abonnement Unibet Coolblue
pi_173692948
Voor mijn "nieuwe" appartementje heb ik een complete meubelset kunnen overnemen inclusief ouderdom en slijtage klachten. Zoals op te foto's te zien is zijn er doffe plekken, kringen, oppervlakkige krassen en ziet en voelt het zeer droog aan waar ik graag wat aan zou willen doen.

Zo op het internet en uit m'n omgeving lees/hoor ik tegenstrijdige verhalen mbt:
Schuren: Goed opschuren / licht opschuren / ABSOLUUT NIET
Vloeistof: Oliën / waxen / lakken ( geen voorstander van)
Tot; dit is niet meer te herstellen.

Op youtube zijn vooral video's te vinden waarbij men gefineerde meubels herstelt door stukjes beschadigd fineer te vervangen en later weer te lakken :X

De winkel waar deze meubelen gekocht zijn kan zonder specifiek typenummer niet opzoeken wat geadviseerd wordt :N

Wat zijn jullie ervaringen met het opknappen van dit soort meubels? Tijdens transport is een stukje beschadigd waarin te zien is dat het een MDF meubel betreft met daarop een ~3mm dikke/dunne houtlaag.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.



Het eindresultaat zal ik hier posten. ^O^
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_173694027
Heel fijn opschuren met een excentrische schuurmachine (p120 of hoger) en daarna oliën. Het afgebroken stuk is lastiger, misschien zou je kunnen proberen om dit te fixen op dezelfde wijze waarop ze noesten in vloeren stoppen: een mengsel van schuursel van de rest van de tafel mengen met lak/houtlijm, afstrijken met een plamuurmes en slangetje uitgehard is weer vlak schuren. Maar zichtbaar zal het altijd blijven ben ik bang.
pi_173694181
Het afgebroken stukje heb ik nog en zit gelukkig niet op een prominente plek. Mijn aandacht gaat meer uit naar de topbladen.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  zondag 10 september 2017 @ 15:47:24 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173695267
Ik zou licht schuren en dekkend lakken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_173696543
Fijn dat je het stukje nog hebt, met houtlijm moet dat wel goed te herstellen zijn dan. Wat olie of lak betreft, dat gaat om je eigen voorkeur. Er lijkt nu lak op te zitten, als je dat mooi vind, gewoon weer terug lakken. Persoonlijk ben ik bij hout meer van de olie, maar dat had je al begrepen😜
pi_173696861
Gewoon lekker schuren. Er zit voldoende dikke fineer op.
Laat die handjes wapperen!
pi_173700324
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 16:59 schreef rba26 het volgende:
Fijn dat je het stukje nog hebt, met houtlijm moet dat wel goed te herstellen zijn dan. Wat olie of lak betreft, dat gaat om je eigen voorkeur. Er lijkt nu lak op te zitten, als je dat mooi vind, gewoon weer terug lakken. Persoonlijk ben ik bij hout meer van de olie, maar dat had je al begrepen😜
Er zit op dit moment geen lak op (vermoedelijk gebeitst (?)), en van lak ben ik zelf ook geen voorstander van.

De juist donkere kleur vind ik mooi, als ik zo naar dat stukje fineer kijk en ik zou de bovenste laag met een fijne korrel schuren zal ik deze donker laag toch juist geheel weghalen?
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_173745401
Wat je ook doet, eerst goed schoonmaken voor je gaat schuren, anders schuur je het aanwezige vet alleen maar in de nerf, en dat geeft later problemen.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_173970443
UPDATE

Als naslagwerk en om mensen te behoeden om dezelfde afkorting proberen te nemen als ik, die het eerst niet zag zitten om een salontafel, bijzettafel, eettafel, tv-meubel en dressoir te gaan schuren: Het helpt geen flikker bij deze ernst qua beschadigingen om met een woodcleaner en polish aan de slag te gaan! (Je wil de verkoper graag geloven }:| )

Inmiddels tot 3/5 van de meubels gekomen met nog amper vingertoppen over heb ik al een deel geschuurd met staalwol en liters dasty ( wat een wonderspul _O_ _O_ , wibra _O_ _O_ ) Een meubel bleek nog een laag bijenwas te hebben die als sneeuw voor de zon verdween met dasty.


(Rechts begonnen met 1e keer staalwol, links reeds zonder de bijenwas)



Uiteindelijk alles krasvrij gekregen met enkel staalwol en na ontvetten afgewerkt met 1 laag Palissander binnenbeits (zijde glans).



Ik ben zeer te spreken over het resultaat :D O+ (Om de originele kleur te behalen zou ik nog 1 a 2 lagen moeten aanbrengen)

Nu wil ik graag nog als extra bescherming en als afwerking de toplaag afwerken met een neutrale olie. Hebben jullie hier tips voor welke? In de bouwmarkten vind je vooral oliën voor buitenmeubelen of hardhouten/massieve meubels.

[ Bericht 1% gewijzigd door ZwarteSteen op 24-09-2017 17:50:01 ]
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')