abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:33:16 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_173612814
Hervorming belastingstelsel dichterbij: vlaktaks op tafel



quote:
De vier formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen een eenvoudiger belastingstelsel. Ze praten serieus over de invoering van een vlaktaks, één belastingtarief voor de meeste inkomens. Er liggen verschillende varianten op tafel, bevestigen ingewijden aan RTL Nieuws.

Nu zijn er vier belastingschijven, variërend van 36,55 procent voor de laagste inkomens tot 52 procent voor de rijksten. Bij invoering van een vlaktaks worden de eerste drie belastingschijven samengevoegd tot één - lager - tarief van bijvoorbeeld 35 procent. Alleen de allerhoogste inkomens zouden dan een hoger tarief betalen.

Vooral voor de middeninkomens pakt een dergelijke vereenvoudiging goed uit. De meeste mensen vallen in de tweede of derde belastingschijf van 40,8 procent. De formerende partijen benadrukten afgelopen maanden al dat juist de middeninkomens komende jaren moeten gaan merken dat het beter gaat. Keerzijde van de invoering van de vlaktaks is wel dat ook de hypotheekrenteaftrek voor veel mensen omlaag zal gaan.

Minder toeslagen

Het CDA pleit al jaren voor invoering van een vlaktaks. Ook de ChristenUnie wil dat. Een belastingstelsel met maar twee tarieven is een stuk eenvoudiger dan het huidige stelsel, een wens van alle formerende partijen. Omdat grote groepen minder belasting gaan betalen zullen ook minder mensen een beroep hoeven te doen op toeslagen.

Hoe hoog het belastingtarief precies zal uitvallen als wordt overgegaan tot vlaktaks, is nog onderwerp van discussie. Dat hangt er ook van af hoe veel geld de formerende partijen bij elkaar weten te sprokkelen. Voor de invoering van een vlaktaks zijn miljarden nodig. Een deel daarvan kan worden gefinancierd uit meevallers. Toch zullen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie ook moeilijke keuzes moeten maken om het benodigde geld bij elkaar te sprokkelen.

Geen gelopen race

Het is nog niet zeker of de vlaktaks er ook echt komt. ‘Dan moet er wel genoeg ambitie zijn,’ zegt een van de onderhandelde partijen. Een eerdere poging tot belastinghervorming strandde twee jaar geleden nog door politieke onwil

https://www.rtlz.nl/algem(...)ij-vlaktaks-op-tafel
Dames & heren,

Na 'n paar heerlijke weken tijdens een vrij drukke week op de zaak in het Haerlemsche, passeerden diverse politieke suggesties plaatselijk de revue die afkomstig zijn uit demissionair politiek Den Haag. :s) En in dit geval heet ik u daarom welkom in ''belastingland!'' :R

Allereerst: behalve vertier en vermaak in perfecte sferen B:)B , zoals 'n bezoek aan de Jopenkerk na de auto veilig en wel geparkeerd te hebben in de nabij gelegen parkeergarage 'de Raaks' na een bezoek aan Den Haag :Y) :9 , heeft men in de hogere kringen een duidelijke missie ten behoeve van de belastingplichtige medemens.

Deze missie bestaat uit verschillende vormen m.b.t. het van dienst zijn van waardige burgers in onze prachtige gemeente en groene omstreken, waar menig kapitaalkrachtig burger geheel naar onze tevredenheid en goeddunken geniet van rust en vogelgezang. oO<

Wel, ondanks ideeën die ambtshalve aan de kaak gesteld worden, dan wel gezamenlijk overleg met andere gemeenten in NL, brengen wij politiek Den Haag af en toe op andere gedachten, tenminste waar wij dit nodig achten. Maar op de meeste financiële constructies of vormen van regelgeving die reeds van overheidswege bedisseld zijn hebben wij in de regel weinig invloed. Me dunkt, het belastingstelsel is daar ook 'n lichtend voorbeeld van.

Meestal deert dat ons niet, want gelet op een uitstekende politieke koers, voornamelijk gevolgd werd door kabinet Rutte II die in goede orde wordt voortgezet door het demissionair kabinet, hoort men ons dus zeker niet klagen. :N
Echter, de suggestieve hervorming van het belastingstelsel in politiek Den Haag leeft thans weer op. Hetgeen ons niet echt verwonderd, aangezien dit in de Hofstad wederom aan de kaak gesteld werd na goed overleg met diverse andere NL-gemeenten. c_/

Het eventuele nieuwe belastingstelsel biedt zowel u op FOK! als andere NL'ers veel voordelen. Wij Haerlemmers, met het hart op de juiste plaats, scharen ons achter het eerder gelanceerde voorstel dat om bepaalde redenen destijds niet uitgevouwen werd. Maar de vier partijen, welke gezamenlijk een toekomstig kabinet zouden kunnen gaan vormen, kunnen zich nu redelijk vinden in de zogeheten vlaktaks.
''Oeverloze uitkering van toeslagen aan burgers kan worden verminderd omdat men dan sowieso massaal minder belasting betaald.''

Nadeeltje zijn de kosten die eventuele invoering v.d. vlaktaks met zich meebrengt. Maar ja, wanneer de baten deze kosten zullen overtreffen, zal een nieuwe win-win situatie het daglicht gaan aanschouwen. Al met al blijft het 'n kwestie van keuzes maken, want van overheidswege zal hiervoor tenslotte óók het nodige geld vrijgemaakt dienen te worden. De middeninkomens, tevens een inkomensgroep die tegenwoordig al flink in de verdrukking komt in het vuur van een reeds florerende huizenmarkt, zouden naar mijn bescheiden mening zeer wel gaan profiteren van het nieuwe belastingstelsel. Even afwachten nog, maar een prima idee voor ons welvarend NL. *)

Maar goed, men dient echter wel te letten op 'n gevoelig lagere hypotheekrente aftrek (HRA)4.gif, maar uiteindelijk zullen zij met de meeste financiële draagkracht in dezen hogere belastingtarieven gaan betalen.

Ik wens u allen 'n mooie tijd!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_173612856
Ik denk niet dat Jezus voor een vlaktaks zou zijn. Waarom stemmen het CDA en de CU daarvoor?
standaarddrinker
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:38:20 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173612912
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik denk niet dat Jezus voor een vlaktaks zou zijn. Waarom stemmen het CDA en de CU daarvoor?
hebben die knakers anno 2017 nog altijd zo een WWJD bandje om ja? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 23:42:13 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173612918
quote:
Maar goed, men dient echter wel te letten op 'n gevoelig lagere hypotheekrente aftrek (HRA), maar uiteindelijk zullen zij met de meeste financiële draagkracht in dezen hogere belastingtarieven gaan betalen.
Zo werkt een vlaktaks dus niet, precies het omgekeerde is het geval, lagere inkomens betalen een groter deel van hun inkomen, de hoogste inkomens een kleiner deel onder een vlaktaks.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:42:35 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173612921
"Allerhoogste inkomens". :') Vanaf 68K.

En eigenlijk is het inclusief afnemen van arbeidskorting nog meer dan 52%. Dan zit je al zo op 56% of zoiets per meer verdiende euro.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:44:37 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173612945
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zo werkt een vlaktaks dus niet, precies het omgekeerde is het geval, lagere inkomens betalen een groter deel van hun inkomen, de hoogste inkomens een kleiner deel onder een vlaktaks.
Dat is wel een goede motivatie voor de lagere inkomens om harder te gaan werken en meer te gaan verdienen. Dus eigenlijk wordt iedereen er beter van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 23:49:10 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173612996
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is wel een goede motivatie voor de lagere inkomens om harder te gaan werken en meer te gaan verdienen. Dus eigenlijk wordt iedereen er beter van.
Oh? Hoe moeten ze dat doen dan? Kunnen ze van hun werkgever eisen dat ze ineens 50 uur per week mogen werken of zo?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:51:00 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173613009
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh? Hoe moeten ze dat doen dan? Kunnen ze van hun werkgever eisen dat ze ineens 50 uur per week mogen werken of zo?
Gewoon meer hun best doen, zodat ze wellicht hogere bonussen ontvangen, in aanmerking komen voor promotie, et cetera. Ook een bijbaantje wordt natuurlijk leuker als je meer daarvan mag behouden. Dus voor het werk de krant rond brengen, na het werk nog even wat asperges steken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:51:23 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173613014
Ze stellen dat minder mensen een beroep op toeslagen zullen doen omdat ze minder belasting hoeven betalen?
Ten eerste zijn toeslagen afhankelijk van het bruto inkomen, ten tweede zullen ze ook de belastingvrije voet moeten handhaven of zelfs verhogen als ze willen dat de laagste inkomens niet meer gaan betalen, en dat is nou juist de groep die toeslagen ontvangt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 23:54:30 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613044
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gewoon meer hun best doen, zodat ze wellicht hogere bonussen ontvangen, in aanmerking komen voor promotie, et cetera. Ook een bijbaantje wordt natuurlijk leuker als je meer daarvan mag behouden. Dus voor het werk de krant rond brengen, na het werk nog even wat asperges steken.
Maak je daar promotie mee, asperge steken? Zo zo, nou, wat een feest.

Meer hun best doen, ah. Logisch, tenslotte doen mensen met een laag inkomen hun best toch niet anders. Man, wat een droeftoeter ben jij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 23:55:54 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:51 schreef Leandra het volgende:
Ze stellen dat minder mensen een beroep op toeslagen zullen doen omdat ze minder belasting hoeven betalen?
Ten eerste zijn toeslagen afhankelijk van het bruto inkomen, ten tweede zullen ze ook de belastingvrije voet moeten handhaven of zelfs verhogen als ze willen dat de laagste inkomens niet meer gaan betalen, en dat is nou juist de groep die toeslagen ontvangt.
Dat is politieke spraak voor "We gaan snijden in toeslagen en we plakken daar een mooi verhaal over minder belastingen op die vooral naar de hogere inkomens zullen gaan"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:57:50 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173613088
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maak je daar promotie mee, asperge steken? Zo zo, nou, wat een feest.

Meer hun best doen, ah. Logisch, tenslotte doen mensen met een laag inkomen hun best toch niet anders. Man, wat een droeftoeter ben jij.
Het is altijd de schuld van een ander bij sommige mensen. Nederland biedt genoeg kansen. Ook aan mensen die niet al te snel of slim zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:57:58 #14
198365 Morendo
The Real Deal
pi_173613090
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik denk niet dat Jezus voor een vlaktaks zou zijn. Waarom stemmen het CDA en de CU daarvoor?
Jezus was voor een vlaktaks van 10%.
Die Lebenslust bringt dich um.
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 23:58:45 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613097
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is altijd de schuld van een ander bij sommige mensen. Nederland biedt genoeg kansen. Ook aan mensen die niet al te snel of slim zijn.
Ja, vooral bij jou lijkt dat het geval te zijn. Laag inkomen? Oh, dan werk je gewoon niet hard genoeg. Compleet dom gelul, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:59:30 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173613104
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is politieke spraak voor "We gaan snijden in toeslagen en we plakken daar een mooi verhaal over minder belastingen op die vooral naar de hogere inkomens zullen gaan"
Nou, dat idd.
Maar goed, je hoeft van deze coalitie idd weinig te verwachten voor de onderkant van de samenleving, dus die CDA-stemmers zijn ze na dat kabinet ook kwijt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 6 september 2017 @ 00:00:55 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613115
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, dat idd.
Maar goed, je hoeft van deze coalitie idd weinig te verwachten voor de onderkant van de samenleving, dus die CDA-stemmers zijn ze na dat kabinet ook kwijt.
Ik denk niet dat de CDA stemmers van de onderkant komen, meer van de christelijke kant dus er zal ook wel flink voor de enkele kostwinner uitgepakt gaan worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 6 september 2017 @ 00:00:58 #18
198365 Morendo
The Real Deal
pi_173613117
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, vooral bij jou lijkt dat het geval te zijn. Laag inkomen? Oh, dan werk je gewoon niet hard genoeg. Compleet dom gelul, natuurlijk.
Je moet natuurlijk letten op dergelijke inkomenseffecten, die je kunt corrigeren met een hogere belastingvrije voet.

Maar dit zijn vier partijen met een sociaal gezicht. Komt goed dus.
Die Lebenslust bringt dich um.
  woensdag 6 september 2017 @ 00:01:53 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173613124
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de CDA stemmers van de onderkant komen, meer van de christelijke kant dus er zal ook wel flink voor de enkele kostwinner uitgepakt gaan worden.
Dat is niet de groep met een fors inkomen hè ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 6 september 2017 @ 00:02:02 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613127
quote:
14s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:00 schreef Morendo het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk letten op dergelijke inkomenseffecten, die je kunt corrigeren met een hogere belastingvrije voet.

Maar dit zijn vier partijen met een sociaal gezicht. Komt goed dus.
We wachten het af. Ik vermoed sterk dat een vlaktaks niet in het regeringsakkoord gaat staan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 6 september 2017 @ 00:03:19 #21
416931 yats
(non) Average Joe
pi_173613141
Ik ben gestopt met lezen toen ik 'uitstekende politieke koers, gevolgd door het kabinet Rutte 2' las. Als er een kabinet desastreus is geweest voor met name jongeren en de toekomst van ons land dan is het dat kabinet wel.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  woensdag 6 september 2017 @ 00:03:30 #22
198365 Morendo
The Real Deal
pi_173613144
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

We wachten het af. Ik vermoed sterk dat een vlaktaks niet in het regeringsakkoord gaat staan.
Dat geloof ik ook niet, maar elke versimpeling en verlaging is mooi meegenomen.
Die Lebenslust bringt dich um.
  Moderator woensdag 6 september 2017 @ 00:04:05 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613149
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is niet de groep met een fors inkomen hè ;)
Ik zou het niet durven zeggen, ik dacht eerder aan midden inkomens overigens met uitschieters naar boven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 6 september 2017 @ 00:05:07 #24
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173613153
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:03 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook niet, maar elke versimpeling en verlaging is mooi meegenomen.
Ik zie liever versimpeling dan verlaging, eigenlijk. En versimpeling brengt besparingen mee dus uiteindelijk is dat alleen maar positief.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 6 september 2017 @ 00:05:25 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_173613157
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is wel een goede motivatie voor de lagere inkomens om harder te gaan werken en meer te gaan verdienen. Dus eigenlijk wordt iedereen er beter van.
Ja, want conciërges, schoonmakers en loodgieters werken minder hard dan kerels in een pak die op een laptop met Excel zitten te kutten de hele dag _O-

Flikker toch op man.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')