Cultuur058 | dinsdag 5 september 2017 @ 10:41 |
Beste forumgenoten. Als ik hier bij het werk weg rij, kan ik na slechts 500 meter invoegen op de snelweg. De weg er naartoe kan Na zoveel meter rijden is het blok echt nog niet warm. Nu is mijn vraag. Wat kan minder kwaad: 1. plankgas, maar laag in de toeren (dus steeds bij max 2000 toeren schakelen) 2. half gas, maar bij hogere toeren schakelen (5500 o.i.d.) betreft een focus 1.6 benzine.. 16 kleppen injectie, 100pk.. | |
dopfles1 | dinsdag 5 september 2017 @ 10:56 |
Half gas en hoge toeren. | |
Karig_Hutje | dinsdag 5 september 2017 @ 10:56 |
De olie is pas na een kilometer of 15 a 20 op bedrijfstemperatuur na gelang het weer. Pas dan kan je de motor maximaler belasten. Tot die tijd rustiger in de toeren houden. | |
TourOfData | dinsdag 5 september 2017 @ 11:02 |
Bij non-turbo benzine is het niet zo relevant. Die ZETEC blokken kunnen heel wat hebben (heb jarenlang 1.6 blok gehad, Ford Focus, die werd flink t vuur aan schenen gelegd ). Bij turbodiesel is het wel relevant, omdat de turbo goed gesmeerd moet worden. | |
Cultuur058 | dinsdag 5 september 2017 @ 11:21 |
Mijn zetec klinkt er niet heel vrolijk bij als ik hem koud op z'n flikker geef, dus dat doe ik liever niet.. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 5 september 2017 @ 11:34 |
Toeren laag houden tot die een beetje opgewarmd is. | |
eXplorer1 | dinsdag 5 september 2017 @ 12:34 |
1. vindt geen enkele motor leuk (neigt naar engine lugging) 2. beste optie. Bron: http://www.roadandtrack.c(...)ging-bad-for-engine/ | |
Cultuur058 | dinsdag 5 september 2017 @ 13:54 |
Als ik toevallig invoeg achter een vrachtauto lukt dat prima, maar als ik niet op snelheid ben alvorens ik invoeg op de A7 krijgen we ongelukken denk ik. | |
BMWK111RS | dinsdag 5 september 2017 @ 14:02 |
Het scheelt ook nogal hoe de koppelkromme van je motor verloopt. Voor het mooie zou iedere autofabrikant, zoals Saab vroeger deed, je toerenteller moeten verdelen in zones zoals bij vrachtwagens. De groene zone geeft het gebied aan waar de motor het beste presteert en dus waar je ook met koude motor het beste in kan rijden. | |
JDude | dinsdag 5 september 2017 @ 16:53 |
En dan na 2 km vluchtstrook een keer invoegen? | |
Fer | woensdag 6 september 2017 @ 20:39 |
Half gas half toeren en dan proberen in zijn 2 en 3 het meeste optrekwerk laten doen. Een gewone 1.6 zal dat wel trekken, het is geen STi ofzo toch? | |
Buikboor | zaterdag 16 september 2017 @ 23:15 |
je kan ook de auto 10 min. eerder alvast aan zetten.... | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 23:18 |
Kan. Maar dan lijkt me een omweg nemen naar de snelweg zinniger om je motor + aandrijflijn enigszins richting bedrijfstemperatuur te krijgen. | |
Buikboor | zaterdag 16 september 2017 @ 23:20 |
maar dan ben je later thuis... | |
#ANONIEM | zaterdag 16 september 2017 @ 23:32 |
Klopt. En met een auto die je onverwacht in de steek laat ben je nóg later thuis. | |
sturmpie | zondag 17 september 2017 @ 15:36 |
ik heb daar ook over nagedacht, motor warmrijden. eerst kijk je naar je max. rpm, bijvoobeeld in 'n auto 8000 rpm/toeren om 'n lek in de koppakking te voorkomen bij snel wegrijden met 'n koude motor, is 't volgens mij 't best om niet over de helft te komen, dus niet hoger dan 4000 toeren per versnelling, en als je in zijn topversnelling zit 5-6, dan kan je doen wel rustig in toeren klimmen boven de 4000, maar dan rijd je al boven de 100km/u dus euh vrouwen mogen niet auto rijden van sharia, dames, je moet wel snappen dat versnellen in 'n hoge versnelling minder belastend is voor 'n motor dan snel optrekken in 'n lage versnelling. [ Bericht 12% gewijzigd door sturmpie op 17-09-2017 15:49:10 ] |