abonnement Unibet Coolblue
pi_173541639
Hoi allen,
Na jaren actief meelezen, nu maar eens besloten mij aan te melden met een vraag. Ik heb een dochter van 2,5 die ik nog steeds voed. Nu ben ik 33 weken zwanger van mijn tweede kindje. Om de borstvoeding te laten slagen ben ik op zoek naar een goede kolf. Bij de eerste heb ik de medela swing gebruikt maar deze kreeg vrij snel kuren. Na mij ingelezen te hebben kom ik uit op de Spectra S2 of de Medela freestyle. Hebben jullie ervaring met 1 van de 2 en een voorkeur? Raden jullie een hele andere kolf aan? Help!
  zaterdag 2 september 2017 @ 13:17:39 #2
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_173541675
Waarom heb je op voorhand een kolf nodig om de borstvoeding te laten slagen? Helemaal als je oudste nog aan de borst drinkt, snap ik dat niet goed. Moeizaam op gang komen vd productie is dan minder waarschijnlijk, en zij kan ook evt stuwing wegdrinken.

Verder staat er van alles in het borstvoedingstopic, oa dat het ook een kwestie van smaak is.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_173541756
Nou ja misschien is het wat ongelukkig geformuleerd maar vooral voor de werkdagen is het belangrijk dat ik een goede kolf heb. Het gaat om 3 dagen 2x per dag kolven
pi_173542508
Ik had een Ardo Calypso en was daar zeer tevreden mee: werkte simpel en was niet zo luidruchtig. Bovendien was hij een stuk goedkoper dan een Medela.
pi_173542546
Ik had de freestyle, erg tevreden over. (Had ook zo n bh met gaten waardoor je de schelpen niet vast hoeft te houden, dat was fijn) sowieso fijn om beide borsten tegelijk te doen, scheelt een hoop tijd.
Heb m veel gebruikt omdat W op een gegeven moment ging borstweigeren en daarna bij L ook weer gebruikt.
pi_173551265
Ik had de Spectra 9 plus. Dubbele elektrische.

Ik heb niet heel lang geloofd, maar wel dagelijks. Hij werkte prima (maar kolven kostte me ook niet veel moeite, goede opbrengst in n mum van tijd..)

Makkelijk mee te nemen, makkelijk schoon te maken en niet veel herrie
pi_173554532
Freestyle-fan! Makkelijk in gebruik, accu gaat lang mee, krachtige kolf, makkelijk in te stellen en ik heb er goede opbrengst mee.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 01:50:37 #8
269689 crew  Viv
pi_173555264
De Freestyle is mij te luidruchtig. :@ Ik gebruik de Spectra S1, dat is precies hetzelfde als de S2 maar dan met ingebouwde batterij voor kolven zonder stopcontact (en deze kolf is blauw in plaats van roze). De S1/S2 is een stillere kolf en werkt met een vibratie, wat bij mij snel extra toeschietreflexen triggert waardoor ik goed leeg kan kolven, maar dat zal per persoon verschillen. Het nadeel van de S1/S2 is het grote formaat. De Freestyle stop je makkelijker in een tasje of kun je aan je broeksriem bevestigen, de S1/S2 is een soort voetbal met handvat. :D Zowel de S1/S2 als de Freestyle zijn wel geschikt voor langdurig/intensief gebruik.
pi_173555426
Bedankt dames voor alle reacties.
ViviRAWRS heb je de spectra s1 in Nederland gekocht? Want die kan ik dus nergens vinden maar lijkt me prettiger ivm de optie om zonder stopcontact te kolven
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 09:01:32 #10
269689 crew  Viv
pi_173556687
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 02:22 schreef Soleille het volgende:
Bedankt dames voor alle reacties.
ViviRAWRS heb je de spectra s1 in Nederland gekocht? Want die kan ik dus nergens vinden maar lijkt me prettiger ivm de optie om zonder stopcontact te kolven
Nee in Nederlandse webshops kwam ik alleen de S2 tegen, zo stom want het is echt veel fijner met batterij! Ik heb 'm via amazon.co.uk
pi_173556859
Heb je dan nog wel de 2 jaar garantie?
En hoe zit het met de stekker? Zit daar een Europese stekker bij

[ Bericht 47% gewijzigd door Soleille op 03-09-2017 09:24:18 (Toevoeging) ]
pi_173557804
Grappig, ik ben Freestyle fan (maar nooit iets anders geprobeerd), maar vind hem ook vrij luid. Ken twee dames uit de kolfkamer met nieuwe Freestyle en bij de ene was die veel stiller (zo goed als geruisloos), bij de ander maakte die net zo'n geluid als die van mij. Die dame met de stille gebruikte hem weleens in de trein :D. De twee jaar garantie op electrische apparaten geldt toch in heel Europa?
pi_173557900
Ik twijfel nu mogelijk nog meer tussen die 2. De lactatiekundige van de verloskundigepraktijk zegt de medela maar ja zij verkoopt die en de Spectra niet.... moeilijk
Zijn de onderdelen van de Symphony uitwisselbaar met die van de freestyle?

[ Bericht 19% gewijzigd door Soleille op 03-09-2017 10:45:10 (.) ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 10:46:46 #14
269689 crew  Viv
pi_173557934
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 09:20 schreef Soleille het volgende:
Heb je dan nog wel de 2 jaar garantie?
En hoe zit het met de stekker? Zit daar een Europese stekker bij
De garantie heb je wel, maar omdat het wat langer kan duren om daar aanspraak op te maken moet je wel iets van een back-up in huis hebben.
Er zit een UK stekker bij, ik heb zo'n adapter erbij gekocht:

maar je kan ook een Europese stekker los kopen:
https://www.borstvoedings(...)tra-voedingsadapter/
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 10:44 schreef Soleille het volgende:
Zijn de onderdelen van de Symphony uitwisselbaar met die van de freestyle?
De flesjes en borstschilden wel, de rest niet.

Ik heb overigens eerst bijna 2 maanden gekolfd met de Symphony en wilde mijn flesjes en borstschilden blijven gebruiken met de Spectra en daar is een truc voor, zie: OUD / Borstvoeding deel 235

[ Bericht 22% gewijzigd door Viv op 03-09-2017 10:54:35 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 10:48:29 #15
269689 crew  Viv
pi_173557964
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:37 schreef Vosje6 het volgende:
Grappig, ik ben Freestyle fan (maar nooit iets anders geprobeerd), maar vind hem ook vrij luid. Ken twee dames uit de kolfkamer met nieuwe Freestyle en bij de ene was die veel stiller (zo goed als geruisloos), bij de ander maakte die net zo'n geluid als die van mij. Die dame met de stille gebruikte hem weleens in de trein :D. De twee jaar garantie op electrische apparaten geldt toch in heel Europa?
Wat bijzonder zeg, zou Medela het ontwerp stiekem aangepast hebben en dat jouw ene collega nog een oudere gekregen heeft?

Overigens is het stille van de Spectra vooral fijn omdat ik ook thuis kolf en zo bijvoorbeeld met mijn man op de bank Game of Thrones kan kijken. :Y)

[ Bericht 61% gewijzigd door Viv op 03-09-2017 10:56:42 ]
pi_173558747
Thanx vivi voor de info!
pi_173559084
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 02:22 schreef Soleille het volgende:
Bedankt dames voor alle reacties.
ViviRAWRS heb je de spectra s1 in Nederland gekocht? Want die kan ik dus nergens vinden maar lijkt me prettiger ivm de optie om zonder stopcontact te kolven
Met de 9 plus.. Kan je ook zonder stopcontact. Ding ging best lang mee! En is klein. Past zo in de handtas
pi_173559133
Ludann, hier op t forum gebruikte hem ook. Ook overdag op school/werk. Zij heeft er vast meer ervaring mee dan ik.
pi_173559473
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 10:37 schreef Vosje6 het volgende:
Grappig, ik ben Freestyle fan (maar nooit iets anders geprobeerd), maar vind hem ook vrij luid. Ken twee dames uit de kolfkamer met nieuwe Freestyle en bij de ene was die veel stiller (zo goed als geruisloos), bij de ander maakte die net zo'n geluid als die van mij. Die dame met de stille gebruikte hem weleens in de trein :D. De twee jaar garantie op electrische apparaten geldt toch in heel Europa?
Bizar :o Ik heb niet de ervaring dat mijn kolf zoveel herrie maakt. Ik kolf afwisselend met een freestyle en met een symphony. Zou ik dan ook een stille versie hebben?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 12:21:30 #20
269689 crew  Viv
pi_173559491
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:52 schreef gestreeptestoel het volgende:
Met de 9 plus.. Kan je ook zonder stopcontact. Ding ging best lang mee! En is klein. Past zo in de handtas
Ja klopt! De S1/S2 is wat meer "heavy duty," dus hiervoor gekozen vanwege het fulltime kolven. Anders kan je inderdaad voor de 9+ gaan.

LuDann en Skittles hebben 'm hier.
pi_173559532
Bij mijn weten is de S2 krachtiger dan de S9.... zou dat echt zoveel invloed hebben op de opbrengst?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 12:45:35 #22
269689 crew  Viv
pi_173559770
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 12:19 schreef WupWup het volgende:
Bizar :o Ik heb niet de ervaring dat mijn kolf zoveel herrie maakt. Ik kolf afwisselend met een freestyle en met een symphony. Zou ik dan ook een stille versie hebben?
Waarschijnlijk wel, want jij dacht dat die van mij stuk was. :D Vosje6 bedankt voor het ophelderen van dit mysterie!
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 12:25 schreef Soleille het volgende:
Bij mijn weten is de S2 krachtiger dan de S9.... zou dat echt zoveel invloed hebben op de opbrengst?
Dat verschilt per persoon en zelfs per borst. :') Mijn rechterborst heeft een hoger vacuüm nodig dan links. Leegkolven kan dan alsnog wel, maar dan duurt het langer.
pi_173560050
Oh maar dat kun je dus per borst afstellen met de S2? Want dat kon mijn Medela Swing niet geloof ik.
De bedoeling is dat ik hem weer 3 dagen in de week meeneem naar mn werk alleen ik reis met het openbaar vervoer. Dan is de S2 misschien wel erg onhandig?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 3 september 2017 @ 13:34:13 #24
269689 crew  Viv
pi_173560655
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 12:59 schreef Soleille het volgende:
Oh maar dat kun je dus per borst afstellen met de S2? Want dat kon mijn Medela Swing niet geloof ik.
Nee per borst afstellen kan volgens mij bij geen enkele kolf, mijn linkerborst krijgt dus een hoger vacuüm dan eigenlijk nodig is.

Wat nog wel een voordeel is van de S1/S2 ten opzichte van de Spectra 9 plus en alle Medela kolven, is dat je de snelheid en het vacuüm apart kan instellen. Sneller is dus niet automatisch krachtiger en langzamer niet automatisch minder krachtig. Daardoor is het beter in te stellen naar eigen voorkeur. :)
quote:
De bedoeling is dat ik hem weer 3 dagen in de week meeneem naar mn werk alleen ik reis met het openbaar vervoer. Dan is de S2 misschien wel erg onhandig?
Ik reis ook met het openbaar vervoer, ik heb dan een kolftas en een rugzak bij me. In de rugzak zit dan mijn koeltasje en wat ik voorheen sowieso al naar werk meenam.
pi_173562615
Oke bedankt voor alle info! Hier ben ik al veel mee geholpen!
pi_176736443
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 11:54 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ludann, hier op t forum gebruikte hem ook. Ook overdag op school/werk. Zij heeft er vast meer ervaring mee dan ik.
Ik lees dit nu pas. :P Even copy paste uit het fulltime kolven topic:

Ik zou voor fulltime kolven de Spectra S1/S2 aanschaffen maar de 9 Plus is naar mijn ervaring heel geschikt om langdurig en veelvuldig mee te kolven. Ik heb er een tijdje fulltime mee gekolfd en daarna een maand of 18 zo´n 12 keer per week.

Voordeel van de 9 Plus boven de S1/S2 is de draagbaarheid, hij is heel klein en gaat daarnaast lang mee op een accu. En hij is lekker stil.

Zie ook reviews van de 9 Plus hier:

https://www.moederenbaby.(...)t-accu/#product-tabs
pi_176736476
Quote ipv edit.
pi_176742953
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 13:34 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nee per borst afstellen kan volgens mij bij geen enkele kolf, mijn linkerborst krijgt dus een hoger vacuüm dan eigenlijk nodig is.
per borst afstellen kan wel bij de horigen. Die heeft ook een soort knijp reflex in de schelp die de slik beweging van het kindje simuleert. Kreeg daarmee gemiddeld 50cc per borst per dag meer mee gekolfd. Vond ik een erg fijne optie.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 januari 2018 @ 22:06:03 #29
269689 crew  Viv
pi_176747230
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 18:47 schreef Cassandra87 het volgende:
per borst afstellen kan wel bij de horigen. Die heeft ook een soort knijp reflex in de schelp die de slik beweging van het kindje simuleert. Kreeg daarmee gemiddeld 50cc per borst per dag meer mee gekolfd. Vond ik een erg fijne optie.
Klinkt goed! :) Mijn borstschelpen (van Pumpin'Pals) stimuleren de borst ook beter dan reguliere borstschelpen, maar ze knijpen niet. :D
  maandag 5 maart 2018 @ 18:50:52 #30
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177625947
Ik twijfel een beetje tussen de aanschaf van een spectra S2 en een spectra 9+...

Bij mijn dochter kolfde ik vrij veel toen ik weer aan het werk was, omdat ik met mijn enkelzijdige aventkolf 3 x moest kolven voor 1,5 a 2 voedingen. Ik ben dus sowieso vastberaden om een dubbelzijdige aan te schaffen want volgens mij ging er bij mij heel veel melk verloren omdat ik maar 1 goede tsr had (voelde). Ik verwacht hem vrij intensief, maar niet fulltime te gaan gebruiken.

Is 1 van de 2 types nog handzamer, makkelijker te bedienen, mee te nemen, etc? Een S2 is dus niet zonder stopcontact te gebruiken, daar heb ik nog wel enige twijfel over. Erg vaak zal ik dat niet nodig hebben, maar hoe erg ga ik balen die enkele keer dat ik het wel mis :+
  maandag 5 maart 2018 @ 20:14:48 #31
409579 LuDann
All the way
pi_177627584
Als het je om handzaamheid enzo gaat moet je niet de S2 nemen volgens mij. Ik geloof dat dat een behoorlijk bakbeest is. :+ De 9+ past in principe in een handtas, die is ongeveer 2 keer je vuist.
  maandag 5 maart 2018 @ 20:43:05 #32
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177628335
Spees, heb je de Horigen Chicture misschien overwogen? Ik heb hem en hij is heel fijn! Hoewel de zuigkracht wel effe wennen is :+
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  maandag 5 maart 2018 @ 21:08:08 #33
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177628951
Die ken ik niet, Kim! Zal me er eens in verdiepen. Ik was door alle positieve verhalen hier over de Spectra met name geïnteresseerd geraakt in die (ik heb mijn Avent nooit echt krachtig gevonden, en wil daarom iig een nieuw type proberen omdat mijn opbrengst niet in verhouding stond tot de hoeveelheid tijd en werk die ik erin stak)

LuDann, wist niet dat het een bakbeest was, ik vind het wel fijn als het gewoon in een (vrij) klein tasje mee kan naar mijn werk en dagjes weg.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 5 maart 2018 @ 21:39:11 #34
269689 crew  Viv
pi_177629761
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:08 schreef Spees_Eend het volgende:
LuDann, wist niet dat het een bakbeest was, ik vind het wel fijn als het gewoon in een (vrij) klein tasje mee kan naar mijn werk en dagjes weg.
Zie de foto's hieronder voor het verschil in formaat tussen S2 (roze) of S1 (blauw) en 9+ (wit). Als je tussen deze twee twijfelt vanwege de handzaamheid is de keuze snel gemaakt. :D Die blauwe is overigens wél zonder stopcontact te gebruiken. Voor mij als fulltime kolver de beste opvolger na de huurkolf Medela Symphony, maar voor een kolf als aanvulling op grotendeels live voeden zou ik voor de 9+ gegaan zijn. :Y

  maandag 5 maart 2018 @ 21:53:25 #35
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177630135
Ok, op basis van die foto en jouw bijschrift is de keuze voor mij niet zo moeilijk meer als het om de spectra gaat! Met die hand ernaast zie ik hoe groot hij is en dat vind ik idd voor "erbij" niet erg handig. Ik ga er nu maar even vanuit dat live voeden gaat lukken, dat was iig bij de eerste twee geen probleem. Had wel gedoe zoals veel verstoppingen, maar ik wijt dat achteraf ook aan het matige vacuüm van mijn kolf.
pi_177630220
Ik heb inmiddels op aanraden van een vriendin deze gekocht
http://s.aliexpress.com/67rMBFRb?
15 euro :D, en hij doet het echt prima! Heb hiervoor gekolfd met de Medela Symphony, maar haal er evenveel hiermee uit. Voor heel intensief gebruik misschien niet geschikt (gezien de prijs?). Duurde ongeveer 2 weken voordat ik 'm binnen had. Super klein en heel krachtig.
Ik heb ook nog een Ameda Lactaline van een vriendin geleend, die doet het ook uitstekend.
Zelf dus nog geen andere gekocht, voorlopig helemaal tevreden. Over 2 weken begin ik met werken, dan maar even kijken hoe het gaat met intensief gebruik.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 06:59:36 #37
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177634973
Weet niet of ik te achterdochtig ben, maar hoe zit het bij dat soort spullen met weekmakers etc? Ik heb het gevoel dat er minder controle is op wat er in die producten is verwerkt ofzo.
pi_177635128
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:08 schreef Spees_Eend het volgende:
Die ken ik niet, Kim! Zal me er eens in verdiepen. Ik was door alle positieve verhalen hier over de Spectra met name geïnteresseerd geraakt in die (ik heb mijn Avent nooit echt krachtig gevonden, en wil daarom iig een nieuw type proberen omdat mijn opbrengst niet in verhouding stond tot de hoeveelheid tijd en werk die ik erin stak)

LuDann, wist niet dat het een bakbeest was, ik vind het wel fijn als het gewoon in een (vrij) klein tasje mee kan naar mijn werk en dagjes weg.
Ik heb die hele kleine van Medela ter overname, ik was er heel tevreden over; supermakkelijk mee te nemen en kracht goed regelbaar
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 6 maart 2018 @ 08:31:49 #39
269689 crew  Viv
pi_177635628
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 06:59 schreef Spees_Eend het volgende:
Weet niet of ik te achterdochtig ben, maar hoe zit het bij dat soort spullen met weekmakers etc? Ik heb het gevoel dat er minder controle is op wat er in die producten is verwerkt ofzo.
Dit. Ik koop bijvoorbeeld ook geen speelgoed op aliexpress, in het plastic kunnen weekmakers zitten en op het hout giftige verf zoals met lood erin (hier sinds jaar en dag verboden). In de omschrijving kan wel non-toxic en BPA-free staan, maar daar is geen controle op. Qua levensduur: iemand in OUD (Memoru) heeft een aantal maanden fulltime gekolfd met een vergelijkbare kolf van wish.com voordat ie stuk ging, dat viel me alles mee voor die prijs. :D
pi_177636442
Ja dat zou kunnen inderdaad. Ik draai er wel andere flesjes onder, dat scheelt wellicht wat. Maak me er niet zo druk om, maar misschien onterecht.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 6 maart 2018 @ 13:13:38 #41
269689 crew  Viv
pi_177640189
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 09:43 schreef elliebell het volgende:
Ja dat zou kunnen inderdaad. Ik draai er wel andere flesjes onder, dat scheelt wellicht wat. Maak me er niet zo druk om, maar misschien onterecht.
En ik ben misschien weer overdreven voorzichtig. ;) Volgens mij scheelt het inderdaad al een hoop als je geen melk bewaart en opwarmt in dat plastic.
pi_178594000
Hier nog even op terugkomend: inmiddels ontdekt dat de Medela set perfect past op de motor. Dus ik gebruik het dus tegenwoordig in deze combi (Ali motor (15 euro) + Medela dubbele afkolfset (37 euro)). Daarmee dus ook geen zorgen meer over het plastic van Ali, en de schilden van Medela vind ik ook veel fijner.

Ter tip, mocht iemand nog een goedkope kolf zoeken :+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 19 april 2018 @ 11:57:53 #43
269689 crew  Viv
pi_178618579
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 09:34 schreef elliebell het volgende:
Hier nog even op terugkomend: inmiddels ontdekt dat de Medela set perfect past op de motor. Dus ik gebruik het dus tegenwoordig in deze combi (Ali motor (15 euro) + Medela dubbele afkolfset (37 euro)). Daarmee dus ook geen zorgen meer over het plastic van Ali, en de schilden van Medela vind ik ook veel fijner.

Ter tip, mocht iemand nog een goedkope kolf zoeken :+
Interessant, gebruik je dan de slangen van Ali of de Symphony? Ik ben benieuwd hoe lang deze kolf het volhoudt! :)
pi_178619046
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 11:57 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Interessant, gebruik je dan de slangen van Ali of de Symphony? Ik ben benieuwd hoe lang deze kolf het volhoudt! :)
Symphony slangen, die passen op het verloop stukje van de Ali motor. Dus echt alleen de motor van Ali.
Vooralsnog gaat het goed, gebruik 'm nu een maand, 3/4 dagen per week, 3x per dag. We gaan het zien :s)
  donderdag 19 april 2018 @ 14:53:55 #45
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_178621792
- verkeerde kolftopic -
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 19 april 2018 @ 22:53:38 #46
269689 crew  Viv
pi_178631642
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 12:24 schreef elliebell het volgende:
Symphony slangen, die passen op het verloop stukje van de Ali motor. Dus echt alleen de motor van Ali.
Vooralsnog gaat het goed, gebruik 'm nu een maand, 3/4 dagen per week, 3x per dag. We gaan het zien :s)
Ik onthoud 'm voor als hier ooit een tweede komt, én er gekolfd gaat worden, én mijn Spectra S1 het niet meer doet. :D Ik gebruikte namelijk ook Symphony-onderdelen op de S1, maar die is wel 10x zo duur als jouw Ali en ook 10x zo groot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')