abonnement Unibet Coolblue
pi_173608224
Beste Fokkers,

Heeft er iemand toevallig ervaring met het verkopen van tweedehands boeken op Bol? Zelf dacht ik er aan om tweedehands boeken in te kopen en vervolgens door te verkopen via Bol, maar ik twijfel of dit zou werken gezien de vraag en aanbod. Er staan namelijk miljoenen boeken op Bol en ik weet vrijwel zeker dat de meeste nooit verkocht zullen worden. Ja, dan moet je natuurlijk de populairdere en wat recentere boeken verkopen, maar ook die boeken worden door vele aanbieders aangeboden, zowel nieuws als tweedehands.

Amazon FBA zou natuurlijk de allerbeste optie zijn, maar ik heb geen creditcard dus dat gaat 'm niet worden.

Ook als je hier geen ervaring mee hebt maar er toch wat van af weet dan zou ik je inbreng ook zeer waarderen.
pi_173608282
Je was van plan daar een handeltje van te maken?
pi_173608340
Ik zou tweedehands boeken eerder via MP kopen dan via Bol. Maar goed, dat ben ik.

Heb wel ooit studieboeken verkocht via Bol. Vond het absurd hoeveel afdracht je moest betalen aan Bol.com. Nee, dan toch liever MP
Somebody that I used to know
pi_173608488
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:28 schreef Queller het volgende:
Je was van plan daar een handeltje van te maken?
Ja, als het een extra zakcentje oplevert waarom dan ook niet :)

quote:
2s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:30 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou tweedehands boeken eerder via MP kopen dan via Bol. Maar goed, dat ben ik.

Heb wel ooit studieboeken verkocht via Bol. Vond het absurd hoeveel afdracht je moest betalen aan Bol.com. Nee, dan toch liever MP
Voordeel van Bol is dat je niet te maken krijgt met onzin van kopers. Op Bol betalen kopers gewoon voor het boek en klaar, in tegenstelling tot MP waar ze eerst telkens proberen te onderhandelen en wanneer je het dan eindelijk eens bent met de prijs zijn ze niet meer geīnteresseerd.
pi_173608509
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:35 schreef vertman het volgende:
Ja, als het een extra zakcentje oplevert waarom dan ook niet :)
Het levert vooral Bol een extra zakcentje op.
pi_173608572
Vriendin van mij deed het een tijdje maar het leverde te weinig op. Boek verkocht voor bijvoorbeeld 10 hield ze een euro of 2-4 over als je de verzendkosten en kosten van bol er aftrekte.
pi_173608600
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:35 schreef Queller het volgende:

[..]

Het levert vooral Bol een extra zakcentje op.
Klopt, maar ja je profiteert immers van hun enorme volume bezoekers. Zo lang de winst per boek niet te klein is, vind ik 't prima.
pi_173608654
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:38 schreef vertman het volgende:
Klopt, maar ja je profiteert immers van hun enorme volume bezoekers. Zo lang de winst per boek niet te klein is, vind ik 't prima.
Logisch :D Maar de wereld ligt vol met tweedehands boeken. Ik vrees dat het niet gaat werken.
pi_173608902
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:37 schreef Kadooosh het volgende:
Vriendin van mij deed het een tijdje maar het leverde te weinig op. Boek verkocht voor bijvoorbeeld 10 hield ze een euro of 2-4 over als je de verzendkosten en kosten van bol er aftrekte.
Weet je toevallig ook ongeveer wat het volume boeken is dat ze verkocht?

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:39 schreef Queller het volgende:

[..]

Logisch :D Maar de wereld ligt vol met tweedehands boeken. Ik vrees dat het niet gaat werken.
Klopt, maar ik hoor toch graag nog de ervaringen van andere mensen. De kans dat ik faal is groot en de kans op succes is klein, maar als ik niks nieuws probeer of blijf stil zitten dan heb ik sowieso geen kans op succes.
  dinsdag 5 september 2017 @ 21:29:00 #10
286575 Roces18
Chef de party
pi_173610273
De verzendkosten in Nederland zijn dusdanig hoog dat het gaat om eurowerk per boek. Dus ik zou er niet aan beginnen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173611019
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:46 schreef vertman het volgende:

[..]

Weet je toevallig ook ongeveer wat het volume boeken is dat ze verkocht?

Geen idee. 10-20 per week denk ik max
pi_173613508
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:35 schreef vertman het volgende:
Ja, als het een extra zakcentje oplevert waarom dan ook niet :)
Houd je dan ook rekening met de te betalen belasting over je winst?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_173613693
Ik verkoop regematig een oud studieboek via bol, in de afgelopen maand heb ik er 5 verkocht maar dat is wel uitzonderlijk. Ik heb nu nog maar 3 boeken te koop staan.

Ik koop zelf ook vaak mijn studieboeken tweedehands via bol en dan verkoop ik ze erna weer. Vaak maak ik maar ¤5-10 verlies nadat ik een boek van ¤60-100 2 maanden heb gebruikt, en omdat het recente boeken zijn verkopen ze ook snel.

Bol pakt inderdaad wel een substantieel deel, maar ik vind het een voordeel dat ik geen gezeik heb met kopers die proberen af te dingen of niks meer laten weten zodra je je rekeningnummer hebt doorgestuurd (had ik wel via mp).

Ook betaalt bol een deel van de verzendkosten als je via hen het pakje frankeert, en dat trekken ze dan af van wat ze je moeten betalen. Ideaal!
pi_173614273
Ik ken iemand die er een handeltje mee heeft. 90% is waardeloos. Die andere 10% is wat aan te verdienen. Je moet dan echt wel een beetje verstand van zaken hebben.
Want met verstand van zaken:
- Weet je welke boeken courant zijn en mogelijk een goed bedrag opbrengen
- Weet je dus welke boeken je moet inkopen
- Weet je voor welke minimumprijs je deze boeken weer kunt verkopen.
pi_173614319
Heb dat met mijn oude studieboeken gedaan (jaartje of 4 geleden inmiddels).

Systeem werkt aardig, Bol steekt wel veel in eigen zak en ik heb het idee dat de populariteit ervan ook afneemt.
  woensdag 6 september 2017 @ 09:19:15 #16
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_173615080
Al mijn oude studieboeken via Bol.com verkocht. Je krijgt uitbetaald door bol.com. Die houdt het nog even vast. Kopers kunnen enorm zeikerig zijn en kunnen je beoordelen. Veel klanten uit België ook en dan zijn de verzendkosten hoger. Afdracht aan Bol.com is gestoord hoog. ¤1,00 per bestelling + een percentage en dan ook nog eens de verzendkosten zelf betalen.

Zojuist even gekeken. ongeveer 50 bestellingen gehad. Totale omzet (sinds 30-07-2012)
¤ 276,48 Hier zitten ook veel oude dvd's bij.

Tip: Ga naar boekenmarkten en koop dozen met boeken op. Koop voor ¤50,00 een barcodescanner en scan de nummers. Maak een bestand en zet zo honderden boeken tegelijk te koop. Investeer in fatsoenlijk verpakkingsmateriaal zodat het door de brievenbus kan, dat scheelt euro's verzendkosten.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 6 september 2017 @ 09:20:17 #17
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_173615100
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 00:59 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Houd je dan ook rekening met de te betalen belasting over je winst?
:')

En hoeveel moet TS dan gaan verkopen voordat hij daarmee te maken krijgt? Hij klinkt als een student.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 6 september 2017 @ 10:03:06 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173615785
Ik heb zo'n 50 boeken verkocht, hoofdzakelijk science fiction en fantasy romans. Je verdient ca. 1 euro per boek.

Echter, jij verkoopt studieboeken en dan kan het ineens veel interessanter zijn.

Wat mij opviel, is dat je gauw veel tijd kwijtbent met printen, inpakken e.d. Het loont om gewoon alles klaar te hebben liggen, dus een stapel voldoende grote enveloppen, tape, printer en PC die klaarstaan enzovoort. Anders ben je teveel aan het klooien.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173623173
Ik heb zelf mijn oude studieboeken via bol.com verkocht. Vanaf 25 euro is het wel interessant om door te verkopen al pakt bol.com wel een flink deel van je winst.
pi_173625166
Ik heb incidenteel via Bol,boeken gekocht,wel heel veel dvd's gekocht ook oudere versie's waaronder de startrek serie's,ik ben nu bezig een serie opnieuw te bekijken,ik bestel ze meestal zo dat de postbesteller ze gewoon door de brieven bus kan gooien dat gaat perfect,even combineren totdat het bedrag boven de ¤ 20 komt dan heb je niet extra kosten,de betaling die gaat via Bol en met ideal,even opletten of de bestelling binnenkomt binnen de afgesproken tijd,dat is nog nooit fout gegaan,geeft de verkopers ook goede commentaren dus win-win voor koper en verkoper,grotere pakjes regel ik zo dat ik meestal thuis ben als de bezorger voor de deur staat.

[ Bericht 29% gewijzigd door Nizno op 12-09-2017 20:52:48 ]
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_173625312
Leuk dat iedereen zijn studieboeken verkocht heeft, maar TS wil handelen, dus kopen om bewust te verkopen. Daar ga je amper winst op maken. Veel te veel mitsen en maren. Het kan hooguit werken als je grote volumes uit andere landen kunt bestellen (bv. via Amazon) en die dan weer verkoopt op bol.com.

Het meest haalbare zou voor mij zijn als je vlak voor het semester begint bij verscheiden (grote) opleidingen gaat onderzoeken welke boeken zij nodig zullen hebben voor volgend semester. Vervolgens heb jij die boeken al ingekocht en voor (minder dan de reguliere prijs) tweedehands verkoopt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ā twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173644248
Ik heb ongeveer 1.200 van mijn boeken verkocht op Bol. Dit nadat ik dacht dat de e-reader de heilige graal was. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Handig voor vakantie of in de trein maar ik heb liever een echt boek.

Het verkopen van boeken als "hobby" is knudde: het is een hoop werk qua de diverse administratie en logistiek. Je moet absoluut je uren en de ritjes naar het postkantoor niet rekenen want dan wordt de "verdienste" al snel negatief. De enige "winnaars" zijn hier Bol zelf (pakt overal een percentage of vaste bijdrage van) en de pakketvervoerders. En PostNL voor de brievenbuspost.

De grote verliezer is de verkoper wegens de verzendkosten, de tijd die het kost, en de afroming door Bol. Dus geen aanrader.

Een truc die ik vaak gebruikte was om een dik boek wat niet door de brievenbus paste in het midden open te slaan en op een stuk stevig karton leggen en dan insealen zodat het wel een brievenbuspakket was. De ontvanger was daar doorgaans niet gecharmeerd van maar begrepen het wel. Het kan geen kwaad als je het boek maar niet "knakt" op de rug.

Dus TS: je gaat daar niet rijk van worden, integendeel. Beter verkoop je ze op de vrijmarkt op Koningsdag. Dat is veel leuker ook. Vrouwen kopen boeken. En daar zitten vaak leuke exemplaren bij. ;)

De observatie van TS dat je een lagere prijs dan de andere aanbieders van hetzelfde boek moet aanhouden klopt ook. Anders raak je de iets minder populaire exemplaren nooit kwijt. Dat is dus ook een race naar de bodem voor de verkoper. Had ik al gezegd dat het knudde was? Het is dus knudde.

Het heeft voor mij persoonlijk wel ruimte geschapen want de vloer van de verdieping dreigde te bezwijken onder het gewicht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 07-09-2017 19:49:32 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173646220
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik waardeer het zeer!

quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 19:30 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb ongeveer 1.200 van mijn boeken verkocht op Bol. Dit nadat ik dacht dat de e-reader de heilige graal was. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Handig voor vakantie of in de trein maar ik heb liever een echt boek.

Het verkopen van boeken als "hobby" is knudde: het is een hoop werk qua de diverse administratie en logistiek. Je moet absoluut je uren en de ritjes naar het postkantoor niet rekenen want dan wordt de "verdienste" al snel negatief. De enige "winnaars" zijn hier Bol zelf (pakt overal een percentage of vaste bijdrage van) en de pakketvervoerders. En PostNL voor de brievenbuspost.

De grote verliezer is de verkoper wegens de verzendkosten, de tijd die het kost, en de afroming door Bol. Dus geen aanrader.

Een truc die ik vaak gebruikte was om een dik boek wat niet door de brievenbus paste in het midden open te slaan en op een stuk stevig karton leggen en dan insealen zodat het wel een brievenbuspakket was. De ontvanger was daar doorgaans niet gecharmeerd van maar begrepen het wel. Het kan geen kwaad als je het boek maar niet "knakt" op de rug.

Dus TS: je gaat daar niet rijk van worden, integendeel. Beter verkoop je ze op de vrijmarkt op Koningsdag. Dat is veel leuker ook. Vrouwen kopen boeken. En daar zitten vaak leuke exemplaren bij. ;)

De observatie van TS dat je een lagere prijs dan de andere aanbieders van hetzelfde boek moet aanhouden klopt ook. Anders raak je de iets minder populaire exemplaren nooit kwijt. Dat is dus ook een race naar de bodem voor de verkoper. Had ik al gezegd dat het knudde was? Het is dus knudde.

Het heeft voor mij persoonlijk wel ruimte geschapen want de vloer van de verdieping dreigde te bezwijken onder het gewicht.
Wow..... 1.200 boeken is een behoorlijk aantal... Vind je het erg als ik je misschien een aantal vragen stel, ik ben nu namelijk heel nieuwsgierig. Heb je dit namelijk als een hobby gedaan of was je intentie om hier een bedrijf van te maken? Zo ja, stond je dan ook ingeschreven bij de KvK? Hoe kom je überhaupt aan 1.200 boeken als ik vragen mag, ben je naar kringloopwinkels gegaan om boeken in te kopen (barcodes scannen, als je weet wat ik bedoel) of waren dit allemaal boeken uit je eigen collectie? Hoeveel tijd stak je gemiddeld per week in deze zaak en was het het waard qua tijd / verdiensten? Sorry als ik teveel vraag, ik ben zoals ik al zei heel nieuwsgierig geworden.
pi_173646288
Mooi om te zien dat TS gewoon alsnog door wilt blijven gaan.
pi_173646979
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:51 schreef Poepoog het volgende:
Mooi om te zien dat TS gewoon alsnog door wilt blijven gaan.
Je moet je niet al teveel laten leiden door de critici en sceptici vind ik. Ik probeer het liever gewoon uit en zie wel of het werkt. Ik heb geen kinderen, geen openstaande leningen en geen verplichtingen dus ik heb niks te verliezen behalve het geld dat ik hierin stop. Ook al faal ik keihard dan leer ik er hopelijk alsnog iets van en dat alleen al is meer waard dan het verloren geld.
pi_173647184
quote:
11s.gif Op donderdag 7 september 2017 20:49 schreef vertman het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik waardeer het zeer!

[..]

Wow..... 1.200 boeken is een behoorlijk aantal... Vind je het erg als ik je misschien een aantal vragen stel, ik ben nu namelijk heel nieuwsgierig. Heb je dit namelijk als een hobby gedaan of was je intentie om hier een bedrijf van te maken? Zo ja, stond je dan ook ingeschreven bij de KvK? Hoe kom je überhaupt aan 1.200 boeken als ik vragen mag, ben je naar kringloopwinkels gegaan om boeken in te kopen (barcodes scannen, als je weet wat ik bedoel) of waren dit allemaal boeken uit je eigen collectie? Hoeveel tijd stak je gemiddeld per week in deze zaak en was het het waard qua tijd / verdiensten? Sorry als ik teveel vraag, ik ben zoals ik al zei heel nieuwsgierig geworden.
Het was een hobby wegens teveel boeken voor de beschikbare ruimte. Ik kreeg +- 20 boeken per maand wegens presentie exemplaren. En ik kocht toen ook nog veel boeken. Op een gegeven moment heb je er dan teveel. Daar valt niet tegenop te lezen.

Als je populaire boeken te verkopen hebt (wat ik had) dan was het zo dat je (ik) 15 a 20 bestellingen (maar soms ook 50...) per week moest verpakken en opsturen. Je bent er quasi continue mee bezig (ook met het beantwoorden van vragen...). Die uren moet je niet rekenen want dan wordt zoals gezegd het "verdienmodel" negatief. En dus nee: het is het niet waard.

Het is natuurlijk wel zo dat als je goedkoop aan boeken kan komen en je maakt per boek 2 euro echte winst (inclusief je logistieke kosten) en je verkoopt er 100 per dag dat het dan wel interessant is voor de particulier. :) Maar het is net zo als met beleggen: zij die het faciliteren worden er rijk van en de klant is de bleeder wegens transactiekosten. De meeste particuliere beleggers beleggen zich arm. Zij kunnen dat niet aan hun vrouw verantwoorden. Dit is analoog aan het verkopen van boeken via Bol. Nogmaals: het is knudde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 07-09-2017 21:25:37 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 11 september 2017 @ 12:26:47 #27
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_173710564
Je moet inderdaad veel moeite voor weinig geld.
pi_173739242
Inmiddels al een aantal boeken verkocht en het is inderdaad zo dat de winst per boek laag ligt. De enige manier om dit de tijd waard te maken is door hoge volumes te verkopen, lijkt me.

Wat mij opgevallen is is dat er veel boekenverkopers zijn die duizenden boeken aanbieden. Heeft iemand enig idee hoe zij dit doen? Zijn het gewoon op de een of andere manier dropshippers, of zijn het tweedehandswinkels die hun afzetmarkt uitbreiden via Bol?
  Moderator dinsdag 12 september 2017 @ 20:51:44 #29
9859 crew  Karina
Woman
pi_173739495
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 20:43 schreef vertman het volgende:
Inmiddels al een aantal boeken verkocht en het is inderdaad zo dat de winst per boek laag ligt. De enige manier om dit de tijd waard te maken is door hoge volumes te verkopen, lijkt me.

Wat mij opgevallen is is dat er veel boekenverkopers zijn die duizenden boeken aanbieden. Heeft iemand enig idee hoe zij dit doen? Zijn het gewoon op de een of andere manier dropshippers, of zijn het tweedehandswinkels die hun afzetmarkt uitbreiden via Bol?
Ik denk het tweede: er zijn meer sites waar tweedehands winkels hun boeken aanbieden (alleen dan niet van die grote sites zoals bol. Heb er zelf ook weleens iets gekocht.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_173746756
De commissie bij bol.com is belachelijk hoog, je houdt er weinig aan over is mijn ervaring.

Ze betalen ook pas minimaal 3, maximaal 4 weken na de verkoop aan je uit. Over het weinige geld dat je krijgt trekken ze zelf ook nog even rente.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2017 09:48:43 ]
  woensdag 13 september 2017 @ 12:01:31 #31
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_173749052
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  woensdag 13 september 2017 @ 12:07:42 #32
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173749156
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:19 schreef KimJong-un het volgende:
Al mijn oude studieboeken via Bol.com verkocht. Je krijgt uitbetaald door bol.com. Die houdt het nog even vast. Kopers kunnen enorm zeikerig zijn en kunnen je beoordelen. Veel klanten uit België ook en dan zijn de verzendkosten hoger. Afdracht aan Bol.com is gestoord hoog. ¤1,00 per bestelling + een percentage en dan ook nog eens de verzendkosten zelf betalen.

Zojuist even gekeken. ongeveer 50 bestellingen gehad. Totale omzet (sinds 30-07-2012)
¤ 276,48 Hier zitten ook veel oude dvd's bij.

Tip: Ga naar boekenmarkten en koop dozen met boeken op. Koop voor ¤50,00 een barcodescanner en scan de nummers. Maak een bestand en zet zo honderden boeken tegelijk te koop. Investeer in fatsoenlijk verpakkingsmateriaal zodat het door de brievenbus kan, dat scheelt euro's verzendkosten.
Die barcodescanner! Wat geniaal! Ben een verzamelaar (heb >10.000 boeken) en wil graag rubriceren, maar vind het te veel werk. Voor de modernere boeken is dit een geweldige oplossing.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')