abonnement Unibet Coolblue
pi_173630585
Hi!

Ik ben bezig met een voedselschema en maak waarschijnlijk ergens een denkfout, maar ik weet niet waar.

Ik heb uitgerekend dat ik 3000kcal per dag binnen krijgen volgens de verhouding 50/30/20 (k/e/v). Dat zou dus betekenen dat ik per dag zo'n 900 kcal aan eiwitten binnen moet krijgen, oftewel 225 gram.

Tot zover geen problemen. Alleen nu lees ik op diverse sites dat het tevens verstandig is om tussen de 1,5 en 1,8 gram per kg lichaamsgewicht aan te houden (als je aan krachtsport doet). Aangezien ik 93 kg weeg zou dit betekenen dat ik (gemiddeld aangenomen) zo'n 150 gram eiwitten binnen moet krijgen.

Tussen de 2 voorbeelden zit meer dan 75 gram verschil, een behoorlijk gat. Waar ga ik de mist in? Kenners :P?
  woensdag 6 september 2017 @ 22:50:50 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173630798
https://www.bodybuilding.com/fun/calpro.htm zegt ook ong 225, maar volgens mij zit er qua gram eiwit/kg nogal verschil afhankelijk van aan wie je het vraagt
pi_173630946
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 22:50 schreef hugecooll het volgende:
https://www.bodybuilding.com/fun/calpro.htm zegt ook ong 225, maar volgens mij zit er qua gram eiwit/kg nogal verschil afhankelijk van aan wie je het vraagt
Hm.. word er niet veel wijzer van inderdaad. Best kloten want het is een behoorlijk gat en het zou in principe het verschil kunnen zijn tussen iets aankomen of juist afvallen (wat dus niet de bedoeling is).
pi_173634258
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 22:58 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Hm.. word er niet veel wijzer van inderdaad. Best kloten want het is een behoorlijk gat en het zou in principe het verschil kunnen zijn tussen iets aankomen of juist afvallen (wat dus niet de bedoeling is).
Je denkt er teveel over na, er is geen bare minimum of maximum aan eiwitten wat je moet nemen, het meest ideale is 1,5 tot 2 gram per kg lichaamsgewicht voor krachttraining.
Maar als je 2.5gram per kg kunt inpassen, prima.
Wat je lichaam niet gebruikt pis je wel uit.

Als je het helemaal simpel wil houden;
2x gram per kg lichaamsgewicht in Proteïne
1x gram per kg lichaamsgewicht voor vetten
al het resterende tot 3000kcal zijn koolhydraten.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  donderdag 7 september 2017 @ 11:37:18 #5
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_173635917
Waar haal je vandaan dat je verdeling van macro's 50/30/20 móet zijn?
WFPB!
  donderdag 7 september 2017 @ 20:28:07 #6
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_173645603
Hou zelf ivm krachttraining 1.5 tot 2 Gr per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten aan.
En de rest aanvullen met vetten en koolhydraten. Al probeer ik zelf zo min mogelijk koolhydraten te eten.
pi_173672587
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:28 schreef Cue_ het volgende:
Hou zelf ivm krachttraining 1.5 tot 2 Gr per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten aan.
En de rest aanvullen met vetten en koolhydraten. Al probeer ik zelf zo min mogelijk koolhydraten te eten.
1,5 gr per kg lichaamsgewicht eiwitten zit je nog wel snel aan. Als je dan weinig koolhydraten eet en verder vetten hoe ziet jouw dag er wat eten betreft dan uit?

quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:37 schreef Dizorn het volgende:
Waar haal je vandaan dat je verdeling van macro's 50/30/20 móet zijn?
Verschillende sites/fora/meningen van andere mensen. Staat nergens dat het dat MOET zijn, maar wel veel mensen die dit gewoon als 'standaard' aanhouden.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 09:50 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Je denkt er teveel over na, er is geen bare minimum of maximum aan eiwitten wat je moet nemen, het meest ideale is 1,5 tot 2 gram per kg lichaamsgewicht voor krachttraining.
Maar als je 2.5gram per kg kunt inpassen, prima.
Wat je lichaam niet gebruikt pis je wel uit.

Als je het helemaal simpel wil houden;
2x gram per kg lichaamsgewicht in Proteïne
1x gram per kg lichaamsgewicht voor vetten
al het resterende tot 3000kcal zijn koolhydraten.
Kan wel zijn, maar het zijn 2 verschillende regels die dusdanig ver uit elkaar liggen dat 1 van de 2 per definitie niet goed kan zijn.
pi_173672955
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 11:21 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Kan wel zijn, maar het zijn 2 verschillende regels die dusdanig ver uit elkaar liggen dat 1 van de 2 per definitie niet goed kan zijn.
"Niet goed" is nogal een uitspraak.
jij hebt je verbruik al ingesteld op 3000kcal en je staart je blind op een ratio van 50/30/20 dus daar zou je mee moeten gaan werken.

Dat zou betekenen 1500kcal uit koolhydraten, 900 uit vetten en 600 uit eiwitten.

dat is
375gram aan koolhydraten
100gram aan vetten en
150gram aan eiwitten

Jij gaat de mist in op het moment dat je de ene regel wil gaan overrulen met de extra eiwitten,
Je probeert het aantal eiwitten te vergroten binnen eenzelfde kcal verbruik, dat gaat altijd resulteren in een andere ratio qua procenten.

Meer eiwitten is een prima doel hoor, maar dat strookt dus niet met jouw 50/30/20 regel die je wil hanteren.
Je kunt een andere ratio gaan kiezen zoals 40/30/30, wat ook een populaire ratio is onder sporters.

Dan zou je binnen krijgen;
300 gram koolhydraten
100 gram vetten
225 gram proteïne.

Per definitie niet goed is je vasthouden aan een ding wat anderen zeggen, je moet je voeden naar wat jouw doelen zijn en wat voor jou werkt. Je bent een uniek geval zoals ieder ander.
Zo zou je voor cardio meer koolhydraten nodig zijn en voor spier opbouw meer eiwitten.
Wellicht functioneer jij amper op 50/30/20 en heb je meer energie bij 40/30/30.
Alles is een richtlijn om het goed te KUNNEN doen, of het voor jou werkt is een kwestie van proberen.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  zaterdag 9 september 2017 @ 13:32:53 #9
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_173674308
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 11:21 schreef nickhguitar het volgende:
Verschillende sites/fora/meningen van andere mensen. Staat nergens dat het dat MOET zijn, maar wel veel mensen die dit gewoon als 'standaard' aanhouden.
Bekijk het zo. Er wordt onderzoek gedaan naar eiwit-inname voor spieropbouw, de getallen die daaruit volgen hebben dus enige basis. Een %-verhouding tussen macro's heb ik nooit onderzocht gezien, maar er is wel een hoop BroScience over. Als je dus je inname van voedsel/macro's/eiwitten ergens op wil baseren, zou ik kiezen voor datgene waar je het meest op kan vertrouwen.
WFPB!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')