abonnement Unibet Coolblue
pi_173502574
We kennen natuurlijk allemaal de klassiekers van de jeugd- en kinderliteratuur.
Ik noem maar wat: Pipi Langkous, De scheepsjongens van Bontekoe, Little women, Kruimeltje, Pietje Bel, Alice in wonderland, Huckleberry Finn, Jip en Janneke, Winnie de Pooh enz.

Welke onbekende boeken lazen jullie in je jeugd?
Met dien verstande dat deze boeken ook een gigantische indruk maakten op jullie tere kinderzieltjes.
pi_173503194
Het heeft wel een zekere bekendheid, maar maakte desalniettemin een grote indruk:
Otfried Preussler - Meester van de zwarte molen (originele titel: Krabat)
Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart
Roald Dahl - Het wonderlijke verhaal van Hendrik Meier en zes andere verhalen
Laura Ingalls Wilder - Het kleine huis op de prairie (origineel: Little house on the prarie)
Henriėtte Theunissen - Wie was je opa's opa, Opa?
Rindert Kromhout - Erge Elly en nare Nellie
Paul van Loon - De griezelbus

[ Bericht 8% gewijzigd door Ribbenburg op 31-08-2017 14:59:35 ]
pi_173503224
Animorphs! Een gigantische reeks, ik geloof in totaal wel 60 boeken, waarvan er volgens mij 8 vertaald in het Nederlands. Die 8 heb ik gelezen, en tegen de tijd dat mijn Engels goed genoeg was ben ik overgestapt op de Engelse. Heb ze nog steeds niet allemaal gelezen overigens.

Gaat over een groep pubers die een alien tegenkomen, die vertelt hun dat de aarde overspoeld wordt door Yeeerks, dat zijn weer andere aliens. Yeerks zijn een soort slakken, maar ze kunnen in je hersenen kruipen en dan zijn ze in controle over je lichaam en je geest. De alien geeft de pubers de superkracht om in dieren te veranderen (morphen) om zo tegen de Yeeerk invasie te vechten.
Deze boeken zijn behoorlijk gruwelijk voor YA boeken, moet ik zeggen. Al merk ik dat pas nu ik ze lees nu ik ouder ben.
pi_173503239
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 14:39 schreef Ribbenburg het volgende:
Het heeft wel een zekere bekendheid, maar maakte desalniettemin een grote indruk:
Otfried Preussler - Meester van de zwarte molen (originele titel: Krabat)
Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart
Roald Dahl - Het wonderlijke verhaal van Hendrik Meier en zes andere verhalen
Henriėtte Theunissen - Wie was je opa's opa, Opa?
Meester van de zwarte molen.. heb ik inderdaad ook gelezen! Maar maakte denk ik niet zoveel indruk want was ik vergeten tot ik je post zag.
De gebroeders Leeuwenhart vond ik niet zo veel aan :@
  Trouwste user 2022 donderdag 31 augustus 2017 @ 14:51:03 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_173503360




:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 augustus 2017 @ 14:54:27 #6
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173503408
"De Vijf" van Enid Blyton.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_173503584
Iemand die de serie van Anneke Bloemen kent?
  donderdag 31 augustus 2017 @ 15:14:45 #8
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_173503737
Ik las allerlei verhalen van Snuf de hond, vond ik enorm spannend.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_173506918
Ik las voornamelijk Asterix en Obelix.
Had de hele collectie van mijn oom gekregen.

Ik las soms wel eens de Donald Duck net zoals ontzettend veel kinderen elke week doen.
Mooiste Donald Duck verhaal vond ik de eerste keer waarin Donald en de neefjes Dagobert Duck voor de eerste keer ontmoeten. Ik weet helaas niet meer in welke strip dat voorkwam. Maar de tekenstijl was erg mooi.

Ik had ook een kinderboek met meerdere korte verhalen.
Een verhaal ging over een hardloop wedstrijd tussen een haas en een schildpad (of een egel?).

Later rond mijn 12e begon ik Tolkien te lezen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173545347
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 17:47 schreef Harvest89 het volgende:


Ik had ook een kinderboek met meerdere korte verhalen.
Een verhaal ging over een hardloop wedstrijd tussen een haas en een schildpad (of een egel?
klinkt als de fabels van Aesopus. Ik had er ook een boek van vroeger.
pi_173545638
Ik had op mijn tiende al alle Harry Potter boeken gelezen. Oh, de nostalgie. (De boeken waren zo'n duizend keer beter dan de films.)

Verder had ik ook de wilde voetbalbende gelezen (ook de hele collectie). Dat was ook wel leuk, maar niet heel noemenswaardig.

Een enkele keer heb ik ook iets gelezen over een beer die avonturen beleeft. De beer had een hoed op en een gelige jas (overcoat) aan. Volgens mij van oorsprong Brits.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 september 2017 @ 17:31:03 #12
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173545982
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 17:15 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

Een enkele keer heb ik ook iets gelezen over een beer die avonturen beleeft. De beer had een hoed op en een gelige jas (overcoat) aan. Volgens mij van oorsprong Brits.
Paddington?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_173549538
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 17:31 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Paddington?
Bingo. Ik heb er helaas niet veel uit gelezen, dus vergeet ik altijd de naam.
  zondag 3 september 2017 @ 05:51:09 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173555764
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 14:39 schreef Ribbenburg het volgende:
Het heeft wel een zekere bekendheid, maar maakte desalniettemin een grote indruk:

Henriėtte Theunissen - Wie was je opa's opa, Opa?
Rindert Kromhout - Erge Elly en nare Nellie
Die zijn niet zo bekend als andere boeken die hier worden genoemd. Was er een speciale reden die te lezen?
pi_173555777
Hasse Simonsdochter, de stomme van Kampen en dat soort boeken las ik graag.
We hebben ze hier in de kast staan.
De kronieken van Narnia heb ik trouwens ook verslonden.
  zondag 3 september 2017 @ 06:13:13 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173555787
Het is lastig te bepalen wat onbekend of minder bekend is. Het is meer of iedereen dezelfde kinderboeken heeft gelezen, zeker als je van dezelfde generatie bent, maar opvallend is dat de jonge generatie nog steeds redelijk bekend schijnt te zijn met de "klassiekers".
Zelfs in mijn jeugd (jaren 70/80) lazen we "oude" kinderboeken als In de Soete Suykerbol (W.G. van de Hulst), alles van Enid Blyton, Narnia (C.S. Lewis).
Een paar toppers uit mijn jeugd zijn inmiddels minder populair maar ik denk dat iedereen van mijn generatie ze kent: Guus Kuijers Krassen in het tafelblad, De tuinen van Dorr van Paul Biegel, De zwervers van de Zakopane van Els Pelgrom. Plus ander werk van die schrijvers.

De wonderketting van Margreet Bruijn zie ik als een echt onbekend werk, en De negen levens van Diana Wynne Jones.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 03-09-2017 06:39:47 ]
  zondag 3 september 2017 @ 06:15:54 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173555792
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 14:41 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Meester van de zwarte molen.. heb ik inderdaad ook gelezen! Maar maakte denk ik niet zoveel indruk want was ik vergeten tot ik je post zag.
De gebroeders Leeuwenhart vond ik niet zo veel aan :@
Misschien loont het de moeite het te herlezen. Zeker Meester van de Zwarte Molen bevat elementen die je als kind niet goed kunt plaatsen.
pi_173555833
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 05:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die zijn niet zo bekend als andere boeken die hier worden genoemd. Was er een speciale reden die te lezen?
Ik noemde gewoon alle boeken op die ik mij herinnerde te hebben gelezen in mijn jeugd.
Het belang van geschiedenis heb ik al vroeg meegekregen. Daar gaat het eerste boek over.
Die tweede kwam toevallig op mijn pad.
Deze twee maakten verder niet zo'n heel grote indruk.
pi_173580184
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 06:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Misschien loont het de moeite het te herlezen. Zeker Meester van de Zwarte Molen bevat elementen die je als kind niet goed kunt plaatsen.
Ja, maar eerst even wachten tot ik klaar ben met Animorphs.
pi_173581147
Twee oerklassiekers Dik Trom en Pietje Bell heb ik helemaal gelezen. De Schippers van de Kameleon was favoriet, maar daarvan heb ik lang niet alles gelezen. En hoewel ik weinig met voetbal op heb, vond ik Snelle Jelle ook een leuke serie om te lezen.

Verder was Harry Potter inderdaad favoriet. Fantasy trok me op zich wel, maar geen enkele andere serie ben ik compleet gaan lezen. Deltora geloof ik nog wel deels. Classics van Roald Dahl (Sjakie blijft goed) heb ik natuurlijk wel gelezen. Ik was ook fan van de boekjes van Jacques Vriens, die speelden zich vaak op school af.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')