abonnement Unibet Coolblue
pi_173570604
Hallo,

Ik heb een probleem in het installatie proces van Linux. In eerste instantie wilde ik een Linux iso op dvd branden zoals te lezen is op --> DIG / 0xE00002CA bij branden iso in OSx Sierra.

Dit lukte niet omdat ik problemen heb met m'n ingebouwde brander en nog bezig ben om dit op te lossen. Ik heb geprobeerd om de iso op usb te zetten met UNetbootin.
Voordat ik dit deed heb ik de USB geformatteerd naar MS-DOS FAT32.
Wanneer ik dan alle stappen uitvoer krijg ik te lezen dat de USB stick die ik zojuist gebruikt heb mogelijk niet gebruikt kan worden als bootable USB stick. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een bekend probleem is en dat er een oplossing voor bestaat. Deze vond ik via --> https://askubuntu.com/que(...)-air-13-6-2-with-us

Echter, bij stap 7 gaat het mis. Wanneer ik sudo dd conv=notrunc bs=440 count=1 if=mbr.bin of=/dev/diskX intyp, krijg ik onderstaande terugkoppeling:

https://imgur.com/a/vBdpZ
terwijl hij zou moeten aangeven dat er 440bytes geschreven zijn.

Ik heb de usb stick al opnieuw geunmount, en de workaround opnieuw uitgevoerd. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe. Kan iemand helpen?
pi_173571969
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:00 schreef DutchMan0211 het volgende:
Hallo,

Ik heb een probleem in het installatie proces van Linux. In eerste instantie wilde ik een Linux iso op dvd branden zoals te lezen is op --> DIG / 0xE00002CA bij branden iso in OSx Sierra.

Dit lukte niet omdat ik problemen heb met m'n ingebouwde brander en nog bezig ben om dit op te lossen. Ik heb geprobeerd om de iso op usb te zetten met UNetbootin.
Voordat ik dit deed heb ik de USB geformatteerd naar MS-DOS FAT32.
Wanneer ik dan alle stappen uitvoer krijg ik te lezen dat de USB stick die ik zojuist gebruikt heb mogelijk niet gebruikt kan worden als bootable USB stick. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een bekend probleem is en dat er een oplossing voor bestaat. Deze vond ik via --> https://askubuntu.com/que(...)-air-13-6-2-with-us

Echter, bij stap 7 gaat het mis. Wanneer ik sudo dd conv=notrunc bs=440 count=1 if=mbr.bin of=/dev/diskX intyp, krijg ik onderstaande terugkoppeling:

https://imgur.com/a/vBdpZ
terwijl hij zou moeten aangeven dat er 440bytes geschreven zijn.

Ik heb de usb stick al opnieuw geunmount, en de workaround opnieuw uitgevoerd. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe. Kan iemand helpen?
Heel eenvoudig: je moet die X in diskX vervangen door het (volg)nummer van je USB stick, zoals ook duidelijk wordt uitgelegd in de instructies die je probeert te volgen ...
pi_173572640
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 21:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heel eenvoudig: je moet die X in diskX vervangen door het (volg)nummer van je USB stick, zoals ook duidelijk wordt uitgelegd in de instructies die je probeert te volgen ...
Excuus voor de verwarring. Dat heb ik uiteraard gedaan. Bovenstaande regel heb ik van de instructie gecopy/paste, maar ik heb de disk name aangepast.
  zondag 3 september 2017 @ 21:38:26 #4
13250 Lod
Sapere aude!
pi_173572970
Volgens mij moet je bij dd geen partitienummer invoeren, alleen het pad naar het device.

Ik vermoed dus dat jij moet hebben dd if=/pad/naar/iso of=/dev/rdisk
Controleer dit goed, want dd overschrijft namelijk alles rücksichtlos.
GNU Terry Pratchett
pi_173572998
Ik gebruik Etcher (volledig gratis) en geen problemen mee.

https://etcher.io/
pi_173574590
quote:
5s.gif Op zondag 3 september 2017 21:38 schreef Lod het volgende:
Controleer dit goed, want dd overschrijft namelijk alles rücksichtlos.
Dit inderdaad. Het verbaast me dat TS als Mac user überhaupt aan de slag gaat met dergelijke potentieel destructieve command line tooltjes. Onder Windows zou ik Rufus aanraden om op een veilige en eenvoudige manier een bootable Linux USB stick te prepareren, maar is er niet iets vergelijkbaars voor OS X?

Edit: ik zie nu net dat Etcher dat hierboven door Sulka wordt aanbevolen ook beschikbaar is voor Mac OS X. Lijkt me prima bruikbaar voor het doel van TS.

[ Bericht 9% gewijzigd door Riparius op 03-09-2017 23:16:57 ]
pi_173586988
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 22:38 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Het verbaast me dat TS als Mac user überhaupt aan de slag gaat met dergelijke potentieel destructieve command line tooltjes. Onder Windows zou ik Rufus aanraden om op een veilige en eenvoudige manier een bootable Linux USB stick te prepareren, maar is er niet iets vergelijkbaars voor OS X?

Edit: ik zie nu net dat Etcher dat hierboven door Sulka wordt aanbevolen ook beschikbaar is voor Mac OS X. Lijkt me prima bruikbaar voor het doel van TS.

Ik ga er mee aan de slag!
  maandag 4 september 2017 @ 19:45:38 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173587718
unetbootin werkt ook prima onder macOS :Y
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173587861
Ik heb mijn USB stick geformatteerd naar MAC OS uitgebreid (Journaled)
Vervolgens heb ik met Etcher het Linux ISO bestand op usb gezet. Ik krijg na een aantal minuten te zien dat de data succesvol geschreven is op de stick, maar ik krijg ook meteen een dialoogvenster waarin staat: 'De schijf die je hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen' . Ik kan dan kiezen voor initialiseer, negeer en verwijder media.

Wat moet ik doen?
pi_173588090
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:54 schreef DutchMan0211 het volgende:
Ik heb mijn USB stick geformatteerd naar MAC OS uitgebreid (Journaled)
Vervolgens heb ik met Etcher het Linux ISO bestand op usb gezet. Ik krijg na een aantal minuten te zien dat de data succesvol geschreven is op de stick, maar ik krijg ook meteen een dialoogvenster waarin staat: 'De schijf die je hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen' . Ik kan dan kiezen voor initialiseer, negeer en verwijder media.

Wat moet ik doen?
Opnieuw opstarten met die stick erin.
En hopen dat hij dan daarvan af opstart.

Check ook de boot volgorde in de bios
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')