abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  donderdag 7 september 2017 @ 23:06:37 #26
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173649543
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 16:54 schreef oldford het volgende:

[..]

Nee, het signaal (voltage) is te hoog. En 5.0 volt (het maximum signaal) komt overeen met zo'n -40 graden Celsius. Het signaal werkt precieus andersom.

Tegenwoordig wordt er niet meer 1 vaste temperatuur gebruikt waarop de thermostaat opent.
De thermostaat wordt nu elektrisch aangestuurd op verschillende temperaturen. Bij stationair draaien en lichte deellast wordt een hogere temperatuur toegestaan als vroeger.
Ik snap je niet precies :P.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 17:02 schreef aegir_de_viking het volgende:
Nieuwe thermostaat met behuizing kost 50

Misschien een slangetje omgewisseld bij het vervangen?
Ik bel morgen de garage op, laat die er naar kijken want een thermostaat vervangen of controleren gaat mij helaas de pet te boven. Ik hoop echt dat het hiermee opgelost is, wat goedkoper dan het dashboard laten reviseren :').
pi_173652981
Je dacht dat P0118 een melding is dat de tempratuur van het KVS te hoog is.
In werkelijkheid betekent de melding dat de temperatuur TE LAAG is (zo'n -40 C).
Dit kan komen door een onderbreking of een kortsluiting naar 5 of 12 volt.

De thermostaat (en dus de openingstemperatuur) wordt geregeld door de motorcomputer.
Dat houdt dus ook in dat de koelvloeistof temperatuur geregeld wordt.
Stationair kan dat oplopen tot max 110 graden Celsius. Meestal wordt dat op zo'n 103 a 104 graden afgeregeld.

Zo duidelijker?
  vrijdag 8 september 2017 @ 10:26:54 #28
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173654307
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 09:19 schreef oldford het volgende:
Je dacht dat P0118 een melding is dat de tempratuur van het KVS te hoog is.
In werkelijkheid betekent de melding dat de temperatuur TE LAAG is (zo'n -40 C).
Dit kan komen door een onderbreking of een kortsluiting naar 5 of 12 volt.

De thermostaat (en dus de openingstemperatuur) wordt geregeld door de motorcomputer.
Dat houdt dus ook in dat de koelvloeistof temperatuur geregeld wordt.
Stationair kan dat oplopen tot max 110 graden Celsius. Meestal wordt dat op zo'n 103 a 104 graden afgeregeld.

Zo duidelijker?
Dus kort door de bocht betekend die melding dat er ergens in de kabelboom bij de thermostaat dus sluiting/kabelbreuk of thermostaat defect zit?.
pi_173654694
Ja. Hoewel je "ergens in de kabelboom bij de thermostaat" erg ruim moet zien.
Dat breukje zou b.v. ook vlak bij de motor-computer kunnen zitten.

Of de vorige eigenaar heeft een verkeerde thermostaat gebruikt.
  vrijdag 8 september 2017 @ 10:49:42 #30
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173654781
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:46 schreef oldford het volgende:
Ja. Hoewel je "ergens in de kabelboom bij de thermostaat" erg ruim moet zien.
Dat breukje zou b.v. ook vlak bij de motor-computer kunnen zitten.

Of de vorige eigenaar heeft een verkeerde thermostaat gebruikt.
Om eerlijk te zijn, de eerste keer dat ik hem liet uitlezen bij een maat van m'n vader gaf de sensor ook ergens rond de ~20 Fahrenheit aan, dat is -6. Daarop heb ik de sensor laten vervangen want ik meende dat deze dan defect was en het spul op hol liet slaan.

Ik snap dan alleen niet waarom die voltages een - waarde aangeven in Celcius. Misschien wel heel logisch allemaal, maar ik zie de logica daar niet van in :P.
pi_173654817
Heb je nou serieus je foon op comic sans staan? :D :o
Torque makes life easy.
Team Jean
  vrijdag 8 september 2017 @ 10:53:41 #32
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173654860
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:51 schreef Sounddragon het volgende:
Heb je nou serieus je foon op comic sans staan? :D :o
Telefoon van moeders, ik ben een iPhone eigenaar :P.
pi_173656020
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 10:49 schreef henkkeumus het volgende:
Ik snap dan alleen niet waarom die voltages een - waarde aangeven in Celcius. Misschien wel heel logisch allemaal, maar ik zie de logica daar niet van in :P.
Welkom in de wondere wereld van de elektronika.
Misschien helpt het om te weten dat een temperatuur sensor zelf geen voltage aanmaakt.
De temperatuur sensor bestaat uit een variabele weerstand die koud hoog is en warm heel laag.
De motor-computer zet via een weerstand 5 volt op de signaal lijn en populair gezegd lekt door de weerstand in de sensor een deel van het voltage weg naar aarde. Hoe kleiner de weerstand in de sensor, hoe meer er weg lekt. Dit is een voorbeeld van de toepassing van een zogenaamde spanningsdeler.
  vrijdag 8 september 2017 @ 12:42:22 #34
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173656331
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 12:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Welkom in de wondere wereld van de elektronika.
Misschien helpt het om te weten dat een temperatuur sensor zelf geen voltage aanmaakt.
De temperatuur sensor bestaat uit een variabele weerstand die koud hoog is en warm heel laag.
De motor-computer zet via een weerstand 5 volt op de signaal lijn en populair gezegd lekt door de weerstand in de sensor een deel van het voltage weg naar aarde. Hoe kleiner de weerstand in de sensor, hoe meer er weg lekt. Dit is een voorbeeld van de toepassing van een zogenaamde spanningsdeler.
Dat klinkt op een manier wel logisch. Ben zelf ICTer dus ik snap kleine delen ervan wel. Heb de auto vanochtend weggebracht en verteld wat ik gevonden heb. Ze gaan (denk ik) de bedrading doormeten en bekabeling controleren. Eventueel een nieuwe thermostaat erin, hoop echt dat het hiermee opgelost is :').
  zaterdag 9 september 2017 @ 11:17:15 #35
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173672541
Gister door de garage gebeld. Alle bekabeling is doorgemeten, thermostaat is nagekeken (van buitenkant) en ze konden niks raars vinden.

In overleg hebben we besloten van een elektrische thermostaat naar een mechanische te gaan. Met andere woorden ik krijg er nu een met een bimetaal die ervoor zorgt dat de thermostaat opengaat.

Deze is vanochtend vervangen en getest. In de garage is die door de test heen gekomen en bleef die mooi op temperatuur :P. Rond 12 de auto ophalen en het zelf maar eens ondervinden haha.

Toch wat goedkoper dan een teller revisie :').
  zaterdag 9 september 2017 @ 12:50:29 #36
415627 henkkeumus
Ti ta technooooo
pi_173673664
Euvel opgelost, thermostaat was niks mis mee de aansturing ervan helaas wel.
Mechanische thermostaat erin en de temp blijft netjes op 89/90 graden hangen :D.

quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 16:07 schreef aegir_de_viking het volgende:
Je kunt ook via OBD2 je koelwater temperatuur uitlezen. Kost 20-30 voor een OBD2 naar Bluetooth kastje (elm327). Met torque app voor Android kun je hem makkelijk uitlezen.
Bedankt voor de tip om zo'n adapter te komen, anders was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen :').
En natuurlijk de rest voor hun inbreng en meedenken ^O^.

[ Bericht 0% gewijzigd door henkkeumus op 09-09-2017 13:02:18 ]
pi_173674853
Graag gedaan. Adapter is altijd handig om te hebben. Uitlezen of foutcodes resetten kost bij de garage al gauw meer dan die adapter.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')