quote:
Op dinsdag 26 september 2017 00:41 schreef khochner het volgende:De opleidingen is een massaproduct. Het bedient de massa en niet het individu. Het tempo is afgestemd zo dat de meerderheid mee kan komen. Terwijl de ene werkt snel de ander langzaam. Ik ben voorstander van een meer geïndividualiseerde vorm van onderwijs en dat kan makkelijk met moderne techniek.
Het gaat niet alleen om 't tempo, maar ook om de inhoud. Daar valt denk ik ook nog wel 't 1 en ander te winnen.
quote:
Dat er een instituut zou moeten komen voor anders denkende geeft al aan dat het goed fout is met respect voor de ander z'n mening. Je ziet het overal in het dagelijks leven. Zodra iemand een afwijkende mening heeft of afwijkende levensstijl of geloofsovertuiging kunnen mensen ineens niet meer op een normale manier met elkaar omgaan. Alsof het niet geaccepteerd wordt om anders te zijn.
Klopt. Het wordt ook niet geaccepteerd, omdat het eng is. Interessant(er) om te weten is -waarom- dit zo is!
Het heeft iets te maken met het groepsdenken en de angst om geen aansluiting bij de groep te hebben.
Zelf valt dit mij meer/beter op, omdat ik relatief gezien minder gevoelig ben voor groepsdruk en het dus meer als buitenstaander kan betrachten en ik erover ben gaan nadenken.
Het heeft denk ik ook iets met pruning te maken. Mij valt op dat hoe inflexibeler het brein is, hoe meer dit individu empathie ontbeert, maar ook hoe groepsgerichter het betroffen individu -lijkt- te zijn. Een andere bijkomstigheid is dat hoe meer pruning, hoe minder goed ratio en emotie gescheiden blijven, wat gezien de afwijkende hersenstructuur verklaarbaar zou kunnen zijn door de vergrote lange-afstandsverbindingen binnen de hersenen (dingen zijn meer onderling gekoppeld en -dus- minder onafhankelijk van elkaar!).
Meer pruning betekent ook een minder flexibel brein...en wellicht een vergrote zucht naar een (door dit individu) gecontroleerde (sociale) omgeving.
Autisten willen meer de rationele omgeving stabiel houden (denk daarbij aan de woonomgeving, de eigen vertrekken) en hoe niet-autistischer, hoe meer die controledrang zich lijkt te verschuiven naar meer sociale omgevingen (want minder rationeel en meer emotioneel. De mens is de belangrijkste andere levensvorm voor elk (menselijke) individu).
Ik denk dat het voor iemand met meer pruning relatief belangrijker is om een goede opvoeding te ontvangen, daar een minder goede opvoeding later in 't leven, minder om te draaien is.
Open-mindedness kan aangeleerd worden, maar een uitgepruned brein is veel lastiger te veranderen. Psychopaten zijn (als dit klopt) minder makkelijk te veranderen dan de standaardmens.
quote:
De simpelste meningsverschillen lopen al snel uit in conflicten. Er is geen respect voor wanneer iemand anders denkt. Raar eigenlijk.
Zo raar is dat niet, als je over voldoende achtergrondkennis beschikt.
Het 'raarste' vind ik nog hoe dit zo uit de hand heeft kunnen lopen. Dat wat de mens z'n kracht geeft, wordt er langzaamaan uitgedrukt.
quote:
Maar ik heb wel een theorie hierover.
Namelijk dat mensen de natuurlijke eigenschap hebben om de omgeving zo veel mogelijk te controleren. Dit zal een evolutionaire voorsprong hebben gehad. Echter zijn er dingen welke we niet kunnen controleren. Het weer. Natuur krachten. En ook niet andermans denkbeeld al proberen we dat wel met indoctrinatie anderen ons eigen denkbeeld op te leggen. Maar wanneer je accepteert dat er oncontroleerbare dingen zijn. Kun je die controle drang loslaten.
Oké, geinig dat je hier nu zelf over begint (ik lees vaak posts per alinea en niet in 1 keer). Ik denk dat -elk- mens controle wil over de eigen omgeving en dat dit ook logisch is. Het is ook logisch dat de mens dit in elk geval wel heeft, omdat we anders als soort de wereld niet op zo'n radicale wijze al beïnvloed zouden hebben als de mens deze eigenschap ontberen moest.
Met andere woorden...als je hier niet gelijk had gehad, hadden we nu niet hier via het internet met elkaar staan babbelen
Vetgedrukte heb je goed gezien, het gaat veel mensen in een discussie vaak meer om het discussiëren dan om het leren/de bewustwording van de factisch beste mening. Ten slotte zijn meer geprunede breinen minder goed in staat om de fijnste nuances op te slaan. Minder verbindingen staat ongeveer gelijk aan minder opslagcapaciteit, dus meer details die weggelaten worden. Ik denk dat autisten -daarom- meer op details gericht zijn en dat psychopaten om deze reden minder empathie hebben. Er is gewoon niet voldoende opslagcapaciteit in de breinen van psychopaten om zoiets emotioneel-ingewikkelds correct te verwerken en op te slaan.
Ze zien natuurlijk wel emoties, maar wat er in een ander omgaat, dat -kunnen- ze gewoon niet begrijpen. Tenzij ze aangeleerd hebben om te benaderen (op deze wijze heb ik mezelf aangeleerd dingen alvast te snappen nog voordat ik het zelf -echt- snap, een meer correcte manier van automatische conceptuele betekenisverlengen).
quote:
Mijn inziens helpt het de huidige mensheid als er meer respect komt voor de ander zijn denkbeelden zodat het niet uitloopt in een conflict maar acceptatie of eventueel een goede discussie.
Klopt, bewustwording is de 1e stap. Onderwijs speelt hierbij ook een sleutelrol.
En hoe minder hokjesdenken, hoe meer focus er richting de hoeken kan die echt belangrijk zijn. Hoe mer statuszoekerij een centrale rol in de maatschappij speelt, hoe minder ontwikkeld de mens daardoor uiteindelijk wordt.