Ok ...
Je oude collectiviteit eindigde op de eerstvolgende 1e van de maand na het eindigen van je arbeidsovereenkomst. Daarna houd je bij diezelfde verzekeraar je normale pakket (basis + eventueel aanvullend) alleen dan zonder de collectiviteit. Dat oude pakket zonder collectiviteit blijft dus gewoon door lopen, maar je draagt er dan dus zelf zorg voor dat de premie ook daadwerkelijk betaald wordt. Vaak heel makkelijk online te wijzigen. Zij kunnen dat niet automatisch voor je doen, want jij moet ze machtigen.
Dan over dat nieuwe pakket bij de oude verzekeraar .. Ik geloof er eerlijk gezegd letterlijk geen woord van dat zij jou die kortingen beloofd hebben. Er zijn namelijk maar 5 mogelijkheden om korting op je zorgverzekeringspremie te krijgen: 1) Hoger vrijwillig eigen risico. 2) collectiviteit. 3) premie per kwartaal / half jaar / jaar betalen. 4) minder dekking (als in, minder aanvullend verzekerd) en 5) je polis wijzigen naar een budget polis (met minder gecontracteerde zorg). 'Een mooi dealtje' is daar absoluut niet een van, en er worden ook absoluut geen uitzonderingen gemaakt voor individuen. Hell, het kan systeem-technisch niet eens. En die medewerker is gebonden aan de bankiers-eed dus ik betwijfel het zeer sterk dat hij/zij dat toegezegd heeft.
Over je nieuwe verzekering via de nieuwe werkgever; naar mijn weten kan je sowieso niet overstappen wanneer je een betalingsachterstand hebt. Dus hoe dat gegaan is is me een raadsel.
Daarbij, je krijgt echt 3x een brief bij een premieachterstand. En dat wordt gewoon naar jou gestuurd, en jouw adres wordt uit de database van de gemeente gehaald.
Kortom, volgens mij geeft TS niet het correcte plaatje.
Antwoord op de vraag van TS: Jouw verantwoordelijkheid om te betalen, zij hebben daarin correct gehandeld. Juridisch gezien maak je geen enkele kans, ze gaan sowieso de volledige achterstallige premie op je verhalen. En links of rechtsom krijgen ze dat ook wel.
Eventuele tip, mocht de openstaande premie te veel zijn om in 1 keer te betalen: Bel ze morgen meteen op, vraag naar de debiteuren service afdeling (of hoe dat bij die specifieke verzekeraar ook mag heten) want een 1e-lijns medewerker gaat je sowieso niet kunnen helpen met deze kwestie (mag hij/zij niet), en TREF EEN BETALINGSREGELING.
En dat zou ik zo poeslief mogelijk doen, want bij de verzekeraar waar ik voor werkte kon een betalingsregeling alleen maar wanneer je onder andere betaalde via automatische incasso en er in het afgelopen jaar een x aantal succesvolle incasso's plaatsgevonden hebben. En daar voldoe je dus niet aan. Dus hopen dat je je daar omheen kan lullen.
TL;DR: Daar gaan ze nooit mee akkoord, en ze staan in hun recht.
"Pools are perfect for holding water"