abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173602163
Lang lang geleden toen ik nog jong en onbezonnen was ben ik lid geworden van de JOVD.
Na een aantal jaar inactief lid te zijn geweest heb ik in mei mijn lidmaatschap opgezegd.
Nu hebben ze toch 28 euro van mijn rekening afgeschreven waarop ik het vervolgens heb laten storneren.

Na een emailwisseling vinden ze dat ik dit bedrag nog verontschuldigd ben als contributie voor 2017. Ik ben het daar niet mee eens.

1) ben ik inactief lid,
2) doe ik dat op vrijwillige basis

Vooral punt 2 gaat het mij om.
Als ik maandelijks aan een goed doel betaal en ik stop daar vervolgens mee kunnen zij toch ook geen incassobureau op mij afsturen?

Weet iemand hoe dit juridisch in elkaar zit?
Mag de JOVD een incassobureau op mij afsturen?
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173602373
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 16:23:26 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_173602375
Je bent een groter deel van het jaar wel lid geweest dan niet, dus lijkt het me dat je ook iets moet betalen, maar zeker weet ik dat niet.

Hoe dan ook, het is 28 euro, waar maak je je druk over.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 5 september 2017 @ 16:24:29 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_173602390
quote:
7.4. Is wat ts wil weten denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:26:36 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173602423
Dat van die vrijwillige basis lijkt me geen argument.
The love you take is equal to the love you make.
pi_173602425
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:11 schreef Eiwitshake het volgende:
1) ben ik inactief lid,
2) doe ik dat op vrijwillige basis
1) je bent lid, of dat nu actief is of niet.
Als je een abonnement op een sportschool hebt maar er niet naartoe gaat, moet je nog steeds gewoon betalen.
2) joh, hebben ze je niet gedwongen??
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:27:04 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_173602431
Geen algemene voorwaarden online? Lastig wat van te zeggen dan.
Dum de dum
pi_173602438
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Je bent een groter deel van het jaar wel lid geweest dan niet, dus lijkt het me dat je ook iets moet betalen, maar zeker weet ik dat niet.

Hoe dan ook, het is 28 euro, waar maak je je druk over.
Dank jullie beiden.
28 euro is voor een student relatief veel geld.
Maar het gaat mij meer om het principe dat ze meteen met een incassobureau dreigen ipv. Even een mailtje te sturen dat dit niet de bedoeling is en mij zelf even op hun statuten wijzen.

Nu komt dus de tweede vraag, in hoeverre zijn die statuten rechtsgeldig?
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173602460
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:26 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

1) je bent lid, of dat nu actief is of niet.
Als je een abonnement op een sportschool hebt maar er niet naartoe gaat, moet je nog steeds gewoon betalen.
2) joh, hebben ze je niet gedwongen??
Dat is heel wat anders aangezien een sportschool een onderneming met een winstoogmerk is. Bij mijn weten is de JOVD een politieke organisatie die op is gebouwd middels een stichting en streeft het dus ook niet naar winst.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:29:04 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173602466
Heb je geen juridisch onderlegd vrindje?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:29:35 #11
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602476
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:29 schreef Lienekien het volgende:
Heb je geen juridisch onderlegd vrindje?
Neen helaas niet.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:31:27 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173602509
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:29 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Neen helaas niet.
Hoe wil je dan de rechtsgeldigheid van die staturen gaan aanvechten?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:32:15 #13
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602524
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe wil je dan de rechtsgeldigheid van die staturen gaan aanvechten?
Daarom vraag ik dus hier of iemand daar meer van weet.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173602618
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:28 schreef Eiwitshake het volgende:
Dat is heel wat anders aangezien een sportschool een onderneming met een winstoogmerk is. Bij mijn weten is de JOVD een politieke organisatie die op is gebouwd middels een stichting en streeft het dus ook niet naar winst.
Of ze nu naar winst streven of niet: je bent lid.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:38:54 #15
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602665
Wellicht is hier iemand die meer weet over verbintenissenrecht en kan die mij wegwijs maken waar ik moet zoeken in het wetboek.

[ Bericht 72% gewijzigd door Nizno op 05-09-2017 22:17:31 ]
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:39:56 #16
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602683
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Of ze nu naar winst streven of niet: je bent lid.
Mogelijkerwijs ligt dat juridisch dus heel anders.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:43:28 #17
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173602771
Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:44:22 #18
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602794
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:43 schreef hugecooll het volgende:
Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.
Kijk hier heb ik dus wat aan.
Ga me er verder in verdiepen.

Vriendelijk bedankt! ^O^
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173602844
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:38 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Wellicht is hier iemand die meer weet over verbintenissenrecht en kan die mij wegwijs maken waar ik moet zoeken in het wetboek.
Je hebt een overeenstemming met de JOVD afgesloten en hiermee lid geworden. Aan het lidmaatschap zitten kosten en daar kom je niet onderuit.

Normaal gesproken hoef je niet voor een heel jaar te betalen. Doorlopende lidmaatschappen(Zoals van een sportschool, of weekblad) zijn per maand op te zeggen en daarvoor hoef je niet heel jaar contributie te betalen. Dit geldt alleen niet voor verenigingen waar de JOVD onder valt. Dus helaas pindakaas.

Zie: https://www.juridischloke(...)/abonnement-opzeggen

Kortom betalen je hebt geen juridisch poot om op te staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nizno op 05-09-2017 22:19:04 ]
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:48:40 #20
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173602934
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:46 schreef Devion het volgende:

[..]

Je hebt een overeenstemming met de JOVD afgesloten en hiermee lid geworden. Aan het lidmaatschap zitten kosten en daar kom je niet onderuit.

Normaal gesproken hoef je niet voor een heel jaar te betalen. Doorlopende lidmaatschappen(Zoals van een sportschool, of weekblad) zijn per maand op te zeggen en daarvoor hoef je niet heel jaar contributie te betalen. Dit geldt alleen niet voor verenigingen waar de JOVD onder valt. Dus helaas pindakaas.

Zie: https://www.juridischloke(...)/abonnement-opzeggen

Kortom betalen je hebt geen juridisch poot om op te staan.
Duidelijk, bedankt.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173603314
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:28 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders aangezien een sportschool een onderneming met een winstoogmerk is. Bij mijn weten is de JOVD een politieke organisatie die op is gebouwd middels een stichting en streeft het dus ook niet naar winst.
De JOVD is een vereniging die een belangrijk deel van haar inkomen verwerft door contributie van leden. Een stichting heeft geen leden en verwerft haar inkomsten primair via donaties.

Verder was het netter van ze geweest als je maar een deel had hoeven betalen. Tsja, JOVD hè...
  dinsdag 5 september 2017 @ 17:05:10 #22
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_173603368
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 17:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar goed, ipv proberen het laatste woord te hebben kun je ook toegeven dat je missie kansloos is daarbij... Je bent al jaren 28 euro aan t betalen, maar nu is het ineens een issue?
Nu is het inderdaad een issue omdat ik later pas de keuze heb gemaakt om te gaan studeren en ik voorheen gewoon werkte.
Overigens is het mij nu dus duidelijk.
Ik maak geen kans en betaal dus netjes 28 euro.

Ik vroeg enkel en alleen hoe de zaak juridisch in de steel zat.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_173603408
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:27 schreef Eiwitshake het volgende:
.
Maar het gaat mij meer om het principe dat ze meteen met een incassobureau dreigen ipv. Even een mailtje te sturen dat dit niet de bedoeling is en mij zelf even op hun statuten wijzen.

Zo vreemd is dat niet na een stornering zonder eerst zelf onderzoek te doen naar de statuten, wat dan ook niet direct een handige actie is.

Ik zie hier weinig andere opties dan de 28 euro te voldoen gezien de statuten. Als 28 euro al veel voor je is, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat er geen incasso bureau aan te pas komt wat voor nog meer kosten gaan zorgen.
pi_173604155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Of ze nu naar winst streven of niet: je bent lid.
Als de JOVD een stichting is zoals TS zegt (wat me een beetje vreemd lijkt, maar soit) dan kun je natuurlijk geen lid zijn.
pi_173610978
quote:
Ik ben lid van een vereniging

Een lidmaatschap bij een vereniging is bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een sportvereniging of ANWB.

Opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschap
Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.

Een sportvereniging is niet altijd hetzelfde als een sportschool. Voor een sportschool kunnen de regels voor het consumentenrecht gelden. Lees meer over de regels bij een sportschoolabonnement bij de situatie ‘Ik heb een ander abonnement’.

Gaat de vereniging niet akkoord met uw opzegging? Dien dan eerst schriftelijk een klacht in bij de vereniging. Komt u er met de vereniging niet uit? Kijk dan of deze is aangesloten bij De Geschillencommissie, zodat u de klacht hier kan indienen.
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')