Dat laatste zou mooi zijn idd, maar is voor NS een behoorlijke no go. Voor dat standpunt valt ook wel wat te zeggen trouwens, ze betalen immers een gebruiksvergoeding voor het spoor.quote:Op vrijdag 8 september 2017 08:33 schreef b2py het volgende:
Dat is voor NS ook niet relevant want het kost ze niets. Je wilt eigenlijk dat een vervoerder een deel van het budget meebrengt zodat zij ook een stukje verantwoording hebben over investeringen in infra, zij zijn er tenslotte ook bij gebaat.
De vraag is natuurlijk waar je als infrastructuurbeheerder (indirect dus de begroting I&M) verantwoordelijk voor bent. Je bent minimaal verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van voldoende ruimte op de infrastructuur om de vervoervraag aan te kunnen. Anders gooi je als I&M al bij voorbaat de juridische basis op handhaven van de concessie weg. Dat infrastructuurbudget hoeft er overigens niet voor te zorgen dat een vervoerder een efficiënte exploitatie kan uitvoeren. Voor de eventuele meerkosten om een efficiënte exploitatie mogelijk te maken een bijdrage van de vervoerder vragen is op zich dan best logisch.quote:Op vrijdag 8 september 2017 08:51 schreef Goverman het volgende:
[..]
Dat laatste zou mooi zijn idd, maar is voor NS een behoorlijke no go. Voor dat standpunt valt ook wel wat te zeggen trouwens, ze betalen immers een gebruiksvergoeding voor het spoor.
Het rare zit er in dat NS heel goed weet dat de IC perrons op 330 tot 340 meter zitten, genoeg voor max. 12 bakken. Nu willen ze graag naar 14 en zelfs 16 bakken en dus vragen ze om perronverlenging. Dat die IC perrons in grote emplacementen liggen waar uitbreiding fysiek vaak niet mogelijk is, dat is een ondergeschikt detail...
Voor stoptreinen geldt ongeveer hetzelfde. De norm is 270 meter. Maar NS wil graag langere sprinters dan die norm. Vaak is uitbreiding technisch wel mogelijk, maar het kost elk perron weer geld. Geld dat ook naar bijvoorbeeld opstelterreinen kan, of het weghalen van NABOs of suïcide preventie of...
Ik kan me geen IC station bedenken waar het écht onmogelijk is om de perrons langer te maken.quote:Op vrijdag 8 september 2017 08:51 schreef Goverman het volgende:
Het rare zit er in dat NS heel goed weet dat de IC perrons op 330 tot 340 meter zitten, genoeg voor max. 12 bakken. Nu willen ze graag naar 14 en zelfs 16 bakken en dus vragen ze om perronverlenging. Dat die IC perrons in grote emplacementen liggen waar uitbreiding fysiek vaak niet mogelijk is, dat is een ondergeschikt detail...
De NS wil dat vast met een reden, blijkbaar is 270m op termijn te kort om iedereen te vervoeren die mee wil.quote:Voor stoptreinen geldt ongeveer hetzelfde. De norm is 270 meter. Maar NS wil graag langere sprinters dan die norm. Vaak is uitbreiding technisch wel mogelijk, maar het kost elk perron weer geld. Geld dat ook naar bijvoorbeeld opstelterreinen kan, of het weghalen van NABOs of suïcide preventie of...
Wat dacht je van Hengelo? Dat ligt midden op de kruising Delden-Oldenzaal en Almelo-Enschede.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik kan me geen IC station bedenken waar het écht onmogelijk is om de perrons langer te maken.
Sterker nog, ik kan me überhaupt geen station bedenken waar het onmogelijk is perrons langer te maken.
Als er ergens geen extra nuttige perronlengte nodig is dan is het wel Hengelo.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Wat dacht je van Hengelo? Dat ligt midden op de kruising Delden-Oldenzaal en Almelo-Enschede.
die vijftienbakkers reden alleen op een klein deel van de trajecten. Bijvoorbeeld Deventer-Amersfoort/Utrecht. Stonden er al een of twee stellen klaar voordat het deel uit Enschede er aan werd gezet.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik kan me geen IC station bedenken waar het écht onmogelijk is om de perrons langer te maken.
Sterker nog, ik kan me überhaupt geen station bedenken waar het onmogelijk is perrons langer te maken.
Daarnaast, er was ooit een tijd dat er planmatig 15-baks ICM-treinen reden. Die moeten toch ook ergens gestopt hebben
Delden-Oldenzaal verplaatsen naar +1, met een verbindingsboog voor het verkeer van en naar Bad Bentheim. Levert gelijk allerlei voordelen op voor de dienstregeling omdat er geen kruisende treinen meer zijn op het station.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Wat dacht je van Hengelo? Dat ligt midden op de kruising Delden-Oldenzaal en Almelo-Enschede.
Op zich best een goed punt: een concessie moet wel uitvoerbaar zijn om deze te kunnen handhaven. Echter, hier is de redenering eigenlijk andersom: er is infra, NS wil langere treinen (ICNG is geen dubbeldeksmaterieel, dus is meer lengte nodig...) en vraagt daarom om de perrons te verlengen. Juist... Vanuit concessiebeheer (en ook vanuit infrabeheer) kun je die perronlengte vraag dan ook "terugduwen" door tegen NS te zeggen dat ze dan geen enkeldeksmaterieel moeten bestellen wanneer ze juist een groei in reizigers verwachten.quote:Op vrijdag 8 september 2017 13:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk waar je als infrastructuurbeheerder (indirect dus de begroting I&M) verantwoordelijk voor bent. Je bent minimaal verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van voldoende ruimte op de infrastructuur om de vervoervraag aan te kunnen. Anders gooi je als I&M al bij voorbaat de juridische basis op handhaven van de concessie weg. Dat infrastructuurbudget hoeft er overigens niet voor te zorgen dat een vervoerder een efficiënte exploitatie kan uitvoeren. Voor de eventuele meerkosten om een efficiënte exploitatie mogelijk te maken een bijdrage van de vervoerder vragen is op zich dan best logisch.
Maar als perrons verlengen kosteneffectiever is dan meer treinen laten rijden dan ben je snel uitgepraat denk ik. Op bepaalde IC-corridors is dat wel zeker het geval.
Nou, dat valt dus vies tegen. Probleem zit niet alleen in de benodigde lengte, maar ook de breedte. De sporen moeten immers een paar honderd meter eerder uit elkaar buigen (niet te verwarren met uitbuigen in deze), waardoor er meer breedte nodig is. En die breedte is vaak niet beschikbaar op de plaatsen waar die nodig is: emplacementen in binnensteden.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik kan me geen IC station bedenken waar het écht onmogelijk is om de perrons langer te maken.
Sterker nog, ik kan me überhaupt geen station bedenken waar het onmogelijk is perrons langer te maken.
Daarnaast, er was ooit een tijd dat er planmatig 15-baks ICM-treinen reden. Die moeten toch ook ergens gestopt hebben
Ja, ook dat is zeer zeker een terecht punt! Geldt voor de (snel)wegen natuurlijk ook heel erg duidelijk.quote:Op vrijdag 8 september 2017 14:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De NS wil dat vast met een reden, blijkbaar is 270m op termijn te kort om iedereen te vervoeren die mee wil.
De kern van het hele probleem zit natuurlijk heel erg anders: heel Nederland houdt maar vast aan de 9-5 mentaliteit en weigert om voor werk te verhuizen.
Je kan ook naar boven en naar beneden met het spoor. In Antwerpen hebben de Belgen mooi laten zien hoe dat kan.quote:Op vrijdag 8 september 2017 15:21 schreef Goverman het volgende:
Nou, dat valt dus vies tegen. Probleem zit niet alleen in de benodigde lengte, maar ook de breedte. De sporen moeten immers een paar honderd meter eerder uit elkaar buigen (niet te verwarren met uitbuigen in deze), waardoor er meer breedte nodig is. En die breedte is vaak niet beschikbaar op de plaatsen waar die nodig is: emplacementen in binnensteden.
"Enorm kostbaar" is iets anders dan "fysiek onmogelijk".quote:Tel daarbij op dat je ook wissels en seinen moet verplaatsen (en dan niet een, maar gelijk een hele trits) en je komt er op uit dat IC-perrons verlengen en/of verbreden een enorm kostbare en complexe aangelegenheid is. En ook nog eens langer duurt om te realiseren dan dat het aan tijd kost om een trein te bestellen.
Enorm kostbaar is voor beleidsambtenaren ongeveer hetzelfde als fysiek onmogelijk .quote:Op vrijdag 8 september 2017 16:12 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je kan ook naar boven en naar beneden met het spoor. In Antwerpen hebben de Belgen mooi laten zien hoe dat kan.
[..]
"Enorm kostbaar" is iets anders dan "fysiek onmogelijk".
Die complexiteit zit vooral in de hoofden van beleidsambtenaren en gemeente ambtenaren die allemaal moeilijke dingen willen, omdat prestige.quote:Op vrijdag 8 september 2017 16:46 schreef Goverman het volgende:
Enorm kostbaar is voor beleidsambtenaren ongeveer hetzelfde als fysiek onmogelijk :,). Los daarvan is fysieke uitdaging ook het evt moeten onteigening van gebouweigenaars. Dat doe je echt niet zo maar... En waar het ingeklemd in lengte aan de orde is geldt dat dus ook voor breedte. Ondergrondse passages zijn interessant, maar hebben ook zo hun complexiteit. Remember noordzuidlijn? En tram tunnel?
Dan moet het een combi van enkeldeks en dubbeldeks worden, omdat nieuw materieel voor minder valide personen een gelijkvloerse instap moet hebben.quote:Op vrijdag 8 september 2017 15:21 schreef Goverman het volgende:
[..]
Op zich best een goed punt: een concessie moet wel uitvoerbaar zijn om deze te kunnen handhaven. Echter, hier is de redenering eigenlijk andersom: er is infra, NS wil langere treinen (ICNG is geen dubbeldeksmaterieel, dus is meer lengte nodig...) en vraagt daarom om de perrons te verlengen. Juist... Vanuit concessiebeheer (en ook vanuit infrabeheer) kun je die perronlengte vraag dan ook "terugduwen" door tegen NS te zeggen dat ze dan geen enkeldeksmaterieel moeten bestellen wanneer ze juist een groei in reizigers verwachten.
Wat technisch inmiddels prima haalbaar is. Zie de Rhein-Ruhr-Express (Siemens Desiro HC), de Regio2N (Bombardier OMNEO) en de RER NG (Alstom X'Trapolis Cityduplex).quote:Op vrijdag 8 september 2017 17:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dan moet het een combi van enkeldeks en dubbeldeks worden, omdat nieuw materieel voor minder valide personen een gelijkvloerse instap moet hebben.
Sowieso is de Vlissingen IC vrijwel altijd krapquote:Op zaterdag 9 september 2017 13:10 schreef Salatrel het volgende:
Hmm spannend... volgens de app gaat trein 2262 vanavond van Amsterdam naar Vlissingen rijden met icm3 waar virm6 gepland stond
Dat gaat niet! Planning wordt maanden van te voren gemaakt! Je kan niet zomaar iets erbij zetten of eraf trappen. Weet je wel hoe lastig dat is?quote:Op zaterdag 9 september 2017 13:11 schreef Salatrel het volgende:
Beter regelen ze nog wat anders in de tussentijd want ik denk niet dat dat gaat passen
Zeker vanaf Rdam. Daar shoppen ze vaak een deel af. Kan alles en iedereen in een viertje of zesje in de spits ... zijn die perrons in Zeeland zo kort of kunnen ze niet in Roosendaal ontkoppelen (net als vroeger) vraag ik me dan af ...quote:Op zaterdag 9 september 2017 14:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Sowieso is de Vlissingen IC vrijwel altijd krap
Ha, ik ben dus niet de enige. Mijn foto is inmiddels >10 jaar oud. Toen ik een paar jaar terug een nieuwe OVC kreeg was ik al hoogst verbaasd dat ze nog een foto uit mijn middelbare schoolperiode hadden bewaard. Maar ik mag toch hopen dat ze die niet wéér opnieuw gebruiken. Maar, dat ga ik dan pas eind 2018 meemaken. Overigens heb ik een hele tijd terug wel een brief gekregen met de vraag om toestemming voor het bewaren van mijn pasfoto. Volgens mij onder 'dreiging' dat ik anders zelf voor een nieuwe OVC kon dokken. Ik heb er niet op gereageerd, dat ze me maar de mogelijkheid geven een nieuwe foto aan te leveren. Zie ik in 2018 dus wel.quote:Op zaterdag 9 september 2017 20:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Weet hier misschien iemand hoe ik NS zover krijg om bij vervanging van mijn kaart een nieuwe pasfoto te gebruiken?
Ik heb nog steeds een (oude) voordeelurenkaart, waarvoor ik deze week een nieuwe OV-chipkaart gekregen heb (de oude verliep). Echter, op de kaart staat nog steeds dezelfde foto die ik ooit ingeleverd heb toen ik voor het eerst de voordeelurenkaart aanvroeg, moet minimaal een jaar of 15 oud zijn.
Dat ik met de huidige kaart tot mijn 42ste kan reizen met de foto van een 22 jarig studentje, is tot daar aan toe. Maar hoe kan ik voorkomen dat als ik straks met een rollator loop, nog steeds als langharig tuig op de foto sta?
Abonnement opzeggen is geen optie omdat ik aan mijn korting in de avondspits gehecht ben.
Ook daarom de autoquote:Op zaterdag 9 september 2017 21:26 schreef dennistd het volgende:
Weer eens +60 omdat NS het nodig vindt de IC van Arnhem naar Zutphen op te heffen....
Even op een ander forum nagevraagd. Die trein is stuk en er worden nogal wat medewerkers van NS beschoten in Heerlen. Trein is er neergezet om de veiligheid van de medewerkers te garanderen door als een soort schuttrein te gebruiken.quote:Op zaterdag 9 september 2017 16:31 schreef TjjWester het volgende:
Ik zag zojuist zo omgebouwde groene bankjes trein(die tegenwoordig heel mooi is) door heerlen rijden richting de grens, gesleept door zo diesel ding.
Wij vroegen ons af waar die naartoe gaat? naar de treinfabriek in aachen?
zag hem van de week staan ja in nijmegen. ze hebben wel lef want dat ding staat gewoon buiten.quote:Op zondag 10 september 2017 01:05 schreef dennistd het volgende:
Nadat de trein zijn laatste reizigers in Den Bosch heeft achtergelaten wordt koersgezet naar de tijdelijke thuisbasis Nijmegen.
Oke gek toen ik er was werd de trein door het station richting landgraaf gesleept, kennelijk is hij dus weer terug gekomen.quote:Op zondag 10 september 2017 10:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Even op een ander forum nagevraagd. Die trein is stuk en er worden nogal wat medewerkers van NS beschoten in Heerlen. Trein is er neergezet om de veiligheid van de medewerkers te garanderen door als een soort schuttrein te gebruiken.
zonder oordopjes zijn oproepen regelmatig ook niet te verstaan , omdat er hard gepraat wordt door passagiers onderling, er net een lawaaierige goederentrein langs komt rijden of omdat conducteur beetje zacht mompeltquote:Op vrijdag 8 september 2017 10:12 schreef MTL het volgende:
Probleem is namelijk dat mensen met oordopjes vaak de omroep niet horen.
Dit gebeurt me tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar in DM'90 vanwege de ARKO, nooit meer in andere treinen. De omroep is in 98% van de gevallen goed te horen (wat mij betreft), dat was 20 jaar geleden misschien wel precies 2%.quote:Op zondag 10 september 2017 12:48 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
zonder oordopjes zijn oproepen regelmatig ook niet te verstaan , omdat er hard gepraat wordt door passagiers onderling, er net een lawaaierige goederentrein langs komt rijden of omdat conducteur beetje zacht mompelt
misschien was het toeval maar zat van de week in VIRM trein die gesplitst ging worden en kon met grote moeite en beetje op gok verstaan dat ik in goede deel zat. En na splitsing ook niet even omroepen 'u zit in deel naar X'.quote:Op zondag 10 september 2017 12:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dit gebeurt me tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar in DM'90 vanwege de ARKO, nooit meer in andere treinen. De omroep is in 98% van de gevallen goed te horen (wat mij betreft), dat was 20 jaar geleden misschien wel precies 2%.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |