abonnement Unibet Coolblue
pi_173706137
Zit er nog iets aan te komen dat zuiniger is dan LED-lampen? Of hebben lampen intussen hun meest optimale zuinigheid bereikt?
Cindy De Vuyst
pi_173706347
Er schijnt een nieuw soort gloeilamp in ontwikkeling te zijn, die enkele malen efficiėnter zou zijn dan LED, maar dat is nog toekomstmuziek.

https://wattsupwiththat.c(...)may-make-a-comeback/
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 11 september 2017 @ 02:47:54 #3
469793 Puk1234
Know your worth!
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 12:22:31 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173710499
Denk niet dat de ontwikkeling op het gebied van verlichting nog zo hard gaan. LED verlichting blijft zich natuurlijk wel verbeteren qua licht kleur en aantal lumens en dergelijke. :)
  maandag 11 september 2017 @ 13:20:14 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173711360
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 00:18 schreef einzeinz het volgende:
Zit er nog iets aan te komen dat zuiniger is dan LED-lampen? Of hebben lampen intussen hun meest optimale zuinigheid bereikt?
we zijn in efficiente van 20% naar 90% gegaan. zelfs al gaan we naar 100%, dan nog is de winst minimaal.
Tot nooit .......
pi_173711703
LED zelf is nog niet uitontwikkeld qua zuinigheid. Het meeste LED op de markt is SMD, maar COB en MCOB zijn in theorie zuiniger alleen op dit moment nog duurder en minder betrouwbaar.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_173718710
Waarom zou je een zuinigere lamp willen kopen dan LED?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 september 2017 @ 00:38:07 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173764944
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 13:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
LED zelf is nog niet uitontwikkeld qua zuinigheid. Het meeste LED op de markt is SMD, maar COB en MCOB zijn in theorie zuiniger alleen op dit moment nog duurder en minder betrouwbaar.
volgens mij zijn dat allemaal variaties van LED die zorgen voor meer licht per mm2 en dus fellere lampen. Volgens mij zijn ze niet efficienter. Hooguit een efficientere driver, wat een paar procent scheelt.
Tot nooit .......
pi_173768266
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 00:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

volgens mij zijn dat allemaal variaties van LED die zorgen voor meer licht per mm2 en dus fellere lampen. Volgens mij zijn ze niet efficienter. Hooguit een efficientere driver, wat een paar procent scheelt.
Ja bij een lage lumen output is het verschil verwaarloosbaar, bij hogere lumen output scheelt het al wat meer. Vandaar dat je COB ook meer ziet in armaturen bedoeld voor de industrie dan voor de consument.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_173768656
Ik heb led gehad, heb het er allemaal uitgetyft. Wat een onsfeervol kutlicht zeg. Heb ommidelijk de gloeilampen er weer ingedraaid.
pi_173769082
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 11:09 schreef Pendule het volgende:
Ik heb led gehad, heb het er allemaal uitgetyft. Wat een onsfeervol kutlicht zeg. Heb ommidelijk de gloeilampen er weer ingedraaid.
Dan moet je ledlampen nemen met een kleurtemperatuur van tussen de 1800K-2700K. Of een dimtone (ook wel warm glow, warm dimming of dim to warm genoemd) ledlamp waarbij de kleurtemperatuur omlaag gaat wanneer je dimt. Voor de meeste sfeer kun je een filament ledlamp nemen met getint glas (amber of goudkleurig) en een kleurtemperatuur van tussen de 1800K-2700K.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_173812454
Bij ons in huis is het allemaal 2700K.
Cindy De Vuyst
pi_173992727
Ik ben zelf weer terug aan het gaan naar halogeen, geeft voller en warmer licht, en knippert niet zoals leds.. ze zijn ook superzuinig, niet zo zuinig als leds, maar qua kosten is het verwaarloosbaar en ze kosten in aanschaf een fractie van de prijs van leds
pi_173992764
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 11:09 schreef Pendule het volgende:
Ik heb led gehad, heb het er allemaal uitgetyft. Wat een onsfeervol kutlicht zeg. Heb ommidelijk de gloeilampen er weer ingedraaid.
2700K is best sfeervol. Welke kleurtemperatuur had je?
  dinsdag 26 september 2017 @ 08:42:15 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174001178
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:40 schreef Vlad_Dracula het volgende:
Ik ben zelf weer terug aan het gaan naar halogeen, geeft voller en warmer licht, en knippert niet zoals leds.. ze zijn ook superzuinig,
Dat superzuinig valt wel tegen hoor.
Een led- of spaarlamp verbruikt 15% ten opzichte van een gloeilamp
Een halogeenlamp verbruikt 75% ten opzichte van een gloeilamp
Een halogeenlamp verbruikt dus 5x zo veel.

Halogeenlampen zijn geen zuinige keuze en verdwijnen vanaf 2018.
Tot nooit .......
pi_174001228
quote:
Dat. Als je er al na een paar minuten aan je fikken aan brandt is het echt geen zuinig licht hoor. :D

En als je LEDs knipperen dan heb je goedkope meuk gekocht. En da's het jammere, er is heel veel meuk voor een euro minder waardoor zo veel mensen denken dat ze allemaal kut zijn.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 26 september 2017 @ 08:47:54 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174001257
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:45 schreef LintuxCx het volgende:
En da's het jammere, er is heel veel meuk voor een euro minder waardoor zo veel mensen denken dat ze allemaal kut zijn.
IKEA Led-lampen (2700K) zijn er al vanaf 1 euro en ik heb er geen klachten over.
Tot nooit .......
pi_174001392
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

IKEA Led-lampen (2700K) zijn er al vanaf 1 euro en ik heb er geen klachten over.
De LED-lampen van IKEA zijn inderdaad hartstikke goed en relatief goedkoop, maar daar gaat dit topic niet over.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174003746
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:45 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Dat. Als je er al na een paar minuten aan je fikken aan brandt is het echt geen zuinig licht hoor. :D
Geen last van, worden misschien 40 graden aan de buitenkant. En misschien betaal je 10 euro meer per jaar voor die paar lampen, ik vind 't het waard.

quote:
En als je LEDs knipperen dan heb je goedkope meuk gekocht. En da's het jammere, er is heel veel meuk voor een euro minder waardoor zo veel mensen denken dat ze allemaal kut zijn.
Ik heb nog nooit een led gezien die niet knippert, en ik heb zowel dure als goedkope leds. Maar sommige mensen zijn er ook gevoeliger voor dan andere.
  dinsdag 26 september 2017 @ 12:17:06 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174004524
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:33 schreef Vlad_Dracula het volgende:
Geen last van, worden misschien 40 graden aan de buitenkant. En misschien betaal je 10 euro meer per jaar voor die paar lampen, ik vind 't het waard.

Ik zou zeggen, alle metingen en wijze mannen nergeren en snel inslaan.
In 2018 worden ze uit de handel genomen.
Tot nooit .......
pi_174019205
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:33 schreef Vlad_Dracula het volgende:

[..]

Geen last van, worden misschien 40 graden aan de buitenkant. En misschien betaal je 10 euro meer per jaar voor die paar lampen, ik vind 't het waard.

[..]

Ik heb nog nooit een led gezien die niet knippert, en ik heb zowel dure als goedkope leds. Maar sommige mensen zijn er ook gevoeliger voor dan andere.
Mijn LED's kosten 3 euro per lampje en geen enkele flikkert. Zal dus aan jou liggen vrees ik.
Cindy De Vuyst
pi_174020137
Ieder LED flikkert. Zo is de techniek nou eenmaal. 50 keer per seconde.

Sommige mensen zijn daar gevoelig voor. De meesten niet.
Laat die handjes wapperen!
pi_174050895
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 22:25 schreef Gieliovd het volgende:
Ieder LED flikkert. Zo is de techniek nou eenmaal. 50 keer per seconde.

Sommige mensen zijn daar gevoelig voor. De meesten niet.
De meeste leds knipperen inderdaad, ik kan er zelf ook niet goed tegen. Er zijn wel systemen waarbij een transformator wordt gebruikt zodat alle leds direct op gelijkstroom lopen, in dat geval hoeven ze niet te knipperen. Maar de leds die je rechtstreeks aan 240v hangt zullen praktisch altijd knipperen. Persoonlijk ben ik meer van de gloeilampen met hier en daar een led als accentlicht. Ik snap die obsessie met zuinigheid niet echt, er is niks mis met meer betalen voor comfort.
  donderdag 28 september 2017 @ 12:50:59 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174050972
quote:
Nog maar even een pallet wegzetten dan. Overal LED behalve de spot's in de woonkamer. Heb er al eens LED's ingehad maar was het toch niet helemaal.
And so is the past
pi_174051579
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

we zijn in efficiente van 20% naar 90% gegaan. zelfs al gaan we naar 100%, dan nog is de winst minimaal.
LED met een lichtrendement van 90%? Waar? Het theoretisch maximaal haalbare lichtrendement (lumen/watt) van een fysieke LED-die ligt rond de 40%. Uit mijn hoofd is 15% het hoogste rendement dat met een LED lichtbron is behaald. Dit rendement geldt enkel voor de energieomzetter (die) en houdt dus geen rekening met de verliezen in de elektronische besturing. Het praktisch rendement ligt op dit moment rond de 4%. Niets meer niets minder, magische elfjes zijn een leugen. ;) Hoe kom je aan 90%?

---

Verder is kleurtemperatuur geen leidend gegeven in de selectie van een LED met een evenwichtig lichtbeeld. De CRI (colour rendering index) waarde bepaalt of een LED prettig licht produceert. Helaas is LED fysiek gezien enkel instaat om RGB kleuren te produceren met een vrij nauwe bandbreedte. Frequentieverschuiving in het spectrum wordt behaald door middel van fluorescentie toevoegingen. Ondanks dat blijft het bruikbare licht geconcentreerd rond de RGB pieken waardoor de kleur van objecten op een onwennige manier gerenderd wordt. Halogeen en fluorescentie lampen hebben hier heel veel minder last van. Dit is een probleem van LED techniek en dat is voorlopig nog niet opgelost.

Het knipperen van LED wordt veroorzaakt door de PWM aansturing. Dit maakt het mogelijk een LED te dimmen, maar een belangrijker voordeel is dat de lichtkarakteristiek hiermee geregeld kan worden. Het effectieve kleurenspectrum (of cri) van LED is namelijk direct afhankelijk van het gebruikte vermogen. Kort om, als je de LED dimt verandert hij van kleur. Met PWM kan je dit enigszins corrigeren. Dan nog blijft PWM irritant en op dit moment is er een (opmerkelijke) verschuiving gaande naar fabrikanten die (toch / toch weer) kiezen voor een current-source aandrijving.

Kwalitatief gezien is LED er nog lang niet. Daarbij zijn goede LEDs met groot vermogen nog steeds vreselijk duur. Toegegeven de IKEA lampjes zijn zeker bruikbaar. Ondanks dat houdt halogeen of (zelfs) een fluorescentie-lampen afhankelijk van de toepassing bij mij de voorkeur. Al is het maar voor de prettige IR warmte afstraling. Daarbij geeft LED een sterk puntbron beeld (spot).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2017 15:05:56 ]
pi_174051981
PWM is niet de enige reden van knipperen, aangezien leds diodes zijn hebben ze gelijkstroom nodig, en omdat je te maken hebt met 240v wisselstroom op 50Hz moet je dat omzetten via een gelijkrichter circuit, en dat produceert nooit een vlakke spanning. Theoretisch kun je er een stel goede condensatoren tussen zetten om het af te vlakken, maar dat gaan ze natuurlijk nooit in zo'n lampje stoppen, plus dat je het dan onmogelijk kan dimmen. Als een led kapot gaat zal het ook 9 van de 10 keer komen door goedkope mosfets die doorbranden, en niet de led zelf. Het circuit om de led aan te sturen is uiteraard ook niet 100% efficient, ik denk maximaal 70-75%.
pi_174052481
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:46 schreef Islamofoob het volgende:
PWM is niet de enige reden van knipperen, aangezien leds diodes zijn hebben ze gelijkstroom nodig, en omdat je te maken hebt met 240v wisselstroom op 50Hz moet je dat omzetten via een gelijkrichter circuit, en dat produceert nooit een vlakke spanning. Theoretisch kun je er een stel goede condensatoren tussen zetten om het af te vlakken, maar dat gaan ze natuurlijk nooit in zo'n lampje stoppen, plus dat je het dan onmogelijk kan dimmen. Als een led kapot gaat zal het ook 9 van de 10 keer komen door goedkope mosfets die doorbranden, en niet de led zelf. Het circuit om de led aan te sturen is uiteraard ook niet 100% efficient, ik denk maximaal 70-75%.
Als een fabrikant op 10W geen DC line-regulatie van 1% weet te behalen dan is het geen producent van lichtproducten maar van lucifers met een randomized tijdklok. Dat lijkt mij -bijzonder- onwaarschijnlijk. Zeg dan dat het flikkeren wordt veroorzaakt door frequentiecomponenten van het net die buiten het werkzame bereik van het filter vallen. Daar zie ik dan nog wel wat in. Niet dat dit het effect van PWM overstemt, maar soit prima. En dat AC een fasehoek heeft ... tja I know. ;) Dat een driver als eerste het loodje legt ben ik dan weer wel met je eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2017 14:22:03 ]
pi_174053074
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:24 schreef Stratotanker het volgende:
Daarbij geeft LED een sterk puntbron beeld (spot).
Filament LEDjes hebben wel een vrij brede straal op zich.

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_174053164
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:52 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Filament LEDjes hebben wel een vrij brede straal op zich.

[ afbeelding ]
Klopt.
pi_174070097
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:52 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Filament LEDjes hebben wel een vrij brede straal op zich.

[ afbeelding ]
Thanks, die ga ik proberen. Ben benieuwd.
pi_174099111
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:45 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Dat. Als je er al na een paar minuten aan je fikken aan brandt is het echt geen zuinig licht hoor. :D

En als je LEDs knipperen dan heb je goedkope meuk gekocht. En da's het jammere, er is heel veel meuk voor een euro minder waardoor zo veel mensen denken dat ze allemaal kut zijn.
Ik heb even wat leds bekeken bij de bouwmarkt, maar ze knipperden allemaal, ook de dure:
https://sendvid.com/7jj26wxn
https://sendvid.com/a5itwvsm
https://sendvid.com/y0rvpgz7
https://sendvid.com/jlrwwc7e (dimbare led, hier zie je de strepen van PWM)

Enige die niet knipperde was deze, maar ik weet niet zeker of het een gloeilamp of led is, het lijkt op een led-filament
https://sendvid.com/llbb71nm
pi_174103554
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:43 schreef Vlad_Dracula het volgende:

[..]

Ik heb even wat leds bekeken bij de bouwmarkt, maar ze knipperden allemaal, ook de dure:
https://sendvid.com/7jj26wxn
https://sendvid.com/a5itwvsm
https://sendvid.com/y0rvpgz7
https://sendvid.com/jlrwwc7e (dimbare led, hier zie je de strepen van PWM)

Enige die niet knipperde was deze, maar ik weet niet zeker of het een gloeilamp of led is, het lijkt op een led-filament
https://sendvid.com/llbb71nm
Zeg ik toch, filament LEDs heersen. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')