Heb ik aan zitten denken, maar dat vind ik te prijzig worden. Stilstaand kost die Skoda al een goede 100 euro per maand en dan heb ik er nog geen benzine in gegooid. Dat vind ik te prijzig worden voor een weekendauto.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:36 schreef Hyperdude het volgende:
Als je echt zoveel houdt van je Skoda, kan je 'm dan niet houden naast een leasebakkie?
Voor je privékms. en lolz.
Ik zit bij een detacheringbureau en dan met name op kortere projecten. Heb net ergens een maand gezeten en ga nu door naar het volgende project ook weer voor een paar maanden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:37 schreef Zwansen het volgende:
Welke werkgever geeft leaseauto's van max 12k? Wat is het doel van die auto? Woon/werk of ook bedoeld voor het vervoer naar klanten toe?
Voordeel is wel een lage bijtelling.
Die mogelijkheid is er nog wel inderdaad, maar daar zit ook een max aan. Hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:46 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
ik zou de Skoda wegdoen, klinkt als een afgelopen zaak. 12000 is niet erg veel, biedt jouw werkgever geen mogelijkheid aan om het budget te vergroten voor eigen rekening?
Nee, voor lease wordt altijd naar de cataloguswaarde gekeken, tenzij de auto ouder dan 15 jaar is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:45 schreef Mr.Ping het volgende:
Kan je voor 12.000 geen gebruikte luxere auto leasen?
Je weet wel dat de auto aan de voorkant de kreukelzone heeft? Zoiets zegt dus weinig, de voorkant is gemaakt om klappen op te vangen (de kans dat je achteruit met 100km/h tegen een boom aanrijdt is een stuk kleiner).quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:43 schreef devlinmr het volgende:
12k???? Serieus? Ik zou die skoda eruit doen iets nieuwers kopen en op km vergoeding gaan rijden.
Laatst nog zo'n Aygo derivaat achterin mijn auto gekregen, ding was total loss terwijl mijn Astra er vrijwel zonder kleerscheuren van afkwam.
Andere werkgever is ook nog een optie... Blijkbaar geeft deze niet om je gezondheid
Dan mot je gaan leasen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:47 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Heb ik aan zitten denken, maar dat vind ik te prijzig worden. Stilstaand kost die Skoda al een goede 100 euro per maand en dan heb ik er nog geen benzine in gegooid. Dat vind ik te prijzig worden voor een weekendauto.
[..]
Zelf weleens een Up gereden?quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:15 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
[..]
Zelf weleens een Up gereden?
Scheelt dat je zelf psychologie hebt gestudeerdquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.
En m'n moeder is GZ-psycholoog, ben daar direct even bij op de koffie gegaan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:29 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Scheelt dat je zelf psychologie hebt gestudeerd
Die logica zie ik niet. Als ik niet lease kan ik de Skoda nog steeds als weekendauto gebruiken, met als verschil dat ik reiskostenvergoeding krijg om (onder andere) die hiervoor genoemde 100 euro mee te dekken en het me dus op dat gebied niks kost.quote:
19 cent ja, wel onbeperkt aantal kilometers.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:15 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel betalen ze je per km? Volgens mij is het voordeliger voor ze om 0,19ct/km te doen dan een leasebak...
Een remschijf kost geen drol en je temperatuurklacht kan ook door een sensor van een paar tientjes veroorzaakt worden. En hoe weet je dat de turbo op zijn einde loopt?quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:34 schreef Irritatie100 het volgende:
Die Skoda is echter wel uit 2002 en er staat bijna 2,5 ton op. Momenteel heeft ie 2 defecten die niet erg fijn zijn (kromme remschijf dus ik tril de auto uit als ik rem en ik denk dat er een koelventilator kapot is. Airco werkt niet en de temperatuur van de kvs loopt het rood in als ik file rij of lang stationair draai, dus ik vermoed dat dat met elkaar te maken heeft). Ook denk ik dat de turbo op z'n eindje loopt.
Ik moet zeggen dat ik een Up wel mee vind vallen. Wat dat betreft ben ik meer bang voor een Aygoquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Soms gebeurt er laag in de toeren helemaal niks en ga je boven de 2000rpm er ineens snoeihard vandoor. Normaal was ie onderin nooit zo traag.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een remschijf kost geen drol en je temperatuurklacht kan ook door een sensor van een paar tientjes veroorzaakt worden. En hoe weet je dat de turbo op zijn einde loopt?
Bouwt 'ie druk op? Dan is hij zo goed als zeker niet stuk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Soms gebeurt er laag in de toeren helemaal niks en ga je boven de 2000rpm er ineens snoeihard vandoor. Normaal was ie onderin nooit zo traag.
En vergeet dan ook niet dat je auto ook je hobby is. Met een Aygo over de Autobahn of Nurburgring scheuren is toch net niet helemaal hetzelfde, me dunkt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:53 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik een Up wel mee vind vallen. Wat dat betreft ben ik meer bang voor een Aygo
Sowieso vrees ik auto's zonder cruise control en als je eenmaal gewend bent aan 0-100 in een seconde of 7 is zelfs de Swift van m'n moeder met 100pk op 900 kilo traag
Hij gaat om de 15k km in een beurt, zoals voorgeschreven. Laatste keer is zo'n 13k geleden, dus hij mag binnenkort weer.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bouwt 'ie druk op? Dan is hij zo goed als zeker niet stuk.
Klinkt alsof je al een tijdje niet bij een garage bent geweest. Je kunt ook eerst laten uitzoeken wat er aan de hand is. Dan heb je een idee wat de kosten zijn en kun je beter een beslissing nemen.
Ik weet dat mensen soms op onderhoud proberen te besparen, maar dat moet je met zo'n auto niet doen.
Ok. Maar als je weet dat je een temperatuur probleem hebt, dan rij je toch door tot de volgende beurt? Dan denk je niet: "Misschien even naar laten kijken"? Van die remschijf kan ik me dan nog wel voorstellen. Dat is niet meteen urgent, alleen irritant.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:
Hij gaat om de 15k km in een beurt, zoals voorgeschreven. Laatste keer is zo'n 13k geleden, dus hij mag binnenkort weer.
Ik heb inderdaad besloten dat de volgende beurt pas te doen. Die is bijna en aangezien ik vrijwel nooit in de file sta loopt die temperatuur ook nooit op. Ik had bedacht dat de schade die het dan doet wel mee valt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 14:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok. Maar als je weet dat je een temperatuur probleem hebt, dan rij je toch door tot de volgende beurt? Dan denk je niet: "Misschien even naar laten kijken"? Van die remschijf kan ik me dan nog wel voorstellen. Dat is niet meteen urgent, alleen irritant.
Dit dus.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:43 schreef devlinmr het volgende:
12k???? Serieus? Ik zou die skoda eruit doen iets nieuwers kopen en op km vergoeding gaan rijden.
Laatst nog zo'n Aygo derivaat achterin mijn auto gekregen, ding was total loss terwijl mijn Astra er vrijwel zonder kleerscheuren van afkwam.
Andere werkgever is ook nog een optie... Blijkbaar geeft deze niet om je gezondheid
Ik vermoed idd dat de fan niet draait. Als ik het goed heb, is dat ook direct de oorzaak van de falende airco.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 14:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Draait de fan wel? Geen lucht in het koelsysteem?
Ik werk voor een detacheringbureau dus heb niet echt een vast traject voor de lange termijn. Voor de komende paar maanden is het iig Vlaardingen - IJsselstein.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 14:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik weet niet hoeveel km's je maakt en wat je dagelijkse traject is. Een collega van mij heeft afscheid genomen van zijn lease-auto en heeft privé een Renault Zoe gekocht.
Hij krijgt 19 cent kilometervergoeding en kan daarnaast iedere dag gratis laden op de zaak
Ik vond dit eigenlijk best een mooie regeling.
Gewoon km's blijven schrijven van z'n klein hok ga je niet vrolijk worden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 15:04 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vermoed idd dat de fan niet draait. Als ik het goed heb, is dat ook direct de oorzaak van de falende airco.
Koelsysteem is recent nog gecheckt omdat ik veel kvs verloor. Dat defect is toen verholpen met een nieuwe koelwaterflens.
[..]
Ik werk voor een detacheringbureau dus heb niet echt een vast traject voor de lange termijn. Voor de komende paar maanden is het iig Vlaardingen - IJsselstein.
Kies jij je auto's op grond van wat anderen misschien van je denken? Da's ook jammer, dan loop je mogelijk heel wat leuke auto's mis.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 15:55 schreef halfway het volgende:
Tot 12k nieuw is meer iets voor je oudere schoonmoeder, daar wil je als vent toch niet in gezien worden. Hoe praat je je daar uit op verjaardagen ed?
Ja weet ik... Echter botsen met 20km p/u al total loss is weer een ander uiterste.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Lastige keuze ja. Ik zou denk ik voor de leukere auto gaan, maar dat komt ook doordat het mijn hobby is. Het plezier zou voor mij de extra kosten goed maken.
[..]
Je weet wel dat de auto aan de voorkant de kreukelzone heeft? Zoiets zegt dus weinig, de voorkant is gemaakt om klappen op te vangen (de kans dat je achteruit met 100km/h tegen een boom aanrijdt is een stuk kleiner).
Da's waar. Maar bij nieuwere auto's draait het vooral om veiligheid en gebruik je de kreukelzone vrij snel. Ik heb ook weleens een Astra achterop gehad, bumper lag er af en kon niet door. Mijn BMW E30 had niks.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 17:21 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ja weet ik... Echter botsen met 20km p/u al total loss is weer een ander uiterste.
Trekhaak zekerquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 17:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Da's waar. Maar bij nieuwere auto's draait het vooral om veiligheid en gebruik je de kreukelzone vrij snel. Ik heb ook weleens een Astra achterop gehad, bumper lag er af en kon niet door. Mijn BMW E30 had niks.
Haha nope! Ik stond er ook wel van te kijken. E30 had nog van die verende bumpers, werkte prima dusquote:
Dit.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.
Ik las baan als in "rijbaan".quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Ik ben boekhouder en doe ook regelmatig assistent-controller-achtige klusjes.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 17:42 schreef XL het volgende:
Als je 12k lease krijgt, kun je jezelf dan niet via een menselijker bureautje hoereren. Wat is het vakgebied? Bij geschoold werk moet je zonder moeite een polo kunnen krijgen, 2 jaar ervaring en een golf lijkt me logisch.
Dat soort zaken heb ik volgens mij wel redelijk op papier (al heb ik nog niet gekeken naar een aanpassing van verzekering).quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 18:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben geen Skoda fanboy, maar ik zou in dit geval eens een paar honderd euro extra tegen die Skoda aan gooien, hem bij een specialist droppen (dus niet de dealer of universele garage) en er een goede, grote beurt in laten slingeren. Remschijven vervangen met blokken erbij, remklauwen GOED laten nalopen, na 15 jaar kunnen die best wat minder soepel vrijlopen waardoor je remschijven krom worden. Oh, en je rijstijl aanpassen, 9 van de 10 keer komen kromme remschijven door verkeerd remmen (hard naar 0 remmen en dan de rem vast blijven houden, in plaats van wat eerder hard remmen en dan rustig laten doorrollen de laatste tientallen meters waardoor het zooitje de kans krijgt gelijkmatiger af te koelen).
Kijk, je hebt een auto van 15 jaar oud, daar hoort onderhoud bij. Dat doe je, is dus al goed. Echter, je hebt ook onderdelen die na 15 jaar en 2,5 ton gewoon een keer op zijn. En als je pech hebt (i.c.m. rijstijl, al dan niet van een vorige eigenaar), kan dat inderdaad een keer je turbo zijn.
Het feit dat je nu een RS rijdt van 15 jaar oud en hem keurig iedere 15k zijn beurtjes geeft, toont voor mij aan dat je toch wel wat geeft om dat bakkie. En om de beleving in het autorijden. Die beleving ga je niet krijgen in een Up! of Aygo. Nouja, behalve het motorgeluid, die dingen maken herrie. Maar of je daar zo blij van wordt. Je schrijft dat de Skoda je ca. 100 euro per maand kost. En dat vind je te duur voor een weekendauto. Heb je wel eens bedacht dat die Aygo of Up! ook nog bijtelling heeft als je hem privé wilt gebruiken? En die ook 80-120 euro per maand is, voor zo'n klein gebakje. Dan kost het je dus alleen nog benzine die je zelf moet betalen (en onderhoud, want vaste lasten zitten in die 100 euro zeg je net), in plaats van dat je de tankpas van de baas gebruikt. Zet je de Aygo/Up! mooi op zakelijk, betaal je daar geen bijtelling over.
Reken ook eens uit hoeveel korting op je verzekering je krijgt door minder kilometers. En hoeveel no-claim je nu hebt en wat dat oplevert. Mocht je in de toekomst weer willen kopen, dan kan je wel eens, al dan niet gedeeltelijk, je no-claim kwijt zijn.
+quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben boekhouder en doe ook regelmatig assistent-controller-achtige klusjes.
Mag ik hieruit opmaken dat je nog in een junior functieprofiel zit? Dan is het misschien nog wel meer wijsheid te wachten en te speculeren op doorgroeimogelijkheden?quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Die Skoda is sowieso mijn eerste eigen auto en ik rij er nu al bijna 3 jaar naar volle tevredenheid in.
Ik ga voor een auto die je moet laten onderhouden altijd uit van een gelijk bedrag aan brandstof als aan onderhoud per gereden kilometer.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Leasebak zou ongeveer 100 euro netto per maand aan bijtelling kosten. De Skoda levert me een ruime 500 euro netto per maand aan reiskostenvergoeding op en er gaat ongeveer 440 per maand weer uit (60 wegenbelasting, 34 verzekering, rest benzine) voor het woon-werkverkeer. In die 440 zit geen privébenzine en geen onderhoud. Afschrijving is gezien de leeftijd nihil.
Als je koelvloeistoftemperatuur het rood in loopt, zou ik niet wachten, maar dat accuut laten doen. Voordat straks de keuze om de auto weg te moeten doen voor je wordt gemaakt wegens motorschade. Dat zou zonde zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
De beurt en alles laten fixen stond inderdaad al op de planning, aangezien de 15k er bijna weer op zitten.
Mijn droom is nog altijd een Ford Mustang Shelby Gt500, werkelijk iedereen die je nakijkt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 17:07 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Kies jij je auto's op grond van wat anderen misschien van je denken? Da's ook jammer, dan loop je mogelijk heel wat leuke auto's mis.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen een status hangen aan iets wat je kan kopen of zelfs leasen.
Als ik voor de keuze van TS stond wist ik het wel. Hou die saaie truttenschudders maar, ik bleef lekker in de auto rijden waar ik blij van word.
Ik ben nu 27 met bijna 2,5 jaar relevante werkervaring. Gewoon ergens op een crediteurenadministratie begonnen met domweg facturen inboeken en sinds kort dus de stap naar de detachering gemaakt voor dit soort klusjes. Als ik een "echte" controller wil worden heb ik een jaar of 5 werkervaring nodig, dus dat duurt vermoedelijk nog wel even.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 19:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
+
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat je nog in een junior functieprofiel zit? Dan is het misschien nog wel meer wijsheid te wachten en te speculeren op doorgroeimogelijkheden?
Helaas, dat heb ik niet. Randstad enzoquote:[..]
Ik ga voor een auto die je moet laten onderhouden altijd uit van een gelijk bedrag aan brandstof als aan onderhoud per gereden kilometer.
Ik weet niet of je eigen terrein hebt, maar dan zou je eventueel je Skoda natuurlijk nog kunnen schorsen in de winter. Als je een eigen garagebox hebt, kan je hem daarin zetten.
[..]
Dat gebeurt alleen met filerijden en de route naar mijn huidige werkplek staat dat nooit. Dan blijft de temperatuur altijd netjes op 90 graden staan. Die sporadische keer dat ik wel in de file sta en ik zie dat de temperatuur gaat oplopen, knikker ik altijd de climate control op 30 graden en dan blijft ie ook op 90.quote:Als je koelvloeistoftemperatuur het rood in loopt, zou ik niet wachten, maar dat accuut laten doen. Voordat straks de keuze om de auto weg te moeten doen voor je wordt gemaakt wegens motorschade. Dat zou zonde zijn.
Nou moet ik zeggen dat zo een nieuwe Caddy best wel goed rijd. Weleens 75pk versie gereden en snel is het niet (moest zelfs slingeren om de ramen open te krijgen ) maar best een fijne auto verder. M'n baas had 'm als test en mocht er even mee naar Praag. Inmiddels zijn er nu 2 geloof ik. Die dingen kunnen ook dik getuned worden (volg JD op Facebook). Maar gaat uiteraard niet boven de Benz!quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 23:32 schreef Sounddragon het volgende:
Volg je hart.
Autorijden zie ik als een stukje ontspanning en ontstressen na een werkdag, en in een kuthok zonder luxe kan dat niet. Ik kan een Caddy krijgen van mijn werk (puur zakelijke km's) maar ik verkies mijn strontdure Benz met km vergoeding waar ws echt wel geld bij moet (nog nooit uitgerekend, interesseert me ook weinig) 100 keer boven dat. Als ik die Caddy zou pakken kost mijn werkverkeer me helemaal niks, maar zou ik een flauwe goedkope shitbak erbij moeten kopen voor prive km's omdat hij ws 250 dagen per jaar stil staat..
Gewoon rijden wat je wilt en km vergoeding pakken, en of je dan geld in die RS gaat blijven pompen moet je voor jezelf gaan beslissen.. Remschijven zijn slijtagedelen die fan moet je gewoon laten fiksen anders loopt ie een keer motorisch kapot, en een revisieturbo kost helemaal niet zo veel als je denkt, zolang je hem maar vervangt vóórdat hij vastloopt en de onderdelen van het schoepenwiel je kop in verdwijnen, want dan is het over en sluiten voor je blok.
Mijn turbodiesel staat bijna op 320k, en daar stop ik rustig geld in, want verder is er niks mis met het ding. Dit jaar rondom nieuwe schijven en blokken, vorig jaar aardig geld in de voorwielophanging, en binnenkort komen de verstuivers er aan (6 keer 200¤ ex montage). Gaan er gewoon in als dat nodig is, het ding verdient geld en laat me nooit in de steek, blok verbruikt geen druppel olie dus ik zou niet weten waarom ik hem dan weg zou moeten doen.
Kan ik daarna weer voor de hoofdprijs de achterstallige shit van een ander kopen en gaan opknappen zeker?
Luxe mag wat kosten vind ik, ik heb elke dag plezier van mijn auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |