abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173628458
registreer om deze reclame te verbergen
Een gekke vraag wellicht. Ik ben weer terug met het volgen van F1 na jarenlang geen belangstelling meer te hebben gehad, dus ik weet niet het fijne van alles.

Team Sauber lijkt wel steevaste hekkensluiter. Ze vallen in vergelijking met andere teams weinig uit om technische redenen, maar eindigen bijna altijd helemaal achteraan.

Loont het wel om keer op keer als hekkensluiter te eindigen? Aan hun bolides te zien hebben ze niet enorm veel sponsoren en die Ferrari motor en bolide moet ook ergens van betaald worden.

Hun stats volgens wiki:

Race victories 1[N 2]
Podiums 27[N 4]
Pole positions 1[N 3]
Fastest laps 5[N 5]
2016 position 10th (2 pts)

Ergens heb ik wel bewondering voor dit team. Ze zijn een soort Liechtenstein, Androrra of Faeroer. Ze incasseren veel maar blijven maar doorgaan. Er zijn veel andere teams over de kop gegaan, maar Sauber bestaat nog.
pi_173628941
Wat betreft inkomsten: Er zijn twee geldpotjes voor de top 10 constructeurs. In beide potjes zit ruim 400M. Het eerste potje wordt gelijk wordt verdeeld onder de teams. In geldpotje 2 kunnen de teams geld verdienen op basis van hun prestaties over de afgelopen paar jaar. Hier staat Sauber natuurlijk heel laag, maar het levert wel iets op. In 2016 verdiende Sauber hiermee rond de 70M volgens diverse bronnen.

formula-one-profit-distribution.jpg

[ Bericht 2% gewijzigd door zoem op 06-09-2017 21:25:32 ]
pi_173629361
Je doet nu net alsof Sauber altijd achteraan gebungeld heeft. Dat is pas iets van de laatste jaren nu Marussia, Caterham en HRT niet meer van de partij zijn. Vroeger vormden teams als Tyrrell en Minardi de achterhoede. Sauber was ook altijd best goed gefinancierd met sponsors als Red Bull, Petronas, Credit Suisse etc en ze presteerden netjes in de middenmoot. De toekomst zie ik wel enigszins somber in want McLaren zal alleen maar beter worden en ik zie Sauber ook niet de strijd aangaan met Williams of Force India. Als Torro Rosso niks presteert met Honda dan denk ik niet dat Honda en Mateschitz er tot in lengte van jaren mee door blijven gaan.
  woensdag 6 september 2017 @ 21:42:50 #4
188813 de_boswachter
Boegbeeld / Fenomeen / Viesdik
pi_173629494
registreer om deze reclame te verbergen
Ik las zondag het gerucht dat deze week de aankondiging kwam dat ze werden overgenomen door Alfa Romeo. Van de baan?
Op vrijdag 28 juli 2017 08:32 schreef Nielsch het volgende:
Geweldig hoe jij echt het simpelste van t simpelste vertegenwoordigt op FOK!
pi_173629587
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 21:42 schreef de_boswachter het volgende:
Ik las zondag het gerucht dat deze week de aankondiging kwam dat ze werden overgenomen door Alfa Romeo. Van de baan?
Volgens mij loopt dat nog steeds. Alfa is van Fiat. Ferrari ook en die motoren hangen er al in. Zou snel kunnen gaan dus.
pi_173630504
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2017 21:46 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Volgens mij loopt dat nog steeds. Alfa is van Fiat. Ferrari ook en die motoren hangen er al in. Zou snel kunnen gaan dus.
Ferrari is tegenwoordig behoorlijk verzelfstandigd. Sterker nog, 67% van de aandelen Ferrari kunnen verhandeld worden op de beurs. 10% is van Pierro Ferrari en 23% is van EXOR NV, een investeringsmaatschappij van de familie Agnelli.

Juridisch gezien is Ferrari zelfs een Nederlands bedrijf, net zoals bijvoorbeeld IKEA dat ook is ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173630547
registreer om deze reclame te verbergen
Denk alleen naamsponsor, dan krijgen ze korting/gratis motoren in ruil voor de naam. Zal voorlopig wel eigendom blijven van Longbow.
.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')