abonnement Unibet Coolblue
pi_173587792
Tot april had ik een baan waarbij de werkgever de zorgpremie inhield. Ivm een collectiviteit nam ik een extra ruim pakket aanvullende verzekeringen.

Daarna heb ik wat free-lance werk gedaan tot ik deze maand weer een vaste baan vond en deze werkgever biedt ook een mooie collectieve verzekering.

Maar eigenlijk had ik helemaaal niet aan m'n zorgverzekering gedacht en pas in juli realiseerde ik me dat de premie niet geint werd.

Ik heb toen (telefonisch) contact opgenomen, ook ivm het overschakelen naar de nieuwe werkgever.

Ook heb ik aangegeven dat ik een ander pakket wilde (bij de oude verzekeraar) waarbij me werd verteld dat het zo werd omgezet dat ik dezelfde "dikke korting" zou houden. Maar pas eind augustus kreeg ik de nieuwe polis (van deze oude verzekeraar ) met de nieuwe premie en het aanvullende pakket. Ik had me toen al opgegeven bij de nieuwe verzekeraar.

En korting, niet echt...

Vervolgens heb ik de oude verzekeraar aangeschreven en uitgelegd dat ik - als ze me op tijd gewaarschuwd hadden - ik nooit zo'n ruim pakket aanvullende verzekeringen zou hebben genomen en ik alleen akkoord ging met het betalen van de basis premie (vanaf april), niet de aanvullende (ongebruikte) aanvullende verzekeringspremie.

Zij hadden immers tijdig moeten laten weten: meneer, uw werkgever betaald geen premie meer voor u: hoe gaan we dit verder doen?

Maar hoe sterk sta ik hierin juridisch?
  Moderator maandag 4 september 2017 @ 19:54:08 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173587859
Je kan sowieso niet overstappen door het jaar heen. miv volgend jaar pas.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173587881
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:50 schreef wtkoos het volgende:

Zij hadden immers tijdig moeten laten weten: meneer, uw werkgever betaald geen premie meer voor u: hoe gaan we dit verder doen?
Je bent serieus met deze opmerking he?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_173587968
Beste Renesite,

Ja, ik kan wel overstappen. Ik ben zelfs al overgestapt. Dit kan blijkbaar in geval van collectiviteit en/of andere werkgever.

Essebes: in zoverre: het zou een mooi stukje klantenservice zijn geweest.

Je mag toch verwachten dat ze:

- of van jouw rekening gaan afschrijven

- of contact opnemen en je een keus bieden.
pi_173588105
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:00 schreef wtkoos het volgende:
Je mag toch verwachten dat ze:

- of van jouw rekening gaan afschrijven
Dat mogen ze niet, want ze hebben geen toestemming van jou.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173588171
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:50 schreef wtkoos het volgende:
Maar hoe sterk sta ik hierin juridisch?
Probeer eens een touwtje recht overeind te zetten. Dat staat een stuk sterker. Get it?
pi_173588192
Dus moeten ze die vragen.....

Kijk: de bottom line is:

- ze bieden me een nieuwe polis aan.

- De polisvoorwaarden veranderen. De dekking veranderd:

- dan lijkt het me hun verplichting contact op te nemen hierover zodat je kunt zeggen: 'ohh , doe dan maar alleen het basispakket'.

Ze kunnen dat niet voor jou beslissen lijkt me. En als ze dan vergeten contact op te nemen, is dat hun probleem.

Lijkt me....
pi_173588337
Heb je ook een bevestiging dat je oude zorgverzekering is gestopt? Normaliter kan overstappen niet bij een premieachterstand. Je stapt trouwens wel erg makkelijk over het stukje eigen verantwoordelijkheid heen.

Een zorgverzekeraar is een bedrijf, niet een partij die je handje vast moet houden. Jij bent betalingsplichtig, het kan goed zijn dat de zorgverzekeraar slechts 1x per kwartaal betalingen ontvangt van de oud-werkgever. Dan zal het even duren voordat je als wanbetaler te boek staat.
  maandag 4 september 2017 @ 21:00:52 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173589231
Ongebruikte verzekeringspremie. Zo lust ik er nog wel een. :')
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 4 september 2017 @ 21:08:30 #10
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_173589362
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:50 schreef wtkoos het volgende:
Zij hadden immers tijdig moeten laten weten: meneer, uw werkgever betaald geen premie meer voor u: hoe gaan we dit verder doen?
Serieus..?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 4 september 2017 @ 21:57:15 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_173590508
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:11 schreef Queller het volgende:

[..]

Probeer eens een touwtje recht overeind te zetten. Dat staat een stuk sterker. Get it?
_O-
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_173590546
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:11 schreef wtkoos het volgende:

Lijkt me....
Je bent waarschijnlijk de enige die dat lijkt te vinden. :Y
  maandag 4 september 2017 @ 22:19:43 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_173591167
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:11 schreef wtkoos het volgende:
Dus moeten ze die vragen.....

Kijk: de bottom line is:

- ze bieden me een nieuwe polis aan.

- De polisvoorwaarden veranderen. De dekking veranderd:

- dan lijkt het me hun verplichting contact op te nemen hierover zodat je kunt zeggen: 'ohh , doe dan maar alleen het basispakket'.

Ze kunnen dat niet voor jou beslissen lijkt me. En als ze dan vergeten contact op te nemen, is dat hun probleem.

Lijkt me....
wat jou wel of niet lijkt is niet zo van belang hier, het gaat er om of de regels gevolgd worden. En dat is gebeurd.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_173591624
Ok ...

Je oude collectiviteit eindigde op de eerstvolgende 1e van de maand na het eindigen van je arbeidsovereenkomst. Daarna houd je bij diezelfde verzekeraar je normale pakket (basis + eventueel aanvullend) alleen dan zonder de collectiviteit. Dat oude pakket zonder collectiviteit blijft dus gewoon door lopen, maar je draagt er dan dus zelf zorg voor dat de premie ook daadwerkelijk betaald wordt. Vaak heel makkelijk online te wijzigen. Zij kunnen dat niet automatisch voor je doen, want jij moet ze machtigen.

Dan over dat nieuwe pakket bij de oude verzekeraar .. Ik geloof er eerlijk gezegd letterlijk geen woord van dat zij jou die kortingen beloofd hebben. Er zijn namelijk maar 5 mogelijkheden om korting op je zorgverzekeringspremie te krijgen: 1) Hoger vrijwillig eigen risico. 2) collectiviteit. 3) premie per kwartaal / half jaar / jaar betalen. 4) minder dekking (als in, minder aanvullend verzekerd) en 5) je polis wijzigen naar een budget polis (met minder gecontracteerde zorg). 'Een mooi dealtje' is daar absoluut niet een van, en er worden ook absoluut geen uitzonderingen gemaakt voor individuen. Hell, het kan systeem-technisch niet eens. En die medewerker is gebonden aan de bankiers-eed dus ik betwijfel het zeer sterk dat hij/zij dat toegezegd heeft.

Over je nieuwe verzekering via de nieuwe werkgever; naar mijn weten kan je sowieso niet overstappen wanneer je een betalingsachterstand hebt. Dus hoe dat gegaan is is me een raadsel.

Daarbij, je krijgt echt 3x een brief bij een premieachterstand. En dat wordt gewoon naar jou gestuurd, en jouw adres wordt uit de database van de gemeente gehaald.

Kortom, volgens mij geeft TS niet het correcte plaatje.

Antwoord op de vraag van TS: Jouw verantwoordelijkheid om te betalen, zij hebben daarin correct gehandeld. Juridisch gezien maak je geen enkele kans, ze gaan sowieso de volledige achterstallige premie op je verhalen. En links of rechtsom krijgen ze dat ook wel.

Eventuele tip, mocht de openstaande premie te veel zijn om in 1 keer te betalen: Bel ze morgen meteen op, vraag naar de debiteuren service afdeling (of hoe dat bij die specifieke verzekeraar ook mag heten) want een 1e-lijns medewerker gaat je sowieso niet kunnen helpen met deze kwestie (mag hij/zij niet), en TREF EEN BETALINGSREGELING.

En dat zou ik zo poeslief mogelijk doen, want bij de verzekeraar waar ik voor werkte kon een betalingsregeling alleen maar wanneer je onder andere betaalde via automatische incasso en er in het afgelopen jaar een x aantal succesvolle incasso's plaatsgevonden hebben. En daar voldoe je dus niet aan. Dus hopen dat je je daar omheen kan lullen.

TL;DR: Daar gaan ze nooit mee akkoord, en ze staan in hun recht.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173591648
En ter toelichting van het tussentijds overstappen ipv op 1 januari ..

Als je vanuit de ene collectieve werkgevers zorgverzekering overstapt naar een andere collectieve werkgevers zorgverzekering (omdat eindigen / andere arbeidsovereenkomst), kan dat tussentijds (inclusief de rest van je zorgverzekering). Vaak kan dat zelfs nog als er een korte pauze tussen de arbeidsovereenkomsten zit, zoals in het geval van TS. Al is dat naar mijn weten maximaal 2 maanden, en TS' periode is een stukje langer, dus hoe dat zit ...
"Pools are perfect for holding water"
pi_173634015
goed, het is duidelijk hoe jullie er over denken. Fair enough.

En ja, ik heb sinds april geen premie betaald en daar nooit een brief over gekregen. De polis is pas afgelopen maand omgezet door die verzekeraar, 1 dag VOOR ik overstapte naar de nieuwe.

Ook geen idee waarom dat zo lang duurde.

En nee, het gaat me niet om een betalingsregeling maar om het feit dat als ik een andere polis krijg, ik de keus moet hebben. DAT lijkt me redelijk.

Maar goed, daar zijn we het dus niet over eens :-)
pi_173634914
Of je hebt je zaakjes goed op orde en neemt meteen contact op met de verzekeraar nadat je gestopt was in april. Je situatie verandert immers.
Dat lijkt me ook heel redelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 7 september 2017 @ 23:49:28 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_173650304
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 09:33 schreef wtkoos het volgende:
goed, het is duidelijk hoe jullie er over denken. Fair enough.

En ja, ik heb sinds april geen premie betaald en daar nooit een brief over gekregen. De polis is pas afgelopen maand omgezet door die verzekeraar, 1 dag VOOR ik overstapte naar de nieuwe.

Ook geen idee waarom dat zo lang duurde.

En nee, het gaat me niet om een betalingsregeling maar om het feit dat als ik een andere polis krijg, ik de keus moet hebben. DAT lijkt me redelijk.

Maar goed, daar zijn we het dus niet over eens :-)
We hoeven het ook nergens over eens te zijn, we moeten ons gewoon allemaal aan de wettelijke regels houden die voor dit soort situaties bestaan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_173650905
Hoho thuisverzekeraars...

Een verzekeraar, ook een ziektekostenverzekeraar, heeft zorgplicht. Als jij je premie niet betaalt dragen zij wel degelijk verantwoordelijkheid om je daarvan op de hoogte te stellen. Vooral als die verzekering vantevoren voldaan werd door een derde partij, en zij dus verzuimd hebben om een mandaat bij je op te halen.

Overstappen gaat je pas eind v.h. jaar lukken. Je gaat er ook niet onderuit komen dat je de tussenliggende maanden moet betalen, maar als ze je daarvoor geen betalingsregeling willen bieden denk ik dat ze bij een Kifid een zwak zaakje hebben. Misschien vechten zij het zelfs wel uit met je ex-werkgever (hebben zij de afmelding te laat gedaan?).

Meestal doet een verzekeraar niet supermoeilijk als je het binnen een jaar op kan lossen, in dit geval zou ik het eerder doen als je eind v.h. jaar nog iets te kiezen wil hebben (anders bepalen zij mogelijk voor je dat je een basisverzekering zonder extra pakketten krijgt, alleen je eigen risico mogen ze niet aan morrelen zonder overleg).

V.w.b. collectiviteitskorting: die wordt vaak inderdaad gehandhaafd. Zoveel is het meestal inderdaad niet - bij 10% is de koek vaak wel op.
Het grote voordeel zit 'm in een soort fiscale korting; als jij salaris krijgt en daaruit ziektekostenverzekering betaalt voor je gezin (partner + kinderen) kost je dat bijvoorbeeld 250 per maand. Betaalt je werkgever die premie van 250 per maand, dan kost jou die premie in principe bijvoorbeeld 140 euro. De loonbelasting komt namelijk pas om de hoek na het betalen van de premie (omdat je m zelf niet betaalt).

Voor een werkgever betaalt een collectieve zorgverzekering zich daarnaast vaak zeker in de lagere salarisschalen terug in een lager verzuim (want beter verzekerd).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het vergoeden van sportschoolabonnementen en het aanbieden van fruit op de zaak.

PS: laatste tip, zorg in ieder geval dat je achterstand niet groter dan 5 maanden wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door BrugseZot op 08-09-2017 01:14:23 ]
pi_173734422
Dankjewel Brugse Zot,

zorgplicht, dat is het woord.

Behalve dat ze nooit contact opnamen hebben ze de premie ook nog eens verhoogd (na 5 maanden retroactief).

Overigens heb ik de verzekering wel kunnen stoppen. Je kunt blijkbaar overstappen halverwege het jaar als je naar een andere colllectiviteit overstapt.

We zullen zien hoe het afloopt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')