abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:54:37 #1
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173389672
Binnenkort ga ik een huis laten bouwen. Hiervoor hebben we een bestek laten schrijven met op advies van de bestekschrijver kalkzandsteen voor de binnenmuur. Nu heb ik offertes ontvangen van verschillende aannemers en ben ook met ze in gesprek gegaan. De één zegt echter te zweren bij beton, de ander bij poriso of keramische holle stenen.

Weet iemand wat de voor- en nadelen van deze stenen zijn? Ik kom tot nu toe tot onderstaand rijtje maar ik kom niet echt verder met google.

Kalkzandsteen: goedkoop, scheurt 'snel'
Beton: gemiddelde prijs, lastig bij aanleggen leidingen,
Keramische stenen: gemiddelde prijs, lastig bij boren omdat ze hol van binnen zijn, speciale pluggen nodig
Poriso: duur, scheurt vrijwel niet

Ik twijfel vooral tussen beton en keramische stenen. De ene aannemer zweert keramische holle stenen helemaal af en de andere zweert betonnen stenen juist af.

Hopelijk zit hier iemand die er verstand van heeft!
Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd ^O^
  PR/Manusje van alles vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:58:58 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173389769
Voor losse binnenwanden om een ruimte te verdelen of om je binnenspouwblad van te maken?

Hoe groot is je huis, krijg je veel kamers, heb je eisen qua afwerking van de wanden, hecht je waarde aan isolatie met betrekking tot temperatuur en geluid, moet het hufterproof zijn enz enz enz.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_173389840
Ik zou vooral wel belang hechten aan geluidsdichtheid. Daar zou je ook nog wel op kunnen letten. Niets zo vervelend om elke kuch uit de slaapkamer naast je te horen. Dat zullend de bewoners na jou ook wel op prijs stellen.
Somebody that I used to know
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:13:04 #4
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173390034
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 17:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Voor losse binnenwanden om een ruimte te verdelen of om je binnenspouwblad van te maken?

Hoe groot is je huis, krijg je veel kamers, heb je eisen qua afwerking van de wanden, hecht je waarde aan isolatie met betrekking tot temperatuur en geluid, moet het hufterproof zijn enz enz enz.
Het huis is ongeveer 1000m3, vrij groot dus. De wanden moeten uiteraard wel mooi glad afgewerkt zijn. Isolatie ligt vooral aan de buitenwand heb ik begrepen. Geluid van buiten zal geen issue zijn, hooguit geluid binnen in het huis. Daarbij verwacht ik ook niet zo heel veel problemen eigenlijk. Hufterproof... mwah kinderproof wel :P
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:14:59 #5
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173390062
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 18:02 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou vooral wel belang hechten aan geluidsdichtheid. Daar zou je ook nog wel op kunnen letten. Niets zo vervelend om elke kuch uit de slaapkamer naast je te horen. Dat zullend de bewoners na jou ook wel op prijs stellen.
Het gaat gewoon om een woonhuis voor één gezin. Wanneer er in een kamer gekucht wordt betreft het dus een van de kinderen, vind ik niet eens zo'n ramp om te horen.

De bewoners na mij is helemaal geen issue, het huis is voor ons en voor de rest van ons leven. Ik ga geen rekening houden met eventueel latere bewoners.
  PR/Manusje van alles vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:16:10 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173390084
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 18:13 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Het huis is ongeveer 1000m3, vrij groot dus. De wanden moeten uiteraard wel mooi glad afgewerkt zijn. Isolatie ligt vooral aan de buitenwand heb ik begrepen. Geluid van buiten zal geen issue zijn, hooguit geluid binnen in het huis. Daarbij verwacht ik ook niet zo heel veel problemen eigenlijk. Hufterproof... mwah kinderproof wel :P
Je buitenmuur wordt uitgevoerd in baksteen?
Is het een vierkante doos of heb je gekke vormen?
Om hoeveel vierkante meter aan binnenmuur gaat het?
Hoe worden je vloeren opgebouwd?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:22:36 #7
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173390187
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 18:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je buitenmuur wordt uitgevoerd in baksteen?
Is het een vierkante doos of heb je gekke vormen?
Om hoeveel vierkante meter aan binnenmuur gaat het?
Hoe worden je vloeren opgebouwd?
Buitenmuur inderdaad in baksteen.
Het huis is redelijk vierkant inderdaad.
Poeh, het aantal vierkante meter binnenmuur...ik gok op ongeveer 100 (als ik zo de offerte bekijk).
De vloeren zijn prefab beton, behalve de keldervloer en wanden, die worden gestort.
pi_173417751
Wij hebben onze woning op advies van architect en aannemer gebouwd uit keramische (holle) stenen.

met name in verband met scheurgevoeligheid en kosten.

Ze zijn behoorlijk hard, maar ook bros, er breken dus vrij snel stukken af.
Op zich niet erg aangezien het toch gestuukt wordt, maar ik ben wel bang voor als er dadelijk zware dingen aan komen te hangen, ook al is het met spreidpluggen.

Op advies van onze installateur hebben we op de plekken waar zware zaken komen te hangen (wasbakken, douchedeuren, hangkasten, verwarmingsketel etc.) een vlak uit de muur geslepen (ca 15 x 15 cm) en deze opgevuld met cement. zo hebben we dadelijk een veel vastere basis om iets aan op te hangen.

Voor de trapleuning wordt dit lastiger aangezien we nog niet weten waar deze bevestigd wordt.
misschien dat we hier naar chemische ankers gaan kijken

Het verschil met kalkzandsteen was voor ons niet zeer groot (ca 1200euro ), en hierbij gaf de aannemer wel aan dat hij niet verantwoordelijk was voor enige scheuren die gaan ontstaan.
Ik heb de prijs met Poriso heb ik niet opgevraagd, maar als het niet te veel scheelt is dit wel een robuustere oplossing.

Groeten,
Edwin
  zondag 27 augustus 2017 @ 20:04:28 #9
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173429684
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 10:56 schreef ethefrankenic het volgende:
Wij hebben onze woning op advies van architect en aannemer gebouwd uit keramische (holle) stenen.

met name in verband met scheurgevoeligheid en kosten.

Ze zijn behoorlijk hard, maar ook bros, er breken dus vrij snel stukken af.
Op zich niet erg aangezien het toch gestuukt wordt, maar ik ben wel bang voor als er dadelijk zware dingen aan komen te hangen, ook al is het met spreidpluggen.

Op advies van onze installateur hebben we op de plekken waar zware zaken komen te hangen (wasbakken, douchedeuren, hangkasten, verwarmingsketel etc.) een vlak uit de muur geslepen (ca 15 x 15 cm) en deze opgevuld met cement. zo hebben we dadelijk een veel vastere basis om iets aan op te hangen.

Voor de trapleuning wordt dit lastiger aangezien we nog niet weten waar deze bevestigd wordt.
misschien dat we hier naar chemische ankers gaan kijken

Het verschil met kalkzandsteen was voor ons niet zeer groot (ca 1200euro ), en hierbij gaf de aannemer wel aan dat hij niet verantwoordelijk was voor enige scheuren die gaan ontstaan.
Ik heb de prijs met Poriso heb ik niet opgevraagd, maar als het niet te veel scheelt is dit wel een robuustere oplossing.

Groeten,
Edwin
Dank je voor de uitgebreide reactie.

Op zich wel een fors nadeel van holle keramische stenen, het bevestigen van zaken.

De aannemer voelt zich nooit verantwoordelijk voor scheuren. Dat is ook wat de keuze voor mij zo moeilijk maakt.

Ik ga in ieder geval nog eens de prijs opvragen met Poriso. Dit is wel iets wat je later niet meer kan vervangen. Dan maar een 'nice to have' later.
pi_173434418
Heb je ook al eens gedacht aan Yton cellenbeton?
pi_173436513
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 20:04 schreef kloon_bassie het volgende:
Op zich wel een fors nadeel van holle keramische stenen, het bevestigen van zaken.
Dat moet je ook weer niet overdrijven, ik heb zelf ook holle keramische stenen, Wienerberger Porotherm.
En met Fischer SX pluggen kun je van alles ophangen, niet die goedkope "standaard" pluggen gebruiken.
Boren moet je met een klopboormachine doen en niet met een hamerboor, met een hamerboor heb je kans dat je doorschiet en in de volgende "holte" terechtkomt,(ja dat heb ik wel eens gehad met een hamerboor).
Ook worden de gaten vrij ruim met een hamerboor.

Trapleuning zit gewoon met pluggen vast, verwarmingsketel, keukenkastjes en badkamermeubel ook (meubel staat niet op de vloer, maar hangt volledig aan de muur)
Alleen voor de wasbak in de wc beneden heb ik injectiehulzen gebruikt http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/
Dat wasbakje is namelijk van natuursteen en die weegt wel wat :X , en sommige mensen hebben de neiging om te leunen op zo,n wasbakje :{w
  maandag 28 augustus 2017 @ 10:36:57 #12
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_173439129
naast de voorkeur van een aannemer, architect of eigen voorkeur heb je ook nog te maken met het bouwbesluit. Er is een minimale db eis waaraan de binnenwanden moeten voldoen. Bouw je de woning onder woningborg dan is deze eis nog iets hoger en dit elimineert al een aantal type wanden.
check dit even en maak dan je keuze.
pi_173453640
In ons cpo project wordt het volgens mij gewoon ytong blokken. Dat hadden we bij ons vorige huis ook (projectbouw) en dat werkte prima.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173529290
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 18:14 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Het gaat gewoon om een woonhuis voor één gezin. Wanneer er in een kamer gekucht wordt betreft het dus een van de kinderen, vind ik niet eens zo'n ramp om te horen.

De bewoners na mij is helemaal geen issue, het huis is voor ons en voor de rest van ons leven. Ik ga geen rekening houden met eventueel latere bewoners.
Als jij je kinderen hoort kuchen, horen zij hun ouders een broertje of zusje maken.
En later hoor je je zoon of dochter zijn/haar eigen lijf ontdekken.

Ik spreek uit ervaring (mijn slaapkamer in m'n ouderlijk huis had wandjes van spaanplaat) en dat is NIET prettig!

Dus geluidsisolatie binnenshuis zie ik als iets veel belangrijkers dan geluidsisolatie naar buiten toe/van buiten af...
  zaterdag 2 september 2017 @ 17:20:30 #15
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_173545736
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 22:48 schreef exlurker het volgende:
Heb je ook al eens gedacht aan Yton cellenbeton?
Nog niet, ik heb er wel een website over gevonden:
http://www.livios.be/nl/b(...)wen-met-cellenbeton/

Ik zal bij de aannemer vragen wat het prijsverschil is ten opzichte van kleine betonblokken en poriso.

quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 01:09 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat moet je ook weer niet overdrijven, ik heb zelf ook holle keramische stenen, Wienerberger Porotherm.
En met Fischer SX pluggen kun je van alles ophangen, niet die goedkope "standaard" pluggen gebruiken.
Boren moet je met een klopboormachine doen en niet met een hamerboor, met een hamerboor heb je kans dat je doorschiet en in de volgende "holte" terechtkomt,(ja dat heb ik wel eens gehad met een hamerboor).
Ook worden de gaten vrij ruim met een hamerboor.

Trapleuning zit gewoon met pluggen vast, verwarmingsketel, keukenkastjes en badkamermeubel ook (meubel staat niet op de vloer, maar hangt volledig aan de muur)
Alleen voor de wasbak in de wc beneden heb ik injectiehulzen gebruikt http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/
Dat wasbakje is namelijk van natuursteen en die weegt wel wat :X , en sommige mensen hebben de neiging om te leunen op zo,n wasbakje :{w
Bedankt voor je feedback. Jij merkt dus eigenlijk vrij weinig nadelen van de holle keramische stenen. Dat maakt het voor mij nog lastiger kiezen :{

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 10:36 schreef elhasa het volgende:
naast de voorkeur van een aannemer, architect of eigen voorkeur heb je ook nog te maken met het bouwbesluit. Er is een minimale db eis waaraan de binnenwanden moeten voldoen. Bouw je de woning onder woningborg dan is deze eis nog iets hoger en dit elimineert al een aantal type wanden.
check dit even en maak dan je keuze.
Bouwbesluit bekeken maar er zijn geen beperkingen daarin. Het huis komt te liggen aan een zeer rustige weg dus daar verwacht ik ook weinig hinder van.

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 23:05 schreef d.k. het volgende:
In ons cpo project wordt het volgens mij gewoon ytong blokken. Dat hadden we bij ons vorige huis ook (projectbouw) en dat werkte prima.
Hoe lang heb je in dat huis gewoond? Kun je iets vertellen over de isolatie, scheurvorming, geluid?

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 17:39 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Als jij je kinderen hoort kuchen, horen zij hun ouders een broertje of zusje maken.
En later hoor je je zoon of dochter zijn/haar eigen lijf ontdekken.

Ik spreek uit ervaring (mijn slaapkamer in m'n ouderlijk huis had wandjes van spaanplaat) en dat is NIET prettig!

Dus geluidsisolatie binnenshuis zie ik als iets veel belangrijkers dan geluidsisolatie naar buiten toe/van buiten af...
Daar heb je wel een goed punt inderdaad. Wij hadden vroegah ook spaanplaten thuis en sommige dingen hoor je liever niet :P

Nou vraag ik me wel af wat een acceptabele grens is. Een spaanplaat laat nogal wat geluid door. Een betonblok al heel wat minder lijkt me. Op een schaal van 1 tot 10, stel dat een spaanplaat dan 8 doorlaat, een betonblok 3 en poriso 1. Dan hoef ik daarvoor niet per se poriso te kiezen.
pi_173548402
Allemaal leuk en aardig maar geluid dringt ook nog via de deuren, onder de deuren, evt via een doorgelegde (bv hout of je laminaat) door naar aangrenzende kamers.

Maar wat nog veel vaker onderschat wordt is geluidsoverlast door de inbouwdozen. De gaten zijn vaak minimaal 5 cm diep. Blijft er van je 10cm steen op die plekken nog maar 5cm effectief over om het geluid te dempen. Dus geluidslekken.
pi_173551873
We waren de eerste bewoners en hebben er twaalf jaar gewoond. Scheurvorming hadden we in de spac wel, bij de trap (halverwege een muur van 10 meter). En ja je hoorde baby's huilen door de muren heen, maar niet hinderlijk naar mijn beleving.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Moderator zondag 3 september 2017 @ 13:15:10 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173560341
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 19:16 schreef Captor het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar geluid dringt ook nog via de deuren, onder de deuren, evt via een doorgelegde (bv hout of je laminaat) door naar aangrenzende kamers.

Maar wat nog veel vaker onderschat wordt is geluidsoverlast door de inbouwdozen. De gaten zijn vaak minimaal 5 cm diep. Blijft er van je 10cm steen op die plekken nog maar 5cm effectief over om het geluid te dempen. Dus geluidslekken.
Als dat serieus een probleem is bestaan er bijvoorbeeld altijd nog geluidswerende inbouwdozen.
http://www.gunneman.nl/bu(...)lerende-inbouwdozen/
pi_173560612
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 17:54 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik twijfel vooral tussen beton en keramische stenen. De ene aannemer zweert keramische holle stenen helemaal af en de andere zweert betonnen stenen juist af.
Ik zou vooral beide aannemers de vraag stellen waarom ze dat zo graag willen en of ze dat voor jou goed kunnen beargumenteren.

Als het mij zelf niet zoveel uit zou maken zou ik vervolgens in zee gaan met de aannemer waar ik het best het gevoel krijg dat hij met mij meedenkt, snapt wat ik wil en zijn keuzes ook aan mij kan uitleggen.

Want welke keus het ook wordt, het zal vast een prima huis opleveren.
pi_173560819
Cellen beton isoleert ook warmte, dat bespaart energie en is ook in de zomer handig want dan blijft het huis koeler.
pi_173569132
Yton cellenbeton is er niet alleen in blokken van div dikte maar ook in panelen die tot het plafond raken
pi_173584861
Het voordeel van Yton is dat de blokken groter zijn en dus sneller te plaatsen zijn. Lijkt me dus ook dat de arbeidskosten dan lager zijn. Wat dan weer verklaart waarom je ze in de projectbouw veel meer ziet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')