abonnement Unibet Coolblue
pi_173485608
Ik zoek een creatieve oplossing voor mijn stopcontactprobleem in de keuken. Vrijdag krijgen we een nieuwe keuken en het enige stopcontact aan die kant van de keuken bevindt zich net boven de plint op 30cm links van de wateraansluiting. Dat betekent dat dit stopcontact achter de keukenkastjes en het aanrecht komt te liggen.

Wij hebben behoefte om aan die kant van de keuken een wasmachine, vaatwasser, waterkoker en koffiezetapparaat aan te sluiten. Uiteraard gaan we die niet allemaal tegelijk gebruiken maar het zou fijn zijn als we ze allemaal zouden kunnen aansluiten.

Een simpele en niet zeer elegante oplossing is een splitter op het stopcontact zetten en daar de wasmachine en vaatwasser op aansluiten; dan vervolgens op het andere stopcontact een verlengdoos zetten en die door een gat in het aanrecht naar boven loodsen. Erg lelijk natuurlijk en niet heel veilig wellicht.

Ik zit nu te denken aan andere oplossingen maar ben niet helemaal zeker wat er mogelijk is. Graag tips! Ook aan de andere kant van de keuken is een stopcontact maar een verlengdoos over de vloer leggen willen we natuurlijk zeker niet!


De stroomkabel komt boven naast de deur de keuken binnen vanuit de gang via een soort klein plateau waar we ook spullen opgeslagen hebben


De kabel loopt vervolgens naar beneden richting de plint


Waar hij vervolgens uitkomt precies midden achter het voorziene keukenblok
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_173485717
Zo te zien een houten vloer. Kan je niet onder de vloer een kabel trekken en naar de andere zijde een stroompunt maken?

Overigens is dat geen kabel maar een snoer en dus onveilig als "stroomdrager" zo op de muur gespijkerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173486206
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 18:05 schreef blomke het volgende:
Zo te zien een houten vloer. Kan je niet onder de vloer een kabel trekken en naar de andere zijde een stroompunt maken?

Overigens is dat geen kabel maar een snoer en dus onveilig als "stroomdrager" zo op de muur gespijkerd.
oei en hoe trek ik een kabel onder de vloer?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_173486877
3 nieuwe groepen trekken is de meeste gebruikelijke, nette oplossing.

Creatief met stroom is :{
.
pi_173487667
Ik zou maar héél snel een elektricien laten komen want dit klopt voor geen meter zo.
pi_173487946
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 18:29 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

oei en hoe trek ik een kabel onder de vloer?
als je dit moet vragen zou ik een prof inhuren
Juin uit Eigen Tuin!
  woensdag 30 augustus 2017 @ 20:15:35 #7
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  Moderator woensdag 30 augustus 2017 @ 20:16:01 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173488758
Je noemt al twee apparaten op die elk op een geheel eigen groep zouden moeten zitten, de wasmachine en de vaatwasser. Dan nog een wandcontactdoos voor algemeen gebruik ter behoeve van de waterkoker e.d. keukengereedschappen.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 18:05 schreef blomke het volgende:
Zo te zien een houten vloer. Kan je niet onder de vloer een kabel trekken en naar de andere zijde een stroompunt maken?

Overigens is dat geen kabel maar een snoer en dus onveilig als "stroomdrager" zo op de muur gespijkerd.
Pcies, daar zou ik bovenstaande niet allemaal op aan durven sluiten :X.
pi_173489401
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 18:00 schreef JohnDDD het volgende:
Wij hebben behoefte om aan die kant van de keuken een wasmachine, vaatwasser, waterkoker en koffiezetapparaat aan te sluiten. Uiteraard gaan we die niet allemaal tegelijk gebruiken maar het zou fijn zijn als we ze allemaal zouden kunnen aansluiten.
Dat zijn sowieso al minimaal 3 aparte groepen die gerealiseerd zouden moeten worden..

Daarnaast, het stopcontact wat er nu zit, is al een 'houtje-touwtje' oplossing;
je mag al blij zijn dat het niet wegfikt als je meer dan 6A erover heen jaagt!

Maar waar ik nog meer niet bij kan, is dat als je wél geld hebt voor een nieuwe keuken,
waarom je dit dan niet gelijk goed laat aanpakken? Zoals aangegeven, laat een elektriciën
hier op die plek gewoon de stroom voorziening goed maken.

Wat zei de keukenboer hierover? Of schrok je van de prijs van de aanpassingen benodigd via hun, dat
je maar gelijk riep "we doen het zelf wel" zonder een idee te hebben wát er eigenlijk bij komt kijken?

In ieder geval denk ik dat het nu wel duidelijk is voor je dat wat je wilt, hier niet gaat lukken, en dat extra geld bij
de nieuwe keuken moet komen om dit werkend én veilig te krijgen..een verbouwing of nieuwe keuken is helaas
niet voor een habbekrats te doen!
pi_173489427
Eigenlijk alles wat hierboven al gezegd is.

Je hebt aan deze kant van de keuken 3 vrije groepen nodig, aangelegd met een daarvoor geschikte kabel vanuit de meterkast.

Dat stopcontact zoals het er nu zit, kan en mag echt niet. Risico op brand is reëel met het rijtje apparaten wat jij noemt. Risico dat de verzekering heel weinig tot niets uitbetaald als dit stopcontact of het snoer waarmee het is aangesloten als oorzaak van een brand wordt aangewezen, is ook heel reëel.

Succes met het vinden van een vakman die nog voor eind volgende een en ander in orde kan brengen.

Is de groepenkast wel geschikt voor het plaatsen van extra groepen?
pi_173489561
Elektricien laten komen, niet gaan beunhazen om wat centen te besparen. Je bent zelf niet zo handig blijkbaar dus uitbesteden.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173489590
Even een update: we hebben het over een huurhuis hier. Huurhuizen in Duitsland komen vaak zonder keuken. Anyway, ik weet niet of ik hier zo een elektricien kan laten komen om extra groepen aan te leggen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_173490068
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:44 schreef JohnDDD het volgende:
Even een update: we hebben het over een huurhuis hier. Huurhuizen in Duitsland komen vaak zonder keuken. Anyway, ik weet niet of ik hier zo een elektricien kan laten komen om extra groepen aan te leggen.
In dat geval kun je het beste de verhuurder laten weten dat je een ondeugdelijke elektrische installatie in je keuken hebt, en dat het vervangen moet worden. De Duitse normen wijken niet erg af van de Nederlandse, dus ik denk dat een verplaatsbare leiding dat toegepast is als onderdeel van een vaste installatie niet toegestaan is. Als die ook nog eens afgezekerd is met >10A dan is dat vragen om problemen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 21:04:11 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173490217
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:44 schreef JohnDDD het volgende:
Even een update: we hebben het over een huurhuis hier. Huurhuizen in Duitsland komen vaak zonder keuken. Anyway, ik weet niet of ik hier zo een elektricien kan laten komen om extra groepen aan te leggen.
Idd, in DLD zijn huurhuizen bijna altijd zonder keuken, wat niet wegneemt dat je het wel veilig moet houden.

In dit geval heb je pech en een keuken met weinig stopcontacten in je huurhuis.... Wat vaak gedaan wordt als wij (werkt als electricien in DLD bij een duits bedrijf) is dat de groepen beetje splitten, dat wil zeggen dat als je maar 2x 16 A voor je fornuis nodig hebt je de 3de fase voor wat anders kan gebruiken....

Maar maar 1 apart afgezekerde groep in je keuken is wel erg karig (ok, in ons huidige huurhuis hebben we ook maar 2 groepen voor de hele woning.... en 3 voor het fornuis :P )

Maar waarom met verlengsnoeren??????? Laat een electricien komen en boven je aanrechtblad een paar dozen infrezen. evt met een kabelkanaaltje een paar extra groepen naar je keuken laten leggen.......

In ons nieuwe huurhuis komt een nieuwe keuken en ik ga ook extra groepen leggen want anders zie ik het komen dat je steeds weer de automaat in moet schakelen wegens overbelasting......... Kom je ook lekker optijd mee, als vrijdag al de keuken komt
  woensdag 30 augustus 2017 @ 21:06:26 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173490291
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:59 schreef Ridocar het volgende:

[..]

In dat geval kun je het beste de verhuurder laten weten dat je een ondeugdelijke elektrische installatie in je keuken hebt, en dat het vervangen moet worden. De Duitse normen wijken niet erg af van de Nederlandse, dus ik denk dat een verplaatsbare leiding dat toegepast is als onderdeel van een vaste installatie niet toegestaan is. Als die ook nog eens afgezekerd is met >10A dan is dat vragen om problemen.
die duitsers zekeren een 3x1,5mm2 ook met 16 ampere af.... Officieel is de fornuisaansluiting wel in 2,5mm2 (gebeurt niet vaak) en openbare gebouwen moeten ook met 2,5mm2

Is je Aardlekschakelaar wel een 0,03 Ampere? Sinds 1976 in DLD verplicht......
pi_173497384
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 21:06 schreef gateway het volgende:

[..]

die duitsers zekeren een 3x1,5mm2 ook met 16 ampere af.... Officieel is de fornuisaansluiting wel in 2,5mm2 (gebeurt niet vaak) en openbare gebouwen moeten ook met 2,5mm2

Is je Aardlekschakelaar wel een 0,03 Ampere? Sinds 1976 in DLD verplicht......
Aardlekschakelaar? Ik heb hier drie stoppen waar bij staat "Hauptsicherung". Daarboven staat een lijstje met een stoppenoverzicht waarbij staat 1-3 Hauptsicherung (25A). Een schakelaar is er niet.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_173497533
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 21:06 schreef gateway het volgende:
die duitsers zekeren een 3x1,5mm2 ook met 16 ampere af....
Meen je dat? 16A per fase door die dunne draadjes......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173497736
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:55 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Aardlekschakelaar? Ik heb hier drie stoppen waar bij staat "Hauptsicherung". Daarboven staat een lijstje met een stoppenoverzicht waarbij staat 1-3 Hauptsicherung (25A). Een schakelaar is er niet.
Aiiii, de groepenkast is dus al minstens 40 jaar oud!

Als er groepen bijgeplaatst moeten worden, zal de hele kast moeten worden vervangen door eentje die aan de huidige eisen voldoet...
pi_173505124
quote:
Pcies, daar zou ik bovenstaande niet allemaal op aan durven sluiten :X.
Waarom niet?? Je ziet steeds vaker van die huizen met zo'n lichtslang langs de dakrand. Dit moet binnen ook gewoon kunnen. ^O^
pi_173507554
quote:
11s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:08 schreef blomke het volgende:
Meen je dat? 16A per fase door die dunne draadjes......
Ook zo in Belgie volgens mij....
pi_173510908
quote:
11s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 09:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Meen je dat? 16A per fase door die dunne draadjes......
1,5 mm mag 16 A overheen als max.

Of het veiliger is? Ik vind het niet optimaal :)

Veel 3 fasen kookplaten en ovens worden met 3 x 1,5 mm uitgevoerd. Ik druk er altijd 2,5 mm tussen
  donderdag 31 augustus 2017 @ 21:10:38 #22
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173511612
naja 1,5mm2 met 16 ampere over 10 meter kan wel, maar meer dan 20 is natuurlijk al vragen om problemen (als er ooit ook 16A gaat lopen....)

das bij een fornuis net zo... op een kort stukje kan dat wel.... j
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')