Haha nee dat bedoelde ik ook niet, wilde hem alleen maar quoten. Maar leuk dat je hem al gesproken hebt.quote:Op vrijdag 8 september 2017 20:09 schreef Pendule het volgende:
Nee? WTF ik ben geen geerd. (Heb wel met hem gesproken BTW)
Dan is er niks aan de hand sorryquote:Op vrijdag 8 september 2017 20:20 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Haha nee dat bedoelde ik ook niet, wilde hem alleen maar quoten. Maar leuk dat je hem al gesproken hebt.
Vond je het een beetje leuk? Veel bijzonderheden?quote:Op vrijdag 8 september 2017 20:30 schreef Salatrel het volgende:
Ik was het maar ik heb mijn loopbaan omgezet in een zittend beroep.
jahoor en nee geen bijzonderheden. Wel een keer gevalletje agressie wat het tot opsporing verzocht heeft gehaaldquote:Op vrijdag 8 september 2017 20:35 schreef Pendule het volgende:
[..]
Vond je het een beetje leuk? Veel bijzonderheden?
De laatste tijd gebeurd dat vaker tegenover conducteurs en treinpersoneel is het niet?quote:Op vrijdag 8 september 2017 20:44 schreef Salatrel het volgende:
[..]
jahoor en nee geen bijzonderheden. Wel een keer gevalletje agressie wat het tot opsporing verzocht heeft gehaald
Er zijn gevallen dat een conducteur echt uit het niets gewoon een klap kregen/op een later moment zijn aangevallen in de rug ofzo.quote:Op vrijdag 8 september 2017 21:06 schreef Pendule het volgende:
[..]
De laatste tijd gebeurd dat vaker tegenover conducteurs en treinpersoneel is het niet?
De BOA was ik me bewust van. Het is ook zo dat je natuurlijk eerst nog een gewone mbo opleiding veiligheid moet doen vlgs mij?quote:Op vrijdag 8 september 2017 22:06 schreef GlenSpey het volgende:
Conducteur regelt het vertrekproces, dus hij let op het veilig komen van het vertreklicht plus tijd van vertrek en sluit dan de deuren van de trein.
Tijdens de rit controleert hij vervoersbewijzen, loopt servicerondes om vragen van reizigers te beantwoorden en plaatst omroepen bij bijvoorbeeld verstoringen of aankomst op grote stations. Daarnaast houdt hij contact met de machinist.
Voor de opleiding moet je diverse keuringen doorlopen op zowel psychologisch als medisch vlak. Ook krijg je een rollenspel met een acteur voor de kiezen, om te testen of je stevig genoeg in je schoenen staat voor wanneer je met bijvoorbeeld agressie te maken krijgt.
De opleiding zelf schijnt vrij pittig te zijn. Vooral het BOA deel (heb je nodig om bekeuringen uit te mogen schrijven) is berucht.
Random MBO is goed, voorheen zelfs VMBO maar dat veranderen ze om de zoveel tijd weerquote:Op zaterdag 9 september 2017 02:14 schreef Pendule het volgende:
[..]
De BOA was ik me bewust van. Het is ook zo dat je natuurlijk eerst nog een gewone mbo opleiding veiligheid moet doen vlgs mij?
Elke mongool kan dus eigenlijk deze mooie baan krijgen?quote:Op zaterdag 9 september 2017 09:24 schreef renwan het volgende:
[..]
Random MBO is goed, voorheen zelfs VMBO maar dat veranderen ze om de zoveel tijd weer
Nou nee, want de keuringen zijn pittig en streng.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:05 schreef Pendule het volgende:
[..]
Elke mongool kan dus eigenlijk deze mooie baan krijgen?
Ik dacht dat de conducteur altijd tijdens het wegrijden in de deuropening moest blijven staan? Met de deur open? Om het veilig wegrijden te controleren? Vandaag zag ik dat ie gelijk de deur achter zich dicht deed.quote:Op zaterdag 9 september 2017 18:02 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Nou nee, want de keuringen zijn pittig en streng.
Oh en het is sowieso ook 18 jaar en ouder
Dat was vroeger zo.quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:36 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik dacht dat de conducteur altijd tijdens het wegrijden in de deuropening moest blijven staan? Met de deur open? Om het veilig wegrijden te controleren? Vandaag zag ik dat ie gelijk de deur achter zich dicht deed.
Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat er een conducteur uit de opening is geflikkerd. Miss dat ze het daarom niet meer doen?quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was vroeger zo.
Tegenwoordig sleutelt de HC de deuren, controleert of het wegrijden veilig kan en sluit daarna zijn eigen deur. Zodra deze dicht is gaat er bij de machinist in de cabine een groene lamp branden en kan de trein wegrijden.
Dat risico bestaat, vooral met reizigers die op het laatste moment nog tussen de sluitende deuren door springen. En als zoiets gebeurt dan is de kans op zwaar letsel gelijk enorm. Dat moet je niet willen.quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:42 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat er een conducteur uit de opening is geflikkerd. Miss dat ze het daarom niet meer doen?
Dat is al eens gebeurd in 1998. Een meisje kwam vast te zitten tussen de deuren met haar hand. Toen de conducteur dat zag probeerde deze de machinist te bellen, dat lukte niet en toen is de trein gaan rijden en werd het meisje meegesleurd. Uiteindelijk is ze haar 2 benen kwijt geraakt. Hoe kan zoiets gebeuren? Als de laatste deur nog niet gesloten was? Grijpt de ATB dan niet in?quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat risico bestaat, vooral met reizigers die op het laatste moment nog tussen de sluitende deuren door springen. En als zoiets gebeurt dan is de kans op zwaar letsel gelijk enorm. Dat moet je niet willen.
Automatisering vervangt anders prima conducteurs. Althans, op menig niet-NS traject is er geen conducteur meer. De machinist doet zelfstandig het vertrekproces. In dat opzicht is de functie van conducteur hetzelfde lot beschoren als de 'liftboy'.quote:Op zaterdag 9 september 2017 21:19 schreef Pendule het volgende:
Ik vind het allemaal best mooi. Hoe dat in elkaar zit. Conducteur is echt zo'n baan die allang had kunnen zijn uitgestorven door automatisering. Gelukkig is het er nog.
De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:47 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat is al eens gebeurd in 1998. Een meisje kwam vast te zitten tussen de deuren met haar hand. Toen de conducteur dat zag probeerde deze de machinist te bellen, dat lukte niet en toen is de trein gaan rijden en werd het meisje meegesleurd. Uiteindelijk is ze haar 2 benen kwijt geraakt. Hoe kan zoiets gebeuren? Als de laatste deur nog niet gesloten was? Grijpt de ATB dan niet in?
Kan me nog wel herinneren van vroeger dat er wel eens conducteurs waren die pas in de trein sprongen als hij in beweging kwam. Heb gelezen dat het sinds 1 december 2004 niet meer met open deur wordt vertrokken vanwege een ongeluk wat toen is gebeurd.quote:Op zaterdag 9 september 2017 22:48 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).
ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid
Daar horen die rinkelende bellen dus ook bij? Of is dat een systeem opzich? (Hoor deze vaak rinkelen in sprinters)quote:Op zaterdag 9 september 2017 22:48 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht).
ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid
Bij de intercity naar Berlijn gebeurt het nog wel op de oude manier, inclusief spiegelei.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:11 schreef Pendule het volgende:
[..]
Kan me nog wel herinneren van vroeger dat er wel eens conducteurs waren die pas in de trein sprongen als hij in beweging kwam. Heb gelezen dat het sinds 1 december 2004 niet meer met open deur wordt vertrokken vanwege een ongeluk wat toen is gebeurd.
Gebruiken ze die procedure dan ook hier of alleen ik Duitsland? Zeker bij die rood-grijze treinen.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:20 schreef dennistd het volgende:
[..]
Bij de intercity naar Berlijn gebeurt het nog wel op de oude manier, inclusief spiegelei.
Ik neem toch aan van niet, want in dat geval zal het lampje niet gaan branden in zijn cabine. Tevens heb je op de grotere stations meer dan 1 trein.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:33 schreef Pendule het volgende:
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid.
De machinist niet denk ik. Eerst fluitje, dan deuren dicht, dan deur waar de conducteur instaat dicht. Dan als ie z'n sleutel uit het kastje haalt gaat er een seintje naar de machinist lijkt me.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:33 schreef Pendule het volgende:
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid.
Bij de NS krijgt de machinist eerst het signaal dat de deuren gesloten worden, daarna het signaal dat de deur van de HC ook gesloten is. Vervolgens gaat de groene lamp branden.quote:Op zondag 10 september 2017 00:04 schreef borbit het volgende:
[..]
De machinist niet denk ik. Eerst fluitje, dan deuren dicht, dan deur waar de conducteur instaat dicht. Dan als ie z'n sleutel uit het kastje haalt gaat er een seintje naar de machinist lijkt me.
Iedereen gaat wel rennen denk ik.
Ja, je bent verplicht het lijk af te dekken. Zou ik geen moeite mee hebben. Heb als jochie van 4 al eens met een lijk mogen dealen... het blijft je wel bij hoor, zo'n gezicht.quote:Op zondag 10 september 2017 00:14 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen.
Precies, mag, het is gelukkig geen harde verplichting om het te doen.quote:Op zondag 10 september 2017 00:14 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen.
Yep, de lange beltoon geeft aan dat de maximumsnelheid wordt overtreden. De korte beltoon geeft een verandering van de maximumsnelheid aan en de 3 beltonen achterelkaar geven aan dat de nieuwe (lagere) maximumsnelheid is bereikt.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:13 schreef Pendule het volgende:
[..]
Daar horen die rinkelende bellen dus ook bij? Of is dat een systeem opzich? (Hoor deze vaak rinkelen in sprinters)
Zwartrijders? Die smijt ik onder het rijden eruit.quote:Op maandag 11 september 2017 01:01 schreef sirdanilot het volgende:
Lijkt mij helemaal niks, HC. Je kunt te maken krijgen met aggressieve passagiers, geweld, en mensen die voor de trein springen en dan mag jij dealen met een verminkt lijk, een beeld wat je nooit meer van je netvlies af krijgt.
En als bovenstaande dingen niet gebeuren (mag je hopen), is het gewoon een saaie routinebaan. Riedeltje opdreunen als je een station nadert. Kijken of de deuren dicht kunnen, fluiten, deuren sluiten. En dat elk station weer. Door de trein lopen, trap op en af (gaan je knieën van kapot) en vervoersbewijzen controleren. Ruziën met zwart rijdende marokkanen...
Veel succes ermee hoor maar het lijkt mij niks.
Als je het al wordt, word dan alsjeblieft zo een leuke conducteur die wat leven in de brouwerij brengt bij het kaartjes controleren en bij het omroepen van de stations af en toe een leuk grapje maakt of zo. Dan maak je het voor jezelf en de passagiers ook leuker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |