FOK!forum / Digital Corner / Is het oke om een app puur voor MacOS te developen?
SherlockHolmesmaandag 4 september 2017 @ 09:49
Hoi mensen, ik wil graag met mijn MacBook met Swift/Xcode een app maken voor MacOS, want crossplatform gaat bijna niet tussen Windows en Mac. Heb net voor een tientje 21 uur aan materiaal voor MacOS development gekocht maar voordat ik daar doorheen ben, wil ik toch wel graag weten of het een goed idee is. Dat tientje mag me gestolen worden, die 100 uur die ik in de course ga doen niet.

Het wordt een soort taskbar app zonder window borders, met mooie animaties, etc.

Ik vraag me af of ik MacOS maar moet droppen en voor Windows moet gaan kiezen, of dat ik Electron kies. Maar ik hoor van iedereen dat Electron verschrikkelijk is en super zwaar is.

Wat denken jullie?

Thanks!

[ Bericht 5% gewijzigd door SherlockHolmes op 04-09-2017 09:55:13 ]
Hallmarkmaandag 4 september 2017 @ 09:55
Ik denk dat het een goed idee is. Mac mensen zijn gewend om te betalen voor software, en er zijn vele developers die puur Mac software bouwen.

Tsja, en Electron... daarmee wordt het denk ik lastig om een energie-zuinige app te bouwen. En omdat 80% van de Macs toch laptops zijn, is dat mijns inziens een belangrijke factor.
SherlockHolmesmaandag 4 september 2017 @ 09:57
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 09:55 schreef Hallmark het volgende:
Ik denk dat het een goed idee is. Mac mensen zijn gewend om te betalen voor software, en er zijn vele developers die puur Mac software bouwen.

Tsja, en Electron... daarmee wordt het denk ik lastig om een energie-zuinige app te bouwen. En omdat 80% van de Macs toch laptops zijn, is dat mijns inziens een belangrijke factor.
Punt is, ik ben al 100x begonnen met het leren van een programmeertaal en telkens stop ik, maar nu heb ik eindelijk een drijvende veer achter me (ik loop stage bij IT bedrijf en dit wordt mijn eigen side-project), en ik wil een goede keus maken. Ik hoop dat ik gewoon na die 21 uur course aardig wat snap van het developen, want ik heb voor de rest niet veel bronnen gevonden voor MacOS development.
Hallmarkmaandag 4 september 2017 @ 10:01
quote:
4s.gif Op maandag 4 september 2017 09:57 schreef SherlockHolmes het volgende:
Punt is, ik ben al 100x begonnen met het leren van een programmeertaal
Tsja, een side project is leuk maar je moet er wel energie voor hebben. 's-Avonds programmeren is mij zelden gelukt eerlijk gezegd. Dat lukte alleen als ik een betalende klant had.
SherlockHolmesmaandag 4 september 2017 @ 10:03
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 10:01 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Tsja, een side project is leuk maar je moet er wel energie voor hebben. 's-Avonds programmeren is mij zelden gelukt eerlijk gezegd. Dat lukte alleen als ik een betalende klant had.
Ben ik met je eens, hier op t werk heb ik er uitgebreid de tijd voor. Daarom wil ik wel aan iets juists beginnen. Denk je dat het een goed idee is om maar gewoon all-in te gaan op Swift en maar zien waar het schip strandt? Dan maar een kleinere groep gebruikers, maar wel ¤5 voor de app vragen oid?
Hallmarkmaandag 4 september 2017 @ 10:06
quote:
4s.gif Op maandag 4 september 2017 10:03 schreef SherlockHolmes het volgende:
Denk je dat het een goed idee is om maar gewoon all-in te gaan op Swift en maar zien waar het schip strandt?
Zeker, lijkt me een uitstekend idee. Het is gewoon enorm goede ervaring. Je eigen app in de (Mac) App Store doet het zeer goed op je CV, weet ik uit ervaring (ben zelf Swift developer).
SherlockHolmesmaandag 4 september 2017 @ 10:16
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 10:06 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Zeker, lijkt me een uitstekend idee. Het is gewoon enorm goede ervaring. Je eigen app in de (Mac) App Store doet het zeer goed op je CV, weet ik uit ervaring (ben zelf Swift developer).
Dat klinkt goed! Vooral omdat het type app wat ik wil maken nog niet echt in de Mac App Store is te vinden!
embedguymaandag 4 september 2017 @ 12:14
-Laat maar-

[ Bericht 98% gewijzigd door embedguy op 04-09-2017 17:20:15 ]
embedguymaandag 4 september 2017 @ 12:19
Ik denk dat er sowieso misschien wel betere alternatieven zijn dan Electron. Evt die ook overwegen.

Zojuist even opgezocht wat Electron is (ik kende het niet) maar op je cv zal ervaring met Swift beter staan.
Aaargh!maandag 4 september 2017 @ 13:05
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 12:14 schreef embedguy het volgende:
(...)
Als laptops daardoor sneller leeg zijn dan schrijft de gebruiker dat niet zo snel toe aan jouw app. Je app kan een negatief aspect hebben maar als de gebruiker dat niet weet dan is dat aspect geen reden om je app niet te kopen/gebruiken.
Je klikt op het batterij icon in je menubalk en in het bijhorende menuutje staat daar direct een lijstje met applicaties "using significant energy".
embedguymaandag 4 september 2017 @ 17:19
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 13:05 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Je klikt op het batterij icon in je menubalk en in het bijhorende menuutje staat daar direct een lijstje met applicaties "using significant energy".
Hmmmm, doet me er weer aan herinneren dat ik niets zou moeten zeggen over dingen waar ik geen verstand van heb :s).

Weer wat geleerd, tnx :).
slashdotter3dinsdag 5 september 2017 @ 00:14
Heb je al naar .NET Core gekeken?
SherlockHolmesdinsdag 5 september 2017 @ 02:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 00:14 schreef slashdotter3 het volgende:
Heb je al naar .NET Core gekeken?
Nope, nog niet@
#ANONIEMdinsdag 5 september 2017 @ 03:28
Kan je voor mij de taskbar in MacOS aanwijzen? Hint: MacOS heeft geen taskbar.

Vreemde OP. Je kiest een stack aan de hand van de requirements. Niet andersom. Weet je überhaupt zelf wel wat je precies wil maken? Welke OS API (ABIs?) moeten beschikbaar zijn? Je vraag is zo generiek dat er amper antwoord op te geven valt.

Window-programming in electron, really? Dergelijke native bindings zijn nu net juist niet de kracht van electron.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2017 03:37:53 ]
SherlockHolmesdinsdag 5 september 2017 @ 03:44
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 03:28 schreef Stratotanker het volgende:
Kan je voor mij de taskbar in MacOS aanwijzen? Hint: MacOS heeft geen taskbar.
Menubar bedoel ik. Snap je wel, toch?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 03:28 schreef Stratotanker het volgende:
Vreemde OP. Je kiest een stack aan de hand van de requirements. Niet andersom. Weet je überhaupt zelf wel wat je precies wil maken? Welke OS API (ABIs?) moeten beschikbaar zijn? Je vraag is zo generiek dat er amper antwoord op te geven valt.
Wat ik wil maken is een macOS app (het idee doet er niet toe). Het is niet een app die veel lowlevel stuff nodig heeft, dus veel APIs ga ik niet gebruiken naast de standaard (datum,tijd, etc).

Mijn vraag was of het met deze situatie oke is om een app puur voor macOS te developen, en dus niet voor Windows te gaan. That's it.
#ANONIEMdinsdag 5 september 2017 @ 04:08
Ja, helemaal oké.
Fleischmeisterdinsdag 5 september 2017 @ 18:30
Ja, gewoon doen, maak een echte native Mac app zonder de compromissen die je uiteindelijk altijd moet maken met die cross-platform frameworks, variërend van een afwijkend uiterlijk, gebrekkige integratie van nieuwe macOS features omdat je altijd achter loopt t.o.v. de macOS SDK zelf, etc..
Tot je op een gegeven moment zelfs delen alsnog native moet gaan maken en erin moet hangen omdat je framework er niet in voorziet, en dan valt ook de tijdswinst opeens best tegen.

Apple eindgebruikers zijn ook redelijk kritisch op een app die niet helemaal native aanvoelt / de nodige integraties niet heeft en daardoor niet lekker te gebruiken is.

Het is ook een enorm goede ervaring inderdaad, goed om kunnen gaan met Swift / Xcode staat goed op je CV, ook omdat dan meteen de hele iOS wereld voor je open ligt voor als je ooit eens apps wil maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fleischmeister op 05-09-2017 18:35:22 ]
SherlockHolmeswoensdag 6 september 2017 @ 13:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 18:30 schreef Henno het volgende:
Ja, gewoon doen, maak een echte native Mac app zonder de compromissen die je uiteindelijk altijd moet maken met die cross-platform frameworks, variërend van een afwijkend uiterlijk, gebrekkige integratie van nieuwe macOS features omdat je altijd achter loopt t.o.v. de macOS SDK zelf, etc..
Tot je op een gegeven moment zelfs delen alsnog native moet gaan maken en erin moet hangen omdat je framework er niet in voorziet, en dan valt ook de tijdswinst opeens best tegen.

Apple eindgebruikers zijn ook redelijk kritisch op een app die niet helemaal native aanvoelt / de nodige integraties niet heeft en daardoor niet lekker te gebruiken is.

Het is ook een enorm goede ervaring inderdaad, goed om kunnen gaan met Swift / Xcode staat goed op je CV, ook omdat dan meteen de hele iOS wereld voor je open ligt voor als je ooit eens apps wil maken.
Thanks, man! Ik ga het inderdaad native aanpakken.