abonnement Unibet Coolblue
pi_173489491


Welkom in de topic voor ‘Astronomie in de Achtertuin’.Hier bespreken we wat je met het blote oog of eventueel een gewone verrekijker of kleine telescoop kunt zien aan de sterrenhemel. Handige tips, kaartjes, linkjes, het is allemaal welkom! Ook eigen amateurfoto’s worden gewaardeerd!

Wat heb ik nodig?

Niets, behalve een paar ogen. Alhoewel één oog ook nog wel voldoet. En natuurlijk helder weer. Soms kan een verrekijker handig zijn, of een kleine telescoop, maar in principe gaat het er gewoon om wat je kunt zien aan de sterrenhemel als het helder is.

Wat kan ik zien?

Planeten: Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus zijn gemakkelijk met het oog te zien. Uranus is niet te zien met het blote oog, en is met een verrekijker heel zwak. Om deze planeet goed te kunnen zien heb je een kaliber telescoop nodig dat niet in je achtertuin past. Hetzelfde geldt ongeveer voor Neptunus, en Pluto kan zelfs met verrekijker niet gezien worden.

Sterren en sterrenbeelden. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de helderheid en de lichtvervuiling. Zie Astrowiki voor kaartjes van de Benelux qua lichtvervuiling. Als je in een vervuild gebied woont, niet getreurd, ook daar is nog wel het een ander te zien, maar het blijft beperkt tot de heldere verschijnselen. De Melkweg zul je bijvoorbeeld niet zien.

Satellieten en ruimtestations. Je kunt vanaf aarde vaak het International Space Station goed zien, als er een shuttle gelanceerd wordt om deze te bezoeken, dan kun je deze ook zien. Ook andere satellieten, zoals Iridium-satellieten zijn heel goed te zien.

Waar vind ik meer info?

Astrowiki
Jaarboek sterrenkunde, een overzicht in boekvorm van wat er te zien is.
[url=Heavens Above]Heavens Above[/url], hier kun je je locatie met behulp van Google maps selecteren, en dan zie je wat er te zien is.

Wat kan ik krijgen aan Software?

Stellarium, een gratis en open source programma waarmee je de sterrenhemel op je PC kunt bekijken. Ondersteunt Linux, Mac OS X en Windows.
Cartes Du Ciel, ook een sterrenkaart alleen voor Windows (Versie 3 is ook voor andere besturingssystemen, maar nog in bèta)
KStars, voor gebruikers van KDE.
Google Earth bevat nu ook een sterrenkaart (tevens online te bekijken).
Starry Night, commerciële software, alleen voor Windows en OS X.
Star Map, maakt gebruik van GPS, accelerometer en kompas van je iPhone om te bepalen waar je je bevindt en waar je je iPhone op richt in de lucht, en laat zien welke sterrenbeelden en sterren je dan ziet.

Sommige van deze software kan ook telescopen aansturen

Vorig topics:
Astronomie in de Achtertuin #1
Astronomie in de Achtertuin #2
Astronomie in de Achtertuin #3

Gerelateerde topics:

Het Astronomie Topic #9
[CENTRAAL] MARS - De Missies! Deel 9
[CENTRAAL] Exo-Planeten Topic #2
Zwarte gaten en dummies #2 Dement in een andere dimensie
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173489520
Foto van de diamond ring (Bigma lens 50-500mm)



[ Bericht 2% gewijzigd door Prisha op 30-08-2017 21:04:20 ]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173489612
En nog eentje van totality: (Bigma lens 50-500mm)



[ Bericht 1% gewijzigd door Prisha op 30-08-2017 21:04:27 ]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173490150
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 17:26 schreef Prisha het volgende:

[..]

Het was niet echt super donker.
Ik heb net een clipje geplaatst van de 2 minuten totality en iets ervoor...kwaliteit is niet al te best, we zitten hier in Yellowstone zonder goede internet connectie maar ik wilde toch voor de vrienden en family iets laten zien...als ik straks weer bij mijn broer ben plaats ik betere footage, maar het zag er dus zo uit:

Gaaf! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173494034
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:41 schreef Prisha het volgende:
Foto van de diamond ring (Bigma lens 50-500mm)

[ afbeelding ]
^O^ ^O^ ^O^
Mooi die protubaransen

quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:45 schreef Prisha het volgende:
En nog eentje van totality: (Bigma lens 50-500mm)

[ afbeelding ]
^O^ ^O^ ^O^
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_173497446
_O_ ^O^ _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173497463
30-08-2017

Reuzenasteroïde scheert vrijdag langs de aarde



© shutterstock.

Ruimte Florence is de naam van de reuzenasteroïde die vrijdag langs onze planeet zal scheren. Het gaat om de grootste asteroïde die, zover bekend, ooit langs de aarde passeerde. Florence heeft een diameter van bijna vijf kilometer en mocht de asteroïde op aarde inslaan, zou dat het einde betekenen van het leven zoals we het kennen. Florence zal op 7 miljoen kilometer van onze planeet voorbijrazen, ongeveer 18 keer de afstand tussen de aarde en de maan.

Het is van 1890 geleden dat Florence ons zo dicht naderde en de volgense scheervlucht komt er pas in het jaar 2500. Wetenschappers krijgen vrijdag dus een unieke kans op de asteroïde van dichtbij te bestuderen met radars.

Primeur

Volgens het Amerikaanse ruimteagentschap NASA is het de eerste keer dat een asteroïde van dergelijke omvang zo dicht bij de aarde komt sinds NASA asteroïden begon te observeren.

"Hoewel heel wat asteroïdes dichter bij de aarde zijn gepasseerd, waren die allemaal kleiner", zegt Paul Chodas, manager van het NASA-centrum voor de studie van asteroïden.




Florence Nightingale

De asteroïde werd genoemd naar Florence Nightingale, de Britse grondlegster van de moderne verpleegkunde, en werd voor het eerst opgemerkt in 1981. Om de 859 dagen maakt ze een tochtje rond de zon. Volgens NASA zal de asteroïde met een telescoop te zien zijn. Rond 8 uur vrijdagochtend, wanneer u de kinderen naar school brengt, kan je Florence zien tussen de constellaties Equuleus en Delphinus. De beste plekken om Florence te spotten zijn Australië en Nieuw-Zeeland, want daar zal het nacht zijn als Florence het dichtst bij de aarde komt.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173497614
30-08-2017

Maanorbiter maakt prachtige foto van de aarde tijdens de zonsverduistering

Te zien is hoe een zwarte schaduw op een groot deel van de VS rust.

Vorige week was vanuit de VS een totale zonsverduistering te zien. Hierbij beweegt de maan – vanaf de aarde gezien – voor de zon langs en houdt deze kortstondig het zonlicht tegen. Eerder zagen we al prachtige foto’s die tijdens de zonsverduistering vanaf de aarde en vanuit het internationale ruimtestation waren gemaakt. Maar nu biedt NASA ons weer een heel nieuw perspectief op de kwestie. Een nieuwe foto onthult hoe de zonsverduistering er vanaf het oppervlak van de maan uit moet hebben gezien.


Afbeelding: NASA / GSFC / Arizona State University.
De prachtige foto is gemaakt door de Lunar Reconnaissance Orbiter. Deze ruimtesonde bestudeert normaliter de maan, maar richtte op 21 augustus even de ogen op de aarde. Op de foto is goed te zien dat de schaduw van de maan op de aarde valt. Op het moment dat de sonde de foto maakte, haastte die schaduw zich met een snelheid van zo’n 670 meter per seconde over de VS voort.

De Lunar Reconnaissance Orbiter werd in 2009 gelanceerd en doet al heel wat jaren onderzoek naar de maan. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Zo werd één van de camera’s van de orbiter in 2014 waarschijnlijk geraakt door een meteoroïde. Gelukkig functioneert LRO nog prima en kan deze nog steeds onderzoek doen naar de maan. Want wie denkt dat dit hemellichaam – dat tientallen jaren geleden al door mensen werd bezocht – geen geheimen meer heeft, heeft het mis. Zo ontdekte de orbiter een paar maanden geleden nog dat er mogelijk rijp te vinden is op de maan.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173499171
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:34 schreef -CRASH- het volgende:

Mooi die protubaransen

Die waren met het blote oog te zien, dat verraste me behoorlijk.
Nog eentje met de prominence :
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173519749
_O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173519756
1 september 2017
Als je vandaag en morgen tussen 05.00 en 05.30 uur met een verrekijker naar de heldere planeet Venus kijkt, laag in het oosten, zie je op kleine afstand linksboven Venus een mooi groepje sterren: de open sterrenhoop de Krib in het sterrenbeeld Kreeft.

5 september 2017
Vanmorgen vindt een zeer nauwe samenstand plaats van de oranjerode planeet Mars en de blauwwitte ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, rechtsonder Mars. Om er iets van te zien is een kraakheldere hemel, een volledig vrij uitzicht op het oosten, en een verrekijker nodig. Probeer de ster en de planeet te vinden tussen 06.00 en 06.30 uur. Direct rechts van het tweetal zie je de planeet Mercurius; hoger aan de hemel schittert Venus.

6 september 2017
Volle Maan (09.03 uur). 's Avonds rond 22.00 uur zie je de maan laag aan de oostzuidoostelijke hemel. Linksboven de maan is het kolossale Herfstvierkant te zien - het centrale deel van het sterrenbeeld Pegasus.

10 september 2017
Nauwe samenstand van de planeet Mercurius en de ster Regulus in de Leeuw. Regulus is zwakker en staat linksboven de planeet. Kijk vanaf 06.00 uur, heel laag aan de oostelijke hemel. Op grotere hoogte is ook Venus te zien, die veel helderder is.

12 september 2017
Aan het begin van de ochtendschemering, rond 05.30 uur, staat de maan hoog aan de zuidzuidoostelijke hemel. De oranjerode ster die pal links van de maan staat is Aldebaran, de hoofdster van het Dierenriemsterrenbeeld Stier. Verder bereikt Mercurius vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten westen van de zon. De kleine planeet is tijdens de ochtendschemering goed zichtbaar aan de oostelijke hemel. Kijk vanaf 06.00 uur laag in het oosten. Verwar Mercurius niet met Venus, die hoger aan de hemel staat en veel helderder is. Mercurius wordt geflankeerd door de ster Regulus in de Leeuw en de planeet Mars.

13 september 2017
Laatste Kwartier (08.25 uur). 's Morgens bij het aanbreken van de schemering, rond 05.30 uur, staat de half verlichte maan hoog in het zuidoosten. Op flinke afstand rechts van de maan zie je de ster Aldebaran in de Stier; op nog iets grotere afstand linksonder de maan staat de eveneens oranjerode ster Betelgeuze in het sterrenbeeld Orion.

16 september 2017
De planeten Mercurius en Mars staan vandaag en morgen heel dicht bij elkaar aan de ochtendhemel. Probeer ze te vinden aan het begin van de ochtendschemering, rond 06.15 uur, heel laag aan de oostelijke hemel; waarschijnlijk heb je er een verrekijker voor nodig, en in ieder geval een zeer vrij uitzicht op de oostelijke horizon. Rechtsboven de twee planeten zie je de ster Regulus en de veel helderder planeet Venus.

20 september 2017
Nieuwe Maan (07.30 uur). 's Morgens is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de heldere planeet Venus en de veel zwakkere ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, direct rechtsonder de planeet. Bekijk het tweetal tussen 05.45 en 06.30 uur, laag boven de oostelijke horizon; gebruik eventueel een verrekijker om Regulus te zien.

22 september 2017
Vandaag begint de sterrenkundige herfst (22.02 uur): de zon trekt van noord naar zuid over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang.

27 september 2017
Vanavond staat Saturnus op vrij grote afstand rechtsonder de bijna half verlichte maan. Kijk rond 21.00 uur in het zuidzuidwesten.

28 september 2017
Eerste Kwartier (04.53 uur).
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173600161
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:41 schreef Prisha het volgende:
Foto van de diamond ring (Bigma lens 50-500mm)

[ afbeelding ]
Wat geweldig Pris !!!!
Je weet pas wat je mist als het er niet is.
pi_173600178
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 10:52 schreef Prisha het volgende:

[..]

Die waren met het blote oog te zien, dat verraste me behoorlijk.
Nog eentje met de prominence :
[ afbeelding ]
Prachtig !!!
Je weet pas wat je mist als het er niet is.
pi_173600451
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 14:25 schreef PTLe het volgende:

[..]

Wat geweldig Pris !!!!
thanks! echt een waanzinnig ervaring om zoiets mee te maken O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173600490
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 14:37 schreef Prisha het volgende:

[..]

thanks! echt een waanzinnig ervaring om zoiets mee te maken O+
Ja dat geloof ik graag ! O+
Je weet pas wat je mist als het er niet is.
pi_173602623
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 14:37 schreef Prisha het volgende:

[..]

thanks! echt een waanzinnig ervaring om zoiets mee te maken O+
Supergaaf prisje _O_
pi_173604247
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2017 16:36 schreef sjampoeh het volgende:

[..]

Supergaaf prisje _O_
O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173745498
Een foto van mijn broer, deze is met de Takahashi gemaakt. Je ziet zelfs earth shine.
Duurde een beetje lang...hij is een pietje precies, Verschillende software programma's gebruikt en dit is verise 246 inmiddels

Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173901368
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 21:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gaaf! ^O^
top man ^_=)/
pi_173901432
top
pi_173902980
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 07:28 schreef Prisha het volgende:
Een foto van mijn broer, deze is met de Takahashi gemaakt. Je ziet zelfs earth shine.
Duurde een beetje lang...hij is een pietje precies, Verschillende software programma's gebruikt en dit is verise 246 inmiddels

[ afbeelding ]
_O_ _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173931074
Heeft iemand gister die meteoor nog gezien? Ik niet daar baal ik dan weer van :(
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_173933310
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:24 schreef Prisha het volgende:
Heeft iemand gister die meteoor nog gezien? Ik niet daar baal ik dan weer van :(
Ik ook niet

22-09-2017

Er is nu ook mooi beeld: heldere vuurbol boven België en Nederland


9

Wie gisteravond rond 21 uur naar omhoog tuurde, heeft 'm misschien wel gezien: een heldere vuurbol schoot door de lucht. Veel Belgen en Nederlanders maakten er melding van op sociale media. "Het gaat om een klein steentje dat met een snelheid van tienduizenden kilometer per uur de dampkring binnenkomt. Het doet de lucht fel oplichten en wij zien het dan als een vuurbol", zegt weerman Frank Deboosere.


Foto van de vuurbal, gefotografeerd door de Sterrewacht in Leiden. © Francois Colas / Detlef Koschny

Noodweer Benelux kreeg gisteravond heel wat meldingen binnen. De vuurbol die rond 21 uur boven vele dorpen en steden te zien was, ook in Nederland, is eigenlijk een heel heldere vallende ster. "Die is vaak niet groter dan één centimeter", zegt Deboosere. De meteoriet kan, wanneer ze in de dampkring komt, heel fel gaan schijnen. "Zo helder als de volle maan of zelfs nog helderder", vervolgt Deboosere. "Meestal is het leven van een vuurbol erg kort en dus quasi onmogelijk om op beeld vast te leggen. Na één of twee seconden is alles voorbij." Wie het verschijnsel heeft waargenomen, kan dat melden.

Intussen is ook een prachtige foto van het fenomeen op het web verschenen. Een Nederlandse fotograaf slaagde erin om de vuurbol vast te leggen met zijn speciale camera en zette het beeld op Twitter.

Klik hier voor video

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 22 september 2017 @ 23:53:02 #24
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_173939238
En de astronomische herfst is begonnen om 22.02u.
''Aquila non capit muscas.''
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:02:48 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939399
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 17:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik ook niet

22-09-2017

Er is nu ook mooi beeld: heldere vuurbol boven België en Nederland


[ afbeelding ]9

Wie gisteravond rond 21 uur naar omhoog tuurde, heeft 'm misschien wel gezien: een heldere vuurbol schoot door de lucht. Veel Belgen en Nederlanders maakten er melding van op sociale media. "Het gaat om een klein steentje dat met een snelheid van tienduizenden kilometer per uur de dampkring binnenkomt. Het doet de lucht fel oplichten en wij zien het dan als een vuurbol", zegt weerman Frank Deboosere.

[ afbeelding ]
Foto van de vuurbal, gefotografeerd door de Sterrewacht in Leiden. © Francois Colas / Detlef Koschny

Noodweer Benelux kreeg gisteravond heel wat meldingen binnen. De vuurbol die rond 21 uur boven vele dorpen en steden te zien was, ook in Nederland, is eigenlijk een heel heldere vallende ster. "Die is vaak niet groter dan één centimeter", zegt Deboosere. De meteoriet kan, wanneer ze in de dampkring komt, heel fel gaan schijnen. "Zo helder als de volle maan of zelfs nog helderder", vervolgt Deboosere. "Meestal is het leven van een vuurbol erg kort en dus quasi onmogelijk om op beeld vast te leggen. Na één of twee seconden is alles voorbij." Wie het verschijnsel heeft waargenomen, kan dat melden.

Intussen is ook een prachtige foto van het fenomeen op het web verschenen. Een Nederlandse fotograaf slaagde erin om de vuurbol vast te leggen met zijn speciale camera en zette het beeld op Twitter.

Klik hier voor video

(HLN)
Ik kreeg vroeger op school verteld dat zo een steentje door de wrijving zo warm werd dat ie gloeide. Dat is niet correct, het is de compressie van de lucht voor het steentje dat hem zo warm laat worden,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173943437
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 17:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik ook niet

22-09-2017

Er is nu ook mooi beeld: heldere vuurbol boven België en Nederland


......Intussen is ook een prachtige foto van het fenomeen op het web verschenen. Een Nederlandse fotograaf slaagde erin om de vuurbol vast te leggen met zijn speciale camera en zette het beeld op Twitter.

mooi wel ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  vrijdag 29 september 2017 @ 06:19:32 #27
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_174066423
Sinds paar dagen zie ik een ster in het zuidoosten staan rond dit tijdstip. Die ster lijkt in 3 of 4 kleuren te knipperen. Volgens mijn app moet het Sirius zijn?
Maar waarom knippert hij zo? Ik weet dat sterren kunnen flikkeren door atmosfeer, maar deze lijkt in een patroon te knipperen, en dus in paar kleuren.

Weet iemand wat dit voor fenomeen is?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  vrijdag 29 september 2017 @ 06:25:46 #28
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_174066436
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 06:19 schreef Parafernalia het volgende:
Sinds paar dagen zie ik een ster in het zuidoosten staan rond dit tijdstip. Die ster lijkt in 3 of 4 kleuren te knipperen. Volgens mijn app moet het Sirius zijn?
Maar waarom knippert hij zo? Ik weet dat sterren kunnen flikkeren door atmosfeer, maar deze lijkt in een patroon te knipperen, en dus in paar kleuren.

Weet iemand wat dit voor fenomeen is?
daarvoor hebben we uiteraard Google. Hier een duidelijke uitleg voor eventuele andere lui die uit de nachtdienst komen: https://www.google.nl/amp(...)-sirius-twinkle/amp/ ;)
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_174131610
5 oktober 2017
Aan het begin van de ochtendschemering is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de planeten Venus en Mars. Venus is verreweg de helderste van de twee. Bekijk de samenstand vanaf 06.15 uur, heel laag aan de oostelijke horizon en gebruik eventueel een verrekijker om Mars te zien. Ook morgen (6 oktober) staan de twee planeten nog heel dicht bij elkaar aan de hemel. Vandaag is het ook Volle Maan (20.40 uur).

9 oktober 2017
's Morgens tussen 06.00 en 06.30 uur zie je de maan heel hoog aan de zuidwestelijke hemel. Op enige afstand linksboven de maan staat de ster Aldebaran, de hoofdster van het sterrenbeeld Stier.

10 oktober 2017
Vanmorgen zie je de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier rechtsonder de maan. Linksonder de maan is het prachtige wintersterrenbeeld Orion zichtbaar. Kijk rond 06.00 uur, hoog boven de zuidelijke horizon.

11 oktober 2017
De maan staat midden in de Winterzeshoek, die gevormd wordt door de heldere sterren Capella in het sterrenbeeld Voerman, Castor en Pollux in de Tweelingen, Procyon in de Kleine Hond, Sirius in de Grote Hond, Rigel in Orion en Aldebaran in de Stier. Kijk 's morgens rond 06.00 uur, hoog aan de zuidelijke hemel.

12 oktober 2017
Laatste Kwartier (14.25 uur). 's Morgens rond 06.00 uur zie je de half verlichte maan hoog aan de zuidoostelijke hemel. De heldere ster schuin linksonder de maan is Procyon, de hoofdster van het sterrenbeeld Kleine Hond. Linksboven de maan zijn Castor en Pollux te zien, in het sterrenbeeld Tweelingen.

17 oktober 2017
Rond 06.30 uur zie je heel laag in het oosten een mooie samenstand van de smalle maansikkel en de oranjerode planeet Mars, op kleine afstand onder de maan. Een half uur later, als het al flink schemert, is lager aan de hemel ook de heldere planeet Venus zichtbaar.

18 oktober 2017
Kijk of je tijdens de ochtendschemering, vanaf 07.00 uur, heel laag aan de oostelijke hemel de zeer smalle maansikkel en de planeet Venus kunt vinden.

19 oktober 2017
Nieuwe Maan (21.12 uur). Vandaag staat de verre planeet Uranus in oppositie met de zon, in het sterrenbeeld Vissen. Met een verrekijker is hij zichtbaar als een zwak sterretje.

21 oktober 2017
Maximum van de Orioniden, een meteorenzwerm die veroorzaakt wordt door stofjes van komeet Halley. Het vluchtpunt ligt in het sterrenbeeld Orion. De waarnemingsomstandigheden zijn gunstig: het is net Nieuwe Maan geweest.

26 oktober 2017
Jupiter staat vandaag in conjunctie met de zon: gezien vanaf de aarde beweegt de reuzenplaneet op grote afstand achter de zon langs, waardoor hij geruime tijd niet zichtbaar is.

28 oktober 2017
Eerste Kwartier (00.22 uur).

30 oktober 2017
Om 21.00 uur zie je op grote afstand onder de maan, exact in het zuiden, de heldere ster Fomalhaut in het sterrenbeeld Zuidervis.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174131629
Ik was vannacht even bezig met de Night Sky (lite) app

stonden een paar planeten op een mooi lijntje :)

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174131682
02-10-2017

Voor het eerst in 16 jaar kunnen we meer te weten komen over de atmosfeer van Triton

No pressure.

Later deze week moet het gaan gebeuren. Op 5 oktober zal Triton voor het eerst in zestien jaar tijd voor een ver van ons verwijderde ster langs bewegen en het licht van die ster tegenhouden. Het biedt kansen. Want terwijl Triton voor de ster langs beweegt, glijdt een deel van het sterlicht door de atmosfeer van de maan heen. En door dat door Tritons atmosfeer gefilterde licht te bestuderen, kunnen we meer te weten komen over de temperatuur, druk en dichtheid van die atmosfeer.

SOFIA
Voor die waarnemingen wordt een beroep gedaan op het vliegende observatorium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Het observatorium heeft daarmee een lastige taak op zich genomen. Want het betekent dat SOFIA zich direct in de schaduw die Triton op de aarde werpt, moet zien te wurmen. En die schaduw haast zich met een snelheid van meer dan 17 kilometer per seconde voort, terwijl ook SOFIA een snelheid heeft van 1050 kilometer per uur.

2014 MU69
Gelukkig heeft SOFIA ervaring met dit soort karweitjes. In 2011 en 2015 werd het observatorium ingezet om meer over Pluto’s atmosfeer te weten te komen terwijl de dwergplaneet voor een verre ster langsbewoog. En recent werd SOFIA gebruikt om op vergelijkbare wijze meer te weten te komen over Kuipergordelobject 2014 MU69 (de volgende bestemming van ruimtesonde New Horizons). De geschiedenis leert ons bovendien dat uit dit soort studies verrassende ontdekkingen kunnen komen. Zo werden er sterke aanwijzingen gevonden dat 2014 MU69 uit twee delen bestaat. En dankzij vergelijkbaar onderzoek ontdekte de voorloper van SOFIA – Kuiper Airborne Observatory – dat Uranus ringen heeft.

De druk om op 5 oktober ook nieuwe ontdekkingen te doen omtrent de atmosfeer van Triton is enorm. Het is namelijk jaren geleden dat Triton voor een heldere ster langs heeft bewogen. Om er alles uit te halen, wordt naast SOFIA ook een beroep gedaan op meer dan dertig telescopen op aarde. Zij worden onder meer ingezet om de vorm van Tritons atmosfeer te achterhalen. Die vorm wordt weer bepaald door Neptunus, waar Triton zeer dicht bij in de buurt staat.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:03:32 #32
442280 Prisha
Moonshine!
pi_174157050
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 09:01 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ik was vannacht even bezig met de Night Sky (lite) app

stonden een paar planeten op een mooi lijntje :)

[ afbeelding ]
mooie line up ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_174157153
Dit topic. O+ Staarde vroeger uuuuren naar de lucht. Helaas tegenwoordig amper tijd meer voor. Maar nu het vroeg donker wordt en lang donker blijft, kan ik weer gaan turen. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_174228206
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174228228
06-10-2017

Asteroïde passeert volgende week rakelings langs Aarde, maar over een paar jaar zou hij ons ook kunnen raken


 © NASA

Wetenschap & Planeet Volgens wetenschappelijke berekeningen zal er volgende week een asteroïde rakelings langs de Aarde scheren. Hij zal ons tot op nauwelijks 44.000 kilometer naderen en dat is maar zo’n 8 kilometer verder dan de baan waarin telecomsatellieten draaien.

Het gaat om planetoïde 2012 TC4, die op 5 oktober 2012 door een observatorium op Hawaï werd ontdekt. Hij passeerde de aarde toen op 100.000 kilometer. Sindsdien is hij niet meer gezien, omdat hij te klein en te ver weg was om te volgen. (lees hieronder verder)


 © ESA

Het ruimteobject zal op 12 oktober om 07.41 uur het dichtste langs ons scheren en heeft de grootte van een huis (15 tot 30 meter). Hij nadert tot op een afstand die een achtste is van de afstand tussen de Aarde en de maan. Volgens Detlef Koschny van Europees Ruimtevaartbureau ESA is er voor alle duidelijkheid geen enkel risico dat hij de aarde zal raken.

Bedreiging
Volgens het ESA en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA biedt de scheervlucht wel een “excellente mogelijkheid om de internationale capaciteiten voor het herkennen en het volgen van objecten in de buurt van de Aarde te testen en onze capaciteiten te onderzoeken hoe wij samen op een reële bedreiging kunnen reageren”. Het systeem voor ‘planetaire verdediging’ bestaat uit een netwerk van observatoria en wetenschappers. (lees hieronder verder)




 © NASA

In oktober 2079 kan dezelfde asteroïde ons wél treffen, al bedraagt volgens de huidige berekeningen de waarschijnlijkheid amper 1 op 2.645. Ter vergelijking: de asteroïde is maar een beetje groter dan de ruimterots die onze Aarde raakte in februari 2013 vlakbij Chelyabinsk in Rusland. Die was 20 meter breed en had dezelfde energie van 30 atoombommen, van het type dat Hiroshima raakte.

Schokgolf
Die creëerde een schokgolf die mensen in de buurt van hun benen blies en de ruiten van duizenden gebouwen vernielde. Er raakten in totaal 1.200 mensen gewond, de meeste door rondvliegend glas en puin. Maar ook door brandwonden, want de gigantische vuurbol gloeide tot 30 keer helderder dan de zon, tot hij op 45 kilometer boven het aardoppervlak uit elkaar begon te vallen.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 9 oktober 2017 @ 08:22:28 #36
442280 Prisha
Moonshine!
pi_174294180
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 08:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
06-10-2017

Asteroïde passeert volgende week rakelings langs Aarde, maar over een paar jaar zou hij ons ook kunnen raken

...

Het ruimteobject zal op 12 oktober om 07.41 uur het dichtste langs ons scheren en heeft de grootte van een huis (15 tot 30 meter). Hij nadert tot op een afstand die een achtste is van de afstand tussen de Aarde en de maan. Volgens Detlef Koschny van Europees Ruimtevaartbureau ESA is er voor alle duidelijkheid geen enkel risico dat hij de aarde zal raken.

Bedreiging
Volgens het ESA en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA biedt de scheervlucht wel een “excellente mogelijkheid om de internationale capaciteiten voor het herkennen en het volgen van objecten in de buurt van de Aarde te testen en onze capaciteiten te onderzoeken hoe wij samen op een reële bedreiging kunnen reageren”. Het systeem voor ‘planetaire verdediging’ bestaat uit een netwerk van observatoria en wetenschappers. (lees hieronder verder)

In oktober 2079 kan dezelfde asteroïde ons wél treffen, al bedraagt volgens de huidige berekeningen de waarschijnlijkheid amper 1 op 2.645. Ter vergelijking: de asteroïde is maar een beetje groter dan de ruimterots die onze Aarde raakte in februari 2013 vlakbij Chelyabinsk in Rusland. Die was 20 meter breed en had dezelfde energie van 30 atoombommen, van het type dat Hiroshima raakte.

Schokgolf
Die creëerde een schokgolf die mensen in de buurt van hun benen blies en de ruiten van duizenden gebouwen vernielde. Er raakten in totaal 1.200 mensen gewond, de meeste door rondvliegend glas en puin. Maar ook door brandwonden, want de gigantische vuurbol gloeide tot 30 keer helderder dan de zon, tot hij op 45 kilometer boven het aardoppervlak uit elkaar begon te vallen.

(HLN)
2079 is over een paar jaar? hopelijk deze dan niet in de achtertuin ;)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_174294210
:)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174391411
21-09-2017

Het buurstelsel van de Melkweg komt op bezoek


Half oktober zie je Andromeda tot in detail met een kleine telescoop die 40 keer kan vergroten. De dwergsterrenstelsels M110 en M32, die zich in de buurt van Andromeda bevinden, zijn ook goed aan de nachtelijke hemel te zien.

Half oktober kun je het dichtstbijzijnde sterrenstelsel, Andromeda, met het blote oog ontwaren. En met een kleine telescoop kun je het bezoek van de kosmische gigant helemaal mooi zien.

Zelf zien

Midden oktober zie je op een heldere avond het Andromedastelsel met het blote oog.

De sterrenrijke kern van het stelsel is te zien als een wat vage ster hoog aan de hemel, een paar handbreedtes ten zuidoosten van het punt pal boven je.

Een telescoop met 40x vergroting geeft je de beste ervaring van het grote stelsel, dat in zijn geheel aan de hemel een gebied beslaat van zes keer de vollemaan.

Naast Andromeda zie je de twee dwergsterrenstelsels M110 en M32, die vlak bij het grote stelsel staan. M110 zie je net onder Andromeda en M32 vlak boven de kern.

Zo doe je dat

•Om Andromeda met het blote oog te zien zoek je een donker plekje op met zo min mogelijk straatverlichting. Een natuurgebied of een plek op het platteland is het beste.

•Op een plek met enige lichtvervuiling kun je het stelsel ook goed zien als je een telescoop met een filter gebruikt, dat het gelige kunstlicht eruitfiltert.

•Om goede foto’s van Andromeda te nemen zet je een spiegelreflexcamera met telelens op de telescoop. De telescoop moet een koppelstuk voor je camera hebben, plus een motortje dat de beweging aan de hemel volgt

(wibnet.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174487478
Uranus wellicht met blote oog te zuien dit weekend

Uranus Will Look Spectacular This Weekend
Keep your eyes on the skies this month, because you just might catch a glimpse of the distant ice giant Uranus in our Solar System.

On October 19, Uranus will be at its closest point to Earth. This is known as opposition, as it will be on the opposite side of the Sun in our skies. At this position, it will be “just” 2.7 billion kilometers (1.7 billion miles) from Earth, compared to its most distant position of 3.2 billion kilometers (2 billion miles).

Around this time, Uranus might just about be visible with the naked eye in the night sky, appearing a blue-green color. With binoculars or a telescope, you should more easily be able to spot it near the constellation of Pisces in the southeast sky.

Astronomy magazine notes the planet will be especially visible because it will be so high. In fact, it will be at its highest position in the sky during opposition since February 1963. It will have a magnitude (brightness) of about 5.7.

This isn’t the only interesting thing in our night sky this month though. Around now, Mars and Venus are both visible in the pre-dawn sky, towards the eastern horizon. Again, binoculars might be useful here as the approaching light of the Sun makes it a bit difficult to see.

If planets aren’t your thing, then fear not, as we’ve also got a meteor shower this month. The Orionids will peak on October 20, which is fortunately going to be a moonless night. Looking towards the Orion constellation, you could see about 10 to 15 meteors an hour.

(IFLScience)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_174553812
stomme wolken hier ook altijd :(
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_174796975
31-10-2017

Astronomen in alle staten over buitenaardse bezoeker


 © NASA/AP - Met de ruimtetelescoop Hubble, al meer dan 25 jaar in trouwe dienst, kunnen de laatste beelden worden genomen van A/2017 U1, het allereerste rotsblok van een ander sterrenstelsel in ons zonnestelsel.

kennismaking met A/2017 U1 is kort maar krachtig. Maar niet minder spectaculair. Het rotsblok is het allereerste waargenomen bezoek van een ruimteobject uit een ander zonnestelsel.

Astronomen hebben geen tijd te verliezen. A/2017 U1 raast met zo’n snelheid door ons zonnestelsel dat hij vandaag of morgen al weer uit beeld is van de sterkste telescopen op aarde. Alleen de ruimtetelescoop Hubble is wat langer een blik gegund als het rotsblok koers zet richting het sterrenbeeld Pegasus. Om nooit meer terug te keren.

Ongekend
De snelheid van A/2017 U1 is ongekend: 44 kilometer per seconde, bijna 160.000 kilometer per uur. Een object met zo’n snelheid laat zich niet vangen door de zwaartekracht van de zon in een omloopbaan, het moest dus wel afkomstig zijn uit de krochten van het heelal. “Het kon hier niet gaan om een normale asteroïde of een komeet. Dit moest van buiten ons zonnestelsel komen”, aldus astronoom Rob Weryk van het Instituut voor Astronomie van de Universiteit van Hawaï.

Weryk zag het rotsblok als eerste, op 19 oktober. Collega Marco Micheli, van de Europese Ruimtetelescoop op de Canarische Eilanden, bevestigde zijn bevinding. Het stuk ruimtepuin suisde met 25,5 kilometer per seconde vanuit de richting van het sterrenbeeld Lyra ons zonnestelsel binnen en vloog met een drie keer hogere snelheid binnen de baan van Mercurius langs de zon. Op dat moment, op 26 oktober, wees alles erop dat A/2017 U1 uit het heelal moest komen.

De zwaartekracht van de zon vergrootte niet alleen zijn snelheid, ook zijn koers. A/2017 U1 scheerde daardoor op een afstand van 24 miljoen kilometer langs de aarde. Dat is 60 keer de afstand tussen aarde en maan. Als de koers catastrofaal zou zijn geweest - met een inslag op aarde - zou niemand er zich door de enorme snelheid op hebben kunnen voorbereiden. Mogelijke fatale botsingen van asteroïden of kometen zijn wel ruim op tijd in kaart te brengen.

Het bezoek van het object is historisch

Sterrenkundige Andy Rivkin

Opwinding
Het brokstuk laat astronomen weer stuiteren van opwinding in afwachting van de informatie die het kortstondige onderzoek zal opleveren. “Voor onderzoekers van ruimtepuin is dit net zo groot als de ontdekking van zwaartekrachtgolven voor onze collega’s die zijn gespecialiseerd in zwarte gaten”, zegt de sterrenkundige Joseph Masiero, die werkzaam is voor het Amerikaanse ruimtestation NASA. “Voor het eerst kunnen we informatie verzamelen over de samenstelling van planeten rond andere sterren.”

Wetenschappers willen weten hoe donker het object is om de grootte en de vorm te kunnen bepalen. De kleuren van het zonlicht dat wordt weerkaatst, geven informatie over de samenstelling van het oppervlak. “In het stof van ons zonnestelsel zien we wel heel kleine stukjes materiaal dat ook van andere sterren kwam, maar nog niet eerder hebben we zo’n groot object gezien. Een echte buitenaardse bezoeker dus”, aldus Peter Jenniskens.

Planetair astronoom Andy Rivkin, verbonden aan de Johns Hopkins University, zegt dat ‘wat het onderzoek ook zal opleveren, het bezoek van het object historisch is’. “We kunnen iets zien van een ander sterrenstelsel. Wie weet waar het is geweest? Wie weet waar het heengaat?”, aldus Rivkin.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_174797013
1 november 2017
's Avonds rond 20.00 uur staat de wassende maan hoog aan de zuidoostelijke hemel. Op grote hoogte boven de maan zie je het zogeheten Herfstvierkant - het centrale deel van het sterrenbeeld Pegasus.

4 november 2017
Volle Maan (06.23 uur). Door het vele maanlicht is er helaas weinig te zien van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier. De ruimtestofjes die vannacht de aardse dampkring binnendringen, zijn afkomstig van komeet Encke.

5 november 2017
Op kleine afstand links van de vrijwel vol verlichte maan staat de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Bekijk de samenstand rond 21.00 uur laag in het oosten.

6 november 2017
In de vroege ochtend, tussen 03.45 en 04.31 uur, wordt de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier bedekt door de maan, hoog aan de zuidwestelijke hemel. Vlak voor het begin en vlak na het eind van de bedekking is Aldebaran met een verrekijker zichtbaar, vlak bij de fel verlichte maan: voor 03.45 uur aan de linkerzijde; na 04.31 uur aan de onderzijde.

8 november 2017
De afnemende maan bevindt zich halverwege de ster Procyon in de Kleine Hond en het duo Castor en Pollux in de Tweelingen. Kijk rond middernacht, aan de oostelijke hemel.

10 november 2017
Laatste Kwartier (21.36 uur). Aan het begin van de ochtendschemering staat de half verlichte maan hoog aan de zuidelijke hemel.

11 november 2017
Samenstand van de maan en de hoofdster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Rond 06.00 uur zie je Regulus linksonder de maan, hoog aan de zuidzuidoostelijke hemel.

12 november 2017
Vanmorgen staat de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw op flinke afstand rechtsboven de maan. Bekijk de samenstand rond 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.

13 november 2017
Vandaag vindt een zeer nauwe maar moeilijk waarneembare samenstand plaats van de planeten Venus en Jupiter. Venus komt pas tijdens de schemering op; om Jupiter te zien, op zeer kleine afstand rechtsonder Venus, heb je een verrekijker nodig. Kijk vanaf 07.15 uur en zorg voor een volledig vrij uitzicht op de zuidoostelijke horizon.

15 november 2017
Fraaie samenstand van de maansikkel en de oranjerode planeet Mars, op kleine afstand rechts van de maan. Bekijk het tweetal tussen 06.00 en 06.30 uur, vrij laag in het zuidoosten. Op grotere afstand onder de maan is de ster Spica te zien, in het sterrenbeeld Maagd, die witter en helderder is dan Mars.

16 november 2017
Aan het begin van de ochtendschemering, rond 06.30 uur, zie je de smalle maansikkel heel laag boven de oostzuidoostelijke horizon. Pal rechts van de maan is de blauwwitte ster Spica in het sterrenbeeld Maagd zichtbaar; rechtsboven Spica zie je de oranjerode planeet Mars. Rond 07.30 uur, als het al flink aan het schemeren is, kun je linksonder de maan op zoek naar de planeten Venus en Jupiter.

18 november 2017
Nieuwe Maan (12.42 uur).

20 november 2017
Als je een compleet vrij uitzicht op de zuidwestelijke horizon hebt, zie je de smalle maansikkel tijdens de avondschemering laag aan de hemel, met direct links ervan de planeet Saturnus. Om die te zien heb je waarschijnlijk wel een verrekijker nodig.

26 november 2017
Eerste Kwartier (18.03 uur). Rond 19.00 uur staat de halfverlichte maan aan de zuidelijke hemel; linksonder de maan fonkelt de heldere herfstster Fomalhaut in het sterrenbeeld Zuidervis.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175022951
Morgenochtend samenstand van Jupiter en Venus. Het is wat lastig te zien (hoogtepunt is als het al licht is) maar ik ga smorgens vroeg een poging wagen. Ze staan erg laag maar ik heb hier een plekje waar er redelijk vrij zicht op horizon on oost-zuid richting.

Hopelijk is het helder :)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175027470
In 2015 (1 juli) stonden ze aan de avnd hemel


Boven Jupiter
Onder Venus
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175041480
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:46 schreef -CRASH- het volgende:
In 2015 (1 juli) stonden ze aan de avnd hemel
[ afbeelding ]

Boven Jupiter
Onder Venus

^O^
wat is dat ding in de foto? Lijkt wel een dinosaurus

Ik heb ze gezien vanochtend, het was helder. Voor de verandering :)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175053612
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:40 schreef Prisha het volgende:

[..]

^O^
wat is dat ding in de foto? Lijkt wel een dinosaurus

Ik heb ze gezien vanochtend, het was helder. Voor de verandering :)
Dat is een hand van een beeld wat een tijd lang hier aan de maas heeft gestaan in Benlo
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175054457
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 21:27 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Dat is een hand van een beeld wat een tijd lang hier aan de maas heeft gestaan in Benlo
[ afbeelding ]
ah ok nu zie ik het
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175245275
Venlo 18:23
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175245416
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:11 schreef -CRASH- het volgende:
Venlo 18:23
[ afbeelding ]
Mooi!!!! O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175254560
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:11 schreef -CRASH- het volgende:
Venlo 18:23
[ afbeelding ]
_O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175419252
1 december 2017
Aan de ochtendhemel is een mooie samenstand te zien van de blauwwitte ster Spica in het sterrenbeeld Maagd en de iets zwakkere, oranjerode planeet Mars, linksboven Spica. Kijk rond 06.30 uur in het zuidoosten. Een half uur later, als het al begint te schemeren, is linksonder het tweetal ook de planeet Jupiter zichtbaar.

3 december 2017
Volle Maan (17.47 uur). Vannacht is het 'supermaan': de grootste en helderste Volle Maan aan de hemel in dit kalenderjaar. Op kleine afstand rechtsboven de maan is Aldebaran te zien, in het sterrenbeeld Stier. Bekijk de samenstand rond 20.00 uur, aan de oostelijke hemel.

4 december 2017
Vanavond staat de maan rond middernacht hoog boven de zuidoostelijke horizon, omringd door de heldere sterren van de Winterzeshoek: Capella in het sterrenbeeld Voerman (bijna in het zenit), Castor en Pollux in de Tweelingen (links van de maan), Procyon in de Kleine Hond (linksonder), Sirius in de Grote Hond (ver onder de maan, laag aan de hemel), Rigel in het sterrenbeeld Orion (rechtsonder) en Aldebaran in de Stier (rechtsboven). Op wat kleinere afstand rechtsonder de maan zie je de oranjerode ster Betelgeuze, ook in Orion.

8 december 2017
Als de maan rond 22.30 uur opkomt in het oosten, is er een bedekking gaande van de ster Regulus in de Leeuw. Om 23.13 uur komt de ster aan de rechterbovenzijde van de maan weer tevoorschijn; de maan staat dan nog maar 5 graden boven de horizon. Om de wederverschijning te zien heb je dus (behalve een verrekijker) een vrij uitzicht op het oosten nodig. Rond 03.00 uur (9 december) is de afstand tussen maan en ster alweer flink toegenomen, en is hoog aan de zuidoostelijke hemel een mooie nauwe samenstand zichtbaar.

13 december 2017
's Morgens zie je aan de zuidoostelijke hemel een mooie groepering van de afnemende maan, de ster Spica (rechtsonder de maan) en de planeet Mars (linksonder). Lager aan de hemel zie je de reuzenplaneet Jupiter, die een stuk helderder is. Vannacht is ook het maximum van de Geminiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Tweelingen. Er is vrijwel geen storend maanlicht.

14 december 2017
De maan wordt vanmorgen geflankeerd door de heldere planeet Jupiter (schuin linksonder de maan) en de zwakkere planeet Mars (rechts van de maan). Nog verder naar rechts staat de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Kijk vanaf 06.30 uur.

15 december 2017
Aan het begin van de ochtendschemering, rond 07.00 uur, zie je laag in het zuidoosten een fraaie samenstand van de maansikkel en de planeet Jupiter. Rechtsboven Jupiter staan de planeet Mars en de ster Spica in de Maagd.

18 december 2017
Nieuwe Maan (07.30 uur).

21 december 2017
Vandaag begint de sterrenkundige winter (17.28 uur): de zon bereikt zijn zuidelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 december is de kortste dag van het jaar. Vannacht is ook het maximum van de Ursiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Grote Beer. De waarnemingsomstandigheden zijn gunstig: het is net Nieuwe Maan geweest. Saturnus staat vandaag in conjunctie met de zon: gezien vanaf de aarde beweegt de geringde planeet op grote afstand achter de zon langs, waardoor hij geruime tijd niet zichtbaar is.

22 december 2017
Jupiter bereikt vandaag zijn kleinste schijnbare afstand tot de dubbelster Zubenelgenubi in het sterrenbeeld Weegschaal. Kijk rond 07.00 uur in het zuidoosten.

26 december 2017
Eerste Kwartier (10.20 uur). Rond 19.00 uur staat de half verlichte maan hoog in het zuiden; rechtsboven de maan zie je het Herfstvierkant.

30 december 2017
Samenstand van de maan en de ster Aldebaran in de Stier, direct links van de maan. Bekijk het tweetal rond 19.00 uur, hoog aan de oostzuidoostelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175419560
Dit weekend weer eens een supermoon. De enige van dit jaar als ik het goed heb.
Altijd wel leuk om even te kijken :)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175421183
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:48 schreef Prisha het volgende:
Dit weekend weer eens een supermoon. De enige van dit jaar als ik het goed heb.
Altijd wel leuk om even te kijken :)
En vanuit Venlo een passage van de ISS voor de maan.
Als het helder is probeer ik dat te filmen.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175421213
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

En vanuit Venlo een passage van de ISS voor de maan.
Als het helder is probeer ik dat te filmen.
Cool. TVP voor het filmpje :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175421252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

En vanuit Venlo een passage van de ISS voor de maan.
Als het helder is probeer ik dat te filmen.
yes, cool! ^O^
zie graag t filmpje als t lukt
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175421485
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Cool. TVP voor het filmpje :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:23 schreef Prisha het volgende:

[..]

yes, cool! ^O^
zie graag t filmpje als t lukt
Als ik het van thuis uit film. Dan duurt de passage (linker helft van de maan) in 2.83 seconden voorbij
En 2,5 km verder van huis 3.22 seconden. En precies in het midden 3.60 seconden

http://transit-finder.com/
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175452217
dat wordt niks met de ISS overgang..
Dikke (uitsneeuwende)mist al de hele dag.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 3 december 2017 @ 13:58:51 #58
442280 Prisha
Moonshine!
pi_175469336
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 17:03 schreef -CRASH- het volgende:
dat wordt niks met de ISS overgang..
Dikke (uitsneeuwende)mist al de hele dag.
Nederland weer -O- jammer.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175498423
Net nog even wat foto's gemaakt van de maan van vanavond.
Telescoop buiten gezet, compactcamera erbij en klikken maar.
Nou ja, zo simpel ging het niet, was nog heel gedoe om camera goed voor het occulair te krijgen maar is wel gelukt :)
Nu nog eens kijken of ik hier een afbeelding kan plaatsen.
pi_175543443
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 22:10 schreef Klapskaats het volgende:
Net nog even wat foto's gemaakt van de maan van vanavond.
Telescoop buiten gezet, compactcamera erbij en klikken maar.
Nou ja, zo simpel ging het niet, was nog heel gedoe om camera goed voor het occulair te krijgen maar is wel gelukt :)
Nu nog eens kijken of ik hier een afbeelding kan plaatsen.
en?
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175548012
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:15 schreef Prisha het volgende:

[..]

en?
Via Tinypic geprobeerd. Na 2 pogingen kregen ik bij poging 3 een trojan waarschuwing.
pi_175548767
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 12:31 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Via Tinypic geprobeerd. Na 2 pogingen kregen ik bij poging 3 een trojan waarschuwing.
lukt bij mij ook niet zo geweldig meer met tinypic. Ik gebruik nu imgbb.com, dat gaat best goed.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175550692
Er was eerst toch een (augmented reality) app met de locaties van hemellichamen voor Android? Heeft iemand hier nog een tip voor zo'n app?
pi_175555969
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 14:32 schreef naiipajiiau het volgende:
Er was eerst toch een (augmented reality) app met de locaties van hemellichamen voor Android? Heeft iemand hier nog een tip voor zo'n app?
er zijn een aantal apps. Sky View bijvoorbeeld, en uiteraard Stellarium.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175563077
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 13:17 schreef Prisha het volgende:

[..]

lukt bij mij ook niet zo geweldig meer met tinypic. Ik gebruik nu imgbb.com, dat gaat best goed.
Lukt het hier ook om een foto plaatsen via photobucket?
pi_175564977
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 22:26 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Lukt het hier ook om een foto plaatsen via photobucket?
Ik dacht van wel
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175566831
Nou, nog maar een poging dan:
https://farm5.staticflickr.com/4551/38030178725_fcddab8760_m.jpg

[ Bericht 90% gewijzigd door Klapskaats op 08-12-2017 18:02:42 ]
pi_175593558
quote:
mooie foto, wel beetje Klein :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175593560
08-12-2017

Gunstig jaar voor winterse meteorenzwerm


De meteoren van de Geminidenzwerm lijken uit het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini) te komen. (hemel.waarnemen.com)

Op donderdag 14 december vindt het maximum plaats van de Geminiden, de op een na grootste jaarlijkse meteorenzwerm aan de sterrenhemel. De omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig. In de nacht van woensdag op donderdag zijn bij helder weer met het blote oog meer dan 100 'vallende sterren' per uur te zien, zegt de Nijmeegse astronoom Marc van der Sluys, die de website hemel.waarnemen.com beheert.


De Geminiden zijn vernoemd naar het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini), waar de meteoren vandaan lijken te komen. Dit sterrenbeeld staat bij ons 's avonds boven de oostelijke en 's ochtends boven de westelijke horizon. De meteorenzwerm bestaat uit achtergelaten puin van de planetoïde (en mogelijk uitgedoofde komeet) Phaethon. Doordat de aarde in zijn baan om de zon door de puinwolk beweegt, zien wij deze
meteorenzwerm ieder jaar rond dezelfde datum.

De Geminiden kenmerken zich door hun helderheid, hun gelige kleur en de korte sporen die ze nalaten.

Vallende sterren zijn lichtflitsen die af en toe aan de sterrenhemel verschijnen. De flitsen hebben niets met sterren te maken, maar worden veroorzaakt door ruimtepuin, vaak niet groter dan een zandkorrel, dat op circa 100 kilometer hoogte in de aardatmosfeer terechtkomt. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vóór zo’n gruisdeeltje gecomprimeerd, verhit en aan het gloeien gebracht, wat wij zien als een flitsje. De snelheden van de Geminiden zijn met circa 125.000 km/uur vrij gemiddeld.

De piek van de Geminiden is met minder dan 24 uur vrij kort, waardoor de Geminiden vaak ongunstig vallen. Doordat het maximum 's nachts rond 5 uur plaatsvindt en de maan tot dat moment onder de horizon staat zijn de astronomische omstandigheden dit jaar ideaal.

Volgens hemel.waarnemen.com neemt het aantal meteoren gedurende de nacht toe van circa 80 per uur rond middernacht (kijk naar het zuidoosten) tot meer
dan 100 per uur rond 4 uur (in het zuidwesten). De laatste keer dat de Geminiden zo gunstig vielen was in 2009. Om de meteoren waar te nemen is geen speciale apparatuur nodig; het blote oog, een heldere hemel en warme kleding volstaan. Door een donkere plaats op te zoeken kunnen ook zwakkere meteoren worden waargenomen.

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175595613
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

mooie foto, wel beetje Klein :)
Ja ik snap ook niet hoe dat kan. Had hem eerst hier geplaatst via photobucket, toen was ie pagina groot. Volgende dag was ie weg, moest eerst photobucket maar upgraden. Ja niet dus :)
pi_175595622
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
08-12-2017

Gunstig jaar voor winterse meteorenzwerm

[ afbeelding ]
De meteoren van de Geminidenzwerm lijken uit het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini) te komen. (hemel.waarnemen.com)

Op donderdag 14 december vindt het maximum plaats van de Geminiden, de op een na grootste jaarlijkse meteorenzwerm aan de sterrenhemel. De omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig. In de nacht van woensdag op donderdag zijn bij helder weer met het blote oog meer dan 100 'vallende sterren' per uur te zien, zegt de Nijmeegse astronoom Marc van der Sluys, die de website hemel.waarnemen.com beheert.


De Geminiden zijn vernoemd naar het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini), waar de meteoren vandaan lijken te komen. Dit sterrenbeeld staat bij ons 's avonds boven de oostelijke en 's ochtends boven de westelijke horizon. De meteorenzwerm bestaat uit achtergelaten puin van de planetoïde (en mogelijk uitgedoofde komeet) Phaethon. Doordat de aarde in zijn baan om de zon door de puinwolk beweegt, zien wij deze
meteorenzwerm ieder jaar rond dezelfde datum.

De Geminiden kenmerken zich door hun helderheid, hun gelige kleur en de korte sporen die ze nalaten.

Vallende sterren zijn lichtflitsen die af en toe aan de sterrenhemel verschijnen. De flitsen hebben niets met sterren te maken, maar worden veroorzaakt door ruimtepuin, vaak niet groter dan een zandkorrel, dat op circa 100 kilometer hoogte in de aardatmosfeer terechtkomt. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vóór zo’n gruisdeeltje gecomprimeerd, verhit en aan het gloeien gebracht, wat wij zien als een flitsje. De snelheden van de Geminiden zijn met circa 125.000 km/uur vrij gemiddeld.

De piek van de Geminiden is met minder dan 24 uur vrij kort, waardoor de Geminiden vaak ongunstig vallen. Doordat het maximum 's nachts rond 5 uur plaatsvindt en de maan tot dat moment onder de horizon staat zijn de astronomische omstandigheden dit jaar ideaal.

Volgens hemel.waarnemen.com neemt het aantal meteoren gedurende de nacht toe van circa 80 per uur rond middernacht (kijk naar het zuidoosten) tot meer
dan 100 per uur rond 4 uur (in het zuidwesten). De laatste keer dat de Geminiden zo gunstig vielen was in 2009. Om de meteoren waar te nemen is geen speciale apparatuur nodig; het blote oog, een heldere hemel en warme kleding volstaan. Door een donkere plaats op te zoeken kunnen ook zwakkere meteoren worden waargenomen.

(allesoversterrenkunde)
Hard hopen dat het tegen die tijd nog eens helder wil worden.
pi_175598666
quote:
klein maar wel mooi ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175598803
Ik moet eerlijk zeggen, voor een camera achter een oculair zeer geslaagd. Heb het eens gedaan achter een 9 cm
met camera, die zag er niet zo mooi uit.
Complimenten.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_175600518
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 14:45 schreef Sigaartje het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen, voor een camera achter een oculair zeer geslaagd. Heb het eens gedaan achter een 9 cm
met camera, die zag er niet zo mooi uit.
Complimenten.
Kostte wel wat moeite hoor :) Hoop heen en weer geschuif met camera op een statief. Niet echt handig. Binnenkort toch eens gaan kijken voor een camera adapter, of zien dat ik er zelf 1 kan bouwen.
pi_175620857
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 16:33 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Kostte wel wat moeite hoor :) Hoop heen en weer geschuif met camera op een statief. Niet echt handig. Binnenkort toch eens gaan kijken voor een camera adapter, of zien dat ik er zelf 1 kan bouwen.
zoiets? :P



dit was overigens de set-up van mijn broer van de afgelopen zomer, toen we de eclipse fotografeerden.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175629495
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 14:28 schreef Prisha het volgende:

[..]

zoiets? :P

[ afbeelding ]

dit was overigens de set-up van mijn broer van de afgelopen zomer, toen we de eclipse fotografeerden.
Zo'n idee idd :) Zo'n zonnefilter heb ik hier ook zelf in elkaar geflanst :) Nu nog een adapter regelen.
pi_175698027
13-12-2017

Meteorenzwerm de Geminiden in aantocht!



Als we geluk hebben, zien we in de nacht van woensdag op donderdag zo’n 100 vallende sterren per uur.

Elk jaar in december is hij weer van de partij: meteorenzwerm de Geminiden. En de omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig, laat sterrenkundige Marc van der Sluys van hemel.waarnemen.com weten. In tegenstelling tot vorig jaar stoort het maanlicht dit jaar namelijk amper. Tijdens de pieknacht zijn er 80 tot 90 vallende sterren per uur te zien. Zonder telescoop!

Woensdagnacht

De pieknacht vindt dit jaar plaats in de nacht van woensdag 13 op donderdag 14 december. Het beste kijkmoment ligt in de tweede helft van de avond; het maximum aantal meteoren zie je rond 4 à 5 uur ’s nachts. Richt je ogen op dit moment naar de oostelijke hemel. Wil je niet zo vroeg je bed uit? De eerste uren van de nacht vormen ook een goed kijkmoment, maar dan moet je naar het zuidoosten kijken.

Verder wordt het aangeraden om op zoek te gaan naar een plek waar niet al te veel lichtvervuiling is. Steden en vallende sterren zijn dan ook geen goede match.

Flitsje

Overigens is de aanduiding vallende ster misleidend, daarom noemen astronomen het een meteoor. Het betreft hier namelijk geen ster, maar een stofdeeltje of stukje gruis uit de ruimte dat de dampkring van de aarde binnenkomt. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vóór het deeltje verhit en gaat gloeien. Dit zijn wij als een flitsje.

De Geminiden-meteorenzwerm is afkomstig van een wolk stof en gruis van de uitgedoofde planetoïde Phaeton. Doordat de aarde in haar baan om de zon door de puinwolk beweegt, zien wij deze zwerm ieder jaar tussen 7 en 17 december. En hopelijk kunnen we hem deze keer dus heel goed bewonderen. Aan de maan zal het in ieder geval niet liggen. Nu maar hopen dat het niet enorm bewolkt is…

(Kijkmagazine)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175698371
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:19 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Nu maar hopen dat het niet enorm bewolkt is…
Als je eenmaal de eerste hebt gezien kan je toch wensen dat de hemel helder wordt. :B
pi_175699946
Regen, bewolkt, sneeuw.
Gaat m weer niet worden. Ik ga emigreren denk ik :{
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  donderdag 14 december 2017 @ 08:34:05 #80
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_175712691
Ik heb er wat gezien vannacht rond half een toen het even opklaarde.
''Aquila non capit muscas.''
pi_175849435
Heb er 2 gezien, en toen werd het bewolkt :( Andere keer meer geluk zullen we maar denken.
  donderdag 21 december 2017 @ 16:38:11 #82
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_175895278
Dadelijk om 17:27 de winterzonnewende!
''Aquila non capit muscas.''
  vrijdag 22 december 2017 @ 14:44:31 #83
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_175922051
quote:
14s.gif Op donderdag 21 december 2017 16:38 schreef AQUILA. het volgende:
Dadelijk om 17:27 de winterzonnewende!
Fuck yeah, de dagen worden weer langer!!
Op het scherp van de snede.
  maandag 1 januari 2018 @ 23:24:20 #84
442280 Prisha
Moonshine!
pi_176228305
Pleiades als je bahtinov masker vergeet eraf te halen...beetje trippy :P
(gemaakt door mijn broer in de buurt van LA)

Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_176274446
6 en 7 januari kun je vroeg in de ochtend (rond 6.30 uur) de samenstand van Mars en Jupiter zien. Is altijd wel een heel mooi gezicht. Als het helder is tenminste, dat is nog even de vraag :{

Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_176274452
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 23:24 schreef Prisha het volgende:
Pleiades als je bahtinov masker vergeet eraf te halen...beetje trippy :P
(gemaakt door mijn broer in de buurt van LA)

[ afbeelding ]
mooi ^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_176274459
7 januari 2018
's Morgens vroeg is een extreem nauwe samenstand zichtbaar van de planeten Mars en Jupiter. Kijk vanaf 06.30 uur in het zuidoosten. Jupiter is verreweg de helderste van de twee; Mars (pal onder Jupiter) heeft een opvallende oranje kleur. De samenstand is natuurlijk schijnbaar: in werkelijkheid staat Jupiter ruim drie keer zo ver weg.

8 januari 2018
Laatste Kwartier (23.25 uur).

9 januari 2018
De ster Spica in het sterrenbeeld Maagd staat op enige afstand vrijwel recht onder de maan. Bekijk de wijde samenstand 's morgens rond 06.30 uur aan de zuidelijke hemel.

11 januari 2018
's Morgens vanaf 06.30 uur is aan de zuidoostelijke hemel een prachtige groepering te zien van de afnemende maan en de planeten Mars en Jupiter.

12 januari 2018
Mars en Jupiter staan op geruime afstand rechts van de afnemende maan. Bekijk de wijde groepering 's morgens vanaf 06.30 uur in het zuidoosten.

13 januari 2018
Met het blote oog is er niets van te zien, maar met een verrekijker kun je een half uur voor zonsopkomst, als het al bijna licht is, heel laag aan de zuidoostelijke horizon op zoek gaan naar een zeer nauwe samenstand van de planeten Mercurius en Saturnus.

15 januari 2018
De maan bereikt om 04.11 uur de grootste afstand tot de aarde in heel 2018 (406.459 kilometer). Aan de hemel heeft de maan vandaag dus de kleinste schijnbare afmeting. Omdat het bijna Nieuwe Maan is, is daarvan echter niets te zien.

17 januari 2018
Nieuwe Maan (03.17 uur).

24 januari 2018
Eerste Kwartier (23.20 uur). In de eerste helft van de nacht zie je de maan aan de zuidzuidwestelijke hemel, dicht bij de 'punt' van de grote V die gevormd wordt door het Dierenriemsterrenbeeld Vissen.

27 januari 2018
Op vrij kleine afstand rechtsonder de maan is Aldebaran te zien, de hoofdster van het sterrenbeeld Stier. Om 21.00 uur staat het tweetal hoog aan de zuidelijke hemel.

28 januari 2018
De maan staat midden in de kolossale Winterzeshoek, die gevormd wordt door de sterren Capella in de Voerman, Castor en Pollux in de Tweelingen, Procyon (Kleine Hond), Sirius (Grote Hond), Rigel (Orion) en Aldebaran (Stier). Kijk rond 22.00 uur, hoog in het zuiden.

31 januari 2018
Volle Maan (14.27 uur). Vanuit Noord-Amerika, Azie en Australie is een totale maansverduistering waarneembaar. In Nederland is van het verschijnsel helaas niets te zien; de totale maansverduistering van 27 juli is vanuit Europa gelukkig wel zichtbaar.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 14 januari 2018 @ 12:32:56 #88
442280 Prisha
Moonshine!
pi_176496404
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 08:57 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
31 januari 2018
Volle Maan (14.27 uur). Vanuit Noord-Amerika, Azie en Australie is een totale maansverduistering waarneembaar. In Nederland is van het verschijnsel helaas niets te zien; de totale maansverduistering van 27 juli is vanuit Europa gelukkig wel zichtbaar.
helaas -O-
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  woensdag 31 januari 2018 @ 12:36:47 #89
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_176858915
Livestream van de superbloedmaan die onder andere op het Amerikaanse continent te zien is: https://www.nasa.gov/nasalive/ .
''Aquila non capit muscas.''
pi_176881815
Dat Maak je ook niet veel mee

- Once in a blue moon.
- Supermoon
- Lunar eclips (dit keer niet aan de Europese kant)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_176882821
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 13:03 schreef -CRASH- het volgende:
Dat Maak je ook niet veel mee

- Once in a blue moon.
- Supermoon
- Lunar eclips (dit keer niet aan de Europese kant)
Helaas hier idd de verduistering in Ned niet te zien. Mijn broer in California had meer geluk, deze heeft hij gemaakt:

Partial:


Total:
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_176890972
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 14:06 schreef Prisha het volgende:

[..]

Helaas hier idd de verduistering in Ned niet te zien. Mijn broer in California had meer geluk, deze heeft hij gemaakt:

Partial:


Die is mooi
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_176899006
mooi mooi
^O^ _O_ ^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_176899029
4 februari 2018
Rond middernacht is de maan net opgekomen in het oosten; een uurtje later zie je op geruime afstand pal onder de maan de ster Spica in het Dierenriemsterrenbeeld Maagd.

6 februari 2018
Vanmorgen staat Spica op geruime afstand rechtsonder de maan. Kijk vanaf 06.30 uur in het zuidzuidwesten.

7 februari 2018
Laatste Kwartier (16.54 uur). 's Morgens rond 06.30 uur staat de halfverlichte maan exact in het zuiden; linksonder de maan schittert de planeet Jupiter

8 februari 2018
Vrij dicht rechtsonder de maan staat de heldere planeet Jupiter. Op grotere afstand linksonder de maan is ook Mars te zien, die een stuk zwakker is. Kijk vanaf 06.30 uur aan de zuidelijke hemel.

9 februari 2018
Fraaie samenstand van de afnemende maan en de oranjerode planeet Mars, vrijwel pal onder de maan. Op iets grotere afstand onder Mars zie je de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen, die eveneens oranjerood van kleur is.

11 februari 2018
's Morgens vanaf 06.30 uur is laag in het zuidoosten een mooie samenstand zichtbaar van de maansikkel en de planeet Saturnus, linksonder de maan. Verder bereikt de zogeheten tijdvereffening - het verschil tussen ware en middelbare zonnetijd - vandaag zijn grootste waarde. Dat betekent dat de zon (in Utrecht) pas om 12.54 uur zijn hoogste stand in het zuiden bereikt, in plaats van om 12.40 uur. Dat de zon soms wat voor en soms wat achter loopt op de klok wordt veroorzaakt door de ellipsvorm van de aardbaan en de scheve stand van de aardas.

12 februari 2018
Een uur voor zonsopkomst, als het al volop schemert, zie je laag in het zuidoosten de maansikkel, met op enige afstand rechts daarvan de planeet Saturnus

14 februari 2018
In het sterrenbeeld Schorpioen schuif de planeet Mars langzaam voorbij aan de ster Antares, die exact even helder is. Vandaag is de schijnbare afstand tussen de twee oranjerode hemellichamen het kleinst.

15 februari 2018
Nieuwe Maan (22.05 uur). Vandaag is er vanuit het zuiden van Zuid-Amerika en vanaf Antarctica een gedeeltelijke zonsverduistering zichtbaar - de eerste van drie gedeeltelijke eclipsen die dit jaar optreden. Geen van de drie is overigens zichtbaar vanuit Nederland en Belgie.

19 februari 2018
Mars staat vanmorgen exact halverwege de planeten Jupiter en Saturnus. Kijk rond 06.30 uur in het zuidzuidoosten, als het al begint te schemeren.

21 februari 2018
De relatief heldere ster die je 's avonds op grote afstand rechtsboven de maan ziet staan is Hamal, de hoofdster van het kleine Dierenriemsterrenbeeld Ram.

22 februari 2018
De wassende maan vormt een vrijwel gelijkzijdige driehoek met de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier en het Zevengesternte, de open sterrenhoop in de Stier.

23 februari 2018
Eerste Kwartier (09.09 uur). De maan schuift vandaag voor de ster Aldebaran langs, in het sterrenbeeld Stier. De sterbedekking duurt van 17.45 uur (als het nog licht is) tot 18.51 uur, iets minder dan een uur na zonsondergang. Later op de avond is de ster op zeer kleine afstand rechtsonder de maan zichtbaar; gebruik eventueel een verrekijker om hem te onderscheiden.

26 februari 2018
Vannacht staat de maan ongeveer halverwege de sterren Castor en Pollux (in het sterrenbeeld Tweelingen) en de ster Procyon in de Kleine Hond.

28 februari 2018
Linksonder de bijna volverlichte maan is de ster Regulus te zien, in de Leeuw. Kijk vanaf 20.00 uur, aan de oostzuidoostelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177352779
Shoot the moon...





<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_177355405
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:27 schreef -CRASH- het volgende:
Shoot the moon...

nice O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_177361581
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:27 schreef -CRASH- het volgende:
Shoot the moon...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177361599
22-02-2018

Amateur-astronoom test zelfgebouwde telescoop en ziet iets wat geen enkele wetenschapper ooit al heeft gezien


 © AFP

Wetenschap Er is één kans op 10 tot 100 miljoen en het is de droom van elke astronoom. De Argentijnse amateur-sterrenkundige Victor Buso won de kosmische jackpot door (het begin van) een supernova te zien, zo staat in het jongste nummer van het wetenschappelijke vakblad Nature.

“Beroepsastronomen zoeken al lang naar een dergelijk evenement”, (de start van) een ontploffende ster, schreef Alex Filippenko van de Universiteit van Berkeley. “Het is zoals de ‘kosmische jacpot’ winnen”, “uitzonderlijk”. “De metingen van Victor Buso vormen een geheel van data zonder voorgaande”, weet Federico Garcia van het Franse Commissariaat voor Kernenergie.

Supernova

Op 20 september 2016 beslist de door sterren gepassioneerde Argentijn een nieuw fototoestel op zijn telescoop te testen. Hij had de telescoop zelf gebouwd op het dak van zijn huis in de stad Rosario, ten noorden van Buenos Aires. Hij kiest voor zijn eerste foto’s sterrenstelsel NGC 613, op ongeveer tachtig miljoen lichtjaar van ons, in het sterrenbeeld Beeldhouwer. Bingo: een enorme ster beleeft de laatste uren van haar leven in een cataclystische ontploffing die bekendstaat als een supernova.

Spectaculair fenomeen

De fenomenen die daarmee gepaard gaan zijn hevig. Want volgens de theorie wordt de materie van de ster aan snelheden van duizenden km per seconde uitgespuwd. Vanwege de ongelooflijke hoeveelheid uitgestoten energie is het evenement helder en is het van op onze planeet te zien. Maar het is een zeldzaam en vooral niet te voorzien evenement. Astronomen ontdekken het in het algemeen pas na enkele dagen en nooit sinds het begin. Dat geluk had Victor Buso wel.

Hij sloeg alarm via de Amerikaanse vereniging van waarnemers van variabele sterren AVVSO en bracht een kettingreactie op gang. Een batterij astronomen en natuurkundigen richtte zijn instrumenten op het fenomeen. Sommigen observeren het vervolg gedurende meer dan twee maanden. Volgens de studie in het Britse Nature laten de nieuwe data toe beter de fysieke structuur te begrijpen van een ster vlak voor ze ontploft, alsmede de natuur zelf van de explosie.

Eén kans op tien miljoen

De ploeg wetenschappers kon uitmaken dat de initiële massa van de ster ongeveer twintig keer die van onze Zon was. Ze zagen ook de helderheid van de supernova spectaculair toenemen. Op minder dan een half uur tijd verveelvoudigde die met factor 3, zegt de Franse universiteit Paris Diderot. Volgens Melina Bersten van het Instituut voor Astrofysica van La Plata in Argentinië had Victor Buso “maar één kans op tien miljoen of zelfs 100 miljoen” om het spektakel te kunnen aanschouwen.


 © Twitter - De Argentijnse astronoom bouwde deze telescoop zelf op zijn dak

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177367895
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
22-02-2018

Amateur-astronoom test zelfgebouwde telescoop en ziet iets wat geen enkele wetenschapper ooit al heeft gezien

[ afbeelding ]
 © AFP

Wetenschap Er is één kans op 10 tot 100 miljoen en het is de droom van elke astronoom. De Argentijnse amateur-sterrenkundige Victor Buso won de kosmische jackpot door (het begin van) een supernova te zien, zo staat in het jongste nummer van het wetenschappelijke vakblad Nature.

“Beroepsastronomen zoeken al lang naar een dergelijk evenement”, (de start van) een ontploffende ster, schreef Alex Filippenko van de Universiteit van Berkeley. “Het is zoals de ‘kosmische jacpot’ winnen”, “uitzonderlijk”. “De metingen van Victor Buso vormen een geheel van data zonder voorgaande”, weet Federico Garcia van het Franse Commissariaat voor Kernenergie.

Supernova

Op 20 september 2016 beslist de door sterren gepassioneerde Argentijn een nieuw fototoestel op zijn telescoop te testen. Hij had de telescoop zelf gebouwd op het dak van zijn huis in de stad Rosario, ten noorden van Buenos Aires. Hij kiest voor zijn eerste foto’s sterrenstelsel NGC 613, op ongeveer tachtig miljoen lichtjaar van ons, in het sterrenbeeld Beeldhouwer. Bingo: een enorme ster beleeft de laatste uren van haar leven in een cataclystische ontploffing die bekendstaat als een supernova.

Spectaculair fenomeen

De fenomenen die daarmee gepaard gaan zijn hevig. Want volgens de theorie wordt de materie van de ster aan snelheden van duizenden km per seconde uitgespuwd. Vanwege de ongelooflijke hoeveelheid uitgestoten energie is het evenement helder en is het van op onze planeet te zien. Maar het is een zeldzaam en vooral niet te voorzien evenement. Astronomen ontdekken het in het algemeen pas na enkele dagen en nooit sinds het begin. Dat geluk had Victor Buso wel.

Hij sloeg alarm via de Amerikaanse vereniging van waarnemers van variabele sterren AVVSO en bracht een kettingreactie op gang. Een batterij astronomen en natuurkundigen richtte zijn instrumenten op het fenomeen. Sommigen observeren het vervolg gedurende meer dan twee maanden. Volgens de studie in het Britse Nature laten de nieuwe data toe beter de fysieke structuur te begrijpen van een ster vlak voor ze ontploft, alsmede de natuur zelf van de explosie.

Eén kans op tien miljoen

De ploeg wetenschappers kon uitmaken dat de initiële massa van de ster ongeveer twintig keer die van onze Zon was. Ze zagen ook de helderheid van de supernova spectaculair toenemen. Op minder dan een half uur tijd verveelvoudigde die met factor 3, zegt de Franse universiteit Paris Diderot. Volgens Melina Bersten van het Instituut voor Astrofysica van La Plata in Argentinië had Victor Buso “maar één kans op tien miljoen of zelfs 100 miljoen” om het spektakel te kunnen aanschouwen.

[ afbeelding ]
 © Twitter - De Argentijnse astronoom bouwde deze telescoop zelf op zijn dak

(HLN)
Wat een geluksvogel
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_177423221
Volgende week Venus en Mercury naast elkaar te zien

Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_177491188
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:27 schreef -CRASH- het volgende:
Shoot the moon...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ook weer eens een poging gedaan met deze heldere koude lucht. De fase van de maan is best belangrijk qua hoeveelheid slagschaduwen en kraters die je ziet. Hoe voller, hoe minder. Desalniettemin:

pi_177494851
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177635660
6 maart 2018
's Morgens rond 05.30 uur zie je de maan vrij hoog in het zuidzuidwesten, op grote afstand geflankeerd door de ster Spica in het Dierenriemsterrenbeeld Maagd (rechts van de maan) en de planeet Jupiter in de Weegschaal (links).

7 maart 2018
Fraaie samenstand van de maan en de planeet Jupiter, direct linksonder de maan. Bekijk het duo vanaf ca. 05.30 uur aan de zuidelijke hemel.

9 maart 2018
Laatste Kwartier (12.20 uur). 's Morgens vroeg vormt de halfverlichte maan een gelijkbenige driehoek met de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen en de planeet Mars, die dezelfde oranjerode kleur heeft als Antares maar iets helderder is.

17 maart 2018
Nieuwe Maan (14.12 uur).

19 maart 2018
Kort na zonsondergang is de zeer smalle maansikkel zichtbaar, laag in het westen. Rechtsonder de maan schittert de planeet Venus; direct rechtsboven Venus moet ook Mercurius zichtbaar zijn. Kijk rond 19.30 uur en zorg voor een vrij uitzicht.

20 maart 2018
Vandaag begint de sterrenkundige lente (17.15 uur): de zon beweegt van zuid naar noord over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang.

22 maart 2018
Als je 's avonds tussen 19.30 en 19.45 uur (tijdens de avondschemering) de heldere planeet Venus ziet, heel laag in het westen, kun je rechts van Venus, op precies dezelfde hoogte boven de horizon, ook eens op zoek gaan naar Mercurius, die een stuk zwakker is. Iets later op de avond, vanaf 20.30 uur, is een nauwe samenstand zichtbaar van de wassende maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, pal linksboven de maan.

24 maart 2018
Eerste Kwartier (16.35 uur). 's Avonds om 20.30 uur staat de maan hoog aan de zuidwestelijke hemel. De heldere, oranjerode ster die op flinke afstand onder de maan staat, is Betelgeuze in het wintersterrenbeeld Orion.

26 maart 2018
's Morgens rond 06.00 uur zie je laag in het zuidzuidoosten de planeten Saturnus (links) en Mars (rechts), in het sterrenbeeld Boogschutter. Ze staan op precies dezelfde hoogte boven de horizon.

28 maart 2018
Op kleine afstand rechtsboven de maan is de ster Regulus te zien, de hoofdster in het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw. Bekijk de samenstand vanaf 21.30 uur, hoog aan de zuidoostelijke hemel.

31 maart 2018
Volle Maan (14.37 uur). Dit is de zogeheten Paasvollemaan - de eerste Volle Maan na het begin van de lente. Om 23.30 uur zie je pal onder de Volle Maan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd, vrijwel exact in het zuidoosten.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177635957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
6 maart 2018
's Morgens rond 05.30 uur zie je de maan vrij hoog in het zuidzuidwesten, op grote afstand geflankeerd door de ster Spica in het Dierenriemsterrenbeeld Maagd (rechts van de maan) en de planeet Jupiter in de Weegschaal (links).

7 maart 2018
Fraaie samenstand van de maan en de planeet Jupiter, direct linksonder de maan. Bekijk het duo vanaf ca. 05.30 uur aan de zuidelijke hemel.

9 maart 2018
Laatste Kwartier (12.20 uur). 's Morgens vroeg vormt de halfverlichte maan een gelijkbenige driehoek met de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen en de planeet Mars, die dezelfde oranjerode kleur heeft als Antares maar iets helderder is.

17 maart 2018
Nieuwe Maan (14.12 uur).

19 maart 2018
Kort na zonsondergang is de zeer smalle maansikkel zichtbaar, laag in het westen. Rechtsonder de maan schittert de planeet Venus; direct rechtsboven Venus moet ook Mercurius zichtbaar zijn. Kijk rond 19.30 uur en zorg voor een vrij uitzicht.

20 maart 2018
Vandaag begint de sterrenkundige lente (17.15 uur): de zon beweegt van zuid naar noord over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang.

22 maart 2018
Als je 's avonds tussen 19.30 en 19.45 uur (tijdens de avondschemering) de heldere planeet Venus ziet, heel laag in het westen, kun je rechts van Venus, op precies dezelfde hoogte boven de horizon, ook eens op zoek gaan naar Mercurius, die een stuk zwakker is. Iets later op de avond, vanaf 20.30 uur, is een nauwe samenstand zichtbaar van de wassende maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, pal linksboven de maan.

24 maart 2018
Eerste Kwartier (16.35 uur). 's Avonds om 20.30 uur staat de maan hoog aan de zuidwestelijke hemel. De heldere, oranjerode ster die op flinke afstand onder de maan staat, is Betelgeuze in het wintersterrenbeeld Orion.

26 maart 2018
's Morgens rond 06.00 uur zie je laag in het zuidzuidoosten de planeten Saturnus (links) en Mars (rechts), in het sterrenbeeld Boogschutter. Ze staan op precies dezelfde hoogte boven de horizon.

28 maart 2018
Op kleine afstand rechtsboven de maan is de ster Regulus te zien, de hoofdster in het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw. Bekijk de samenstand vanaf 21.30 uur, hoog aan de zuidoostelijke hemel.

31 maart 2018
Volle Maan (14.37 uur). Dit is de zogeheten Paasvollemaan - de eerste Volle Maan na het begin van de lente. Om 23.30 uur zie je pal onder de Volle Maan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd, vrijwel exact in het zuidoosten.
^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 1 april 2018 @ 11:06:02 #105
442280 Prisha
Moonshine!
pi_178230442
2 April zijn Mars en Saturnus in conjunction, 1,3° van elkaar. Je kan ze net voor zonsopgang zien, ze staan wel heel laag

Even een screenshot van Stellarium gemaakt voor morgenochtend tussen 4 en 5 uur:
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_178232479
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:06 schreef Prisha het volgende:
2 April zijn Mars en Saturnus in conjunction, 1,3° van elkaar. Je kan ze net voor zonsopgang zien, ze staan wel heel laag

Even een screenshot van Stellarium gemaakt voor morgenochtend tussen 4 en 5 uur:
[ afbeelding ]
^O^ _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178232489
2 april 2018
's Morgens is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de planeten Mars en Saturnus. Rond 05.30 uur staat het duo laag in het zuidzuidoosten. Mars (de onderste van de twee) is iets helderder en duidelijk roder van kleur.

4 april 2018
Vanmorgen is Jupiter op enige afstand rechtsonder de maan te vinden. Net als gisteren (3 april) is de wijde samenstand de gehele tweede helft van de nacht zichtbaar. Rond 06.30 uur is Jupiter echter niet meer te zien, omdat de zon dan al bijna opkomt.

5 april 2018
De ster die 's morgens vroeg pal onder de maan staat is Antares in de Schorpioen. Kijk rond 05.30 uur in het zuiden. Op grote afstand rechts van de maan staat de planeet Jupiter.

7 april 2018
Aan de ochtendhemel is een mooie groepering zichtbaar van de afnemende maan (rechtsboven) en de planeten Mars (linksonder) en Saturnus (midden). Bekijk het drietal vanaf ca. 05.00 uur in het zuidzuidoosten.

8 april 2018
De planeten Mars en Saturnus, in het Dierenriemsterrenbeeld Boogschutter, zijn vanmorgen rechts van de maan te vinden. Kijk vanaf 05.00 uur in het zuidoosten. Vandaag is het ook Laatste Kwartier (09.17 uur).

16 april 2018
Nieuwe Maan (03.57 uur).

18 april 2018
Op enige afstand linksboven de maansikkel is de ster Aldebaran zichtbaar, de hoofdster van het Dierenriemsterrenbeeld Stier. Kijk tussen 22.00 en 22.30 uur, in het westen.

22 april 2018
Eerste Kwartier (23.46 uur). De halfverlichte maan staat 's avonds vrijwel op een lijn met de sterren Castor en Pollux in het Dierenriemsterrenbeeld Tweelingen. Vandaag is ook het maximum van de Lyriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Lier. Door het vele maanlicht zal er echter niet veel van te zien zijn.

23 april 2018
Vandaag en morgen beweegt de heldere planeet Venus op enige afstand langs het Zevengesternte, de bekende sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Kijk tussen 22.00 en 22.30 uur, vrij laag in het westnoordwesten, en gebruik eventueel een verrekijker om de sterrenhoop te zien.

24 april 2018
Zeer nauwe samenstand van de maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, vlák onder de maan. De ster wordt overstraald door het felle licht van de maan; waarschijnlijk is hij zonder verrekijker niet zichtbaar. Je kunt het rond 23.30 uur proberen, wanneer de twee hemellichamen hoog boven de zuidwestelijke horizon staan.

29 april 2018
Vandaag bereikt de planeet Mercurius zijn grootste schijnbare afstand ten westen van de zon. De verschijning aan de oostelijke ochtendhemel is echter zeer ongunstig.

30 april 2018
Volle Maan (02.58 uur). 's Avonds is een mooie samenstand zichtbaar van de volverlichte maan en de reuzenplaneet Jupiter. Rond 23.00 staan de twee hemellichamen vrij laag in het zuidoosten; om 02.30 (1 mei) bereiken ze hun hoogste stand aan de zuidelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178672436
20-04-2018

Dit weekend grote meteorenzwerm



De komende nachten komt de sterrenregen Lyriden weer langs. Tijdens het hoogtepunt van deze meteorenzwerm, rond zondagavond, komen tot wel tientallen vallende sterren per uur voorbij. De omstandigheden zijn dit jaar vrij gunstig. De meeste meteoren verschijnen waarschijnlijk zondag tegen middernacht. Als het dan onbewolkt is, kun je gemiddeld elke minuut wel een vallende ster zien. Ook in de nachten voor en na het maximum zijn er vallende sterren, alleen in veel geringere aantallen.

Vallende sterren zijn geen echte sterren die naar beneden vallen, maar kleine steentjes die de dampkring van de aarde binnendringen. Zo’n brokje heeft in de ruimte een snelheid van vele tientallen kilometers per seconde. Maar als het de dampkring binnenkomt, remt de lucht het steentje af. Het wordt dan heet en verdampt op een hoogte van zo’n tachtig tot honderd kilometer. Het bijbehorende lichtverschijnsel noemen we een meteoor.

Enkele malen per jaar zijn er veel meer meteoren te zien dan normaal. De aarde kruist dan de baan van een wolk stofdeeltjes, achtergelaten door een komeet. Elk jaar in augustus kruist de aarde de baan van de komeet Swift-Tuttle, die behoorlijk wat gruis heeft verspreid. Dit veroorzaakt de bekende Perseïden.

(faqt.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178673102
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:06 schreef Prisha het volgende:
2 April zijn Mars en Saturnus in conjunction, 1,3° van elkaar. Je kan ze net voor zonsopgang zien, ze staan wel heel laag

Even een screenshot van Stellarium gemaakt voor morgenochtend tussen 4 en 5 uur:
[ afbeelding ]
Stellarium _O_
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 23 april 2018 @ 08:57:47 #110
442280 Prisha
Moonshine!
pi_178687332
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 14:12 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Stellarium _O_
ik hou ervan :@

Hoewel ik nog altijd met m'n planisferen op pad ga O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_178880951
5 mei 2018
Mooie samenstand van de afnemende maan en de planeet Saturnus, direct rechts van de maan. Op grotere afstand linksonder de maan is Mars te zien, die helderder is dan Saturnus en duidelijk roder van kleur. Kijk tussen 04.00 en 04.30 uur in het zuidzuidoosten.

6 mei 2018
Nauwe samenstand van de maan en de planeet Mars, op kleine afstand linksonder de maan. Verder naar rechts staat Saturnus. Bekijk de samenstand tussen 04.00 en 04.30 uur, in het zuidzuidoosten. Vandaag is ook het maximum van de Eta-Aquariden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Waterman. De 'vallende sterren' worden veroorzaakt doordat stofjes van komeet Halley in de dampkring van de aarde verbranden.

8 mei 2018
Laatste Kwartier (04.09 uur). De halfverlichte maan staat bij het aanbreken van de ochtendschemering (rond 04.30 uur) laag in het zuidoosten

14 mei 2018
De heldere planeet Venus staat vrijwel exact halverwege de sterren El Nath en Zeta Tauri - de horens van de Stier. Venus is kort na zonsondergang al een opvallende verschijning in het westnoordwesten; de twee sterren zijn waarschijnlijk pas rond 23.00 uur goed te zien.

15 mei 2018
Nieuwe Maan (13.48 uur).

21 mei 2018
De ster die je direct links van de maan ziet, is Regulus, de hoofdster van het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw. Bekijk de samenstand rond 23.30 uur, vrij hoog boven de westzuidwestelijke horizon

22 mei 2018
Eerste Kwartier (05.49 uur). Tegen middernacht staat de halfverlichte maan vrij hoog in het westzuidwesten. Op geruime afstand rechtsonder de maan zie je de ster Regulus in de Leeuw.

25 mei 2018
Vrijwel pal onder de maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Op veel grotere afstand linksonder de maan schittert de reuzenplaneet Jupiter. Kijk rond 23.30 uur aan de zuidelijke hemel.

26 mei 2018
De wassende maan vormt een grote, platte driehoek met de ster Spica in de Maagd (rechtsonder de maan) en de planeet Jupiter, die veel helderder is (linksonder). Bekijk de groepering rond 23.30 uur aan de zuidelijke hemel.

27 mei 2018
Vanavond is een fraaie, nauwe samenstand zichtbaar van de bijna volverlichte maan en de reuzenplaneet Jupiter, rechtsonder de maan. Rond 23.00 uur, als het nog een beetje schemert, zie je de twee hemellichamen al aan de zuidzuidoostelijke hemel.

29 mei 2018
Volle Maan (16.19 uur). Tegen middernacht staat de maan boven de zuidzuidoostelijke horizon. Op enige afstand rechtsonder de maan is de oranjerode ster Antares zichtbaar, de hoofdster van het sterrenbeeld Schorpioen.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 9 mei 2018 @ 21:12:45 #112
442280 Prisha
Moonshine!
pi_179050547
Jupiter is momenteel prachtig te zien. Vanochtend (9 mei) was Jupiter in oppositie (moment van dichtste nadering tot de Aarde). Momenteel is Jupiter vrijwel de hele nacht te zien en door de oppositie helderder dan normaal.

Met de verrekijker kun je al 4 van de manen zien.



Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_179052630
Leuke tip, helaas bewolkt hier
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 23 mei 2018 @ 23:41:55 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_179347134

Gewoon met een damescameraatje door het oculair genomen. Ik moet eigenlijk nogeens een verloopstuk hosselen om mijn Canon EOS 60D aan mijn Celestron NexStar 6SE te koppelen. Dat levert vast veel betere foto's op :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_179351165
Mooi

^O^ _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 25 mei 2018 @ 21:40:35 #116
442280 Prisha
Moonshine!
pi_179388626
quote:
2s.gif Op woensdag 23 mei 2018 23:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Gewoon met een damescameraatje door het oculair genomen. Ik moet eigenlijk nogeens een verloopstuk hosselen om mijn Canon EOS 60D aan mijn Celestron NexStar 6SE te koppelen. Dat levert vast veel betere foto's op :)
Damescameraatje :P

Toch goed gelukt ^O^
En zeker de moeite waard om met de Canon te doen
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 25 mei 2018 @ 23:03:59 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_179390182
Ja was een Canon Ixus 185, dat mag je toch een damescameraatje noemen? :P

Betreffende oculair was een 25 mm Plössl trouwens. Dus 60x vergroting.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_179537904
1 juni 2018
In de vroege ochtenduren is aan de zuidelijke hemel een nauwe samenstand zichtbaar van de maan en de planeet Saturnus. Rond 03.30 uur staan de twee hemellichamen vrijwel precies in het zuiden. Saturnus staat pal onder de maan en wordt bijna overstraald door het felle maanlicht.

2 juni 2018
De afnemende maan staat ongeveer halverwege de planeten Mars (links van de maan) en Saturnus (rechts). Kijk tussen 03.30 en 04.00 uur, aan de zuidelijke hemel. 's Avonds, rond middernacht, bereikt de planeet Jupiter zijn hoogste stand boven de zuidelijke horizon; de ster die je deze week pal onder Jupiter ziet staan is Zubenelgenubi in het sterrenbeeld Weegschaal.

3 juni 2018
's Morgens vroeg, rond 03.30 uur, is in het zuidzuidoosten een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de planeet Mars, op enige afstand linksonder de maan.

4 juni 2018
Vanmorgen staat Mars op geruime afstand rechts van de maan. Bekijk de wijde samenstand tussen 03.30 en 04.00 uur, aan de zuidzuidoostelijke hemel.

5 juni 2018
Direct rechts van de maan staat de ster Deneb Algiedi in het sterrenbeeld Steenbok. Kijk rond 03.30 uur aan de zuidelijke hemel.

6 juni 2018
Laatste Kwartier (20.32 uur). Tegen het aanbreken van de ochtendschemering, rond 03.30 uur, staat de halfverlichte maan vrij laag in het zuidoosten.

11 juni 2018
Venus staat vanavond exact op een lijn met Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen, in het westnoordwesten. De heldere planeet is rond 22.30 al goed zichtbaar, als het nog volop schemert; de twee sterren zijn waarschijnlijk pas een uur later te zien.

13 juni 2018
Nieuwe Maan (21.43 uur).

15 juni 2018
Kijk of je tussen 22.30 en 23.00 uur, tijdens de avondschemering, de zeer smalle maansikkel kunt vinden in het westnoordwesten, rechtsonder de heldere planeet Venus.

16 juni 2018
Fraaie samenstand van de maansikkel en de heldere planeet Venus, rechts van de maan. Kijk rond 23.00 uur, als het nog schemert, in het westnoordwesten.

17 juni 2018
De ster die je 's avonds rond 23.30 uur op enige afstand linksboven de maan ziet staan, aan de westelijke hemel, is Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

18 juni 2018
Vanavond zie je Regulus op geruime afstand rechtsonder de wassende maan. Bekijk de wijde samenstand rond 23.30 uur, laag boven de westelijke horizon.

19 juni 2018
Kijk vanavond tussen 23.00 uur en 23.30 uur eens met een verrekijker naar de planeet Venus, laag in het westnoordwesten. Direct linksonder Venus moet dan een klein groepje zwakke sterretjes zichtbaar zijn: de open sterrenhoop de Krib, in het sterrenbeeld Kreeft.

20 juni 2018
Eerste Kwartier (12.51 uur).

21 juni 2018
Begin van de sterrenkundige zomer (12.07 uur): de zon bereikt zijn noordelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 juni is de langste dag van het jaar. Tegen middernacht is aan de zuidwestelijke hemel een wijde samenstand zichtbaar van de maan en de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd, linksonder de maan.

22 juni 2018
De wassende maan vormt vanavond een grote platte driehoek met de heldere planeet Jupiter (op flinke afstand links van de maan) en de ster Spica in de Maagd (rechtsonder de maan). Bekijk de groepering rond middernacht aan de zuidwestelijke hemel.

23 juni 2018
De planeet Jupiter staat vanavond op kleine afstand pal onder de maan. Rond 23.30 uur staan de twee hemellichamen in het zuidzuidwesten.

28 juni 2018
Volle Maan (06.53 uur). Een uur na zonsondergang, dus rond 23.00 uur, zie je de maan heel laag in het zuidoosten. Op geruime afstand rechts van de maan is Saturnus zichtbaar.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_180252012
6 juli 2018
Laatste Kwartier (09.51 uur). 's Morgens bij het aanbreken van de schemering staat de halfverlichte maan aan de oostzuidoostelijke hemel. Hoog boven de maan zie je het Herfstvierkant, gevormd door de helderste sterren van het sterrenbeeld Pegasus. Vandaag om 18.47 uur staat de aarde in het aphelium, het punt in de baan waar de afstand tot de zon het grootst is: 152,1 miljoen kilometer (1,7% groter dan gemiddeld).

9 juli 2018
Op kleine afstand linksonder de heldere planeet Venus is Regulus te zien, de hoofdster van het sterrenbeeld Leeuw. Bekijk de samenstand laag boven de westelijke horizon vanaf 23.00 uur, als de schemering ten einde loopt. Een half uur eerder staat Venus hoger aan de hemel, maar dan heb je een verrekijker nodig om Regulus te ontwaren.

13 juli 2018
Nieuwe Maan (04.48 uur). Vandaag vindt de tweede gedeeltelijke zonsverduistering van 2018 plaats. Die is echter alleen vanaf Tasmanie en de Zuidelijke Oceaan zichtbaar.

15 juli 2018
Tijdens de avondschemering, rond 22.30 uur, is een mooie samenstand zichtbaar van de smalle maansikkel en de heldere planeet Venus, links van de maan. Met een verrekijker kun je op kleine afstand rechtsonder de maan ook de ster Regulus zien, in het sterrenbeeld Leeuw.

16 juli 2018
Wijde samenstand van de maansikkel en de planeet Venus. Kijk vanaf 22.30 uur, laag aan de westelijke hemel.

19 juli 2018
Eerste Kwartier (21.52 uur). 's Avonds rond 23.30 uur staat de maan aan de westzuidwestelijke hemel. Vrijwel recht onder de maan is de ster Spica te vinden, in het sterrenbeeld Maagd. Op veel grotere afstand links van de maan schittert de reuzenplaneet Jupiter.

20 juli 2018
Vanavond is een mooie samenstand zichtbaar van de planeet Jupiter en de wassende maan. Bekijk het tweetal rond 23.30 uur aan de zuidwestelijke hemel.

22 juli 2018
Op grote afstand linksonder de maan is de oranjerode ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen zichtbaar. Rond 23.30 uur staan maan en ster aan de zuidzuidwestelijke hemel.

24 juli 2018
Rond 23.30 uur zie je boven de zuidelijke horizon een mooie samenstand van de maan en de planeet Saturnus.

25 juli 2018
Vanavond staat Saturnus op geruime afstand rechts van de maan. Tegen middernacht vind je de twee hemellichamen boven de zuidelijke horizon.

27 juli 2018
Volle Maan (22.20 uur). De Volle Maan staat altijd tegenover de zon aan de hemel; vannacht beweegt hij door de schaduw van de aarde. De totale fase van de maansverduistering begint om 21.30 uur, wanneer de maan opkomt; de totaliteit eindigt om 23.13 uur. Vandaag staat ook de planeet Mars tegenover de zon aan de hemel (in oppositie), waardoor hij de gehele nacht zichtbaar is, als een heldere, oranjerode 'ster' in het sterrenbeeld Steenbok, op enige afstand onder de maan.

29 juli 2018
De 'avondster' Venus verdwijnt geleidelijk van het toneel. Kort na zonsondergang, als het nog volop schemert, is de planeet nog zichtbaar, laag aan de westelijke hemel. Kijk vanaf 22.00 uur en zorg voor een vrij uitzicht.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 12 juli 2018 @ 10:37:29 #120
442280 Prisha
Moonshine!
pi_180419080
Twee leuke dingen waar te nemen binnenkort:

Mars in oppositie
Op vrijdag 27 juli 2018, om 07.13 uur, is Mars in oppositie met de Zon. De Rode Planeet heeft een helderheid van -2,6m en een schijnbare diameter van 24.3”. Door de geringe afstand van de planeet tot de Aarde is Mars relatief helder en groot ten opzichte van een typische oppositie van deze planeet. De oppositie is hierdoor dit jaar relatief gunstig.

Dichtste nadering van Mars tot de aarde is op 31 juli.

Sky and Telescope:
This will make Mars especially bright in the sky, as the Sun’s light reflects off its surface and atmosphere. It will rise as the Sun is setting, with the best views expected around midnight on July 31. But it will appear bright in the sky for a long time, outshining Jupiter as the fourth brightest object (after the Sun, Moon, and Venus) from July 7 to September 7.



Totale maansverduistering 27/28 juli

In de nacht van vrijdag 27 op zaterdag 28 juli 2018 vindt een totale maansverduistering plaats. Hierbij beweegt de Maan zich door de schaduw van de Aarde, zodat er geen direct zonlicht meer op het maanoppervlak valt en de hele Maan veel donkerder is dan normaal.

Vanuit Nederland en België is het grootste gedeelte van de eclips zichtbaar, maar het begin moeten wij missen. De verduistering heeft een grootte van maar liefst 1.61 in de kernschaduw, wat betekent dat de Maan zich dicht bij het centrum van de aardschaduw bevindt en sterk verduisterd wordt.

De eclips begint om 19:14 uur en staat bij het maximum, om 22:22 uur, op een hoogte van circa 6° (in Utrecht). De eclips eindigt om 1:31 uur. Een totale maansverduistering kan erg indrukwekkend zijn. Tijdens de totaliteit, die duurt van 21:31 tot 23:14 uur, bevindt de Maan zich volledig in de kernschaduw van de Aarde en valt er geen direct zonlicht meer op de Maan. Echter, een beetje zonlicht valt door de aardatmosfeer en wordt gebroken, waardoor dit het maanoppervlak alsnog kan bereiken. Dit is met name rood licht, waardoor er een rode gloed over de Maan komt. Deze fase wordt in de volksmond ook wel Bloedmaan genoemd, en duurt bij deze eclips circa 104 minuten. Doordat de verduistering erg centraal is, is dit effect bij deze eclips bijzonder sterk.

[Hemelwaarnemen.com]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 27 juli 2018 @ 23:42:42 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180779371
Gelukkig hebben we de foto's nog *O* Zonder statief, zonder telescoop. Ik reken het goed :+





Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 28 juli 2018 @ 01:46:54 #122
442280 Prisha
Moonshine!
pi_180782567
Mijn foto's zijn jammerlijk mislukt. Heb net 1 dag een nieuwe camera en gisteravond vanwege de wolken niet kunnen "oefenen" ermee.

Maar het was wel een heel mooi gezicht, ook met Mars zo mooi eronder.





Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  zaterdag 28 juli 2018 @ 02:23:19 #123
442280 Prisha
Moonshine!
pi_180783161
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 23:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Gelukkig hebben we de foto's nog *O* Zonder statief, zonder telescoop. Ik reken het goed :+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zonder statief :o heb je zulke vaste handen? Of op een muurtje gezet of zo?
Goed gelukt wel! ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 28 juli 2018 @ 08:28:57 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180784502
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 02:23 schreef Prisha het volgende:

[..]

Zonder statief :o heb je zulke vaste handen? Of op een muurtje gezet of zo?
Goed gelukt wel! ^O^
Nee ik ben heel erg achterover gaan liggen in een tuinstoel, kon de camera op mijn knieën steunen. Verder ISO 6400 en wat onderbelichten. 200 mm lens was lang zat, heb ook nog de 400 geprobeerd maar dat gaf veel te veel beweging.

Die van jou zou ik trouwens ook bepaald niet "jammerlijk mislukt" noemen hoor :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180802442
quote:
2s.gif Op woensdag 23 mei 2018 23:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Gewoon met een damescameraatje door het oculair genomen. Ik moet eigenlijk nogeens een verloopstuk hosselen om mijn Canon EOS 60D aan mijn Celestron NexStar 6SE te koppelen. Dat levert vast veel betere foto's op :)
Ik zie nu 3 manen om Jupiter (2 links en 1 rechts), door mijn Fujifilm X-T2 met 230mm lens. :P

Hoe kun je zien welke manen dit zijn?

[ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 28-07-2018 22:56:02 ]
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 28 juli 2018 @ 22:49:34 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180802634
installeer Stellarium(.org) :) Dan weet je preces wat waar allemaal is :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180802846
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
installeer Stellarium(.org) :) Dan weet je preces wat waar allemaal is :)
Thanks!

Mijn foto:


Stellarium screenshot:


Op mijn foto dus van links naar rechts waarschijnlijk Ganymede, Europa, Jupiter en Io? :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Tourniquet op 28-07-2018 23:09:31 ]
pi_180802990
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:58 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Thanks!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Op mijn foto dus van links naar rechts waarschijnlijk Ganymede, Europa, Jupiter en Io? :D
Wat voor een telescoop heb jij? 40 cm Schmid-Cassegrain?
Ik bedoel de onderste foto.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180803074
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:04 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat voor een telescoop heb jij? 40 cm Schmid-Cassegrain?
Ik bedoel de onderste foto.
Nee joh, ik heb geen telescoop. :D

Dat is een screenshot van Stellarium. :P

Heb het even verduidelijkt in mijn post. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 28-07-2018 23:12:39 ]
pi_180803103
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:07 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Nee joh, ik heb geen telescoop. :D

Dat is een screenshot van Stellarium. :P
Ah ok.
Ik heb de laatste versie pas geinstalleerd, alleen heb je echt wel een handleiding erbij nodig.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 23:26:56 #131
442280 Prisha
Moonshine!
pi_180803494
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 08:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee ik ben heel erg achterover gaan liggen in een tuinstoel, kon de camera op mijn knieën steunen. Verder ISO 6400 en wat onderbelichten. 200 mm lens was lang zat, heb ook nog de 400 geprobeerd maar dat gaf veel te veel beweging.

Die van jou zou ik trouwens ook bepaald niet "jammerlijk mislukt" noemen hoor :o
Oh echt?? maar dan nog, moet je toch wel een vaste hand hebben. Of vaste knieën. Ze zijn goed gelukt in elk geval ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 28 juli 2018 @ 23:27:29 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180803503
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:04 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat voor een telescoop heb jij? 40 cm Schmid-Cassegrain?
Ik bedoel de onderste foto.
Daar lukt je dat nog bij lange na niet mee onder deze temperaturen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 28 juli 2018 @ 23:27:53 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180803508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:26 schreef Prisha het volgende:

[..]

Oh echt?? maar dan nog, moet je toch wel een vaste hand hebben. Of vaste knieën. Ze zijn goed gelukt in elk geval ^O^
Dank je :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180803516
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar lukt je dat nog bij lange na niet mee onder deze temperaturen :')
Dat denk ik ook niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180803657
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:26 schreef Prisha het volgende:

[..]

Oh echt?? maar dan nog, moet je toch wel een vaste hand hebben. Of vaste knieën. Ze zijn goed gelukt in elk geval ^O^
Respect!
Dat heb je knap gedaan. De maantjes als stipjes. Dat doe ik je niet na.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sigaartje op 28-07-2018 23:41:14 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 28 juli 2018 @ 23:40:04 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180803770
Heeft iemand trouwens ervaring met een T2 ring om een Canon EOS te koppelen aan een telescoop?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180811606
Gemaakt met een Nikon Coolpix P900


Maan en Mars









[ Bericht 0% gewijzigd door -CRASH- op 29-07-2018 13:47:17 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  maandag 30 juli 2018 @ 20:45:53 #138
442280 Prisha
Moonshine!
pi_180841579
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 13:35 schreef -CRASH- het volgende:
Gemaakt met een Nikon Coolpix P900

nice!!!!! ^O^ ^O^
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_180856999
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 13:35 schreef -CRASH- het volgende:
Gemaakt met een Nikon Coolpix P900
[ afbeelding ]

Maan en Mars
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erg mooi. Beter dan de foto's van mijn Samsung :P
-
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2018 @ 18:53:35 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180860072
Netjes hoor ^O^ Wel op een statief toch zeker? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 juli 2018 @ 19:44:03 #141
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180860731
Die helderrode stip deze dagen aan het zuiden vlak na 'donker', is Mars toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180862100
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 19:44 schreef Red_85 het volgende:
Die helderrode stip deze dagen aan het zuiden vlak na 'donker', is Mars toch?
Ja. Je kunt bv de app Sky Map hiervoor gebruiken :)
-
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2018 @ 21:09:17 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180862230
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 19:44 schreef Red_85 het volgende:
Die helderrode stip deze dagen aan het zuiden vlak na 'donker', is Mars toch?
Jazeker. Vanavond bizar dichtbij, slechts 57,6 miljoen kilometertjes O+ Dappere fokkers kunnen er naartoe pissen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2018 @ 23:04:51 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180864328
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. Je kunt bv de app Sky Map hiervoor gebruiken :)
die ken ik niet, ik gebruik Stellarium (.org)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 1 augustus 2018 @ 00:57:53 #145
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_180866422
Ik zie mars zoals ik m altijd zie eigenlijk. :?

Nou ja wellicht iets groter. Maar niet echt bijzonder
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 1 augustus 2018 @ 01:02:43 #146
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_180866522
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. Je kunt bv de app Sky Map hiervoor gebruiken :)
of Star Chart _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_180867347
Nieuwe foto`s please
pi_180868153
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 00:57 schreef Parafernalia het volgende:
Ik zie mars zoals ik m altijd zie eigenlijk. :?

Nou ja wellicht iets groter. Maar niet echt bijzonder
als je via een telescoop gaat imagen dan merk je wel het verschil. Met blote oog...mjah...veel feller dan normaal en de kleur is helderder.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_180868162
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 23:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

die ken ik niet, ik gebruik Stellarium (.org)
Ik ook Stellarium. En als ik snel iets moet zien Sky View (een app met een gratis en betaal versie).
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_180868369
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 01:02 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

of Star Chart _O_
Die is ook mooi idd, net even gedownload.
-
pi_180868477
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. Je kunt bv de app Sky Map hiervoor gebruiken :)
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jazeker. Vanavond bizar dichtbij, slechts 57,6 miljoen kilometertjes O+ Dappere fokkers kunnen er naartoe pissen :')
Thx! Viel me dit weekend dus ook al op dat Mars heel goed zichtbaar was. Mooie opvallende rooie dikke stip.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')