abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173535490
registreer om deze reclame te verbergen
image.php?jpgheader01.png
sub00.jpg
danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*

sub01.jpg
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

header02.png
sub02.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub03.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header03.png
sub04.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub05.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub06.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header04.png
sub07.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub08.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub09.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

herfst_op_het_spoor.jpg?itok=qu0aqV-k

[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 01-09-2017 23:50:27 ]
pi_173535641
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2017 23:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Heb jij info of er een driedelige FLIRT van Arriva onderweg is naar Nederland? Stel is namelijk gespot in de buurt van Stuttgart, zoals ik het begrijp komend vanuit Zwitserland, gesleept door een loc van EGP

Info stond op Drehscheibe bij de Sichtungen
Ik weet niets meer dan dat er zo af en toe een tricourante Flirt de grens overkomt inderdaad. Of deze daadwerkelijk nu onderweg is naar Limburg weet ik dan weer niet. Zie momenteel niets rijden in Duitsland wat op een overbrenging lijkt, maar dat zegt niet altijd iets.
pi_173535670
Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.

Deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers
Deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1077 - U roept, IenM draait of niet
Deel 3: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 4: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 5: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit

In deel 6 gaan we terug naar de spoorlijn langs de rivier de Moldau. Na een ochtendje aan de hoofdlijn tussen Tsjechië en Duitsland is 's middags de enkelsporige diesellijn ten westen van Praag bezocht. Het werd een zonovergoten dag.

Ten behoeve van het voorstadsverkeer rond Praag en Olomouc bouwde Vagonka Tatra Studénka tussen 1964 en 1968 in totaal 51 elektrische treinstellen in de ČSD-serie 475.1. De driedelige stellen zijn grotendeels voorzien van een lagevloer, alleen de zitplaatsen boven de draaistellen zijn te bereiken met een trap.

Oorspronkelijk zouden de treinstellen na zo'n 15 jaar worden vervangen. Doordat de ontwikkeling en bouw van nieuw dubbeldeksmaterieel uitbleef werden de stellen van de serie 475.1 (vanaf 1988: 451) onafgebroken ingezet. Nadat vanaf 1999 nieuwe dubbeldekstreinen van de serie 471 instroomden werden de oude treinstellen stuk voor stuk buiten dienst gesteld.

36730660051_58a69f9011_c.jpg
Toch kunnen de Tsjechische spoorwegen ook in de zomer van 2017 nog steeds niet zonder deze fraaie oude treinstellen, die onder hobbyisten vanwege het opvallende front ook wel ´abotlam (kikkerkop) genoemd worden. Nog vijf exemplaren zijn rijvaardig, waarvan er op werkdagen twee worden ingezet op de Praagse S-Bahn lijn 41. De 451 060/059 passeert hier op maandag 7 augustus 2017 bij Praha-Sedlec als Os 12112 uit Praha-Libeň het eindpunt Roztoky u Prahy tegemoet.

Het is het laatste jaar dat de langeafstandstreinen tussen Tsjechië en Duitsland getrokken worden door de Knödelpressen van de serie 371. Vanaf december 2017 zetten de ČD en DB doorgaand tot Berlijn/Hamburg locomotieven van het type Vectron in.

36037797314_0149255c17_c.jpg
Nog voor het zo ver is lijkt er weinig aan de hand als de 371 003 met de tweede Eurocity van de dag, trein 176, zojuist uit Praag is vertrokken en op weg is naar Dresden. Vanaf daar neemt een DB 101´er de trein over naar eindbestemming Hamburg Hbf.

EInd jaren 70 van de vorige eeuw zochten de Tsjechoslowaakse spoorwegen een opvolger voor de uitgediende serie 499.0 (sinds 1988: 141). ¦koda bouwde in 1978 slechts 27 exemplaren, die bedoeld waren voor het trekken van de belangrijkste treinen van de ČSD tussen Chomutov en Čierna nad Tisou.

In 1988 werden alle exemplaren omgenummerd in de serie 150. In het begin van de jaren 90 zijn 13 locomotieven gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor snelheden tot 160 km/u en daardoor omgenummerd in de serie 151.

36067622393_e68010d0d8_c.jpg
De overgebleven locomotieven van de serie 150 worden vanuit depot Praha-Vr¨ovice ingezet voor diverse Express, R en EC-treinen. De 150 224 is op de zeer rustige maandag 7 augustus 2017 onderweg met trein R 607 uit Cheb naar Praag en passeert hier bij Praha-Sedlec.

In de daluren rijdt de S41 tussen Roztoky u Prahy en Praha-Libeň slechts 1x per uur. Gelukkig bleef de schone 451 059/060 rijden en bleef de 451 001/002 met graffiti aan de kant staan.

36756906411_ef923498d2_c.jpg
Vanaf de rots vlak naast het spoor zijn ook rond het middaguur aardige foto's te maken. Hier zie je pas echt hoe steil het soms is. ČD 451 059/060 passeert op maandag 7 augustus 2017 als Os 12125 bij Praha-Sedlec.

36726917622_94aca4c02e_c.jpg
Vlak voor ik weg ging ivm de kopse zonnestand kwam dan toch eindelijk de eerste cargo van de dag door. De 123 002 heeft een bonte trein aan de haak en passeert hier bij Praha-Sedlec richting Praag.

Omdat ik op vrijdagmiddag nagenoeg geen zonfoto's kon maken aan lijn 120 tussen Praag en Kladno besloot ik hier nog een keer heen te gaan, maar bezocht ik wel veel meer verschillende fotopunten.

ČD-loc 750 707 zat ook op maandag 7 augustus 2017 in de omloop voor R-treinen tussen Praag en Rakovník, die vanwege werkzaamheden niet verder reed dan Kladno.

36091802203_e1ff078d57_c.jpg
In het uiterste westen van Praag, kort voor de stadsgrens, passeert de gemoderniseerde duikbril, die vanuit depot Rakovník wordt ingezet, met R 1226 uit Praha-Bubky Vltavska naar Kladno hier ter hoogte van Praha-Ruzyně.

36913375215_16fc2f5df5_c.jpg
Regionova-stel 814 123 en een soortgenoot vertrekken hier uit Hostivice als Os 9824 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou. Het achterste treinstel blljft achter in Kladno.

Op de nevenspoorlijnen rond Hostivice zet České dráhy de Tsjechische railbus in. Deze motorwagens zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw gebouwd door Vagonka Tatra Studénka en bij de ČSD in dienst gekomen als serie M 152.0. Ze zijn bedoeld voor het vervoer op de vele regionale enkelsporige ongeelektrificeerde spoorlijnen die Tsjechië en Slowakije rijk zijn.

Sinds de landelijke hernummering van alle spoorvoertuigen in 1988 zijn deze stellen in de serie 810 omgenummerd. Een motorwagen is net geen 14 meter lang en heeft 55 zitplaatsen. Er zijn er tussen 1975 en 1982 in totaal 680 van gemaakt. Sinds 2005 is een deel omgebouwd tot de serie 814, de gele Regionova-treinstellen.

36107756123_831ca79e7a_c.jpg
Een deel van de overgebleven Brotbuchse, zoals deze railbussen ook wel worden genoemd, is inmiddels in de frisse blauw/witte Najbrt2 kleurstelling gestoken. Zo ook de 810 224 die hier op maandag 7 augustus 2017 vertrekt uti Hostivice als Os 25920 uit Praha hlavní nádra¸í naar Rudná u Prahy.

Het reizigersaanbod is op lijn 120 tussen Praag, Kladno en Rakovník dermate hoog in de spits dat er naast de uurdienst Praag-Kladno-Kralupy (Os) en Praag-Rakovník (R) ook 1-2x per uur een extra spitstrein rijdt. Deze worden afwisselend gereden door Regionova-stellen of een 714 met rijtuigen.

36749688152_40751e70ab_c.jpg
De nog in de rood/blauwe kleurstelling rijdende 714 227 reed op maandag 7 augustus 2017 zo'n spitstrein uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec en passeert hier als Sp 1888 ten oosten van Hostivice. Rechts is de lijn naar Rudna u Prahy zojuist afgetakt van de hoofdlijn.

De Regionova stellen zijn zoals eerder beschreven ontstaan uit een reconstructieprogramma aan het begin van deze eeuw. De tweedelige treinstellen bestaan uit een motorwagen (814) en een stuurstand (914). De driedelige variant is ontstaan uit twee motorwagens en een bijwagen in het midden.

ČD zet de twee- en driedelige Regionova-stellen door heel Tsjechië in op verbindingen waar een enkele railbus (Brotbuchse) niet voldoende capaciteit biedt. Vaak worden twee Regionova-stellen gecombineerd maar vier gekoppelde stellen had ik tot dus ver niet gezien.

36922250795_6fe7f946ac_c.jpg
Op maandag 7 augustus 2017 is de 814/914 145 met drie soortgenoten onderweg als Os 9871 uit Kladno-Ostrovec naar Praha-Bubny Vltavska en zullen kort na de foto stoppen te Hostivice.

De Tsjechische spoorwegen zijn de grootste werkgever in Tsjechië en dat zie je niet alleen aan de hoeveelheid treinpersoneel. Elk station met een beetje betekenis heeft een stationschef en langs de spoorlijn staan her en der nog bezette sein- of baanwachterhuisjes. In Tsjechië worden veel spoorlijnen nog niet centraal aangestuurd.

Ten oosten van Hostivice splitst het spoor zich in in drie richtingen: de hoofdlijn naar Kladno en aftakkingen naar Rudna u Prahy en Středokluky. Ter hoogte van deze splitsing staat nog een bezet baanwachterhuisje genaamd Jeneček odbočka.

36126939603_881a7541ea_c.jpg
De opname toont de passage van de 714 216 met Os 19736 uit Praha-Dejvice naar Středokluky. Deze trein is een echte spitstrein, want op de terugweg zal de trein volzitten met medewerkers van het nabijgelegen Amazon distributiecentrum. Door werkzaamheden aan het Negrelli-viaduct rijdt deze trein alleen 's ochtends met bril/bardotka en wordt 's middags een 714 met twee rijtuigen en een Bdtax ingezet. De 714 216 draait hier de lijn naar Středokluky op.

Het station van Jeneč, een station oostelijker van Hostivice, heeft nog klassieke beveiliging. Voor, op en na het driesporige station staan in totaal nog 7 werkende armseinen. Samen met de lantaarns aan houten palen die aan weerszijden van de sporen staan kan je wel stellen dat hier de modernisering nog niet heeft toegeslagen.

36131656623_93d53e321b_c.jpg
ČD-locomotief 750 707 is keurig op tijd onderweg met R 1224 uit Praha-Bubky Vltavska en snelt hier non-stop door Jeneč op weg naar Kladno, dat door werkzaamheden aan het spoor tot en met 20 augustus de tijdelijke eindbestemming was.

Wat heen gaat komt ook weer terug.

ČD loc 714 216 is inmiddels naar Středokluky gereden en daar omgelopen. Even later keert de trein terug naar Praag en maakt hier een stop te Dobrovíz als Os 19735 naar Praha-Dejvice.

36803463811_5e7e252c73_c.jpg
Terwijl hier slechts 1 instapper staat te wachten, zal een station verder de trein wel volstromen met werknemers van het Amazon distributiecentrum. Dat station is een compleet gemoderniseerde halte, dit in tegenstelling tot deze halte dat zich nog in de oude staat bevindt. Het betonnen wachthuisje oogt misschien niet echt fotogeniek, maar is wel hufterproef en doet wat het moet doen, bescherming tegen de regen. Daar was op maandag 7 augustus 2017 in elk geval geen sprake van.

Terug in Jeneč kon de volgende spitstrein uit Praag naar Kladno iets dichter bij de spoorwegovergang op de foto gezet worden. Hierbij is naast een van de twee seinhuisjes die in Jeneč staan ook zicht op de voorzijde van een groot Nissan-distributiecentrum. Hier worden oa BLG autotreinen beladen met Nissans, al was daar deze avond helaas geen activiteit

36944053405_4e8d31dcef_c.jpg
De ČD 714 202 rijdt inmiddels in de nieuwe Najbrt2 kleurstelling rond maar heeft drie rijtuigen in de oude kleurstelling aan de haak en passeert hier te Jeneč met Sp 1894 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec.

Na de spits rijdt Česke Drahy nog één trein met een 714 en twee rijtuigen als 'gewone' Osobní vlak (stoptrein). De 714 227 had op maandag 7 augustus 2017 de taak Os 9830 van Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou te rijden.

36785080642_3f7cab768c_c.jpg
De trein verlaat hier het driesporige emplacement van Jeneč en passeert daarbij het seinhuisje aan de oostkant van Jeneč.

In het fraaie laatste avondlicht kon net buiten Jeneč de laatste Rychlík van de dag naar Kladno op de foto worden gezet.

36788507632_8877cf74b2_c.jpg
De 750 707 passeert hier het Einfahrtsignal van Jeneč met R 1222 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno op maandag 7 augustus 2017.

Tot zover deel 6, die maandag 7 augustus besloeg. Het volgende deel is dan helaas alweer het laatste deel van de reis waarin er nog één hele dag foto's gemaakt wordt alvorens op woensdag teruggereisd wordt naar Nederland.
pi_173535875
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2017 23:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Heb jij info of er een driedelige FLIRT van Arriva onderweg is naar Nederland? Stel is namelijk gespot in de buurt van Stuttgart, zoals ik het begrijp komend vanuit Zwitserland, gesleept door een loc van EGP

Info stond op Drehscheibe bij de Sichtungen
Dat duidt gezien het tijdpad ook wel op een overbrenging ja, de stellen van Syntus kwamen ook beide keren rond 18u de grens over. Ik zit morgenvroeg toch in Salzbergen tegen 8u dus zie het dan wel.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 01:08:04 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173536780
Mooie platen weer chef! Ik neem aan dat jij je redelijk voorbereid op zo'n reis? Daar gaan ook de nodige avonden inzitten volgens mij :)

Ik kan niet eens vinden hoe laat goederentreinen over de Emslandstrecke gaan. Nu moet ik bekennen dat ik op dat moment al aan het spoor stond, dat zoekt toch wat minder makkelijk :P
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173536798
Morgen (vandaag) nog een trein van Centralbahn over de Emslandstrecke: http://www.igso-online.com

Tractie waarschijnlijk een 110 in creme/blauw
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 01:21:46 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173536930
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 01:10 schreef dennistd het volgende:
Morgen (vandaag) nog een trein van Centralbahn over de Emslandstrecke: http://www.igso-online.com

Tractie waarschijnlijk een 110 in creme/blauw
Is me toch net wat te vroeg :P

Wat voor lens gebruiken jullie meestal trouwens? :)
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173537431
Hele mooie OP pic _O_
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
pi_173538076
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 01:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is me toch net wat te vroeg :P

Wat voor lens gebruiken jullie meestal trouwens? :)
https://www.canon.nl/lenses/ef-s-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm-lens/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 09:33:24 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173539156
quote:
Oh... Ik heb een 17-50 en een 70-200. Dat wordt twee camera's meezeulen de volgende keer :P

Mooie plaatjes gemaakt in Salzbergen? ^O^
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173539461
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 september 2017 02:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Hele mooie OP pic _O_
Merci. Ik zocht eigenlijk een foto van een ontspoorde trein nav het woensdagtestdag verhaal maar kon geen fraai plaatje vinden :P
pi_173540188
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Een toevalstreffer vanavond: een oude locomotief van de DSM uit de Staatsmijn Emma. Kwam ik vanavond tegen in België.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit! Waar staat deze loc precies??
pi_173542279
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:05 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit! Waar staat deze loc precies??
Op de steenweg tussen Maasmechelen en As. Op het terrein van wijlen industrieel Armand Lowie.

Er stonden zo'n 30 tractievoertuigen van het spoor.

Waaronder minstens 10 Werkspoor-locomotieven van de DSM die daar al sinds 1982 staan. Deze reden eerder bij de Staatsmijnen. Daarnaast nog een oud stoomlocje van de vergane Toeristische Trein Zolder, drie trammetjes in een bedenkelijke staat en ook twee NS-sikjes die al een tijdje zoek waren.


Een deel van het materieel is afkomstig van het ter ziele gegane Kolenspoor, waar alleen nog wat rijtuigen staan.
eQOpqbK.jpg

sCB7H1H.jpg

0432aRX.jpg
oABsojm.jpg
tk7fEdC.jpg
rbhu1c3.jpg
iz9oxSW.jpg

rRxOHNI.jpg


De staat van de rijtuigen bij het voormalige Kolenspoor is er ook niet op vooruitgegaan tussen 2008 en 2017

2008:
1024px-K1_rijtuig_Kolenspoor.JPG

2017:
0YLXsBF.jpg

[ Bericht 11% gewijzigd door Bitlord op 02-09-2017 14:23:18 ]
pi_173548646
Binnenkort met de trein van Malmö naar Kopenhagen, over de Sontbrug, schijnt best tof te zijn al is het maar een ritje van een half uur. Ben benieuwd. Kan wellicht wel een paar foto's maken als men dat leuk vindt hier.
pi_173549055
Het is niet heel erg fotografeerbaar om heel eerlijk te zijn. Je hangt onder de brug in een vakwerkconstructie en rijdt 180km/u dus je hebt altijd dwarsspanten in beeld ;) Pas net voor Malmř Zuid kom je een tunnel uit.

Maar als je wat leuks hebt, nooit vragen gewoon posten!
Bier.
pi_173552350
Vandaag organiseerde de Interessengemeinschaft Schienenverkehr Ostfriesland eV een dagtocht Bremen-Amsterdam. Om 5.23u vanmorgen vertrok de trein als 13488 van Bremen Hbf om via Leer, Salzbergen (loc omlopen), Bad Bentheim (locwissel), Deventer, Zwolle en Lelystad uiteindelijk om 11.59u op Amsterdam Centraal te arriveren.

Terwijl het zonnetje nog volop aan het klimmen is komt 's morgens in de vroegte de 155 151 van DB Cargo door station Salzbergen rijden, met aan de haak een flink aantal autowagens beladen met Audi's.

Bij binnenkomst op station Salzbergen worden de nodige wissels genomen waardoor de voorkant (Centralbahn-loc 110 383), het midden (met de Partywagen) en de achterkant (3 oude Zwitserse rijtuigen) van de trein zichtbaar zijn, maar een aantal rijtuigen daartussen niet. De trein heeft hier overigens een vertraging van 21 minuten.

Sinds mei heeft DB Cargo twee witte 189's in bezit: de 189 822 en 823. De kans dat je ze treft is vrij klein met zoveel rode soortgenoten. Tijdens het wachten op de omlopende IGSO Sonderzug kwam de 189 822 als losse loc uit de richting Bad Bentheim voorbijrijden op station Salzbergen richting Rheine.

Nadat de loc op station Salzbergen via spoor 3 is omgelopen komt de trein met een paar minuten minder vertraging langs 'Am Wasserwerk' tussen Salzbergen en Schüttorf.

In Bad Bentheim vond de benodigde locwissel plaats. Vanaf hier trekt Railexperts-loc 9901 de trein. Met een kwartiertje vertraging passeert de trein hier in het volle tegenlicht Stellwerk Gildehaus.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173552874
Vet hoor! En wanneer gaan ze dan weer terug? Doen ze daar net zo lang over?
Bier.
pi_173553210
De terugreis gaat een half uurtje sneller: ze zijn om 17.34u uit Amsterdam vertrokken en komen als het goed is om 23.26u aan in Bremen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 23:03:24 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173553430
Zijn het altijd van de oude locs voor die auto treinen of had je mazzel deze te treffen Dennis? De aantal keren dat ik ze zag zaten er ook geen jonge locs voor.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173553729
Autotreinen zijn vrij lichte treinen en daarom goed geschikt voor oudere locs. Vergelijk maar: een trein van 700m (maximale lengte) heeft 22 (dubbele) autowagens van 31m lengte. Die wegen per stuk 21,5 ton. Op elke wagen staan 11 Audi's van pak 'm beet 1700kg. Dat is 18,5 ton belading, dus inclusief eigengewicht 40 ton per wagen. Totaal gewicht van de trein is dan 880 ton. Voor keteltreinen kom ik tot wel 3000 ton tegen, dus dat scheelt nog wel even.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 23:25:36 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173553803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 23:21 schreef dennistd het volgende:
Autotreinen zijn vrij lichte treinen en daarom goed geschikt voor oudere locs. Vergelijk maar: een trein van 700m (maximale lengte) heeft 22 (dubbele) autowagens van 31m lengte. Die wegen per stuk 21,5 ton. Op elke wagen staan 11 Audi's van pak 'm beet 1700kg. Dat is 18,5 ton belading, dus inclusief eigengewicht 40 ton per wagen. Totaal gewicht van de trein is dan 880 ton. Voor keteltreinen kom ik tot wel 3000 ton tegen, dus dat scheelt nog wel even.
Duidelijk ^O^
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173556402
Tuurlijk. Ben je net de dienst aan het opstarten, uitstekend weer, geen werkzaamheden in de buurt, maar de eerste trein van de dag heeft +20. HOE DAN :(
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  Moderator zondag 3 september 2017 @ 10:00:56 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173557249
Een machinist door nog even uit de broek moest? :P
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_173558427
Later werd hij ook nog in Arnhem opgeheven. Ben maar over Utrecht gegaan
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
pi_173559551
Weet iemand hoe de IC Berlijn tussen Deventer en Amsterdam rijdt vandaag? Geen enkele tussenstop maakt dat wel een interessant ritje..
“There is nothing as deceptive as an obvious fact”
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')