abonnement Unibet Coolblue
pi_173495203
Hallo,

Ik wil binnenkort een hamster gaan aanschaffen. Ik heb gelezen dat je vooral de nageltjes moet knippen en genoeg eiwitten moet geven, is het moeilijk om nagels te knippen? (graag link voor een speciale nagelknipper hamster)

Verder welk soort voer moet ik het beste kopen in de dierenwinkel waar alles in zit dus ook eiwitten (graag link van het voer). Ik wil minimaal 1 hamster hebben om mee te beginnen.

Wat voor soort kooi moet ik hebben voor een redelijk fijn verblijf voor 2 hamsters. (ja ik ga eerst eentje halen en wil graag dat de hamster genoeg plaats heeft liefst niet te duur).
Mensen die zelf een hamster hebben (huidig) graag reageren of die heel veel ervaring hebben.

Heel erg bedankt! :D :D
pi_173495331
Ik heb nog nooit de nagels geknipt van mijn hamster, ik heb zelfs nog nooit nagels gezien bij mijn hamster. :')

Verder kun je maar één hamster per kooi houden. De beesten zijn einzelgangers en kunnen elkaar vermoorden als je ze bij elkaar zet, ook als het dagenlang goed lijkt te gaan. Tenzij je een koppeltje (man & vrouw) bij elkaar zet, maar die moet je voorzichtig introduceren en dan krijg je dus ook kleintjes.

Ik voer mijn Russische dwerghamster Beaphar dwerghamster Care+ voer. Brokjes, dus hij kan niet selectief eten, en er zitten voldoende eiwitten in. Daarnaast krijgt hij weleens een pijnboompitje en vers fruit en verse groente (kleine beetjes) als ik het zelf aan het eten ben.

Ik heb een Ferplast mini duna hamster kooi, kleiner dan dat zou ik ook niet gaan. Ik heb een flying saucer radje voor 'm gekocht, dat is beter voor z'n rug (en stiller) dan een standaard radje.

Verder heb ik een hamster gekocht met het idee dat ie een jaar oud zou worden. Inmiddels is ie bijna 2.5. :+
Your opinion of me is none of my business.
  donderdag 31 augustus 2017 @ 04:53:02 #3
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_173495955
1tip: haal hem NIET bij de dierenwinkel. Ze kunnen er nog zo leuk bijzitten daar, de kans dat je een kapotgefokt beest vol afwijkingen en tumors krijgt, is levensgroot.

Mijn goudhamster was de eerste weken hartstikke tof. Toen knapte er iets en werd het een rebels en agressief ding. .
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  donderdag 31 augustus 2017 @ 06:15:08 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173496191
Ik had een lieve foto van een hamster neergezet. Waarom moet die nou weer weg? :(
pi_173496838

De plastik kooitjes die je bij de dierenwinkel kunt kopen zijn eigenlijk niet zo geschikt. Een hamster wil graag graven. Daarom gebruiken steeds meer mensen tegenwoordig een sorrt terrarium waar een dikke laag bodembedekking in kan.
Voor veel informatie (en misschien ook een hamster) kun je kijken op een hamster forum bv http://forum.dehamster.nl
Verder staat marktplaats vaak vol met mensen die gratis van hun hamster incl kooi af willen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173500470
Bedankt iedereen!

IWat zou de ondergrond moeten zijn, zaagsel werd afgeraden. Ik ga zo wie zo hooi ook gebruiken kunnen ze daar een nestje van maken.
pi_173500484
Ik heb hemp. :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_173500681
Welke kooien zijn voor beginner goed en makkelijk zuiver te maken?
pi_173501443
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 12:17 schreef Armedias het volgende:
Welke kooien zijn voor beginner goed en makkelijk zuiver te maken?
Zo groot mogelijk zonder tralies zeg maar, daar klimmen ze in omhoog en dan kunnen ze hard vallen
Of ze gaan knagen waardoor je nooit meer slaapt
pi_173501489

Ik heb zoiets met een hele laag bodembedekking zodat hij kan graven

Is alleen wel onhandig als hij losloopt door de kamer dat je die hele deksel eraf moet halen
pi_173501504
Kijk anders even op de website van de Russische dwerghamster. Zij is ook fokster, dus nadat je alles gelezen hebt, kun je ook meteen bellen voor een hamstertje.
Your opinion of me is none of my business.
pi_173501535
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 13:01 schreef HRC2020 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb zoiets met een hele laag bodembedekking zodat hij kan graven

Is alleen wel onhandig als hij losloopt door de kamer dat je die hele deksel eraf moet halen
Deze heb ik ook ja, naam van de bak staat in mijn eerste post in dit topic. Ik heb een ander huisje, voerbakje en radje, een zandbakje, veel schuilplekjes, en hij krijgt wcpapier ter aanvulling op z'n hemp om een holletje van te bouwen.
Your opinion of me is none of my business.
pi_173501623
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 13:01 schreef Sarasi het volgende:
Kijk anders even op de website van de Russische dwerghamster. Zij is ook fokster, dus nadat je alles gelezen hebt, kun je ook meteen bellen voor een hamstertje.
Ja maar waar woont zei, ik ga gewoon een hamster halen in een dierenwinkel. Ik weet niet of dat goed is, want in limburg zo ver ik weet zijn er geen fokkers
pi_173502475
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 13:01 schreef HRC2020 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb zoiets met een hele laag bodembedekking zodat hij kan graven

Is alleen wel onhandig als hij losloopt door de kamer dat je die hele deksel eraf moet halen
Dit is wel heel erg klein. Hamsters houden van lopen, ze leggen echt flinke afstanden af.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173502665
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 13:08 schreef Armedias het volgende:

[..]

Ja maar waar woont zei, ik ga gewoon een hamster halen in een dierenwinkel. Ik weet niet of dat goed is, want in limburg zo ver ik weet zijn er geen fokkers
Kerkrade https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=1
Berichtje sturen:"Ik bied een goed huis met veel liefde en aandacht" denk dat je m gratis mee krijgt.

Heerlen https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=5
Zelfde bericht sturen en aanbieden dochtertje in het begin af en toe een berichtje met foto te sturen zodat ze weet dat de hamster het leuk vind dat ie verhuisd is.

Landgraaf https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=8

Maasmechelen (belgie) vlak bij Stein https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=16
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173694355
Misschien dat de fokster van Pure Colour nog naar Limburg reist. Ik heb nu een dwergje van haar en dat is echt een lekkere dikke lobbes. Ze stelt wel hoge eisen aan de huisvesting: die plastic bakjes zoals hierboven zijn echt veel te klein.

Ik haal al een tijdje geen hamsters meer uit de dierenwinkel maar bij hobbyfokkers.
Ik heb nu 23 jaar hamsters en begon ook met een veel te klein kooitje :@ ondertussen zit Wobke in een zelfgemaakte bak van 140x50cm met een hele dikke laag bodembedekking zodat hij kan graven. Als bodembedekking gebruik ik chipsi Classic, te koop bij zooplus. Niet stoffig en niet scherp en ik vind de geurtjes ook enorm meevallen. Een bakje met chinchillazand vinden ze ook geweldig om in te rollen (van dat hele fijne zand, NIET die voor vogels gebruiken). Denk ook aan een goed wieltje dat groot genoeg is: voor mijn dwergje heb ik een silent spinner medium (de small is meer voor muizen en roborovski's). Zelfde geldt voor de flying saucers, mijn dwergje paste niet op de small. Huisjes idem, al vinden ze kartonnen doosjes (zonder plastic of nietjes) ook leuk om te slopen. En denk aan wc-papier (ongeparfumeerd) als nestmateriaal. Kapok schijnen ze ook leuk te vinden (te koop bij dierenwinkels). De zogenaamde hamsterwatten zijn niet geschikt, ze kunnen erin verstrikt raken en het is niet helemaal duidelijk wat voor schade het kan aanrichten als het wordt ingeslikt.
Die van mij krijgt voer van Hope Farms, maar Baephar en Versele Laga is ook goed, als het maar specifiek voor hamsters is. Die van mij krijgt ook regelmatig gedroogde meelwormen. Je kunt ook levende geven maar dat gaat me nog een stap te ver :')

Op zooplus staan mooie kooien voor dwergjes, zoals de Alaska als ze die nog hebben. Of kijk op marktplaats naar de ferplast mary of de duna fun maxi (er zijn drie duna funs, een piepklein martelbakje, de medium en de maxi, die is echt gaaf) of een grote antirommelkooi van 70 tot 100 cm. Het zijn heel actieve beestjes die in het wild vele kilometers afleggen en graag graven en bezig zijn.
Geef maar een gil als je meer vragen hebt :)
Tap tap tap
pi_173694449
O en als je de ruimte hebt kun je ook de vitrine van Ikea nemen, de Detolf. Wel misschien een deksel van gaas maken voor het geval dat, maar je beestje zal je dankbaar zijn. Moet je eens op Google afbeeldingen zoeken op Ikea detolf hamster
Tap tap tap
  PR en moderator zondag 17 september 2017 @ 16:42:38 #18
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_173833661
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 07:51 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
De plastik kooitjes die je bij de dierenwinkel kunt kopen zijn eigenlijk niet zo geschikt. Een hamster wil graag graven. Daarom gebruiken steeds meer mensen tegenwoordig een sorrt terrarium waar een dikke laag bodembedekking in kan.
Voor veel informatie (en misschien ook een hamster) kun je kijken op een hamster forum bv http://forum.dehamster.nl
Verder staat marktplaats vaak vol met mensen die gratis van hun hamster incl kooi af willen.
Ik heb ook zo'n terrarium voor mijn gerbils, van 120x40x40. Ook voor een schijntje ergens op weten te halen, een zielig klein kooitje uit de winkel is nog duurder.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 00:44 schreef Armedias het volgende:
Ik wil minimaal 1 hamster hebben om mee te beginnen.

Wat voor soort kooi moet ik hebben voor een redelijk fijn verblijf voor 2 hamsters. (ja ik ga eerst eentje halen en wil graag dat de hamster genoeg plaats heeft liefst niet te duur).
Iedereen die zich ook maar een béétje inleest over hamsters voordat ze er impulsief eentje bij de dierenwinkel gaan kopen zonder er een reet vanaf te weten, weet toch op z'n minst dat hamsters solitaire dieren zijn die je in hun eentje moet houden omdat ze elkaar anders opvreten. Praktisch de enige hamstersoort die wél een groepsdier is zijn de Roborovski hamsters. Soms heb je deze ook bij de dierenwinkel te koop, maar iedere dierenliefhebber raadt sowieso een koop bij de dierenwinkel af. Ook in Limburg zijn goede hobbyfokkers en opvangen en je bent er echt niet per se meer geld voor kwijt. Alleen wel een gezondere en beter opgegroeide hamster in plaats van een doorgefokt ziek getraumatiseerd beestje. Dat moet je niet in stand willen houden.

Gewoon een enkel hamstertje (syrisch/dwerg/whatever) nemen dus en in zo'n glazen terrarium zetten van minimaal 100cm x 40 cm. Lekkere dikke laag bodembedekking en wat nestmateriaal. Verder wat huisjes en speeltjes (beter niet alles van plastic, hout/karton is beter om te knagen). Renradje erbij, klein zandbakje met chinchillazand.
Voer haal je gewoon bij de dierenwinkel, van die zakken waar dan 'hamster' op staat snapje. Soort maakt over het algemeen niet zo heel veel uit, als je maar bij dezelfde blijft (en ze vooral niet te veel geeft).
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  roze zondag 17 september 2017 @ 18:44:19 #19
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173837488
Geen hamsterwatten kopen trouwens.
Your beauty never ever scared me.
  woensdag 20 september 2017 @ 10:27:37 #20
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_173884977
Is het allemaal gelukt? Wat voor kooi heb je?
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_197749719
Katoen is tegenwoordig het beste ivm stof. Veel plezier ermee
Hallo
pi_197749834
Denk dat het beestje ondertussen al hemelen is.
Tap tap tap
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:13:38 #23
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_197775442
:D Ik ken iemand die een hamster had die laatst drie jaar is geworden, maar idd, ik denk niet dat deze er nog is als ie er uberhaupt gekomen is.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_197777855
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:13 schreef oh-oh het volgende:
:D Ik ken iemand die een hamster had die laatst drie jaar is geworden, maar idd, ik denk niet dat deze er nog is als ie er uberhaupt gekomen is.
Laten we alsjeblieft hopen van niet. Dit soort mensen moeten geen hamsters in huis nemen. Ellende.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:14:47 #25
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_197779062
True.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')