abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173676771
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 12:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sorry, verkeerd herinerd, t is Numeri 16, waar de aarde openbreekt om een stel relschoppers te verdelgen :7

Zie ook

http://lexiconcordance.com/hebrew/7585.html
In hoeverre hier van een hiernamaals sprake is, is trouwens niet helemaal duidelijk.

Over welke verzen uit Num.16 heb je het dan ? Ik zie hier nergens sprake van een hel.
pi_173676860
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 12:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

FarizeeŽn ook en die hangen de Tora zeker aan.
Heb je daar een bron van ? Van een farizese strekking is er pas sprake van rond 100 v.C. . Ze stonden ook open voor het Helleens gedachtegoed.
pi_173677077
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Over welke verzen uit Num.16 heb je het dan ? Ik zie hier nergens sprake van een hel.
Nee, er wordt gesproken over een dodenrijk :)
pi_173677511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 12:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

FarizeeŽn ook en die hangen de Tora zeker aan.
Klopt.
De farizeese sekte was sterk beinvloed door het zoroatrisme. Zie het seider maaltijd. Stamt direct af van dionysos

Of kijk naar hun werk de talmud. 1 en al invloeden van het zoroatrisme

Het is door oa deze sekte dat het heidendom is binnen getreden in het oer oude jodendom

De farizeeese sekte is later het rabbijns jodendom geworden. Deze religie heeft trouwens net zo weinig met de tora te maken dan het christendom

Overigens hebben bepaalde farizeeen ook rechtsrreeks invloed uitgeoefend op het christendom
pi_173677633
Neem het woord messias bijv. Messias in de tora is nooit gebruikt om de komende afstammeling van david te omschrijven hoor.

Verder is er in de tora nergens een verwijzing naar de einde der dagen of een hiernamaals. Ja behalve in daniel dan. Maar dat is een verhaal apart.

Ook de wederopstanding (waar de farizeeen in geloven) staat beschreven in de tora.

De dood is permanent en ook onrein. Als iemand een lijk aan raakt werd ie onrein.

De profeten uit de tanakh (oud testament) gebruikten metaforen en hun veebeeldingden en waarschuwingeng naar het joodse volk voor en tijdens de verbanning.
Maar op gegeven moment begonnen de joden deze profeten te interpreteren als iets voor in de (verre) toekomst.

[ Bericht 36% gewijzigd door Szikha2 op 09-09-2017 17:04:30 ]
pi_173678002
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, er wordt gesproken over een dodenrijk :)
http://biblehub.com/hebrew/7585.htm

Sheol verwijst naar een (donkere) graf

Pas in latere tijden begon dat idee van dodenrijk en hiernamaals op te komen bij de groeiende sektes

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sheol
pi_173678319
Gelukkig is het wel erg duidelijk allemaal, anders krijg je er nog conflicten over....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 9 september 2017 @ 17:31:05 #108
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_173678523
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:49 schreef Szikha2 het volgende:
Neem het woord messias bijv. Messias in de tora is nooit gebruikt om de komende afstammeling van david te omschrijven hoor.

Verder is er in de tora nergens een verwijzing naar de einde der dagen of een hiernamaals. Ja behalve in daniel dan. Maar dat is een verhaal apart.

Ook de wederopstanding (waar de farizeeen in geloven) staat beschreven in de tora.

De dood is permanent en ook onrein. Als iemand een lijk aan raakt werd ie onrein.

De profeten uit de tanakh (oud testament) gebruikten metaforen en hun veebeeldingden en waarschuwingeng naar het joodse volk voor en tijdens de verbanning.
Maar op gegeven moment begonnen de joden deze profeten te interpreteren als iets voor in de (verre) toekomst.
http://www.jewfaq.org/mashiach.htm
pi_173678750
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:49 schreef Szikha2 het volgende:
Wie beweerd dat ? Zelfs Cyrus de Grote werd als messias aanzien. Binnen de joodse traditie was het wel een telg uit de stamboom van David die de eerste keuze had.
  zaterdag 9 september 2017 @ 18:03:45 #110
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173679519
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 16:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van ? Van een farizese strekking is er pas sprake van rond 100 v.C. . Ze stonden ook open voor het Helleens gedachtegoed.
Waarvan? Ik beweer twee dingen.
pi_173680026
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 18:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarvan? Ik beweer twee dingen.
Jouw vraag is me niet duidelijk.
pi_173681349
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 17:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Wie beweerd dat ? Zelfs Cyrus de Grote werd als messias aanzien. Binnen de joodse traditie was het wel een telg uit de stamboom van David die de eerste keuze had.
Dat heb ik al eerder verteld.
Nog een keer: de profeten uit de tanakh spreken over een tijd wanneer een koning van davids afkomst de troon hersteld.
Maar hoe de profeten dit vertellen uit de tanakh is zo ingewikkeld waardoor men allerlei verschillende interpretaties aan kan geven wat de profeten nou bedoelen.

En het is onduidelijk of deze profetieeen uberhaubt uit moesten komen of niet. In vele gevallen zien we dat wat de profeten voorspelden niet uitkwamen. En sommigen kwamen wel uit.

En: in de tora alle profetieeen en voorspellingen kwamen uit binnen de generatie van de profeet of paar generaties later. Dus als een profeet zijn profetie deed en die kwamen uit dan was dat altijd in de tijd van profeet of kort daarna
Dus profetieeen en voorspellingen die niet uitkwamen binnen het leven van de profeet of de generatie daarna dan verdween al deze profetieeen uit de geschiedenis van het israelische volk
Het werd dus gezien als geschiedenis. Niet belangrijk meer.

En of de profetieeen uit kwamen lag allemaal aan het israelische volk: waren zij goed en luisterde ze naar hun god dan kwamen de profetieen uit. Maar als ze niet luisterden naar hun god: dan kwamen ze in ballingschap

Messias, dat woord, verwijst naar een gezalfde koning van israel. De tanakh verteld dat op 1 dag iemand uit lijn van david over israel weer opnieuw zou heersen
En verder zegt de tora dat de israelieten mogen kiezen voor een koning maar dat niet perse hoeft. De israelieten mogen ook kiezen om een stammenleider of een rechter of een soort vergadering

God van israelische volk communiceerde met de isralieten en die beloofde een goede toekomst dat ze terug keerden uit de verbanning naar hun land.
Any how: die profeten hierover uit de tanakh zijn dus niet uitgekomen en vandaag de dag weten we niet wie de rechtmatige afstammeling van david is en dus kan iedereen een claim maken op deze afstammeling.
Jezus kon dat doen. Cyrus de grote. Kochba. Shabbatai zvi. Napoleon. Herzl. De staat israel

Maar ook jij en ik
pi_173681998
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 19:30 schreef Szikha2 het volgende:
En of de profetieeen uit kwamen lag allemaal aan het israelische volk: waren zij goed en luisterde ze naar hun god dan kwamen de profetieen uit. Maar als ze niet luisterden naar hun god: dan kwamen ze in ballingschap
En als ze wel de tanakh strikt naleefden zou ze opnieuw in een vrij IsraŽl leven. Een verwijzing hierover staat in Matt. 5 : 17 - 19.
pi_173682666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:06 schreef ATON het volgende:

[..]

En als ze wel de tanakh strikt naleefden zou ze opnieuw in een vrij IsraŽl leven. Een verwijzing hierover staat in Matt. 5 : 17 - 19.
Hehe dit is grappig ik citeer:

quote:
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen
Vet gedrukte: wat betekent dat volgens jou?
pi_173683530
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:38 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Hehe dit is grappig ik citeer:

[..]

Vet gedrukte: wat betekent dat volgens jou?
IsraŽl. ( toen bedoelde men een vrij Palestina, het land wat JHWH aan Mozes had toegewezen.)
Hier worden blijkbaar al leidinggevende postjes toegewezen aan de meest getrouwe vrome medestanders )
pi_173684704
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 21:23 schreef ATON het volgende:

[..]

IsraŽl. ( toen bedoelde men een vrij Palestina, het land wat JHWH aan Mozes had toegewezen.)
Hier worden blijkbaar al leidinggevende postjes toegewezen aan de meest getrouwe vrome medestanders )
Het is een term afkomstig uit de makkabeese opstand in 167 vjd en verwijst naar een onafhankelijke joodse koningkrijk idd.
In die tijd hadden de joden het erg zwaar onder de romeinen en dit lijden zorgde ervoor dat de joden begonnen te verlangen naar de oude profeten. De profeten die verwezen naar de herstelde koningkrijk van david

En jezus die kon heel makkelijk een claim maken dat hij afstammeling van david was. Iedereen kon dat doen (en vele deden dat ook)
Maar er is iets geks want volgens nieuw testament( betrouwbaar?) was zijn claim rechtmatig want de hoge priester en de farizeeen zorgde ervoor (via omkoperij) dat pilatus jezus moest executeren
Door de dood van jezus kwamen er veel volgelingen (zie josef flavuis)

Maar er is nog een afstammeling van david lees ik
pi_173684970
https://en.wikipedia.org/wiki/Disciple_whom_Jesus_loved

quote:
En bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en Zijner moeders zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria Magdalena. Jezus nu, ziende Zijn moeder, en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Dit schrijft johannes niet voor niets denk ik. Hij schrijft dit omdat er andere afstammelingen zijn van david uit jezus familie die dus ook konden zorgen voor een joodse koningkrijk. En niet alleen jezus zoon
pi_173685055
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:19 schreef Szikha2 het volgende:
Het is een term afkomstig uit de makkabeese opstand in 167 vjd en verwijst naar een onafhankelijke joodse koningkrijk idd.
In die tijd hadden de joden het erg zwaar onder de romeinen en dit lijden zorgde ervoor dat de joden begonnen te verlangen naar de oude profeten. De profeten die verwezen naar de herstelde koningkrijk van david
Dat is zo.
quote:
En jezus die kon heel makkelijk een claim maken dat hij afstammeling van david was. Iedereen kon dat doen (en vele deden dat ook)
En dat is niet zo. Stambomen werden nauwkeurig bijgehouden. Jezus' familie was rijk en in hoog aanzien.
quote:
Maar er is iets geks want volgens nieuw testament( betrouwbaar?) was zijn claim rechtmatig want de hoge priester en de farizeeen zorgde ervoor (via omkoperij) dat pilatus jezus moest executeren
En ook is dit maar half de waarheid. Enkel de raad van het Sanhedrin zat verveeld met deze Jezus, gezien bij een opstand zouden zij verantwoordelijk worden gesteld. De helft van deze raad waren trouwens stromannen van Herodus Antipas.
quote:
Door de dood van jezus kwamen er veel volgelingen (zie josef flavuis)
Nee, die hadden ze reeds voor de dood van Jezus. Lees maar eens aandachtig de evangelies erop na. Met 12 man en een ezelskop kan je geen staatsgreep plegen.

Maar er is nog een afstammeling van david lees ik
[/quote]
pi_173685123
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is zo.

[..]

En dat is niet zo. Stambomen werden nauwkeurig bijgehouden. Jezus' familie was rijk en in hoog aanzien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 19:30 schreef Szikha2 het volgende:

En het is onduidelijk of deze profetieeen uberhaubt uit moesten komen of niet. In vele gevallen zien we dat wat de profeten voorspelden niet uitkwamen. En sommigen kwamen wel uit.

En: in de tora alle profetieeen en voorspellingen kwamen uit binnen de generatie van de profeet of paar generaties later. Dus als een profeet zijn profetie deed en die kwamen uit dan was dat altijd in de tijd van profeet of kort daarna
Dus profetieeen en voorspellingen die niet uitkwamen binnen het leven van de profeet of de generatie daarna dan verdween al deze profetieeen uit de geschiedenis van het israelische volk
Het werd dus gezien als geschiedenis. Niet belangrijk meer.

Messias, dat woord, verwijst naar een gezalfde koning van israel. De tanakh verteld dat op 1 dag iemand uit lijn van david over israel weer opnieuw zou heersen

Die profetieen uit de tanakh zijn dus niet uitgekomen en vandaag de dag weten we niet wie de rechtmatige afstammeling van david is en dus kan iedereen een claim maken op deze afstammeling.
Jezus kon dat doen. Cyrus de grote. Kochba. Shabbatai zvi. Napoleon. Herzl. De staat israel

Maar ook jij en ik
pi_173685147
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:33 schreef Szikha2 het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Disciple_whom_Jesus_loved

[..]

Dit schrijft johannes niet voor niets denk ik. Hij schrijft dit omdat er andere afstammelingen zijn van david uit jezus familie die dus ook konden zorgen voor een joodse koningkrijk. En niet alleen jezus zoon
1 - De auteur van het Johannes evanglie is de minst betrouwbare bron.
2 - Dit gaat over ťťn en dezelfde familie. In het vetjes is de zoon van Jezus. Klopas is de 2e echtgenoot van Maria en broer van Jozef. He, dit heb ik niet bedacht hoor !
pi_173685178
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:42 schreef ATON het volgende:

[..]

1 - De auteur van het Johannes evanglie is de minst betrouwbare bron.
2 - Dit gaat over ťťn en dezelfde familie. In het vetjes is de zoon van Jezus. Klopas is de 2e echtgenoot van Maria en broer van Jozef. He, dit heb ik niet bedacht hoor !
Ben het niet mee eens. Jammer dat simcha dit niet goed onderzocht heeft ;)
pi_173688277
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:43 schreef Szikha2 het volgende:
Ben het niet mee eens. Jammer dat simcha dit niet goed onderzocht heeft ;)
Deze faze is men reeds lang voorbij. Dat de aarde rond de zon draait hoef je ook niet mee eens te zijn. 8-)
  zondag 10 september 2017 @ 11:14:42 #123
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173689984
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 18:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Jouw vraag is me niet duidelijk.
1. FarizieeŽn geloven in een hiernamaals
2. Ze hangen de Tora aan.
  zondag 10 september 2017 @ 13:57:29 #124
453193 Faz3D
Sapere Aude ~ Horatius
pi_173692902
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:38 schreef ATON het volgende:

[..]

In Ethiopie naar ik meen (Rastafari) was er ook een man (Koning) die claimde een nazaat van Salomo en de Koningin van Scheba af te komen. Wat dat betreft ook een afstammeling of bloedlijn van Koning David. Maar hoe een claim daadwerkelijk te doorgronden is? Geen flauw idee.

(Dat verhaal staat btw in lijn met de orthodox ethiopische gemeenschap waarvan een man in de tijd van de bijbelse geschiedenis is gevlucht en daar in die regio een kerkgemeenschap heeft opgericht. Nog voor de tijd cq komst van de boeren naar ik meen)
pi_173694094
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 11:14 schreef hoatzin het volgende:
1. FarizieeŽn geloven in een hiernamaals
Zij geloven een opstanding na het laatste oordeel. Geen hemel.
quote:
2. Ze hangen de Tora aan.
Uiteraard !
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')