abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173690198
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 11:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Oke weer wat geleerd. Ik zal eens nalezen wat hier precies de reden voor is, want mijns inziens naakt het niet uit of er een tweede hypotheek gevestigd wordt, en kan het zelf gunstig uitpakken, aangezien dat geleende geld ook gebruikt kan worden voor aflossing of het opbouwen van een betere portefuille.
Dit is wat ik kan vinden:
Als een tweede hypotheek niet meer wordt betaald, heeft dat gevolgen voor de bank met de eerste hypotheek'. ‘Die kan bijvoorbeeld tot een veiling van het onroerende goed gedwongen worden, terwijl die bank dat helemaal niet wil. Bovendien kan de bank met de eerste hypotheek het onderpand niet meer zomaar verhuren. Daarvoor moet de tweede bank toestemming geven.
Een + voor: Van Tongeren shipping, Jobmaniac, Lab services, Tilli kassa, ABV Consultancy, Havinga kozijnen, MDF Training, Fredbuurman, WPC-meubelshop, BNAB, Luehof outdoor, Doner Town, Coffee Company, E&G Partyverzorging, Wiebke Weihnachten
pi_173690263
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 11:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Oke weer wat geleerd. Ik zal eens nalezen wat hier precies de reden voor is, want mijns inziens naakt het niet uit of er een tweede hypotheek gevestigd wordt
Ik kan me wel voorstellen dat het bij executie moeilijker wordt met twee hypotheekhouders.
Hier een voorbeeld van een executieverkoop, aangevraagd door een 2e hypotheekhouder, terwijl de 1e hypotheekhouder dat helemaal niet wilde (omdat het pand niet genoeg zou opbrengen).

http://dirkzwageroverheid(...)oed-voort-te-zetten/
pi_173690382
quote:
14s.gif Op zondag 10 september 2017 11:37 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik kan me wel voorstellen dat het bij executie moeilijker wordt met twee hypotheekhouders.
Hier een voorbeeld van een executieverkoop, aangevraagd door een 2e hypotheekhouder, terwijl de 1e hypotheekhouder dat helemaal niet wilde (omdat het pand niet genoeg zou opbrengen).

http://dirkzwageroverheid(...)oed-voort-te-zetten/
En dit zorgt er dus weer voor dat banken (vaak de houder van 1e recht op hypotheek), zich nog meer met de hakken in het zand gaan zetten en niet zullen meewerken met het vestigen van andere financiering.

Voor ons crowdfunders is dat negatief, want dat betekent dat ook bij een pand met overwaarde, er toch geen zekerheid in de vorm van een 2e hypotheekrecht aan ons verstrekt kan worden, aangezien de houder van het 1e hypotheekrecht dan dwars gaat liggen.

Voorbeeld, een ondernemer heeft een woning die voor de helft is afbetaald en hij wil deze overwaarde als zekerheid inbrengen in een CF pitch. Dit is voor beide partijen aantrekkelijk, aangezien de pitch sneller succesvol zal zijn en de crowdfunders meer zekerheid verwerven. De verwachting is echter dat de banken steeds vaker geen toestemming geven en dit blokkeren. Zij geven namelijk alleen om hun eigen zekerheden, en zullen niet snel van hun zakelijke afwegingen afstappen.

En zo blijkt maar weer dat een stapelfinanciering waarbij een bank betrokken is, nooit voordelig zal uitpakken voor crowdfunding. De zekerheden worden allemaal naar de bank getrokken.

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 10-09-2017 11:54:02 ]
  zondag 10 september 2017 @ 11:51:46 #204
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173690439
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 11:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

En dit zorgt er dus weer voor dat banken (vaak de houder van 1e recht op hypotheek), zich nog meer met dat hakken in het zand gaan zetten en niet zullen meewerken met het vestigen van andere financiering.

Voor ons crowdfunders is dat negatief, want dat betekent dat ook bij een pand met overwaarde, er toch geen zekerheid in de vorm van een 2e hypotheekrecht aan ons verstrekt kan worden, aangezien de bank dan dwars gaat liggen.

Voorbeeld, een ondernemer heeft een woning die voor de helft is afbetaald en hij wil deze overwaarde als zekerheid inbrengen in een CF pitch. Dit is voor beide partijen aantrekkelijk, aangezien de pitch sneller succesvol zal zijn en de crowdfunders meer zekerheid verwerven. De verwachting is echter dat de banken steeds vaker geen toestemming geven en dit blokkeren. Zij geven namelijk alleen om hun eigen zekerheden, en zullen niet snel van hun zakelijke afwegingen afstappen.

En zo blijkt maar weer dat een stapelfinanciering waarbij een bank betrokken is, nooit voordelig zal uitpakken voor crowdfunding. De zekerheden worden allemaal naar de bank getrokken.
Is dus al jaren zo. 2e hypotheek zal echt vooraf besproken moeten worden met investeerders en/of bank. Transparantie werkt altijd, mits geen luchtfietserij.

Kortom, leningen zoals die op GvE bieden enorme zekerheid ten aanzien van a) dat mijn inleg terugkomt incl. rente en b) dat ik er pro rata voor 10 jaar geen omkijken naar heb. Ik investeer voor mijn rust, anders had ik zelf wel (weer) gaan ondernemen ;)
pi_173690514
Nog even een nabrander over SiG Schiedamseweg 218 D te Rotterdam.
De geldvrager heeft de lening geaccepteerd, ondanks dat de 2e schijf niet helemaal is vol gekomen.

Dat pakt positief uit voor de investeerders van de 2e schijf, aangezien het pand nu niet voor 80%, maar voor 74% met een lening gefinancierd wordt. Oftewel meer zekerheid bij verkoop dat al het geld terugkomt, lagere rentelasten en meer inbreng eigen vermogen.
https://investeren.sameni(...)g-218-d-te-rotterdam


Voor Slotboomstraat 15A en 15B te Rotterdam verwacht ik echter weinig goed nieuws. Dit project lijkt niet genoeg op te brengen om door te kunnen gaan.
https://investeren.sameni(...)en-15-b-te-rotterdam
pi_173690520
Als het pand een grote overwaarde heeft gaat een bank doorgaans gewoon akkoord. Indien de bank niet akkoord gaat (waar dan vast een rede voor is) is het ook nog mogelijk om het volledige pand her te financieren en de eerste hypotheek af te lossen.

Ik heb een in een akte van een tweede hypotheek gelezen, weet niet meer welke, dat deze geen akties mocht ondernemen zonder toestemming van de eerste hypotheek.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  zondag 10 september 2017 @ 11:59:56 #207
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173690540
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
Als het pand een grote overwaarde heeft gaat een bank doorgaans gewoon akkoord. Indien de bank niet akkoord gaat (waar dan vast een rede voor is) is het ook nog mogelijk om het volledige pand her te financieren en de eerste hypotheek af te lossen.

Ik heb een in een akte van een tweede hypotheek gelezen, weet niet meer welke, dat deze geen akties mocht ondernemen zonder toestemming van de eerste hypotheek.
Feit blijft dat wij als investeerders van GvE met ons 1ste recht van hypotheek hiermee unaniem akkoord zullen moeten gaan...
pi_173690547
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
Als het pand een grote overwaarde heeft gaat een bank doorgaans gewoon akkoord. Indien de bank niet akkoord gaat (waar dan vast een rede voor is) is het ook nog mogelijk om het volledige pand her te financieren en de eerste hypotheek af te lossen.
Mijn gedachte is dus dat banken hier steeds vaker niet akkoord mee gaan. En dat dit in de toekomst nog verder zal afnemen.

De hele financiering herstructureren is niet altijd wenselijk, omdat de hypotheekrente vaak flink lager licht dan een rente van een CF project.
pi_173690560
quote:
3s.gif Op zondag 10 september 2017 11:59 schreef Finanzen het volgende:

[..]

Feit blijft dat wij als investeerders van GvE met ons 1ste recht van hypotheek hiermee unaniem akkoord zullen moeten gaan...
Unaniem of een meerderheid?
Vaak is bij CF sprake van het laatste.
  zondag 10 september 2017 @ 12:03:15 #210
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173690573
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
Als het pand een grote overwaarde heeft gaat een bank doorgaans gewoon akkoord. Indien de bank niet akkoord gaat (waar dan vast een rede voor is) is het ook nog mogelijk om het volledige pand her te financieren en de eerste hypotheek af te lossen.

Ik heb een in een akte van een tweede hypotheek gelezen, weet niet meer welke, dat deze geen akties mocht ondernemen zonder toestemming van de eerste hypotheek.
Ik denk dat dit precies de reden is dat leningnemer 102% LTV ophaalt.... feitelijk herfinancierd hij dus een deel op de rest van zijn onderpanden mee in deze financiering. Opzich niet gek als je toch bezig bent 8)7
  zondag 10 september 2017 @ 12:04:37 #211
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173690586
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 12:01 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Unaniem of een meerderheid?
Vaak is bij CF sprake van het laatste.
Iets meer risico.. denk je dat er een meerderheid akkoord gaat dan?
En is dat qua bedrag of aantal in %?
pi_173690683
staat die toestemming uberhaupt in de hypotheekakte die GVE last opmaken? of is die er voor het gemak uit gelaten?
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_173690751
Vorige week ben ik bij SamenInGeld langs geweest om kennis te maken met de mensen achter het platform en om meer kennis te krijgen over hun werkwijze. Hierbij heb ik veel vragen kunnen stellen, onder andere de vragen die ik verzameld heb hier vanuit het forum. Deze heb ik ook op schrift gezet en SiG is zo vriendelijk geweest om deze te beantwoorden.

Deze wil ik dan ook graag met jullie delen.

quote:
Beste SamenInGeld,

Zoals u waarschijnlijk wel weet zijn veel investeerders van SamenInGeld actief op het discussieforum van FOK!. Bij een telling op het laatste project van SamenInGeld blijkt zelfs dat meer dan 50% van de investeerders via het FOK! forum bij SamenInGeld terecht zijn gekomen. Wij dragen u een warm hart toe en zien uw concept van vastgoed crowdfunding met hypothecaire zekerheid graag een groot succes worden. Met de informatieavond in aantocht is er een discussie op het forum ontstaan over hoe SamenInGeld nog beter kan en worden er veel vragen gesteld die men graag aan SamenInGeld zou willen stellen door mensen die niet bij de informatieavond kunnen zijn. Omdat ik uw organisatie veel op het forum gepromoot heb, heb ik het dan ook op mij genomen om deze vragen te bundelen en aan u voor te leggen.

* Hierbij sturen we je de antwoorden op jouw lijstje vragen. We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.

* Een deel van onze antwoorden zullen worden verwerkt in de teksten op de website die we zullen plaatsen zodra we de accountant verklaring binnen hebben, die onze exit-structuur bevestigt als werkend en betaalbaar. Een ander deel past mooi in onze FAQ.


Organisatie SamenInGeld
Ten eerste een kennismaking.

1) Kunt u uw organisatie beschrijven en vertellen hoe er gewerkt wordt binnen SamenInGeld?
* De organisatie bestaat uit drie medewerkers die elk hun eigen kennis en kunde inbrengen waardoor er op een verantwoorde wijze gewerkt kan worden. Streven is om in de toekomst de posities te verdubbelen zodat de afhankelijkheid van een persoon steeds kleiner zal worden.

2) Met hoeveel mensen zijn jullie?
* Zoals hierboven aangegeven werken wij vast met drie mensen en zijn er drie mensen oproepbaar op zeer korte afstand.

Marketing / Promotie
Ten tweede wat vragen over promotie, marketing en aantrekken van investeerders en investeringen.

3) Kent u het FOK! forum en leest u daar ook actief op mee?
Bijvoorbeeld in de discussie die nu gaande is hoe SamenInGeld het beste nieuwe investeerders kan werven.
* Wij zijn zeker bekend met het FOK. Wij lezen actief mee op de site maar gaan nog niet antwoorden op vragen omdat wij van mening zijn dat je dat dan ook continu moet kunnen doen en zo groot zijn we helaas nog niet.

4) Eind vorig jaar is uw marketingdame mevrouw Kalverda vertrokken. Wie doet nu de marketing? En hoe gaat u het binnenhalen van meer investeerders aanpakken?
* Zij is als bestuurder vertrokken maar vervolgens weer door ons ingehuurd om een groot deel van haar activiteiten te continueren. Zij kent ons verhaal en kan dat goed uitdragen. Andere werkzaamheden zijn door anderen opgepakt binnen het bedrijf. Wij streven er naar om de tekst op onze site binnenkort aan te passen en daarop volgend een bredere campagne in te zetten voor het werven van nieuwe investeerders. Wij merken dat we door een grotere naamsbekendheid vaker worden uitgenodigd om te komen vertellen over ons concept bij potentiŽle investeerders.

5) Op het forum maken veel investeerders zich zorgen dat er te weinig nieuwe investeerders geworven worden. Er lijkt een kleine vaste groep van circa 150 actieve investeerders te zijn, maar wanneer zij in de eerste dagen hun beslissing genomen hebben, loopt een project verder maar langzaam vol. Het blijven werken aan de naamsbekendheid van SamenInGeld lijkt ons dus erg belangrijk. Zo zien we dat andere platformen actief de media en pers zoeken. Wat zijn uw plannen voor het vergroten van de naamsbekendheid van SamenInGeld?
* Zie hierboven en met een beperkt budget zo veel als mogelijk nieuwe investeerders zien te vinden. Welke activiteiten daarvoor ontplooid zullen worden is nog niet helemaal helder. Een actie was de extra beloning van § 25,00 bij een investering van § 250,00 of meer.

6) Ook een continue aanbreng van nieuwe projecten is belangrijk voor het financieel gezond zijn van SamenInGeld. Hoe worden nieuwe projecten geworven?
* Wij zijn met een heel aantal aanvragers in gesprek maar willen natuurlijk pas overgaan tot plaatsing wanneer aan alle voorwaarden is voldaan. Het zijn er een behoorlijk aantal waardoor wij momenteel ons niet heel druk maken om nieuwe aanvragen maar wel om nieuwe investeerders te vinden. Nieuwe projecten kunnen overigens via SamenInGeld binnen komen maar ook via financieel adviseurs die opgenomen zijn in onze database en die we geregeld mailen. Wij merken dat daar steeds meer op gereageerd wordt en hopen dat daar ook nieuwe investeerders uit komen.
* Een adviseur heeft gevraagd of hij ons maandelijks in zijn nieuwsbrief mag opnemen met de stand van zaken en dat gaat naar meer dan 7.000 mensen toe.

Site/Techniek
Ook een goed werkende techniek wordt belangrijk gevonden.

7) Veel opmerkingen gaan over de kwaliteit van de website. Het onderscheid tussen de hoofdwebsite / investeerders-omgeving / lenen-omgeving is verwarrend. Ook laden de pagina's van de website te traag. Daarnaast worden openstaande projecten niet altijd vooraan op de homepage getoond.
Wat zijn de plannen voor verbetering rondom de website?
* De ergernis over de dubbele website is bekend en leeft ook binnen het bedrijf. De oorsprong hiervan heeft te maken met de start van onze organisatie. Helaas is het oplossen van dit probleem behoorlijk kostbaar maar heeft zeker onze aandacht. De traagheid is bekend en is voor een deel te wijten aan de veiligheidsprotocollen bij onze betaaldienstverlener en daar werken wij aan. Recent hebben wij de opmerking over de openstaande posten al opgepakt en is deze aangepast.

8) Ook noemen veel investeerders dat het persoonlijke overzicht tekort schiet in het overzichtelijk tonen van mijn investeringen en de te verwachten geldstromen. Zijn er ook plannen voor een nieuwe Persoonlijke omgeving?
* Verbeteringen aan het persoonlijk overzicht werken wij constant aan. U als investeerder ziet dat niet altijd omdat wij ernaar streven om soms een heel aantal zaken in een enkele handeling aan te passen wat voor ons weer voordeliger is dan elke keer een kleine stap te maken.

9) Veel investeerders snappen het concept fundingzekerheid niet goed. Kunt u hierover een duidelijke uitleg op de site plaatsen?
* Deze is toegevoegd aan het project Mintplantsoen en zal later (deze week) op de site worden geplaatst.

Veiligheid en zekerheid
Als investeerder wil je dat ook in een worst-case scenario de zaken goed zijn geregeld, daarom een groot aantal vragen over zekerheid voor als het mis gaat.

10) Hoe veilig zijn de gelden in de e-wallet? Wat als SamenInGeld failliet gaat, hoe zijn deze gelden dan afgeschermd voor het faillissement?
* Ook hiervoor zijn wij bezig met een document wat geplaatst zal worden op de site waarbij omschreven is wat er eventueel kan gebeuren wanneer de BV zijn werkzaamheden niet kan vervolgen. Wij hebben bij de start van ons bedrijf hier rekening mee gehouden in het ontwerp en verzuimd dit te communiceren. Een van de oprichters komt uit de financiŽle wereld en het is het bedrijf er alles aan gelegen om dit goed in te richten.
* Wij zijn in afwachting van een verklaring van een accountant die zal aangeven dat bij een eventueel omvallen van de werk BV de administratieve werkzaamheden betaalbaar uit inkomsten uit administratie vergoeding namens de investeerders door hen uitgevoerd kunnen worden.

11) Zijn er procedures opgesteld voor het omgaan met leningnemers die niet meer betalen?
* Om als hypotheekverstrekker zo te mogen werken waarbij ook consumenten een aanvraag kunnen indienen moet er een vergunning zijn die alle meest voorkomende scenario’s heeft beschreven. Hieronder zijn ook het te laat betalen of zelfs helemaal niet meer betalen beschreven en hoe daar mee om te gaan. Dit staat in de algemene voorwaarden van lening die een geldvrager bij ons aangaat door de acceptatie van een offerte en de vastlegging daarvan via de notaris.

12) Zijn er procedures opgesteld voor het uitwinnen van het hypotheekrecht?
* Zie hierboven. Dit alles ligt vast net zoals bij alle reguliere hypotheekverstrekkers dit vast ligt. Er is ook een vergunning om dit op deze wijze te mogen doen. Welke andere crowdfunder kan ook op die manier dat invullen?

13) Crowdfunding platform Regiofund is plotseling gestopt en heeft ook het administratieve beheer neergelegd. Wat als SamenInGeld omvalt. Op welke wijze wordt dan de continuÔteit van de betalingen van SamenInGeld projecten gegarandeerd?
* Zoals eerder aangegeven werken wij aan een document waarin alles beschreven is. Op basis van de lopende contracten kan de stichting de werkzaamheden uitbesteden aan een andere organisatie. Navraag daarover maakt dat er partijen bekend zijn die dit willen en kunnen overnemen. Zoals gezegd ook de bij ons bekende accountant kan die werkzaamheden overnemen.

14) Veel panden zitten in regio Rotterdam, terwijl een aantal investeerders het belangrijk vinden om te kunnen spreiden. Hoe gaat u zorgen voor meer spreiding over regio’s en leningnemers?
* Ook wij vinden een spreiding over een groter deel van het land interessant. Gelukkig krijgen wij ook aanvragen uit andere steden binnen waar wij aan werken. Feit is wel dat Rotterdam en de regio daar omheen qua prijs erg interessant is voor aankopen voor de verhuur. Dat is een vaststaand gegeven waar we regelmatig mee geconfronteerd worden.

15) Hoe risicovol is het dat projecten bij afloop van de looptijd de hele som moeten herfinancieren?
* Dit risico is bij de aanvragers bekend. Wanneer er geen herfinanciering mogelijk zal zijn bij SIG of een andere partij zal er extra afgelost moeten worden uit eigen middelen. Indien niet aanwezig zal het onderpand verkocht moeten worden. Tijdig (5 maanden) nemen wij dit op met de aanvrager om na te gaan wat de wens na de looptijd van het project is.

16) Wanneer een project gedurende de looptijd meer aflost, neemt het risico voor de investeerders flink af. Graag zien we in de toekomst daarom ook projecten waarop meer wordt afgelost tijdens de looptijd. Bijvoorbeeld dat de hele schijf 2 gedurende de looptijd voor 100% wordt afgelost. Ziet u kansen om ook dit soort projecten aan te bieden?
* Dit heeft onze aandacht. Waar naar gestreefd wordt is een aanbod die voor zowel de geldvrager als ook de investeerder interessant is. Bij een hogere aflossingseis doet dit ook wat met de financiŽle analyse en de vraag is dan of dat nog passend is. Wij hopen eerdaags op nieuwe projecten die alleen in schijf 1 lenen of slechts beperkt in schijf 2 en bekijken of er inderdaad met een snellere aflossing gewerkt kan worden.

17) De maximaal te lenen som wordt bepaald als een percentage van de taxatiewaarde in verhuurde staat. Het is voor de leningnemer dus aantrekkelijk om een zo hoog mogelijke taxatie aan te leveren. Bij een aantal pitches die de laatste tijd langskwamen zijn er twijfels ontstaan over hoe de taxatie tot stand is gekomen. Dat er twijfel is over de taxatie is een onwenselijke situatie. Hoe controleert u als SamenInGeld dat de taxaties niet te hoog worden vastgesteld? En kunt u verbeteringen doorvoeren om de zekerheid omtrent een juiste taxatie nog meer te waarborgen en uniform te maken?
* Een taxatie kan alleen in opdracht van ons plaats vinden. Meest van tijd is de taxateur ook niet bekend met de aanvrager. De rapporten die aangeleverd worden zijn allemaal gevalideerd. Dit wil zeggen dat wat voor een jaar of 10 geleden wellicht nog mogelijk was dat de taxateur niet extern een controle op zijn taxaties had nu niet meer van toepassing is. Alle opgegeven waarden zijn gevalideerd en daardoor gecontroleerd op juistheid door een onafhankelijk instituut. Het gebeurt ook regelmatig dat een rapport niet wordt goedgekeurd. Voor de juistheid van een taxatie is dit alles wat wij kunnen doen.

18) Kunt u het taxatiedocument ook toevoegen aan de pitches zodat er meer informatie voor de investeerders beschikbaar komt?
* Bij de start van het eerste project hebben wij dat gedaan; meteen werden wij geconfronteerd met een schadeclaim van de makelaar die het rapport heeft opgesteld. Blijkbaar is het niet toegestaan om een taxatierapport te publiceren. Een investeerder mag dat rapport wel bij ons opvragen en na goedkeuring van de projectaanvrager (die altijd daarmee akkoord gaat) mogen wij dat rapport verzenden per mail met de opmerking dat het rapport niet gepubliceerd mag worden.

Organisatie SamenInGeld
19) Hoe gaat het financieel met SamenInGeld, hebben jullie al zwarte cijfers?
* Hoewel de aandeelhouders cq de werkenden Luuck niet afhankelijk zijn van de inkomsten van het bedrijf schrijven wij nog geen zwarte cijfers. Dit komt door de investeringen die wij doen aan ICT en marketing. 2017 kunnen wij mogelijk met een nul resultaat eindigen waarna wij hopen dat er in 2018 zwarte cijfers zullen komen.

20) Hoeveel projecten hebben jullie nodig om uit de rode cijfers te blijven?
* Hier is niet een vast aantal voor te plaatsen omdat dit mede afhankelijk is van de hoogte van de kredietvraag en de daarbij horende maandelijkse vergoeding. Er zijn nu 22 projecten succesvol gefund en de meeste projecten die geplaatst worden gaan ook werkelijk door. Wanneer 2018 gelijk aan 2017 verloopt zullen wij eind 2018 positief kunnen draaien. Wij gaan ervan uit dat de stijgende lijn in aantal projecten per maand zal blijven stijgen waardoor dat punt al sneller bereikt zal zijn.

21) Wat is jullie relatie met Duo Visie? Hoe vindt u een goede balans in de verhouding van tijd besteden aan SamenInGeld en uw andere ondernemingen?
* Aandeelhouder Luuck Kalverda is ook de aandeelhouder van Duo Visie AssurantiŽn. Er is een werkbare balans gevonden in het werk voor beide bedrijven waarbij de tijd die besteed wordt aan SamenInGeld steeds groter aan het worden is. Dit zal op termijn natuurlijk maken dat er ook een salaris betaald zal moeten gaan worden zodat dit kan vervallen bij Duo Visie. Voor Gijs en Luuck is het druk maar ook leuk om aan een eigen idee te werken. Ook Gijs heeft nog zijn eigen bedrijf ernaast wat ook maakt dat er meer zekerheid op financieel vlak is.

22) Hoe ziet u de toekomst?
* Toekomst voorspellen blijft altijd lastig. Wij zien voor ons bedrijf een gat in de markt die nu bestaat en naar verwachting ook voorlopig zal blijven bestaan. Door meer projecten en daardoor een hogere maandelijkse vergoeding zal de stabiliteit en continuÔteit van SamenInGeld verder toenemen.

Dank voor uw aandacht. Ik snap dat het best veel vragen zijn. Deze zijn voortgekomen van de vragen die verschillende investeerders op het forum geuit hebben.

Met vriendelijke groet,
Dyna
Zelf heb ik een positief gevoel over gehouden aan de kennismaking met SamenInGeld. Ze blijken qua zekerheid veel zaken al goed geregeld te hebben. Hierover is echter nog beperkt gecommuniceerd. Vanwege de roep uit de markt gaan ze dit nu meer naar voren brengen en hier meer over communiceren.

Ook is het goed om te zien dat steeds meer kopers van investeringspanden en adviseurs SamenInGeld weten te vinden. Wel denk ik dat er nog meer ingezet mag worden op meer marketing en het verkrijgen van een grotere naamsbekendheid, om op die manier meer investeerders aan te trekken.

[ Bericht 62% gewijzigd door dyna18 op 10-09-2017 12:44:31 ]
  zondag 10 september 2017 @ 12:29:41 #214
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173690937
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 12:12 schreef Speekselklier het volgende:
staat die toestemming uberhaupt in de hypotheekakte die GVE last opmaken? of is die er voor het gemak uit gelaten?
Lijkt me wel maar dit vraag ik na, ging er gemakshalve vanuiti omdat anders een 1ste hypotheekrecht zijn waarde verliest
pi_173691532
quote:
3s.gif Op zondag 10 september 2017 12:29 schreef Finanzen het volgende:

[..]

Lijkt me wel maar dit vraag ik na, ging er gemakshalve vanuiti omdat anders een 1ste hypotheekrecht zijn waarde verliest
bij gvd weet je maar nooit.....
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_173692256
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 12:18 schreef dyna18 het volgende:
Vorige week ben ik bij SamenInGeld langs geweest om kennis te maken met de mensen achter het platform en om meer kennis te krijgen over hun werkwijze. Hierbij heb ik veel vragen kunnen stellen, onder andere de vragen die ik verzameld heb hier vanuit het forum. Deze heb ik ook op schrift gezet en SiG is zo vriendelijk geweest om deze te beantwoorden.

Deze wil ik dan ook graag met jullie delen.

[..]

Zelf heb ik een positief gevoel over gehouden aan de kennismaking met SamenInGeld. Ze blijken qua zekerheid veel zaken al goed geregeld te hebben. Hierover is echter nog beperkt gecommuniceerd. Vanwege de roep uit de markt gaan ze dit nu meer naar voren brengen en hier meer over communiceren.

Ook is het goed om te zien dat steeds meer kopers van investeringspanden en adviseurs SamenInGeld weten te vinden. Wel denk ik dat er nog meer ingezet mag worden op meer marketing en het verkrijgen van een grotere naamsbekendheid, om op die manier meer investeerders aan te trekken.
Bedankt voor de moeite. Ook goed om te zien dat dit platform de tijd neemt op open en eerlijk te communiceren met de investeerders (daar kan KoM nog wel wat van leren!).

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het aantal medewerkers moet interpreteren: drie medewerkers, maar is dat inclusief de twee aandeelhouders? En aangezien die beiden nog geen vergoeding krijgen betekent dat ze maar 1 iemand betalen. Dat vind ik zorgelijk, aangezien ze ook aangeven dat ze nog niet break-even draaien. Als ik het goed begrijp moet het aantal projecten fors omhoog om ook de aandeelhouders een fatsoenlijk boterham te kunnen geven. (en op termijn is het runnen van een crowdfundingsplatform natuurlijk geen part-time job).
  zondag 10 september 2017 @ 14:23:28 #217
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173693574
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 13:28 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bedankt voor de moeite. Ook goed om te zien dat dit platform de tijd neemt op open en eerlijk te communiceren met de investeerders (daar kan KoM nog wel wat van leren!).

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het aantal medewerkers moet interpreteren: drie medewerkers, maar is dat inclusief de twee aandeelhouders? En aangezien die beiden nog geen vergoeding krijgen betekent dat ze maar 1 iemand betalen. Dat vind ik zorgelijk, aangezien ze ook aangeven dat ze nog niet break-even draaien. Als ik het goed begrijp moet het aantal projecten fors omhoog om ook de aandeelhouders een fatsoenlijk boterham te kunnen geven. (en op termijn is het runnen van een crowdfundingsplatform natuurlijk geen part-time job).
Idd fijn om meer inzicht te krijgen. Dank dyna18.

Persoonlijk ben ik voorstander van minder versnippering en juist meer consolidatie. Draaien projecten beter, gemÍleerder publiek per platform waardoor betere beoordeling kan plaatsvinden en belangrijker; de financiŽle gezondheid van het platform continue houden. Zo'n regiofund wordt je ook niet blij van, 375k is zo gefund en toch heel veel werk op deze manier. Immers, je hebt ook geen 500 banken in Nederland en volgens mij gaat het nu heel hard die richting op.

Ps. Ik snap dat je platforms als gve niet met banken kunt vergelijken, maartoch vind ik het meer weg hebben van een (gezamelijke) bank dan een tussenpersoon. Voor mij meer een soort van gecrowdfunde bank waarbij de marges van tevoren inzichtelijk zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Finanzen op 10-09-2017 14:30:40 ]
pi_173694367
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 13:28 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bedankt voor de moeite. Ook goed om te zien dat dit platform de tijd neemt op open en eerlijk te communiceren met de investeerders (daar kan KoM nog wel wat van leren!).

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het aantal medewerkers moet interpreteren: drie medewerkers, maar is dat inclusief de twee aandeelhouders?
Totaal zijn ze met zijn 3en.
2 oprichters en 1 betaalde kracht om te helpen met de administratie.
pi_173694439
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 13:28 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bedankt voor de moeite. Ook goed om te zien dat dit platform de tijd neemt op open en eerlijk te communiceren met de investeerders (daar kan KoM nog wel wat van leren!).

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het aantal medewerkers moet interpreteren: drie medewerkers, maar is dat inclusief de twee aandeelhouders? En aangezien die beiden nog geen vergoeding krijgen betekent dat ze maar 1 iemand betalen. Dat vind ik zorgelijk, aangezien ze ook aangeven dat ze nog niet break-even draaien. Als ik het goed begrijp moet het aantal projecten fors omhoog om ook de aandeelhouders een fatsoenlijk boterham te kunnen geven. (en op termijn is het runnen van een crowdfundingsplatform natuurlijk geen part-time job).
Ook van uit deze kant dank voor de moeite. Mijn goede gevoel over Sig is hierbij bevestigd. Ik heb voor mijzelf even geprobeerd uit te rekenen wat nu de hoogte is van de inkomsten die Sig genereert met de (23) projecten die een succes zijn geworden. Toch een dingetje wat ons hier bezig houdt voor de langere termijn: zijn er voldoende inkomsten om zwarte cijfers te schrijven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 10-09-2017 15:08:54 ]
pi_173694472
quote:
Wat ik mij ten slotte afvraag: is de rente die een aanvrager betaald, dezelfde die wij als investeerder krijgen?
Ja, rente is voor beide partijen hetzelfde.
pi_173694495
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 15:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ja, rente is voor beide partijen hetzelfde.
Okť, dan is dat geen inkomsten voor Sig.
pi_173694644
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 15:01 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ook van uit deze kant dank voor de moeite. Mijn goede gevoel over Sig is hierbij bevestigd. Ik heb voor mijzelf even geprobeerd uit te rekenen wat nu de hoogte is van de inkomsten die Sig genereert met de (23) projecten die een succes zijn geworden. Toch een dingetje wat ons hier bezig houdt voor de langere termijn: zijn er voldoende inkomsten om zwarte cijfers te schrijven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het positieve aan dit verhaal is dat veel van de kosten die ze nu gemaakt hebben eenmalig zijn. Het opzetten van het platform plus automatisering back-end zijn eenmalige kosten. Ook het aanvraagproces AFM vergunning is eenmalig. Nu dat eenmaal achter de rug is, zijn de kosten per jaar een stuk lager.

Wel blijven er natuurlijk jaarlijkse kosten voor de vergunning en het platform, maar die zijn vele malen lagen dan de initiŽle investering. Als SiG blijft draaien zoals ze nu doen, staat er een prima functionerende organisatie. Als ze dan ook nog eens de groei weten vast te houden zoals ze de afgelopen 2 jaar hebben doorgemaakt, ziet het er in mijn optiek prima uit.

Vooral ook dat ze jaarlijkse nog steeds een geldstroom binnen krijgen van de bestaande projecten en investeerders zorgt er voor dat ze de organisatie ook bij tegenvallende inkomsten draaiend kunnen houden.
pi_173694854
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 15:10 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Het positieve aan dit verhaal is dat veel van de kosten die ze nu gemaakt hebben eenmalig zijn. Het opzetten van het platform plus automatisering back-end zijn eenmalige kosten. Ook het aanvraagproces AFM vergunning is eenmalig. Nu dat eenmaal achter de rug is, zijn de kosten per jaar een stuk lager.

Wel blijven er natuurlijk jaarlijkse kosten voor de vergunning en het platform, maar die zijn vele malen lagen dan de initiŽle investering. Als SiG blijft draaien zoals ze nu doen, staat er een prima functionerende organisatie. Als ze dan ook nog eens de groei weten vast te houden zoals ze de afgelopen 2 jaar hebben doorgemaakt, ziet het er in mijn optiek prima uit.

Vooral ook dat ze jaarlijkse nog steeds een geldstroom binnen krijgen van de bestaande projecten en investeerders zorgt er voor dat ze de organisatie ook bij tegenvallende inkomsten draaiend kunnen houden.
Waar; de initiŽle kosten zijn achter de rug, maar aan marketing zal nog wel geld uitgegeven moeten gaan worden. En de site, is zoals men zelf ook stelt, nog niet optimaal. Er wordt nu ruim 18.000 per jaar als vaste fee gegenereerd, dat is zeker geen vetpot, ook omdat je hiervan nog een parttime administratieve kracht moet betalen. Het gefunde bedrag zal de komende tijd nog zeker omhoog moeten om meer vet op de botten te krijgen.
  maandag 11 september 2017 @ 08:42:54 #224
471225 Finanzen
Finanze ist meine leidenschaft
pi_173707743
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 15:21 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Waar; de initiŽle kosten zijn achter de rug, maar aan marketing zal nog wel geld uitgegeven moeten gaan worden. En de site, is zoals men zelf ook stelt, nog niet optimaal. Er wordt nu ruim 18.000 per jaar als vaste fee gegenereerd, dat is zeker geen vetpot, ook omdat je hiervan nog een parttime administratieve kracht moet betalen. Het gefunde bedrag zal de komende tijd nog zeker omhoog moeten om meer vet op de botten te krijgen.
Goede samenvatting. Opzich wel een van de kanshebbers als ik het vergelijk met andere initiatieven... Gemis dat de ondernemers achter de platformen hier zelf zo minimaal participeren.

Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik zelf nog steeds Geldvoorelkaar.nl toch het meest simpele en overzichtelijke platform... Wat vinden jullie?
pi_173707877
quote:
3s.gif Op maandag 11 september 2017 08:42 schreef Finanzen het volgende:
Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik zelf nog steeds Geldvoorelkaar.nl toch het meest simpele en overzichtelijke platform... Wat vinden jullie?
Gebruikersvriendelijk deels. Het is wel heel erg verouderd obv laatste technologie. Het dashboard werkt eigenlijk alleen goed op pc (totaal niet op smartphone of tablet).

Hoewel ik geen fan ben van het platform, vind ik de site van KoM best goed inzichten geven in mijn dashboard. Ik kan goed vooruit en terug kijken. Totaalbeeld en per project. Ze hebben we hoop zaken niet op orde, maar de website/de dahboard is volgens mij wel goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 11-09-2017 09:15:27 ]
Een + voor: Van Tongeren shipping, Jobmaniac, Lab services, Tilli kassa, ABV Consultancy, Havinga kozijnen, MDF Training, Fredbuurman, WPC-meubelshop, BNAB, Luehof outdoor, Doner Town, Coffee Company, E&G Partyverzorging, Wiebke Weihnachten
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')