abonnement Unibet Coolblue
pi_173448937
Ik sta op het punt om wat licht schakelaars in mijn huis te vervangen, maar wil toch nog even om hulp vragen voordat ik alles verkeerd aansluit. Laat ik maar meteen eerlijk zijn, ik doe dit voor de eerste keer, weet niet denderend veel van elektra, maar het lijkt mij zonde van het geld om hier iemand voor te laten langs komen

Ik heb al enkele stopcontacten vervangen, en een eenvoudige lichtschakelaar is net zo eenvoudig als je eenmaal weet wat waar in moet :D.

Foto van de huidige/oude schakelaar, die tevens was voorzien van een stopcontact:


Foto van de nieuwe schakelaar:


Het is een oud huis, en in de oude schakelaar zitten de volgende draden aangesloten:
Groen (fase)
Blauw (nul)
Zwart (schakel)

In hoeverre ik het nu een beetje uitgezocht heb, moet de licht schakelaar voorzien zijn een fase draad en een schakeldraad (1 schakelaar, 1 lamp).

Dan is de eerste vraag, op het schakel schema van het nieuwe stopcontact, waar moet de fase en schakeldraad in? Ik vermoed dat in het schema een van de drie aansluit punten is voor een hotel schakeling?

De tweede vraag, mocht ik inderdaad alleen een fase en schakeldraad nodig hebben, wat doe ik het met de nul draad?

Alvast bedankt!
Bleh?
pi_173449192
Er is iemand creatief geweest met je elektra. Er zitten oude en nieuwe kleuren door elkaar.

De oude kleuren zijn (resp. fase, nul, aarde, schakel) groen, rood, grijs, zwart. De nieuwe kleuren zijn bruin, blauw, geel/groen, zwart.

In jouw geval: dop de blauwe draad af (officieel met een lasdop of -klem, maar veel mensen kennende knip je 'm gewoon af), gebruik alleen de groene en zwarte draad. Eén van de twee moet op het p-contact zitten. Het p-contact is het basisdeel van de schakelaar. De andere twee aansluitingen zijn de schakelcontacten. Als het goed is staat een diagrammetje op de schakelaar.
Het is niet lastig, maar doe wel een dubbelcheck voor je de spanning weer erop zet.

--edit--
Het p-contact is volgens de foto linksboven, vlak boven het KemaKeur-logo.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 28-08-2017 20:45:27 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_173449415
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:36 schreef Ridocar het volgende:
Er is iemand creatief geweest met je elektra. Er zitten oude en nieuwe kleuren door elkaar.

De oude kleuren zijn (resp. fase, nul, aarde, schakel) groen, rood, grijs, zwart. De nieuwe kleuren zijn bruin, blauw, geel/groen, zwart.

In jouw geval: dop de blauwe draad af (lasdop oid, maar veel mensen kennende knip je 'm gewoon af), gebruik alleen de groene en zwarte draad. Eén van de twee moet op het p-contact zitten. Het p-contact is het basisdeel van de schakelaar. De andere twee aansluitingen zijn de schakelcontacten. Als het goed is staat een diagrammetje op de schakelaar, Het is niet lastig, maar doe wel een dubbelcheck voor je de spanning weer erop zet.
Thanks voor je reactie! En het was mij ook al opgevallen dat iemand met het elektra heeft lopen kutten. Verder maakt het toch niets uit wat betreft de kleur van de draden, behalve dan dat het verwarrend is?

Hoe check ik trouwens of alles goed is aangesloten? De stoppen staan uit, en voor zover ik weet is de enige manier om te checken door de stoppen weer om te schakelen.
Bleh?
pi_173449582
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:36 schreef Ridocar het volgende:

--edit--
Het p-contact is volgens de foto linksboven, vlak boven het KemaKeur-logo.
Wilde het net aan je vragen :) Maakt het uit of ik in de P de schakel of fase draad aansluit? En moet het andere draad in de aansluiting er recht tegenover (recht van Wintop logo) of ernaast (onder het kema keurmerk)
Bleh?
pi_173449586
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:44 schreef DrunkenMercenary het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie! En het was mij ook al opgevallen dat iemand met het elektra heeft lopen kutten. Verder maakt het toch niets uit wat betreft de kleur van de draden, behalve dan dat het verwarrend is?

Hoe check ik trouwens of alles goed is aangesloten? De stoppen staan uit, en voor zover ik weet is de enige manier om te checken door de stoppen weer om te schakelen.
Nee, elektrisch gezien maken de kleuren niets uit, het is alleen verwarrend en het ziet er amateuristisch uit.

Met dat checken bedoel ik dat je goed controleert hoe alles vast zit. Zitten de draden stevig? Is de isolatie niet beschadigd? Zijn de juiste kleuren aangesloten? Je zou met een multimeter nog even na kunnen meten, maar bij gebrek aan meetapparatuur kun je idd alleen kijken of het werkt door de stoppen weer erin te draaien.

Anyway, succes.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_173449711
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:49 schreef DrunkenMercenary het volgende:

[..]

Wilde het net aan je vragen :) Maakt het uit of ik in de P de schakel of fase draad aansluit? En moet het andere draad in de aansluiting er recht tegenover (recht van Wintop logo) of ernaast (onder het kema keurmerk)
Voor de net zou je groen aan moeten sluiten op het p-contact, maar dat maakt echt niet uit. Alleen als je een wisselschakelaar gaat bouwen moet je erop letten.
Op welk contact je de andere draad aansluit maakt ook niet uit, het bepaalt alleen of je licht aangaat als de schakelaar omhoog staat of naar beneden. Wat jij dus het makkelijkst vindt. Mocht het niet bevallen, dan wissel je van contact. (laat het p-contact wel zitten)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_173449731
Hier is het ook een bende, maar ben toch binnen 5 jaar weer weg.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173449865
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Voor de net zou je groen aan moeten sluiten op het p-contact, maar dat maakt echt niet uit. Alleen als je een wisselschakelaar gaat bouwen moet je erop letten.
Op welk contact je de andere draad aansluit maakt ook niet uit, het bepaalt alleen of je licht aangaat als de schakelaar omhoog staat of naar beneden. Wat jij dus het makkelijkst vindt. Mocht het niet bevallen, dan wissel je van contact. (laat het p-contact wel zitten)
Heel erg bedankt :) Ga met morgen meteen doen!

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:55 schreef halfway het volgende:
Hier is het ook een bende, maar ben toch binnen 5 jaar weer weg.
Geloof me, los van het elektra is letterlijk alles in dit huis door een stel beunhazen in elkaar gerost. Het gaat hier om een huurwoning, dus ik vervang/doe alleen wat ik écht nodig vind.
Bleh?
  woensdag 30 augustus 2017 @ 20:25:31 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173488998
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:00 schreef DrunkenMercenary het volgende:

[..]

Heel erg bedankt :) Ga met morgen meteen doen!

[..]

Geloof me, los van het elektra is letterlijk alles in dit huis door een stel beunhazen in elkaar gerost. Het gaat hier om een huurwoning, dus ik vervang/doe alleen wat ik écht nodig vind.
waarom vervang je bij een huurwoning zelf schakelaars? daar moet de verhuurder voor zorgen?
pi_173519685
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 20:25 schreef gateway het volgende:

[..]

waarom vervang je bij een huurwoning zelf schakelaars? daar moet de verhuurder voor zorgen?
Oh?

https://www.rijksoverheid(...)onderhoud-huurwoning
Je raekt an de dinge geweun.
pi_173524950
Volgende uitdaging!

Korte uitleg: Op een plek waar voorheen lichtschakelaar + stopcontact zit, ga ik nu alleen een lichtschakelaar plaatsen. Na het verwijderen van de oude stopcontact + lichtschakelaar, kwam ik alleen een hoop mee draden tegen dan bij de vorige gevallen die ik al vervangen heb. Ik vermoed dat de kabelgoot van dit stopcontact + lichtschakelaar ook fungeert als een doorgeef punt voor de bedrading naar een stop contact 2 meter rechts ervan. Er zitten namelijk twee (groene) fase draden in, die in de oude wijze in dezelfde aansluiting zaten (dus twee fase draden, 1 schroef als geleider). Als ik aan een van de twee fase draden trek, merk ik dat het andere stop contact beweegt.

Fotos




Wat mijn aanpak zou zijn, maar ik zou eerst graag bevestiging willen is dit daadwerkelijk correct is, is het volgende:

De nieuwe lichtschakelaar heeft op de P aansluiting, twee aansluitingen. Ik vermoed dat dit is om twee fase draden aan elkaar te verbinden, zoals in mijn geval precies nodig is. Ik sluit dus de twee fase draden in de lichtschakelaar aan op de P aansluiting, schakeldraad in de andere aansluitingen in de lichtschakelaar. Het stopcontact rechts van de lichtschakelaar (die ik tevens ook ga vervangen) zou nu nog steeds moeten werken correct?

Hoop graag van jullie te horen!
Bleh?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')