abonnement Unibet Coolblue
pi_173557818
Het wordt al ingewikkelder met die verlichting. Knoppen in auto's vaak verschillend, automatische verlichting, dagrijverlichting, bochtverlichting, breedstralers, ik zie door de bomen het bos niet meer.
https://www.anwb.nl/auto/(...)rten-autoverlichting

Wist iemand dit?
Seinen om je medeweggebruikers te attenderen op het onterecht voeren van groot licht of een nabije snelheidscontrole is weliswaar attent, maar de politie deelt er onverbiddelijk een bekeuring voor uit. De boete bedraagt ¤ 90.
https://www.anwb.nl/auto/(...)erlichting-de-regels

Het is veel beter als ze het simpel houden, voor alle auto's. Drie keuzes plus mistlicht en meer niet. Allemaal met een knop aan het stuur en niet aan het dashboard.

[ Bericht 7% gewijzigd door Loekie1 op 03-09-2017 10:44:22 ]
  zondag 3 september 2017 @ 10:48:04 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173557959
Uit je eerste link:

quote:
Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.
Welke idioot heeft ooit bedacht dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet branden?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 3 september 2017 @ 10:48:14 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173557961
Loekie1 topics... _O_
pi_173558004
Ik zie in tunnels tegenwoordig regelmatig auto's die helemaal geen verlichting aan hebben, die weten het blijkbaar ook niet meer. Hoewel je die auto's best goed ziet mits ze een lichte kleur hebben.
pi_173558102
Hebben niet alle nieuwe auto's een 'auto' setting?

Als je die aanzet hoef je nooit meer eraan te zitten lijkt mij.
Meer of minder Meeuwen?
  zondag 3 september 2017 @ 10:57:00 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558124
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:55 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
Hebben niet alle nieuwe auto's een 'auto' setting?

Als je die aanzet hoef je nooit meer eraan te zitten lijkt mij.
Ik hoef niets aan te zetten.. er zit geen uit-stand op.. enkel een knop voor groot licht..
pi_173558134
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
Uit je eerste link:

[..]

Welke idioot heeft ooit bedacht dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet branden?
Meestal after-beun constructies.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 3 september 2017 @ 11:00:17 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173558190
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 10:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik hoef niets aan te zetten.. er zit geen uit-stand op.. enkel een knop voor groot licht..
Vrienden van mij met een Volvo kregen in Spanje regelmatig seintjes "dat het licht overdag nog aan stond".
Dat kun je onderdaad niet uitzetten. Wel vervelend dan.
  zondag 3 september 2017 @ 11:01:09 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173558205
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 10:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Meestal after-beun constructies.
Volgens mij niet. :)

Lees dat stukje uit die link uit de OP maar eens.
Er zijn regels ingevoerd in 2011. In 2015 zijn die regels aangepast; waar ik uit citeerde. Heb eens bijna achterop een zwarte Megane gezeten, uit 2011-2015 schat ik zo, in de avondspits met regen/mist. Voorop een paar LED-strips, achterop een zwart gat. :P

Was natuurlijk wel een Reno; dus gewoon kapot kan ook. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173558235
Automatisch inschakelende verlichting

Bij automatisch inschakelende verlichting wordt het dimlicht ingeschakeld via een lichtsensor. Daar hoeft u zelf dus niets voor te doen. Vaak is er sprake van een extra stand op de lichtschakelaar. In het voorbeeld hiernaast is handmatig het dimlicht ingeschakeld. De dagrijverlichting brandt ook wanneer de verlichting is uitgezet (stand '0'). In de stand 'Auto' is de de automatisch inschakelende verlichting actief. Bij invallende duisternis zal de verlichting van zelf aan gaan. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig voor dimlicht te kiezen. Uit de praktijk blijkt dat in auto’s met dagrijverlichting vaker wordt vergeten om in tunnels en bij slecht zicht overdag de verlichting in te schakelen.
https://www.anwb.nl/auto/(...)rten-autoverlichting

Warrige tekst. Hoe kan het dat het licht in de tunnel uitgaat als het automatisch werkt?
  zondag 3 september 2017 @ 11:07:01 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558292
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vrienden van mij met een Volvo kregen in Spanje regelmatig seintjes "dat het licht overdag nog aan stond".
Dat kun je onderdaad niet uitzetten. Wel vervelend dan.
Ik vind het ideaal.. rij trouwens op twee wielen...

Wat wel ruk is.. is dat ik een dubbele koplamp heb.. en er maar één kant mag branden.. de andere is groot licht.. werkelijk iedereen seint of spreekt me aan dat er een lamp stuk is.. als ik dan terug sein, dan zie je ze verward kijken dat de andere aan gaat.. _O-
pi_173558309
En waarom mag je niet seinen als iemand onterecht met groot licht rijdt? Ik rijd wel eens in een Greenwheels en daar gaat wel eens per ongeluk groot licht aan - best vaak - als ik richting heb aangegeven. Overigens slechte constructie, Greenwheels!
  zondag 3 september 2017 @ 11:08:20 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558319
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 11:03 schreef Loekie1 het volgende:
/aut

Warrige tekst. Hoe kan het dat het licht in de tunnel uitgaat als het automatisch werkt?
Door de verlichting van de tunnel zelf
  zondag 3 september 2017 @ 11:12:07 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558370
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:55 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
Hebben niet alle nieuwe auto's een 'auto' setting?

Als je die aanzet hoef je nooit meer eraan te zitten lijkt mij.
Automatische dagrijverlichting ja, en omdat ze een digitaal dashboard hebben hebben ze niet meer door dat ze in het donker met alleen de dagrijverlichting rijden.
Automatische verlichting zal vast standaard zijn op de duurdere auto's, maar op de goedkopere niet.

Overigens snap ik niet wat TS nou precies moeilijk vindt en weer voor ons wil reguleren, als je knopjes van je auto te moeilijk voor je zijn moet je vooral niet meer achter het stuur stappen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 11:16:21 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558436
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 11:07 schreef Loekie1 het volgende:
En waarom mag je niet seinen als iemand onterecht met groot licht rijdt? Ik rijd wel eens in een Greenwheels en daar gaat wel eens per ongeluk groot licht aan - best vaak - als ik richting heb aangegeven. Overigens slechte constructie, Greenwheels!
Dat heeft geen bal met Greenwheels te maken, maar met de auto die gebruikt wordt, zo wordt dat model (zal wel zo'n hondenhokje van Citroën zijn) nou eenmaal gemaakt.
Maar als je af en toe eens op je dashboard kijkt en je ziet een blauw lampje branden dan weet je dat je met groot licht aan rijdt.

Of je hebt de achterbak van dat hokje helemaal volgegooid en bent te dom geweest de hoogte van de verlichting aan te passen, dat kan ook nog.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 11:17:52 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558455
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:12 schreef Leandra het volgende:

[..]



Overigens snap ik niet wat TS nou precies moeilijk vindt en weer voor ons wil reguleren, als je knopjes van je auto te moeilijk voor je zijn moet je vooral niet meer achter het stuur stappen.
TS is vooral van het lange verhalen in een topic pleuren zonder verder inhoudelijk te reageren.. Zie haar pohi
  zondag 3 september 2017 @ 11:18:09 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558457
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 11:03 schreef Loekie1 het volgende:
Automatisch inschakelende verlichting

Bij automatisch inschakelende verlichting wordt het dimlicht ingeschakeld via een lichtsensor. Daar hoeft u zelf dus niets voor te doen. Vaak is er sprake van een extra stand op de lichtschakelaar. In het voorbeeld hiernaast is handmatig het dimlicht ingeschakeld. De dagrijverlichting brandt ook wanneer de verlichting is uitgezet (stand '0'). In de stand 'Auto' is de de automatisch inschakelende verlichting actief. Bij invallende duisternis zal de verlichting van zelf aan gaan. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig voor dimlicht te kiezen. Uit de praktijk blijkt dat in auto’s met dagrijverlichting vaker wordt vergeten om in tunnels en bij slecht zicht overdag de verlichting in te schakelen.
https://www.anwb.nl/auto/(...)rten-autoverlichting

Warrige tekst. Hoe kan het dat het licht in de tunnel uitgaat als het automatisch werkt?
Echt, knip je rijbewijs door als je niet begrijpt wat daar staat...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173558500
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
Uit je eerste link:

[..]

Welke idioot heeft ooit bedacht dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet branden?
Omdat ze 80% van de tijd voor stront aan staan. Zodra je axhterlichten echt nodig zijn, mag je geen DRL voeren, maar normaal dimlicht (met achterlicht)
.
  zondag 3 september 2017 @ 11:24:37 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558593
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

TS is vooral van het lange verhalen in een topic pleuren zonder verder inhoudelijk te reageren.. Zie haar pohi
Ik ben er bekend mee, maar dit topic is weer een bewijs van gebrek aan verkeersinzicht en voertuigbeheersing, en het lijkt me verstandig als TS gewoon niet meer achter het stuur van een auto plaatsneemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 11:26:07 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558613
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Omdat ze 80% van de tijd voor stront aan staan. Zodra je axhterlichten echt nodig zijn, mag je geen DRL voeren, maar normaal dimlicht (met achterlicht)
Beter gewoon altijd de reguliere verlichting aan, wel zo duidelijk, geen gezeur over niet doorhebben dat het al te donker is om met alleen DRL te rijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 11:28:55 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173558658
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Omdat ze 80% van de tijd voor stront aan staan. Zodra je axhterlichten echt nodig zijn, mag je geen DRL voeren, maar normaal dimlicht (met achterlicht)
Hier kan je in een menuutje instellen of de achterlichten mee doen bij DRL of niet.
Ik ga daar eens hard over nadenken vandaag. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 3 september 2017 @ 11:31:13 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558716
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben er bekend mee, maar dit topic is weer een bewijs van gebrek aan verkeersinzicht en voertuigbeheersing, en het lijkt me verstandig als TS gewoon niet meer achter het stuur van een auto plaatsneemt.
Jup.. maarja.. dovemansoren en totaal apathisch..
  zondag 3 september 2017 @ 11:35:00 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558805
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:31 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jup.. maarja.. dovemansoren en totaal apathisch..
Nou ja, gelukkig Greenwheels, als je die ziet rijden is dat op zich al een behoorlijke waarschuwing.
Want op een uitzondering na altijd van die mensen die bijna nooit auto rijden, dus gevaarlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 11:38:20 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173558874
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, gelukkig Greenwheels, als je die ziet rijden is dat op zich al een behoorlijke waarschuwing.
Want op een uitzondering na altijd van die mensen die bijna nooit auto rijden, dus gevaarlijk.
Klopt.. achteruitrijden of keren is al een probleem... :X
  zondag 3 september 2017 @ 11:42:46 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173558939
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klopt.. achteruitrijden of keren is al een probleem... :X
En dat met zo'n klein schijthokje.
Maar goed, dat komt wel vaker voor; over het algemeen is het formaat van de auto een redelijke aanwijzing van de parkeerkunsten van de bestuurder.

De uitzondering daargelaten die een 107 rijdt maar ook net zo makkelijk de Avalanche van d'r moeder meeneemt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173559511
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klopt.. achteruitrijden of keren is al een probleem... :X
In het vorige model hoefde je de knop niet naar beneden te drukken bij achteruitrijden, nu wel. Daardoor misschien dat er nu meer dan anders gestunteld wordt met Greenwheels. Gewoon dom dat opeens alles anders wordt in een nieuwer model.
  zondag 3 september 2017 @ 12:25:13 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173559529
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 12:23 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

In het vorige model hoefde je de knop niet naar beneden te drukken bij achteruitrijden, nu wel. Daardoor misschien dat er nu meer dan anders gestunteld wordt met Greenwheels. Gewoon dom dat opeens alles anders wordt in een nieuwer model.
Ga fietsen joh.. dat is al sinds de jaren 70 bij verschillende auto's _O-

Mercedes heeft soms de 1 naar je toe.. veel anderen de 1 van je af.. soms moet je de pook indrukken voor de achteruit.. soms optillen.. soms een deel ervan..

Zo moeilijk is het allemaal niet.. want je hebt niet eens te maken met een splitter of met hoge en lage gearing.. en 4x4

Het goddomme gewoon een doodnormaal autotje.. als dat al een probleem geeft.. :X

[ Bericht 11% gewijzigd door Zolderkamer op 03-09-2017 12:31:39 ]
  zondag 3 september 2017 @ 12:53:25 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173559932
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 12:23 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

In het vorige model hoefde je de knop niet naar beneden te drukken bij achteruitrijden, nu wel. Daardoor misschien dat er nu meer dan anders gestunteld wordt met Greenwheels. Gewoon dom dat opeens alles anders wordt in een nieuwer model.
Dat is omdat het een ander merk auto is, dan heb je nu een VW UP gereden en de vorige keer een Citroën C1.
Maar tegenwoordig hebben ze een deal met Pon, dus VW.

Echt, stap niet meer achter het stuur als dit soort dingen te moeilijk voor je zijn.
Man, man, man, al niet begrijpen dat in een ander merk auto de versnellingspook anders in z'n achteruit gezet moet worden.

Weet je dat er ook auto's zijn waar de achteruit niet onder de 5 zit, maar links van de 1 en dat je de versnellingspook dan dus vooruit moet bewegen om de auto in z'n achteruit te zetten? :o
Drama, echt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 03-09-2017 12:59:44 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 13:02:13 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173560095
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 12:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is omdat het een ander merk auto is, dan heb je nu een VW UP gereden en de vorige keer een Citroën C1.
Maar tegenwoordig hebben ze een deal met Pon, dus VW.

Echt, stap niet meer achter het stuur als dit soort dingen te moeilijk voor je zijn.
Man, man, man, al niet begrijpen dat in een ander merk auto de versnellingspook anders in z'n achteruit gezet moet worden.

Weet je dat er ook auto's zijn waar de achteruit niet onder de 5 zit, maar links van de 1 en dat je de versnellingspook dan dus vooruit moet bewegen om de auto in z'n achteruit te zetten? :o
Drama, echt.
Jeez, niet iedereen is even handig. Boeien.

Waarom hebben die Greenwheels geen automaat? Dingen rijden toch vnl. in de stad. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 3 september 2017 @ 13:11:39 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173560274
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Jeez, niet iedereen is even handig. Boeien.

Waarom hebben die Greenwheels geen automaat? Dingen rijden toch vnl. in de stad. :)
Niet handig zijn is één ding, je beklagen dat de ene auto op een andere manier in z'n achteruit gaat dan de andere auto is serieus triest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173560410
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:55 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
Hebben niet alle nieuwe auto's een 'auto' setting?

Als je die aanzet hoef je nooit meer eraan te zitten lijkt mij.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt?

Automatische verlichting werkt puur op basis van hoe licht het buiten is.
Als het mistig is ben je wel verplicht dimlicht te voeren, maar gaat die echt niet automatisch aan!
pi_173560519
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, gelukkig Greenwheels, als je die ziet rijden is dat op zich al een behoorlijke waarschuwing.
Want op een uitzondering na altijd van die mensen die bijna nooit auto rijden, dus gevaarlijk.
Haha ik ga daar meestal ook wat ruimer omheen inderdaad.
pi_173560725
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Jeez, niet iedereen is even handig. Boeien.

Waarom hebben die Greenwheels geen automaat? Dingen rijden toch vnl. in de stad. :)
Car2go, maar dan gedragen ze zich weer als Verstappen in een kart.
.
  zondag 3 september 2017 @ 13:59:08 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173561196
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Car2go, maar dan gedragen ze zich weer als Verstappen in een kart.
Jos of Max? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173561290
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 12:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ga fietsen joh.. dat is al sinds de jaren 70 bij verschillende auto's _O-

Mercedes heeft soms de 1 naar je toe.. veel anderen de 1 van je af.. soms moet je de pook indrukken voor de achteruit.. soms optillen.. soms een deel ervan..

Zo moeilijk is het allemaal niet.. want je hebt niet eens te maken met een splitter of met hoge en lage gearing.. en 4x4

Het goddomme gewoon een doodnormaal autotje.. als dat al een probleem geeft.. :X
Maar als je dat niet verwacht zit je wel even te prutsen met achteruit rijden. Je hebt die auto niet zelf gekocht, hij wordt aangeboden en dan verwacht je niet dat alles opeens anders werkt.
  FOK!fotograaf zondag 3 september 2017 @ 14:09:00 #36
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_173561492
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:38 schreef Loekie1 het volgende:
Seinen om je medeweggebruikers te attenderen op het onterecht voeren van groot licht *knip* is weliswaar attent, maar de politie deelt er onverbiddelijk een bekeuring voor uit. De boete bedraagt ¤ 90.
Attent? Het is gewoon strontirritant als iemand je tegemoet komt met grootlicht. Ik sein een keertje, wellicht 2, maar gaat het dan niet uit, dan gaat de mijne ook vol aan.
Overigens is het onzin dat er boetes voor gegeven zouden worden, je mag je grootlicht ook gebruiken, knipperend, ter afwending van gevaar. Iemand die met grootlicht tegemoet komt vormt een direct gevaar, want hij verblindt iedereen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 3 september 2017 @ 14:16:38 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173561731
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:09 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Attent? Het is gewoon strontirritant als iemand je tegemoet komt met grootlicht. Ik sein een keertje, wellicht 2, maar gaat het dan niet uit, dan gaat de mijne ook vol aan.
Overigens is het onzin dat er boetes voor gegeven zouden worden, je mag je grootlicht ook gebruiken, knipperend, ter afwending van gevaar. Iemand die met grootlicht tegemoet komt vormt een direct gevaar, want hij verblindt iedereen.
Negen van de tien keer is dat "groot licht" niet eens groot licht, maar hebben ze de kofferbak gewoon bomvol liggen en de verlichting niet naar beneden bijgesteld.
Als je dat blauwe lampje op je dashboard niet ziet dan is er echt wat mis met je.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  FOK!fotograaf zondag 3 september 2017 @ 14:17:53 #38
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_173561773
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Negen van de tien keer is dat "groot licht" niet eens groot licht, maar hebben ze de kofferbak gewoon bomvol liggen en de verlichting niet naar beneden bijgesteld.
Als je dat blauwe lampje op je dashboard niet ziet dan is er echt wat mis met je.
Het verschil tussen te zwaar en grootlicht is voldoende duidelijk. Zeker als je op binnendoorweggetjes rijdt, gebeurt het wel dat mensen het niet uit zetten.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 3 september 2017 @ 14:23:12 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173561933
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:17 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het verschil tussen te zwaar en grootlicht is voldoende duidelijk. Zeker als je op binnendoorweggetjes rijdt, gebeurt het wel dat mensen het niet uit zetten.
Ik heb jarenlang behoorlijk veel op boerenbinnenweggetjes gereden en dan gebruik je je groot licht idd vrij vaak, niet alleen om te zien maar ook om op grote afstand gezien te worden.
Binnen de bebouwde kom is het dan al snel gewoonte je groot licht weer uit te zetten, want je komt al snel tegenliggers tegen.
De sporadische boer die z'n erf oprijdt en vergeet z'n groot licht uit te zetten en de volgende dag ook nog eens niet ziet dat het aan staat is niet het gros.

De meeste Nederlanders rijden sowieso amper met hun groot licht aan, je herkent die stadsrijders en onervaren rijders zo op het platteland.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173562209
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:02 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Maar als je dat niet verwacht zit je wel even te prutsen met achteruit rijden. Je hebt die auto niet zelf gekocht, hij wordt aangeboden en dan verwacht je niet dat alles opeens anders werkt.
Anders werkt dan wat?

Een Greenwheels Volkswagen werkt net zoals alle andere Volkswagens.
Een Greenwheels Citroën werkt net zoals andere Citroëns.

Als je een auto huurt dan verwacht je dat je even moet kijken hoe de versnelling werkt.
pi_173562662
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Negen van de tien keer is dat "groot licht" niet eens groot licht, maar hebben ze de kofferbak gewoon bomvol liggen en de verlichting niet naar beneden bijgesteld.
Als je dat blauwe lampje op je dashboard niet ziet dan is er echt wat mis met je.
Dat denk je ook als iemand vergeet z'n knipperlicht of ruitenwissers uit te zetten. Toch zie je het geregeld 😄
pi_173571731
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat denk je ook als iemand vergeet z'n knipperlicht of ruitenwissers uit te zetten. Toch zie je het geregeld 😄
Bij mij gaat de richting aanwijzer vanzelf uit als ik de bocht uitstuur.
Ik moet wel eens naar de garage voor dat rare tikgeluid.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_173573813
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:54 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Bij mij gaat de richting aanwijzer vanzelf uit als ik de bocht uitstuur.
Ik moet wel eens naar de garage voor dat rare tikgeluid.
Uiteraard, bedoelde meer op de snelweg na het inhalen. Dan zie je weleens dat mensen 'm gewoon aan laten staan.
pi_173574364
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:19 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt?

Automatische verlichting werkt puur op basis van hoe licht het buiten is.
Als het mistig is ben je wel verplicht dimlicht te voeren, maar gaat die echt niet automatisch aan!
Het is bijna nooit zo erg mistig dat je echt kan zeggen dat die lampen nuttig zijn. In die 10 jaar dat ik rij heb ik alleen in Zweden erge mist gehad, 2 meter zicht toen.
Meer of minder Meeuwen?
pi_173575862
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 22:29 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

Het is bijna nooit zo erg mistig dat je echt kan zeggen dat die lampen nuttig zijn. In die 10 jaar dat ik rij heb ik alleen in Zweden erge mist gehad, 2 meter zicht toen.
jij snapt niet eens waar het om gaat :').
Als het mistig is, en jij rijdt op 'auto' qua licht, dan rij jij dus lekker met DRL in de mist, dus zonder dimlicht, zonder achterlichten.


Dimlicht is altijd nuttig!


En ja, mistlampen vóór heb je vrijwel nooit wat aan.
Ze schijnen 5-10 meter vóór de auto, en de meeste mensen rijden veel te hard om te kunnen reageren op wat er daartussen gebeurt.

Mistlampen vóór lijken vooral erg mooi.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_173576302
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:23 schreef Leandra het volgende:

Binnen de bebouwde kom is het dan al snel gewoonte je groot licht weer uit te zetten, want je komt al snel tegenliggers tegen.

Een andere goede reden om je groot licht binnen de bebouwde kom uit te zetten zou kunnen zijn dat het simpelweg verboden is om groot licht te voeren daar.
Het argument van tegenliggers geldt uiteraard in elke situatie.
pi_173576379
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:55 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

jij snapt niet eens waar het om gaat :').
Als het mistig is, en jij rijdt op 'auto' qua licht, dan rij jij dus lekker met DRL in de mist, dus zonder dimlicht, zonder achterlichten.


Dimlicht is altijd nuttig!


En ja, mistlampen vóór heb je vrijwel nooit wat aan.
Ze schijnen 5-10 meter vóór de auto, en de meeste mensen rijden veel te hard om te kunnen reageren op wat er daartussen gebeurt.

Mistlampen vóór lijken vooral erg mooi.
In mijn geval zijn mijn DRV feller dan hallogeen dimlicht en mijn achterlichten branden standaard mee. Het enige wat ik niet snap is dat er klapmongolen zijn die op stadslicht rijden met mistlicht aan. Nogmaals, in Nederland is 'auto' meer dan voldoende, dimlicht kan zelfs verblindend werken als het echt mistig zou zijn.
Meer of minder Meeuwen?
  maandag 4 september 2017 @ 07:19:28 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173576954
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 02:44 schreef vannelle het volgende:

[..]

Een andere goede reden om je groot licht binnen de bebouwde kom uit te zetten zou kunnen zijn dat het simpelweg verboden is om groot licht te voeren daar.
Het argument van tegenliggers geldt uiteraard in elke situatie.
Dat was idd zo toen wij ons rijbewijs haalden, maar is dat tegenwoordig niet meer verboden.

https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173577197
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 03:28 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

In mijn geval zijn mijn DRV feller dan hallogeen dimlicht en mijn achterlichten branden standaard mee. Het enige wat ik niet snap is dat er klapmongolen zijn die op stadslicht rijden met mistlicht aan. Nogmaals, in Nederland is 'auto' meer dan voldoende, dimlicht kan zelfs verblindend werken als het echt mistig zou zijn.
Je drl geeft geen lichtbundel, en dus heb je qua extra zicht niks aan drl.

En waarom sommigen met stadslicht+mistlicht rijden is omdat zoals jij zelf al zegt, dimlicht kan verblinden.

In de mist móet jij dimlicht, dimlicht+mistlicht of stadslicht+mistlicht voeren. DRL is dan echt niet toegestaan.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_173577357
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:55 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

jij snapt niet eens waar het om gaat :').
Als het mistig is, en jij rijdt op 'auto' qua licht, dan rij jij dus lekker met DRL in de mist, dus zonder dimlicht, zonder achterlichten.

Dimlicht is altijd nuttig!

En ja, mistlampen vóór heb je vrijwel nooit wat aan.
Ze schijnen 5-10 meter vóór de auto, en de meeste mensen rijden veel te hard om te kunnen reageren op wat er daartussen gebeurt.

Mistlampen vóór lijken vooral erg mooi.
Jij snapt het ook niet helemaal he...
(Dim)licht voeren bij mist (ik heb het over 100 tot 200 meter zicht ofzo) gaat er niet over dat je zelf meer kunt zien, dat gaat erover dat anderen JOU kunnen zien.

En als je dimlicht echt verblindend zou werken in de mist dan moet je eens naar de garage en 'm beter af laten stellen.
pi_173577397
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 22:04 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Uiteraard, bedoelde meer op de snelweg na het inhalen. Dan zie je weleens dat mensen 'm gewoon aan laten staan.
Bij de nieuwe Greenwheels is dat ook lastig; het verschil tussen een klein tikkie en dat ie door blijft gaan, is nauwelijks voelbaar dus dan haal je in, je geeft een te groot tikkie, hij blijft aan staan, dan geef je een te groot tikkie naar andere kant, blijft ie weer naar rechts aangeven...
  maandag 4 september 2017 @ 09:06:55 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173577530
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 08:48 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Bij de nieuwe Greenwheels is dat ook lastig; het verschil tussen een klein tikkie en dat ie door blijft gaan, is nauwelijks voelbaar dus dan haal je in, je geeft een te groot tikkie, hij blijft aan staan, dan geef je een te groot tikkie naar andere kant, blijft ie weer naar rechts aangeven...
Miep dan over de VW UP, een Greenwheels is geen merk en model.
Maar goed, jij beweert dus dat het bij de UP, de Golf en de Caddy zo is.
Heel apart, er rijden namelijk heel veel van die auto's, en je zou denken dat je klacht het nieuws zou halen als het bij alledrie die modellen zo beroerd was, vooral omdat er nogal veel van verkocht worden.

Maar vergeet ook vooral te melden dat je knipperlicht ook op het dashboard te zien is en te horen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173577534
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 08:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Jij snapt het ook niet helemaal he...
(Dim)licht voeren bij mist (ik heb het over 100 tot 200 meter zicht ofzo) gaat er niet over dat je zelf meer kunt zien, dat gaat erover dat anderen JOU kunnen zien.

En als je dimlicht echt verblindend zou werken in de mist dan moet je eens naar de garage en 'm beter af laten stellen.
Van Dimlicht voeren bij mist gaan anderen jou echt niet beter zien. Daar is 2x55W voldoende voor.
Mistlicht schijnt onder de mist door, is de bedoeling althans. Hierdoor zou je er als bestuurder profijt van kunnen hebben, als je niet te snel rijdt.

Verblindend dimlicht voor heb ik wel ervaring mee, maar dan is het zicht al <30m
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_173578279
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 09:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Miep dan over de VW UP, een Greenwheels is geen merk en model.
Maar goed, jij beweert dus dat het bij de UP, de Golf en de Caddy zo is.
Heel apart, er rijden namelijk heel veel van die auto's, en je zou denken dat je klacht het nieuws zou halen als het bij alledrie die modellen zo beroerd was, vooral omdat er nogal veel van verkocht worden.

Maar vergeet ook vooral te melden dat je knipperlicht ook op het dashboard te zien is en te horen is.
Dat is ook heel goed te horen en te zien en het is dan ook heel stressvol als je dat ding niet uitkrijgt na het inhalen.
pi_173585639
pi_173586970
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 02:44 schreef vannelle het volgende:

[..]

Een andere goede reden om je groot licht binnen de bebouwde kom uit te zetten zou kunnen zijn dat het simpelweg verboden is om groot licht te voeren daar.
Het argument van tegenliggers geldt uiteraard in elke situatie.
Huh, jij was toch rij-instructeur? Je mag gewoon binnen de bebouwde kom groot licht voeren hoor. Of begrijp ik je post niet goed?
pi_173589674
Nee mag niet.

En dimlicht is gewoon licht

En de dagrijlicht regelgeving die in '11-'12 ingesteld is, is belachelijk. Er gaan dan alleen aparte lampjes branden in je KOPlampen, verder niets. Goed dat dat blijkbaar in '15 veranderd is. (alhoewel mijn '12 Corsa gewoon een automatische stand heeft = altijd verlichting aan)

Auto functie is wel prettig, gewoon altijd dimlicht en achterlichten aan. Tot je je sleutel uit het contact haalt, dan gaat alles uit.

Beter imo, dan een lichtsensor die je lampen bedient, die doen het niet als het mistig is, waarbij juist brandende achterlichten goed kunnen helpen. Alhoewel, die branden dan bij een >'15 model altijd. :)

Wel vreemd dat het in NL zo lang heeft moeten duren, constante verlichting is in landen als Zwitserland al heel erg lang verplicht. Geeneens mogelijkheid om je dimlicht uit zetten. Contact aan = alle verlichting aan.
pi_173592078
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 21:25 schreef warhamstr het volgende:
Nee mag niet.


Mag wel
https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken

quote:
Groot licht
Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.
Mijn Volvo heeft ook gewoon altijd dimlicht aan. Minder licht dan stadslicht is onmogelijk.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 4 september 2017 @ 23:12:49 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173592157
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 23:08 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Mag wel
https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken

[..]

Mijn Volvo heeft ook gewoon altijd dimlicht aan. Minder licht dan stadslicht is onmogelijk.
Bij mijn Saab kan het wel uit, maar een Zweedse auto rijden en dan geen verlichting aanhebben staat echt gewoon heel dom.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173592798
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 08:48 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Bij de nieuwe Greenwheels is dat ook lastig; het verschil tussen een klein tikkie en dat ie door blijft gaan, is nauwelijks voelbaar dus dan haal je in, je geeft een te groot tikkie, hij blijft aan staan, dan geef je een te groot tikkie naar andere kant, blijft ie weer naar rechts aangeven...
Stel je voor dat het dan ook nog eens regent en je moet je ruitenwissers aanzetten.... Moet je eerst nog op dat stokkie kijken hoe dat moet!
Feel the fuzz!
pi_173593687
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:12 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Huh, jij was toch rij-instructeur? Je mag gewoon binnen de bebouwde kom groot licht voeren hoor. Of begrijp ik je post niet goed?
Mag het nu wel of niet?
pi_173594056
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:12 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Huh, jij was toch rij-instructeur? Je mag gewoon binnen de bebouwde kom groot licht voeren hoor. Of begrijp ik je post niet goed?
Ik WAS idd instructeur.
Wat dit betreft moet je maar eens terug naar de theorieboekjes en als je wel gelijk hebt dan is het maar goed dat ik gestopt ben met lesgeven.


Edit: Ik las net het linkje hier boven.
Blijkbaar is het goed dat ik gestopt ben met lesgeven, groot licht bibeko schijnt te mogen. :+
pi_173594085
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 06:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik WAS idd instructeur.
Wat dit betreft moet je maar eens terug naar de theorieboekjes en als je wel gelijk hebt dan is het maar goed dat ik gestopt ben met lesgeven.

Edit: Ik las net het linkje hier boven.
Blijkbaar is het goed dat ik gestopt ben met lesgeven, groot licht bibeko schijnt te mogen. :+
Maar niet continu neem ik aan.
Ik heb trouwens ook geleerd dat het niet mag. Waarschijnlijk was de gedachte dat er al genoeg licht is in de bebouwde kom waardoor groot licht niet nodig is.
pi_173594091
Combinatie stadslicht en achterlicht
Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken
Ik neem aan dat het achterlicht automatisch aan is bij stadslicht?
  dinsdag 5 september 2017 @ 07:38:39 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173594211
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 07:01 schreef Loekie1 het volgende:
Combinatie stadslicht en achterlicht
Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken
Ik neem aan dat het achterlicht automatisch aan is bij stadslicht?
Dat is voor als je er staat, geparkeerd dus, ik denk dat het vinden van die stand wat lastig voor je is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173608407
Misschien zou ik een stukje van mijn dashcam vanochtend moeten laten zien. Ongeveer 8.30 zwaar bewolkt. Mijn lichtautomaat gewoon aan, rijden een paar helemaal zonder licht (goedkope oude bakken zonder automatisch licht) en een Fiesta op DRL.

Waar licht het dan aan, automatisch licht, DRL of die klapmongolen achter het stuur?
.
  dinsdag 5 september 2017 @ 20:51:22 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173609093
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:32 schreef Fer het volgende:
Misschien zou ik een stukje van mijn dashcam vanochtend moeten laten zien. Ongeveer 8.30 zwaar bewolkt. Mijn lichtautomaat gewoon aan, rijden een paar helemaal zonder licht (goedkope oude bakken zonder automatisch licht) en een Fiesta op DRL.

Waar licht het dan aan, automatisch licht, DRL of die klapmongolen achter het stuur?
Aam de bestuurder natuurlijk, mijn auto is ook oud en heeft geen DRL maar ik rij wel altijd met licht aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173611837
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 07:01 schreef Loekie1 het volgende:
Ik neem aan dat het achterlicht automatisch aan is bij stadslicht?
Achterlicht moet je altijd handmatig aanzetten. Schakelaar zit in de achterbak, bij het reservewiel.
pi_173612458
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 07:01 schreef Loekie1 het volgende:
Combinatie stadslicht en achterlicht
Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
https://www.rijksoverheid(...)erlichting-gebruiken
Ik neem aan dat het achterlicht automatisch aan is bij stadslicht?
Heb je überhaupt een rijbewijs? :')
Feel the fuzz!
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:12:40 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173612497
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 22:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Achterlicht moet je altijd handmatig aanzetten. Schakelaar zit in de achterbak, bij het reservewiel.
Oh, dat is dat knopje... bij mij zit ie aan de zijkant in de kofferbak trouwens, maar ja, Saab hè, nuff said.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173612760
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat is dat knopje... bij mij zit ie aan de zijkant in de kofferbak trouwens, maar ja, Saab hè, nuff said.
Verschilt per model inderdaad, maar dat snapt TS wel.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:31:18 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173612794
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:28 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Verschilt per model inderdaad, maar dat snapt TS wel.
Dus niet bij alle Greenwheels op dezelfde plek?
Lastig hoor, ik dacht dat dat een merkgebonden iets was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173612898
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus niet bij alle Greenwheels op dezelfde plek?
Lastig hoor, ik dacht dat dat een merkgebonden iets was.
Nee bij alle Greenwheels hebben ze het versimpeld: je drukt gewoon op lampunit welke je wilt laten branden. Maakt niet uit welk merk.
  dinsdag 5 september 2017 @ 23:45:00 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173612948
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 23:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Nee bij alle Greenwheels hebben ze het versimpeld: je drukt gewoon op lampunit welke je wilt laten branden. Maakt niet uit welk merk.
Oh, handig van Greenwheels wel ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 6 september 2017 @ 14:06:03 #75
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173620103
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:55 schreef Glijdt_licht het volgende:

En ja, mistlampen vóór heb je vrijwel nooit wat aan.
Zeker wel. Omdat ze zo laag bij de weg zitten, geven ze een beter zicht op de toestand van het wegdek (als het sneeuwt, bijvoorbeeld. En ze schijnen onder de mist door, waar dimlicht en grootlicht meer reflecteren op de mist.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')