abonnement Unibet Coolblue
pi_173562342
Hoi,

Tijdje geleden een A3 gekocht die een "probleem" had/heeft met de temperatuur.
De temperatuurmeter geeft namelijk tijdens het rijden soms aan dat het koelwater 120 graden word, het dashboard geeft aan dat m'n blok aan de kook gaat en begint te piepen.

Tik ik dan echter op de teller dan loopt deze weer terug naar 90. Soms blijft die even staan en lijkt het getik niet te werken en gaat die uit zichzelf weer terug.

De vorige eigenaar heeft het Thermostaat/Thermostaat huis vervangen, de radiateur, waterpomp en sensor koelmiddel laten bekijken/vervangen/repareren. Ik heb ook netjes de facturen van de garages gekregen. Helaas doet het probleem doet zich echter nog steeds voor.

Toevallig kwam ik er vandaag achter dat wanneer de auto op contact staat na het rijden de temperatuur ook nog schommelt. Dus hij kan wanneer de motor niet draait gewoon oplopen naar 110 graden en vervolgens weer zakken naar 90 enz.

Ik denk dus dat dit niet een probleem in het blok is maar eerder een teller/ecu probleem?
Wat ik al heb laten doen? Ik heb nogmaals de sensor laten vervangen, de stekkers van de sensor bekeken op corrosie en schoongemaakt. Helaas mocht dit allemaal niet baten.

Toevallig iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, enig idee heeft waar het nog meer aan zou kunnen liggen of toevallig nog een 2e hands tellerklok voor een Audi 8L heeft liggen (zie foto) :P.

Dan hoor ik dat graag!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173562514
quote:
Wut, waar heb je op Gezocht? Ik heb dit nog niet gezien :')_!, Maandag direct maar ff bellen dan. Thanks!
pi_173562537
je kan proberen zelf de vloeistof temperatuur te meten, hiervoor moet je wel eerst weten hoe je sensor reageert door gecontroleerd te controleren. en moet je de sensor uitbouwen.

Hang een multimeter aan je sensor en meet de weerstand als je de sensor in een bak met koud water legt. zet je multimeter op 2k ohm en meet de weerstand bij bv 20 graden

doe er steeds 10 graden bij (thermometer in het water hangen ;) ) en schrijf de weerstand op:
bv
0.500 kΩ bij 20 graden
0.150 kΩ bij 50 graden
0.070 kΩ bij 80 graden
0.040 kΩ bij 90 graden
0.025 kΩ bij kokend water

nu heb je de sensor weerstand waarden, schroef de sensor terug in je waggie en laat op temperatuur komen, meet de weerstand... lager dan je waarde bij 100 graden water? dan is de vloeistof echt 120 graden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2017 14:51:23 ]
pi_173562545
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Wut, waar heb je op Gezocht? Ik heb dit nog niet gezien :')_!, Maandag direct maar ff bellen dan. Thanks!
Ik zocht gewoon op "audi a3 teller display reparatie" ;)
pi_173562572
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef CarltonBanks het volgende:
je kan proberen zelf de vloeistof temperatuur te meten, hiervoor moet je wel eerst weten hoe je sensor reageert door gecontroleerd te controleren.

Hang een multimeter aan je sensor en meet de weerstand als je de sensor in een bak met koud water legt. zet je multimeter op 2k ohm en meet de weerstand bij bv 20 graden

doe er steeds 10 graden bij (thermometer in het water hangen ;) ) en schrijf de weerstand op:
bv
0.500 kΩ bij 20 graden
0.150 kΩ bij 50 graden
0.070 kΩ bij 80 graden
0.040 kΩ bij 90 graden
0.025 kΩ bij kokend water

nu heb je de sensor weerstand waarden, schroef de sensor terug in je waggie en laat op temperatuur komen, meet de weerstand... lager dan je waarde bij 100 graden water? dan is de vloeistof echt 120 graden.
Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).
pi_173562693
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:49 schreef CarltonBanks het volgende:
je kan proberen zelf de vloeistof temperatuur te meten, hiervoor moet je wel eerst weten hoe je sensor reageert door gecontroleerd te controleren. en moet je de sensor uitbouwen.

Hang een multimeter aan je sensor en meet de weerstand als je de sensor in een bak met koud water legt. zet je multimeter op 2k ohm en meet de weerstand bij bv 20 graden

doe er steeds 10 graden bij (thermometer in het water hangen ;) ) en schrijf de weerstand op:
bv
0.500 kΩ bij 20 graden
0.150 kΩ bij 50 graden
0.070 kΩ bij 80 graden
0.040 kΩ bij 90 graden
0.025 kΩ bij kokend water

nu heb je de sensor weerstand waarden, schroef de sensor terug in je waggie en laat op temperatuur komen, meet de weerstand... lager dan je waarde bij 100 graden water? dan is de vloeistof echt 120 graden.
quote:
5s.gif Op zondag 3 september 2017 14:51 schreef Juup© het volgende:

[..]

Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).
Bedankt voor de reacties!
Ja het is echt de display gezien ik dit nu al een maandje heb en ik me er nu toch echt aan begin te ergeren. Normaliter zou je met die melding direct moeten stoppen maar ik heb inmiddels al ~650KM gereden met het ding, dat zou een kokend blok niet volhouden :P.

Ik heb al een een processor laten vervangen in het dashboard (Een doe het zelfer :P).
Maargoed, even de jongens van KMS dan maar een belletje doen morgen.

Thanks!
pi_173563904
quote:
5s.gif Op zondag 3 september 2017 14:51 schreef Juup© het volgende:

[..]

Probleem ligt echter in de tellerdisplay, voor de zekerheid kun je natuurlijk van alles gaan meten, maar het is een bekend euvel bij die displays (en dat wist ik toevallig, omdat een kennis van mij al eens een reparatie heeft laten doen i.v.m. dode pixels).
Enig idee trouwens wat je maat toen kwijt was voor die pixels toen? :P
pi_173564008
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:44 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Enig idee trouwens wat je maat toen kwijt was voor die pixels toen? :P
Geen flauw idee helaas, kan hem ook niet bereiken de komende tijd.
pi_173579441
quote:
5s.gif Op zondag 3 september 2017 15:50 schreef Juup© het volgende:

[..]

Geen flauw idee helaas, kan hem ook niet bereiken de komende tijd.
Even gebeld, ¤200 voor een volledige revisie.
Doet even pijn maar het moet maar dan, 2 jaar garantie en niet goed geld terug dus daar ben ik wel over te spreken.
pi_173579581
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 11:20 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Even gebeld, ¤200 voor een volledige revisie.
Doet even pijn maar het moet maar dan, 2 jaar garantie en niet goed geld terug dus daar ben ik wel over te spreken.
Houdt er rekening mee dat deze displays hoe dan ook weer stuk gaan. De mijne had het ook en ik heb het niet laten repareren..
pi_173579633
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 11:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Houdt er rekening mee dat deze displays hoe dan ook weer stuk gaan. De mijne had het ook en ik heb het niet laten repareren..
Doorrijden met een display die af en toe aangeeft dat het blok aan de kook gaat ga ik natuurlijk niet doen :P.

En ik verwacht dat ik over 2 jaar niet meer in deze auto rijdt. Heb hem gekocht als opknapper alleen moet ik elektrische mankementen helaas uit handen geven. Motorisch is de auto het nog prima waard, een Audi A3 uit 2002 met 180k op de teller. Starten, lopen :).

En hoezo zou die eigenlijk weer kapot moeten gaan?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2017 11:44:45 ]
pi_173580678
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 11:37 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Doorrijden met een display die af en toe aangeeft dat het blok aan de kook gaat ga ik natuurlijk niet doen :P.

En ik verwacht dat ik over 2 jaar niet meer in deze auto rijdt. Heb hem gekocht als opknapper alleen moet ik elektrische mankementen helaas uit handen geven. Motorisch is de auto het nog prima waard, een Audi A3 uit 2002 met 180k op de teller. Starten, lopen :).

En hoezo zou die eigenlijk weer kapot moeten gaan?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat het een bekende kwaal is. Het zijn niet de beste displays. Zelf denk ik niet dat het het display is, maar iets anders.

Normaal geeft een display alleen informatie door. Meet zelf niets.

Het feit dat én de tellerbak én het display aangeven dat het blok kookt geeft aan dat de aansturing ervan wél werkt. Al zijn de wijzers / potmeters in de tellerbak ook slecht.
pi_173580903
om eerlijk te zijn wil ik je adviseren een extra controle stap te doen voordat je de tellerbak laat vervangen, dus één van deze 2 stappen:
* met multimeter handmatig sensor nakijken wanneer de tellerbak de kooksituatie aangeeft.
* met VCDS temperatuur direct via de ECM uitlezen wanneer de tellerbak de kooksituatie aangeeft.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_173583808
Je kunt ook via OBD2 je koelwater temperatuur uitlezen. Kost ¤20-¤30 voor een OBD2 naar Bluetooth kastje (elm327). Met torque app voor Android kun je hem makkelijk uitlezen.
pi_173607802
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 16:07 schreef aegir_de_viking het volgende:
Je kunt ook via OBD2 je koelwater temperatuur uitlezen. Kost ¤20-¤30 voor een OBD2 naar Bluetooth kastje (elm327). Met torque app voor Android kun je hem makkelijk uitlezen.
Heb er een besteld, morgen binnen. Ding kost maar een 10je :D.
Morgenavond maar even kijken wat die sensor zegt als m'n tellers over de kook gaan.
pi_173607930
Hulde, iemand die daadwerkelijk (verder) wil troubleshooten :D
life happens while you're pusing the throttle.
pi_173612169
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:15 schreef eXplorer1 het volgende:
Hulde, iemand die daadwerkelijk (verder) wil troubleshooten :D


:D :'(
pi_173630343
Is inderdaad een bekend probleem bij VAG van die bouwjaren, de T4 bus op m'n werk geeft vaker geen temperatuur aan dan wel :'). En de thermometer van de a3 van m'n kameraad kon je ook nooit wat van op aan.
Op een of andere manier zit er een fout in de ECU of tellerbak.
pi_173635708
En al iets gemeten?
pi_173639856
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:24 schreef aegir_de_viking het volgende:
En al iets gemeten?




[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2017 15:26:00 ]
pi_173639882
104 graden is voor alsnog te hoog, dit kan een afwijking zijn. Ik ga even proberen een temp. meter te regelen om het koelwater op temperatuur te meten.

Deze metingen zijn wel gemaakt nadat ik 's ochtends naar school ben gereden, en 's middag weer terug naar huis (30km heen en 30 terug). Toen ik terugkwam heeft de auto pak m beet 10/15min even gestaan. Toen ik hem toen meette was het netjes 90 graden, dit liep op tot 105 zoals je in de foto ziet, en daarna begon het dashboard te knipperen met dezelfde temps.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2017 15:27:45 ]
pi_173640660
Ik krijg na het uitlezen van de ECU met de Torque pro app 2 meldingen:

P0118 - Aandrijving - Engine coolant temperature circuit, high input
P1292 - Aandrijving - Engine Coolant Thermostat Open Circuit

"Toevallig" zijn dit de meldingen die met kvs tempratuur te maken hebben.
Na wat speurwerk blijkt P0118 een melding te zijn dat de tempratuur van het KVS te hoog is, en melding P1292 dat er een defect is bij de thermostaat. Mijn gevoel zegt dat de thermostaat nog wel eens het probleem kon zijn gezien die wel mooi geleidelijk naar de 90 graden gaat.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17700.html
De sensor van de KVS heb ik zelf laten vervangen, de vorige eigenaar had dus de thermostaat + thermostaathuis laten vervangen. Ik laat deze waarschijnlijk even nakijken door een garage, want wellicht dat dit niet goed gegaan is.

Ik dacht zelf echter dat de thermostaat alleen voor het opwarmen wat betekende, maar daarna niks meer.
Helaas is de garage waar de vorige eigenaar dit heeft laten vervangen helemaal bij Leiden en dit is voor mij aan de andere kant van NL :').

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2017 16:16:08 ]
pi_173641431
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 16:14 schreef henkkeumus het volgende:
Na wat speurwerk blijkt P0118 een melding te zijn dat de tempratuur van het KVS te hoog is,
Nee, het signaal (voltage) is te hoog. En 5.0 volt (het maximum signaal) komt overeen met zo'n -40 graden Celsius. Het signaal werkt precieus andersom.

Tegenwoordig wordt er niet meer 1 vaste temperatuur gebruikt waarop de thermostaat opent.
De thermostaat wordt nu elektrisch aangestuurd op verschillende temperaturen. Bij stationair draaien en lichte deellast wordt een hogere temperatuur toegestaan als vroeger.
pi_173641602
Nieuwe thermostaat met behuizing kost ¤50

Misschien een slangetje omgewisseld bij het vervangen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')