FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Bandenspanning meten
einzeinzzaterdag 9 september 2017 @ 23:36
Heb terug 2,2 bar op mijn banden gezet vanavond. Doe ik regelmatig (om de 2 maanden).

Maar mijn vriendin zei van 'je doet dat toch niet nadat je eerst 40km hebt gereden?'


Euhmm... Telt 70km ook?
Ze zei dat het niet goed is, de banden zijn warm en geven een vertekende bandenspanning. Die 2,2 bar zal zeker geen 2,2 zijn als je banden afgekoeld zijn...


Klopt dit?
Peerijsjezaterdag 9 september 2017 @ 23:40
Jep
Dunnevandalezaterdag 9 september 2017 @ 23:40
Ja,dat klopt.
#ANONIEMzaterdag 9 september 2017 @ 23:45
Niet best kerel, dat een vrouw je dit moet gaan uitleggen.
einzeinzzaterdag 9 september 2017 @ 23:46
Welke schade richt ik daar nu mee aan?
Chinlesszaterdag 9 september 2017 @ 23:49
Geen. Gewoon opnieuw nakijken morgen.

Als je zwaar beladen bent moet je sowieso meer bar erin stoppen dus je banden kunnen dat wel handelen.
Glijdt_lichtzaterdag 9 september 2017 @ 23:58
Sowieso klopt 2,2 wel? De meeste auto's mogen tegenwoordig wel wat meer hebben.
Hyperdudezondag 10 september 2017 @ 00:00
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
marc0871zondag 10 september 2017 @ 00:36
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
Nou. Ja. Wel met een te lage bandenspanning. Dan is de vervorming groter en warmt 'ie sneller en meer op.
Slijtage is ook groter.

Bandenspanning zo kort mogelijk na het begin van je rit meten.
Gerekend vanaf koud dan, hè.
Captain_Jack_Sparrowzondag 10 september 2017 @ 00:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Sowieso klopt 2,2 wel? De meeste auto's mogen tegenwoordig wel wat meer hebben.
Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.
Captain_Jack_Sparrowzondag 10 september 2017 @ 00:57
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
Jij moet iets vaker aan je bandjes voelen. :)

Vuistregel: 10C verschil = 0.1 bar verandering.
Glijdt_lichtzondag 10 september 2017 @ 09:27
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 00:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.
In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)
Alleen de XL banden moeten iets harder, maar dat is logisch omdat die bij lagere drukken juist minder gewicht kunnen hebben dan gewone banden.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 11 september 2017 @ 00:52
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 09:27 schreef Glijdt_licht het volgende:

In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)
Alleen de XL banden moeten iets harder, maar dat is logisch omdat die bij lagere drukken juist minder gewicht kunnen hebben dan gewone banden.
Vrijwel gelijk = niet gelijk.
1 bar is 1kgf per vierkante centimeter, dus het gaat bij 1 auto uiteraard niet een halve bar schelen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 185/65 14" en een 195/45 16 " zal rond de 0.2 bar zitten.

Als jouw auto 2.5 bar nodig heeft, zal hij meer dan anderhalve ton wegen, gok ik zo.
R-woud93maandag 11 september 2017 @ 01:35
In mijn polo zit gewoon 2,5 bar en dat werkt prima.
derLudolfmaandag 11 september 2017 @ 06:43
quote:
7s.gif Op maandag 11 september 2017 01:35 schreef R-woud88 het volgende:
In mijn polo zit gewoon 2,5 bar en dat werkt prima.
Dat is ook de aanbevolen spanning van een clio III (185/60 r15)
Glijdt_lichtmaandag 11 september 2017 @ 07:38
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 00:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vrijwel gelijk = niet gelijk.
1 bar is 1kgf per vierkante centimeter, dus het gaat bij 1 auto uiteraard niet een halve bar schelen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 185/65 14" en een 195/45 16 " zal rond de 0.2 bar zitten.

Als jouw auto 2.5 bar nodig heeft, zal hij meer dan anderhalve ton wegen, gok ik zo.
Nope 1200kg. Bij zware lasten mag er nog wat meer in.
Zelfs in mijn ex 206 (950kg) mocht bij zware lasten 2,9bar
nogeenoudebekendemaandag 11 september 2017 @ 07:50
Max bandenspanning heeft eigenlijk ook weinig met automerk te maken. Die handige maar zwaar gesponsorde reclames waar de aanbevolen spanning op staat zijn daar schuld aan wellicht.
nogeenoudebekendemaandag 11 september 2017 @ 07:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:45 schreef Fokker89 het volgende:
Niet best kerel, dat een vrouw je dit moet gaan uitleggen.
Verder dit natuurlijk.
Glijdt_lichtmaandag 11 september 2017 @ 08:08
quote:
14s.gif Op maandag 11 september 2017 07:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Max bandenspanning heeft eigenlijk ook weinig met automerk te maken. Die handige maar zwaar gesponsorde reclames waar de aanbevolen spanning op staat zijn daar schuld aan wellicht.
Zwaar gesponsorde reclames van aanbevolen spanning??
Waar? In mijn boekje van de auto staat niks qua reclame over aanbevolen druk of bandenmerk.
Op de sticker in de deur ook niet.
Of bedoel je zo'n plakkaat bij de Tango van Vredestein of zo? Die heeft vreemd genoeg wel andere drukken voor mijn auto, dan mijn auto aangeeft. Terwijl andere merken gewoon aangeven wat mijn automerk aangeeft.


Waar er wel reclame van in de auto staat is bv olie.. in een Ford staat Castrol, in een Italiaan Selénia, in een Peugeot Total
Sounddragonmaandag 11 september 2017 @ 08:26
De mijne loopt met 225/45 voor en 245/45 achter standaard op 2.8 en 2.9. Doe ik er minder in lopen de zijkanten van de banden kaal.
Bandenspanning is ook een beetje een gevoelsdingetje vind ik.. Ik merk het heel goed wanneer er minder in zit.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 15 september 2017 @ 09:57
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 07:38 schreef Glijdt_licht het volgende:

Zelfs in mijn ex 206 (950kg) mocht bij zware lasten 2,9bar
Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?

Anyway, mijn ene voiture staat standaard op 2.5 en gaat naar 2.7 bij zware belasting of lange snelwegritten met hogere kruissnelheid. Die is trouwens uit 1994. Mijn andere voiture staat op 2.2 en bij belasting zou je naar 2.4 kunnen gaan. Die is uit 2011. Wat de TS noemt (2.2) is niets ongebruikelijks aan.
Glijdt_lichtvrijdag 15 september 2017 @ 10:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 09:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?

Anyway, mijn ene voiture staat standaard op 2.5 en gaat naar 2.7 bij zware belasting of lange snelwegritten met hogere kruissnelheid. Die is trouwens uit 1994. Mijn andere voiture staat op 2.2 en bij belasting zou je naar 2.4 kunnen gaan. Die is uit 2011. Wat de TS noemt (2.2) is niets ongebruikelijks aan.
Ik had er Goodyear Ultragrip8 (175/65/14) onder in de winter en de Vredestein Sportrac5 (205/45/16) in de zomer. Niks Frans ofzo.. in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.

Rij nu Volvo 205/50/17 en die staat gewoon op 2,5 zoals het zou moeten. Kleinste banden zijn 195/65/15 geloof ik, de dikste 215/45/18. Het boekje geeft Max 0,1 bar verschil, maar overal is de standaard spanning 2,5bar. Alleen bij hogere snelheden of hogere belasting moet de druk iets omhoog.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 15 september 2017 @ 11:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2017 10:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.
Maakte ik niet eerder een opmerking dat o.a. banden- en velgenmaat invloed hebben?