abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:09:13 #1
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173460375
Hoi Fokkers,

Misschien heb je mij al vaker langs zien komen. Ik had al eerder soortgelijke vragen gesteld, maar wil er nu iets dieper op in gaan aangezien het m'n laatste jaar is. Ik zit dus nu in vwo 6 en we moeten ons dus gaan oriënteren op vervolgstudies. Ik ben trouwens een meisje, geen idee of dat invloed heeft op iets 😂.

Ik twijfel tussen bedrijfseconomie in Tilburg en het Deeltijd traject accountancy van Nyenrode.

Voordelen Tilburg:
-breed, kan nog alle kanten op binnen bedrijfseconomie
-typische studententijd (al ben ik nu niet een type voor iedere donderdag uit)

Nadelen Tilburg:
-studieschuld
-uitwonen voor mij

Voordelen Nyenrode:
-werkervaring en studie tegelijkertijd
-zeer waarschijnlijk een baan na studie
-het "echte" leven

Nadelen Nyenrode:
-een baan vinden
-traject niet voor iedereen weggelegd

Stel dat ik Nyenrode ga doen, hoe moet ik beginnen met een baan zoeken? Echt typisch zo'n zakelijke CV en motivatiebrief maken. Ook zit ik met een kleding probleem. Ik heb 0 verstand van kleding / mode. Wat is gepast?

Iemand die toevallig een van die dingen doet of deed en weet hoe je die keuze heb gemaakt?

Alvast bedankt!
misschien soms
wel
pi_173461123
Even voor het Nyenrode-traject: een baan vinden (of in ieder geval solliciteren op een baan... ;) ) is niet zo moeilijk. Weet je al of je voor een groot of juist wat kleiner kantoor zou willen gaan? Op de websites van de accountantskantoren vind je genoeg informatie hoe je moet solliciteren, en welke functies zij beschikbaar hebben.
Probeer ook eens een meeloopdag (die biedt Nyenrode ook aan dacht ik?) en wellicht ook een sollicitatietraining via Nyenrode.
Inzake je kleding: Nyenrode heeft verschillende open dagen, waar ook kantoren met eigen medewerkers staan om nieuwe werknemers te werven. Vraag het eens aan iemand die daar staat, zou ik zeggen :P

Je hebt overigens het "echte leven" als positief punt staan bij Nyenrode. Overweeg hierbij dus wel goed dat je geen echt studentenleven zal hebben he. :P
Ik heb het traject zelf ook gedaan (nou ja, zit nu in het laatste jaar), en heb er zelf geen spijt van. Maar je leven wordt wel heel anders dan dat van de mensen die voltijd gaan studeren. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173461397
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 13:09 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

-zeer waarschijnlijk een baan na studie

Nadelen Nyenrode:
-een baan vinden
Tja, nadeel Tilburg een baan zoeken ná je studie?

Baanzekerheid lijkt me in deze tak geen argument om wel of niet voor een private universiteit te kiezen. Ik zou eerder kijken naar sfeer (en dan ook naar het type medestudent), je eerste indruk van de vakbekwaamheid van de docenten en jouw persoonlijke voorkeur (jij ziet uitwonen bv als een nadeel).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:50:23 #4
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173463273
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 13:52 schreef KaBuf het volgende:
Even voor het Nyenrode-traject: een baan vinden (of in ieder geval solliciteren op een baan... ;) ) is niet zo moeilijk. Weet je al of je voor een groot of juist wat kleiner kantoor zou willen gaan?
Afwisseling van MKB naar een iets groter bedrijf. In ieder geval zou ik niet willen starten bij een accountantskantoor die zich richt op één branche. Weet jij concrete bedrijven? En hoe zit het met werken bij de belastingdienst. Die hebben ook altijd een vacature duaal student open staan.

quote:
Op de websites van de accountantskantoren vind je genoeg informatie hoe je moet solliciteren, en welke functies zij beschikbaar hebben.
Probeer ook eens een meeloopdag (die biedt Nyenrode ook aan dacht ik?) en wellicht ook een sollicitatietraining via Nyenrode.
Inzake je kleding: Nyenrode heeft verschillende open dagen, waar ook kantoren met eigen medewerkers staan om nieuwe werknemers te werven. Vraag het eens aan iemand die daar staat, zou ik zeggen :P
Ik ben vorig schooljaar naar de open dag gegaan, zou het vreemd zijn om straks weer te gaan? De meeloopdag / sollicitatielab wil ik wel alleen gaan doen als ik al zaken zoals CV en motivatiebrief af heb.

quote:
Je hebt overigens het "echte leven" als positief punt staan bij Nyenrode. Overweeg hierbij dus wel goed dat je geen echt studentenleven zal hebben he. :P
Ik heb het traject zelf ook gedaan (nou ja, zit nu in het laatste jaar), en heb er zelf geen spijt van. Maar je leven wordt wel heel anders dan dat van de mensen die voltijd gaan studeren. :)
Ja dat realiseer ik mij. Het is dat ik nu ook niet echt zo'n feestbeest ben. Heb jijzelf ook een soort van afweging moeten maken tussen voltijdstudie en deeltijd? Waarom is het bij jou dan toch deeltijd geworden als ik vragen mag?
misschien soms
wel
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:53:04 #5
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173463317
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 14:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tja, nadeel Tilburg een baan zoeken ná je studie?

Baanzekerheid lijkt me in deze tak geen argument om wel of niet voor een private universiteit te kiezen. Ik zou eerder kijken naar sfeer (en dan ook naar het type medestudent), je eerste indruk van de vakbekwaamheid van de docenten en jouw persoonlijke voorkeur (jij ziet uitwonen bv als een nadeel).
Ik ga nog naar de meeloopdag van Tilburg, daar zal ik dan goed letten op de sfeer en de docenten.

Ik zie het vooral als nadeel op de studieschuld. Het uitwonen zelf lijkt mij wel oké. Beter dan 2,5 uur in te drukke treinen zitten 2x op een dag.
misschien soms
wel
pi_173463545
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 15:50 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Afwisseling van MKB naar een iets groter bedrijf. In ieder geval zou ik niet willen starten bij een accountantskantoor die zich richt op één branche. Weet jij concrete bedrijven? En hoe zit het met werken bij de belastingdienst. Die hebben ook altijd een vacature duaal student open staan.
Dan kan je nog overal terecht, maar zou ik je niet direct de BIG4 aanraden, omdat je dan meestal direct in een richting (MKB, internationaal of non-profit) wordt geduwd. Je kan denken aan BDO, Mazars, Grant Thornton, DRV of Berk. Ook afhankelijk van waar je woont natuurlijk. :)
Belastingdienst kan je doen inderdaad, maar naar mijn idee (!) is dat het net niet. Geen klanten maar belastingplichtigen, net ander werk. Meh, was in ieder geval niks voor mij. :P
quote:
[..]

Ik ben vorig schooljaar naar de open dag gegaan, zou het vreemd zijn om straks weer te gaan? De meeloopdag / sollicitatielab wil ik wel alleen gaan doen als ik al zaken zoals CV en motivatiebrief af heb.
Nee natuurlijk is dat niet vreemd, niemand die jou daarop aanspreekt als je twee keer naar de open dag gaat hoor. Heb ik zelf ook gedaan. *O*
quote:
[..]

Ja dat realiseer ik mij. Het is dat ik nu ook niet echt zo'n feestbeest ben. Heb jijzelf ook een soort van afweging moeten maken tussen voltijdstudie en deeltijd? Waarom is het bij jou dan toch deeltijd geworden als ik vragen mag?
Bij mij speelde het erg mee dat ik het voltijd leren wel had gezien, ik wilde de praktijk in. Dan is een combi werken-leren ideaal.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:14:06 #7
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173463717
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 16:05 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Dan kan je nog overal terecht, maar zou ik je niet direct de BIG4 aanraden, omdat je dan meestal direct in een richting (MKB, internationaal of non-profit) wordt geduwd. Je kan denken aan BDO, Mazars, Grant Thornton, DRV of Berk. Ook afhankelijk van waar je woont natuurlijk. :)
Belastingdienst kan je doen inderdaad, maar naar mijn idee (!) is dat het net niet. Geen klanten maar belastingplichtigen, net ander werk. Meh, was in ieder geval niks voor mij. :P
Arnhem, genoeg te kiezen dus.

quote:
Nee natuurlijk is dat niet vreemd, niemand die jou daarop aanspreekt als je twee keer naar de open dag gaat hoor. Heb ik zelf ook gedaan. *O*
Ik zal mij in de komende weken weer opgeven daarvoor. Enige kans dat jij er ook bent?

[..]
quote:
Bij mij speelde het erg mee dat ik het voltijd leren wel had gezien, ik wilde de praktijk in. Dan is een combi werken-leren ideaal.
Ja daar zit ik dus ook over na te denken. Je ziet en begrijpt gelijk waar je het voor doet. Al dat studeren.

[ Bericht 2% gewijzigd door FrietOliebolKaas op 29-08-2017 16:43:59 (Quotes not on point) ]
misschien soms
wel
pi_173466294
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 15:53 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Ik zie het vooral als nadeel op de studieschuld. Het uitwonen zelf lijkt mij wel oké. Beter dan 2,5 uur in te drukke treinen zitten 2x op een dag.
Die studieschuld zal ook wel meevallen. Beetje afhankelijk van waar je wilt gaan studeren natuurlijk, maar in de bedrijfseconomische tak hoef je zeker niet op een houtje te bijten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173466319
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 16:14 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Ja daar zit ik dus ook over na te denken. Je ziet en begrijpt gelijk waar je het voor doet. Al dat studeren.
Besef wel dat het theoretische deel ondergeschikt wordt aan de praktijk. Je kunt niet in één (vrij)dag leren wat een voltijdsstudent geacht wordt te leren in vijf dagen per week (ja, voltijd betekent 40 uur per week studeren).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173466351
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Besef wel dat het theoretische deel ondergeschikt wordt aan de praktijk. Je kunt niet in één (vrij)dag leren wat een voltijdsstudent geacht wordt te leren in vijf dagen per week (ja, voltijd betekent 40 uur per week studeren).
Daarom duurt de bachelor ook 4,5 jaar ipv 3 jaar. En mij maak je niet wijs dat een voltijd student 40uur studeert. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173466451
Dat laatste geloof ik ook niet, nee, maar ik bedoel ermee aan te geven dat je buiten je 9-tot-5-baan (wat in de praktijk toch vaak neer zal komen op meer uren), dus nog behoorlijk aan je studie zal moeten trekken om (oké, in 50% langere tijd) hetzelfde resultaat te behalen. Het is een reguliere BSc volgens mij, dus daar gelden dezelfde eisen voor. 180 EC, dus 180 * 28 = 5040 uur; in de praktijk betekent dit dus 1120 uur (= 21,5 uur per week excl. vakanties) per week moet steken in je studie buiten je reguliere baan.

Ik zou in ieder geval goed bij jezelf nagaan of je bereid bent het studentenleven op te geven voor een dergelijk leven. En ook bij Nyenrode navragen hoe het zit qua urenverdeling, m.a.w. in hoeverre jouw werkgever bereid is jouw studie-uren onder werktijd te kunnen laten plaatsvinden. Als dit niet het geval is (en studie moet buiten werk om), moet je al gauw rekenen op 60+ uren per week. Uiteraard niet onoverkomelijk, maar je geeft er zoals gezegd wel veel mee op. En bedenk ook dat het studentenleven meer is dan lang leve de lol, maar ook op sociaalemotioneel vlak een belangrijke levensperiode is (lees: kan zijn).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173466497
Overigens nog een andere mogelijkheid: doe een reguliere bachelor, maar volg je master bij Nyenrode.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173466745
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens nog een andere mogelijkheid: doe een reguliere bachelor, maar volg je master bij Nyenrode.
Dan zou ik de master en post-master bij dezelfde uni doen. Sluit beter op elkaar aan enzo.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173466789
Lijkt accountancy je dan ook echt leuk werk? Kan het me. Iet voorstellen persoonlijk 8)7
Whatever...
pi_173466829
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
Lijkt accountancy je dan ook echt leuk werk? Kan het me. Iet voorstellen persoonlijk 8)7
Hoezo niet? :o :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:19:58 #16
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173467111
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
Lijkt accountancy je dan ook echt leuk werk? Kan het me. Iet voorstellen persoonlijk 8)7
Hahahaha ja vrienden kijken me wel een beetje vreemd aan. Maar ja zij willen allemaal geneeskunde en dat soort studies gaan studeren. :P
Ikzelf ben echt geïnteresseerd in het accountancy vak. Achter de schermen bij bedrijven. Je kent vast wel van die documentaires, die keek ik al sinds ik klein was. Natuurlijk is het management van een bedrijf niet aan de accountant. Het gaat mij er meer om dat ik verschillende bedrijven kan zien en dus kan helpen met kennis die ik graag wil hebben en echt interessant vind. De financiële kennis, de boekhouding etc.
misschien soms
wel
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:26:23 #17
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173467206
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens nog een andere mogelijkheid: doe een reguliere bachelor, maar volg je master bij Nyenrode.
Dat zal ik onthouden!

De keuze vind ik ook lastig, want stel ik ga bedrijfseconomie studeren en ik eindig uiteindelijk ook bij Accountancy. Voelt het alsof ik werkervaring heb weggegooid. Want die had ik kunnen hebben bij Nyenrode.
misschien soms
wel
pi_173473482
Laten we er niet omheen draaien TS. Als je zo'n suf persoon bent die eigenlijk al niet echt zin heeft in het studentenleventje, dan is Nyenrode zonder twijfel de beste optie. :P
pi_173474543
quote:
4s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 00:33 schreef Kaas- het volgende:
Laten we er niet omheen draaien TS. Als je zo'n suf persoon bent die eigenlijk al niet echt zin heeft in het studentenleventje, dan is Nyenrode zonder twijfel de beste optie. :P
Ga je weer zielig doen ja? :')
Pleur toch een eind op man, iemand is bezig met een van de belangrijkste keuzes van haar leven en jij komt even tussendoor om d'r suf te noemen. Nee, heeeeeeeel behulpzaam ^O^ :{w
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173482708
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:26 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Dat zal ik onthouden!

De keuze vind ik ook lastig, want stel ik ga bedrijfseconomie studeren en ik eindig uiteindelijk ook bij Accountancy. Voelt het alsof ik werkervaring heb weggegooid. Want die had ik kunnen hebben bij Nyenrode.
We moeten doorwerken tot ons 80e. Genoeg tijd op werkervaring op te doen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_173510479
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 18:33 schreef DireStraits7 het volgende:
maar ook op sociaalemotioneel vlak een belangrijke levensperiode is
Hoe bedoel je dit?
Ik word zelf eerstejaars maandag, dus vandaar. :)
pi_173516681
quote:
4s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 00:33 schreef Kaas- het volgende:
Laten we er niet omheen draaien TS. Als je zo'n suf persoon bent die eigenlijk al niet echt zin heeft in het studentenleventje, dan is Nyenrode zonder twijfel de beste optie. :P
Het is wel de waarheid.

Ik raad oprecht iedereen aan om gewoon een normaal bachelor traject te volgen, dus geen duale variant Waarom niet? Als je van de havo of het atheneum komt vind ik dat je het recht hebt om gewoon een lui/studenten leven te leiden.

Daarnaast verdien je geen ene tyfus met zo'n duaal traject, wel is het hard werken en stressen, indien je moeite hebt met vakken wordt het werken en leren nog lastiger om te combineren. En bovenal: je wordt gewoon als een sinaasappel uitgeperst als jonge hond bij die kantoren.

Don't do it.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_173519377
quote:
7s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 23:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het is wel de waarheid.

Ik raad oprecht iedereen aan om gewoon een normaal bachelor traject te volgen, dus geen duale variant Waarom niet? Als je van de havo of het atheneum komt vind ik dat je het recht hebt om gewoon een lui/studenten leven te leiden.

Daarnaast verdien je geen ene tyfus met zo'n duaal traject, wel is het hard werken en stressen, indien je moeite hebt met vakken wordt het werken en leren nog lastiger om te combineren. En bovenal: je wordt gewoon als een sinaasappel uitgeperst als jonge hond bij die kantoren.

Don't do it.
Het recht hebt nog wel _O-
Want vwo is zo'n zware tijd wil je zeggen?

En tuurlijk verdien je niet gelijk bakken met geld. Maar je opleiding wordt wel betaald, ook weer zo'n 10.000 per jaar, je krijgt een leaseauto, salaris voor die leeftijd is meer dan prima en nog veel meer voordelen. En waardering krijg je wel hoor, vooral als je niet naar de big4 gaat. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  vrijdag 1 september 2017 @ 08:45:38 #24
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173520087
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 15:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

We moeten doorwerken tot ons 80e. Genoeg tijd op werkervaring op te doen.
Dat is waar.
Ik ga nog naar de meeloopdag Bedrijfseconomie van Tilburg en zal eerst nog via andere contacten meer informatie vragen over het traject bij Nyenrode.
misschien soms
wel
pi_173521177
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 08:45 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Dat is waar.
Ik ga nog naar de meeloopdag Bedrijfseconomie van Tilburg en zal eerst nog via andere contacten meer informatie vragen over het traject bij Nyenrode.
Mijn PM staat altijd open, indien nodig :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173526502
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 06:43 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Het recht hebt nog wel _O-
Want vwo is zo'n zware tijd wil je zeggen?

En tuurlijk verdien je niet gelijk bakken met geld. Maar je opleiding wordt wel betaald, ook weer zo'n 10.000 per jaar, je krijgt een leaseauto, salaris voor die leeftijd is meer dan prima en nog veel meer voordelen. En waardering krijg je wel hoor, vooral als je niet naar de big4 gaat. :)
No experience bij de niet big four. Maar in mijn optiek wordt er een bepaald beeld gecreëerd of in stand gehouden dat het allemaal erg lucratief is, kennelijk gedijt deze sector daar goed bij voor wat betreft de instroom van veelal jonge mensen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_173528600
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 20:44 schreef netchip het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?
Ik word zelf eerstejaars maandag, dus vandaar. :)
Veel studenten hebben mijns inziens een te beperkt beeld van de universiteit. Los van welke opleiding, instelling je kiest en of je nou wel of niet bij verenigingen gaat, je studietijd is de tijd waarin je je ontwikkelt als mens. Je wordt niet alleen academisch geschoold (c.q. theorieën/formules/modellen/denkers etc. stampen), maar je komt er ook achter waar jouw passies liggen en waar niet. Na het studeren kom je op de arbeidsmarkt, 'het echte leven' zoals vaak gezegd wordt, maar waar begin je? Hoe ga je in godsnaam uit die duizenden en duizenden bedrijven/functies jouw functie vinden?

Weinig instellingen besteden hier concreet aandacht aan, maar dit acht ik misschien nog wel belangrijker dan de vakinhoudelijke kennis. Tijdens je studie wordt je geacht een hoop balletjes hoog te houden. Een simpel voorbeeld is cv building, zie bv. dit artikel van de Volkskrant vandaag: https://www.volkskrant.nl(...)ndervaring~a4514324/

Veel studenten hebben het idee dat ze een cv van 3 kantjes moeten hebben met commissies, besturen, verenigingen en allerlei extracurriculaire activiteiten. Probleem is m.i. dat deze studenten weinig inhoudelijk kijken naar welke activiteit daadwerkelijk aansluit bij hun interesses en de daadwerkelijk gevraagde arbeidscompetenties, maar simpelweg zoveel doen. Kwantiteit boven kwaliteit, dus. Het probleem ontstaat dat deze student nooit voldaan zal zijn en altijd het gevoel hebben te weinig te doen.

Mijn advies: zorg dat je een student wordt die proactief op zoek gaat naar je eigen aspiraties en zoek daar vervolgens interessante nevenactiviteiten bij. Daar heb je veel meer aan dan cv hamstering (als in 'hamsteren', je weet wel, van die supermarkt ;)).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 1 september 2017 @ 21:43:36 #28
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173533312
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 10:00 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Mijn PM staat altijd open, indien nodig :)
Die onthoud ik
misschien soms
wel
pi_173549595
Ik ken zelf iemand (niet heel erg goed, maar toch) die zo'n Nyenrode traject doet en in principe is het inderdaad lang werken (3-4 dagen in de week) en 1-2 dagen p/week studeren, dus je doet best wel heel erg lang over je studie, maar dat wordt betaald door je werkgever. Je moet ook her en der zijn, dus je krijgt een auto incl. tankpas, mobieltje incl. abonnement etc. en een salaris waarvan je in principe wel kunt leven.

Het punt is wel dat je dus de accountancy ingaat en dat is niet voor iedereen weg gelegd. Heb je cijfermatig inzicht, en vond je het echt leuk om bij economie en M&O van die balansjes en resultatenrekeningen op te stellen? Dan zou ik het wel proberen, maar de persoon die ik ken doet dit al zo lang (6+ jaar) en heeft er eigenlijk geen zin meer in maar hij moet alles wel gewoon afmaken, anders heb je geen diploma en begin je na al die jaren weer op 0. Weet dus waar je aan begint.

Qua kleding denk ik wel dat je je business casual moet kleden. Dat is het veiligst en hoeft niet per se duur te zijn, doe maar wat research en kijk maar bij Primark.

[ Bericht 1% gewijzigd door WhyAreTheyAllTaken op 02-09-2017 20:19:42 ]
  zondag 3 september 2017 @ 00:04:37 #30
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_173554271
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:13 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende: , anders heb je geen diploma en begin je na al die jaren weer op 0. Weet dus waar je aan begint.
Even op een deel reageren :P
Dit is dus voor de meesten (ik schat 90-95%) niet waar hè, dat ze niks hebben als ze het hele traject niet afmaken.
Bachelor is 4,5 jaar nominaal. Als je die afmaakt, heb je dus al een bachelor. Gecombineerd met je werkervaring kan je dan al bij genoeg bedrijven aan de slag, mocht je dan de accountancy uitwillen.
De mensen die na 6 jaar nog niet eens een bachelor hebben, zijn uitzonderingen die eigenlijk in de propedeuse al hadden moeten stoppen, maar het voordeel van de enorme twijfel kregen.
De meesten studenten halen de bachelor in 4 tot 5 jaar. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_173561080
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 00:04 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Even op een deel reageren :P
Dit is dus voor de meesten (ik schat 90-95%) niet waar hè, dat ze niks hebben als ze het hele traject niet afmaken.
Bachelor is 4,5 jaar nominaal. Als je die afmaakt, heb je dus al een bachelor. Gecombineerd met je werkervaring kan je dan al bij genoeg bedrijven aan de slag, mocht je dan de accountancy uitwillen.
De mensen die na 6 jaar nog niet eens een bachelor hebben, zijn uitzonderingen die eigenlijk in de propedeuse al hadden moeten stoppen, maar het voordeel van de enorme twijfel kregen.
De meesten studenten halen de bachelor in 4 tot 5 jaar. :)
Bedankt voor je reactie, zoals ik al zei ken ik die persoon niet supergoed, mijn comment was zo'n beetje alles wat ik ervan wist. :P
pi_173564676
Mijn advies: Ga voor Nyenrode!
Ik ben zelf als Havist begonnen aan een bachelor Accountancy aan een doodnormale hogeschool, 3 jaar geleden.
Ik heb toen tijdens de propedeuse ervaren dat het "echte studentenleven" waarover gesproken wordt behoorlijk tegenviel. Tuurlijk zijn feestjes doordeweeks en niet al te lange schooldagen hartstikke leuk. Maar ik had na een half jaar oprecht het idee dat ik gewoon aan het niksen was maanden lang.

Mijn hogeschool bood ook duale trajecten aan en dat ben ik toen direct vanaf het tweede jaar gaan volgen. Dat beviel me gelijk stukken beter. Ineens begreep ik weer waarvoor ik nou aan het studeren was en daarbij verdiende ik ineens genoeg geld om zelf vrij goed te kunnen leven. Het enige waar ik mij tot op de dag van vandaag aan erger is dat mijn hogeschool eigenlijk niet helemaal goed is ingericht op duale studenten, omdat de focus toch gewoon ligt op de voltijd studie.
Nyenrode is natuurlijk juíst gericht op duale trajecten en veel beter ingericht hierop. Als ik vooraf had geweten hoe erg Nyenrode verschilt van andere (HBO) duale trajecten, was ik waarschijnlijk na het behalen van mijn propedeuse direct richting Breukelen gegaan (of natuurlijk decentraal ergens anders in het land).

Ik ga binnenkort met de (pre-)master beginnen, deze keer wel aan Nyenrode.

Wat werk betreft: Solliciteer gewoon bij wat kantoren die je aanspreken en ga bij het kantoor werken waar je je het meeste thuis voelt. Ik ben zelf in eerste instantie bij de overheid begonnen, maar heb al vrij snel de overstap gemaakt naar BDO. Dat vind ik persoonlijk nog altijd een erg fijne organisatie. Ik werk ook inmiddels helemaal niet meer binnen de publieke sector, wat je misschien wel zou verwachten met een overheidsverleden.

Wat betreft de Belastingdienst: dat kun je beter niet doen. Als je begint aan het duale traject bij de Belastingdienst moet je serieus gewoon aangiften controleren, geen grap! Daarbij heeft de belastingdienst een eigen opleidingscentrum waar je verplicht 1 à 2 dagen per week cursussen moet volgen en toetsen moet maken. De eerste 1 à 2 jaar heb je daar dus niet veel meer dan 4/5 dagen per maand(!) dat je echt aan het werk bent. Dan zou je dus net zo goed gewoon voltijd kunnen gaan studeren.
Groet, Niels
pi_173566759
Als iemand die studeert bij Nyenrode en het traject bij de belastingdienst met succes doorlopen heeft doe ik ook nog een duit in het zakje. (en doe ik stiekem aan ongegeneerde propaganda 😬)

Zoals anderen hierboven al gezegd hebben is het traject bij de belastingdienst een geval apart. Zo heb je (vanaf het vwo) eerst een 3 jarige interne opleiding. Dit betekent echter niet dat je niet werkt. Binnen de belastingdienst is het alleen wel van belang dat je weet wat je nou controleert. Daarom wordt er begonnen met een aantal cursussen (ongeveer het eerste halfjaar) waarin je basiskennis krijgt van de inkomsten en omzet belastingen. Daarna ga je die toepassen in de praktijk. Daar waar je het eerste half jaar dus 2-3 lesdagen hebt per week (van de belastingdienst), ga je vervolgens enkele maanden achter elkaar aan het werk op een kantoor. Je doet dan al eigen controles onder begeleiding van een collega. Zelf vond ik het erg fijn dat het een soort tussenvorm was qua studeren. Het is geen voltijd maar ook niet echt deeltijd, eerder een soort combinatie.

Daarnaast is de belastingdienst wel de organisatie waar je als eerste echte verantwoordelijkheid en zelfstandigheid krijgt. Dat zie ik nu met het vak reflectie accountantspraktijk wat iets wegheeft van het eerste jaar van de praktijkopleiding. Wij waren al 1-2 zelf bezig met controle aanpakken te schrijven waar onze medestudenten bij de kantoren blij mochten zijn als ze zelfstandig werkzaamheden mochten doen.

Kortom: er zijn voor en nadelen aan het traject bij de belastingdienst. Grootste voordelen zijn naar mijn mening : snel zelfstandigheid, veel kans op doorgroei (door uitstroom), goede werk privé balans (minder druk op uren draaien), beter salaris (gedurende de bachelor).

Nadelen: geen leaseauto, echt werken komt pas na het eerste halfjaar, soms lastig de link tussen theorie van Nyenrode en praktijk bij de belastingdienst te leggen, minder werkervaring waar je wat aan hebt elders.
  zondag 3 september 2017 @ 19:18:27 #34
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173569200
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:21 schreef Niels_vdakker het volgende:
Mijn advies: Ga voor Nyenrode!
Ik ben zelf als Havist begonnen aan een bachelor Accountancy aan een doodnormale hogeschool, 3 jaar geleden.
Ik heb toen tijdens de propedeuse ervaren dat het "echte studentenleven" waarover gesproken wordt behoorlijk tegenviel. Tuurlijk zijn feestjes doordeweeks en niet al te lange schooldagen hartstikke leuk. Maar ik had na een half jaar oprecht het idee dat ik gewoon aan het niksen was maanden lang.

Mijn hogeschool bood ook duale trajecten aan en dat ben ik toen direct vanaf het tweede jaar gaan volgen. Dat beviel me gelijk stukken beter. Ineens begreep ik weer waarvoor ik nou aan het studeren was en daarbij verdiende ik ineens genoeg geld om zelf vrij goed te kunnen leven. Het enige waar ik mij tot op de dag van vandaag aan erger is dat mijn hogeschool eigenlijk niet helemaal goed is ingericht op duale studenten, omdat de focus toch gewoon ligt op de voltijd studie.
Nyenrode is natuurlijk juíst gericht op duale trajecten en veel beter ingericht hierop. Als ik vooraf had geweten hoe erg Nyenrode verschilt van andere (HBO) duale trajecten, was ik waarschijnlijk na het behalen van mijn propedeuse direct richting Breukelen gegaan (of natuurlijk decentraal ergens anders in het land).

Ik ga binnenkort met de (pre-)master beginnen, deze keer wel aan Nyenrode.

Wat werk betreft: Solliciteer gewoon bij wat kantoren die je aanspreken en ga bij het kantoor werken waar je je het meeste thuis voelt. Ik ben zelf in eerste instantie bij de overheid begonnen, maar heb al vrij snel de overstap gemaakt naar BDO. Dat vind ik persoonlijk nog altijd een erg fijne organisatie. Ik werk ook inmiddels helemaal niet meer binnen de publieke sector, wat je misschien wel zou verwachten met een overheidsverleden.

Wat betreft de Belastingdienst: dat kun je beter niet doen. Als je begint aan het duale traject bij de Belastingdienst moet je serieus gewoon aangiften controleren, geen grap! Daarbij heeft de belastingdienst een eigen opleidingscentrum waar je verplicht 1 à 2 dagen per week cursussen moet volgen en toetsen moet maken. De eerste 1 à 2 jaar heb je daar dus niet veel meer dan 4/5 dagen per maand(!) dat je echt aan het werk bent. Dan zou je dus net zo goed gewoon voltijd kunnen gaan studeren.
Heel erg bedankt voor je verhaal! Dat is het precies. Tijdens het studeren zie je gelijk waarvoor je het doet en heb je niet het gevoel dat je kennis moet onthouden waar ook pagina's aan Wikipedia van bestaan.
misschien soms
wel
  zondag 3 september 2017 @ 19:20:34 #35
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_173569256
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:42 schreef Jaarsma93 het volgende:
Als iemand die studeert bij Nyenrode en het traject bij de belastingdienst met succes doorlopen heeft doe ik ook nog een duit in het zakje. (en doe ik stiekem aan ongegeneerde propaganda 😬)

Zoals anderen hierboven al gezegd hebben is het traject bij de belastingdienst een geval apart. Zo heb je (vanaf het vwo) eerst een 3 jarige interne opleiding. Dit betekent echter niet dat je niet werkt. Binnen de belastingdienst is het alleen wel van belang dat je weet wat je nou controleert. Daarom wordt er begonnen met een aantal cursussen (ongeveer het eerste halfjaar) waarin je basiskennis krijgt van de inkomsten en omzet belastingen. Daarna ga je die toepassen in de praktijk. Daar waar je het eerste half jaar dus 2-3 lesdagen hebt per week (van de belastingdienst), ga je vervolgens enkele maanden achter elkaar aan het werk op een kantoor. Je doet dan al eigen controles onder begeleiding van een collega. Zelf vond ik het erg fijn dat het een soort tussenvorm was qua studeren. Het is geen voltijd maar ook niet echt deeltijd, eerder een soort combinatie.

Daarnaast is de belastingdienst wel de organisatie waar je als eerste echte verantwoordelijkheid en zelfstandigheid krijgt. Dat zie ik nu met het vak reflectie accountantspraktijk wat iets wegheeft van het eerste jaar van de praktijkopleiding. Wij waren al 1-2 zelf bezig met controle aanpakken te schrijven waar onze medestudenten bij de kantoren blij mochten zijn als ze zelfstandig werkzaamheden mochten doen.

Kortom: er zijn voor en nadelen aan het traject bij de belastingdienst. Grootste voordelen zijn naar mijn mening : snel zelfstandigheid, veel kans op doorgroei (door uitstroom), goede werk privé balans (minder druk op uren draaien), beter salaris (gedurende de bachelor).

Nadelen: geen leaseauto, echt werken komt pas na het eerste halfjaar, soms lastig de link tussen theorie van Nyenrode en praktijk bij de belastingdienst te leggen, minder werkervaring waar je wat aan hebt elders.
Nu heb ik een goed beeld van het traject via de Belastingdienst. Bedankt! Ik denk dat het zeker voor bepaalde mensen fijn zal zijn. Net wat minder hectisch dan gelijk een groot kantoor, maar dus alsnog best wel wat cursussen. Daarom denk ik dat het net wat minder iets is voor mij.

Edit:
Toch twijfel(de) ik ook nog over de studie fiscale economie.
Ook heb ik het idee dat het traject via de Belastingdienst wel een goede basis meegeeft voor een volgend kantoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door FrietOliebolKaas op 03-09-2017 19:27:54 ]
misschien soms
wel
pi_173997071
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2017 15:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

No experience bij de niet big four. Maar in mijn optiek wordt er een bepaald beeld gecreëerd of in stand gehouden dat het allemaal erg lucratief is, kennelijk gedijt deze sector daar goed bij voor wat betreft de instroom van veelal jonge mensen.
Zeg, ik zag dat je in mijn fobo hebt gelurkt.
Tot 2x toe. Wat heb je daar op te zeggen? :B
pindazakje
pi_174006140
quote:
4s.gif Op maandag 25 september 2017 22:22 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Zeg, ik zag dat je in mijn fobo hebt gelurkt.
Tot 2x toe. Wat heb je daar op te zeggen? :B
Dat ik zin krijg in Rosbief voor de lunch :Y)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_174009665
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 september 2017 13:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat ik zin krijg in Rosbief voor de lunch :Y)
Tering ja, dat is lang geleden dat ik die nog zag op fok :D
pindazakje
  maandag 25 december 2017 @ 10:09:08 #39
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_175987782
Oké bedankt iedereen die heeft gereageerd, ik ben eruit. Ingeschreven bij Nyenrode. Mits ik een baan kan vinden, nu daarmee bezig.

Als iemand nog contacten heeft in Gelderland? ;)
misschien soms
wel
  maandag 25 december 2017 @ 10:13:43 #40
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175987880
Ik zou je cv via zoiets als CV Wizard doen: www.cvwizard.nl.

Ik zou verder voor duaal via Nyenrode gaan.
pi_175991608
Ik snap niet dat je niet eerst wil genieten van het studentenleven (al zou ik daarvoor ook niet naar de KUT gaan)? Why so serious?
  dinsdag 26 december 2017 @ 00:06:04 #42
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_176003026
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 10:13 schreef Mishu het volgende:
Ik zou je cv via zoiets als CV Wizard doen: www.cvwizard.nl.

Ik zou verder voor duaal via Nyenrode gaan.
Thanks, maar ik heb al een cv zelf ontworpen via word, gratis.
misschien soms
wel
  dinsdag 26 december 2017 @ 00:07:02 #43
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_176003039
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 13:08 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:
Ik snap niet dat je niet eerst wil genieten van het studentenleven (al zou ik daarvoor ook niet naar de KUT gaan)? Why so serious?
Ik zie het niet als een hoogtepunt, zo nu en dan lekker feesten is mooi genoeg. Echt niet wekelijks (of dagelijks?!).
misschien soms
wel
pi_176012886
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 00:07 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Ik zie het niet als een hoogtepunt, zo nu en dan lekker feesten is mooi genoeg. Echt niet wekelijks (of dagelijks?!).
Ik vind het leuker om zowel hard te feesten alsmede hard mezelf te ontwikkelen nu ik nog de onuitputbare bron energie heb om dat vol te houden. Ieder z'n ding natuurlijk, doe vooral waar je zelf zin in hebt.
pi_176247781
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:21 schreef Niels_vdakker het volgende:
Ik heb toen tijdens de propedeuse ervaren dat het "echte studentenleven" waarover gesproken wordt behoorlijk tegenviel. Tuurlijk zijn feestjes doordeweeks en niet al te lange schooldagen hartstikke leuk. Maar ik had na een half jaar oprecht het idee dat ik gewoon aan het niksen was maanden lang.

Ach ja, het studentenleven is wat je er zelf van maakt.
Voor TS: kies welke studie je het leukst lijkt/het meest aanspreekt en welk toekomstberoepen je ermee kunt worden.
Get right witcha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')