abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173664591
registreer om deze reclame te verbergen
Is er iemand hier die als conducteur werkt voor de NS?
Dit vraag ik omdat ik het een intressant beroep vindt en er graag meer over zou willen weten.
pi_173664731
Opeens weet je het...
Ja, hoi!
  vrijdag 8 september 2017 @ 20:03:58 #3
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_173664762
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 15:04 schreef Geerd het volgende:
Geerd!
pi_173664887
registreer om deze reclame te verbergen
Nee? WTF ik ben geen geerd. (Heb wel met hem gesproken BTW)
pi_173664944
ik speel je vraag even door naar een ander topic waar misschien wel eentje rondloopt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173664979
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:03 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

*O* *O*
  vrijdag 8 september 2017 @ 20:20:47 #7
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_173665093
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:09 schreef Pendule het volgende:
Nee? WTF ik ben geen geerd. (Heb wel met hem gesproken BTW)
Haha nee dat bedoelde ik ook niet, wilde hem alleen maar quoten. :P Maar leuk dat je hem al gesproken hebt. ^O^
pi_173665145
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:20 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Haha nee dat bedoelde ik ook niet, wilde hem alleen maar quoten. :P Maar leuk dat je hem al gesproken hebt. ^O^
Dan is er niks aan de hand sorry :)
pi_173665204
sowieso is deze link aan te raden voor wat info:
http://opeenshadikhet.eu/viewforum.php?f=4
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173665286
Ik was het maar ik heb mijn loopbaan omgezet in een zittend beroep.
pi_173665373
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:30 schreef Salatrel het volgende:
Ik was het maar ik heb mijn loopbaan omgezet in een zittend beroep.
Vond je het een beetje leuk? Veel bijzonderheden?
pi_173665566
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:35 schreef Pendule het volgende:

[..]

Vond je het een beetje leuk? Veel bijzonderheden?
jahoor en nee geen bijzonderheden. Wel een keer gevalletje agressie wat het tot opsporing verzocht heeft gehaald :P
pi_173665936
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:44 schreef Salatrel het volgende:

[..]

jahoor en nee geen bijzonderheden. Wel een keer gevalletje agressie wat het tot opsporing verzocht heeft gehaald :P
De laatste tijd gebeurd dat vaker tegenover conducteurs en treinpersoneel is het niet?
pi_173666005
Het mag hier serieus ontopic.
Alvast bedankt.
Desillusionist - SuperPI
een Kabufje doen
pi_173666246
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2017 21:06 schreef Pendule het volgende:

[..]

De laatste tijd gebeurd dat vaker tegenover conducteurs en treinpersoneel is het niet?
Er zijn gevallen dat een conducteur echt uit het niets gewoon een klap kregen/op een later moment zijn aangevallen in de rug ofzo.

Voor de rest sja het zijn vaak wel de zelfde personen die wat hebben.
Ik laat mij niet slaan voor zo een kut kaartje als iemand die ff niet heeft.

Het is ook beetje de manier van hoe je werkt... denk je van nou zullen we eens even iedereen pakken dat houd je nog geen halve dienst vol :P
pi_173667179
Conducteur regelt het vertrekproces, dus hij let op het veilig komen van het vertreklicht plus tijd van vertrek en sluit dan de deuren van de trein.
Tijdens de rit controleert hij vervoersbewijzen, loopt servicerondes om vragen van reizigers te beantwoorden en plaatst omroepen bij bijvoorbeeld verstoringen of aankomst op grote stations. Daarnaast houdt hij contact met de machinist.

Voor de opleiding moet je diverse keuringen doorlopen op zowel psychologisch als medisch vlak. Ook krijg je een rollenspel met een acteur voor de kiezen, om te testen of je stevig genoeg in je schoenen staat voor wanneer je met bijvoorbeeld agressie te maken krijgt.

De opleiding zelf schijnt vrij pittig te zijn. Vooral het BOA deel (heb je nodig om bekeuringen uit te mogen schrijven) is berucht.
pi_173670250
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 22:06 schreef GlenSpey het volgende:
Conducteur regelt het vertrekproces, dus hij let op het veilig komen van het vertreklicht plus tijd van vertrek en sluit dan de deuren van de trein.
Tijdens de rit controleert hij vervoersbewijzen, loopt servicerondes om vragen van reizigers te beantwoorden en plaatst omroepen bij bijvoorbeeld verstoringen of aankomst op grote stations. Daarnaast houdt hij contact met de machinist.

Voor de opleiding moet je diverse keuringen doorlopen op zowel psychologisch als medisch vlak. Ook krijg je een rollenspel met een acteur voor de kiezen, om te testen of je stevig genoeg in je schoenen staat voor wanneer je met bijvoorbeeld agressie te maken krijgt.

De opleiding zelf schijnt vrij pittig te zijn. Vooral het BOA deel (heb je nodig om bekeuringen uit te mogen schrijven) is berucht.
De BOA was ik me bewust van. Het is ook zo dat je natuurlijk eerst nog een gewone mbo opleiding veiligheid moet doen vlgs mij?
pi_173671423
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 02:14 schreef Pendule het volgende:

[..]

De BOA was ik me bewust van. Het is ook zo dat je natuurlijk eerst nog een gewone mbo opleiding veiligheid moet doen vlgs mij?
Random MBO is goed, voorheen zelfs VMBO maar dat veranderen ze om de zoveel tijd weer :')
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_173677939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 09:24 schreef renwan het volgende:

[..]

Random MBO is goed, voorheen zelfs VMBO maar dat veranderen ze om de zoveel tijd weer :')
Elke mongool kan dus eigenlijk deze mooie baan krijgen?
pi_173679482
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 17:05 schreef Pendule het volgende:

[..]

Elke mongool kan dus eigenlijk deze mooie baan krijgen?
Nou nee, want de keuringen zijn pittig en streng.
Oh en het is sowieso ook 18 jaar en ouder ;)
pi_173682632
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 18:02 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nou nee, want de keuringen zijn pittig en streng.
Oh en het is sowieso ook 18 jaar en ouder ;)
Ik dacht dat de conducteur altijd tijdens het wegrijden in de deuropening moest blijven staan? Met de deur open? Om het veilig wegrijden te controleren? Vandaag zag ik dat ie gelijk de deur achter zich dicht deed.
pi_173682671
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:36 schreef Pendule het volgende:

[..]

Ik dacht dat de conducteur altijd tijdens het wegrijden in de deuropening moest blijven staan? Met de deur open? Om het veilig wegrijden te controleren? Vandaag zag ik dat ie gelijk de deur achter zich dicht deed.
Dat was vroeger zo.

Tegenwoordig sleutelt de HC de deuren, controleert of het wegrijden veilig kan en sluit daarna zijn eigen deur. Zodra deze dicht is gaat er bij de machinist in de cabine een groene lamp branden en kan de trein wegrijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173682735
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat was vroeger zo.

Tegenwoordig sleutelt de HC de deuren, controleert of het wegrijden veilig kan en sluit daarna zijn eigen deur. Zodra deze dicht is gaat er bij de machinist in de cabine een groene lamp branden en kan de trein wegrijden.
Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat er een conducteur uit de opening is geflikkerd. Miss dat ze het daarom niet meer doen?
pi_173682769
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:42 schreef Pendule het volgende:

[..]

Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat er een conducteur uit de opening is geflikkerd. Miss dat ze het daarom niet meer doen?
Dat risico bestaat, vooral met reizigers die op het laatste moment nog tussen de sluitende deuren door springen. En als zoiets gebeurt dan is de kans op zwaar letsel gelijk enorm. Dat moet je niet willen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173682832
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat risico bestaat, vooral met reizigers die op het laatste moment nog tussen de sluitende deuren door springen. En als zoiets gebeurt dan is de kans op zwaar letsel gelijk enorm. Dat moet je niet willen.
Dat is al eens gebeurd in 1998. Een meisje kwam vast te zitten tussen de deuren met haar hand. Toen de conducteur dat zag probeerde deze de machinist te bellen, dat lukte niet en toen is de trein gaan rijden en werd het meisje meegesleurd. Uiteindelijk is ze haar 2 benen kwijt geraakt. Hoe kan zoiets gebeuren? Als de laatste deur nog niet gesloten was? Grijpt de ATB dan niet in?
pi_173683340
Nope, daar is ATB niet voor bedoeld.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173683450
Ik vind het allemaal best mooi. Hoe dat in elkaar zit. Conducteur is echt zo'n baan die allang had kunnen zijn uitgestorven door automatisering. Gelukkig is het er nog.
  zaterdag 9 september 2017 @ 22:23:57 #28
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_173684780
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 21:19 schreef Pendule het volgende:
Ik vind het allemaal best mooi. Hoe dat in elkaar zit. Conducteur is echt zo'n baan die allang had kunnen zijn uitgestorven door automatisering. Gelukkig is het er nog.
Automatisering vervangt anders prima conducteurs. Althans, op menig niet-NS traject is er geen conducteur meer. De machinist doet zelfstandig het vertrekproces. In dat opzicht is de functie van conducteur hetzelfde lot beschoren als de 'liftboy'.

Anderzijds kan automatisering natuurlijk niet de kaartcontrole volledig overnemen. Een controleploeg zo nu en dan is wel zo handig. En dat er in een intercity met misschien wel 1000 reizigers nog servicepersoneel aanwezig is - dat vind ik ook wel prettig. En automatisering zoals een reisplanner of een twitter webcare zie ik dat ook niet volledig overnemen. Een beroep als conducteur heeft op dat vlak dan ook gewoon meerwaarde en toekomst. :Y
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_173685278
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:47 schreef Pendule het volgende:

[..]

Dat is al eens gebeurd in 1998. Een meisje kwam vast te zitten tussen de deuren met haar hand. Toen de conducteur dat zag probeerde deze de machinist te bellen, dat lukte niet en toen is de trein gaan rijden en werd het meisje meegesleurd. Uiteindelijk is ze haar 2 benen kwijt geraakt. Hoe kan zoiets gebeuren? Als de laatste deur nog niet gesloten was? Grijpt de ATB dan niet in?
De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).

ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid :P
pi_173685756
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:48 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).

ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid :P
Kan me nog wel herinneren van vroeger dat er wel eens conducteurs waren die pas in de trein sprongen als hij in beweging kwam. Heb gelezen dat het sinds 1 december 2004 niet meer met open deur wordt vertrokken vanwege een ongeluk wat toen is gebeurd.
pi_173685788
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:48 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).

ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid :P
Daar horen die rinkelende bellen dus ook bij? Of is dat een systeem opzich? (Hoor deze vaak rinkelen in sprinters)
pi_173685957
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:11 schreef Pendule het volgende:

[..]

Kan me nog wel herinneren van vroeger dat er wel eens conducteurs waren die pas in de trein sprongen als hij in beweging kwam. Heb gelezen dat het sinds 1 december 2004 niet meer met open deur wordt vertrokken vanwege een ongeluk wat toen is gebeurd.
Bij de intercity naar Berlijn gebeurt het nog wel op de oude manier, inclusief spiegelei.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173686098
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:20 schreef dennistd het volgende:

[..]

Bij de intercity naar Berlijn gebeurt het nog wel op de oude manier, inclusief spiegelei.
Gebruiken ze die procedure dan ook hier of alleen ik Duitsland? Zeker bij die rood-grijze treinen.
pi_173686166
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid.
pi_173686658
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:33 schreef Pendule het volgende:
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid.
Ik neem toch aan van niet, want in dat geval zal het lampje niet gaan branden in zijn cabine. Tevens heb je op de grotere stations meer dan 1 trein.
  zondag 10 september 2017 @ 00:04:59 #36
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n
pi_173686660
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:33 schreef Pendule het volgende:
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid.
De machinist niet denk ik. Eerst fluitje, dan deuren dicht, dan deur waar de conducteur instaat dicht. Dan als ie z'n sleutel uit het kastje haalt gaat er een seintje naar de machinist lijkt me.
Iedereen gaat wel rennen denk ik.
Liesje leerde lotje lopen langs de lange Lindelaan.
  Moderator zondag 10 september 2017 @ 00:14:56 #37
75043 crew  Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173686785
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen.
http://twitter.com/RogerV83
Winnaar van de Fok-POL Hans van Mierlo-trofee 2013 en de Andre Krouwel-trofee 2013.
pi_173686799
quote:
7s.gif Op zondag 10 september 2017 00:04 schreef borbit het volgende:

[..]

De machinist niet denk ik. Eerst fluitje, dan deuren dicht, dan deur waar de conducteur instaat dicht. Dan als ie z'n sleutel uit het kastje haalt gaat er een seintje naar de machinist lijkt me.
Iedereen gaat wel rennen denk ik.
Bij de NS krijgt de machinist eerst het signaal dat de deuren gesloten worden, daarna het signaal dat de deur van de HC ook gesloten is. Vervolgens gaat de groene lamp branden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173687796
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 00:14 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen.
Ja, je bent verplicht het lijk af te dekken. Zou ik geen moeite mee hebben. Heb als jochie van 4 al eens met een lijk mogen dealen... het blijft je wel bij hoor, zo'n gezicht.
pi_173694615
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 00:14 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen.
Precies, mag, het is gelukkig geen harde verplichting om het te doen.
pi_173694650
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:13 schreef Pendule het volgende:

[..]

Daar horen die rinkelende bellen dus ook bij? Of is dat een systeem opzich? (Hoor deze vaak rinkelen in sprinters)
Yep, de lange beltoon geeft aan dat de maximumsnelheid wordt overtreden. De korte beltoon geeft een verandering van de maximumsnelheid aan en de 3 beltonen achterelkaar geven aan dat de nieuwe (lagere) maximumsnelheid is bereikt.
pi_173706536
Lijkt mij helemaal niks, HC. Je kunt te maken krijgen met aggressieve passagiers, geweld, en mensen die voor de trein springen en dan mag jij dealen met een verminkt lijk, een beeld wat je nooit meer van je netvlies af krijgt.

En als bovenstaande dingen niet gebeuren (mag je hopen), is het gewoon een saaie routinebaan. Riedeltje opdreunen als je een station nadert. Kijken of de deuren dicht kunnen, fluiten, deuren sluiten. En dat elk station weer. Door de trein lopen, trap op en af (gaan je knieŽn van kapot) en vervoersbewijzen controleren. RuziŽn met zwart rijdende marokkanen...

Veel succes ermee hoor maar het lijkt mij niks.

Als je het al wordt, word dan alsjeblieft zo een leuke conducteur die wat leven in de brouwerij brengt bij het kaartjes controleren en bij het omroepen van de stations af en toe een leuk grapje maakt of zo. Dan maak je het voor jezelf en de passagiers ook leuker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_173707095
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 01:01 schreef sirdanilot het volgende:
Lijkt mij helemaal niks, HC. Je kunt te maken krijgen met aggressieve passagiers, geweld, en mensen die voor de trein springen en dan mag jij dealen met een verminkt lijk, een beeld wat je nooit meer van je netvlies af krijgt.

En als bovenstaande dingen niet gebeuren (mag je hopen), is het gewoon een saaie routinebaan. Riedeltje opdreunen als je een station nadert. Kijken of de deuren dicht kunnen, fluiten, deuren sluiten. En dat elk station weer. Door de trein lopen, trap op en af (gaan je knieŽn van kapot) en vervoersbewijzen controleren. RuziŽn met zwart rijdende marokkanen...

Veel succes ermee hoor maar het lijkt mij niks.

Als je het al wordt, word dan alsjeblieft zo een leuke conducteur die wat leven in de brouwerij brengt bij het kaartjes controleren en bij het omroepen van de stations af en toe een leuk grapje maakt of zo. Dan maak je het voor jezelf en de passagiers ook leuker.
Zwartrijders? Die smijt ik onder het rijden eruit.
pi_173707120
Nee maar even serieus. Dat weet ik wel aan te pakken hoor. Zwartrijders gaan er bij het volgende station uit en als ze dan niet willen meewerken haal ik de spoorwegpolitie erbij.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')