abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173668441
Gek h? Dat winkelpersoneel niet in het magazijn gaat zoeken als een Marokkaan om kledingstukken vraagt.

Hoe zou dat nou komen?

Oja, 'racisme!' roepen ze dan op de universiteit.
pi_173668552
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:47 schreef Mishu het volgende:
Dure winkels weten dat schijn bedriegt?
In mooie winkels komen relatief veel internationale klanten.
pi_173669338
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 16:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal ongefundeerde aannames 'vragen'. Beetje makkelijk om een onderzoek af te schieten op basis van de aanname dat ze wel niet gecontroleerd zal hebben op deze of gene factor.
Nee, zoals het onderzoek nu gepresenteerd wordt lijkt het gepresenteerd te zijn vanuit een vooringenomen mening qua discriminatie. "Zie je wel, de blanke wordt eerder geholpen dan de zwarte". Zonder verdere navraag staaft de onderzoekster haar eigen vooringenomen mening.

Wil je een gedegen onderzoek dan ga je navraag doen bij de medewerkers. Vaak zal er een onschuldige, of misschien wel een persoonlijk gegronde, reden achter zitten. Ik vermoed dat een daadwerkelijke racistische reden puur incidenteel zal zijn.

Het onderzoek qua discriminatie is pas gedegen als ze ook de beweegredenen van de medewerkers meeneemt. Nu is het haar interpretatie eenzijdig en puur oppervlakkig.
She's been working late, She comes home, Gets on the phone, Calls up a few close friends, Gets a bottle of wine or something, And as the evening draws on they sit and reminisce....
pi_173671915
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 23:21 schreef luxerobots het volgende:
Gek h? Dat winkelpersoneel niet in het magazijn gaat zoeken als een Marokkaan om kledingstukken vraagt.

Hoe zou dat nou komen?

Oja, 'racisme!' roepen ze dan op de universiteit.
Ik heb als student in de horeca gewerkt. Marokkanen stonden synoniem voor problemen. Diefstal, vrouwen lastigvallen, vechtpartijen.

Overal maken ze het voor hun eigen groepje extreem moeilijk. Ik heb medelijden met die paar Marokkanen die wel OK zijn. Die vangen hier wel alle gevolgen van op.

De rest echter heeft er zelf om gevraagd en is schuldig aan zijn eigen behandeling.
Whatever...
pi_173671995
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dit gaat om klanten die al in de winkel staan en hun interesse in een kledingstuk aangeven. Die vlieger gaat dus niet op.

Bovendien wordt de discriminatie bij duurdere winkels minder, terwijl die volgens die redenatie juist meer zou moeten worden.
Die vlieger gaat natuurlijk nog steeds op. Een klant die naar inschatting van de verkoper meer te besteden heeft, daarvan denkt de verkoper 'als ik die nu eens goed help, kan ik behalve en broek er ook nog een leuk shirt of truitje bij verkopen'.

Ook is er waarschijnlijk een heel logische verklaring tussen goedkopere en duurdere winkels. In duurdere winkels loopt vaak ten opzichte van het aantal klanten veel personeel rond. Het is dan makkelijker om elke klant de aandacht te geven die het verdient. In een winkel met relatief minder personeel, moet je kiezen als er een horde klanten binnen loopt en kun je niet aan iedereen veel tijd besteden. De meeste tijd gaat dan naar de mensen uit de categorie die het meest in jouw winkel kopen.

Ga eens een ochtend klussen en bezoek dan 's middags eens een BMW of Mercedes dealer zonder tussentijds te douchen of om te kleden. Rij er heen met het 15 jaar oude koelblik van je vrouw. Grote kans dat je door het personeel bijna wordt weggekeken terwijl door de showroom loopt.

Kom een maand later nog eens terug, fris gedoucht, haar netjes in model en je 'zondagse pak' aan en rij er heen met je eigen of geleende middenklasser van een jaar of 4 a 5 oud. Geheid dat je veel aandacht krijgt van 1 van de verkopers.
pi_173672042
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Mooi om te zien wat voor uitvluchten mensen bedenken om discriminatie goed te praten. Deze mensen staan niet met een pistool in de hand in de winkel de kassa te eisen, ze vragen alleen of de verkoopster een bepaald shirt in een andere maat heeft.
Mooi om te zien wat voor uitvluchten mensen zoeken om de waarheid onder tafel te vegen.
pi_173672087
Mooi om te zien wat voor uitvluchten men bedenkt om racisme te verzinnen.
Quod licet Iovi, non licet bovi
pi_173672122
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:33 schreef ems. het volgende:
Mooi om te zien wat voor uitvluchten men bedenkt om racisme te verzinnen.
Triest om te zien hoe een bevolkingsgroep zichzelf in de hoek zet door hun eigen gedrag.
Whatever...
pi_173672367
Dat is het mooie van het vak van socioloog: je bent volledig vrij in het bewijzen van je hypothese. Hoe de mensen zich kleedden, hoe ze zich gedroegen en bovenal: of hun eigen perceptie - want dat is wat als feit gepresenteerd wordt - wel reel is. Zaken als 'zich aangestaard voelen' of 'vond dat hij gevolgd werd' zijn enorm subjectief.

En al helemaal als de testpersoon zlf daarover moet rapporteren, terwijl hij deelneemt aan een onderzoek van een allochtone studente, die zich zlf regelmatig tijdens het shoppen gediscrimineerd voelt en die dat uitvoert voor haar toekomstig promotor, die op zijn beurt een boek aan het schrijven is over 'praktijktesten en discriminatie' dat over twee maanden uitkomt. De uitkomst dat er gn sprake is van discriminatie is, is dan op voorhand natuurlijk geen optie.

[ Bericht 2% gewijzigd door nostra op 09-09-2017 11:08:10 ]
pi_173673087
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 september 2017 10:57 schreef nostra het volgende:
Dat is het mooie van het vak van socioloog: je bent volledig vrij in het bewijzen van je hypothese. Hoe de mensen zich kleedden, hoe ze zich gedroegen en bovenal: of hun eigen perceptie - want dat is wat als feit gepresenteerd wordt - wel reel is. Zaken als 'zich aangestaard voelen' of 'vond dat hij gevolgd werd' zijn enorm subjectief.

En al helemaal als de testpersoon zlf daarover moet rapporteren, terwijl hij deelneemt aan een onderzoek van een allochtone studente, die zich zlf regelmatig tijdens het shoppen gediscrimineerd voelt en die dat uitvoert voor haar toekomstig promotor, die op zijn beurt een boek aan het schrijven is over 'praktijktesten en discriminatie' dat over twee maanden uitkomt. De uitkomst dat er gn sprake is van discriminatie is, is dan op voorhand natuurlijk geen optie.
Hier een fotootje van de onderzoekster:
Dounia_Bourabain.png

Wat ik me dan afvraag, had de Maghrebijnse mysteryshopper ook een hoofddoekje om.

Want dan word je, zoals nu weergegeven wordt, niet alleen beoordeeld op je afkomst, maar ook op je kledingkeuze, die namelijk uitstraalt 'ik ben islamitisch'.
  zaterdag 9 september 2017 @ 15:38:15 #86
308438 Ser_Ciappelletto
Stuur me pics van je tieten
pi_173676426
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 00:19 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, zoals het onderzoek nu gepresenteerd wordt lijkt het gepresenteerd te zijn vanuit een vooringenomen mening qua discriminatie. "Zie je wel, de blanke wordt eerder geholpen dan de zwarte". Zonder verdere navraag staaft de onderzoekster haar eigen vooringenomen mening.

Wil je een gedegen onderzoek dan ga je navraag doen bij de medewerkers. Vaak zal er een onschuldige, of misschien wel een persoonlijk gegronde, reden achter zitten. Ik vermoed dat een daadwerkelijke racistische reden puur incidenteel zal zijn.

Het onderzoek qua discriminatie is pas gedegen als ze ook de beweegredenen van de medewerkers meeneemt. Nu is het haar interpretatie eenzijdig en puur oppervlakkig.
Als klanten met een bepaald uiterlijk minder goed geholpen worden dan andere klanten, lijkt me dat overduidelijk discriminatie. Waarom er dan gediscrimineerd wordt, is een volgende vraag.
pi_173676485
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als klanten met een bepaald uiterlijk minder goed geholpen worden dan andere klanten, lijkt me dat overduidelijk discriminatie. Waarom er dan gediscrimineerd wordt, is een volgende vraag.
Omdat de statistiek laat zien dat een bepaald uiterlijk meestal problemen veroorzaakt. Het is niets meer of minder dan het mijden van een bedrijfsrisico. Je weet maar nooit of je ineens wordt gedjoekt door een bontkraagje die met z'n matties even je halve inventaris leeghaalt. Een blauwe-ogen Germaan doet dat niet zo snel snap je??
  zaterdag 9 september 2017 @ 15:44:19 #88
308438 Ser_Ciappelletto
pi_173676512
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:42 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Omdat de statistiek laat zien dat een bepaald uiterlijk meestal problemen veroorzaakt. Het is niets meer of minder dan het mijden van een bedrijfsrisico. Je weet maar nooit of je ineens wordt gedjoekt door een bontkraagje die met z'n matties even je halve inventaris leeghaalt. Een blauwe-ogen Germaan doet dat niet zo snel snap je??
De meeste criminaliteit wordt nog steeds door blanken gepleegd. Ook in Belgi...
pi_173676537
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De meeste criminaliteit wordt nog steeds door blanken gepleegd. Ook in Belgi...
Absoluut ja omdat meer blanken, niet percentueel.
  zaterdag 9 september 2017 @ 15:47:43 #90
308438 Ser_Ciappelletto
pi_173676566
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:45 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Absoluut ja omdat meer blanken, niet percentueel.
Nou en? Of is het gewoon een excuus om ongegeneerd te kunnen discrimineren?
pi_173676582
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou en? Of is het gewoon een excuus om ongegeneerd te kunnen discrimineren?
Nou en? Bedrijfsrisico. Alsof die winkeliers zin hebben in criminelen en de stress en rompslomp aan papierwerk wat daar mee gemoeid gaat? :')
pi_173676607
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:42 schreef Faeroer het volgende:

[..]
Een blauwe-ogen Germaan doet dat niet zo snel snap je??
Ik zou zo graag een blauwe-ogen Germaan willen zijn. Mensen geloven alles wat je zegt.
wooblabalurg
  zaterdag 9 september 2017 @ 15:54:46 #93
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_173676649
de gedachte moet wel in leven gehouden worden, komkommertijd heeft ons te tolerant gemaakt. :D
  zaterdag 9 september 2017 @ 16:04:40 #94
308438 Ser_Ciappelletto
pi_173676803
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 15:49 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Nou en? Bedrijfsrisico. Alsof die winkeliers zin hebben in criminelen en de stress en rompslomp aan papierwerk wat daar mee gemoeid gaat? :')
Vast niet. Maar dat lijkt me geen reden op klanten slechte service te geven.
pi_173676844
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vast niet. Maar dat lijkt me geen reden op klanten slechte service te geven.
Zit ook wel een beetje een verschil in het discrimineren van niet-blanken, en discrimineren van alleen risicogroepen (bontkraagjes, roma's bv).
pi_173676985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 17:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Marokkanen zijn in de meeste gevallen daders van allerlei misdrijven. Het idee dat dat niemand opvalt mag wel eens de prullenbak in. Ja, misschien in jouw fopvakgroepje aan de UvA.

Gelijke behandeling in gelijke gevallen. Aangezien veel te veel jonge marokkaanse mannen crimineel zijn is dit helemaal geen gelijk geval. En omdat de overheid deze groep blijkbaar niet op het rechte pad krijgt, gaat men ze anders behandelen. Als het een afkeer van slechts het uiterlijk/achtergrond was, zouden de vrouwen net zo hard gediscrimineerd zijn namelijk.

Kortom: de conclusie is te snel getrokken en ik vermoed dat het geen discriminatie is, maar kansberekening. Waarbij afkomst, geslacht (of gender als je getriggerd bent, vast wel) en kledingstijl samen bepalen of iemand een risico vormt, of een waarschijnlijke klant is.

Als ik in een boerenkiel de maseratidealer binnenstap word ik waarschijnlijk ook anders behandeld dan iemand met een duur italiaans maatpak. Discriminatie?
Marokkanen plegen meer dan 50% van alle misdrijven in Nederland? Weet je het zeker?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 9 september 2017 @ 16:24:35 #97
308438 Ser_Ciappelletto
pi_173677099
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:06 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Zit ook wel een beetje een verschil in het discrimineren van niet-blanken, en discrimineren van alleen risicogroepen (bontkraagjes, roma's bv).
Dat maakt het nog steeds een slap excuus. Het zou op die manier net zo logisch zijn als je bijvoorbeeld je kinderen niet met een man laat spelen of je financin niet aan een blanken toevertrouwt, omdat die oververtegenwoordigd zijn in pedofilie respectievelijk economische delicten. Maar dat doet niemand.
pi_173677167
Onze moraalridder is weer op pad. Je neefjes verpesten het gewoon Ser ga hun aanspreken.

+ enig bewijs voor de oververtegenwoordiging (in %) van hollanders in eco en pedo delicten ?

Of spreekt de onderbuik. Waar we ons allen wel eens aan schuldig maken (menselijk, mot kunnen)
  zaterdag 9 september 2017 @ 16:30:20 #99
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_173677209
Als dit verhaal waar is zou het interessant zijn om eens te kijken waar die discriminatie dan vandaan komt lijkt mij.
slechts gestoord door het niet gestoord willen worden
pi_173677214
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat maakt het nog steeds een slap excuus. Het zou op die manier net zo logisch zijn als je bijvoorbeeld je kinderen niet met een man laat spelen of je financin niet aan een blanken toevertrouwt, omdat die oververtegenwoordigd zijn in pedofilie respectievelijk economische delicten. Maar dat doet niemand.
Tsja. Bontkraagjes worden nou eenmaal gezien als een soort ratten. Als ze nou eens zelf beginnen met dat stigma weg te halen... ;)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')