abonnement Unibet Coolblue
pi_173541254
Mijn moeder is pas verhuisd naar een leuke woning, alleen voor de apparatuur die er moet gaan draaien is de electra m.i. nog niet helemaal op orde.

Ik zie een meterkast met slechts 4 groepen.



Ik neem aan dat een van deze groepen voor de wasmachine is, waarvan de aansluiting nu in de kelder gerealiseerd is maar welke verplaatst dient te worden naar de keuken. Daar zit al een afgedekte opening voor een perilex aansluiting en deze moet dan ook werkend gemaakt worden voor een inductie kookplaat.
Tevens komt er een combimagnetron met maximaal vermogen van als ik me niet vergis 2600 Watt (eigen groep?), een vaatwasser en een wasdroger in een kamer boven (moeten allemaal een eigen groep krijgen als ik het goed gelezen heb).

Nu vraag ik me af wat voor kostenplaatje aan zoiets zou kunnen zitten. Aangezien het een huurwoning is, zou de bouwvereniging mogelijk (een deel van) deze kosten moeten betalen? Ik begrijp dat sommige zaken misschien als "luxe" gezien worden, maar deze installatie is wel erg beperkt voor hetgeen men anno 2017 aan apparatuur meestal in huis heeft als je het mij vraagt. Iemand met soortgelijke ervaringen?

[ Bericht 2% gewijzigd door LAUWESTYLE op 03-09-2017 02:32:04 ]
pi_173541409
Gewoon niet alles tegelijk laten werken op dezelfde groep. Kwestie van plannen.
pi_173541502
Bij mij zitten wasmachine en droger op dezelfde groep. Draait al jaren zonder enig probleem en regelmatig tegelijkertijd. Oven heeft bij mij een eigen groep en inductieplaat een perilex. Ik heb wel allemaal A met zoveel mogelijk plussen apparatuur. Wellicht scheelt dat nog.
pi_173541646
We hebben in. 2015 de meterkast laten aanpassen. De fornuisgroep ging van 2 fase naar 3 fase en er werd een nieuwe 3 fase krachtstroommeter geplaatst.
Het koste ons toen iets meer dan ¤200 voor de meter. Dat ging via Enexis, de verandering van de fornuisgroep ging via de verhuurder en kost ons ¤1,50 in de maand aan huursverhoging.
Mijn college laat een vaatwasser plaatsen, haar keukengroep wordt aangepast hierop en de water aanvoer en afvoer worden aangepast. Dat gaat via de huur, die wordt verhoogt met zo'n 5 euro in de maand.

Het beste kun je met verhuurder overleggen wat het kost om de meterkast aan te passen. elke verhuurder heeft daar zijn eigen prijzen voor.
pi_173542891
Ik neem aan dat er in de keuken een (werkende) aansluiting is voor een gasaansluiting.

In dat geval: de woningbouw hoeft geen cent te betalen voor de gewenste aanpassingen. Een installatie van 4 groepen met aardlekschakelaar is voldoende. Dat je allerlei luxe wil en speciale wensen hebt met betrekking tot de plek van je apparatuur is vooral jouw probleem.

Als er geen werkende aansluiting is voor een (gas)kooktoestel, dan is de verhuurder wel verplicht om een aansluiting voor een kooktoestel te realiseren (gas of perilex).

[ Bericht 0% gewijzigd door Ivo1985 op 02-09-2017 19:25:56 ]
  zaterdag 2 september 2017 @ 19:19:55 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173548509
Ik denk dat je moeder eens een praatje moet gaan maken bij de woningbouw over wat haar plannen zijn. Die vaatwasser zal bijvoorbeeld toch ook een aan en afvoer moeten hebben?
So we just called him Fred
pi_173548716
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 14:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik neem aan dat er in de keuken een (werkende) aansluiting is voor een gasaansluiting.

In dat geval: de woningbouw hoeft geen cent te betalen voor de gewenste aanpassingen. Een installatie van 4 groepen met aardlekschakelaar is voldoende. Dat je allerlei luxe wil en speciale wensen hebt met betrekking tot de plek van je apparatuur is vooral jouw probleem.

Als er geen werkende aansluiting is voor een (gas)kooktoestel, dan is de verhuurder wel verplicht om een aansluiting voor een kooktoestel te realiseren (gas of perilex).
pi_173551967
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2017 19:19 schreef FredvZ het volgende:
Ik denk dat je moeder eens een praatje moet gaan maken bij de woningbouw over wat haar plannen zijn. Die vaatwasser zal bijvoorbeeld toch ook een aan en afvoer moeten hebben?
We gaan na het weekend gelijk eens bellen.
Dat ook een afvoer en watertoevoer door sommige bouwverenigingen wordt aangelegd tegen huurverhoging wist ik niet. Daarvoor hadden we zelf eventueel al iemand achter de hand die dit kan doen (uiteraard wel na toestemming van verhuurder).

Ik begrijp nu dat verhuurder waarschijnlijk niets verplicht is wat betreft perilex, er zit namelijk wel een gasaansluiting.
Waar we het wellicht wel op kunnen gooien is dat de groepenkast niet meer echt van deze tijd is en men daardoor niet aan de NEN1010 normen kan voldoen met gebruik van, in mijn ogen toch, gangbare apparatuur.
Je zou dus als huurder gedwongen worden om enorme kosten te gaan maken voor je eigen veiligheid en die van je buren. Een aanpassing tegen huurverhoging zou ik redelijk vinden.
pi_173552145
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:09 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Waar we het wellicht wel op kunnen gooien is dat de groepenkast niet meer echt van deze tijd is
Ik zie gewoon een moderne groepenkast met aardlekbeveiliging, dus dat lijkt mij geen argument.
pi_173552423
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:15 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik zie gewoon een moderne groepenkast met aardlekbeveiliging, dus dat lijkt mij geen argument.
Is daar links waar dat rode kunststof zit nog voldoende plek voor een paar extra groepen denk je? Voor de perilex in ieder geval.
Mogelijk vallen de kosten in dat geval nog wel mee wanneer niet de complete groepenkast vervangen dient te worden.
pi_173552523
Die groepenkast voldoet wellicht niet aan de laatste Nen1010 normen, maar voldoet prima.
Je wordt als huurder ook nergens toe gedwongen. Je kunt de installatie zo gebruiken als hij bedoeld is en dan is er niets aan de hand mbt veiligheid en heb je een normale woonsituatie.

Je moeder heeft alleen diverse wensen en als die allemaal uitgevoerd gaan worden moet de installatie worden aangepast. Dat is een keuze. Van je moeder wel te verstaan. De woningbouw heeft alle vrijheid om jullie verzoek tot onnodige investeringen af te wijzen.
pi_173552641
quote:
Op zaterdag 2 september 2017 22:15 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik zie gewoon een moderne groepenkast met aardlekbeveiliging, dus dat lijkt mij geen argument.
Ik zie vooral veel prutswerk rondom de groepenkast.
Als de rest van de elektrische installatie ook zo is... :X
pi_173552665
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:25 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Is daar links waar dat rode kunststof zit nog voldoende plek voor een paar extra groepen denk je? Voor de perilex in ieder geval.
Mogelijk vallen de kosten in dat geval nog wel mee wanneer niet de complete groepenkast vervangen dient te worden.
Als je groepen bij gaat plaatsen, moet er ook een aardlekschakelaar bijgeplaatst worden. Of je moet gebruik maken van aardlekautomaten. Dat laatste is duurder, maar bespaart ruimte in de groepenkast. Daarnaast zal je bij het aanbrengen vvan extra groepen ook een hoofdschakelaar moeten plaatsen, omdat je bij wijziging van de installatie wel direct de boel moet aanpassen aan de laatste eisen.
pi_173552772
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:31 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Ik zie vooral veel prutswerk rondom de groepenkast.
Als de rest van de elektrische installatie ook zo is... :X
Ik zie gewoon een wcd met daarin een stekker van de beltrafo die er vlak boven hangt. Vanuit de beltrafo snoertjes richting drukker en schel. Daarnaast links nog een blank koperen aardleiding.

Die draadjes even vastzetten zou netter zijn, maar ik kan het niet als 'prutswerk' classificeren.
pi_173568865
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:09 schreef LAUWESTYLE het volgende:
[..]
We gaan na het weekend gelijk eens bellen.
Dat ook een afvoer en watertoevoer door sommige bouwverenigingen wordt aangelegd tegen huurverhoging wist ik niet. Daarvoor hadden we zelf eventueel al iemand achter de hand die dit
Ik denk ook niet dat je dat wil.
Als de de sifon van de gootsteen recentelijk is vernieuwd zit er al een tutteltje op voor de vaatwasser en een T-stukje op de koudwaterleiding met een extra wasmachinekraan
kost ook een paar tientjes eenmalig met een huurverhoging betaal je dat ieder jaar weer.
  zondag 3 september 2017 @ 19:15:12 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173569102
wat de bedoel je met een tutteltje. google weet in dit geval geen raad of je moet edn kjnderknuffel bedoelen.
Tot nooit .......
pi_173569243
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 19:15 schreef Speekselklier het volgende:
wat de bedoel je met een tutteltje. google weet in dit geval geen raad of je moet edn kjnderknuffel bedoelen.
Aansluiting voor de vaatwasser snapt Google ook niet?
pi_173570564
Ik heb zelf 10 jaar met 3 groepen in mijn gehele huis gezeten en nog nooit is er 1 uitgegaan en ik plande niks.
Daarvoor in een flatje gezeten met 2 groepen en nog nooit is er 1 doorgegaan.

Leer ermee leven dat je niet in een huurwoning een paleis krijgt.

Een wasmachine heeft een piekvermogen van bijvoorbeeld 1800 watt, maar dat betekent niet dat het de gehele 3 uur 1800 watt vraagt, hetzelfde is bij een vaatwasser.
Beiden kunnen prima aan op 1 groep en daarbij nog wat lampen of tv.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173571411
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:31 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Daar zit al een afgedekte opening voor een perilex aansluiting en deze moet dan ook werkend gemaakt worden voor een inductie kookplaat.
Ik denk dat in die te plaatsen inductiekookplaat, de grootste uitdaging zit:

1) 3 fasen vergt complete ombouw, dus dat gaat 'm niet worden
2) kookgroep van 2 gekoppelde groepen: vergt ook stevige uitbreiding van de groepenkast, nl ALS plus kookgroep
3) koken op 1 groep (als je dat koken noemt): vergt of een bestaande groep daarvoor gaan gebruiken (houd je met 3 amper iets over voor de rest), of extra plaatsing combi of groep + ALS.

Wat me overigens enigszins bevreemdt, is dat er boven maar 3 pvc buizen uitkomen, terwijl er 4 groepen zijn. Aan linkerkant kast de 4-de???

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 03-09-2017 20:46:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173577188
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb zelf 10 jaar met 3 groepen in mijn gehele huis gezeten en nog nooit is er 1 uitgegaan en ik plande niks.
Daarvoor in een flatje gezeten met 2 groepen en nog nooit is er 1 doorgegaan.

Leer ermee leven dat je niet in een huurwoning een paleis krijgt.

Een wasmachine heeft een piekvermogen van bijvoorbeeld 1800 watt, maar dat betekent niet dat het de gehele 3 uur 1800 watt vraagt, hetzelfde is bij een vaatwasser.
Beiden kunnen prima aan op 1 groep en daarbij nog wat lampen of tv.
Maar de wasmachine heeft als het goed is al een eigen groep. Dus die zou dan verlegd kunnen worden lijkt me.

Verder durf ik het mogelijk wel aan om de vaatwasser eventueel op dezelfde groep te zetten als de rest van de keuken inclusief combimagnetron. Die twee zet je toch niet snel tegelijk aan. En al helemaal niet op combinatiestand.

Zou de droger dan ook goed moeten kunnen gaan boven op de groep waarop ook twee tv's en nog wat andere apparatuur op aangesloten zit? Lijkt me wel dan toch? Gaat om een warmtepompdroger dus die heeft als het goed is sowieso al een lager vermogen over het algemeen.

Eerst eens een installateur raadplegen om een vrijblijvende offerte op te laten maken indien verhuurder er zelf niks mee wil doen. Kunnen we aan de hand daarvan altijd nog kijken of het haalbaar is allemaal.

quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat in die te plaatsen inductiekookplaat, de grootste uitdaging zit:

1) 3 fasen vergt complete ombouw, dus dat gaat 'm niet worden
2) kookgroep van 2 gekoppelde groepen: vergt ook stevige uitbreiding van de groepenkast, nl ALS plus kookgroep
3) koken op 1 groep (als je dat koken noemt): vergt of een bestaande groep daarvoor gaan gebruiken (houd je met 3 amper iets over voor de rest), of extra plaatsing combi of groep + ALS.

Wat me overigens enigszins bevreemdt, is dat er boven maar 3 pvc buizen uitkomen, terwijl er 4 groepen zijn. Aan linkerkant kast de 4-de???
Ik heb eens gekeken maar aan de linkerkant geen 4e PVC buis. Betekent dit dat er momenteel maar 3 groepen aangesloten zijn? Of kunnen de aders van 2 groepen ook binnen één zo'n buis zijn gelegd?

[ Bericht 18% gewijzigd door LAUWESTYLE op 04-09-2017 08:35:24 ]
pi_173577223
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 08:16 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Of kunnen de aders van 2 groepen ook binnen één zo'n buis zijn gelegd?
Lijkt me erg krap worden, bovendien beslist niet toegestaan om geleiders van 2 verschillende groepen door één buis te voeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173578327
De droger kun je op de wasmachine-groep aansluiten met een wasmachine /droger omschakelaar. Op dezelfde de vaatwasser eventuele boiler samen op 1 groep zetten.
pi_173579090
Dat moderne witgoed is een stuk zuiniger geworden dan vroeger. Dat zijn niet meer van die energieslurpers.

Ik heb de warmtepompdroger en de wasmachine op 1 groep en gebruik ze ook gelijktijdig, zonder problemen.

Bijvoorbeeld een warmtepompdroger gebruikt een derde energie en doet er 2 keer zo lang over als een oude droger. Een wasmachine verbruikt ook maar een paar honderd watt per uur, het is niet zo dat er gigantische hoeveelheden stroom door heen gaan.
pi_173579316
Idem een moderne vaatwasser: gering verbruik en vermogen, maar wel 3 1/2 uur draaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173587934
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 08:16 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Maar de wasmachine heeft als het goed is al een eigen groep. Dus die zou dan verlegd kunnen worden lijkt me.

Verder durf ik het mogelijk wel aan om de vaatwasser eventueel op dezelfde groep te zetten als de rest van de keuken inclusief combimagnetron. Die twee zet je toch niet snel tegelijk aan. En al helemaal niet op combinatiestand.

Zou de droger dan ook goed moeten kunnen gaan boven op de groep waarop ook twee tv's en nog wat andere apparatuur op aangesloten zit? Lijkt me wel dan toch? Gaat om een warmtepompdroger dus die heeft als het goed is sowieso al een lager vermogen over het algemeen.
Uiteraard kan dit allemaal.... Ik ben nog geen huurwoning tegengekomen die en eigen wasmachine groep heeft.
quote:
Eerst eens een installateur raadplegen om een vrijblijvende offerte op te laten maken indien verhuurder er zelf niks mee wil doen. Kunnen we aan de hand daarvan altijd nog kijken of het haalbaar is allemaal.

Hangt ervanaf of je de leiding in de muren gefreesd wil hebben of gewoon in het zicht en of je de leidingen zelf legt.
Vrienden van mij hebben hun gehele huis voorzien van nieuw elektra en dat kostte 10k eur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173589794
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uiteraard kan dit allemaal.... Ik ben nog geen huurwoning tegengekomen die en eigen wasmachine groep heeft.
Mijn vorige (gehuurde) woning had al een eigen wasmachinegroep op de badkamer achter een 0,3 mA aardlekschakelaar. De andere groepen zaten daar achter een 0,5 mA aardlekschakelaar. Volgens de elektricien die aanpassingen kwam doen toen de badkamer verbouwd werd, is dit ook verplicht dat het een eigen groep heeft. Hij heeft er dus niets aan hoeven veranderen, alleen zat er nog zo'n trekschakelaar en die is daarna vervangen voor een normaal geaard stopcontact.
pi_173590461
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 21:29 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Mijn vorige (gehuurde) woning had al een eigen wasmachinegroep op de badkamer achter een 0,3 mA aardlekschakelaar. De andere groepen zaten daar achter een 0,5 mA aardlekschakelaar. Volgens de elektricien die aanpassingen kwam doen toen de badkamer verbouwd werd, is dit ook verplicht dat het een eigen groep heeft. Hij heeft er dus niets aan hoeven veranderen, alleen zat er nog zo'n trekschakelaar en die is daarna vervangen voor een normaal geaard stopcontact.
Ik denk dat je 30 mA bedoelt. Mijn telefoonlader verbruikt al 7 keer zo veel als 0,3mA... ;)
pi_173590792
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uiteraard kan dit allemaal.... Ik ben nog geen huurwoning tegengekomen die en eigen wasmachine groep heeft.

Mijn beide huurwoningen (beide gebouwd rond 1960) hadden een aparte groep voor de wasmachine. De huurwoning (die inmiddels koopwoning is) van mijn ouders ook.
  maandag 4 september 2017 @ 23:33:17 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173592496
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 21:55 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ik denk dat je 30 mA bedoelt. Mijn telefoonlader verbruikt al 7 keer zo veel als 0,3mA... ;)
Tot nooit .......
pi_173592777
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 21:55 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ik denk dat je 30 mA bedoelt. Mijn telefoonlader verbruikt al 7 keer zo veel als 0,3mA... ;)
Dat bedoel ik idd, mijn excuses. :)
pi_173592844
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 22:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Mijn beide huurwoningen (beide gebouwd rond 1960) hadden een aparte groep voor de wasmachine. De huurwoning (die inmiddels koopwoning is) van mijn ouders ook.
Mijn oude huurwoning was uit 1916. Op de bovenverdieping zaten nog oude leidingen voor electra waarin een soort canvas isolatie om de draden heen zat. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')