de kamer blijkt mijn kleding al opgedroogd. Dat is mooi. Morgen staat er nog eens meer dan 80 km fietsen op mij te wachten.

Van de rit is natuurlijk ook een relive-video gemaakt:
https://www.relive.cc/view/1149562440

En een mooi routekaartje met strava, inclusief profiel:

170914_61302_Route_dag_2.jpg

Vreemd genoeg laat het profiel allerlei beklimmingen en afdalingen zien, terwijl het grotendeels toch echt vlak was.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 04-03-2018 08:36:23 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_173782993
Leuk verslag en een leuke tocht :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 15 september 2017 @ 17:00:24 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173794490
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 22:46 schreef Fogel het volgende:
Leuk verslag en een leuke tocht :)
Bedankt!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 15 september 2017 @ 17:01:46 #16
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173794510
Vrijdag 25 augustus 2017: Van Givet naar Huy.

Laten we er niet omheen draaien. Wat een waardeloze nacht heb ik achter de rug. Een kleine, warme kamer, waar wel een airco hangt, maar de afstandsbediening ervan in geen velden of wegen te bekennen is. Een smal dubbelbed dat toch bestaat uit twee matrassen, waardoor je constant op een naad ligt. En een maag die van streek is. Desalniettemin heb ik trek in een ontbijtje. Voor ¤ 11 kan ik gebruik maken van het ontbijt in het hotel, maar dat vind ik te duur en dus loop ik de deur uit. Een paar straten verder vind ik een kleine salon de thé genaamd P’tite Fringale. Deze is kennelijk net een maand open. Ze serveren mij in ieder geval een pot uitstekende thee, een verse croissant en een triangle aux amandes voor ¤ 6.

Na het ontbijt ga ik terug naar het hotel om mij in mijn schone fietsoutfit te hijsen. De rit van vandaag, dag 3 van mijn Ardennen-offensief, is ook weer zo’n 85 kilometer. Gelukkig kan ik mijn oude ondergoed, t-shirt en sokken lozen. Die hoeven niet meer mee. Zo is de tas toch weer wat lichter. B-).

Voor de geïnteresseerden de inhoud van de rugtas:

• 1 oude onderbroek
• 1 oud t-shirt
• 1 paar oude korte sokken (voor tijdens het fietsen)
• 1 paar oude lange sokken (voor ’s avonds)
• 1 dunne, lange broek
• 1 trui
• 1 paar schoenen
• toilettas met minimale inhoud
• 2 nieuwe binnenbanden
• 1 fietsslot
• 2 Snelle Jelles
• 1 redelijk gevuld pakje sigaretten
• mijn zonnebril en mijn leesbril
• 1 dwarsligger (Herman Koch – Zomerhuis met zwembad) om ’s avonds te lezen
• een nog verder uitgedunde map met printjes van de komende reserveringen en de komende route

Elk item dat ik niet mee hoef te sjouwen, voelt aan als winst. Een velletje papier weegt natuurlijk niks, maar wat voelt het goed om de geprinte reserveringen en de geprinte routes in de prullenbak te pleuren. Zelfs het gebruikte wattenstaafje dat ik weggooi, gaat gepaard met een triomfantelijk gevoel. :D.

Een nieuwe dag op de fiets en ik heb er zin in. Als ik de fiets uit de garage haal, pomp ik snel nog wat extra lucht in de banden en fiets dan weg in noordelijke richting. Op naar België!

170915_61302_01.jpg
Het Franse deel van België is niet de enige plek met vergane industriële glorie. Dit is nog net in Frankrijk.

170915_61302_02.jpg
Op de valreep in Frankrijk spot ik nog mijn favoriete auto. Ze doen het nog! Deze Renault 4 heeft overigens wel Zwitserse kentekenplaten. De pret is er zeker niet minder om. Ooit zal ik er één bezitten.

170915_61302_03.jpg
België! Het fietspad rechts begint gelijk met kasseien. Heel fijn. Gelukkig begint 5 meter later een redelijk goed asfalt fietspad. Waalse humor, hoop ik.

Na een paar kilometer moet ik een brug over. Daar fiets ik weer op een fietspad langs de Maas, tot ik voor een bord kom dat zegt dat ik niet verder mag vanwege wegwerkzaamheden. Uiteraard is er een omleiding, maar die houdt na het eerste bord op. Waalse humor, denk ik. Een paar kilometer verder kom ik toch weer terug op het fietspad. Al is het nu een grindpad geworden.

Na 10 km fietspad langs de Maas moet ik toch de provinciale weg op waar vrachtwagens met 80 km per uur langs scheuren. Niet heel fijn, maar gelukkig is het wel asfalt en niet grind.

170915_61302_04.jpg
In de verte een mooi kasteel. Een paar kilometer terug was het nog armoe troef met vergane hotels en leegstaande fabrieken.

170915_61302_05.jpg
België. Het mooie land waar de bewoners alles uit de kast trekken om het lelijker te maken. #1.

170915_61302_06.jpg
Na 22 kilometer fietsen vanaf Givet bereik ik Dinant. Waar Adolphe Sax van de saxofoon vandaan komt. Het is er behoorlijk druk met verkeer.

170915_61302_07.jpg
Daar zit ie dan. Monsieur Sax. Voor zijn huis.

170915_61302_08.jpg
België. Het mooie land waar de bewoners alles uit de kast trekken om het lelijker te maken. #2. Dit lijkt een mooi plaatje, maar dat ligt aan de invalshoek. Of het feit dat de camera op het oude centrum gericht staat en niet op datgene aan weerszijden, of op de lelijke gebouwen achter me.

170915_61302_09.jpg
De abdij van Leffe. Naast Dinant. Speciaal voor Yvonne.

170915_61302_10.jpg
Leffe dus. Speciaal voor Yvonne dus.

170915_61302_11.jpg
Vanaf Dinant naar Namur/Namen: Kasseien. Afgewisseld met straatstenen, met stoeptegels, met grind, met betonblokken, met losliggende stoeptegels, met zand en met waardeloos tot redelijk asfalt. Deze foto is gemaakt bij het dorp met de toepasselijke naam: Ahnee. Waalse humor, me dunkt.

Af en toe denk ik beter af te zijn op de provinciale weg met langs scheurende vrachtwagens. Het stuk van Dinant naar Namur gaat zeker niet de boeken in als het fijnste stukje fietspad. En een frietkot of terrasje zijn er bijna niet te vinden.

170915_61302_12.jpg
België. Het mooie land waar de bewoners alles uit de kast trekken om het lelijker te maken. Al kan het soms ook heel mooi zijn als je dus maar de juiste kant op kijkt. Zoals bij dit terrasje, het eerste in vele kilometers, van een Indiaas restaurant. Op zich heb ik wel trek in een mango lassi, maar de prijs weerhoudt mij ervan. Dan maar een fanta.

170915_61302_13.jpg
Het kan soms dus best wel mooi zijn in België. Bijvoorbeeld naar de overkant van de Maas. Dan vliegen er een paar straaljagers over van de Belgische luchtmacht. Gelijk schiet een liedje door m'n gedachten:

What could it be, it's a mirage
You're scheming on a thing, that's sabotage!


Het zal de rest van de dag bij me blijven. ^O^ .

170915_61302_14.jpg
Sluis/barrage nummer zoveel die ik over moet. Met op de achtergrond de citadel van Namen/Namur.

Inmiddels heb ik er zo’n 50 km opzitten en de trek in iets hartigs is sterk. Het liefst zou ik nu een stokbrood dikbelegd met Pain d’Ardenne naar binnen werken, maar ik kom geen bakker of slager tegen. Dan zie ik Pitta Planet! Dan toch de dönner kebab op een Turkse pizza! Al heeft hij geen Turkse pizza’s en neem ik de dönner kebab mee in een dürüm. Wat geeft het? Op een bankje in de schaduw ga ik zitten genieten van mijn lunch. Met een enorme knoflookwalm om me heen besluit ik een sigaret te roken. Zo is de tas toch weer wat lichter. B-).

170915_61302_15.jpg
Nu beter zichtbaar de citadel van Namen/Namur. Dit is het uitzicht vanaf mijn bankje als plotseling een stel naast mij gaat zitten en met me beginnen te babbelen. Ze blijken uit Weesp te komen en fietsen door naar hun vakantiehuisje in het noorden van Frankrijk. De vrouw laat gelijk haar route zien op de kaart. Ze zijn net verkeerd afgeslagen en moeten naar Dinant in plaats van in de richting van Huy. Aardig als ik ben, bereid ik ze alvast voor op het horrorfietspad dat gaat komen. Vriendelijk vraagt ze me nog of ik geen moeite heb met het vinden van mijn route. Ik wijs naar de Maas. Als ik die volg, kom ik vanzelf wel in Maastricht. :P.

Na het afscheid fiets ik in oostelijke richting naar Huy. Nog 30 km te gaan. Tot het fietspad opeens weer wegens wegwerkzaamheden ophoudt. Een bordje ‘Omleiding’ kennen ze hier niet. Waalse humor, weet ik.

Na een zelfgevonden omleiding vervolg ik weer het fietspad langs de Maas. Het wegdek is een stuk beter, maar het uitzicht laat te wensen over:

170915_61302_16.jpg
Ook hier industrieel erfgoed dat zijn beste tijd wel gehad heeft. Onderweg zijn er ook veel laadpunten voor boten. Kennelijk worden ze hier volgeladen met stenen. Helaas voor de fietser langs de Maas gaat dat gepaard met veel gruis en stofwolken. De lol van het fietsen neemt zo wel zienderogen af.

Zo'n 10 km voor het eindpunt denk ik net aan het renpaard dat de stal ruikt. Kom ik een kilometer later dit tegen ...
170915_61302_17.jpg
:D. Vol goede moed rij ik de laatste kilometers.

170915_61302_18.jpg
Eindpunt Huy. Met de Muur van Huy. Niet beklommen. Mij kon je inmiddels wel oprapen. Het was een lange dag. Ondanks de gelijke afstand met de dag ervoor, doe ik er vandaag een uur langer over qua fietstijd. Onderweg naar mijn verblijfadres, kom ik erachter dat het kermis is in Huy. Ik heb alleen op dat moment geen behoefte aan schiettenten en botsauto’s. Ik wil gewoon even in bad liggen. Na boodschappen te hebben gedaan, ontmoet ik mijn host. Nadat hij mij het geweldige appartement heet laten zien en een restaurant heeft aangeraden, laat ik het bad vollopen. Het komende uur even helemaal niets.

Ontdaan van alle vuiligheid en met schone kleren aan begeef ik mij met een ruime boog om de kermis naar het centrum van Huy.

170915_61302_19.jpg
Boeuf Rossini bij de O’Malley Pub. Volgens de host was dit misschien wel een Ierse Pub, maar ze hadden hier de beste friet van de stad. Of dat zo was, kan ik natuurlijk niet beoordelen. De patat van O’Malley smaakte in ieder geval goed.

Na het eten loop ik nog een rondje door het centrum, daarbij de kermis vermijdend. Dan duik ik het heerlijke bed in.

Van de rit is natuurlijk ook een relive-video gemaakt:
https://www.relive.cc/view/1151425209

En een mooi routekaartje met strava, inclusief profiel:
170915_61302_route_dag_3.jpg

Vreemd genoeg laat ook dit profiel allerlei beklimmingen en afdalingen zien, terwijl het volledig vlak was. Op een enkele brug of sluis na uiteraard. En vanaf de grens met België tot een kilometer of tien verder had ik geen strava connectie. Zie de rechte streep op de kaart en het profiel.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 15-09-2017 17:12:44 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 18 september 2017 @ 17:44:54 #17
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173855524
Zaterdag 26 augustus 2017: Van Huy via Eindhoven en Den Bosch naar huis.

Deze nacht heb ik heerlijk geslapen in mijn eigen appartement. Volgens de omschrijving op Airbnb was het een studio, maar ik zou het gewoon een appartement noemen. Eigen badkamer, woonruimte met keuken en slaapkamer, eigen ingang met toilet en toegang tot de gemeenschappelijke tuin. Prima vertoeven hier. Maar eerst maar eens buiten de deur een ontbijt zien te scoren. Volgens de host zit er een uitstekende pâtisserie genaamd Degard een paar straten verderop, die volgens de eigen site om 07.00 uur opengaat. Dat komt goed uit, want het is al kwart over zeven. Als ik een paar minuten later voor de deur sta, zegt het bordje met openingstijden dat ze pas om 07.30 uur open gaan. Echter, als ik de deurklink probeer, gaat de deur gewoon open en een bakkersmeisje komt van achter uit de bakkerij om mij te helpen. Met een croissant, een kaasbroodje, een pistolet en een doosje macarons voor mijn aanstaande verlaat ik Degard.

In de koelkast staat een pot chocoladepasta voor de bezoekers. Ik smeer er mijn pistolet mee die ik meeneem voor onderweg. De rest van de broodjes eet ik op met een kop goede zwarte thee. Ondertussen check ik de treintijden vanaf Maastricht …

Shit



Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden geen treinen wegens werkzaamheden. De NS zet wel bussen in, maar onduidelijk of daar fietsen in mee mogen. Mijn Ardennen-offensief moet ik voor vandaag dus wijzigen. Heel erg vind ik het nou ook weer niet. De Maas tussen Huy/Hoei - Luik - Maastricht is niet bepaald het mooiste stuk om te fietsen.

Dus gooi ik het plan maar om en ga ik vandaag het stuk tussen Eindhoven en Den Bosch maar fietsen. Zo gezegd, zo gedaan. Na het lozen van mijn oude ondergoed, t-shirt en sokken, is de tas toch weer wat lichter. B-). Dan stap ik op de fiets naar het station van Huy.

Voor de geïnteresseerden de inhoud van de rugtas:

• 1 paar oude lange sokken (voor ’s avonds)
• 1 dunne, lange broek
• 1 trui
• 1 paar schoenen
• toilettas met minimale inhoud
• 2 nieuwe binnenbanden
• 1 fietsslot
• 1 Snelle Jelle
• 1 broodje chocoladepasta
• 1 doosje macarons
• 1 kwart gevuld pakje sigaretten
• mijn zonnebril en mijn leesbril
• 1 dwarsligger (Herman Koch – Zomerhuis met zwembad)

In Huy pak ik de trein van 08.55 uur van spoor 3. Nog geen half uur later arriveren we in Luik.

170918_61302_02.jpg
Station Luik (Liège Guillemins). Daar moet ik wachten op de trein van 10.10 uur naar Maastricht.
Op het perron wijst de conductrice mij naar de bagagewagon:

170918_61302_01.jpg
Ophangsysteem in de Belgische trein. Weer wat anders. Iets meer dan half uur later staan we in Maastricht, waar ik moet rennen om een fietskaartje te kopen en de trein naar Eindhoven te halen. Die blijkt lekker vol te zitten, waardoor ik een deel moet blijven staan.

Bij het verlaten van de trein vraag ik aan de conductrice of ik uit moet checken als ik in Den Bosch weer in moet stappen. Zij zegt van niet, omdat ik anders zwart rij met de bus. Al weet ze niet zeker of fietsen wel mee kunnen in de bus. Toch fijn dat ze dat niet zeker weet. :{. Niet voor mij natuurlijk, ik ga toch fietsen. De rest van de fietsers moet kennelijk maar gissen. Als ik trouwens tegen haar zeg dat ik het tussenstuk ga fietsen, moet ik wel uitchecken volgens haar. Dat is raar, aangezien twee enkeltjes (Maastricht – Eindhoven en Den Bosch – Amsterdam Zuid) duurder zijn dan een enkeltje voor het totale traject (Maastricht – Amsterdam Zuid). Ik check dus maar niet uit. :P.

Dan toch eindelijk fietsdag 4 van mijn persoonlijke Ardennen-offensief, wat allang niet meer in de Ardennen afspeelt. Kaartje van de route:

170918_61302_Route_dag_4.jpg
Eindhoven – Son & Breugel – Sint Oedenrode – Sint Michielsgestel – ‘s Hertogenbosch

Buiten het station trek ik snel mijn fietsschoenen aan en eet het pistoletje met chocoladepasta. Nog steeds voelt elke hap als een triomf op het gewicht van mijn tas. B-). De route uit Eindhoven is kinderlijk eenvoudig. Eenmaal in Son & Breugel word ik bij een rotonde bijna van mijn fiets gereden, terwijl ik voorrangsweg heb op de rotonde. Asociale Nederlanders. :(.

Fietsen in Nederland is verder wel geweldig met de vrijliggende fietspaden zoals die tussen Son & Breugel en Sint Oedenrode. Schitterend asfalt.

170918_61302_03.jpg
Kerkje in Olland, een dorpje tussen Sint Oedenrode – Sint Michielsgestel. Verder heb ik geen foto’s gemaakt van de route.

In Sint Michielsgestel probeer ik een pannenkoekenrestaurant te vinden, wat me helaas niet lukt. Bij Gasterij de Zwaantjes wil ik de lunch proberen, maar het duurt vrij lang voordat iemand een bestelling komt opnemen. Ik besluit alleen even snel wat te drinken en dan door te rijden om mijn geluk elders te proberen. De Hema kan ik nog negeren, maar een plaatselijke slager natuurlijk niet. Keurslager Cooijmans heeft alleen geen broodjes, maar ik neem wel een grillworst mee naar huis. Zo wordt de tas wel iets zwaarder, maar dat heb ik wel over voor een lekkere grillworst.

Onderweg het dorp uit word ik weer bijna van mijn fiets gereden, terwijl ik op de voorrangsweg rij. Asociale Nederlanders. :(.

Bij de Pettelaarse Schans / Zuiderplas in Den Bosch is een evenement gaande, waardoor er een lichte chaos ontstaat bij de doorvoerwegen. Gelukkig ben ik op de fiets daar zo doorheen. Via de Zuidwal bereik in uiteindelijk het station waar de trein naar Amsterdam Zuid al op me staat te wachten. In de trein eet ik mijn laatste Snelle Jelle op.

Eenmaal terug in Amsterdam geef ik de laatste instructies door aan het thuisfront. Bij thuiskomst wacht een heerlijk warm bad op me. O+.

De weegschaal laat een enigszins teleurstellen resultaat zien: 93,3 kg schoon aan de haak. 260 km fietsen en dan maar 0,6 kg afvallen. -O- . Zal wel met al dat eten te maken hebben. :Y) .
Inmiddels is het 92,2 kg.

Zou ik het nog eens doen? Tja, het topic heet niet voor niets Fietsbites …

B-).

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 19-09-2017 14:27:16 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 18 september 2017 @ 21:22:03 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_173860525
Leuk verslag ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator dinsdag 19 september 2017 @ 14:27:40 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_173870992
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
Leuk verslag ^O^
Dank je.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 3 maart 2018 @ 17:19:04 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177579871
Mooi verslag! Tof avontuur! ^O^. Ik begrijp er geen hol van waarom ik dit nu pas zie, ondanks het [Reisverslag] tagje :{

Best een zware rugzak voor op de fiets! Ik vind zelf het meest lichte rugzakje al kut op de fiets. Maar ja, anders zit je weer met fietstassen... En een racefiets kaal fietst natuurlijk ook veel fijner.

Verder: België O+. Ik heb ~2 jaar in Belgisch Limburg gewoond en ging in het weekend vaak fietsen in de Ardennen dus ik krijg hier wel een warm gevoel bij :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zaterdag 3 maart 2018 @ 20:15:19 #21
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177584122
Thanks! Het smaakte in ieder geval naar meer. Zit al een beetje te kijken naar andere rivieren in Frankrijk en België om af te fietsen. Trouwens ook in Duitsland.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177590502
Leuk om te lezen, mooie omgevingen ben je door gekomen. Lijkt me toch wel wat zo fietsend je vakantie doorbrengen :)

Dat blij zijn met minder gewicht door opeten en weggooien herken ik trouwens heel erg van mn wandelingen :D
Voor wat foto's, kijk hier
  Moderator zondag 4 maart 2018 @ 08:53:10 #23
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177593784
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 23:25 schreef polariteit het volgende:
Leuk om te lezen, mooie omgevingen ben je door gekomen. Lijkt me toch wel wat zo fietsend je vakantie doorbrengen :)
Het is een heel prettige manier om wat van de omgeving te zien en toch wat afstand af te leggen.

quote:
Dat blij zijn met minder gewicht door opeten en weggooien herken ik trouwens heel erg van mn wandelingen :D
Wist niet dat het weggooien van een paar oude sokken zo'n voldoening kon geven. :D.

Misschien moet ik toch op zoek gaan naar een betere rugzak die meer op mijn onderrug steunt en minder mijn schouders belast.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177593955
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 20:15 schreef UIO_AMS het volgende:
Zit al een beetje te kijken naar andere rivieren in Frankrijk en België om af te fietsen. Trouwens ook in Duitsland.
Vlak Luxemburg niet uit! De Our/Sure is mooie rivier om af te fietsen. Is maar erg kort, maar goed te combineren met andere mooie routes in Luxemburg, of via Trier en dan de Moezel een stuk affietsen.
  Moderator zondag 4 maart 2018 @ 09:57:08 #25
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177594731
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 09:08 schreef Hamzoef het volgende:
Vlak Luxemburg niet uit! De Our/Sure is mooie rivier om af te fietsen. Is maar erg kort, maar goed te combineren met andere mooie routes in Luxemburg, of via Trier en dan de Moezel een stuk affietsen.
Zeker! Heb op mijn mogelijke routes lijstje al de Vennbahn staan: https://www.visitluxembou(...)hn-troisvierges-aken gecombineerd met aansluitende routes in Luxemburg en van Aken naar een station in Nederland.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177597062
quote:
7s.gif Op zondag 4 maart 2018 09:57 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Zeker! Heb op mijn mogelijke routes lijstje al de Vennbahn staan: https://www.visitluxembou(...)hn-troisvierges-aken gecombineerd met aansluitende routes in Luxemburg en van Aken naar een station in Nederland.
Lijkt me ook een mooie route, met relatief veel vlakke stukken voor ontspannen fietsen. :)
pi_177607317
Hé, leuk! Ik herken stukken van mijn eigen wandeling :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 4 maart 2018 @ 21:48:42 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_177610606
Je staat ook in het reisverslagen topic :s)

TRV / Reisverslagen van FOK!kers
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator maandag 5 maart 2018 @ 09:08:06 #29
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177615713
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 11:38 schreef Hamzoef het volgende:
Lijkt me ook een mooie route, met relatief veel vlakke stukken voor ontspannen fietsen. :)
Niet geheel onbelangrijk. B-).

quote:
14s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:23 schreef sigme het volgende:
Hé, leuk! Ik herken stukken van mijn eigen wandeling :D.
Jij hebt natuurlijk ook lange stukken van de Maas gevolgd. Ook het stuk door de Franse Ardennen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 5 maart 2018 @ 09:08:23 #30
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177615716
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 21:48 schreef MaJo het volgende:
Je staat ook in het reisverslagen topic :s)

TRV / Reisverslagen van FOK!kers
Dank je!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177616529
Ik mis de foto’s van de toiletten.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator maandag 5 maart 2018 @ 10:15:49 #32
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177616575
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik mis de foto’s van de toiletten.
Goed punt. Geen verslag kan eigenlijk zonder. Ik zal er bij de volgende fietstrip aan denken.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177616657
quote:
11s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:15 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Goed punt. Geen verslag kan eigenlijk zonder. Ik zal er bij de volgende fietstrip aan denken.
Dank. Een verslag zonder toiletten is als een toilet zonder afvoer. Onaf.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 12:50:01 #34
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184000491
Wegens huwelijk en zo kwam het er niet van in 2018, maar in 2019 volgt een nieuwe fietsbite! Bestemming is nog niet bekend, maar het wordt sowieso fietsen langs water.

Misschien het Franse deel van de Maas dat ik nu nog niet heb gefietst (van de bron nabij Langres naar Charleville-Mézières), maar ik weet nog niet hoe ik met de trein én met mijn fiets bij de bron geraak. Van Amsterdam naar Langres krijg ik qua opties alleen maar met de HSL te zien en die is bijzonder onhandig en vooral ook heel duur met de fiets. Wellicht zo'n goedkope lange afstand bus naar Parijs en dan met lokale treinen naar Langres, maar dat moet ik nog uitzoeken. Van Langres naar Charleville-Mézières langs de Maas is ongeveer 360 km.

En misschien wel een hele andere route. Zoals langs de Vennbahn. Andere tips zijn natuurlijk welkom.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 23:12:13 #35
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_184017362
Wat tof UIO! Ben zelf geen fietser dus ik heb geen tips voor je ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 29 december 2018 @ 18:16:20 #36
357044 Budapestenaar
pi_184065338
Ben zelf meer wandelaar dan fietser, maar de Donauradweg (Passau-Wenen) schijnt ook tof te zijn. Vrienden van mij hebben die twee jaar geleden afgelegd. Goede en vlakke paden langs de Donau, maar wel door bergachtige landschappen. :)

Leuk verslag! ^O^
pi_184065831
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:50 schreef UIO_AMS het volgende:
En misschien wel een hele andere route. Zoals langs de Vennbahn. Andere tips zijn natuurlijk welkom.
Heb je al aan de Elbe gedacht?
  Moderator zondag 30 december 2018 @ 11:26:34 #38
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184082215
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:16 schreef Budapestenaar het volgende:
Ben zelf meer wandelaar dan fietser, maar de Donauradweg (Passau-Wenen) schijnt ook tof te zijn. Vrienden van mij hebben die twee jaar geleden afgelegd. Goede en vlakke paden langs de Donau, maar wel door bergachtige landschappen. :)

Leuk verslag! ^O^
Ben wel met de auto van Wenen naar Passau gereden langs de Donau. Mooie route, maar wel erg druk en toeristisch.

Bedankt!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 30 december 2018 @ 11:30:05 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184082321
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:37 schreef Hamzoef het volgende:
Heb je al aan de Elbe gedacht?
Zeker! Mooie route volgens mij. Maar een erg lange route ook en ik weet niet hoe makkelijk ik daar kan komen met trein/bus inclusief mijn fiets.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_184106331
Oeh, wat een mooi topic. Dit ga ik later nog eens op mijn gemakje doorlezen :9~
Somebody that I used to know
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 12:56:56 #41
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184336813
Opties voor de komende meerdaagse fietsritten (start- en eindpunt kan ik natuurlijk omkeren):

1. Vennbahn (Heerlen - Aken - Monschau - Sankt Vith - Troisvierges - Gouvy) van ongeveer 150 km.
Klein probleem hier is dat ik online bij de Belgische spoorwegen geen treinkaartje Troisvierges - Maastricht voor mijn fiets kan regelen. Wel van Maastricht tot Gouvy (grens België & Luxemburg), of van Troisvierges (Lux) tot de Nederlandse grens, maar nergens voor het hele stuk. Op de fiets naar Gouvy van Troisvierges is niet echt een probleem, want maar 11 km. Van Maastricht naar Amsterdam kan ik gewoon uit de automaat een fietskaartje trekken.
Richting is voornamelijk noord - zuid of vice versa.

2. Langs de noordelijke loop van de Eems (Hengelo - Salzbergen - Weener - Groningen) van ongeveer 265 km.

Richting is voornamelijk noord - zuid, delen Weener - Groningen en Hengelo - Salzbergen zijn oost - west of vice versa.

3. Naar de bron van de Eems (Hengelo - Salzbergen - Hövelhof) van ongeveer 243 km.
Eventueel te verlengen met 30 km naar Bielefeld voor betere treinverbinding.
Richting is west - oost.

4. Vechtdalroute (Zwolle - Darfeld) van ongeveer 225 km.
Eventueel te verlengen met 40 km naar Enschede voor directe treinverbinding. Nabij Darfeld is wel een station met verbinding naar Enschede (Rosendahl-Holtwick op 11km)
Richting is 50% west - oost en 50% noord - zuid of vice versa.

5. Naar de bron van de Maas door de Franse Ardennen (Dinant - Charleville-Mézières - Sedan - bron van de Maas - Langres) van ongeveer 470 km.
Dan fiets ik wel weer langs een deel (zo'n 110 km) van de Maas dat ik al gereden heb, maar het is mooi daar. En geen idee hoe ik vanuit Langres terugkeer.

6. Langs de Maas en de Marne (Dinant - Charleville-Mézières - Châlons-en-Champagne - Langres) van ongeveer 485 km.
Wederom geen idee hoe ik vanuit Langres terugkeer.

De laatste twee routes zijn wel wat te lang waarschijnlijk, dus daar zoek ik nog alternatieven voor. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')