SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wut, waar heb je op Gezocht? Ik heb dit nog niet gezien _!, Maandag direct maar ff bellen dan. Thanks!quote:Op zondag 3 september 2017 14:46 schreef Juup© het volgende:
http://www.kms-apeldoorn.(...)af-1996/tellerpaneel
Ik zocht gewoon op "audi a3 teller display reparatie"quote:Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
Wut, waar heb je op Gezocht? Ik heb dit nog niet gezien _!, Maandag direct maar ff bellen dan. Thanks!
Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).quote:Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef CarltonBanks het volgende:
je kan proberen zelf de vloeistof temperatuur te meten, hiervoor moet je wel eerst weten hoe je sensor reageert door gecontroleerd te controleren.
Hang een multimeter aan je sensor en meet de weerstand als je de sensor in een bak met koud water legt. zet je multimeter op 2k ohm en meet de weerstand bij bv 20 graden
doe er steeds 10 graden bij (thermometer in het water hangen ) en schrijf de weerstand op:
bv
0.500 kΩ bij 20 graden
0.150 kΩ bij 50 graden
0.070 kΩ bij 80 graden
0.040 kΩ bij 90 graden
0.025 kΩ bij kokend water
nu heb je de sensor weerstand waarden, schroef de sensor terug in je waggie en laat op temperatuur komen, meet de weerstand... lager dan je waarde bij 100 graden water? dan is de vloeistof echt 120 graden.
quote:Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef CarltonBanks het volgende:
je kan proberen zelf de vloeistof temperatuur te meten, hiervoor moet je wel eerst weten hoe je sensor reageert door gecontroleerd te controleren. en moet je de sensor uitbouwen.
Hang een multimeter aan je sensor en meet de weerstand als je de sensor in een bak met koud water legt. zet je multimeter op 2k ohm en meet de weerstand bij bv 20 graden
doe er steeds 10 graden bij (thermometer in het water hangen ) en schrijf de weerstand op:
bv
0.500 kΩ bij 20 graden
0.150 kΩ bij 50 graden
0.070 kΩ bij 80 graden
0.040 kΩ bij 90 graden
0.025 kΩ bij kokend water
nu heb je de sensor weerstand waarden, schroef de sensor terug in je waggie en laat op temperatuur komen, meet de weerstand... lager dan je waarde bij 100 graden water? dan is de vloeistof echt 120 graden.
Bedankt voor de reacties!quote:Op zondag 3 september 2017 14:51 schreef Juup© het volgende:
[..]
Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).
Enig idee trouwens wat je maat toen kwijt was voor die pixels toen?quote:Op zondag 3 september 2017 14:51 schreef Juup© het volgende:
[..]
Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).
Geen flauw idee helaas, kan hem ook niet bereiken de komende tijd.quote:Op zondag 3 september 2017 15:44 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
Enig idee trouwens wat je maat toen kwijt was voor die pixels toen?
Even gebeld, ¤200 voor een volledige revisie.quote:Op zondag 3 september 2017 15:50 schreef Juup© het volgende:
[..]
Geen flauw idee helaas, kan hem ook niet bereiken de komende tijd.
Houdt er rekening mee dat deze displays hoe dan ook weer stuk gaan. De mijne had het ook en ik heb het niet laten repareren..quote:Op maandag 4 september 2017 11:20 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
Even gebeld, ¤200 voor een volledige revisie.
Doet even pijn maar het moet maar dan, 2 jaar garantie en niet goed geld terug dus daar ben ik wel over te spreken.
Doorrijden met een display die af en toe aangeeft dat het blok aan de kook gaat ga ik natuurlijk niet doen .quote:Op maandag 4 september 2017 11:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Houdt er rekening mee dat deze displays hoe dan ook weer stuk gaan. De mijne had het ook en ik heb het niet laten repareren..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2017 11:44:45 ]
quote:Op maandag 4 september 2017 11:37 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
Doorrijden met een display die af en toe aangeeft dat het blok aan de kook gaat ga ik natuurlijk niet doen .
En ik verwacht dat ik over 2 jaar niet meer in deze auto rijdt. Heb hem gekocht als opknapper alleen moet ik elektrische mankementen helaas uit handen geven. Motorisch is de auto het nog prima waard, een Audi A3 uit 2002 met 180k op de teller. Starten, lopen .
En hoezo zou die eigenlijk weer kapot moeten gaan?Omdat het een bekende kwaal is. Het zijn niet de beste displays. Zelf denk ik niet dat het het display is, maar iets anders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Normaal geeft een display alleen informatie door. Meet zelf niets.
Het feit dat én de tellerbak én het display aangeven dat het blok kookt geeft aan dat de aansturing ervan wél werkt. Al zijn de wijzers / potmeters in de tellerbak ook slecht.
Heb er een besteld, morgen binnen. Ding kost maar een 10je .quote:Op maandag 4 september 2017 16:07 schreef aegir_de_viking het volgende:
Je kunt ook via OBD2 je koelwater temperatuur uitlezen. Kost ¤20-¤30 voor een OBD2 naar Bluetooth kastje (elm327). Met torque app voor Android kun je hem makkelijk uitlezen.
quote:Op dinsdag 5 september 2017 20:15 schreef eXplorer1 het volgende:
Hulde, iemand die daadwerkelijk (verder) wil troubleshooten
Nee, het signaal (voltage) is te hoog. En 5.0 volt (het maximum signaal) komt overeen met zo'n -40 graden Celsius. Het signaal werkt precieus andersom.quote:Op donderdag 7 september 2017 16:14 schreef henkkeumus het volgende:
Na wat speurwerk blijkt P0118 een melding te zijn dat de tempratuur van het KVS te hoog is,
Ik snap je niet precies .quote:Op donderdag 7 september 2017 16:54 schreef oldford het volgende:
[..]
Nee, het signaal (voltage) is te hoog. En 5.0 volt (het maximum signaal) komt overeen met zo'n -40 graden Celsius. Het signaal werkt precieus andersom.
Tegenwoordig wordt er niet meer 1 vaste temperatuur gebruikt waarop de thermostaat opent.
De thermostaat wordt nu elektrisch aangestuurd op verschillende temperaturen. Bij stationair draaien en lichte deellast wordt een hogere temperatuur toegestaan als vroeger.
Ik bel morgen de garage op, laat die er naar kijken want een thermostaat vervangen of controleren gaat mij helaas de pet te boven. Ik hoop echt dat het hiermee opgelost is, wat goedkoper dan het dashboard laten reviseren .quote:Op donderdag 7 september 2017 17:02 schreef aegir_de_viking het volgende:
Nieuwe thermostaat met behuizing kost ¤50
Misschien een slangetje omgewisseld bij het vervangen?
Dus kort door de bocht betekend die melding dat er ergens in de kabelboom bij de thermostaat dus sluiting/kabelbreuk of thermostaat defect zit?.quote:Op vrijdag 8 september 2017 09:19 schreef oldford het volgende:
Je dacht dat P0118 een melding is dat de tempratuur van het KVS te hoog is.
In werkelijkheid betekent de melding dat de temperatuur TE LAAG is (zo'n -40 C).
Dit kan komen door een onderbreking of een kortsluiting naar 5 of 12 volt.
De thermostaat (en dus de openingstemperatuur) wordt geregeld door de motorcomputer.
Dat houdt dus ook in dat de koelvloeistof temperatuur geregeld wordt.
Stationair kan dat oplopen tot max 110 graden Celsius. Meestal wordt dat op zo'n 103 a 104 graden afgeregeld.
Zo duidelijker?
Om eerlijk te zijn, de eerste keer dat ik hem liet uitlezen bij een maat van m'n vader gaf de sensor ook ergens rond de ~20 Fahrenheit aan, dat is -6. Daarop heb ik de sensor laten vervangen want ik meende dat deze dan defect was en het spul op hol liet slaan.quote:Op vrijdag 8 september 2017 10:46 schreef oldford het volgende:
Ja. Hoewel je "ergens in de kabelboom bij de thermostaat" erg ruim moet zien.
Dat breukje zou b.v. ook vlak bij de motor-computer kunnen zitten.
Of de vorige eigenaar heeft een verkeerde thermostaat gebruikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |